Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0555 Bilag 1
Offentligt
2443106_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Klimaneutralt Dan-
mark
Dato
8. september 2021
J nr.
-
Forslag om ændring af forordning (EU) 2018/842 om bindende årlige re-
duktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til
2030 som bidrag til klimaindsatsen med henblik på opfyldelse af for-
pligtelserne i Parisaftalen (”byrdefordelingsaftalen”).
KOM (2021) 555.
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 offentliggjort forslag til ændring af byrdeforde-
lingsaftalen. Forslaget lægger op til, at sektorerne, der er omfattet af forordningen,
samlet set skal reducere drivhusgasudledningerne på EU-niveau med 40 pct. i 2030
i forhold til 2005-niveauet. Hvert medlemsland pålægges nationale reduktionsforplig-
telser med et spænd mellem laveste og højeste reduktionsmål fra 10 til 50 pct. i 2030
i forhold til 2005-niveauet på baggrund af primært bruttonationalprodukt pr. indbyg-
ger og andre nærmere bestemte fordelingskriterier. Danmark pålægges i forslaget et
øget reduktionsmål på 50 pct. i 2030 i forhold til 2005-niveauet sammenlignet med
det gældende mål på 39 pct. Forslaget lægger op til at videreføre forordningens ek-
sisterende fleksibilitetsmekanismer. Derudover foreslås det, at der indføres en ny
frivillig reserve bestående af medlemslandenes eventuelle overskydende nettodriv-
husgasoptag for perioden fra 2026 til 2030 under LULUCF-forordningen, som under
bestemte omstændigheder kan anvendes til målopfyldelse af de nationale redukti-
onsforpligtelser i byrdefordelingsaftalen i slutningen af perioden.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes at kunne
medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
for Danmark.
Regeringen ønsker, at EU’s klimamål for 2030 udmøntes så omkostningseffektivt
som muligt. Derfor ser regeringen gerne, at der sker en højere konvergens i ambiti-
onsniveauet i forslaget for at mindske spændet mellem de laveste og højeste mål,
og at omkostningseffektivitet spiller en større rolle som fordelingskriterium. Regerin-
gen er i gang med at analysere forslaget og konsekvenser herved med henblik på at
tage nærmere stilling til forslaget.
Side 1/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat et forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet om ændring af forordning (EU) 2018/842 om bindende årlige reduktioner af
drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klima-
indsatsen med henblik på opfyldelse af forpligtelserne i Parisaftalen (KOM (2021)
555) med dertilhørende konsekvensanalyse. Forslaget er endnu ikke oversendt til
Rådet i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat som en del af Europa-Kommissionens
’Fit for 55’-pakke,
der
skal bidrage til at realisere EU’s klimamål
for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i
forhold til 1990-niveauet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning (EU)
2021/1119). Nærværende forslag er tæt forbundet med forslag om ændring af kvo-
tehandelssystemet (KOM (2021) 551) samt forslag om ændring af LULUCF-forord-
ningen (KOM (2021) 554). Der henvises til grund- og nærhedsnotater om disse for-
slag for redegørelse herom.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 (1) og behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget omfatter drivhusgasudledninger,
der ikke er omfattet af EU’s
eksisterende
kvotehandelssystem eller LULUCF-forordningen, dvs. udledninger fra blandt andet
transport, bygninger, landbrug, affald og små industrianlæg. Drivhusgasudlednin-
gerne fra indenlandsk søfart er omfattet, mens drivhusgasudledningerne fra interna-
tional søfart ikke er omfattet. Desuden foreslår Kommissionen at etablere et nyt se-
parat kvotehandelssystem for vejtransport og opvarmning af bygninger parallelt med
byrdefordelingsaftalen i forslag om ændring af kvotehandelssystemet (KOM (2021)
551).
Medlemslandenes reduktionsforpligtelser
Forslaget lægger op til, at sektorerne, der er omfattet af forordningen, skal reducere
drivhusgasudledningerne på EU-niveau med 40 pct. i 2030 i forhold til 2005-niveauet.
Det nuværende reduktionsmål i forordningen på EU-niveau er 30 pct. i 2030 i forhold
til 2005-niveauet. På den baggrund foreslås det at revidere de nationale reduktions-
forpligtelser for hvert medlemsland. Hvert medlemsland pålægges nationale redukti-
onsforpligtelser med et spænd mellem laveste og højeste reduktionsmål fra 10 til 50
pct. i 2030 i forhold til 2005-niveauet.
Medlemslandene tildeles årlige udledningsrettigheder, der svarer til landenes reduk-
tionsforpligtelser, der reduceres gradvist frem mod 2030. Udledningsrettighederne
udgør medlemslandenes
”udledningsloft”,
dvs. hvor meget medlemslandene kan ud-
lede årligt. I forslaget opdateres udledningsrettighederne i perioden fra 2023 til 2030
i overensstemmelse med de nye reduktionsmål. På grund af usikkerhederne forbun-
det med COVID-19 og efterfølgende genopretning, foreslås det, at udledningsret-
tighederne for perioden fra 2026 til 2030 fastlægges som en lineær reduktionssti,
Side 2/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0003.png
hvor startpunktet i 2024 baseres på data for medlemslandenes faktiske, gennemsnit-
lige drivhusgasudledninger for sektorerne i perioden 2021 til 2023 med slutpunkt i
reduktionsmålene i 2030. Medlemslandenes udledningsret for perioden 2026-2030
kan derfor først fastlægges endeligt, når udledningsniveauet fra 2021 til 2023 ken-
des. En evaluering i 2025 vil ifølge forslaget fastsætte udledningsrettighederne i
denne periode.
De foreslåede nationale reduktionsforpligtelser følger som udgangspunkt de samme
fordelingskriterier som i den nuværende byrdefordelingsaftale og baseres derfor pri-
mært på bruttonationalprodukt pr. indbygger i perioden fra 2017 til 2019. For nogle
medlemslande sker der derefter en justering for omkostningseffektivitet og endvidere
en justering, så alle medlemslande maksimalt får opjusteret deres nationale redukti-
onsmål med 12 pct. point i forhold til reduktionsmålene i den nuværende forordning.
Danmark pålægges på den baggrund det højeste reduktionsmål på 50 pct. i 2030
sammen med Finland, Luxembourg, Sverige og Tyskland,
jf. tabel 1.
Danmarks re-
duktionsmål i den nuværende byrdefordelingsaftale er på 39 pct. i 2030 i forhold til
2005-niveauet.
Tabel 1: Oversigt over medlemslandenes reduktionsmål i byrdefordelingsaftalen
Lande
Nuværende reduktionsmål i Foreslåede reduktionsmål i
2030 i forhold til 2005-niveau 2030 i forhold til 2005-niveau
Belgien
-35 pct.
-47 pct.
Bulgarien
-0 pct.
-10 pct.
Cypern
-24 pct.
-32 pct.
Danmark
-39 pct.
-50 pct.
Estland
-13 pct.
-24 pct.
Finland
-39 pct.
-50 pct.
Frankrig
-37 pct.
-47,5 pct.
Grækenland
-16 pct.
-22,7 pct.
Irland
-30 pct.
-42 pct.
Italien
-33 pct.
-43,7 pct.
Kroatien
-7 pct.
-16,7 pct.
Letland
-6 pct.
-17 pct.
Litauen
-9 pct.
-21 pct.
Luxembourg
-40 pct.
-50 pct.
Malta
-19 pct.
-19 pct.
Nederlandene
-36 pct.
-48 pct.
Polen
-7 pct.
-17,7 pct.
Portugal
-17 pct.
-28,7 pct.
Rumænien
-2 pct.
-12,7 pct.
Slovakiet
-12 pct.
-22,7 pct.
Slovenien
-15 pct.
-27 pct.
Spanien
-26 pct.
-37,7 pct.
Sverige
-40 pct.
-50 pct.
Side 3/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0004.png
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
-14 pct.
-38 pct.
-7 pct.
-36 pct.
-26 pct.
-50 pct.
-18,7 pct.
-48 pct.
Fleksibilitetsmekanismer
Byrdefordelingsaftalen giver i dag medlemslandene fleksibilitet i forhold til at opfylde
deres nationale reduktionsforpligtelser i byrdefordelingsaftalen. Det gælder: 1) ad-
gang til at købe andre medlemslandes udledningsrettigheder, 2) muligheden for at
skyde reduktionsforpligtelsen i tid (banking og borrowing), 3) adgang til at købe EU-
interne projektkreditter, 4) kvoteannullering og 5) anvendelse af LULUCF-kreditter.
Forslaget lægger op til at videreføre de eksisterende fleksibilitetsmekanismer med to
justeringer. For det første foreslås det, at muligheden for anvendelse af kvoter fra
EU’s kvotehandelssystem øges for Malta,
mens det fastholdes på samme niveau
som i den nuværende byrdefordelingsaftale for alle øvrige medlemslande. I dag kan
ni medlemslande anvende op til samlet set 100 mio. kvoter fra
EU’s kvotehandels-
system til opfyldelse af forpligtelsen under byrdefordelingsaftalen. Kvoterne annulle-
res fra medlemslandenes kvoter til auktionering. For det andet foreslås det, at ad-
gangen til at anvende såkaldte LULUCF-kreditter fastholdes på samme niveau, mens
fleksibiliteten opdeles i to separate tidsperioder fra 2021 til 2025 og 2026 til 2030. I
dag er adgangen hertil begrænset til i alt 280 mio. kreditter på EU-niveau i perioden
2021-2030, som er fordelt på de enkelte medlemslande ud fra, hvor stor en andel
udledninger af metan og lattergas fra landbruget udgør af medlemslandenes sam-
lede udledninger i byrdefordelingsaftalen.
Derudover foreslår Kommissionen etableringen af en ny frivillig reserve bestående
af medlemslandenes eventuelle overskydende nettodrivhusgasoptag for perioden fra
2026 til 2030 efter opfyldelse af nationale målsætninger under LULUCF-forordnin-
gen. Under bestemte betingelser får medlemslandene mulighed for at benytte reser-
ven til målopfyldelse af deres nationale reduktionsforpligtelser i slutningen af anden
forpligtelsesperiode under byrdefordelingsaftalen. Reserven etableres kun, såfremt
EU’s klimamål for 2030 er indfriet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning
(EU) 2021/1119). Endvidere kan det enkelte medlemsland kun anvende reserven til
målopfyldelse, såfremt en række betingelser er opfyldt, herunder at øvrige fleksibili-
tetsmuligheder er udtømt. Medlemslandene skal inden for 6 måneder efter ikrafttræ-
delse af byrdefordelingsaftalen underrette Kommissionen om deres hensigt om at
bidrage til eller gøre brug af reserven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger ikke endnu.
Det er på tidspunktet for oversendelse af grund- og nærhedsnotatet til Folketingets
Europaudvalg ikke besluttet, hvilket af Europa-Parlamentets udvalg forslaget vil blive
behandlet i.
Side 4/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen bl.a. til, at klimaforandringerne er et grænseoverskridende
problem, der ikke kan løses med handlinger alene på nationalt og lokalt. Der er behov
for koordinering af klimaindsatsen på europæisk og
hvor det er muligt
på globalt
plan, og en EU-indsats er berettiget på grundlag af nærhedsprincippet.
Dertil henvises til, at EU siden 1992 har arbejdet for at udvikle fælles løsninger og
sikre fremdrift i den globale håndtering af klimaforandringerne. Mere konkret vil
EU-handling understøtte en omkostningseffektiv indfrielse
af EU’s klimamål for 2030
og langsigtede klimamål, mens der sikres retfærdighed og miljømæssig integritet.
Regeringen finder, at klimaforandringerne er grænseoverskridende og kan tilslutte
sig Kommissionens vurdering, og anser således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Dansk lovgivning indeholder på nuværende tidspunkt ikke tilsvarende bestemmelser.
Den gældende byrdefordelingsaftalen er ikke omsat direkte til dansk lovgivning, hvil-
ket heller ikke er påkrævet ifølge EU-retten, da der juridisk set er tale om en såkaldt
aftale mellem medlemslandene.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om en revision af en forordning, er denne umiddelbart gældende i EU.
En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan medføre statsfinansielle konsekvenser. Omfanget heraf vil afhænge
af, hvordan Danmarks 70 pct.-målsætning
og EU’s 2030-klimamål
indfris. Det vil des-
uden afhænge af, hvordan nye mål og instrumenter indfases over perioden samt den
generelle økonomiske og teknologiske udvikling. Det er forbundet med væsentlig
usikkerhed at foretage omkostningsskøn af såvel potentielt yderligere nationale re-
duktionstiltag og anvendelse af fleksibilitetsmekanismer. Regeringen er i gang med
at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre samfundsøkonomiske konsekvenser. Omfanget heraf vil af-
hænge af, hvordan Danmarks 70 pct.-målsætning
og EU’s 2030-klimamål
indfris. Det
vil desuden afhænge af, hvordan nye mål og instrumenter indfases over perioden
samt den generelle økonomiske og teknologiske udvikling. Det er forbundet med væ-
sentlig usikkerhed at foretage omkostningsskøn af såvel potentielt yderligere natio-
nale reduktionstiltag og anvendelse af fleksibilitetsmekanismer. Regeringen er i gang
med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle samfundsøkonomiske
konsekvenser for Danmark.
Side 5/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0006.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. Omfanget heraf vil af-
hænge af, hvordan Danmarks 70 pct.-målsætning
og EU’s 2030-klimamål
indfris. Det
vil desuden afhænge af, hvordan nye mål og instrumenter indfases over perioden
samt den generelle økonomiske og teknologiske udvikling. Det er forbundet med væ-
sentlig usikkerhed at foretage omkostningsskøn af såvel potentielt yderligere natio-
nale reduktionstiltag og anvendelse af fleksibilitetsmekanismer. Regeringen er i gang
med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle erhvervsøkonomiske
konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes at have positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet og bi-
drage til opfyldelsen af Parisaftalens målsætninger
og FN’s verdensmål,
idet forsla-
get må antages at øge medlemslandenes indsats for at reducere drivhusgasudled-
ningerne i de underlagte sektorer. Regeringen er i gang med at analysere forslaget
nærmere og herunder andre konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik
fra den 14. juli 2021 til den 9. august 2021. Forslaget har parallelt været i høring i
Specialudvalget for Miljø og § 2-udvalget (landbrug). Der er afgivet høringssvar fra i
alt 6 organisationer.
CARE Danmark støtter, at ambitionen i byrdefordelingsaftalen hæves, men opfordrer
til, at Danmark arbejder for, at det samlede reduktionsmål hæves fra 40 pct. til 50
pct. Et højere mål vil ifølge CARE Danmark gøre det muligt at reducere EU’s samlede
klimabelastning i 2030 med 65 pct., hvilket ifølge organisationen som minimum vil
være nødvendigt, hvis EU skal bidrage rimeligt til at holde den globale temperatur-
stigning nede på 1,5 grader. CARE Danmark opfordrer også til, at fleksibiliteterne for
medlemslandenes begrænses kraftigt.
Dansk Erhverv støtter en udvidelse af kvotehandelssystemet til flere sektorer såsom
transport og bygninger, der betyder, at reduktionerne inden for disse sektorer foreta-
ges efter markedsbaserede principper, der styres efter omkostningseffektivitet.
Dansk Erhverv mener, at en udvidelse af kvotehandel til nye sektorer bør gå hånd i
hånd med en udfasning af byrdefordelingsaftalen for disse sektorer.
Selvom Dansk Erhverv ønsker en udfasning af byrdefordelingsaftalen for sektorer,
som omfattes af kvotehandel, vil der følge organisationen dog også fremover være
behov for sektorspecifik regulering for at fjerne barrierer og udbedre andre markeds-
fejl. Derudover foreslår Dansk Erhverv, at Kommissionen foretager en generel ana-
lyse af de samfundsøkonomiske omkostninger på både EU-niveau og for hvert enkelt
medlemsland af henholdsvis anvendelse af prissignaler som den primære drivkraft i
den grønne omstilling og et fravær af prissignaler som følge af en mere politisk plan-
styring af energiomstillingen.
Side 6/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0007.png
Dansk Industri er enig i, at en CO
2
-pris skal suppleres af målrettede sektortiltag
blandt andet over for bygninger og transport som udgør en del af Kommissionens
pakke. Dansk Industri vurderer dog, at fastholdelse af den nuværende arkitektur på
byrdefordelingen kan risikere at udvande de omkostningsmæssige gevinster ved at
udvide kvotehandel. Det gælder ifølge Danske Industri særligt, da Kommissionen
ønsker at fastholde den nuværende nøgle til at fordele de nationale byrder (brutto-
nationalprodukt pr. indbygger).
Dansk Industri finder, at det betyder, at de lande som ikke har gennemført en grøn
omstilling endnu og har store omkostningseffektive potentialer friholdes. Da de nye
sektorer under kvotehandel også i disse lande vil imødese en CO
2
-pris vil denne
måde at fordele byrder på ifølge Dansk Industri være uden betydning klimamæssigt
i bedste fald
og samlet set fordyrende og forvridende i værste fald.
Dansk Industri mener, at erfaringerne med anvendelse af fleksibilitetsmekanismer,
som Kommissionen stiller til rådighed er, at der ikke er opbakning til at anvende dem
i Danmark. Derfor anbefaler Dansk Industri, at regeringen arbejder med andre med-
lemslande for at sikre en mere effektiv og mindre kompliceret arkitektur, end Kom-
missionen har foreslået.
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD) fremhæver, at når der
stilles forskellige krav til medlemslandene, så har det en direkte påvirkning på kon-
kurrencesituationen for danske virksomheder. ITD finder, at vejtransportbranchen er
en grænseoverskridende branche, hvor markedet er europæisk, og virksomhederne
er i konkurrence med hinanden. Forskellige nationale regler og krav har ifølge ITD
skabt fragmentering i markedet, der øger risikoen for ulige konkurrence mellem virk-
somheder fra forskellige medlemslande. ITD mener, at det kan blive forværret, når
der stilles divergerende krav medlemslandene imellem. ITD fremhæver, at de høje
reduktionskrav i medlemslande, hvor man allerede har indført lavthængende reduk-
tionstiltag, vil resultere i dyrere løsninger for at kunne nå målsætningen i 2030.
ITD finder, at organisationen aktivt arbejder for at fremme den grønne omstilling af
transportsektoren, men fremhæver, at hvis det ikke sker under hensyntagen til kon-
kurrencesituationen, så risikerer man at havne i en situation, hvor danske virksom-
heder ikke kan klare sig i den internationale konkurrence, og derfor vil blive udkon-
kurreret af udenlandske virksomheder. Ifølge ITD er det hverken til gavn for dansk
økonomi, vækst eller arbejdspladser, og det risikerer også at skade den grønne om-
stilling. På den baggrund opfordrer ITD til, at man fra dansk side går til forhandlin-
gerne med en ambition om at skabe fair og lige konkurrencevilkår for alle virksom-
heder i EU.
Landbrug & Fødevarer (L&F) finder, at Kommissionen med forslaget om at opret-
holde byrdefordelingsaftalen, lægger op til en regulering, som fordyrer den samlede
klimaindsats i EU og skaber ulige konkurrencevilkår mellem medlemslandene. L&F
Side 7/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0008.png
mener, at det er nødvendigt at få ændret forslaget, og L&F opfordrer til, at der arbej-
des for, at reduktionsforpligtelserne i byrdefordelingsaftalen bliver fordelt på fair vis
mellem medlemslandene. L&F påpeger, at Danmarks høje reduktionsmål sammen-
lignet med andre medlemslande skaber ulige konkurrencevilkår, som hæmmer den
danske landbrugssektor i forhold til andre medlemslande med lavere reduktionsmål.
L&F fremhæver, at landbruget er en stærkt konkurrenceudsat sektor
også i forhold
til konkurrence internt i EU og på det indre marked. L&F mener ikke, at det er rimeligt,
at konkurrencen skal foregå med forskellige spilleregler og finder ikke, at sektoren
skal være med til at leve op til et reduktionskrav, der er op mod 40 pct.-point højere
end i andre medlemslande.
Ifølge L&F giver 2005 som basisår for de nationale reduktionsmål udfordringer for
lande og sektorer, der er gået foran. L&F fremhæver blandt andet, at man i det dan-
ske fødevareerhverv allerede har reduceret markant i perioden fra 1990 til 2005.
Derfor mener L&F, at man skal have samme basisår i byrdefordelingsaftalen, som
man anvender ved det generelle klimamål, altså 1990.
L&F mener grundlæggende, at tilgangen, om at fordele de nationale reduktionsfor-
pligtelser på baggrund af medlemslandenes BNP og suppleret med andre faktorer,
er forkert. Ifølge L&F er de
”billigste” reduktioner allerede
i dag sikret i den danske
landbrugssektor, og yderligere reduktioner er forbundet med høje omkostninger. L&F
fremhæver, at der imidlertid fortsat er
”billige” reduktioner at hente i andre lande, hvor
der endnu ikke stilles lige så høje grønne krav til landbrugssektoren som i Danmark.
L&F mener derfor, at reduktionerne bør hentes med udgangspunkt i omkostningsef-
fektivitet og ikke ud fra medlemslandenes velstand.
Rådet for Grøn Omstilling støtter, at der laves en ny byrdefordelingsaftale, men me-
ner, at tallene for de enkeltes landes forpligtelser er for lave, da EU's nye mål om
mindst 55 pct. reduktion i 2030 ifølge organisationen er for lavt og ikke lever op til
EU's forpligtelser i forhold til Parisaftalen. Rådet for Grøn Omstilling finder, at det
overordnede reduktionsmål burde være ca. 50 pct. i 2030 i stedet for 40 pct. Desuden
mener Rådet for Grøn Omstilling, at de eksisterende muligheder for fleksibilitet mel-
lem LULUCF og sektorer omfattet af byrdefordelingsaftalen bør afskaffes, da det
ifølge organisationen giver medlemslande mulighed for at sænke ambitionsniveauet
i sektorerne. Endeligt mener Rådet for Grøn Omstilling, at der bør indføres sankti-
onsmuligheder i form af bøder til medlemslande, som ikke overholder byrdeforde-
lingsaftalen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Side 8/9
kom (2021) 0555 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaindsatsen (byrdefordelingsaftalen)
2443106_0009.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen ønsker
en ambitiøs
og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s kli-
mamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive
den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen ønsker, at
EU’s klimamål
for 2030 udmøntes så omkostningseffektivt
som muligt. Derfor ser regeringen gerne, at der sker en højere konvergens i ambiti-
onsniveauet i forslaget for at mindske spændet mellem de laveste og højeste mål,
og at omkostningseffektivitet spiller en større rolle som fordelingskriterium modsat i
dag, hvor fordelingen primært baseres på landenes bruttonationalprodukt pr. indbyg-
ger. Det vil sikre, at alle medlemslande i højere grad har en kurs på vej mod klima-
neutralitet i senest 2050, og at omkostningseffektive reduktionspotentialer på tværs
af lande i højere grad realiseres. Regeringen finder det vigtigt, at der fastlægges en
fair øvre grænse for, hvor højt et reduktionsmål medlemslandene kan få.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle
økonomiske konsekvenser for Danmark, med henblik på at tage stilling til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Sagen er
tidligere nævnt til forhandlingsoplæg den 7. oktober 2020 i forbindelse med Kommis-
sionens plan for
opjustering af EU’s klimamål for
2030. Notat blev fremsendt den 14.
oktober 2020.
Side 9/9