Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0567 Bilag 1
Offentligt
2442794_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
8. september 2021
J nr.
2021-3274
Forslag til beslutning om ændring af direktiv 2003/87/EC
(kvotehandelsdirektivet) vedrørende notificering af kompensationskrav
for CO
2
-udledninger for så vidt angår en global, markedsbaseret
foranstaltning for luftfartsoperatører med base i Unionen.
(”Notificering af luftfartsoperatører iht. CORSIA”)
Kom (2021) 567
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
Transportudvalg.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2021 en samlet Fit for 55-pakke, herunder
dette beslutningsforslag til ændring til direktiv 2003/87/EF (kvotehandelsdirektivet).
Dette beslutningsforslag er fremsat særskilt, da det vedrører et særligt forhold i
forbindelse med implementering af den internationale luftfartsorganisations (ICAO)
globale CO
2
-reguleringsmekanisme, Carbon Offsetting and Reduction Scheme for
International Aviation (CORSIA), der bør være på plads senest november 2022.
Beslutningsforslaget omhandler konkret, at medlemslandene senest 30. november
2022 skal notificere luftfartsoperatører om størrelsen af kompensationsforpligtelsen
for CO
2
-udledninger i 2021 iht. CORSIA.
CORSIA dækker luftfartsaktiviteter mellem to nationalstater for luftfartsoperatører
med fly med maks. MTOM på 5.700 kg eller mere og med en udledning på min.
10.000 ton CO
2
e. Alle emissioner skal rapporteres. Der er tale om et
reguleringssystem, der anvender en markedsbaseret tilgang, som har til hensigt at
skabe økonomisk incitament for luftfartsselskaberne til at mindske deres CO
2
-
udledning.
CORSIA indledes med en pilotfase i 2021-2023, hvor luftfartsoperatører i lande, der
har valgt at være med i pilotfasen, kompenserer for stigende udledninger via
internationale klimakreditter i det omfang sektorens udledninger overstiger niveauet
for 2019. Det er størrelsen af denne kompensationsforpligtelse vedrørende
udledningen i 2021, som medlemslandene skal meddele luftfartsoperatørerne.
/ AB
Side 1/5
kom (2021) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. notificering af luftfartsoperatører iht. CORSIA
2442794_0002.png
På grund af COVID-19 pandemien ses i 2020 og i 1. halvdel af 2021 sammenlignet
med basisåret 2019 et større fald i de europæiske luftfartsaktiviteter. Derfor forventer
Kommissionen, at de endelige udledningstal for 2021 højst sandsynligt vil føre til, at
CORSIA-kompensationskravet for 2021 vil blive fastlagt til 0, hvilket
medlemsstaterne iht. beslutningsforslaget vil skulle meddele til luftfartsoperatørerne
i løbet af 2022.
Dermed forventes beslutningsforslaget ikke at have økonomiske konsekvenser for
operatørerne.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens beslutningsforslag om ændring af
direktivet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens Fit for 55-pakke
fremsat forslag til beslutning om ændring af kvotehandelsdirektivet om
medlemslandenes forpligtelse til at notificere luftfartsoperatører om størrelsen af
kompensationskravet for CO
2
-udledninger i CORSIA.
Luftfartens CO
2
-udledning
er reguleret i EU’s kvotehandelssystem og i den
internationale
civile
luftfartsorganisations
(ICAO)
globale
CO
2
-
reguleringsmekanisme, Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International
Aviation (CORSIA). Begge reguleringssystemer anvender en markedsbaseret
tilgang, som har til hensigt at skabe økonomisk incitament for luftfartsselskaberne til
at mindske deres CO
2
-udledning.
CORSIA indledes med en pilotfase i 2021-2023, hvor luftfartsoperatører
kompenserer for stigende udledninger via internationale klimakreditter i det omfang
sektorens samlede udledninger overstiger niveauet for 2019. Medlemslandene har
med Rådsbeslutning (EU) 2020/954 af 25. juni 2020 besluttet at deltage i CORSIA’s
frivillige pilotfase fra 2021-2023.
Ændringsforlaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, artikel 192, og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure og vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Som en del af Fit for 55–pakken er der fremsat et andet og mere omfattende forslag
om ændring af direktiv 2003/87/EF for så vidt angår luftfartens bidrag til Unionens
målsætning for reduktion af drivhusgasudledninger i økonomien som helhed og
hensigtsmæssig implementering af en global, markedsbaseret mekanisme til
ændring af kvotehandelsdirektivet (KOM(2021) 552). Forslaget regulerer blandt
andet nærmere returneringsforpligtelser for flyvninger uden for EØS og mellem EØS
og tredjelande samt brug af internationale kreditter. Det foreslås blandt andet heri, at
Side 2/5
kom (2021) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. notificering af luftfartsoperatører iht. CORSIA
2442794_0003.png
luftfartsoperatørerne senest den 31. januar 2025 vil skulle kompensere via
internationale klimakreditter for udledninger i perioden 2021-2023
3. Formål og indhold
Formålet med beslutningsforslaget er, at medlemsstaterne forpligtes til at notificere
luftfartsoperatørerne om CORSIA kompensationskrav implementeres på en måde,
så den administrative byrde for både nationale autoriteter og luftfartsoperatører bliver
minimal, samt at der er lovhjemmel for medlemsstaterne til at foretage notifikationen.
Kompensationskravet beregnes iht. reglerne i CORSIA som en enkelt vækstfaktor
for hele sektorens CO
2
-udledning, og faktoren vil blive anvendt til at beregne hver
enkelt luftfartsoperatørs kompensationsforpligtelse, der svarer til faktoren ganget
med operatørens relevante CO
2
-udledninger i det pågældende år.
Beslutningsforslaget pålægger medlemsstaterne at gennemføre denne notificering
af luftfartsoperatørerne vedr. CORSIA kompensationskravet for 2021, der er baseret
på rapporterede CO
2
-udledninger fra international luftfart i 2021 sammenlignet med
basisudledningen i 2019. Notificeringen skal ske senest 30. november 2022.
Da der ikke er overensstemmelse mellem EU-lovgivningen og reglerne i CORSIA
omkring kompensationskrav, er det nødvendigt, at CORSIA kompensationskravet
vedrørende CO
2
-udledning i 2021 implementeres i EU-lovgivningen senest i 2022.
Kommissionen peger på, at beslutningsforslaget bør vedtages, når CO
2
-
udledningerne for 2021 er kendte, det vil sige efter 1. januar 2022.
Grundet COVID-19 pandemien ses der i 2020 og første halvdel af 2021
sammenlignet med 2019 et større fald i de europæiske luftfartsaktiviteter. Derfor er
det Kommissionens forventning, at der ikke vil være en stigning i sektorens CO
2
-
udledninger i 2021, og at CORSIA-kompensationskravet dermed højst sandsynligt
vil blive fastlagt til 0.
Kommissionen har til hensigt at foretage samme tilgang for så vidt angår de
efterfølgende år,
indtil ’Forslag
om ændring af direktiv 2003/87/EF for så vidt angår
luftfartens bidrag til Unionens målsætning for reduktion af drivhusgasudledninger i
økonomien som helhed og hensigtsmæssig implementering af en global,
markedsbaseret mekanisme’ (KOM (2021) 552)
er vedtaget. Luftfartsoperatørerne
vil endvidere efter dette forslag senest den 31. januar 2025 skulle kompensere for
udledninger i perioden 2021-2023 via internationale klimakreditter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har godtgjort for overholdelse af nærhedsprincippet, idet
klimaforandringer er et grænseoverskridende problem, og EU-handling effektivt kan
Side 3/5
kom (2021) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. notificering af luftfartsoperatører iht. CORSIA
2442794_0004.png
supplere og styrke regional, national og lokal indsats. Koordinering af klimaindsatsen
bør derfor ske på europæisk niveau og, hvor det er muligt, løftes på globalt plan.
EU´s fælles indsats er berettiget med henvisning til nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i
unionstraktaten.
Kommissionen påpeger, at siden 1992 har Den Europæiske Union arbejdet med at
udvikle fælles løsninger og med at drive en global indsats for at tackle
klimaforandringerne. Mere specifik handling på EU-plan vil sørge for
omkostningseffektiv opnåelse af målsætningen for 2030, og tilsvarende for en
langsigtet emissionsreduktion og samtidig sikre retfærdighed og miljømæssig
integritet. Artikel 191 til 193 i TFEU bekræfter og specificerer EU-kompetencer inden
for klimaforandringer.
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt med henvisning til,
at området allerede er underlagt EU-regulering, klimaforandringernes globale effekt
og luftartens grænseoverskridende natur. Indsatser og opfyldelse af målsætninger
vurderes at have størst effekt gennem fælleseuropæiske og globale tiltag.
6. Gældende dansk ret
Kvotehandelsdirektivet er implementeret i dansk ret gennem Lov om CO2-kvoter,
LBK nr. 62 af 19/01/2021 og Bekendtgørelse om CO2-kvoter, BEK nr. 2134 af
21/12/2020.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af beslutningsforslaget ventes ikke at have konsekvenser for dansk
lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Beslutningsforslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Energistyrelsen forventes få en tidsmæssig begrænset meropgave ved at skulle
meddele de omfattede luftfartsoperatører om kompensationskravet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Beslutningsforslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Beslutningsforslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Luftfartsoperatørerne rapporterer allerede emissionsdata, og da
kompensationskravet forventes at blive nul, forventes beslutningsforslaget ikke at
medføre merudgifter for operatørerne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 4/5
kom (2021) 0567 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. notificering af luftfartsoperatører iht. CORSIA
2442794_0005.png
En vedtagelse af beslutningsforslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Beslutningsforslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og
Forsyningspolitik fra den 14. juli 2021 til den 9. august 2021. Der er ikke modtaget
nogen høringssvar vedrørende beslutningsforslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at ændringsforlaget støttes af øvrige medlemsstater.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens beslutningsforslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5