Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0152
Offentligt
2159361_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.3.2020
COM(2020) 152 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
DA
DA
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0002.png
SIKRING AF LIGE MULIGHEDER FOR MÆND OG KVINDER I
EUROPA
"I alle sine aktiviteter tilstræber Unionen at fjerne uligheder og fremme ligestilling mellem mænd
og kvinder."
Artikel 8 i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
"Vi kan roligt være stolte over, hvor vi er, og være ambitiøse med hensyn til, hvor vi gerne vil hen."
- Kommissionsformand Ursula von der Leyen
Politiske retningslinjer
Fremme af ligestilling mellem kvinder og mænd er en opgave for Unionen i forbindelse med alle
de opgaver, den skal udføre i henhold til traktaterne.
Ligestilling mellem mænd og kvinder er en
kerneværdi i EU, en grundlæggende rettighed
1
og et centralt princip i den europæiske søjle for sociale
rettigheder
2
. Det afspejler, hvem vi er. Det er en afgørende forudsætning for en innovativ,
konkurrencedygtig og blomstrende europæisk økonomi.
Vi kan kun nå vores fulde potentiale i
erhvervslivet, i politik og i samfundet som helhed, hvis vi bruger vores talent og mangfoldighed.
Ligestilling mellem mænd og kvinder skaber flere job og medfører højere produktivitet
3
- et potentiale,
der skal realiseres, samtidig med at vi skal gennemføre den grønne
og den digitale omstilling
og
håndtere vore demografiske udfordringer.
Den Europæiske Union er førende på verdensplan med hensyn til ligestilling mellem kønnene:
14 af de 20 lande, der ligger øverst på listen over de lande i verden, der er kommet længst med
ligestilling mellem kønnene, er EU-medlemsstater
4
. Takket være en omfattende lovgivning om
ligebehandling og den gældende retspraksis
5
, bestræbelser på at integrere køns
6
perspektivet på
forskellige områder og forskrifter med det formål at tage hånd om specifikke tilfælde af
forskelsbehandling har EU gjort betydelige fremskridt med hensyn til ligestilling mellem mænd og
kvinder i de seneste årtier.
Ingen af medlemsstaterne har imidlertid opnået fuld ligestilling mellem kønnene, og der sker
kun langsomme fremskridt.
Medlemsstaterne opnåede i gennemsnit 67,4 ud af 100 point i EU's
Jf. artikel 2 og 3, stk. 3, i TEU, artikel 8, 10, 19 og 157 i TEUF og artikel 21 og 23 i Den Europæiske Unions
Charter om grundlæggende rettigheder.
2
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/social-summit-european-pillar-social-rights-
booklet_en.pdf.
3
Ved at forbedre
ligestillingen mellem mænd og kvinder vil EU's BNP pr. indbygger frem til 2050 stige med
mellem 6,1 % og 9,6 %, hvilket svarer til mellem 1,95 og 3,15 billioner EUR:
https://eige.europa.eu/gender-
mainstreaming/policy-areas/economic-and-financial-affairs/economic-benefits-gender-equality.
4
For så vidt angår gennemførelsen af mål for bæredygtig udvikling nr. 5 om ligestilling mellem kønnene, ifølge
2019EM 2030-SDG-indekset for bæredygtig udvikling:
https://data.em2030.org/em2030-sdg-gender-index/.
5
EU har vedtaget seks direktiver om ligestilling mellem mænd og kvinder på arbejdspladsen, selvstændig
virksomhed, adgang til varer og tjenesteydelser, social sikring, graviditet og barsel samt familieorlov og fleksible
arbejdsordninger for forældre og omsorgspersoner. Der er derved gradvist indført en retlig standard i hele
Europa, der sikrer en omfattende beskyttelse mod forskelsbehandling. Flere sager er blevet indbragt for EU-
Domstolen, og Domstolen har yderligere styrket princippet om ligestilling og givet personer, der har været udsat
for forskelsbehandling, oprejsning.
6
Ved udtrykket "køn" forstås de socialt konstruerede roller, adfærdsmønstre, aktiviteter og egenskaber, som et
givent samfund anser for at være passende for kvinder og mænd, jf. artikel 3, litra d), i Europarådets konvention
om forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
1
1
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0003.png
indeks for ligestilling mellem kønnene 2019, hvilket er blevet forbedret med blot 5,4 point siden
2005.
7
Fremskridt med hensyn til ligestilling mellem kønnene sker ikke af sig selv, og de fremskridt,
der gøres, er ikke nødvendigvis varige. Vi er derfor nødt til at sætte fornyet skub i
bestræbelserne på at opnå ligestilling mellem kønnene.
Mens den kønsbestemte forskel på
uddannelsesområdet er på retur, er der fortsat kønsbetingede forskelle med hensyn til beskæftigelse,
aflønning, pasning og pleje, indflydelse og pension. For mange mennesker krænker fortsat princippet
om ligestilling i form af sexistisk og hadefuld tale og ved at modsætte sig foranstaltninger mod
kønsbaseret vold og kønsstereotyper. Kønsbaseret vold og chikane fortsætter på alarmerende niveauer.
#MeToo-bevægelsen har vist omfanget af sexisme og misbrug, som kvinder og piger fortsat udsættes
for. Samtidig har det fået kvinder over hele verden til at fortælle om deres oplevelser og rejse sager
ved domstolene.
Denne strategi udgør rammen for Europa-Kommissionens indsats for ligestilling mellem mænd
og kvinder og heri fastlægges de politiske mål og nøgleaktioner for perioden 2020-2025
8
. Den har
til formål at skabe ligestilling i Europa - et Europa hvor kønsbaseret vold, forskelsbehandling på
grundlag af køn og strukturel ulighed mellem kvinder og mænd hører fortiden til. Et Europa, hvor
kvinder og mænd, piger og drenge i al deres mangfoldighed
9
er lige. Hvor de
frit
kan følge den valgte
vej i livet, hvor de har lige muligheder for at
trives,
og hvor de også kan deltage i og
lede
vort
europæiske samfund.
Gennemførelsen af denne strategi vil bygge på en
tostrenget tilgang
med målrettede foranstaltninger
for at opnå ligestilling mellem kønnene kombineret med en styrket integration af kønsaspektet.
Kommissionen vil fremme integrationen af kønsaspektet ved
konsekvent at medtage et
kønsperspektiv i alle faser af politikudformningen på alle EU's politikområder internt og
eksternt..
Strategien vil blive implementeret
ved hjælp af intersektionalitet
10
- dvs. kombinationen
af en persons køn med andre personlige egenskaber eller identiteter
og spørgsmålet om, hvordan
disse intersektioner bidrager til særlige tilfælde af forskelsbehandling
som et tværgående princip.
I 2020, som markerer 25-året for vedtagelsen af Beijingerklæringen og -handlingsprogrammet
11
det
første universelle tilsagn om og den første universelle handlingsplan for at fremme ligestilling mellem
mænd og kvinder
er denne strategi EU's bidrag til at skabe en bedre verden for kvinder og
mænd, piger og drenge.
Den bidrager til at nå målene for ligestilling mellem kønnene (mål for
bæredygtig udvikling nr. 5) som en tværgående prioritet for alle mål for bæredygtig udvikling
12
og
vedrørende EU's opfyldelse af FN's konvention om rettigheder for personer med handicap.
1.
7
At være fri for vold og stereotyper
Jf. Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (EIGE):
https://eige.europa.eu/gender-
equality-index/2019.
8
Som opfølgning på Kommissionens strategiske indsats for ligestilling mellem kønnene 2016-2019.
9
Udtrykket "i al deres mangfoldighed" anvendes inden for rammerne af denne strategi til at udtrykke, at der, når
der er tale om kvinder eller mænd, er tale om heterogene kategorier, herunder i relation til deres køn, ,
kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika. Det afspejler viljen til ikke at lade nogen i stikken og til at
skabe et Europa med lige vilkår for alle uanset køn, race eller etnisk oprindelse, religion og tro, handicap, alder
eller seksuel orientering.
10
Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (EIGE) definerer "intersektionalitet" som et
"analyseredskab til at undersøge, forstå og reagere på, hvordan en persons køn overlapper andre personlige
karakteristika/identiteter, og hvordan disse krydsfelter bidrager til vigtige erfaringer med forskelsbehandling"
(Se:
https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1263).
Det fremgår af artikel 10 i TEUF, at Unionen "Ved
udformningen og gennemførelsen af sine politikker og aktiviteter tilstræber [...] at bekæmpe enhver form for
forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering".
11
https://beijing20.unwomen.org/en/about.
12
https://ec.europa.eu/europeaid/policies/sustainable-development-goals_en.
2
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0004.png
Alle bør være sikre i deres hjem, i deres nære forbindelser, på deres arbejdspladser, i det offentlige
rum og online. Kvinder og mænd, piger og drenge i al deres mangfoldighed bør frit kunne udtrykke
deres idéer og følelser og forfølge deres valg af uddannelse og karriere uden at følge stereotype
kønsnormer.
Udryddelse af kønsbaseret vold
Kønsbaseret vold
eller vold, der er rettet mod en kvinde, fordi hun er kvinde, eller som rammer
kvinder i uforholdsmæssig grad
13
er fortsat et af vores samfunds største udfordringer og er dybt
rodfæstet i ulighed mellem kønnene
14
. Kønsbaseret vold i alle dens former er fortsat underrapporteret
og overset, både i og uden for EU.
EU vil gøre alt, hvad der står i dets magt, for at forebygge og
bekæmpe kønsbaseret vold, støtte og beskytte ofrene for sådanne forbrydelser og drage
gerningsmændene til ansvar
for deres misbrug.
Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
"Istanbulkonventionen"
er benchmark for internationale standarder på dette område. EU
undertegnede konventionen i 2017, og det er en nøgleprioritet for Kommissionen at afslutte EU's
tiltrædelse af denne konvention. For at fremskynde afslutningen af EU's tiltrædelse anmodede Europa-
Parlamentet i 2019 Domstolen om en udtalelse om dette spørgsmål
15
.
Hvis der fortsat blokeres for EU's tiltrædelse af Istanbulkonventionen, agter Kommissionen
i 2021 at
foreslå foranstaltninger
inden for rammerne af EU's kompetence
for at nå de samme mål som dem,
der er fastsat i Istanbulkonventionen.
Kommissionen agter navnlig at iværksætte et tiltag med henblik på at
udvide de
kriminalitetsområder,
hvor en harmonisering er mulig, til også at omfatte specifikke former for
kønsbaseret vold, jf. artikel 83, stk. 1, i TEUF, dvs. den såkaldte
eurokriminalitet.
For så vidt som de allerede er omfattet af de eksisterende former for eurokriminalitet som omhandlet i
artikel 83, stk. 1, i TEUF, har Kommissionen til hensigt at foreslå
yderligere foranstaltninger til
forebyggelse og bekæmpelse af specifikke former for kønsbaseret vold,
herunder seksuel chikane,
misbrug af kvinder og kvindelig kønslemlæstelse (FGM).
13
14
Artikel 3, litra d), i Istanbulkonventionen
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder, Vold mod kvinder: en EU-dækkende
undersøgelse, 2014
se infografik.
15
Anmodning om udtalelse indgivet af Europa-Parlamentet i henhold til artikel 218, stk. 11, i TEUF (udtalelse
1/19 ).
3
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0005.png
Kvindelig kønslemlæstelse
16
, tvungen abort og tvangssterilisation, tidlige og tvungne ægteskaber, den
såkaldte "æresrelaterede vold" og andre
skikke, der påfører kvinder og piger skade, udgør former
for kønsbaseret vold, der groft krænker kvinders og børns rettigheder
i EU og i hele verden. Ud
over mulig lovgivning vil EU fremsætte en
henstilling om forebyggelse af skadelige skikke,
og
herved understrege behovet for effektive forebyggende foranstaltninger og anerkende betydningen af
uddannelsesprogrammer. I henstillingen lægges der ligeledes vægt på en styrkelse af de offentlige
tilbud, forebyggelses- og støtteforanstaltninger, uddannelse af kvalificeret personale og en adgang til
domstolsprøvelse, hvor der fokuseres på ofrenes interesser.
Kommissionen vil også fremlægge en
strategi for ofres rettigheder
i 2020, som vil fokusere på de
særlige behov, som ofre for kønsbaseret vold, herunder vold i hjemmet, har, idet denne strategi vil
bygge på direktivet om ofres rettigheder
17
.
Kvinder, der har
helbredsproblemer eller handicap,
har større risiko for at blive udsat for forskellige
former for vold
18
.
Kommissionen vil udvikle og finansiere foranstaltninger
19
til bekæmpelse af
misbrug, vold samt tvangssterilisation og tvungen abort, såsom uddannelse af specialiseret personale
og oplysningskampagner om rettigheder og adgang til domstolene.
Effektiv forebyggelse af vold er af afgørende betydning.
Det indebærer, at man informerer drenge
og piger fra en tidlig alder om ligestilling mellem kønnene og støtter udviklingen af ikkevoldelige
relationer. Det kræver også en tværfaglig tilgang blandt fagfolk og tjenester, herunder det strafferetlige
system, hjælpetjenester for ofre, gerningsmænd samt social- og sundhedstjenester. Bekæmpelse af
vold mod kvinder og ideologier, der undergraver kvinders rettigheder, kan også bidrage til at
forebygge radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme og terrorisme. Kommissionen vil lancere
et
EU-netværk til forebyggelse af kønsbaseret vold og vold i hjemmet,
der samler medlemsstater
og interessenter med henblik på udveksling af god praksis, og som skal finansiere uddannelse,
kapacitetsopbygning og støttetjenester. Forebyggelse af vold med fokus på mænd, drenge og
maskulinitet
20
vil være helt afgørende.
For at bekæmpe vold og chikane i arbejdssammenhænge vil Kommissionen fortsat tilskynde
medlemsstaterne til at ratificere
Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO) konvention om
bekæmpelse af vold og chikane i arbejdslivet
21
, implementere de gældende EU-regler
22
om
beskyttelse af arbejdstagere mod seksuel chikane og øge borgernes kendskab til dem. Som
arbejdsgiver vil Kommissionen vedtage en ny omfattende retlig ramme med en række forebyggende
og reaktive foranstaltninger mod chikane på arbejdspladsen.
Vold på internettet, der er rettet mod kvinder,
er blevet udbredt med specifikke negative
konsekvenser til følge,
hvilket er uacceptabelt. Det er en hindring for kvinders deltagelse i det
Tallene i infografikken stammer fra undersøgelser, der er udført af End FGM European Network, se:
https://www.endfgm.eu/female-genital-mutilation/fgm-in-europe.
17
Direktiv 2012/29/EU om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte og
beskyttelse.
18
For eksempel har 34 % af kvinder med helbredsproblemer eller handicap været udsat for fysisk eller seksuel
vold fra deres partners side, mens dette kun gælder for 19 % af de kvinder, der ikke har helbredsproblemer eller
er handicappede. Agenturet for grundlæggende rettigheder, Vold mod kvinder: en EU-dækkende undersøgelse,
2014.
19
At gennemføre henstillingerne til EU fra FN's komité for rettigheder for personer med handicap, navnlig
vedrørende artikel 6 (kvinder med handicap) og 16 (beskyttelse mod udnyttelse, vold og misbrug).
20
Ifølge Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder henviser "maskulinitet" til
"forskellige opfattelser af, hvad det betyder at være en mand, herunder adfærdsmønstre i forbindelse med mænds
plads i bestemte kønsroller og relationer".
https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1285.
21
ILO, konvention om vold og chikane (nr. 190) og henstilling (nr. 206).
22
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv
(omarbejdning).
16
4
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0006.png
offentlige liv.
Mobning, chikane og krænkelser på sociale medier har vidtrækkende konsekvenser for
kvinders og pigers dagligdag. Kommissionen vil fremsætte forslag til en
retsakt om digitale
tjenester
23
for at præcisere onlineplatformes ansvar for indhold, der formidles af brugerne. I
lovgivningen om digitale tjenester vil det blive præciseret, hvilke foranstaltninger det forventes, at
platformene træffer med henblik på bekæmpelse af ulovlige aktiviteter på nettet, samtidig med at de
grundlæggende rettigheder beskyttes. Brugerne skal også være i stand til at imødegå andre former for
skadeligt og krænkende indhold, som ikke altid betragtes som ulovligt, men som kan have
ødelæggende virkninger. For at beskytte kvinders sikkerhed på internettet vil Kommissionen fremme
udviklingen af
en ny ramme for samarbejde mellem internetplatforme
24
.
Kvinder og piger udgør langt størstedelen af ofrene for menneskehandel,
både inden for og uden
for EU, og det sker navnlig med henblik på seksuel udnyttelse
25
. EU forsøger at forhindre
menneskehandel ved hjælp af en udstrakt koordination på alle relevante områder
26
. Bekæmpelse af
straffrihed for brugere, personer, der udnytter kvinderne, og profitsøgende har høj prioritet. De
problemer, som kvinder og piger, der er berørt af menneskehandel, har, er i centrum for de politiske
tiltag. Som en del af sikkerhedsunionen vil Kommissionen fremlægge en ny
EU-strategi for
bekæmpelse af menneskehandel
og en
EU strategi for en mere effektiv bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn.
EU har brug for omfattende, ajourførte og sammenlignelige data
med henblik på at sikre effektive
politikker til bekæmpelse af kønsbaseret vold. For at få et fuldstændigt billede heraf bør de relevante
oplysninger opdeles efter relevante intersektionelle aspekter og indikatorer såsom alder, handicap,
migrantstatus og bopæl i by eller på land. En
EU-dækkende undersøgelse,
der koordineres af
Eurostat, vil give oplysninger om udbredelsen af og dynamikken bag vold mod kvinder og andre
former for vold i menneskelige relationer, og resultaterne heraf vil blive fremlagt i 2023.
Udfordringer med hensyn til kønsstereotyper
Kønsstereotyper er en grundlæggende årsag til ulighed mellem kønnene og berører alle
dele af samfundet
27
. De forudfattede opfattelser, der bygger på normer for kvinder og mænd,
begrænser pigers og drenges muligheder, valg og frihed og skal derfor modarbejdes.
Kønsstereotyper bidrager i høj grad til den kønsbestemte lønforskel. De kombineres ofte med
andre stereotyper såsom dem, der er baseret på race eller etnisk oprindelse, religion eller tro,
handicap, alder eller seksuel orientering, og det kan forstærke stereotypernes negative
virkninger.
Kunstig intelligens
(AI)
er blevet et område af strategisk betydning
og en vigtig drivkraft for
økonomiske fremskridt, og derfor skal kvinder tage del i udviklingen som forskere, programmører og
brugere. Selv om AI kan løse mange samfundsmæssige udfordringer, risikerer den at øge uligheden
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/new-eu-rules-e-commerce.
Baseret på samarbejde i EU's internetforum, som førte til vedtagelsen af EU's adfærdskodeks for bekæmpelse
af ulovlige hadefulde udtalelser på internettet.
25
Menneskehandel anerkendes som vold mod kvinder og piger i overensstemmelse med artikel 6 i konventionen
om afskaffelse af alle former for forskelsbehandling af kvinder (CEDAW).
26
Udspringer af direktiv 2011/36/EU om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af
ofrene herfor.
27
Særlig Eurobarometerundersøgelse 465, juni 2017
se infografikker.
24
23
5
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0007.png
mellem kønnene. Algoritmer og relateret automatisk læring risikerer, hvis de ikke er klare og robuste
nok, at videreføre, forstærke eller bidrage til kønsskævheder, som programmører måske ikke er
bekendt med, eller som er resultatet af en specifik dataudvælgelse. I Kommissionens nye hvidbog om
kunstig intelligens er den europæiske tilgang baseret på EU's værdier og grundlæggende rettigheder,
herunder forbud mod forskelsbehandling og ligestilling mellem kønnene
28
. Det næste rammeprogram
for forskning og innovation
Horisont Europa
29
vil også give indsigt i og løsninger på potentielle
kønsskævheder i relation til kunstig intelligens samt på fastlåste kønsrollemønstre på alle sociale,
økonomiske og kulturelle områder ved at støtte udviklingen af upartiske evidensbaserede politikker.
Medierne og de kulturelle sektorer har stor indflydelse på, hvordan man kan forme folks tro, værdier
og opfattelse af virkeligheden, og de er derfor yderligere vigtige kanaler til at ændre holdninger og
udfordre stereotyper
30
. Kommissionen vil fortsat støtte projekter til fremme af ligestilling inden for
rammerne af programmet
Et kreativt Europa
31
, herunder inden for rammerne af programmet
Musik
sætter Europa i bevægelse,
og den vil udarbejde en
ligestillingsstrategi inden for den audiovisuelle
industri
som led i det næste
MEDIA-underprogram
32
, herunder finansiel støtte, struktureret dialog,
mentorbistand og oplæring for kvindelige instruktører, producenter og manuskriptforfattere.
Kommissionen vil iværksætte en
oplysningskampagne i hele EU for at bekæmpe kønsstereotyper.
Den vil omfatte alle områder af livet med en tværsektoriel tilgang og fokus på inddragelse af unge i
samarbejde med medlemsstaterne.
Ud over ovennævnte foranstaltninger opfordrer Kommissionen:
-
Rådet til:
at afslutte EU's tiltrædelse af Istanbulkonventionen og sikre en hurtig ratificering i EU.
medlemsstaterne til
:
at ratificere og implementere Istanbulkonventionen,
ratificere og implementere ILO-konventionen om bekæmpelse af vold og chikane på
arbejdsmarkedet,
gennemføre direktivet om ofres rettigheder, direktivet om seksuelt misbrug af børn
33
og
anden relevant EU-lovgivning, der beskytter ofre for kønsbaseret vold
34
,
konsekvent registrere og indberette oplysninger om kønsbaseret vold samt
støtte civilsamfundet og offentlige tjenester i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af
kønsbaseret vold og kønsstereotyper, herunder ved hjælp af EU-midler inden for rammerne af
programmet for "borgere, ligestilling, rettigheder og værdier " (2021-2027).
-
Europa-Kommissionen, hvidbog om kunstig intelligens - En europæisk tilgang til ekspertise og tillid (COM
(2020) 65 final):
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/commission-white-paper-artificial-intelligence-
feb2020_en.pdf.
29
https://ec.europa.eu/info/horizon-europe-next-research-and-innovation-framework-programme_en.
30
Se f.eks. "Ligestilling mellem mænd og kvinder i mediesektoren", en undersøgelse udført for FEMM-udvalget
om kvinders rettigheder og ligestilling mellem kønnene, Europa-Parlamentet 2018.
31
https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/node_en.
32
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/media-sub-programme-creative-europe.
33
Direktiv 2011/93/EU om bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.
34
Navnlig direktiv 2011/36/EU om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene
herfor, direktiv 2011/99/EU om den europæiske beskyttelsesordre, forordning (EU) nr. 606/2013 om gensidig
anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål og Rådets direktiv 2004/80/EF om
erstatning til ofre for forbrydelser.
28
6
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0008.png
2.
Et velfungerende samfund med ligestilling mellem mænd og kvinder
Et velstående og socialt Europa afhænger af os alle. Kvinder og mænd bør i al deres mangfoldighed
have lige muligheder for at trives og være økonomisk uafhængige og aflønnes lige for deres arbejde af
samme værdi, have lige adgang til finansiering og oppebære rimelige pensioner. Kvinder og mænd
bør også deles om pleje og omsorg og økonomisk ansvar.
Udligning af kønsforskelle på arbejdsmarkedet
En forøgelse af kvinders tilstedeværelse på arbejdsmarkedet vil få en stærk, positiv indvirkning
på økonomien, navnlig set i lyset af problemerne med faldende arbejdsstyrke og mangel på
kvalificeret arbejdskraft.
Den giver også kvinder mulighed for at forme deres eget liv, spille en rolle
i det offentlige liv og være økonomisk uafhængige.
Kvinders beskæftigelsesfrekvens er højere i dag end nogensinde før
35
, ikke desto mindre støder
mange kvinder fortsat på hindringer for deres adgang til og forbliven på arbejdsmarkedet
36
. Nogle
kvinder er strukturelt underrepræsenterede på arbejdsmarkedet
37
, hvilket ofte skyldes krydsfeltet
mellem køn og yderligere udsathed eller marginalisering såsom tilhørsforhold til et etnisk eller
religiøst mindretal
38
eller migrantbaggrund.
Forbedring af balancen mellem arbejdsliv og privatliv for arbejdstagere er en af de måder,
hvorpå kønsskævhederne på arbejdsmarkedet kan afhjælpes. Begge forældre er nødt til at føle
sig ansvarlige for børnepasningen.
Ved direktivet om balance mellem arbejdsliv og
privatliv
39
er der indført minimumsstandarder for familieorlov og fleksible arbejdsordninger
for arbejdstagere, og en ligelig fordeling af omsorgsforpligtelser mellem forældre fremmes.
Kommissionen vil sikre, at medlemsstaterne
gennemfører
40
og implementerer
direktivet
korrekt, således at både mænd og kvinder kan trives både personligt og erhvervsmæssigt, og
opfordrer medlemsstaterne til at gå ud over disse minimumsstandarder i forbindelse med
revisionen af deres politikker på dette område. De bør også sikre kvalitetsløsninger, f.eks. til
børnepasning, som også når ud til mindre befolkede områder i Europa. Kommissionen vil i
35
Eurostat,
2019,
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/product?code=sdg_05_30
and
https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=lfsi_emp_a&lang=en
se infografik.
36
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/35409.pdf
og ligeledes Agenturet for
grundlæggende rettigheder, Romakvinder i ni EU-medlemsstater 2019
se infografik.
37
Eurostat, Labour Forced Survey, beregninger baseret på
lfsa_eegan2
se infografik.
38
Jf. f.eks. ENAR, Racisme og forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse i Europa 2013-2017, 2017.
39
Direktiv (EU) 2019/1158 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner.
40
Direktivet om balance mellem arbejdsliv og privatliv skal være gennemført af medlemsstaterne senest den 2.
august 2022 (og senest den 2. august 2024 for så vidt angår betaling af de sidste to ugers forældreorlov).
7
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0009.png
sin egen administration fremme og overvåge en ligelig anvendelse af fleksible
arbejdsordninger for alle arbejdstagere
41
.
Udfordringerne i forbindelse med ligestilling mellem kønnene i medlemsstaterne, navnlig for
så vidt angår arbejdsmarkedet, social inklusion og uddannelse, vil fortsat blive overvåget
inden for rammerne af det
europæiske semester
42
. Via den sociale resultattavle overvåges
disse dimensioner af den europæiske søjle for sociale rettigheder
43
også inden for rammerne
af det europæiske semester . Som led i semestercyklussen for 2019-2020 bidrager de
landerapporter, der udfærdiges inden for rammerne af det europæiske semester, til
overvågning af målene for bæredygtig udvikling, herunder ligestilling mellem kønnene (mål
for bæredygtig udvikling nr. 5), og den måde, hvorpå økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikker kan bidrage til at nå disse mål.
Støtteprogrammet for strukturreformer
kan støtte medlemsstaterne i at integrere kønsaspektet i den
offentlige forvaltning, statens budgetplanlægning og økonomiske forvaltning. Desuden kan det bidrage
til de nationale strukturreformer i medlemsstaterne med henblik på at
udligne forskellen mellem
mænds og kvinders beskæftigelsesfrekvens
og til at tackle den højere andel af kvinder, der lever i
fattigdom, navnlig i de ældre år.
Sociale og økonomiske politikker, beskatning og sociale sikkerhedsordninger
bør ikke være med
til at opretholde strukturelle uligheder mellem kønnene baseret på traditionelle kønsroller inden for
arbejds- og privatliv. Kommissionen vil udarbejde retningslinjer til medlemsstaterne om, hvordan
nationale skatte- og ydelsessystemer kan påvirke
økonomiske incitamenter eller negative
incitamenter for sekundære forsørgere.
Styrkelse af kvinders stilling på arbejdsmarkedet betyder også, at de får udviklingsmuligheder
som
investorer og iværksættere
44
.
EU's samhørighedspolitik støtter kvindelige iværksættere, deres
(re)integration på arbejdsmarkedet og ligestilling mellem kønnene i specifikke, traditionelt mandlige
sektorer. Der vil blive udviklet målrettede foranstaltninger til fremme af kvinders deltagelse i
innovation inden for rammerne af Horisont Europa's
Europæiske Innovationsråd
(EIC), herunder et
pilotprojekt, der skal fremme nyoprettede virksomheder og innovative små og mellemstore
For eksisterende foranstaltninger, se Europa-Kommissionen, "Diversity and Gender Equality Report 2019"
(internt dokument).
42
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-
governance-monitoring-prevention-correction/european-semester_en.
43
Søjlens princip 2 handler om ligestilling mellem kønnene, mens flere andre principper vedrører kønsrelaterede
udfordringer, herunder principperne om lige muligheder (princip 3), balance mellem arbejdsliv og privatliv
(princip 9), børnepasning og støtte til børn (princip 11), aldersindkomst og pensioner (princip 15) og
langtidspleje (princip 18).
44
International Finance Corporation, Moving toward gender balance in private equity and venture capital (2019),
S. Biegel, S.M. Hunt, S. Kuhlman, Project Sage 2.0 Tracking capital with a gender lens (2019) og Atomico,
State of European Tech 2019 Report (https://2019.stateofeuropeantech.com/chapter/state-european-tech-
2019/article/executive-summary)
se infografik.
41
8
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0010.png
virksomheder, der ledes af kvinder, i 2020
45
. Kommissionen vil også fremme kvinders repræsentation
i beslutningstagende stillinger i private equity-fonde og venturekapitalfonde samt støtte fonde, der
investerer i diversificerede porteføljer via InvestEU-programmet, for at fremme private og offentlige
investeringer i Europa med henblik på at opnå en mere bæredygtig, inklusiv og innovativ vækst.
Lige deltagelse på tværs af forskellige sektorer af økonomien
Selv om der er
flere kvindelige end mandlige universitetskandidater i Europa,
er kvinder fortsat
underrepræsenteret i bedre lønnede erhverv
46
. Flere kvinder end mænd arbejder i lavtlønsjob og -
sektorer og i underordnede stillinger.
47
Diskriminerende sociale normer og forudfattede opfattelser af
kvinders og mænds færdigheder og undervurdering af kvinders arbejde er nogle af de medvirkende
faktorer.
https://ec.europa.eu/research/eic/index.cfm.
PISA-rapporten 2019,
http://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf;
Europa-Kommissionen, Kvinder i den digitale tidsalder
Endelig rapport, 2018, og World Economic Forum
Global Gender Gap Report (2020)
se infografik.
47
Eurostat: "En opdeling af den ukorrigerede kønsbestemte lønforskel ved hjælp af oplysninger fra
lønstrukturundersøgelsen", statistisk arbejdsdokument 2018.
46
45
9
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0011.png
Den digitale omstilling
er af allerstørste betydning i denne sammenhæng. I dag kræves der i 90% af
alle job grundlæggende digitale færdigheder som følge af den hurtige omstilling og digitalisering af
økonomien og arbejdsmarkedet
48
. Kvinder udgør kun 17% på IKT
49
-studier (informations- og
kommunikationsteknologi) og i IKT-jobs i EU
50
og kun 36 % af STEM
51
-kandidaterne
52
(naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed og matematik), skønt pigernes digitale færdigheder er
bedre end drengenes
53
. Denne forskel og dette paradoks vil blive behandlet i
handlingsplanen for
digital uddannelse
og ved implementeringen af
ministererklæringen om "Women in digital"
54
.
"Women
in Digital Scoreboard
" vil i højere grad blive brugt konsekvent.
Den
ajourførte dagsorden for færdigheder i Europa
vil bidrage til at bekæmpe horisontal opdeling,
stereotyper og kønsforskelle på uddannelsesområdet. Kommissionens forslag til
Rådets henstilling
om erhvervsrettet undervisning
vil støtte en forbedring af kønsbalancen inden for erhverv, der
traditionelt er domineret af mænd eller kvinder, og modvirke forudfattede opfattelser af kvinder og
mænds færdigheder. Den
styrkede ungdomsgaranti
vil også specifikt tage sigte på kvinder, der ikke
er under uddannelse, i arbejde eller i praktik for at sikre lige muligheder.
I Kommissionens kommende
meddelelse om det europæiske uddannelsesområde
vil ligestilling
blive foreslået som et af de centrale elementer. Den fornyede
strategiske ramme for ligestilling
mellem mænd og kvinder på det sportslige område
vil fremme kvinders og pigers deltagelse i sport
og fysisk aktivitet og ligelig deltagelse af mænd og kvinder i ledende stillinger i idrætsorganisationer.
Afhjælpning af kønsbestemte løn- og pensionsforskelle
Princippet om lige løn for lige arbejde eller arbejde af samme værdi har været nedfældet i
traktaterne siden 1957 og inkorporeret i EU-lovgivningen.
Det sikrer, at der er adgang til
retsmidler i tilfælde af forskelsbehandling. Alligevel tjener kvinder gennemsnitligt mindre end
mænd
55
. I løbet af et arbejdsliv vil kønsbetingede forskelle i beskæftigelsesfrekvensen og
kønsbestemte lønforskelle medføre en endnu større forskel i pension, og ældre kvinder er følgelig i
højere grad udsatte for fattigdom end mænd.
Fjernelse af den kønsbestemte lønforskel
kræver, at der tages fat i alle de grundlæggende årsager,
herunder kvinders ringere deltagelse i arbejdsmarkedet, usynligt og ulønnet arbejde, større brug af
Europa-Kommissionen, IKT for arbejde: Digitale færdigheder på arbejdspladsen, 2017.
Informations- og kommunikationsteknologi.
50
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20180425-1.
51
Naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed og matematik.
52
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9540ffa1-4478-11e9-a8ed-01aa75ed71a1/language-en.
53
2018 International Computer and Information Literacy Study (ICILS).
54
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/eu-countries-commit-boost-participation-women-digital.
55
Eurostat, 2018:
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/product/view/SDG_05_20?lang=en;
https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=ilc_pnp13&lang=en
and
https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=ilc_pnp14&lang=en
se infografik.
49
48
10
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0012.png
deltidsarbejde
56
og karriereafbrydelser samt vertikal og horisontal opdeling baseret på kønsstereotyper
og forskelsbehandling.
Når der er adgang til oplysninger om lønniveauer, er det lettere at kortlægge forskelle og
forskelsbehandling. Mange kvinder ved ikke eller kan ikke bevise, at de er underbetalte på grund af
uklare lønforhold. Kommissionen vil træffe
bindende foranstaltninger vedrørende klare lønforhold
inden udgangen af 2020.
Et sådant initiativ vil styrke arbejdstagernes ret til at få mere information om lønniveauer, selv om det
kan medføre en administrativ byrde for arbejdsgiverne. For at finde den rette balance for en sådan EU-
indsats er det yderst vigtigt at konsultere arbejdsgivere, arbejdstagere og nationale myndigheder og
tage hensyn til deres synspunkter. Kommissionen foretog en grundig evaluering af de eksisterende
rammer for lige løn for samme arbejde eller arbejde af samme værdi
57
. Sammen med vedtagelsen af
denne strategi iværksætter Kommissionen en
omfattende og inklusiv høring
58
af borgerne,
medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter. Mere generelt vil Kommissionen genoptage drøftelserne
med
arbejdsmarkedets parter
om, hvordan man kan forbedre ligestillingen mellem mænd og
kvinder på arbejdsmarkedet, herunder inden for deres strukturer, og tilskynde dem til at intensivere
deres bestræbelser på at tackle de kønsbestemte beskæftigelses- og lønforskelle.
Nedsat indkomst, højere koncentration af deltidsarbejde og karrieregab forbundet med
kvinders omsorgsforpligtelser bidrager i væsentlig grad til den
kønsbestemte
pensionsforskel.
I den 21. udgave af rapporten
om pensioners tilstrækkelighed
vil
Kommissionen sammen med Rådets Udvalg for Social Beskyttelse vurdere, hvordan risici og
ressourcer er fordelt mellem mænd og kvinder i pensionsordninger. For at beskytte
pensionsrettigheder og tilskynde til en ligelig fordeling af pasningsansvaret mellem kvinder
og mænd vil Kommissionen sammen med medlemsstaterne og interessenterne undersøge
muligheden for
at tildele pensionspoints for omsorgsrelaterede karriereafbrydelser i
arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger
som anbefalet af gruppen på højt plan
vedrørende pensioner
59
.
Udligning af forskellen mellem mænd og kvinder med hensyn til børnepasning
Det er en udfordring at gøre karriere, når man på samme tid står for børnepasningen
derhjemme, og det gælder især for kvinder.
Kvinder lader ofte deres beslutning om, hvorvidt de vil
arbejde, og i givet fald i hvilket omfang, afhænge af deres omsorgsforpligtelser og af, om disse
opgaver deles med en partner. Dette er navnlig en udfordring for enlige forældre, hvoraf de fleste er
kvinder
60
, og for personer, der bor i afsidesliggende landdistrikter, hvor der ikke er mulighed for
En af årsagerne hertil er, at kvinder i gennemsnit er kortere tid i lønnet beskæftigelse end mænd: Mens kun
8 % af mændene i EU arbejder på deltid, er det næsten en tredjedel af kvinderne i hele EU (31 %), der gør det -
se Eurostat, 2018,
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190621-1.
57
Evaluering af den relevante bestemmelse i direktiv 2006/54/EF om gennemførelse af traktatens princip om
"lige løn for lige arbejde eller arbejde af samme værdi" (SWD(2020) 50). Rapport om gennemførelsen af EU's
handlingsplan 2017-2019 om bekæmpelse af kønsbestemte lønforskelle (COM(2020) 101).
58
Skal lanceres sammen med denne strategi.
59
Endelig rapport fra ekspertgruppen på højt plan om pensioner, december 2019,
https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetail&groupID=3589.
60
Maldonado, L. C., & Nieuwenhuis, R., "Family policies and single parent poverty in 18 OECD countries,
1978–2008". Community, Work & Family, 18 (4): 395-415.
56
11
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0013.png
støtte. Kvinder bærer også en uforholdsmæssig stor byrde i forbindelse med ubetalt arbejde, hvilket
udgør en betydelig del af den økonomiske aktivitet
61
.
En ligelig fordeling af omsorgsforpligtelserne på hjemmefronten er af afgørende betydning, og
det samme gælder udbuddet af børnepasning, sociale ydelser og tjenesteydelser i hjemmet,
navnlig for enlige forældre
62
. Utilstrækkelig adgang til betalbare pasningsordninger af høj kvalitet er
en af de vigtigste årsager til ulighed mellem kønnene på arbejdsmarkedet
63
. Det er derfor vigtigt at
investere i pasningsordninger for at støtte kvinders deltagelse i lønnet arbejde og deres faglige
udvikling. Det har også potentiale for jobskabelse for både kvinder og mænd.
Barcelonamålene
64
om førskoleundervisning og børnepasning
er i vidt omfang blevet opfyldt, men
nogle medlemsstater halter langt bagefter. Kommissionen vil derfor foreslå en revision af
Barcelonamålene for at øge konvergensen mellem medlemsstaternes førskoleundervisning og
børnepasningsordninger yderligere. Kommissionens forslag om en
børnegaranti
i 2021 vil desuden
fokusere på de vigtigste barrierer for børns adgang til de nødvendige tjenester med henblik på deres
trivsel og personlige udvikling, for at bryde fattigdomscirklen og mindske de bestående uligheder.
Kommissionen vil fortsat støtte
medlemsstaternes arbejde med at øge udbuddet af økonomisk
overkommelige pleje-/pasningsordninger af høj kvalitet
for børn og andre afhængige personer ved
hjælp af investeringer hidrørende fra Den Europæiske Socialfond Plus, Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, InvestEU-programmet og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne.
I slutningen af 2020 vil Kommissionen iværksætte en høring om en
grønbog om aldring
med fokus
på langtidspleje, pensioner og aktiv aldring.
Ud over ovennævnte foranstaltninger opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at:
gennemføre direktivet om balance mellem arbejdsliv og privatliv og implementere EU's
lovgivning vedrørende ligestilling og arbejdsret korrekt
65
,
følge op på Rådets konklusioner fra juni 2019 "Udligning af den kønsbestemte lønforskel:
Vigtigste politikker og foranstaltninger".
sikre tilstrækkelige investeringer i førskoleundervisning, omsorgstjenester og langtidspleje,
herunder fra tilgængelige EU-midler og
implementere ministererklæringen om "women in digital".
https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---cabinet/documents/publication/wcms_713376.pdf.
Eurofound, "Striking a balance: Reconciling work and life in the EU", 2018– se infografik.
63
F. Hoffmann & R. Rodrigues: "Informal carers: who takes care of them?", Policy brief, April 2010, European
Centre for Social Welfare Policy and Research, Wien - se infografik.
64
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/bcn_objectives-report2018_web_en.pdf.
65
Dette omfatter det omarbejdede direktiv om ligestilling mellem mænd og kvinder inden for beskæftigelse og
erhverv, direktiverne om ligestilling mellem mænd og kvinder inden for selvstændig virksomhed, adgang til
varer og tjenesteydelser, social sikkerhed, graviditet og barsel, direktivet om deltidsarbejde, direktivet om
gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår, henstillingen om adgang til social beskyttelse og henstillingen om
ligestillingsorganer.
62
61
12
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0014.png
3.
Ligestilling inden for ledende poster overalt i samfundet
Virksomheder, samfund og lande bør ledes af både kvinder og mænd i al deres mangfoldighed Uanset
om du er kvinde eller mand, bør det ikke påvirke din karriere.
At opnå kønsbalance i forbindelse med beslutningsprocesser og politik
Der er stadig alt for få kvinder i ledende stillinger, uanset om det er i politik eller offentlige instanser,
ved de højeste domstole eller i virksomhedsbestyrelser. Det er også tilfældet, selv om der på lavere
niveauer er en ligelig kønsfordeling. Hvis det udelukkende er mænd, der sidder i topstillingerne i lang
tid, former det rekrutteringsmønstret for efterfølgerne, undertiden alene på grund af ubevidst
forudindtagethed.
Det er afgørende for et vellykket lederskab, at både kvinder og mænd er repræsenteret.
Der er brug
for et inklusivt og mangfoldigt lederskab for at klare de komplekse udfordringer, som
beslutningstagere står over for i dag
Mere inklusion og større mangfoldighed er afgørende for at
fremme nye idéer og innovative strategier, som tjener et dynamisk og blomstrende EU bedre. At gøre
det muligt for borgere uanset baggrund at deltage i samfundet er en nødvendig forudsætning for et
velfungerende demokrati og medfører en mere effektiv politisk beslutningsproces
66
.
En bred vifte af talenter og færdigheder bidrager til en bedre beslutningsproces og
virksomhedsledelse og fremmer økonomisk vækst
67
.
Selv om der er sket visse fremskridt i de
senere år fortsætter kvinder med at være underrepræsenteret i de beslutningstagende stillinger i
Europas erhvervsliv og industri
68
.
For at være med til at bryde glasloftet vil Kommissionen skubbe på for at få vedtaget forslaget fra
2012 til et
direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i
børsnoterede selskaber
69
, som sigter mod, at det underrepræsenterede køn skal udgøre mindst 40 %
af de menige medlemmer i bestyrelser
70
.
Parallelt hermed vil Kommissionen gøre det lettere at udveksle god praksis med hensyn til
kønsbalance i bestyrelser og ledende stillinger og fremhæve eksempler på nationale eller regionale
projekter, der gennemføres af regeringer, civilsamfundet eller den private sektor.
EU-platformen for
EIGE's database for ligestillingsstatistikker, nationale parlamenter: etkammer- og tokammersystemer, 2019
se infografik.
67
ILO, "The business case for change", 2019; McKinsey, "Women Matter report", 2017; Catalyst, "Why
Diversity and Inclusion Matter", 2018; Rohini Anand, "Gender-Balanced Teams Linked to Better Business
Performance: A Sodexo Study", 2016.
68
EIGE's database for ligestillingsstatistikker, kvinder og mænd i beslutningsprocessen, 2019
se infografik.
69
COM(2012) 614 final.
70
Der er opnået positive resultater i flere lande, som har truffet relevante lovgivningsmæssige foranstaltninger,
bl.a.
Frankrig,
Italien,
Belgien,
Tyskland
og
senest
Østrig
og
Portugal.
Se
https://eige.europa.eu/publications/gender-equality-index-2019-report/more-gender-equality-corporate-boards-
only-few-member-states.
66
13
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0015.png
mangfoldighedschartre
71
skal tjene som platform for udveksling. Kommissionen vil fortsat
samarbejde om projekter, der går på tværs af EU, såsom det europæiske indeks for kønsdiversitet
72
.
Lige muligheder for deltagelse er afgørende for det repræsentative demokrati på alle niveauer
på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt niveau.
I samarbejde med Europa-Parlamentet, de
nationale parlamenter og civilsamfundet vil Kommissionen fremme kvinders deltagelse som vælgere
og kandidater ved
valget til Europa-Parlamentet i 2024,
bl.a. gennem finansiering og fremme af
bedste praksis. Europæiske politiske partier, der anmoder om EU-finansiering, opfordres til at være
åbne omkring kønsbalancen blandt deres partimedlemmer
73
.
EU-institutioner og -organer bør også bidrage til
at sikre en ligelig kønsfordeling i ledende
stillinger. Kommissionen vil gå foran med et godt eksempel. Takket være kommissionsformand
Ursula von der Leyens opfordring til at opnå en
ligelig kønsfordeling mellem medlemmerne af
Kommissionen,
har denne nu det hidtil højeste antal kvindelige kommissærer. Kommissionen sigter
mod at opnå en
kønsbalance på 50 %
på alle ledelsesniveauer inden udgangen af 2024
74
.
Støtteforanstaltningerne vil omfatte kvantitative mål for udnævnelse af kvinder og programmer for
ledelsesudvikling
75
. Kommissionen vil også øge indsatsen for at sikre, at en
større andel af lederne i
EU-agenturerne
76
er kvinder,
og at der er en ligelig kønsfordeling blandt talere og paneldeltagere på
de konferencer, den organiserer.
Kommissionen vil støtte medlemsstaterne med udviklingen og gennemførelsen af mere effektive
strategier for at øge antallet af kvinder i beslutningstagende stillinger,
bl.a. via programmet for
gensidig læring om ligestilling mellem mænd og kvinder
77
. Kommissionen vil desuden i samarbejde
med Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (EIGE)
formidle data og
analyser vedrørende tendenser i kvinders og mænds repræsentation i beslutningstagende
stillinger.
Ud over de ovenfor nævnte foranstaltninger opfordrer Kommissionen:
-
Europa-Parlamentet og Rådet til:
at vedtage forslaget til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser og
https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/tackling-
discrimination/diversity-management/eu-platform-diversity-charters_en.
72
Blandt de relevante projekter er "European Women on Boards":
https://europeanwomenonboards.eu/.
73
Forordning (EU, Euratom) 2018/673 om ændring af forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde, betragtning 6.
74
I 2019 var 41 % af Kommissionens ledere kvinder (en stigning fra 30 % i 2014). Dette omfattede 37 % af de
øverste ledere (en stigning fra 27 %) og 42 % af mellemlederne (en stigning fra 31 %).
75
Hvad angår eksisterende foranstaltninger: Europa-Kommissionen, "Diversity and Gender Equality Report
2019", Bruxelles, den 6.11.2019.
76
Mere end 3 ud af 4 EU-agenturer er i øjeblikket ledet af mænd.
77
https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/who-we-work-gender-
equality/mutual-learning-programme-gender-equality_en.
71
14
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0016.png
-
vedtage foranstaltninger til forbedring af kønsbalancen på alle ledelsesniveauer og i alle
lederstillinger.
medlemsstaterne til:
at omsætte og gennemføre dette direktiv om en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser, når
det er blevet vedtaget og
at udvikle og gennemføre strategier med henblik på at øge antallet af kvinder i
beslutningstagende stillinger inden for politik og politikudformning.
4.
Integration af kønsaspektet og et intersektionelt perspektiv i alle EU-
politikker
De centrale udfordringer, der påvirker EU i dag
herunder den grønne og den digitale
omstilling
har alle en kønsdimension.
Det er vigtigt at medtage kønsperspektivet i alle EU's
politikker og processer, hvis målet om ligestilling mellem kønnene skal nås.
Integration af kønsaspektet sikrer, at politikker og programmer maksimerer alles potentiale
mænds
og kvinders, pigers og drenges, i al deres mangfoldighed. Målet er at omfordele magt, indflydelse og
ressourcer på en retfærdig måde, der sikrer ligestilling mellem mænd og kvinder, bekæmpe ulighed,
fremme retfærdighed og skabe muligheder.
Kommissionen vil
integrere et kønsperspektiv i alle sine større initiativer i løbet af det
nuværende mandat,
idet der for første gang er udnævnt en kommissær med ansvar for ligestilling
som en særskilt portefølje, og der er oprettet en
taskforce for ligestilling
78
bestående af
repræsentanter for alle Kommissionens tjenestegrene og EU-Udenrigstjenesten. Taskforcen skal sikre,
at ligestillingsaspektet, herunder ligestilling mellem mænd og kvinder, integreres på operationelt og
teknisk plan.
For eksempel kan de kommende politikker inden for rammerne af
den europæiske grønne pagt
såsom
bygningsrenoveringsbølgen
eller
EU's strategi om klimatilpasning
påvirke kvinder og
mænd forskelligt
79
. Med hensyn til
klimaændringer
har især unge kvinder spillet en
bemærkelsesværdig rolle, når det drejer sig om at presse på for forandring. Kvinder og mænd påvirkes
ikke i samme grad af grønne politikker til bekæmpelse af klimaændringer (der er færre muligheder for
kvinder som klimaflygtninge), ren omstilling (der er flere kvinder, der rammes af energifattigdom)
eller emissionsfri transport (flere kvinder bruger offentlig transport). At tage fat på kønsdimensionen
kan derfor spille en central rolle for at udnytte disse politikkers fulde potentiale.
Et andet eksempel er
digitalisering,
som grundlæggende vil ændre vores og vores børns liv. I denne
overgangsperiode er det afgørende, at kvinder bidrager til at forme denne fremtid, og at mange flere
piger end nu får IT-færdigheder, så de kan spille en rolle i udformningen af fremtidens digitale verden.
Hvad angår
sundhedsspørgsmål,
udsættes kvinder og mænd for kønsspecifikke sundhedsrisici. Der
vil blive integreret en kønsdimension i den europæiske kræftbekæmpelsesplan, der lanceres i 2020.
Det vil blive lettere regelmæssigt at udveksle god praksis mellem medlemsstaterne og interessenter om
kønsaspekter i forbindelse med sundhedsspørgsmål, herunder med hensyn til seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder.
78
Taskforcen skal fremme integrationen af ligestillingsaspektet i forbindelse med seks forskellige grunde til
forskelsbehandling: køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
79
I begge tilfælde vil den særlige opmærksomhed omkring ældre (med hensyn til fremtidssikrede renoveringer
eller hvad angår klimatilpasningspolitikker, foranstaltninger under hedebølger for at sikre, at ældre får nok
væske) f.eks. få en positiv indvirkning på navnlig kvinder, da de udgør størstedelen af den ældre befolkning.
15
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0017.png
I
EU's narkotikapolitiske dagsorden
2021-2025, der vil blive vedtaget i 2020, tages der også fat på
de kønsspecifikke udfordringer, som kvinder og piger står over for i forbindelse med stofmisbrug.
Intersektionaliteten mellem køn vil sammen med andre årsager til forskelsbehandling blive
behandlet på tværs af EU's politikker.
Kvinder er en heterogen gruppe og kan være udsat for
intersektionel forskelsbehandling på grund af en række personlige egenskaber. F.eks. kan en
indvandrerkvinde med et handicap blive udsat for forskelsbehandling af tre eller flere grunde I
forbindelse med EU's lovgivning og politikker og gennemførelsen heraf bør der derfor tages hensyn til
de særlige behov hos og forhold for forskellige grupper af kvinder og piger. Den kommende
handlingsplan for integration og inklusion og EU's strategiske rammer for handicap, LGBTI+,
inklusion af romaer og børns rettigheder vil være knyttet til denne strategi og til hinanden. Derudover
vil det intersektionelle perspektiv altid indgå i ligestillingspolitikkerne.
5.
Finansiering af foranstaltninger med henblik på at fremme
ligestillingen mellem mænd og kvinder i EU
Kommissionens forslag til en flerårig finansiel ramme (FFR) sikrer integrationen af kønsdimensionen i
hele den finansielle ramme og mere specifikt i EU's forskellige finansierings- og
budgetgarantiinstrumenter, navnlig
Den Europæiske Socialfond Plus, Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Et Kreativt Europa, Den Europæiske Hav- og Fiskerifond,
Samhørighedsfonden
og
InvestEU-programmet.
Finansieringen skal anvendes til foranstaltninger
til at fremme kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet og skabe balance mellem arbejdsliv og privatliv,
investeringer i pasningsfaciliteter, støtte til kvindelige iværksættere, bekæmpelse af kønsopdeling
inden for visse erhverv og ændring af pigers og drenges ulige repræsentation inden for visse
uddannelsessektorer.
Forslaget til forordning om fælles bestemmelser
80
omfatter
særlige "grundforudsætninger",
i
henhold til hvilke en medlemsstat skal have en national strategisk ramme for ligestilling mellem mænd
og kvinder som en forudsætning for at kunne få del i midlerne, når der skal investeres i en mere ligelig
kønsfordeling på arbejdsmarkedet, balancen mellem arbejdsliv og privatliv eller pasningsfaciliteter. En
anden
horisontal "grundforudsætning"
vedrørende en effektiv gennemførelse af
chartret om
grundlæggende rettigheder
omfatter ligestilling mellem kønnene som et af dens hovedprincipper og
finder anvendelse på alle investeringer i henhold til denne forordning.
Der vil blive afsat øremærkede midler til projekter til gavn for civilsamfundsorganisationer og
offentlige institutioner, der gennemfører specifikke foranstaltninger, herunder forebyggelse og
bekæmpelse af kønsbaseret vold, via
programmet for borgere, lighed, rettigheder og værdier.
Det
er nødvendigt at lægges særlig vægt på kvinder og piger på asyl- og migrationsområdet. Via
Asyl- og
Migrationsfonden
vil Kommissionen tilskynde medlemsstaterne til at målrette foranstaltninger til
støtte for de særlige behov hos kvinder i asylproceduren samt foranstaltninger til støtte for
integrationen af kvinder i det nye samfund. Fonden vil desuden gøre det muligt at forbedre
beskyttelsen af sårbare grupper, herunder kvinder, der er ofre for kønsbaseret vold i asyl- og
migrationssammenhænge.
På forsknings- og innovationsområdet vil Kommissionen indføre nye foranstaltninger for at styrke
ligestillingen inden for
Horisont Europa
såsom muligheden for at kræve, at
ansøgere fremlægger en
ligestillingsplan,
og et initiativ for at øge antallet af nystartede teknologivirksomheder, der ledes af
kvinder. Der vil også blive stillet midler til rådighed til kønsforskning og intersektionel forskning.
Derudover vil der via
den fælles landbrugspolitik
være finansieringsmuligheder med henblik på at
øge kvinders iværksætterviden og deltagelse i beslutningsprocessen og investere i udvikling af basale
tjenester i landdistrikterne. For at styrke kvinders indflydelse og status er der planlagt en ny
80
COM(2018) 375 final.
16
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0018.png
ansøgningsrunde rettet mod kvinder i den "blå økonomi"
81
som en del af den næste
Europæiske Hav-
og Fiskerifond
for 2021-2027.
Strategien for inklusion og mangfoldighed med henblik på
Erasmus+-programmet
vil indeholde
vejledning om, hvordan programmet kan bidrage til at bekæmpe kønsbestemte uligheder inden for alle
uddannelses-, ungdoms- og sportssektorer.
Kommissionens vejledning om
socialt ansvarlige offentlige indkøb
er med til at bekæmpe
forskelsbehandling og fremme ligestilling i forbindelse med offentlige udbud.
I overensstemmelse med de gentagne opfordringer fra flere medlemsstater og Europa-Parlamentet
82
vil
Kommissionen se nærmere på de kønsspecifikke virkninger af dets aktiviteter og på, hvordan
det er muligt at måle udgifterne til ligestilling mellem kønnene på programniveau
i den flerårige
finansielle ramme for 2021-2027. Resultatet af den revision af
integrationen af kønsaspektet i EU-
budgettet,
som Den Europæiske Revisionsret for nylig har iværksat for at fremme ligestillingen, vil
bidrage til denne proces. Dette vil forbedre integrationen af kønsaspektet i Kommissionens
budgetprocedure og dermed øge bidraget via politikudformningen og tildelingen af ressourcer til
målene for ligestilling mellem kønnene.
6.
At skabe ligestilling mellem kønnene og sikre kvinders indflydelse og
status i hele verden.
Manglende ligestilling mellem kønnene er et globalt problem. Ligestilling mellem kønnene og
styrkelse af kvinders indflydelse og status er et centralt mål for EU's optræden udadtil.
Det er
vigtigt, at EU's interne og eksterne foranstaltninger på dette område er sammenhængende og gensidigt
forstærker hinanden. EU fremmer ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse og
status via sine internationale partnerskaber, politiske dialoger og menneskerettighedsdialoger med
tredjelande, sin handelspolitik samt sine naboskabs- og udvidelsespolitikker, bl.a. i forbindelse med
tiltrædelsesforhandlinger og stabiliserings- og associeringsprocessen. Derudover er der medtaget
kønsrelaterede foranstaltninger i EU's indsats i forbindelse med skrøbelige situationer samt konflikt-
og nødsituationer.
I
handlingsplanen om ligestilling og styrkelse af kvinders indflydelse og status i EU's eksterne
forbindelser
(2016-2020) (GAPII)
83
fokuseres der på at sætte en stopper for vold mod kvinder og
piger, fremme kvinders økonomiske og sociale indflydelse og sikre overholdelsen af deres
menneskerettigheder samt politiske og borgerlige rettigheder.
GAPIII,
der bygger videre på de
opnåede resultater og indhøstede erfaringer,
vil blive iværksat i 2020.
Den vil indeholde en samlet
tilgang og være i overensstemmelse med prioriteterne i denne strategi, idet alle elementer heri vil blive
integreret i EU's optræden udadtil.
EU vil fortsat støtte kvinders menneskerettigheder og dem, der forsvarer disse rettigheder, seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder samt indsatsen for at dæmme op for seksuel og kønsbaseret vold i
hele verden, herunder i forbindelse med skrøbelige situationer samt konflikt- og nødsituationer. EU
har iværksat
Spotlight-initiativet,
et fælles globalt program mellem EU og FN med en samlet EU-
bevilling på 500 mio. EUR til at eliminere alle former for vold mod kvinder og piger. EU er ved at
lancere
kampagnen #WithHer
i 2020, der har til formål at udfordre skadelige kønsnormer og
stereotyper. som fastholder volden mod kvinder i hele verden. EU vil i 2020 vedtage
EU's
handlingsplan for menneskerettigheder og demokrati (2020-2024).
EU vil også fortsætte med at
https://ec.europa.eu/jrc/en/news/how-big-eus-blue-economy-eu-report-potential-coasts-and-oceans-provide-
sustainable-economic-growth.
82
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/FEMM/DV/2018/09-
03/20180828DraftResolutionGenderBudgetingintheEUBudget-thewayforward_EN.pdf.
83
https://europa.eu/capacity4dev/articles/eu-gender-action-plan-ii-how-eu-delegations-contribute-gender-
equality-worldwide.
81
17
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0019.png
gennemføre
EU's strategiske tilgang og handlingsplan for kvinder, fred og sikkerhed
2019-
2024
84
.
Kommissionen vil fortsætte med aktivt at fremme ligestilling mellem mænd og kvinder via sin
handelspolitik,
bl.a. via dens aktive engagement i spørgsmålet i Verdenshandelsorganisationen. Den
vil fortsat indsamle kønsopdelte data for at sikre, at handelsrelaterede sider af kønsaspektet på
hensigtsmæssig vis tages op i handelsaftaler, og at der i handelsinitiativer tages hensyn til virkningerne
for mænd og kvinder.
I partnerlande vil EU gøre brug af
planen for eksterne investeringer
for at fremme kvinders
iværksætteri og deltagelse på arbejdsmarkedet. For eksempel sigter faciliteten for kvinders finansielle
inklusion mod at mobilisere 100 mio. EUR for at sikre kvinder adgang til finansiering.
EU's strategi
for Afrika
vil i 2020 fokusere på ligestilling og styrkelse af kvinders indflydelse og status.
I forbindelse med EU's eksterne politikker anvendes integrering af kønsaspektet i
budgetproceduren
ved hjælp af en forpligtelse til at sikre, at 85 % af alle nye programmer bidrager til
ligestilling mellem mænd og kvinder og styrkelse af kvinders indflydelse og status
85
.
EU's strategiske tilgang til kvinder, fred og sikkerhed er knyttet som bilag til Udenrigsrådets konklusioner om
kvinder, fred og sikkerhed, der blev vedtaget den 10.12.2018 (rådsdokument 15086/18)
https://www.consilium.europa.eu/media/37412/st15086-da18.pdf,
og EU's handlingsplan for kvinder, fred og sikkerhed 2019-2024 af 4.7.2019, EEAS(2019) 747,
https://www.consilium.europa.eu/register/en/content/out?&typ=ENTRY&i=ADV&DOC_ID=ST-11031-2019-
INIT.
85
Målingen foretages i henhold til OECD's Gender Equality Policy Marker. Specifikt i forbindelse med
humanitær bistand anvender Kommissionen sin egen humanitære "køns- og aldersmarkør".
84
18
kom (2020) 0152 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET Et EU med ligestilling: strategi for ligestilling mellem mænd og kvinder 2020-2025
2159361_0020.png
SAMARBEJDE OM ET EUROPA MED LIGESTILLING MELLEM
MÆND OG KVINDER
At opnå ligestilling mellem mænd og kvinder i Den Europæiske Union er et fælles ansvar.
Det
kræver, at alle EU-institutioner, medlemsstater og EU-agenturer går sammen og gør en indsats i
partnerskab med civilsamfundet og kvindeorganisationer, arbejdsmarkedets parter og den private
sektor.
Europa-Parlamentet
86
og
Rådet
87
har vist deres engagement i ligestilling mellem mænd og kvinder i
adskillige beslutninger og konklusioner, hvori Kommissionen opfordres til at vedtage en europæisk
ligestillingsstrategi og styrke integrationen af kønsaspektet på alle politikområder.
EU-institutionerne og medlemsstaterne er i forbindelse med deres samarbejde nødt til at i højere grad
at inddrage civilsamfundet, herunder kvindebevægelser og -organisationer, internationale
organisationer og regeringer for at gøre fremskridt med hensyn til ligestilling og fortsat være globale
ledere.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til rettidigt at gå videre med deres arbejde
vedrørende eksisterende og kommende forslag fra Kommissionen. Medlemsstaterne bør anvende alle
de redskaber, de har til rådighed, navnlig de muligheder, der findes for finansiel støtte fra EU, og sikre
en bedre ligestilling mellem kønnene.
De nøgleforanstaltninger, der præsenteres i denne strategi, vil regelmæssigt blive ajourført og
suppleret. Der vil blive ført tilsyn med gennemførelsen heraf og hvert år rapporteret om de fremskridt,
der gøres. Med disse rapporter skal der hvert år gøres status over de fremskridt, der er gjort. Ud over
eksempler på god praksis i medlemsstaterne vil de årlige rapporter også indeholde relevante
oplysninger, bl.a. fra Eurostat og Eurofound samt indikatorer til måling af fremskridt med
udgangspunkt i EIGE's årlige EU-indeks for ligestilling mellem kønnene. EIGE vil også tilvejebringe
data og forskning, der skal indgå i EU-institutionernes og medlemsstaternes evidensbaserede politiske
beslutningstagning.
Ved at arbejde sammen kan vi gøre reelle fremskridt for inden 2025 at skabe et Europa, hvor
kvinder og mænd, piger og drenge i al deres mangfoldighed er lige
hvor de frit kan vælge
deres vej i livet og udnytte deres fulde potentiale, hvor de har lige muligheder for at trives, og
hvor de på lige vilkår kan deltage i og lede de europæiske samfund.
Blandt Europa-Parlamentets seneste beslutninger om ligestilling er: Europa-Parlamentets beslutning
2019/2870 (RSP)
af 30.1.2020 om kønsbestemt lønforskel. Europa-Parlamentets beslutning
2019/2855(RSP)
af
28.11.2019 om EU's tiltrædelse af Istanbulkonventionen og andre foranstaltninger til bekæmpelse af kønsbaseret
vold. Europa-Parlamentets beslutning
2016/2249(INI)
af 14.3.2017 om ligestilling mellem mænd og kvinder i
EU 2014-2015.
87
Blandt Rådets seneste konklusioner om ligestilling er: Rådets konklusioner af 10.12.2019 om økonomier
præget af kønsligestilling i EU: vejen frem med status over 25 års gennemførelse af
Beijinghandlingsprogrammet. Rådets konklusioner af 24.10.2019 om velfærdsøkonomi. Rådets konklusioner af
13.6.2019 om udligning af den kønsbestemte lønforskel: Vigtigste politikker og foranstaltninger.
86
19