Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0453
Offentligt
2204306_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.5.2020
COM(2020) 453 final
2020/0100 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om lånefaciliteten for den offentlige sektor under mekanismen for retfærdig omstilling
{SWD(2020) 92 final}
DA
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Kommissionen vedtog den 11. december 2019 en meddelelse om den europæiske grønne
pagt, hvori Kommissionen udstak sin køreplan hen imod en ny vækstpolitik for Europa.
Denne vækstpolitik er baseret på ambitiøse klima- og miljømålsætninger og på
deltagelsesprocesser, der bringer borgere, byer og regioner sammen i bekæmpelsen af
klimaforandringer og i kampen for miljøbeskyttelse. I overensstemmelse med målsætningen
om at nå klimaneutralitet i EU senest i 2050 på en effektiv og retfærdig måde er der i den
europæiske grønne pagt blevet bebudet en mekanisme for retfærdig omstilling, der skal sættes
ind for at imødegå de klimamæssige udfordringer, uden at nogen lades i stikken. De mest
sårbare regioner og mennesker er også dem, der er mest eksponeret for konsekvenserne af
klimaforandringer og miljøforringelse. Samtidig vil det kræve betydelige strukturelle
ændringer at forvalte omstillingen. Borgere og arbejdstagere vil blive berørt på forskellige
måder, og ikke alle medlemsstater, regioner og byer starter omstillingen fra samme
udgangspunkt eller har samme kapacitet til at reagere.
Som nærmere beskrevet i meddelelsen om en investeringsplan for den europæiske grønne
pagt
1
, der blev vedtaget den 14. januar 2020, vil mekanismen for retfærdig omstilling
fokusere på de regioner og sektorer, der er mest berørt af omstillingen i betragtning af deres
afhængighed af fossile brændstoffer, herunder kul, tørv og olieskifer eller drivhusgasintensive
industriprocesser, og som har mindst kapacitet til at imødegå de udfordringer, som
omstillingen vil indebære. Mekanismen for retfærdig omstilling består af tre søjler: en fond
for retfærdig omstilling, der gennemføres under delt forvaltning, en særlig ordning for
retfærdig omstilling under InvestEU og en lånefacilitet for den offentlige sektor for at
mobilisere yderligere investeringer til de berørte regioner.
Kommissionen vedtog forslaget om oprettelse af en fond for retfærdig omstilling
2
den 14.
januar 2020. Heri fastsættes navnlig indholdet, omfanget og de regler, der skal anvendes ved
gennemførelsen af fonden. De territoriale planer for retfærdig omstilling udgør et nyttigt
redskab ved programmeringen og gennemførelsen af fonden. Disse planer skal fastlægge de
vigtigste trin og frister i omstillingsprocessen og kortlægge, hvilke geografiske områder der
påvirkes mest negativt af omstillingen til en klimaneutral økonomi.
Forslaget til en fond for retfærdig omstilling indeholder også (i bilag I til forslaget) en metode
til at beregne andelene for medlemsstaternes tildelinger under denne fond.
Forslagets anvendelsesområde og formål
Lånefaciliteten for den offentlige sektor, som dette forslag omhandler, udgør den tredje søjle i
mekanismen for retfærdig omstilling. Den vil støtte offentlige investeringer gennem gunstige
lånevilkår. Disse investeringer vil være til gavn for de områder, der påvirkes mest negativt af
den klimaomstilling, og som er udpeget i de territoriale planer for retfærdig omstilling med
henblik på Fonden for Retfærdig Omstilling.
Denne facilitet vil bestå af en tilskudsdel og en lånedel. Tilskuddet, der finansieres over EU-
budgettet fra formålsbestemte indtægter og budgetmidler, vil mindske den økonomiske byrde
for støttemodtagerne som følge af tilbagebetalingen af det lån, der ydes af en
finansieringspartner. Selv om det er hensigten, at tilskudsdelen på 1,525 mia. EUR skal
gennemføres med Den Europæiske Investeringsbank (EIB) som finansieringspartner for 10
1
2
COM(2020) 21 final.
COM(2020) 22 final.
DA
1
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0003.png
mia. EUR, gives der mulighed for at samarbejde med andre finansieringspartnere med henblik
på at undersøge andre former for samarbejde over tid, navnlig i tilfælde af en eventuel
fremtidig forøgelse af Unionens midler, eller hvis der skulle opstå særlige
gennemførelsesudfordringer. Med et bidrag på 1,525 mia. EUR til tilskudsdelen fra EU's
støtte og EIB's långivning på 10 mia. EUR fra egne midler sigter lånefaciliteten for den
offentlige sektor mod at mobilisere mellem 25 mia. EUR og 30 mia. EUR i offentlige
investeringer i perioden 2021-2027. Offentlige enheder i mindre udviklede regioner har
imidlertid som regel ringere offentlig investeringskapacitet. Tilskudssatserne til projekter, der
støttes af sådanne enheder, bør derfor være tilsvarende højere, men bør dog ikke overstige
20 % af lånet (dvs. højst 5 procentpoint højere tilskudsdækning). Mindre udviklede regioner
er regioner med et BNP pr. indbygger, der er under 75 % af det gennemsnitlige BNP i EU-27
som defineret under samhørighedspolitikkens regler.
I arbejdsprogrammet for faciliteten fastsættes kriterierne for udvælgelse af projekter og for
prioriteringen af dem, hvis efterspørgslen overstiger de midler, der er afsat til nationale
tildelinger. Disse kriterier kan eventuelt være nærmere beskrevet i indkaldelsen af forslag. I
kriterierne tages der hensyn til projektets bidrag til at nå de mål, der er opstillet i de
territoriale planer for retfærdig omstilling, det overordnede mål om at fremme regional og
territorial konvergens samt tilskuddets bidrag til projekternes levedygtighed. Der bør gives
prioritet til projekter, der bidrager direkte til klimaomstillingen. Kriterierne kan også
inkludere princippet om "energieffektivitet først", som defineret i forordningen om
forvaltning af energiunionen
3
, og afspejle de principper og retningslinjer, der er nævnt i afsnit
4.2 i meddelelsen om den europæiske plan for grønne reformer.
Der ydes kun støtte fra faciliteten til medlemsstater med mindst én territorial plan for
retfærdig omstilling, som er
udarbejdet i overensstemmelse med artikel 7 i forordning [
FRO-
forordningen]
og er blevet godkendt af Kommissionen som led i et program eller en
programændring.
For at sikre adgang til faciliteten vil tilskudsdelen være tilgængelig for
støtteberettigede projekter til medlemsstaterne via nationalt øremærkede tildelinger, som skal
overholdes i første fase (udtrykt som en andel af instrumentets disponible budget). Disse
nationale andele fastsættes på grundlag af den tildelingsmetode, der er beskrevet i bilag I til
forordning [FRO-forordningen].
For at forene dette mål med behovet for at optimere de økonomiske virkninger af faciliteten
og dens gennemførelse bør disse nationale tildelinger dog kun være øremærket frem til den
31. december 2024. Efter denne dato vil de resterende EU-midler til facilitetens tilskudsdel
blive stillet til rådighed uden nogen på forhånd tildelt national andel og på
konkurrencemæssige vilkår på EU-plan. Både Kommissionen og EIB vil sikre, at fordelingen
mellem medlemsstaterne i de sidste tre år af perioden 2021-2027 garanterer forudsigelighed
med hensyn til investeringer og følger en tilgang, der er behovsbaseret, og som tilgodeser
regional konvergens.
Faciliteten vil støtte offentlige enheder og dække en bred vifte af investeringer, forudsat at
disse investeringer bidrager til at opfylde udviklingsbehovene som følge af de udfordringer,
der opstår ved omstillingen til en klimaneutral økonomi, som beskrevet i de territoriale planer
for retfærdig omstilling. Udformningen af disse investeringer vil tage hensyn til
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1999 af 11. december 2018 om forvaltning af
energiunionen og klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
663/2009 og (EF) nr. 715/2009, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF, 98/70/EF,
2009/31/EF, 2009/73/EF, 2010/31/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU, Rådets direktiv 2009/119/EF og
(EU) 2015/652 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 525/2013
(EUT L 328 af 21.12.2018, s. 1).
DA
2
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
tilgængelighed for personer med handicap i overensstemmelse med FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap.
Ved at støtte investeringer, der ikke genererer tilstrækkelige indtægter, og som ellers ikke
ville kunne opnå finansiel støtte uden en tilskudsdel, har faciliteten til formål at stille
yderligere fornødne midler til rådighed for offentlige enheder med henblik på at imødegå de
sociale, økonomiske og miljømæssige udfordringer som følge af klimaomstillingen. Det vil
også gøre de offentlige enheder, der modtager øgede offentlige midler, mere
modstandsdygtige over for fremtidige symmetriske og asymmetriske chok, herunder
katastrofer.
Derudover afsættes der også midler til rådgivningsbistand med henblik på at fremme
forberedelsen, udviklingen og gennemførelsen af støtteberettigede projekter.
Komplementaritet med første og anden søjle i mekanismen for retfærdig omstilling
Anvendelsesområdet for støtte til Fonden for Retfærdig Omstilling (første søjle i mekanismen
for retfærdig omstilling) omfatter kun investeringer, der letter de sociale og økonomiske
omkostninger ved klimaomstillingen i de udpegede geografiske områder. Det fokuserer på
økonomisk diversificering af disse områder samt på omskoling, hjælp til jobsøgning og
inklusion på arbejdsmarkedet for de berørte arbejdstagere, primært ved hjælp af tilskud. Den
anden og tredje søjle i mekanismen for retfærdig omstilling vil kunne støtte en bredere vifte af
investeringer — både sektorspecifikt og geografisk — med henblik på at styrke
foranstaltninger og målsætninger i Fonden for Retfærdig Omstilling. Der vil derfor være
mulighed for at tilgodese udviklingsbehovene i bredere forstand, i det omfang støtten vil være
til gavn for de regioner, der er udpeget i de territoriale planer for retfærdig omstilling.
Støtten fra lånefaciliteten for den offentlige sektor vil også supplere de finansielle produkter,
der tilbydes under den særlige ordning for retfærdig omstilling under InvestEU (anden søjle i
mekanismen for retfærdig omstilling). Denne ordning sigter mod at tiltrække private
investeringer og støtte offentlige investeringer, der genererer tilstrækkelige indtægter til at
være økonomisk levedygtige, hvorimod lånefaciliteten for den offentlige sektor vil fokusere
på offentlige investeringer med utilstrækkelige indtægter, som ikke finansieres ved hjælp af et
lån uden tilskudsdelen.
I betragtning af forskellen mellem projekterne, deres økonomiske karakteristika og de
tiltænkte støttemodtagere bør interventionerne under de tre søjler supplere hinanden.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
EU's indsats er hjemlet i artikel 174, stk. 1, i TEUF: "Unionen […] udvikler og fortsætter […]
sin indsats for at styrke sin økonomiske, sociale og territoriale samhørighed. Unionen stræber
navnlig efter at formindske forskellene mellem de forskellige områders udviklingsniveauer og
forbedre situationen for de mindst begunstigede områder."
Artikel 175, stk. 3, i TEUF fastsætter ligeledes, at "hvis det viser sig nødvendigt med særlige
aktioner ud over fondene og med forbehold af de foranstaltninger, der træffes som led i
Unionens øvrige politikker, kan disse aktioner vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet, der
træffer afgørelse efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter høring af Det
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget".
Unionens støtte er hjemlet i artikel 322, stk. 1, i TEUF: "Europa-Parlamentet og Rådet, der
træffer afgørelse efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter høring af
DA
3
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
Revisionsretten, vedtager ved forordning: a) finansielle regler, der navnlig fastsætter de
nærmere retningslinjer for opstillingen og gennemførelsen af budgettet og for
regnskabsaflæggelsen og revisionen b) regler for kontrollen med de finansielle aktørers og
navnlig de anvisningsberettigedes og regnskabsførernes ansvar."
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
De udfordringer, der opstår som følge af omstillingen til en klimaneutral økonomi, og som
imødegås af mekanismen for retfærdig omstilling, er af et sådant omfang, at der kræves
handling fra EU's side. Omstillingsudfordringen har en dimension og et omfang, der berører
hele EU, og kan derfor imødegås mere effektivt på EU-plan.
Ikke mindst de offentlige enheders mulighed for at få adgang til finansiering med henblik på
at gennemføre investeringer, der ikke genererer tilstrækkelige indtægter, bør styrkes gennem
tilskud.
Ved at yde disse tilskud på EU-plan gennem direkte forvaltning sikres det, at offentlige
enheder i alle medlemsstater har lige adgang til tilskud, hvilket gavner for de områder, der er
hårdest ramt af klimaomstillingen (og som er udpeget i de territoriale planer for retfærdig
omstilling). Sammen med långivning fra EIB øger facilitetens tilskudsdel de pågældende
investeringers tiltrækningskraft til også at omfatte andre finansieringskilder
eller -institutioner.
Endvidere er facilitetens udformning i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet
der gives mulighed for midlertidigt øremærkede nationale andele og differentierede
støtteniveauer afhængigt af det berørte områdes udviklingsniveau.
Valg af retsakt
I overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 175, stk.
3, er den valgte retsakt en forordning vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet.
3.
KONSEKVENSANALYSE OG HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER
Høringer af interesserede parter
Kommissionen vedtog i maj og juni 2018 sine forslag til et langsigtet budget for perioden
efter 2020 og den næste generation af programmer og fonde. Som en integreret del af denne
proces gennemførte Kommissionen en række offentlige høringer, der omfattede store
udgiftsprogrammer, for at indhente synspunkter fra alle interesserede parter om, hvordan man
kan få mest muligt ud af hver euro i EU's budget.
Den offentlige høring om EU's langsigtede budget på samhørighedsområdet fandt sted fra den
10. januar til den 9. marts 2018, og der indkom 4 395 svar. 85 % af respondenterne mente, at
omstillingen til en kulstoffattig og cirkulær økonomi, der sikrer miljøbeskyttelse og
modstandsdygtighed over for klimaforandringer, er en vigtig udfordring. Men kun 42 % af
respondenterne mente, at denne udfordring imødegås i tilstrækkelig grad i de nuværende
programmer/fonde.
I forbindelse med forhandlingerne om det langsigtede budget for perioden efter 2020
opfordrede Europa-Parlamentet i sin beslutning af 14. november 2018 til, at der indføres en
særlig bevilling (4,8 mia. EUR) til en ny "fond for retfærdig energiomstilling" for at imødegå
samfundsmæssige, socioøkonomiske og miljømæssige virkninger for arbejdstagere og
lokalsamfund, der påvirkes negativt af omstillingen fra kul- og kulstofafhængighed.
DA
4
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0006.png
Denne opfordring er blevet gentaget af Regionsudvalget, som har afgivet udtalelse
4
om den
socioøkonomiske strukturændring i Europas kulregioner, hvori der opfordres til, at der stilles
yderligere midler til rådighed med henblik på at tilgodese kulregionernes særlige behov. I
udtalelsen foreslås det at afsætte 4,8 mia. EUR til en ny "fond for retfærdig energiomstilling",
der har til formål at afbøde de sociale, socioøkonomiske og miljømæssige virkninger af
omstillingen i disse regioner.
I sine konklusioner af 18. oktober 2019 understregede Det Europæiske Råd, at det er fast
besluttet på, at EU fortsat fører an i en socialt retfærdig og rimelig grøn omstilling i
gennemførelsen af Parisaftalen. Det Europæiske Råd tilsluttede sig også i sine konklusioner af
12. december 2019 målet om at opnå et klimaneutralt EU senest i 2050 i overensstemmelse
med målsætningerne i Parisaftalen. Desuden tilsluttede det sig princippet om skræddersyet
støtte til de regioner og sektorer, der er mest berørt af omstillingen, gennem en mekanisme for
retfærdig omstilling, herunder en fond for retfærdig omstilling, sammen med en særlig
ordning for retfærdig omstilling under InvestEU og en lånefacilitet for den offentlige sektor.
Konsekvensanalyse
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling og om Samhørighedsfonden
5
ledsages af en konsekvensanalyse
6
, som har
valideret det gennemførelsessystem, der blev foreslået for disse fonde.
Konsekvensanalysen indeholdt også en gennemgang af de udfordringer, der skal imødegås i
den næste flerårige finansielle ramme og samhørighedspolitikken. Den bekræftede i
overensstemmelse med resultaterne af den offentlige høring, at det er nødvendigt at støtte en
ren og retfærdig energiomstilling gennem en særlig politisk målsætning og en tilsvarende
tematisk koncentrationsmekanisme (jf. kapitel 2.2 og 3.2).
Målsætningen for mekanismen for retfærdig omstilling er derfor berettiget, da den har til
formål at sikre en retfærdig energiomstilling ved at lette de økonomiske og sociale
omkostninger forbundet med omstillingen til en klimaneutral økonomi. Mekanismen for
retfærdig omstilling vil (under den tredje søjle) støtte de områder, der påvirkes mest negativt,
imødegå de udviklingsmæssige udfordringer, der opstår som følge af omstillingen, og forsyne
offentlige enheder med midler til at investere i projekter, der skal lette omstillingen til
klimaneutralitet.
De ujævnt fordelte virkninger af energiomstillingen blev også påpeget i konsekvensanalysen
(se kapitel 3.3). Heri blev det især fremhævet, hvilke udfordringer de mest berørte regioner
oplever på grund af deres afhængighed af produktion af fast brændsel og den høje andel af
fast brændsel i deres elektricitetsproduktionsmiks. Denne vurdering begrunder forslaget om,
at den tredje søjle i mekanismen for retfærdig omstilling koncentreres i de hårdest ramte
områder, og forslaget om midlertidig øremærkning af nationale andele til tilskudsdelen ifølge
den metode, der er foreslået under Fonden for Retfærdig Omstilling.
Ovenstående uddrag af analyserne og konsekvensanalyserne understøtter målsætningerne for
og hovedtrækkene i tredje søjle i mekanismen for retfærdig omstilling.
Anvendelsesområdet for de sektorer, der forventes at drage fordel af investeringsstøtte, er
særdeles bredt og omfatter potentielt alle offentlige investeringer, der henhører under
offentlige enheders kompetence, hvilket kan omfatte energi- og transportinfrastruktur,
4
5
6
Det Europæiske Regionsudvalg, udtalelse om Socioøkonomiske strukturændringer i Europas
kulregioner, 136. plenarforsamling den 7.-9. oktober 2019, ECON-VI/041.
COM(2018) 372 final.
SWD(2018) 282 final.
DA
5
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
varmenet, offentlig transport, energibesparende foranstaltninger, herunder renovering af
bygninger, investeringer, der støtter omstillingen til en cirkulær økonomi,
landskabsretablering og dekontaminering af jord samt opkvalificering, omskoling,
erhvervsuddannelse og social infrastruktur. De aktiviteter, der støttes, udpeges enkeltvis ud
fra de specifikke udviklingsbehov, der er beskrevet i hver enkelt territorial plan for retfærdig
omstilling.
Dette forslag ledsages af et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene med en
nærmere beskrivelse af rationalet og begrundelsen for at oprette faciliteten samt de
mekanismer, der efter planen skal overvåge og evaluere resultaterne.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Det samlede foreslåede budget for facilitetens tilskudsdel er på 1 525 mia. EUR. Det
påtænkes at finansiere dette beløb hovedsagelig med formålsbestemte indtægter på 1 275 mia.
EUR og delvis med bevillinger på 250 mio. EUR, der er programmeret under den flerårige
finansielle ramme (FFR) 2021-2027.
De forventede formålsbestemte indtægter på 1 mia. EUR vil komme fra de anslåede overskud
i tilførslen af midler til Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI), efter at
dens etableringsfase er afsluttet i 2022. I EFSI-forordningen fastsættes tilførselssatsen for EU-
garantien på 26 mia. EUR til 35 %, hvilket udgør 9,1 mia. EUR, som skal besiddes i EFSI-
garantifonden. Etableringen af tilførsel er programmeret i perioden 2015-2020 for
forpligtelser og perioden 2016-2022 for betalinger. Udløbet af investeringsperioden, som
fastsat i EFSI-forordningen, er den 31. december 2020 for godkendelser og 31. december
2022 for undertegnelse af kontrakter mellem EIB og Den Europæiske Investeringsfond (EIF)
med modtagere eller finansielle formidlere. Tilførselssatsen på 35 % er fastsat på grundlag af
en evaluering, som Kommissionen foretog i september 2016, og som anslog det potentielle
tab til 33,4 %. Det nuværende skøn over potentielle tab baseret på data fra den 31. december
2019 fra EIB og EIF og ligger under denne procentsats. Den lavere tilførselssats skyldes
hovedsagelig følgende omstændigheder:
Det samlede garantibeløb på 180,2 mio. EUR i de første fire år er lavere end de forsigtige
antagelser, der anvendes til at anslå potentielle tab.
De reelle finansieringsomkostninger, som dækkes af EU-garantien, er indtil videre lavere
end forventet på grund af gunstige vilkår.
Valutarisikoen er lavere end forventet, hvilket i vid udstrækning skyldes Det Forenede
Kongeriges udtræden af EU.
I denne forbindelse kan det forventes, at EU-garantien på 1,17 mia. EUR ikke vil blive
udnyttet fuldt ud, og at der derfor kan afsættes 1 mia. EUR til den foreslåede facilitet. Det
forventes, at disse indtægter vil blive fordelt fra 2023, når den samlede EFSI-portefølje er
undertegnet af EIB og EIF, og der kan foretages et mere præcist skøn over potentielle tab. I
mellemtiden bør etableringen af tilførsel til EFSI-garantien fortsætte som oprindeligt
programmeret, da den lave andel af tab i de første fire år ikke foregriber EFSI-porteføljens
fremtidige udvikling.
De resterende 525 mio. EUR finansieres delvis over EU-budgettet med et beløb på 250 mio.
EUR i løbende priser. Forslaget vil indgå i forhandlingerne om den næste FFR og forventes at
blive indarbejdet i rammen for en samlet aftale om den næste FFR.
Og endelig finansieres forslaget med 275 mio. EUR af de formålsbestemte indtægter fra
tilbagebetalinger fra de finansielle instrumenter, der er oprettet ved programmerne i bilag I til
denne forordning. Det er blevet foreslået, at der også ydes finansiering på 1 mia. EUR fra
DA
6
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
tilførsel til InvestEU-programmet med tilbageførsler fra de samme finansielle instrumenter.
Det nuværende skøn over tilbagebetalinger fra disse finansielle instrumenter i perioden 2021-
2032 beløber sig til 2,1 mia. EUR ud af de 5,9 mia. EUR, der er planlagt til den 31. december
2020, hvilket er tilstrækkeligt til at dække behovene i InvestEU og lånefaciliteten for den
offentlige sektor.
I overensstemmelse med finansforordningens artikel 21, stk. 6, og artikel 22 vil de anslåede
indtægter for året, hvortil der skal afsættes bevillinger til lånefaciliteten for den offentlige
sektor og InvestEU, være angivet i de respektive generelle anmærkninger i det årsbudget, som
Kommissionen foreslår, under budgetposterne for formålsbestemte indtægter for
lånefaciliteten for den offentlige sektor og InvestEU.
Fra finansieringsrammen for tilskudsdelen tildeles der op til 25 mio. EUR fra formålsbestemte
indtægter til rådgivningstjenester til støtte for forberedelsen og gennemførelsen af
støtteberettigede projekter.
5.
ANDRE FORHOLD
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Den retlige ramme består af et særligt forslag til forordning om lånefaciliteten for den
offentlige sektor og fokuserer på følgende elementer:
beskrivelse af facilitetens genstand og anvendelsesområde
beskrivelse af facilitetens mål
detaljeret angivelse af budgetmidler og trinvis adgang til midlertidigt øremærkede
nationale andele af tildelinger
beskrivelse af gennemførelsesmetoden under direkte forvaltning
beskrivelse af betingelserne for støtteberettigelse
detaljeret beskrivelse af betingelserne for at bringe tilskudsaftaler til ophør
fastlæggelse af støtteformen og de gældende tilskudssatser.
DA
7
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0009.png
2020/0100 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om lånefaciliteten for den offentlige sektor under mekanismen for retfærdig omstilling
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 175,
stk. 3, og artikel 322, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
7
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
8
,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen vedtog den 11. december 2019 en meddelelse om den europæiske
grønne pagt
9
, der indeholdt en køreplan hen imod en ny vækstpolitik for Europa og
opstillede ambitiøse mål for bekæmpelse af klimaforandringer og for miljøbeskyttelse.
I overensstemmelse med målsætningen om at opnå klimaneutralitet i EU senest i 2050
på en effektiv og retfærdig måde blev der i den europæiske grønne pagt bebudet en
mekanisme for retfærdig omstilling, der skal sættes ind for at imødegå de
klimamæssige udfordringer, uden at nogen lades i stikken. De mest sårbare regioner
og mennesker er også dem, der er mest eksponeret for konsekvenserne af
klimaforandringer og miljøforringelse. Samtidig vil det kræve betydelige strukturelle
ændringer at forvalte omstillingen.
Kommissionen vedtog den 14. januar 2020 en meddelelse om en investeringsplan for
den europæiske grønne pagt
10
, hvorved der oprettes en mekanisme for retfærdig
omstilling, som skal fokusere på de regioner og sektorer, der er mest berørt af
omstillingen i betragtning af deres afhængighed af fossile brændstoffer, herunder kul,
tørv og olieskifer eller drivhusgasintensive industriprocesser, men som har mindst
kapacitet til at finansiere de fornødne investeringer. Mekanismen for retfærdig
omstilling består af tre søjler: en fond for retfærdig omstilling, der gennemføres under
delt forvaltning, en særlig ordning for retfærdig omstilling under InvestEU og en
lånefacilitet for den offentlige sektor for at mobilisere yderligere investeringer til de
berørte regioner.
(2)
7
8
9
10
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
COM(2019) 640 final.
COM(2020) 21 final.
DA
8
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0010.png
(3)
Kommissionen vedtog forslaget om oprettelse af en fond for retfærdig omstilling
11
den
14. januar 2020. Med henblik på en bedre programmering og gennemførelse af fonden
skal der vedtages territoriale planer for retfærdig omstilling, der skal fastlægge de
vigtigste trin og frister i omstillingsprocessen og kortlægge, hvilke geografiske
områder der påvirkes mest negativt af omstillingen til en klimaneutral økonomi, og
som har mindst kapacitet til at imødegå de udfordringer, som omstillingen vil
indebære.
Der bør oprettes en lånefacilitet for den offentlige sektor ("faciliteten"). Den udgør den
tredje søjle i mekanismen for retfærdig omstilling og støtter offentlige enheder i deres
investeringer. Sådanne investeringer bør opfylde de udviklingsbehov, der følger af de
omstillingsudfordringer, der er beskrevet i de territoriale planer for retfærdig
omstilling, som Kommissionen har vedtaget. De aktiviteter, der påtænkes at yde støtte
til, bør være i overensstemmelse med og supplere dem, der støttes under de to andre
søjler i mekanismen for retfærdig omstilling.
For at fremme den økonomiske diversificering inden for områder, der påvirkes af
omstillingen, bør faciliteten dække en bred vifte af investeringer, på betingelse af at de
bidrager til at opfylde udviklingsbehovene i forbindelse med omstillingen til en
klimaneutral økonomi, som beskrevet i de territoriale planer for retfærdig omstilling.
De investeringer, der støttes, kan omfatte energi- og transportinfrastruktur,
fjernvarmenet, grøn mobilitet, intelligent affaldshåndtering, ren energi,
energibesparende foranstaltninger, herunder renovering og ombygning af bygninger,
støtte til omstillingen til en cirkulær økonomi, landskabsretablering og
dekontaminering af jord samt opkvalificering, omskoling, erhvervsuddannelse og
social infrastruktur, herunder socialt boligbyggeri. Infrastrukturudvikling kan også
omfatte løsninger, der styrker modstandsdygtigheden over for katastrofer. En
omfattende investeringstilgang bør især fremmes i områder med betydelige
omstillingsbehov. Investeringer i andre sektorer kan også støttes, hvis de er i
overensstemmelse med de vedtagne territoriale planer for retfærdig omstilling. Ved at
støtte investeringer, der ikke genererer tilstrækkelige indtægter, har faciliteten til
formål at stille yderligere midler til rådighed for offentlige enheder, der er nødvendige
for at imødegå de sociale, økonomiske og miljømæssige udfordringer som følge af
deres tilpasning til klimaomstillingen. For at medvirke til at identificere investeringer
med en særligt positiv miljøvirkning, der er støtteberettigede under faciliteten, kan
EU's klassificeringssystem for miljømæssigt bæredygtige økonomiske aktiviteter
benyttes.
Horisontale finansielle regler, der vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet med
hjemmel i artikel 322 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, finder
anvendelse på denne forordning. Disse regler er fastlagt i finansforordningen og
regulerer navnlig proceduren for opstilling og gennemførelse af budgettet ved hjælp af
tilskud, offentlige indkøb, priser, indirekte gennemførelse, og sikrer kontrol med de
finansielle aktørers ansvar. Regler, der vedtages med hjemmel i artikel 322 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, vedrører også beskyttelsen af Unionens
budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår
retsstatsprincippet, idet overholdelsen heraf er en væsentlig forudsætning for sund
økonomisk forvaltning og effektiv EU-finansiering.
(4)
(5)
(6)
11
COM(2020) 22 final
DA
9
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0011.png
(7)
Faciliteten bør yde støtte i form af tilskud fra Unionen kombineret med lån ydet af en
finansieringspartner. Den finansielle ramme for tilskudsdelen, som gennemføres af
Kommissionen ved direkte forvaltning, bør være i form af finansiering, der ikke er
knyttet til omkostninger, i overensstemmelse med artikel 125 i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU, Euratom) 2018/1046 ("finansforordningen")
12
. Denne
finansieringsform bør bidrage til at tilskynde projektpromotorer til at deltage i og
bidrage til opfyldelsen af facilitetens mål på en effektiv måde i forhold til lånets
størrelse. Lånedelen stilles til rådighed af Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Faciliteten kan også udvides til at omfatte andre finansieringspartnere, der yder
lånedelen, hvis der bliver yderligere midler til rådighed til tilskudsdelen, eller hvis det
er nødvendigt for en korrekt gennemførelse.
[250 000 000] EUR af facilitetens tilskudsdel forventes at blive finansieret over EU-
budgettet i overensstemmelse med [det nye FFR-forslag] og bør udgøre det primære
referencebeløb, jf. punkt 17 i den interinstitutionelle aftale af 2. december 2013
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin, om
samarbejde på budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning
13
, for Europa-
Parlamentet og Rådet i forbindelse med den årlige budgetprocedure.
275 000 000 EUR af facilitetens tilskudsdel skal finansieres ved tilbagebetalinger fra
de finansielle instrumenter, der er oprettet i henhold til de programmer, der er opført i
bilag I til denne forordning. Disse indtægter stammer fra afsluttede programmer, der er
uafhængige af faciliteten, og bør betragtes som eksterne formålsbestemte indtægter
uanset finansforordningens artikel 21, stk. 3, litra f), på grundlag af artikel 322, stk. 1,
i TEUF.
1 000 000 000 EUR af facilitetens tilskudsdel bør finansieres med det forventede
overskud af den tilførsel til EU-garanti, der er indført ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2015/1017, og som også opretter Den Europæiske Fond for
Strategiske Investeringer ("EFSI-forordningen")
14
. Derfor bør der indrømmes en
undtagelse fra artikel 213, stk. 4, litra a), i finansforordningen, som foreskriver, at
eventuelle overskud af tilførsel til en budgetgaranti skal tilbageføres til budgettet, med
henblik på at overføre dette overskud til faciliteten. Disse formålsbestemte indtægter
bør betragtes som eksterne formålsbestemte indtægter uanset finansforordningens
artikel 21, stk. 3, litra f), på grundlag af artikel 322, stk. 1, i TEUF.
I henhold til finansforordningens artikel 12, stk. 4, litra c), bør de bevillinger, der
svarer til eksterne formålsbestemte indtægter, automatisk overføres til efterfølgende
programmer eller foranstaltninger. Denne bestemmelse gør det muligt at matche den
flerårige plan for formålsbestemte indtægter med gennemførelsen af de projekter, der
finansieres af faciliteten.
Der bør også afsættes midler til rådgivningsbistand for at fremme forberedelsen,
udviklingen og gennemførelsen af projekter.
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
12
13
14
Forordning (EU, Euratom) 2018/1046.
EUT C 373 af 20.12.2013, s. 1.
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2013.373.01.0001.01.DAN&toc=OJ:C:2013:373:TOC
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/1017 af 25. juni 2015 om Den Europæiske Fond
for Strategiske Investeringer, Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning og Den Europæiske
Portal for Investeringsprojekter og om ændring af forordning (EU) nr. 1291/2013 og (EU) nr.
1316/2013 — Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EUT L 169 af 1.7.2015, s. 1).
DA
10
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
(13)
For at sikre, at alle medlemsstater får mulighed for at drage fordel af tilskudsdelen, bør
der oprettes en mekanisme til fastsættelse af øremærkede nationale andele, som skal
overholdes i første fase, på grundlag af den fordelingsnøgle, der foreslås i
forordningen om en fond for retfærdig omstilling. For at forene dette mål med behovet
for at optimere de økonomiske virkninger af faciliteten og dens gennemførelse bør
sådanne nationale tildelinger dog ikke øremærkes efter den 31. december 2024.
Derefter bør de resterende midler, der er til rådighed til tilskudsdelen, stilles til
rådighed uden nogen på forhånd tildelt national andel og på konkurrencemæssige
vilkår på EU-plan, samtidig med at der sikres forudsigelighed med hensyn til
investeringer, og at der følges en tilgang, der er behovsbaseret og som tilgodeser
regional konvergens.
Der bør opstilles specifikke kriterier for støtteberettigelse og tildeling i
arbejdsprogrammet og indkaldelsen af forslag. I disse kriterier for støtteberettigelse og
tildeling bør der tages hensyn til projektets relevans set i lyset af de udviklingsbehov,
der er beskrevet i de territoriale planer for retfærdig omstilling, det overordnede mål
om at fremme regional og territorial konvergens samt tilskudsdelens betydning for
projektets levedygtighed. EU-støtte, der oprettes ved denne forordning, bør således
kun stilles til rådighed for medlemsstater, der har mindst én territorial plan for
retfærdig omstilling. I arbejdsprogrammet og indkaldelser af forslag vil der også blive
taget hensyn til de territoriale planer for retfærdig omstilling, som medlemsstaterne
forelægger for at sikre sammenhæng og konsekvens på tværs af alle mekanismens
søjler.
Støtte under denne facilitet bør kun ydes til projekter, der ikke genererer en
tilstrækkelig tilstrømning af egne indtægter, som ville gøre det muligt for dem at være
økonomisk levedygtige og udelukkende blive finansieret med lån ydet på
markedsvilkår. Egne indtægter bør svare til de indtægter, bortset fra budgetoverførsler,
der genereres direkte af de aktiviteter, der udføres af projektet, såsom salg, gebyrer
eller vejafgifter, og yderligere besparelser som følge af opgradering af eksisterende
materiel.
Eftersom tilskudsdelen skal afspejle de forskellige udviklingsbehov i regionerne i de
forskellige medlemsstater, bør denne støtte gradueres. Set i lyset af at enheder i den
offentlige sektor i mindre udviklede regioner, som defineret i artikel 102, stk. 2, i
forordning [den nye forordning om fælles bestemmelser], som regel har ringere
offentlig investeringskapacitet, bør de tilskudssatser, der anvendes på lån til sådanne
enheder, være tilsvarende højere.
For at sikre en effektiv gennemførelse af faciliteten kan det blive nødvendigt at yde
rådgivningsbistand til forberedelse, udvikling og gennemførelse af projekter. Denne
støtte bør ydes gennem InvestEU-rådgivningsplatformen.
For at fremskynde gennemførelsen og sikre, at midlerne udnyttes rettidigt, bør denne
forordning indeholde specifikke garantier, der skal indgå i tilskudsaftalerne. I
betragtning af dette mål bør Kommissionen i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet kunne nedsætte eller ophæve enhver EU-støtte i tilfælde af
alvorlig mangel på fremskridt i gennemførelsen af projektet. Finansforordningen
fastsætter regler for gennemførelsen af EU-budgettet. For at sikre sammenhæng i
gennemførelsen af Unionens finansieringsprogrammer bør finansforordningen finde
anvendelse på tilskudsdelen og på midlerne til rådgivningsbistand under denne
facilitet.
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
DA
11
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
(19)
Unionens finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af forholdsmæssigt afpassede
foranstaltninger, herunder ved forebyggelse, påvisning, korrektion og undersøgelse af
uregelmæssigheder herunder svig, tilbagesøgning af tabte, uberettiget udbetalte eller
ukorrekt anvendte midler og efter omstændighederne ved anvendelse af administrative
sanktioner, jf. finansforordningen, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU,
Euratom) nr. 883/2013, Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2988/95, Rådets
forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 og forordning (EU) 2017/1939. Navnlig kan Det
Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), jf. forordning (Euratom, EF) nr.
2185/96 og forordning (EU, Euratom) nr. 883/2013, foretage administrative
undersøgelser, herunder kontrol og inspektion på stedet for at fastslå, om der er tale
om svig, korruption eller andre ulovlige forhold, der skader Unionens finansielle
interesser. Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) kan som fastsat i forordning
(EU) 2017/1939 efterforske og retsforfølge strafbare handlinger, der skader Unionens
finansielle interesser, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/1371. I
henhold til finansforordningen skal personer eller enheder, som modtager EU-midler,
samarbejde fuldt ud om at beskytte Unionens finansielle interesser, give
Kommissionen, OLAF, EPPO, for så vidt angår de medlemsstater, der deltager i det
forstærkede samarbejde i henhold til forordning (EU) 2017/1939, og Den Europæiske
Revisionsret (ECA) de fornødne rettigheder og den fornødne adgang og sikre, at
tredjeparter, der er involveret i gennemførelsen af EU-midler, gives tilsvarende
rettigheder.
For at supplere og ændre visse ikke-væsentlige elementer i denne forordning bør
beføjelsen til at vedtage retsakter delegeres til Kommissionen i overensstemmelse med
artikel 290 i TEUF for så vidt angår delegering af visse yderligere
gennemførelsesopgaver til gennemførelsesorganer samt ændring af elementerne i bilag
II til denne forordning vedrørende centrale resultatindikatorer. Det er navnlig vigtigt,
at Kommissionen gennemfører relevante høringer under sit forberedende arbejde,
herunder på ekspertniveau, og at disse høringer gennemføres i overensstemmelse med
principperne i den interinstitutionelle aftale af 13. april 2016 om bedre lovgivning. For
at sikre lige deltagelse i forberedelsen af delegerede retsakter modtager Europa-
Parlamentet og Rådet navnlig alle dokumenter på samme tid som medlemsstaternes
eksperter, og deres eksperter har systematisk adgang til møder i Kommissionens
ekspertgrupper, der beskæftiger sig med forberedelse af delegerede retsakter.
Med henblik på at fastlægge en passende finansiel ramme for tilskudsdelen i denne
facilitet frem til den 31. december 2024 bør Kommissionen tillægges
gennemførelsesbeføjelser til at fastsætte de disponible nationale tildelinger, udtrykt
som andele af facilitetens samlede finansieringsramme for hver medlemsstat, ifølge
den metode, der er fastsat i bilag I til forordning [FRO-forordningen].
Gennemførelsesbeføjelserne bør tillægges uden komitologiprocedurer, eftersom
andelenes størrelse fremkommer direkte ved at følge en foruddefineret
beregningsmetode.
Medlemsstaterne kan ikke selv i tilstrækkelig grad opnå målet med denne forordning,
nemlig at mobilisere offentlige investeringer i de områder, som er hårdest ramt af
overgangen til klimaneutralitet, ved at tilgodese de tilsvarende udviklingsbehov. Dette
skyldes først og fremmest de offentlige enheders vanskeligheder med at støtte
investeringer, som ikke generer en tilstrækkelig tilstrømning af egne indtægter og ikke
gavner de områder, der er hårdest ramt af klimaomstillingen, uden støtte fra EU og
behovet for en sammenhængende ramme for gennemførelse under direkte forvaltning.
Eftersom målene for denne forordning bedre kan nås på EU-plan, kan Unionen
(20)
(21)
(22)
DA
12
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i
TEU. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
denne forordning ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
KAPITEL I
ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
Denne forordning indeholder bestemmelser om lånefaciliteten for den offentlige sektor
("faciliteten") til støtte for offentlige enheder ved at kombinere tilskud fra EU-budgettet med
lån ydet af finansieringspartnerne og fastlægger målene for faciliteten. Den fastsætter regler
for tilskudsdelen af EU-støtte, der ydes under denne facilitet, herunder navnlig dens budget
for perioden 2021-2027, former for EU-støtte og bestemmelser om støtteberettigelse.
Faciliteten yder støtte til fordel for de områder i Unionen, der står over for alvorlige sociale,
miljømæssige og økonomiske udfordringer som følge af omstillingsprocessen hen imod en
klimaneutral økonomi i Unionen senest i 2050.
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
1.
"administrativ aftale": det retlige instrument om etablering af en samarbejdsramme
mellem Kommissionen og en finansieringspartner, der fastlægger de respektive
opgaver og ansvarsområder for gennemførelsen af faciliteten i overensstemmelse
med bestemmelserne i denne forordning
"støttemodtager": en juridisk enhed i den offentlige sektor, der er etableret i en
medlemsstat som et offentligretligt organ eller som et privatretligt organ, der har fået
overdraget en offentlig tjenesteydelsesopgave, med hvilken der er indgået en
tilskudsaftale under faciliteten
"finansieringspartnere": EIB, andre internationale finansielle institutioner, nationale
erhvervsfremmende banker og finansielle institutter, med hvilke Kommissionen
underskriver en administrativ aftale om samarbejde inden for faciliteten
"projekt": enhver handling, der af Kommissionen er udpeget som støtteberettiget, er
finansielt og teknisk uafhængig, og som har et på forhånd opstillet mål og en fastsat
periode, i hvilken den skal gennemføres og afsluttes
"territorial plan for retfærdig omstilling": en plan, der er udarbejdet i
overensstemmelse med artikel 7 i forordning [FRO-forordningen] og godkendt af
Kommissionen
"låneordning": et lån, der ydes til en støttemodtager af finansieringspartnere, og som
har til formål at finansiere en samling foruddefinerede projekter under faciliteten.
2.
3.
4.
5.
6.
DA
13
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
Artikel 3
Mål
1.
Det overordnede mål med faciliteten er at imødegå de alvorlige socioøkonomiske
udfordringer i forbindelse med omstillingsprocessen hen imod en klimaneutral
økonomi til fordel for de områder i Unionen, som er udpeget i de territoriale planer
for retfærdig omstilling, der er udarbejdet af medlemsstaterne i overensstemmelse
med artikel 7 i forordning [FRO-forordningen].
Faciliteten skal have det specifikke mål at øge den offentlige sektors investeringer,
som tilgodeser udviklingsbehovene i de regioner, der er udpeget i de territoriale
planer for retfærdig omstilling, ved at lette finansieringen af projekter, der ikke
genererer en tilstrækkelig tilstrømning af egne indtægter, og som ikke finansieres
uden den tilskudsdel, der ydes over EU-budgettet.
For at nå det specifikke mål, der er omhandlet i stk. 2, sigter denne forordning også
mod at yde rådgivningsbistand til forberedelse, udvikling og gennemførelse af
støtteberettigede projekter, om nødvendigt. Denne rådgivningsbistand ydes i
overensstemmelse med de regler og gennemførelsesmetoder for InvestEU-
rådgivningsplatformen, der er fastlagt ved artikel [20] i forordning [InvestEU-
forordningen].
Artikel 4
Budget
1.
Med forbehold af eventuelle yderligere midler på EU-budgettet for perioden 2021-
2027 finansieres tilskudsdelen af den støtte, der ydes under denne facilitet, fra:
a)
b)
2.
midler fra EU-budgettet på 250 000 000 EUR i løbende priser og
de formålsbestemte indtægter, jf. stk. 2, op til højst 1 275 000 000 EUR i
løbende priser.
2.
3.
De midler, der er omhandlet i stk. 1, litra b), tilvejebringes ved tilbagebetalinger, der
hidrører fra finansielle instrumenter, der er oprettet i henhold til de programmer, der
er opført i nærværende forordnings bilag I, med et beløb på højst 275 000 000 EUR
og overskuddet af tilførsel til den EU-garanti, der er indført ved EFSI-forordningen,
med et maksimumsbeløb på 1 000 000 000 EUR.
De midler, der er omhandlet i stk. 1, kan suppleres med finansielle bidrag fra
medlemsstater, tredjelande og ikke-EU-organer. Disse midler udgør eksterne
formålsbestemte indtægter som omhandlet i finansforordningens artikel 21, stk. 5.
Uanset finansforordningens artikel 21, stk. 3, litra f), udgør de midler, der hidrører
fra tilbagebetalinger som omhandlet i stk. 1, litra b), eksterne formålsbestemte
indtægter som omhandlet i finansforordningens artikel 21, stk. 5. Uanset
finansforordningens artikel 213, stk. 4, litra a), udgør de midler fra EFSI's
tilførselsoverskud, der er omhandlet i stk. 1, litra b), eksterne formålsbestemte
indtægter som omhandlet i finansforordningens artikel 21, stk. 5.
Op til 2 % af de midler, der er omhandlet i stk. 1, kan anvendes til teknisk og
administrativ bistand i forbindelse med gennemførelsen af faciliteten, såsom
forberedelses-, overvågnings-, kontrol-, revisions- og evalueringsaktiviteter,
herunder informations- og teknologisystemer til virksomheder, samt finansielle
partneres administrationsudgifter og gebyrer.
3.
4.
5.
DA
14
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
6.
7.
Af de midler, der er omhandlet i stk. 1, afsættes op til 25 000 000 EUR til de
aktiviteter, der er omhandlet i artikel 3, stk. 3.
Budgetforpligtelser til foranstaltninger, der løber over mere end et regnskabsår, kan
opdeles på flere år i årlige rater.
KAPITEL II
EU-STØTTE
Artikel 5
Former for EU-støtte og gennemførelsesmetoder
1.
2.
3.
EU-støtten under faciliteten ydes i form af tilskud i overensstemmelse med
finansforordningens afsnit VIII.
Den EU-støtte, der ydes under faciliteten, gennemføres ved direkte forvaltning i
overensstemmelse med finansforordningen.
Kommissionen kan delegere beføjelser til at udføre opgaver i forbindelse med den
EU-støtte, der ydes under faciliteten, til forvaltningsorganer i overensstemmelse med
finansforordningens artikel 69 med henblik på optimal forvaltning af og effektivitet i
faciliteten.
Artikel 6
Adgang til midlerne
1.
De midler, der er omhandlet i artikel 4, stk. 1, skal efter fradrag af midler, der er afsat
til tekniske udgifter og administrationsudgifter, som omhandlet i artikel 4, stk. 5,
anvendes til at finansiere projekter i overensstemmelse med stk. 2 og 3.
For tilskud, der ydes i henhold til indkaldelser af forslag, der iværksættes senest den
31. december 2024, må EU-støtte, der ydes til støtteberettigede projekter i en
medlemsstat, ikke overstige de nationale andele, der er fastsat i den afgørelse, som
Kommissionen vedtager i henhold til stk. 4.
For tilskud, der ydes i henhold til indkaldelser af forslag, der iværksættes fra den 1.
januar 2025, tildeles EU-støtte til støtteberettigede projekter uden nogen på forhånd
tildelt national andel og på konkurrencemæssige vilkår på EU-plan, indtil de
resterende midler er opbrugt. Der skal ved tildelingen af sådanne tilskud tages
hensyn til behovet for at sikre forudsigelighed med hensyn til investeringer og
fremme af regional konvergens.
Kommissionen vedtager en afgørelse ved hjælp af en gennemførelsesretsakt med
angivelse af de respektive andele for hver medlemsstat, der fremkommer ved at følge
den metode, der er fastsat i bilag I til forordning [FRO-forordningen], i procent af de
samlede disponible midler.
Artikel 7
Administrative aftaler med finansieringspartnere
Der undertegnes en administrativ aftale mellem Kommissionen og den finansielle partner
forud for gennemførelsen af faciliteten med den pågældende finansieringspartner. Aftalen skal
indeholde de respektive rettigheder og forpligtelser for hver part i aftalen, herunder
vedrørende ordninger for revision og kommunikation.
2.
3.
4.
DA
15
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
KAPITEL III
STØTTEBERETTIGELSE
Artikel 8
Støtteberettigede projekter
Kun projekter, der bidrager til at opnå målene i artikel 3, og som opfylder samtlige
nedenstående betingelser, er berettigede til EU-støtte under faciliteten:
a)
Projekterne skal have en målbar effekt på de alvorlige sociale, økonomiske eller
miljømæssige udfordringer, der følger af omstillingsprocessen hen imod en
klimaneutral økonomi, og være til gavn for de områder, der er udpeget i en territorial
plan for retfærdig omstilling, også selv om projekterne ikke er placeret i disse
områder
projekterne må ikke modtage støtte under andre EU-programmer
projekterne skal modtage et lån fra finansieringspartneren under faciliteten og
projekterne må ikke generere en tilstrækkelig tilstrømning af egne indtægter, som
ville muliggøre finansiering uden EU-støtte.
Artikel 9
Støtteberettigede personer og enheder
Uanset kriterierne i finansforordningens artikel 197 er det kun juridiske enheder i den
offentlige sektor, der er etableret i en medlemsstat som et offentligretligt organ eller som et
privatretligt organ, der har fået overdraget en offentlig tjenesteydelsesopgave, at ansøge om at
blive omfattet af denne forordning som potentielle støttemodtagere.
b)
c)
d)
KAPITEL IV
TILSKUD
Artikel 10
Tilskud
1.
2.
Tilskuddene skal være i form af finansiering, der ikke er knyttet til omkostningerne,
jf. finansforordningens artikel 125, stk. 1, litra a).
Tilskudsbeløbet må ikke overstige 15 % af det lån, der ydes af finansieringspartneren
under denne facilitet. For projekter i regioner på NUTS 2-niveau med et BNP pr.
indbygger, der ikke overstiger 75 % af det gennemsnitlige BNP i EU-27, jf. artikel
[102, stk. 2,] i forordning [den nye forordning om fælles bestemmelser], må
tilskudsbeløbet ikke overstige 20 % af det lån, der ydes af finansieringspartneren.
Udbetaling af tilskud kan opdeles i flere rater knyttet til de fremskridt, der er gjort
med hensyn til gennemførelsen, som fastsat i tilskudsaftalen.
Artikel 11
Nedsættelse eller ophør af tilskud
1.
Ud over de grunde, der er anført i artikel 131, stk. 4, i finansforordningen, og efter
høring af finansieringspartneren, kan tilskudsbeløbet nedsættes eller tilskudsaftalen
opsiges, hvis den økonomisk set vigtigste kontrakt om levering, bygge- og
3.
DA
16
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
anlægsarbejder eller tjenesteydelser ikke er blevet underskrevet inden for to år fra
datoen for undertegnelsen af tilskudsaftalen, såfremt indgåelsen af en sådan kontrakt
var påtænkt i henhold til tilskudsaftalen.
2.
Hvis EU-støtten kombineres med låneordninger, og kontrakter om levering, bygge-
og anlægsarbejder eller tjenesteydelser ikke er påtænkt, finder stk. 1 ikke anvendelse.
I sådanne tilfælde og efter høring af finansieringspartneren kan tilskudsbeløbet
nedsættes eller tilskudsaftalen opsiges, og eventuelle beløb, der er udbetalt i
forbindelse med aftalen, kan inddrives på de betingelser, der er fastsat i
tilskudsaftalen.
KAPITEL V
RÅDGIVNINGSBISTANDSTJENESTER
Artikel 12
Rådgivningsbistandstjenester
1.
Rådgivningsbistand i henhold til denne forordning gennemføres ved indirekte
forvaltning i overensstemmelse med de regler og gennemførelsesmetoder for
InvestEU-rådgivningsplatformen, der er oprettet ved artikel [20] i forordning
[InvestEU-forordningen].
Aktiviteter, der er nødvendige for at støtte forberedelsen, udviklingen og
gennemførelsen af projekter, er berettigede til rådgivningsbistand.
2.
KAPITEL VI
PROGRAMMERING, OVERVÅGNING, EVALUERING OG
KONTROL
Artikel 13
Arbejdsprogrammer
Faciliteten gennemføres ved hjælp af arbejdsprogrammer, der oprettes i overensstemmelse
med finansforordningens artikel 110. Arbejdsprogrammerne fastsætter hver medlemsstats
nationale andel af midlerne, herunder eventuelle yderligere midler, i overensstemmelse med
nærværende forordnings artikel 4, stk. 1, og artikel 6, stk. 2.
Artikel 14
Overvågning og rapportering
1.
2.
Der er i bilag II opstillet centrale resultatindikatorer til at overvåge facilitetens
gennemførelse og fremskridt med hensyn til at nå de mål, der er fastsat i artikel 3.
Performancerapporteringssystemet skal sikre, at data vedrørende de indikatorer, der
er omhandlet i stk. 1, indsamles effektivt, virkningsfuldt og rettidigt.
Støttemodtagerne skal i samarbejde med finansieringspartnerne give Kommissionen
data vedrørende disse indikatorer.
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 17 med henblik på at ændre bilag II ved at ændre de
indikatorer, der er omhandlet i stk. 1.
3.
DA
17
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
Artikel 15
Evaluering
1.
Evalueringer af gennemførelsen af faciliteten og dens evne til at nå de mål, der er
fastsat i artikel 3, skal gennemføres så betids, at disse evalueringer kan indgå i
beslutningsprocessen.
Midtvejsevalueringen af faciliteten skal foretages senest den 30. juni 2025, når der
forventes at foreligge tilstrækkelig information om gennemførelsen af faciliteten.
Evalueringen skal især vise, hvordan den EU-støtte, der ydes under faciliteten, har
bidraget til at tilgodese behovene i de områder, der gennemfører de territoriale planer
for retfærdig omstilling.
Ved udgangen af gennemførelsesperioden og senest den 31. december 2031 skal der
udarbejdes en endelig evalueringsrapport om facilitetens resultater og langsigtede
virkning.
Artikel 16
Revisioner
1.
Revision af anvendelsen af EU-støtte, der ydes under faciliteten, foretages af
personer eller enheder — herunder også af sådanne personer eller enheder, der er
blevet pålagt denne opgave af EU's institutioner eller organer — danner grundlag for
den generelle sikkerhed, jf. finansforordningens artikel 127.
Finansieringspartnerne forelægger Kommissionen og alle udpegede revisorer alle
tilgængelige dokumenter, der er nødvendige, for at begge disse myndigheder kan
opfylde deres forpligtelser.
Artikel 17
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
2.
3.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen på de i denne
artikel fastlagte betingelser.
Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 14, tillægges Kommissionen
frem til den 31. december 2028.
Den i artikel 14 omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid tilbagekaldes
af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse bringer
delegationen af de beføjelser, der er angivet i den pågældende afgørelse, til ophør.
Den får virkning dagen efter offentliggørelsen af afgørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende
eller på et senere tidspunkt, der angives i afgørelsen. Den berører
ikke gyldigheden af delegerede retsakter, der allerede er i kraft.
Inden vedtagelsen af en delegeret retsakt hører Kommissionen eksperter, som er
udpeget af hver enkelt medlemsstat, i overensstemmelse med principperne i den
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning af 13. april 2016.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt Europa-
Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
2.
3.
2.
4.
5.
DA
18
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
KAPITEL VII
OVERGANGSBESTEMMELSER OG AFSLUTTENDE
BESTEMMELSER
Artikel 18
Information, kommunikation og offentlig omtale
1.
Støttemodtagerne og finansieringspartnerne skal sikre synligheden af den EU-støtte,
der ydes under faciliteten, navnlig når de promoverer projekterne og deres resultater,
ved at give målrettede oplysninger til forskellige modtagergrupper, herunder
medierne og offentligheden.
Kommissionen iværksætter informations- og kommunikationstiltag angående
faciliteten, de finansierede projekter og deres resultater. De finansieringsmidler, der
er afsat til faciliteten, skal også bidrage til den interne formidling af EU's politiske
prioriteter, for så vidt som de vedrører målsætningerne i artikel 3.
Artikel 19
Overgangsbestemmelser
Bevillinger kan om nødvendigt opføres i budgettet efter 2027 til dækning af udbetalingen af
de delbetalinger af EU-støtten, der er omhandlet i artikel 6, stk. 2, for at gøre det muligt at
forvalte aktioner, som ikke er afsluttet senest den 31. december 2027.
Artikel 20
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på [tyvendedagen] efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
2.
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0021.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lånefaciliteten for den
offentlige sektor under mekanismen for retfærdig omstilling
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) (programklynge)
Miljø- og klimaindsats i afventning af godkendelse af FFR-forslagene
1.3.
Forslaget/initiativet vedrører:
X
en ny foranstaltning
en ny foranstaltning som opfølgning på et pilotprojekt/en forberedende
foranstaltning
15
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
en sammenlægning eller en omlægning af en eller flere foranstaltninger til en
anden/en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt, herunder en detaljeret tidsplan for
iværksættelsen af initiativet
Andet halvår af 2020 — Vedtagelse af forordningen
Fra 2020 — Forberedelse af de territoriale planer for retfærdig omstilling i
medlemsstaterne
Første halvår af 2021 — Undertegnelse af den administrative aftale med Den
Europæiske Investeringsbank
Første halvår af 2021 — Vedtagelse af det flerårige arbejdsprogram som
gennemførelsesretsakt
Andet halvår af 2021 — Iværksættelse af de første indkaldelser af forslag
1.4.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side (f.eks. koordineringsfordele, retssikkerhed,
større effektivitet eller komplementaritet). Ved "merværdien ved en indsats fra EU's
side" forstås her merværdien af EU's intervention i forhold til den værdi, som
medlemsstaterne ville have skabt enkeltvis.
EU's indsats om lånefaciliteten for den offentlige sektor ("faciliteten") er berettiget
ud fra de målsætninger, der er fastsat i artikel 174 i TEUF, hvoraf det fremgår, at der
skal lægges særlig vægt på områder, der er berørt af en industriel omstilling, og
regioner, der lider under alvorlige og permanente ulemper.
Omstillingen til en klimaneutral økonomi er en udfordring for alle medlemsstater.
Den vil være særlig krævende for de medlemsstater, der er stærkt afhængige af
fossile brændstoffer eller kulstofintensive industrier, som vil blive udfaset eller hårdt
ramt af omstillingen, og som mangler finansielle midler til at tilpasse sig med
15
Jf. finansforordningens artikel 58, stk. 2, litra a) hhv. b).
DA
20
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0022.png
henblik på at opnå klimaneutralitet. Faciliteten bidrager til at imødegå
omstillingsudfordringen i de hårdest ramte områder ved at støtte investeringer i den
offentlige sektor gennem gunstige finansieringsvilkår.
1.4.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
IKKE RELEVANT
1.4.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Faciliteten vil blive gennemført i synergi og komplementaritet med de andre søjler i
mekanismen for retfærdig omstilling, som f.eks. Fonden for Retfærdig Omstilling
(første søjle) og ordningen for retfærdig omstilling under InvestEU-programmet
(anden søjle).
Anvendelsesområdet for støtte til Fonden for Retfærdig Omstilling omfatter kun
investeringer, der letter de sociale og økonomiske omkostninger ved
klimaomstillingen i de udpegede geografiske områder. Der fokuseres på økonomisk
diversificering af disse områder samt på omskoling, hjælp til jobsøgning og inklusion
på arbejdsmarkedet for de berørte arbejdstagere, primært ved hjælp af tilskud. Den
anden og tredje søjle i mekanismen for retfærdig omstilling vil kunne støtte en
bredere vifte af investeringer — både sektorspecifikt og geografisk — med henblik
på at styrke foranstaltninger og målsætninger i Fonden for Retfærdig Omstilling. Der
vil derfor være mulighed for at tilgodese udviklingsbehovene i bredere forstand.
Støtten fra faciliteten vil også supplere de finansielle produkter, der tilbydes under
den særlige ordning for retfærdig omstilling under InvestEU. Denne ordning vil
støtte økonomisk levedygtige investeringer, hvorimod faciliteten vil fokusere på
investeringer med utilstrækkelige indtægter, der skal finansieres uden tilskudsdelen.
DA
21
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0023.png
1.5.
Varighed og finansielle virkninger
Begrænset varighed
Gældende fra [DD/MM]ÅÅÅÅ til [DD/MM]ÅÅÅÅ
– X Finansielle virkninger fra 2021 til 2027 for forpligtelsesbevillinger og fra 2021
til efter 2027 for betalingsbevillinger.
ubegrænset varighed
– Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
– derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.6.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
16
X Direkte forvaltning
ved Kommissionen
– X Ved dens tjenestegrene.
– X ved et forvaltningsorgan (se nedenfor).
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
tredjelande eller organer, som tredjelande har udpeget
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
de organer, der er omhandlet i finansforordningens artikel 70 og 71
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået
overdraget gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den
Europæiske Union, og som er udpeget i den relevante basisretsakt
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
Afhængigt af resultatet af en kommende cost-benefit-analyse kunne det meste af budgettet
gennemføres ved delegation til et forvaltningsorgan, i hvilket tilfælde kun vurderingen af
indkaldelserne ville blive forvaltet direkte ved Kommissionens tjenestegrene.
16
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/DA/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx.
DA
22
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0024.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om overvågning og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
Faciliteten vil blive underkastet en midtvejsevaluering senest den 30. juni 2025 for at
vurdere dens effektivitet, relevans og sammenhæng og for at vise, hvordan EU-
støtten har bidraget til at tilgodese udviklingsbehovene i de områder, der
gennemfører de territoriale planer for retfærdig omstilling.
Performancerapporteringssystemet skal sikre, at data vedrørende overvågning af
gennemførelsen og resultaterne indsamles effektivt, virkningsfuldt og rettidigt. Med
henblik herpå pålægges modtagerne af facilitetens tilskudsdel forholdsmæssige
rapporteringskrav.
Denne rapportering vil også sigte mod at planlægge udbetalingen af de opdelte
bevillinger for tilskudsdelen, der er knyttet til de fremskridt, der gøres med
gennemførelsen, i overensstemmelse med de nærmere bestemmelser i
tilskudsaftalerne.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem(er)
Begrundelse for den/de påtænkte forvaltningsmetode(r), finansieringsmekanisme(r),
betalingsvilkår og kontrolstrategi
Faciliteten vil blive gennemført ved direkte forvaltning. Den kan uddelegeres til et
forvaltningsorgan, afhængigt af resultatet af en cost-benefit-analyse og dertil
knyttede beslutninger, med henblik på at sikre en solid projektpipeline.
Faciliteten vil blive gennemført ved hjælp af en kombination af tilskud til
støttemodtagere, som desuden bliver låntagere til en lånedel, enten ved individuelle
lån eller rammelån.
Kontrolstrategien vil blive udformet på denne baggrund og vil fokusere på tre
hovedfaser i gennemførelsen af tilskud i overensstemmelse med finansforordningen:
— organisering af indkaldelse og udvælgelse af forslag, som modsvarer facilitetens
målsætning
— driftskontrol, overvågningskontrol og forudgående kontrol, som dækker
projektgennemførelsen, offentlige indkøb, forfinansiering, mellemliggende og
endelige betalinger, mv.
— efterfølgende kontroller af projekter og betalinger.
2.2.2.
Oplysninger om de udpegede risici og det/de interne kontrolsystem(er), der etableres
for at afbøde dem
Der er konstateret følgende risici:
— forsinkelser i indgivelse af ansøgninger, navnlig vedrørende rammelån
— forsinkelser i gennemførelsen af projekterne
— eventuelle fejl eller dårlig forvaltning af EU-midler
Disse risici skal imødegås ved hjælp af en række foranstaltninger:
— inddragelse af interessenter fra et tidligt tidspunkt og udarbejdelse af de
territoriale planer for retfærdig omstilling
DA
23
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0025.png
— rådgivningsbistand til forberedelse af projekter på grundlag af efterspørgsel
— optimering af tilrettelæggelsen af indkaldelser af projektforslag
— passende budgetmæssig fleksibilitet, navnlig med hensyn til udbetaling af
delbetalinger af tilskudsdelen
— mulighed for at ophæve tilskudsaftaler og nedsætte støttebeløbene i tilfælde af
utilfredsstillende gennemførelsesresultater og -takt for projekterne.
Til støtte for kontrolforanstaltningerne vil der blive gennemført en årlig bottom-up-
risikovurdering, en systematisk vurdering af kontrolrammerne, en passende
indberetning af afvigelser (register over undtagelser og manglende overholdelse)
samt korrigerende foranstaltninger, der træffes på grundlag af henstillinger fra Den
Interne Revisionstjeneste, Den Europæiske Revisionsret eller dechargemyndigheden.
2.2.3.
Vurdering af og begrundelse for kontrolforanstaltningernes omkostningseffektivitet
(forholdet mellem kontrolomkostningerne og værdien af de forvaltede midler) samt
vurdering af den forventede risiko for fejl (ved betaling og ved afslutning)
Udgifter og fordele ved kontrol
Under forudsætning af at faciliteten forvaltes af Kommissionen,
kontrolomkostningerne være mindre end 0,5 % af bevillingerne.
Der er følgende fordele ved kontrollerne:
— det undgås, at der udvælges svage eller ufyldestgørende forslag.
— optimering af planlægningen og udnyttelsen af EU-midler, således at EU-
merværdien bevares.
— man sikrer tilskudsaftalernes kvalitet og undgår fejl i identificeringen af juridiske
enheder, der er støttemodtagere
— påvisning af fejl, der påvirker transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed på
auditstadiet.
Anslået fejlforekomst:
— da faciliteten er et nyt instrument, kan fejlprocenten ikke anslås korrekt
— med hensyn til tilsvarende programmer, der gennemføres ved direkte forvaltning,
kan den anslåede restfejlforekomst dog ligge på 1-2 %.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger, f.eks. fra strategien
til bekæmpelse af svig.
kan
Det af Kommissionens generaldirektorater, der har ansvar for tilskud i henhold til
denne forordning, er forpligtet til at beskytte Unionens finansielle interesser i
overensstemmelse med "Kommissionens strategi til bekæmpelse af svig: en øget
indsats for at beskytte EU's budget" (COM (2019) 196 final) af 29. april 2019.
Bekæmpelse af svig omfatter navnlig anvendelse af forebyggende foranstaltninger
mod svig, korruption og enhver anden ulovlig aktivitet, effektiv kontrol, inddrivelse
af uretmæssigt udbetalte beløb og, hvis der konstateres uregelmæssigheder, effektive,
forholdsmæssige og afskrækkende sanktioner, i overensstemmelse med Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95, Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 883/2013.
DA
24
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0026.png
Kommissionens tjenestegrene vil sikre, at deres tilgang til risikostyring af svig
anvendes til at identificere højrisikoområder, idet der tages hensyn til en
sektorspecifik cost-benefit-analyse og det arbejde, der udføres af Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF).
Tilskudsaftaler og indkøbskontrakter, der indgås af det gennemførende
generaldirektorat, vil blive baseret på standardmodeller, der omfatter de alment
gældende foranstaltninger til bekæmpelse af svig, herunder beføjelser til revision,
kontrol på stedet og inspektioner som nævnt ovenfor. Kommissionen, dennes
repræsentanter og Revisionsretten vil have beføjelse til at foretage dokumentrevision
og revision på stedet for alle tilskudsmodtagere, kontrahenter eller
underkontrahenter, som har modtaget midler fra Unionen.
OLAF er bemyndiget til at efter procedurerne i forordning (EU, Euratom)
nr. 883/2013 foretage kontrol på stedet og inspektioner hos økonomiske aktører, der
direkte eller indirekte er berørt af finansieringen, for at fastslå, om der er tale om
svig, korruption eller andre ulovlige forhold til skade for Unionens finansielle
interesser i forbindelse med en aftale om tilskud, en afgørelse om ydelse af tilskud
eller en kontrakt om EU-finansiering. Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO)
kan efterforske og retsforfølge svig og andre strafbare handlinger, der skader
Unionens finansielle interesser, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/1371.
DA
25
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0027.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme og foreslået(ede) ny(e)
udgiftspost(er) på budgettet
Budgetpost
Udgiftens
art
fra EFTA-
lande
18
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Bidrag
fra
kandidat-
lande
19
fra
tredje-
lande
iht.
finansforordningen
s artikel [21, stk. 2,
litra b)]
OB/IOB
17
03.
XX.YY.01 [mekanismen for retfærdig
Miljø og
omstilling — lånefaciliteten for den
naturres
offentlige sektor]
sourcer
Forskel
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
XX.YY.01 [mekanismen for retfærdig
omstilling — lånefaciliteten for den
offentlige sektor, administrativ støtte]
IOB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
17
18
19
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
26
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0028.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle ramme
3.
"Naturressourcer og miljø"
2021
Aktionsbevillinger (opdelt efter de under afsnit
3.1 anførte budgetposter)
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
(1)
(2)
=1+3
2022
0
0
0
0
2023
50 000
50 000
50 000
50 000
2024
50 000
50 000
50 000
50 000
2025
50 000
50 000
50 000
50 000
2026
50 000
50 000
50 000
50 000
2027
50 000
50 000
50 000
50 000
Efter
2027
I ALT
250 000
250 000
250 000
0
0
0
0
Bevillinger finansieret over
bevillingsrammen for programmet I
ALT
=2+3
-
250 000
250 000 000 EUR af finansieringsrammen for den offentlige lånefacilitet under mekanismen for retfærdig omstilling finansieres over loftet for
udgiftsområde 3 i den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Hovedparten af facilitetens finansieringsramme, dvs. de resterende 1 275 000 000 EUR, finansieres af eksterne formålsbestemte indtægter, der
stammer fra de anslåede overskud i tilførslen til Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer og fra tilbagebetalinger fra finansielle
instrumenter. Af dette beløb kan der afsættes op til 25 000 000 EUR til støtteaktiviteter som omhandlet i artikel 3, stk. 3 (rådgivningsbistand), og
der skal afsættes 29 700 000 EUR til administrationsudgifter, herunder udgifter til eksternt personale.
Den vejledende fordeling af udgifter (forpligtelser og betalinger), herunder finansiering fra eksterne formålsbestemte indtægter, er som følger:
i mio. EUR (tre decimaler)
2021
9 100
2022
9 100
4 100
2023
600 000
4 100
2024
502 000
4 100
2025
201 600
4 100
2026
101 600
4 600
2027
101 600
4 600
I alt
1 525 000
29 700
Heraf bevillinger til
administrationsudgifter
4 100
DA
27
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0029.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle ramme
7
"Administration"
Dette afsnit skal udfyldes ved hjælp af arket vedrørende de administrative budgetoplysninger, der først skal indføres i bilaget til
finansieringsoversigten, som uploades til DECIDE med henblik på høring af andre tjenestegrene.
i mio. EUR (tre decimaler)
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Efter
2027
I ALT
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
Bevillinger I ALT under
UDGIFTSOMRÅDE 7 i den flerårige
finansielle ramme
(Forpligtelser i alt =
betalinger i alt)
i mio. EUR (tre decimaler)
2021
2022
2023
50,000
50,000
2024
50,000
50,000
2025
2026
2027
Efter
2027
I ALT
250,000
250,000
Bevillinger I ALT under samtlige
UDGIFTSOMRÅDER
i den flerårige
finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
50,000
50,000
50,000
50,000
50,000
50,000
DA
28
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0030.png
3.2.2.
Sammenfatning af de anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
Regnskabsår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
uden for
UDGIFTSOMRÅDE 7
20
of the multiannual
financial framework
1 600
1 600
1 600
1 600
1 600
1 600
1 600
Menneskelige ressourcer
Andre udgifter af
administrativ art
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 7
i den flerårige finansielle
ramme
11 200
2 500
2 500
2 500
2 500
2 500
3 000
3 000
18 500
4 100
4 100
4 100
4 100
4 100
4 600
4 600
29 700
I ALT
4 100
4 100
4 100
4 100
4 100
4 600
4 600
29 700
Bevillingerne til menneskelige ressourcer og andre administrationsudgifter vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, der i
forvejen er afsat til generaldirektoratets forvaltning af aktionen, og/eller ved intern omfordeling i generaldirektoratet,
eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
20
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
29
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0031.png
3.2.2.1. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i årsværk
Regnskabsår
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
I hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer
Delegationer
Forskning
Eksternt personale (i FTE) - KA, LA, UNE, V og JMD
21
Udgiftsområde 7
Bevillinger under
UDGIFTSOMRÅ
DE 7 i den
flerårige
finansielle ramme
Finansieret over
bevillingsrammen
for programmet
22
Forskning
Andet (formålsbestemte indtægter)
I ALT
20
20
20
20
20
20
20
- i hovedsædet
- i delegationer
- i hovedsædet
- i delegationer
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som generaldirektoratet allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i generaldirektoratet, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som
tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger. Yderligere personale er kun eksternt personale og vil udelukkende blive
finansieret over formålsbestemte indtægter.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
(eksisterende personale)
Politikudvikling og strategi
Koordinering og samarbejde med alle interesserede parter (medlemsstater,
tredjelande, andre generaldirektorater og andre EU-institutioner, tematiske og
regionale fora osv.).
Udvikling af det årlige arbejdsprogram, udvælgelsesproces
Udformning af årlige indkaldelser af forslag, evaluering
Støtte til udvælgelsesprocessen
Støtte til forvaltningen af årlige forslagsindkaldelser og udvælgelse af projekter med
henblik på finansiel støtte fra EU
Støtte til finans- og projektforvaltningen
Støtte til tilrettelæggelsen af evalueringer
Eksternt personale
21
22
KA: kontraktansatte, LA: lokalt ansatte, UNE: udstationerede nationale eksperter, V: vikarer, JED =
junioreksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
30
DA
kom (2020) 0453 - Ingen titel
2204306_0032.png
3.2.3.
Tredjemands bidrag til finansieringen
Forslaget/initiativet:
– X indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med tredjemand i
forbindelse med tilskuddet
indeholder bestemmelser om samfinansiering med tredjemand, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
Regnskabsår
Angiv
organ,
deltager
samfinansieringen
Samfinansierede
bevillinger I ALT
som
i
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
I ALT
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for andre indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Forslagets/initiativets virkninger
23
Angiv, om indtægterne er formålsbestemte X
Indtægtspost på budgettet
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
For indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der påvirkes.
XX.YY.01 [mekanismen for retfærdig omstilling — lånefaciliteten for den offentlige
sektor]
Andre bemærkninger (f.eks. om hvilken metode/formel der er benyttet til at beregne virkningerne for
indtægterne).
[…]
23
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told og sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 20 %.
DA
31
DA