Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0608
Offentligt
2228760_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.7.2020
COM(2020) 608 final
ANNEXES 1 to 4
BILAG
til
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
om EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
DA
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0002.png
BILAG 1
Liste over relevant lovgivning og EU-initiativer
EU-lovgivning
Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben,
EFT L 256 af
13.9.1991, s. 51
(ændret).
Fælles holdning (FUSP) 2008/944 af 8. december 2008 om fælles regler for kontrol
med eksport af militærteknologi og -udstyr, ændret ved Rådets afgørelse (FUSP)
2019/1560 af 16. september 2019,
EUT L 239 af 17.9.2019, s. 16.
Direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 om forenkling af vilkår og betingelser for
overførsel af forsvarsrelaterede produkter inden for Fællesskabet,
EUT L 146 af
10.6.2009, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af 14. marts 2012 om
gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om bekæmpelse af
ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse
af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's våbenprotokol"), og om
fastsættelse af udførselstilladelse og indførsels- og transitforanstaltninger for
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil,
EUT L 94 af 30.3.2012,
s. 1.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2403 om fælles retningslinjer
for deaktiveringsstandarder og deaktiveringsteknikker med henblik på at sikre, at
deaktiverede skydevåben er gjort definitivt ubrugelige,
EUT L 333 af 19.12.2015,
s. 62
(ændret).
Kommissionens gennemførelsesdirektiv (EU) 2019/68 af 16. januar 2019 om
tekniske specifikationer for mærkning af skydevåben og væsentlige dele heraf i
henhold til Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben,
EUT L 15 af 17.1.2019, s. 18.
Kommissionens gennemførelsesdirektiv (EU) 2019/69 af 16. januar 2019 om
tekniske specifikationer for signalvåben og gas- og signalvåben i henhold til Rådets
direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben,
EUT L 15 af 17.1.2019,
s. 22.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/686 af 16. januar 2019 om
fastsættelse af nærmere bestemmelser i henhold til Rådets direktiv 91/477/EØF for
systematisk elektronisk udveksling af oplysninger vedrørende overførsel af
skydevåben inden for Unionen,
EUT L 116 af 3.5.2019, s. 1.
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/689 af 16. januar 2019 om et
pilotprojekt til gennemførelse af visse bestemmelser om administrativt samarbejde i
Rådets direktiv 91/477/EØF ved hjælp af informationssystemet for det indre marked,
EUT L 116 af 3.5.2019, s. 75.
Konventionen fra 2001 om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret
kriminalitet og protokollen om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil.
Internationale instrumenter
DA
1
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0003.png
Generelt
De Forenede Nationers handlingsprogram fra 2001 om forebyggelse, bekæmpelse og
afskaffelse af alle aspekter ved ulovlig handel med håndvåben og lette våben.
Det internationale instrument fra 2005, der skal sætte staterne i stand til i tide og på
pålidelig vis at identificere og spore ulovlige håndvåben og lette våben.
Våbenhandelstraktaten fra 2013.
EU-initiativer
EU's politikcyklus 2014-2018, første operationelle handlingsplan som led i den
europæiske tværfaglige platform mod kriminalitetstrusler
1
. Dette omfattede flere
aktiviteter med henblik på at øge indsamlingen, samlingen og produktionen af
efterretninger, forbedre udvekslingen af ballistiske oplysninger, oprette nationale
kontaktpunkter, tilrettelægge fælles kontrolindsatser for specifikke trusler
(ombyggede våben, gas- og signalvåben og pakkelevering), uddannelse og
kapacitetsopbygning samt internationalt samarbejde.
Skydevåben og den indre sikkerhed i EU: Beskyttelse af borgerne og standsning af
ulovlig handel,
meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet,
COM(2013) 716 af 21.10.2013.
Den europæiske dagsorden om sikkerhed,
meddelelse fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget, COM(2015) 185 final af 28.4.2015.
EU-handlingsplan for bekæmpelse af ulovlig handel med og brug af skydevåben og
eksplosivstoffer, COM(2015) 624 final af 2.12.2015.
Elementer med henblik på en EU-strategi til bekæmpelse af ulovlige skydevåben,
håndvåben og lette våben samt ammunition hertil,
fælles meddelelse fra
Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik (
JOIN(2018) 17 final af 1.6.2018
), som blev godkendt af Rådet, som gjorde
den til en egentlig EU-strategi (
Rådets konklusioner af 19. november 2018
dokument 13581/18
).
Kommissionens rapport om en evaluering af anvendelsen af forordning (EU)
nr. 258/2012 om indførsel, udførsel og transit af civile skydevåben,
COM(2017) 737 final af 12.12.2017.
Kommissionens henstilling om umiddelbare skridt til at forbedre sikkerheden i
forbindelse med eksport-, import- og transitforanstaltninger for skydevåben og dele,
væsentlige komponenter og ammunition hertil, hvori der efterlystes en skærpelse af
EU's regler med henblik på at forbedre sporbarheden, sikkerheden i forbindelse med
kontrolprocedurer ved eksport og import af skydevåben og samarbejdet mellem
myndighederne om bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben,
C(2018) 2197 final af 17.4.2018.
Handlingsplan om ulovlig handel med skydevåben mellem EU og den
sydøsteuropæiske region (2015-2019),
14. november 2014, Rådets dokument
15516/14, vedtaget af Rådet den 4. og 5. december 2014 (Rådets dokument
Sydøsteuropa
1
Dokument 16726/3/13 REV 3 RESTREINT UE/EU RESTRICTED.
DA
2
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0004.png
16526/14), ministerforummet om retlige og indre anliggender mellem EU og
Vestbalkan den 12. december 2014 i Beograd.
Et troværdigt udvidelsesperspektiv for landene på Vestbalkan og et øget engagement
heri fra Den Europæiske Unions side,
COM(2018) 65 final af 6.2.2018. Tiltag 2.12
omhandlede specifikt ulovlig handel med skydevåben.
Fælles handlingsplan om terrorbekæmpelse for Vestbalkan,
som blev underskrevet
af repræsentanterne for Den Europæiske Union og de seks partnere på Vestbalkan
den 5. oktober 2018 på ministerforummet om retlige og indre anliggender mellem
EU og Vestbalkan i Tirana
2
. Et af de fem overordnede mål er at behandle
spørgsmålet om ulovlig handel med skydevåben. Der er i fællesskab udarbejdet og
indgået skræddersyede bilaterale aftaler om terrorbekæmpelse med myndighederne i
alle de seks partnere på Vestbalkan
3
. Aftalerne omhandler bl.a. centrale spørgsmål i
forbindelse med ulovlig handel med skydevåben såsom oprettelsen af fuldt
operationelle kontaktpunkter for skydevåben. De prioriterede foranstaltninger
bestemmes nærmere ved hjælp af konkrete oplysninger om ansvarsområder,
indikatorer og tidsfrister.
Køreplan for en holdbar løsning på ulovlig besiddelse af, misbrug af og ulovlig
handel med håndvåben og lette våben (SALW) samt ammunition hertil,
topmødet i
London i Berlinprocessen den 10. juli 2018. Dette initiativ modtog senere finansiel
EU-støtte gennem Rådets afgørelse (FUSP) 2018/1788 af 19. november 2018 til
støtte for Clearinginstitutionen for kontrol med håndvåben og lette våben i Sydøst-
og Østeuropa (SEESAC) til gennemførelsen af den regionale køreplan for
bekæmpelse af ulovlig våbenhandel på Vestbalkan, som fastlægger den overordnede
koordinering og overvågning af gennemførelsen af køreplanen, EUT L 293 af
20.11.2018, s. 11.
Evaluering af handlingsplanen for 2015-2019 om ulovlig handel med skydevåben
mellem EU og Sydøsteuropa,
rapport fra Kommissionen af 27. juni 2019,
COM(2019) 293 final af 27.6.2019. Ifølge denne evalueringsrapport forbedrede
handlingsplanen netværkssamarbejdet og udvekslingen af oplysninger og indførte
byggestenene i det fremtidige samarbejde. En række planlagte foranstaltninger er
imidlertid endnu ikke gennemført fuldt ud, som f.eks. oprettelsen af kontaktpunkter
for skydevåben, som er nødvendige for at gennemføre passende
håndhævelsesstrategier, koordinering og udveksling af efterretninger og oplysninger
på nationalt og europæisk plan. Ligeledes er der stadig ingen harmoniseret
dataindsamling om beslaglæggelser af skydevåben, som ville gøre det muligt at føre
en evidensbaseret politik og foretage en korrekt og pålidelig vurdering af tendenser
inden for ulovlig handel med skydevåben. Ligeledes har interessenterne ikke
udarbejdet et standardiseret indberetningsformat til udveksling af oplysninger som
planlagt i handlingsplanen.
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/news/docs/20181005_joint-action-plan-
counter-terrorism-western-balkans.pdf.
De to første aftaler blev undertegnet af kommissær Dimitris Avramopoulos og Albaniens og
Nordmakedoniens indenrigsministre i Bruxelles den 9. oktober 2019, se
https://ec.europa.eu/home-
affairs/news/news/20191009_security-union-implementing-counter-terrorism-arrangements-albania-
north-macedonia.
Aftalen med Kosovo* blev undertegnet i Bruxelles den 30. oktober 2019. De sidste
tre aftaler
med Bosnien-Hercegovina, Montenegro og Serbien
blev undertegnet den 19. november
2019 i forbindelse med RIA-ministermødet i Skopje.
* Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i overensstemmelse med
UNSCR 1244 (1999) og Den Internationale Domstols udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
2
3
DA
3
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
Rådets Afgørelse (FUSP) 2019/2111 af 9. december 2019 til støtte for SEESAC's
nedrustnings- og våbenkontrolaktiviteter i Sydøsteuropa til begrænsning af truslen
fra ulovlige håndvåben og lette våben samt ammunition hertil, EUT L 318 af
10.12.2019. Siden 2002 har EU ydet bistand til Vestbalkan gennem flere på hinanden
følgende rådsafgørelser om finansiering af projekter til kontrol med håndvåben for
18,1 mio. EUR.
Rådets Afgørelse (FUSP) 2019/2009 af 2. december 2019 til støtte for Ukraines
bestræbelser på bekæmpelse af ulovlig handel med våben, ammunition og
sprængstoffer i samarbejde med OSCE,
EUT L 312 af 3.12.2019, s. 42.
Projekterne har ydet omfattende støtte til SALW-kontrolindsatsen og forebyggelsen
af ulovlig våbenhandel i Sydøsteuropa. Siden 2002 har UNDP's Clearinginstitution
for Kontrol med Håndvåben og Lette Våben i Sydøst- og Østeuropa (SEESAC)
været den primære gennemførelsespartner mht. den bistand, som Rådet yder til
regionen. Den nye rådsafgørelse af 9. december 2019 bevilger 11,8 mio. EUR til
våbenkontrolaktiviteter i de næste 4 år. Kommissionerne for håndvåben og for lette
våben og det Regionale Netværk af Våbeneksperter i Sydøsteuropa bidrager til
standardiseringen af tilgange i regionen og udarbejdelsen af aktiviteter på regionalt
og lokalt plan, der bidrager til evidensbaseret politikudformning, forbedret fysisk
sikkerhed og lagerforvaltning, forbedret mærkning, sporing og registrering samt
styrkelse af kapaciteten til bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben gennem
støtte til etableringen af kontaktpunkter for skydevåben og styrkelse af
efterforskningskapaciteten. Der er også ydet støtte til oplysning, kampagner til
indsamling af SALW og ammunition, gennemsigtighed i eksporten af våben i
regionen og integrering af kønsaspektet i SALW-kontrol.
Det Østlige Partnerskab efter 2020,
fælles meddelelse, JOIN(2020) 7 final af
18.3.2020, hvori opfordringen til revisionen af den europæiske naboskabspolitik
(ENP) i 2015 til en forbedret sikkerhedsdimension for bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, herunder ulovlig handel med skydevåben, gentoges.
DA
4
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0006.png
BILAG 2
Interventionslogik i EU's handlingsplan
DA
5
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0007.png
BILAG 3
Sydøsteuropa: Særlige foranstaltninger og samarbejde med EU
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
Grundforudsætninger
Retligt miljø
Tilnærme den retlige kontrol fuldt ud til EU- 2023
lovgivningen (inklusive revisionen i 2017 af
direktivet
om
skydevåben),
herunder
gennemførelsesretsakter
om
deaktiveringsstandarder, mærkning af skydevåben
og væsentlige dele heraf samt tekniske
specifikationer for signalvåben og gas- og
signalvåben.
Modernisere
den
retlige
ramme
våbenproducenter og våbenhandlere.
for 2020
1.1, 1.2, 1.3
G1 T3
1.1, 1.4, 1.5
1.5
3
G1 T2
G1 T1
G3 T1
Etablere en passende strafferetlig ramme for at sikre 2024
retsforfølgelse og domfældelse i forbindelse med
ulovlig handel med skydevåben.
4
5
6
Tidsrammen i den regionale køreplan.
Se bilag 4.
G = mål (goal), T = delmål (target).
DA
6
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0008.png
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
1.1
3
11
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
G1 T4
G3 T1
G5 T2
Tilnærme de strafferetlige og de operationelle 2023
procedurer i hele regionen for at lette det
operationelle samarbejde på tværs af grænserne.
Tilpasse den retlige ramme med henblik på at 2020
muliggøre legalisering af skydevåben og frit lejde-
aktioner for aflevering af skydevåben, ammunition
og sprængstoffer.
Administrativ struktur
Oprette fuldt ud operationelle og bemandede 2020
kontaktpunkter for skydevåben i hver jurisdiktion.
Uddannelse og kapacitetsopbygning
Forbedrede processer, udstyr og uddannelse af 2024
retshåndhævende enheder.
Øge den nationale uddannelse i bekæmpelse af 2024
ulovlig handel med skydevåben. Diversificere
deltagelsen i Cepols uddannelseskurser.
7
G2 T2
G2 T3
7
7
G3 T2
G3 T4
DA
7
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0009.png
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
Forebyggelse og oplysning
Øget lagersikkerhed
Oprette
inspektionssystemer
og
indføre 2024
livscyklusstyring for håndvåben og lette våben, både
for offentlige og private faciliteter. Sørge for
uddannelse og kapacitetsopbygning til begge.
Sørge for sikker opbevaring af skydevåben.
Reduktion af lagre
Systematisk destruktion
konfiskerede våben.
Frit
lejde-aktioner
tilbagekøbsprogrammer
af
for
overskydende
aflevering
og 2024
og
11
G5 T3
12.2, 12.3, 12.5, 12.6 G6
2024
12.4
G7 T1
G7 T3
G7 T4
G7 T2
13
Indføre nationale og regionale programmer for 2024
deaktivering, legalisering, frit lejde-aktioner for
aflevering samt destruktion i overensstemmelse med
standarderne.
Oplysningskampagner og kønsdimensionen
Iværksætte oplysningskampagner for den brede 2024
befolkning og med særlige målgrupper (f.eks.
producenter og private og juridiske personer med
2
14
G4
DA
8
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0010.png
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
tilladelser) samt opbygge fortalernetværk.
Integrere
kønsdimensionen
fuldt
ud
i 2022
våbenkontrolpolitikken og sikre, at kvinder er
behørigt repræsenteret i kontrollen med skydevåben
og inden for retshåndhævelse.
Stærkere retshåndhævelse
Efterretning
Standardisere
procedurer,
systematisere 2023
udvekslingen af oplysninger, også uden for de
enkelte efterforskninger.
Indføre en omfattende dataindsamling om afslag 2024
vedrørende skydevåben (af ejerskab, overførsler,
import- eller eksporttilladelser), våbenkriminalitet
og beslaglæggelse af skydevåben. Systematisere
indsamlingen af strafferetlige oplysninger fra alle
aktører (politi, toldvæsen, anklagemyndigheder,
domstole, fængselsvæsen). Udarbejde regelmæssige
analyserapporter
om
våbenkriminalitet
og
trusselsvurderinger.
Systematisk indsamling af oplysninger om 2022
forsvundne og stjålne skydevåben og væsentlige dele
heraf med henblik på sporing, herunder brug af
9
G1 T5
2.3
G2 T9
2.2
3
6
7
8
G2 T1
G2 T5
G3 T1
5
7
G2 T8
DA
9
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0011.png
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
iARMS.
Streng juridisk kontrol
Indsamle detaljerede statistiske oplysninger om 2024
ejerskab
af
skydevåben
og
skydevåbens
bevægelighed (import- og eksporttilladelser).
Styrket kontrol, overvågning og forebyggelse af 2024
omledning.
Styrke det operationelle samarbejde (fælles 2024
patruljering, øget brug af samarbejde med politi og
toldvæsenet, herunder samarbejdscentrene) samt
øget brug af international bistand og særlige
efterforskningsredskaber fra EMPACT og Europol.
Sporing
Indføre systematisk sporing af alle beslaglagte våben 2024
og udveksling af oplysninger med Europol.
Ballistisk analyse
Systematisere ballistiske analyser
udvekslingen af ballistiske oplysninger.
og
lette 2020
7
G2 T4
5
G1 T5
G2 T7
2
G2 T1
G5 T4
G1 T5
G3 T3
G5 T1, G5 T4
G3 T4
1, 6.3, 6.4
9
DA
10
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0012.png
Foranstaltninger
Tidsramme
4
Modsvarende
centrale
resultatindikatorer
5
Modsvarende
aktiviteter i den
regionale køreplan
6
Udveksling af oplysninger på alle stadier
Fortsætte den regelmæssige udveksling af god 2023
praksis i et strømlinet administrativt miljø (færre
overlapninger mellem møder, klarere forventninger
til møderesultaterne, et klart mandat og evne til at
påtage sig forpligtelser som repræsentant for sit
land)
og
inddrage
toldvæsenet,
politiet,
kriminalteknikere, anklagere og domstolene.
Sikre en systematisk udveksling af operationelle og 2024
strategiske oplysninger i EMPACT (brug af de
relevante dele af SIENA) i samarbejde med Europol,
Frontex og Eurojust. Sørge for, at der ved
anmodninger om og indsendelse af oplysninger fås
regelmæssig og systematisk feedback fra
modtageren.
Inden for rammerne af EU's politikcyklus indsamle 2021
oplysninger
og
opbygge
et
pålideligt
efterretningsbillede af brugen af mørkenettet til
ulovlig handel med skydevåben.
8
G1 T6
G2 T4
G2 T6
DA
11
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0013.png
BILAG 4
Centrale resultatindikatorer
Følgende indikatorer er udviklet i forbindelse med køreplanen for en holdbar løsning på
ulovlig besiddelse af, misbrug af og ulovlig handel med håndvåben samt lette våben (SALW)
og ammunition hertil på Vestbalkan senest i 2024. De er i dette bilag formuleret på en sådan
måde, at de også gælder for EU-medlemsstaterne. Dette påvirker ikke den måde, hvorpå
partnerne på Vestbalkan er begyndt at rapportere om gennemførelsen af køreplanen.
Nummereringen af indikatorerne er uændret.
1.
Antal retlige rammer for våbenkontrol, der er fuldt ud harmoniseret med EU-
lovgivningen
7
, våbenhandelstraktaten og protokollen om bekæmpelse af ulovlig
fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition
hertil (våbenprotokollen).
Retsakter om våbenkontrol vedrørende civil anvendelse af skydevåben og
ammunition, der er i overensstemmelse med de relevante EU-direktiver om
skydevåben og ammunition.
Retsakter om våbenkontrol vedrørende civil anvendelse af sprængstoffer, der er
harmoniseret med de relevante EU-direktiver om sprængstoffer.
Retsakter om våbenkontrol vedrørende militær anvendelse af skydevåben,
ammunition og sprængstoffer, der er harmoniseret med direktiv 2009/43/EF.
Retsakter om våbeneksportkontrol, der er i overensstemmelse med fælles holdning
(FUSP) 2008/944 og våbenhandelstraktaten.
Retsakter om våbenkontrol, der er i overensstemmelse med våbenprotokollen.
Kun Sydøsteuropa: Antal evidensbaserede politikdokumenter om våbenkontrol, der
er udarbejdet i hver jurisdiktion, og som også imødekommer mænds, kvinders,
drenges og pigers behov.
SALW-strategi er indført.
SALW-strategi er evidensbaseret.
SALW-strategi imødekommer mænds, kvinders, drenges og pigers behov.
Antal tilfælde, berørte enkeltpersoner og mængden af misbrugte og ulovligt handlede
skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der har ført til retsforfølgelse og
domfældelse sammenholdt med antallet af retshåndhævelsesrapporter om de
respektive beslaglæggelser.
Antal tilfælde og mængden af skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er
blevet beslaglagt i landet (herunder ved grænser mellem medlemsstaterne inden for
Den Europæiske Union) sammenholdt med antallet af tilfælde og mængden af
skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er beslaglagt ved de ydre grænser
(grænserne mellem de sydøsteuropæiske partnere eller EU's ydre grænse).
Se fodnote 1 ovenfor.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
4.
7
DA
12
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
5.
Antal tilfælde, hvor skydevåben, ammunition og sprængstoffer er beslaglagt i landet.
Antal skydevåben, der er beslaglagt i landet.
Antal stykker ammunition, der er beslaglagt i landet.
Mængde af sprængstoffer, der er beslaglagt i landet.
Antal tilfælde, hvor skydevåben, ammunition og sprængstoffer er beslaglagt ved den
ydre grænse.
Antal skydevåben, der er beslaglagt ved den ydre grænse.
Antal stykker ammunition, der er beslaglagt ved den ydre grænse.
Mængde af sprængstoffer, der er beslaglagt ved den ydre grænse.
Antal rapporterede tilfælde, hvor skydevåben, ammunition og sprængstoffer er
beslaglagt ved Den Europæiske Unions grænser og sporet til Sydøsteuropa,
sammenholdt med antallet af skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er
beslaglagt i hele Den Europæiske Union og sporet til eller omledt fra Sydøsteuropa.
[ikke relevant
allerede omfattet af 4.2]
[ikke relevant
allerede omfattet af 4.3]
[ikke relevant
allerede omfattet af 4.4]
Antal skydevåben, der er beslaglagt ved EU's grænser og sporet til Sydøsteuropa.
Mængde af ammunition, der er beslaglagt ved EU's grænser og sporet til
Sydøsteuropa.
Mængde af sprængstoffer, der er beslaglagt ved EU's grænser og sporet til
Sydøsteuropa.
Antal skydevåben, der er beslaglagt i hele EU og sporet til Sydøsteuropa.
Mængde af ammunition, der er beslaglagt i hele EU og sporet til Sydøsteuropa.
Mængde af sprængstoffer, der er beslaglagt i hele EU og sporet til Sydøsteuropa.
Antal skydevåben, ammunition og sprængstoffer, for hvilke der af nationale
kompetente myndigheder er udstedt eksporttilladelser, og som er identificeret som
omledede.
Antal udstedte og anvendte våbeneksporttilladelser.
Antal udstedte og anvendte ammunitionseksporttilladelser.
Antal tilfælde, hvor våben, for hvilke der er udstedt og anvendt tilladelser, er
identificeret som omledede.
Antal tilfælde, hvor ammunition, for hvilken der er udstedt og anvendt tilladelser,
ved kontrol efter afsendelsen er identificeret som omledt.
Kontaktpunkter for skydevåben og kapacitetsopbygning.
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
5.8.
5.9.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
7.
DA
13
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
2228760_0015.png
7.1.
7.2.
Oprettede og operationelle kontaktpunkter for skydevåben i hver jurisdiktion, som
opfylder standarderne i EU's vejledning om bedste praksis.
8
Antal medarbejdere, der har modtaget uddannelse om truslen fra skydevåben på EU-
plan (navnlig Cepol-uddannelser) og på nationalt plan (herunder undervisning af
undervisere).
Antal tilfælde af interinstitutionelt samarbejde på operationelt plan, herunder i
efterforskningen, retsforfølgningen og forud for retssagen.
Antal hændelser vedrørende skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er
registreret af de nationale retshåndhævende myndigheder.
Sager vedrørende skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er behandlet ved en
domstol for mindre forseelser.
Sager vedrørende skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er afgjort ved en
domstol for mindre forseelser.
Sager vedrørende skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er henlagt af
anklagemyndigheden.
Sager vedrørende skydevåben, ammunition og sprængstoffer, der er henlagt af
dommeren/undersøgelsesdommeren.
Antal
tilfælde
af
operationelt
samarbejde
med
udgangspunkt
i
efterretningsoplysninger, herunder ballistiske efterretninger i bekæmpelsen af
våbenrelateret kriminalitet, med EU-medlemsstater, sydøsteuropæiske myndigheder
og agenturer samt internationale retshåndhævende myndigheder.
Antal
efterretningsbaserede
jurisdiktionsniveau.
tilfælde
af
operationelt
samarbejde
8.
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
9.
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
9.6.
9.7.
9.8.
9.9.
10.
Antal efterretningsbaserede tilfælde af operationelt samarbejde i Sydøsteuropa.
Antal efterretningsbaserede tilfælde af operationelt samarbejde med Frontex.
Antal efterretningsbaserede
Europol/EMPACT.
tilfælde
af
operationelt
samarbejde
med
Antal bilaterale efterretningsbaserede tilfælde af operationelt samarbejde mellem de
sydøsteuropæiske partnere og EU-medlemsstaterne, som ikke involverer Europol.
Antal efterretningsbaserede tilfælde af operationelt samarbejde med Interpol.
Kun i EU: Antal bilaterale efterretningsbaserede tilfælde af operationelt samarbejde
mellem EU-medlemsstaterne, som ikke involverer Europol/EMPACT.
Kun i EU: Antal poster og søgninger i Schengeninformationssystemet.
Kun i EU: Antal poster og søgninger i toldrisikostyringssystemet.
Antal hændelser, der involverer skydevåben og ofre, der berøres af misbrug af
skydevåben, opdelt efter køn og alder, i hver jurisdiktion.
8
15. maj 2018, Rådets dokument nr. 8586/18.
DA
14
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
10.1.
10.2.
10.3.
10.4.
11.
11.1.
11.2.
11.3.
11.4.
12.
12.1.
12.2.
12.3.
12.4.
12.5.
12.6.
13.
13.1.
13.2.
13.3.
13.4.
13.5.
13.6.
Antal hændelser med lovlige og ulovlige skydevåben.
Antal personer, der er dræbt med skydevåben, efter køn og alder.
Antal personer, der er såret med skydevåben, efter køn og alder.
Antal personer, der har begået selvmord med skydevåben, efter køn og alder.
Antal skydevåben og ammunition, der er frivilligt overdraget, samt skydevåben, der
er legaliseret eller deaktiveret.
Antal skydevåben, der er afleveret ved frit lejde-aktioner.
Antal ammunition, der er afleveret ved frit lejde-aktioner.
Antal skydevåben, der er legaliseret.
Antal skydevåben, der er deaktiveret i henhold til EU-standarderne.
Antal rapporterede håndvåben og lette våben/skydevåben, ammunition og
sprængstoffer (konfiskeret eller overskydende), der er systematisk destrueret.
Mængde af rapporterede skydevåben/ammunition/sprængstoffer, der er konfiskeret.
Mængde af skydevåben/ammunition/sprængstoffer, der er konfiskeret og destrueret.
Mængde af skydevåben/ammunition/sprængstoffer, der er konfiskeret og bortskaffet
på anden vis.
Mængde af overskydende skydevåben/ammunition/sprængstoffer.
Mængde af overskydende skydevåben/ammunition/sprængstoffer, der er destrueret.
Mængde af skydevåben/ammunition/sprængstoffer, der er bortskaffet på anden vis.
Antal oplagringsfaciliteter for håndvåben og lette våben/skydevåben og ammunition
hertil, der er i overensstemmelse med internationale sikkerhedsstandarder.
Antal militære oplagringsfaciliteter for håndvåben og lette våben og ammunition.
Antal oplagringsfaciliteter for håndvåben og lette våben og ammunition, som hører
under de retshåndhævende myndigheder.
Antal civile lagre af skydevåben og ammunition.
Antal militære oplagringsfaciliteter, der er i overensstemmelse med internationale
sikkerhedsstandarder.
Antal oplagringsfaciliteter, der hører under de retshåndhævende myndigheder, og
som er i overensstemmelse med internationale sikkerhedsstandarder.
Antal civile lagre af skydevåben og ammunition, der er i overensstemmelse med
internationale sikkerhedsstandarder.
Andel af borgerne, der er tilfredse (opdelt efter alder og køn) eller føler sig sikre med
hensyn til væbnet vold.
14.
DA
15
DA
kom (2020) 0608 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET EU's handlingsplan for 2020-2025 om ulovlig handel med skydevåben
14.1.
Procentandel af borgere, der føler sig truet som følge af ulovlig besiddelse og
misbrug af våben.
DA
16
DA