Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0687
Offentligt
2271474_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.10.2020
COM(2020) 687 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
DA
DA
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Der er gået mere end otte måneder, siden WHO anerkendte covid-19 som en større
folkesundhedskrise, der kræver en global indsats. Europa har tilpasset sig en hidtil uset
situation og har ført an i den globale indsats. Unionen står over for en genopblussen af
sygdomstilfælde, men medlemsstaterne er bedre forberedte og koordinerede, end de var i de
første måneder af pandemien. Vi ved mere om, hvordan man kan bekæmpe spredningen af
coronavirus, og hvordan vi kan gøre det på en måde, der begrænser de negative konsekvenser
for vores dagligdag. Borgere, familier og lokalsamfund i hele Europa står dog fortsat over for
en hidtil uset risiko for deres sundhed og trivsel, samtidig med at usikkerhed underminerer
vores samfund og økonomier. Der er i de seneste uger sket en foruroligende spredning af
virusset i hele Europa, og det har været nødvendigt at indføre nye foranstaltninger.
Sundhedssystemerne er igen under pres, og derfor skal der gøres mere for at styre og klare
situationen, beskytte liv og levebrød og fremme europæisk solidaritet.
Samarbejdet mellem medlemsstaterne er blevet bedre siden begyndelsen af pandemien, men
det er fortsat af afgørende betydning, hvis vi effektivt skal tackle de trusler, vi står over for.
Ensidige og ukoordinerede foranstaltninger underminerer virkningen af EU's indsats og
borgernes tillid.
Lempelsen af de anvendte foranstaltninger i sommermånederne var ikke
altid ledsaget af foranstaltninger til opbygning af tilstrækkelig indsatskapacitet. Det
betyder, at der nu er brug for hurtige tiltag på både nationalt plan og EU-plan:
Stærkere foranstaltninger nu kan give positive effekter på det menneskelige og
økonomiske plan i de kommende måneder.
Kommissionen har arbejdet uophørligt for at støtte de nationale bestræbelser siden
begyndelsen af pandemien. De foranstaltninger, den har indført, har bl.a. været med til at
sikre, at de vigtigste varer og tjenesteydelser kanaliseres rundt, og de har støttet de nationale
sundhedssystemer, der har været under pres, støttet økonomien, fremmet fri bevægelighed for
personer og grænsepassage og styrket beredskabet. Arbejdet med EU-agenturer har også
hjulpet EU med at opbygge sin operationelle indsats
1
. Arbejdet med at bekæmpe virusset og
holde gang i økonomien går hånd i hånd, idet der tages hånd om borgernes forståelige
bekymringer og "træthed". Det er vigtigt at fastholde og styrke indsatsen, indtil der er bred
adgang til pålidelige behandlinger og/eller vacciner.
I oktober understregede Det Europæiske Råd, at der er behov for mere samarbejde: "at
fortsætte den overordnede koordineringsindsats på grundlag af den bedst tilgængelige
videnskab, navnlig med hensyn til karantæneregler, grænseoverskridende kontaktopsporing,
teststrategier, fælles vurdering af testmetoder, gensidig anerkendelse af test og midlertidige
restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU"
2
. Dette afspejler et stærkt ønske blandt borgerne
om, at EU bør spille en stærk rolle
3
.
I denne meddelelse gøres der rede for de næste skridt
på nøgleområder, der skal styrke EU's indsats.
1
2
3
Jf. meddelelsen om EU's kortsigtede sundhedsberedskab for covid-19-udbrud (COM(2020) 318 af 15. juli
2020).
Det Europæiske Råds konklusioner (EUCO 15/20 af 16. oktober 2020).
Standardeurobarometer 93 (offentliggjort i oktober 2020) konkluderede, at 62 % af borgerne har tillid til, at
EU kan træffe de rette beslutninger om pandemien i fremtiden.
1
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0003.png
2.
N
ÆSTE FASE I
EU'
S INDSATSFORANSTALTNINGER
2.1.
Sikring af informationsstrømmen for at give mulighed for beslutningstagning
på et informeret grundlag
Borgere, politiske beslutningstagere og erhvervsliv er afhængige af de oplysninger, der har
som grundlag for deres beslutninger: Det er derfor afgørende at sikre kvaliteten og
rettidigheden af disse data.
Ajourførte, nøjagtige, omfattende og sammenlignelige epidemiologiske data er af afgørende
betydning for at kunne kende status for spredningen af coronavirus på regionalt og nationalt
plan. Det vil i de kommende måneder være afgørende, at der leveres numerisk og kvalitativ
information om testning, kontaktopsporing og overvågning af folkesundheden. Udveksling af
data på EU's platform for covid-19-data skal være normen: I øjeblikket bruger kun fem
medlemsstater den til at udveksle oplysninger. En ny, styrket overvågningsportal vil fungere
som et onlineindgang for alle nøgleaktiviteter.
Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) er centralt
placeret i datastrømmen og skal have de ønskede oplysninger. Centrets overvågning af
situationen bør baseres på data, der er indsamlet i overensstemmelse med fælles EU-
definitioner, for at man har bedre mulighed for at opdage tidlige signaler og for at understøtte
mere nøjagtige risikovurderinger og reaktioner. I næste måned vil Kommissionen fremsætte
forslag til forbedring af den mere langsigtede sundhedssikkerhedsramme på EU-plan, men i
mellemtiden
skal medlemsstaterne intensivere deres udveksling af data
på et fælles
grundlag og sikre et styrket og integreret overvågningssystem i hele EU. Dette bør række
videre end data, der vedrører selve pandemien, til f.eks. data om den økonomiske situation og
sundhedsvæsenerne (sengeudstyr til hospitaler og mangel på lægemidler). Vidensdeling om
virkningen af forskellige behandlinger er også kritisk både for virkningsfuldheden og
effektiviteten af indsatsen. Kommissionen bør i tæt samarbejde med ECDC fremme drøftelser
blandt epidemiologer og andre eksperter på EU-plan for at koordinere de nationale tilgange og
udveksle bedste praksis. Der vil blive set nærmere på anvendelsen af eksisterende netværk
eller oprettelsen af en ny platform.
Dette vil gøre det muligt at anvende redskaber bedre til at målrette EU-støtten til der, hvor der
er størst behov. F.eks. vil en nøjagtig kortlægning af disponible sengepladser på
intensivafdelinger kunne være til hjælp i forbindelse med overførsel af patienter eller
lægehold mellem medlemsstaterne, hvilket kan støttes gennem en mobilitetsaktion til 220
mio. EUR, som allerede er sat i værk.
Næste skridt:
Medlemsstaterne bør give ECDC og Kommissionen alle relevante data under
anvendelse af fælles kriterier.
En opgraderet ECDC-onlineportal skal samle alle vigtige data senest i april 2021.
2.2. Effektiv og hurtig testning
Testning er
sammen med kontaktopsporing og effektiv isolationspraksis
et af de
vigtigste redskaber til at bremse spredningen af coronavirus. Nøjagtig og udbredt testning gør
det muligt at træffe folkesundhedsmæssige beslutninger på det bedst mulige grundlag. Hurtig
testning muliggør mindst mulig afbrydelse af det væsentlige arbejde, der udføres af personalet
på hospitaler eller plejehjem, og hurtig handling i forbindelse med epicentre, f.eks.
2
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0004.png
universiteter. Det kan også under visse omstændigheder gøre rejser lettere. Kommissionen har
tilskyndet til
udvikling af pålidelige test, nationale teststrategier og hurtige antigentest
4
.
De nuværende mangler i testkapaciteten som følge af en genopblussen af infektion viser, at en
yderligere hurtig indsats er absolut nødvendig.
Der er nu udviklet to typer af covid-19-test. Kategorien "revers transkriptase-
polymerasekædereaktion"-test betragtes som referencestandarden for deres nøjagtighed, men
de tager tid og bruger forskellige reagenser, der kan være genstand for begrænsninger på
grund af efterspørgslen. Hurtige antigentest
5
er en ny generation af hurtigere og billigere
covid-19-test, som ofte giver mulighed for et testresultat på mindre end 30 minutter. De er
begyndt at komme på markedet, og medlemsstaterne undersøger i stigende grad en mere
udbredt anvendelse af dem. De giver mulighed for hurtig, billig og tidlig påvisning af de mest
smittefarlige tilfælde, men må erkendes at være væsentligt mindre følsomme. Dette peger på,
at der er behov for omhyggelige strategier for anvendelsen af dem: De kan være særligt
nyttige i scenarier såsom mistanke om udbrud af covid-19 i fjerntliggende miljøer eller for at
hjælpe med at efterforske udbrud på f.eks. plejehjem, eller hvis der er tale om omfattende
smittespredning i lokalsamfund.
Kommissionen vedtager i dag en
henstilling fra Kommissionen om covid-19-teststrategier,
herunder anvendelse af hurtige antigentest
til fremme af effektiv testning. Henstillingen
opstiller centrale elementer, der skal tages i betragtning i forbindelse med nationale, regionale
eller lokale teststrategier: anvendelsesområdet for covid-19-teststrategier, grupper, der skal
prioriteres i tilfælde af kapacitetsproblemer, og centrale punkter, der er forbundet med
testkapacitet og ressourcer. EU bør overvåge disse nationale strategier, der udveksles mellem
medlemsstaterne for at muliggøre gensidig læring og identificere mangler på grundlag af
rettidige, nøjagtige og sammenlignelige data på nationalt, regionalt og lokalt plan.
Henstillingen bør også fremskynde udvælgelsen og udbredelsen af hurtige og pålidelige
antigentest.
Som et første skridt mobiliserer Kommissionen nu
100 mio. EUR fra
nødhjælpsinstrumentet til direkte indkøb af hurtige antigentest og levering heraf til
medlemsstaterne
baseret på klare kriterier, der afspejler definerede behov på nationalt plan
og strenge kvalitetskriterier. Sideløbende hermed lancerer Kommissionen også
fælles indkøb
for at give medlemsstaterne endnu en adgangskanal til disse lovende test.
Testning spiller en vigtig rolle med hensyn til at lette den frie bevægelighed i EU. Nogle
medlemsstater har krav om forudgående testning, som afhænger af andre medlemsstaters evne
til at foretage sådanne test. Rejsende, der ikke er i stand til at blive testet, f.eks. fordi der ikke
er planlagt nogen testkapacitet for rejsende uden symptomer i afgangsmedlemsstaten, bør
tilbydes at blive testet efter ankomsten
6
. Gensidig anerkendelse af test af begge typer er af
afgørende betydning. Hvis der kræves eller anbefales negative covid-19-test med henblik på
en aktivitet, afhænger dette af, at sådanne test er disponible, og alle test skal opfylde fastsatte
minimumskrav og tilstrækkelige standarder, for at de kan accepteres som gyldige. Hvis der
ikke findes en sådan gensidig anerkendelse, kan det navnlig blive en alvorlig hindring, hvis
medlemsstaterne kræver eller anbefaler test forud for rejser (jf. afsnit 2.6). Som fastsat i
Rådets henstilling om en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed bør
4
5
6
Meddelelse fra Kommissionen
Retningslinjer vedrørende test til in vitro-diagnostik af covid-19 og deres
ydeevne (C(2020) 2391 af 15. april 2020).
Hurtige antigentest er immunassays, der påviser tilstedeværelsen af et virusantigen.
Punkt 17 i Rådets henstilling (EU) 2020/1475 af 13. oktober 2020 om en koordineret tilgang til restriktioner
for den frie bevægelighed som reaktion på covid-19-pandemien.
3
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0005.png
medlemsstaterne styrke samarbejdet om forskellige aspekter i forbindelse med testning,
herunder verifikation af testcertifikater, idet der tages hensyn til forskning og rådgivning fra
epidemiologiske eksperter samt bedste praksis. Samarbejde på tværs af grænserne om testning
(f.eks. i laboratoriebehandling) vil være en måde at afbøde kapacitetsmangler på, indtil disse
er afhjulpet.
Næste skridt:
Kommissionen mobiliserer 100 mio. EUR fra nødhjælpsinstrumentet til direkte indkøb
af hurtige antigen-test og fordeler dem så hurtigt som muligt til medlemsstaterne på
grundlag af en fastlagt strategi for tildeling.
Kommissionen vil iværksætte et fælles indkøb for at stille hurtige antigentest til
rådighed og opfordrer alle medlemsstater til at deltage.
Nationale teststrategier skal fremlægges senest i midten af november, og en analyse
heraf skal være afsluttet ved udgangen af november.
Fuld udnyttelse af kontaktopsporingsapps
2.3.
Kontaktopsporing er et af de vigtigste redskaber til at forhindre spredning af virus og bryde
smittekæderne. Men efterhånden som smitteraterne øges, bliver det vanskeligere at
gennemføre manuelle kontaktopsporingsaktiviteter.
Kontaktopsporings- og advarselsapps
kan gøre en reel forskel ved at bruge digital teknologi til at sende advarsler hurtigere.
Sådanne apps advarer brugerne, hvis de i et bestemt tidsrum har været i nærheden af en
person, der indberetter en positiv covid-19-test, samtidig med at der sikres fuld overholdelse
af reglerne om databeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred. En EU-værktøjskasse
7
har
støttet udviklingen af mange nationale apps, der nu er lanceret i 19 medlemsstater og
downloadet af 50 millioner europæere. Dette er en god begyndelse, men der er behov for
meget mere, hvis appsene skal spille en vigtig rolle med hensyn til at bekæmpe spredningen
af coronavirus.
Alle EU-lande bør have indført en app,
og der bør foretages en ny
kommunikationsindsats på EU-plan og på nationalt plan for at fremme udbredelsen af disse
apps.
På foranledning af nogle medlemsstater har Kommissionen endvidere for nylig lanceret en
løsning for at forbinde nationale apps i hele EU gennem en "European Federation Gateway
Service". Tre nationale apps (Tyskland, Irland og Italien) er nu forbundet gennem denne
tjeneste, og yderligere fem medlemsstater forventes at tilslutte sig i de kommende dage. Det
betyder f.eks., at en person med den tyske app kan modtage en advarsel, hvis vedkommende
har været i kontakt med en, der har rapporteret om en positiv covid-19-test via den italienske
app. Yderligere 16 medlemsstater har planer om at tilslutte sig inden udgangen af november.
Kommissionen er på enhver måde parat til at bistå medlemsstaterne med at udvikle og
udbrede nationale kontaktopsporingsapps og forbinde dem via portalen.
Næste skridt:
Kommissionen vil støtte medlemsstaterne i at udvikle nationale kontaktopsporingsapps
og forbinde dem med European Federation Gateway Service.
7
Fælles EU-værktøjskasse for medlemsstaterne, mobile applikationer til støtte for kontaktopsporing i EU's
kamp mod covid-19, e-sundhedsnetværket, 15. april 2020.
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/ehealth/docs/covid-19_apps_en.pdf
4
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0006.png
Alle medlemsstater bør etablere effektive og kompatible apps for at muliggøre et EU-
dækkende system.
Effektiv vaccination
2.4.
Udvikling og indkøb af en effektiv vaccine er afgørende for at bringe krisen til ophør. I
henhold til EU-strategien for covid-19-vacciner forhandler og indgår Kommissionen
forudgående indkøbsforpligtelser (APA'er) med vaccineproducenter for at sikre adgang til
lovende vaccinekandidater ved først givne lejlighed, når de har vist sig at være sikre og
effektive,
og på de bedst mulige betingelser. Der er indtil nu blevet underskrevet kontrakter
med forudbetalinger på 1,02 mia. EUR, og der er afsluttede indledende forhandlinger med tre
virksomheder for yderligere 1,45 mia. EUR i forskudsbetalinger.
Der er ingen garanti for, at en given vaccine vil lykkes. Der er derfor behov for en bred
portefølje af vaccineproducenter.
Porteføljen revideres løbende, efterhånden som
udviklingen af vacciner skrider frem.
Dette vil også kræve yderligere midler fra
medlemsstaterne gennem nødhjælpsinstrumentet
8
. Desuden oprettes der et netværk, der skal
støtte mindre udviklere af lovende vacciner
9
. EU har også ført an i den globale indsats for at
sikre retfærdig og lige adgang til vacciner og gøre det lettere at udbrede dem til hele verden
som globale offentlige goder via COVAX-faciliteten
10
.
Vacciner kan ikke i sig selv redde liv
men det kan vaccination. Det er ikke nok at have en
vaccine. Den skal også distribueres og anvendes så effektivt som muligt. Den 15. oktober
2020 fastlagde Kommissionen de vigtigste skridt, som medlemsstaterne skal tage for at
forberede sig
11
. Dette indebærer, at man skal klargøre alt udstyr og alle de infrastrukturer, der
er nødvendige for at foretage vaccination, og fastlægge, hvilke prioriterede grupper der skal
være de første til at drage fordel heraf. Medlemsstaterne blev opfordret til at udarbejde
nationale vaccinationsstrategier for at sikre, at de er fuldt forberedte,
og til at fastsætte
den tilgang, der skal anvendes, når alle får adgang til vaccination.
Dette arbejde skal videreføres og gøres operationelt så meget som muligt på en koordineret
måde. Kommissionen vil indføre en fælles ramme for rapportering, således at
medlemsstaterne kan arbejde sammen og lære af hinanden. Det Europæiske Center for
Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme vil udarbejde et første overblik over de nationale
vaccinationsplaner inden udgangen af oktober 2020, så der kan høstes og udveksles
erfaringer. Der vil blive arrangeret en "testdag" som en øvelse, der gør det muligt at stressteste
planer for strategi og udbredelse.
Borgerne har også behov for at vide, at vacciner er sikre. Dette forudsætter solide data, stærk
kontrol og fuld gennemsigtighed. Som supplement til den robuste godkendelsesproces inden
brug er der behov for fortsat observation, efterhånden som vaccinerne udbredes, med
realtidsvurdering af vaccinernes virkninger, når massevaccinationen begynder. Ud over
godkendelsen fra Det Europæiske Lægemiddelagentur forud for udbredelsen vil
8
9
10
11
Nødhjælpsinstrumentet er blevet aktiveret som en finansieringsdel i den fælles europæiske køreplan for
ophævelse af coronavirus-inddæmningsforanstaltningerne for at hjælpe medlemsstaterne med at afbøde de
umiddelbare konsekvenser af pandemien og foregribe behovene i forbindelse med genåbningen og
genopretningen.
Det oprettes og finansieres inden for rammerne af Horisont 2020 inden udgangen af 2020
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/IP_20_1694
Meddelelse om beredskab med hensyn til covid-19-vaccinationsstrategier og ibrugtagning af vacciner
(COM(2020) 680 af 15. oktober 2020).
5
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0007.png
Kommissionen støtte en platform for undersøgelser, der gennemføres efter tilladelse til
markedsføring, og overvågning af vaccinernes sikkerhed, effektivitet og virkning.
Efterhånden som arbejdet med udvikling og udbredelse af vacciner skrider frem, vil der
sandsynligvis opstå andre problemstillinger, som kan kræve en vis grad af koordinering og
samarbejde på EU-plan mellem medlemsstaterne, f.eks. anvendelsen af den dokumentation
for vaccination, som borgerne skal have.
Næste skridt:
Konklusioner fra den første oversigt over nationale vaccinationsplaner i november.
Platform oprettes som en del af strategien til overvågning af effektiviteten af
vaccinestrategier, efterhånden som de sættes i værk.
Effektiv kommunikation til borgerne
2.5.
Effektiv kommunikation er et afgørende element i enhver indsats over for en
folkesundhedskrise. Pandemibekæmpelsens succes eller fiasko afhænger i høj grad af
samfundsengagement, individuel adfærd og overholdelse af folkesundhedsanbefalinger. Det
er derfor bydende nødvendigt med en vedholdende kommunikationsindsats for at holde
borgerne ajour med den epidemiologiske udvikling og eventuelle restriktive foranstaltninger,
som skal være konsekvente og klare for at fremme overholdelsen blandt borgerne.
Dette er særlig vigtigt på baggrund af de falske og vildledende oplysninger, der fortsat
cirkulerer, samt for at imødegå risikoen for "pandemitræthed" og øget uvilje mod at tage
forholdsregler, såsom fysisk afstand og begrænset social interaktion. Der bør gøres alt for at
sikre målrettet kommunikation til de segmenter af befolkningen, der er mest sårbare, og dem,
der har størst sandsynlighed for at sprede sygdommen gennem social interaktion. Den skal
være klar, konsekvent og ajourført. Der skal lægges særlig vægt på at følge med i og reagere
på sociale medier. Vaccination er et specifikt område, hvor de offentlige myndigheder er nødt
til at intensivere deres indsats for at bekæmpe misinformation som en hovedårsag til skepsis
og koordinere indsatsen mod desinformation.
Næste skridt:
Alle medlemsstater bør relancere kommunikationskampagner, der er tilpasset den
aktuelle situation.
2.6.
Sikring af væsentlige forsyninger
Siden udbruddet begyndte, har EU støttet producenter for at sikre, at lægemidler og medicinsk
udstyr af afgørende betydning i kampen mod covid-19 er til rådighed. Dette har omfattet
fælles indkøb og strategisk lageropbygning af medicinsk udstyr med henblik på at opbygge
vigtige forsyninger. Med de store rammekontrakter om offentlige indkøb ydes der støtte til
beredskabsarbejdet i medlemsstaterne. I tilfælde af nødsituationer og som et billede på den
europæiske solidaritet er der under både rescEU-reserven for medicinsk udstyr og
nødhjælpsinstrumentet blevet leveret udstyr, såsom respiratorer og masker samt lægemidler,
f.eks. Remdesivir, til de medlemsstater, der har de mest akutte behov. En effektiv distribution
inden for et åbent indre marked udgør et væsentligt bidrag til en effektiv levering af
forsyninger, der er af afgørende betydning for den lægelige indsats. Kommissionen vil fortsat
6
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0008.png
følge situationen nøje og reagere hurtigt på uforholdsmæssigt store ensidige restriktioner, der
rammer disse eller andre typer af varer, og som underminerer den fælles indsats.
Åbne fælles indkøb
(hvor deltagende medlemsstater og lande kan afgive ordrer)
DISPONIBEL
SIDEN
MÆNGDE
BUDGETLO
(OVER
12 FT
MÅNEDER)
ARTIKEL
April (handsker)
HANDSKER OG
OVERTRÆKSDRAGTER
Maj
(overtræksdragter)
Flere millioner
97 mio. EUR
ØJEN- OG
ÅNDEDRÆTSBESKYTTE
LSE
April
20
mio.
beskyttelsesbrill
er
12 mio. visirer
37 mio. FFP2-
masker
1,4 mia. EUR
26 mio. FFP3-
masker
301
mio.
medicinske
masker
110
enheder
000
1,4 mia. EUR
mio.
RESPIRATORER
April
LABORATORIEUDSTYR
Maj
Oktober
(kontrakter i
undertegnelsesfas
en)
Oktober
30 forskellige 192
partier
EUR
21 lægemidler i
45
præsentationer,
over 103 mio.
hætteglas
LÆGEMIDLER, DER
ANVENDES PÅ
INTENSIVAFDELINGER
REMDESIVIR
(VEKLURY)
543
EUR
mio.
Over 500 000
behandlingsforl 3,4 mia. EUR
øb
Foruden test (se ovenfor) er der også iværksat
nye fælles indkøb af medicinsk udstyr
til
vaccination (vaccinebeholdere, affaldsbeholdere, injektionsanordninger, desinfektionsmidler,
personlige værnemidler og bedøvelsesmidler).
EU har støttet projekter til omlægning af produktionskapaciteter, så de kan imødekomme akut
øgede behov på tværs af medlemsstaterne. Medlemsstaterne opfordres til at overvåge
produktionskapaciteten for vigtige lægemidler og kortlægge fleksible produktionsmuligheder
på deres område. Sideløbende hermed førte EU an i den internationale indsats
i G20 og
bilateralt
for at holde kritiske forsyningskæder åbne og uden afbrydelser. Det næste skridt
7
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0009.png
bliver EU's indsats for at fremme
handels- og sundhedsinitiativet under
Verdenshandelsorganisationen
for at skabe nye tiltag og forpligtelser til at fortsat at lade
sundhedsprodukter blive transporteret på tværs af grænserne.
Et af de skridt, der blev taget, var at støtte markedet ved at
mindske told- og momsbyrden.
Kommissionen godkendte medlemsstaternes anmodninger om midlertidig suspension af told
og moms i forbindelse med import af medicinsk udstyr fra tredjelande. Den fastlagde en
vejledende liste over varer, f.eks. personlige værnemidler, testkits, respiratorer og essentielle
lægemidler.
Dette vil nu blive forlænget til april 2021.
Der er også plads til en yderligere tilpasning af momsrammerne for at sikre, at covid-19-
vacciner og -test bliver billigere for sundhedstjenester og borgere. Kommissionen foreslår
derfor midlertidigt at tilpasse reglerne for at anvende
en nedsat momssats eller
momsfritagelser i forbindelse med covid-19-testkits og at give medlemsstaterne
mulighed for at indrømme en sats på nul med hensyn til covid-19-vacciner.
Næste skridt:
At gå videre med det nye fælles indkøb af vaccinationsudstyr.
Suspension af told og moms på importeret medicinsk udstyr til udgangen af april 2021.
Kommissionen opfordrer Rådet til hurtigt at vedtage forslaget om fritagelser for testkits
og vacciner.
2.7.
Fremme af sikre rejser
Fri bevægelighed inden for EU og det grænseløse Schengenområde er vigtige resultater af den
europæiske integration. I de værste perioder af den første bølge af pandemien anvendte mange
nationale og lokale myndigheder rejserestriktioner på lokalt eller regionalt plan og genindførte
kontrol ved de indre grænser i EU, og det var kun nødvendige rejser, der var tilladt.
Efterhånden som situationen blev forbedret, blev kontrollen med fri bevægelighed i og
mellem medlemsstaterne ophævet, og de fleste medlemsstater åbnede deres grænser for
ikkevæsentlige rejser. Den forbedrede koordinering siden da af foranstaltninger vedrørende
personer, der bevæger sig rundt i EU, mindsker yderligere behovet for grænsekontrol.
Eventuelle resterende covid-19-relaterede foranstaltninger til intern grænsekontrol bør derfor
også ophæves.
De fleste medlemsstater har ikke desto mindre krævet, at rejsende fra andre medlemsstater
skal i karantæne eller testes før eller ved indrejse på deres område, og der har indført krav, der
afhænger af den epidemiologiske situation. Skønt sådanne restriktioner kan begrundes ud fra
hensynet til folkesundheden,
skal de være forholdsmæssige og må ikke diskriminere
mellem de forskellige medlemsstaters borgere,
hverken retligt eller faktisk
12
. Desuden er
der blevet udviklet et kludetæppe af forskellige regler med restriktioner, der varierer både
med hensyn til, hvilke regioner der er omfattet, og hvilke foranstaltninger der gælder ved
indrejse (f.eks. karantænevarighed eller testnings rolle). Denne forvirrende situation er
skadelig for både den europæiske økonomi og borgernes udøvelse af deres ret til fri
bevægelighed. Derfor fremsatte Kommissionen forslag om en mere koordineret tilgang
13
.
12
13
F.eks. kan en faktisk diskrimination føre til, at gensidig anerkendelse af test ikke er sikret i forbindelse med
et testningskrav
.
Forslag til Rådets henstilling af 4. september 2020 (COM(2020) 499).
8
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0010.png
Rådet har vedtaget en henstilling
14
, der fastlægger en række vigtige skridt i retning af klarhed
og konsekvens i definitionen af regioner efter deres risikoniveau. ECDC er også begyndt at
offentliggøre det fælles kort, der bør danne grundlag for medlemsstaternes
risikovurderinger
15
. Medlemsstaterne bør nu gennemføre disse ordninger for at give borgere
og erhvervslivet klarhed og forudsigelighed, og EU bør fortsat arbejde på at bringe arten og
omfanget af foranstaltningerne tættere på hinanden gennem en fælles tilgang.
Efterhånden som den epidemiologiske situation forværres, vil det være afgørende at
opretholde sikre rejser, der foretages af erhvervsmæssige og bydende nødvendige
familiemæssige årsager. Det er vigtigt at sikre en konsekvent gennemførelse af listen over
personer, der af tvingende grunde er nødt til at rejse, og som er fritaget for karantænekrav.
Dette har betydelige økonomiske såvel som personlige konsekvenser, og vi må gøre det
muligt for vores økonomi at fortsætte med at fungere, selv om restriktioner for ikkevæsentlige
rejser strammes for at bremse spredningen af covid-19. Kommissionen vil fortsat overvåge
situationen nøje.
En testprotokol for rejsende
Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og Det Europæiske Center for
Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme arbejder sammen om retningslinjer for testning,
der kan anvendes af offentlige sundhedsmyndigheder, flyselskaber og lufthavne for at hjælpe
med at sikre, at
passagererne ankommer sikkert
16
. Dette arbejde er nu ved at blive samlet i
en EU-testprotokol vedrørende sundhedssikkerhed med fuld inddragelse af de nationale
myndigheder. Dette vil betyde, at der kan anvendes fælles regler, når der testes, og at de
dækker aspekter som f.eks. timing af test (både forud for afrejse eller ved ankomsten),
dokumentation for test, der er foretaget i en anden medlemsstat, målgrupper og de ressourcer
og den infrastruktur, der er behov for i lufthavne, og som evt. kan udvides til andre potentielle
lokaliteter. Der skal til enhver tid tages hensyn til det overordnede
proportionalitetskriterium
17
.
Konsekvente karantæneregler
Udviklingen af teststrategier baseret på validerede teknologier og disponibel kapacitet bør
også danne baggrund for en
EU-politik for karantæne.
På nuværende tidspunkt anvendes
der en lang række foranstaltninger, idet medlemsstaterne vurderer de forskellige konsekvenser
for sundheden, frihedsrestriktioner og sandsynlighed for overholdelse. Nogle
karantæneforanstaltninger gennemføres f.eks. på frivillig basis, andre er obligatoriske, nogle
tager testning i betragtning i processen, og isoleringens og karantænens varighed varierer fra 7
til 14 dage. Kommissionen har givet Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol
med Sygdomme til opgave at udarbejde videnskabelige retningslinjer for karantæne med
henblik på sammen med medlemsstaterne at foreslå en fælles og proportional europæisk
tilgang.
Rådets henstilling (EU) 2020/1475 af 13. oktober 2020 om en koordineret tilgang til restriktioner for den frie
bevægelighed som reaktion på covid-19-pandemien.
15
Findes på:
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-
free-movement.
16
Dette vil bygge på den protokol om luftfartssikkerhed, som blev udarbejdet af EASA i maj 2020. EU's fælles
aktion "Healthy Gateways" har også arbejdet på en fælles strategi for test af rejsende i EU's internationale
lufthavne.
17
For eksempel er de relative omkostninger og fordele ved hurtigtest med kort ventetid ved boarding i en
lufthavn eller i en havn helt forskellige fra dem, der gælder for vejtransport ved grænseovergange.
14
9
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0011.png
En fælles passagerformular (Passenger Locator Form)
Passenger Locator Forms hjælper EU-landene med at foretage risikovurdering af ankomster
og muliggøre kontaktopsporing. Rådet er blevet enigt om at arbejde hen imod en
fælles
digital europæiske Passenger Locator Form,
som vil bidrage til en hurtig behandling af
oplysningerne og forbedre dataudvekslingen mellem medlemsstaterne. Der har siden juli
været arbejdet i gang med at udvikle denne tilgang
18
, så der kan etableres et fælles system.
Det er nødvendigt, at databeskyttelseskravene overholdes fuldt ud. De enkelte EU-
medlemsstater får kun adgang til deres nationale data, og udveksling af personoplysninger
med henblik på kontaktopsporing vil finde sted via eksisterende kanaler. I næste måned vil et
pilotprojekt give EU-landene mulighed for at forberede anvendelsen og lanceringen af EU
Passenger Locator Form i december.
Re-open EU
Dag for dag bliver det mere og mere kompliceret at planlægge og foretage rejser i Europa, og
borgerne har brug for klare oplysninger for at minimere risici og omkostninger. Med henblik
på at give rettidige og nøjagtige oplysninger om sundhedsforanstaltninger og rejserestriktioner
i alle medlemsstater lancerede Kommissionen i midten af juni
onlineværktøjet Re-open EU.
Næsten 7 mio. besøgende har brugt det siden lanceringen. Når medlemsstaterne engang
leverer en fuldstændig informationsstrøm til ECDC, vil det blive en kvikskranke for
information om sundhedsforanstaltninger og rejsemuligheder i EU.
Værktøjer som Re-open EU er afgørende for at hjælpe borgerne med at træffe informerede
beslutninger om at rejse og samtidig værne om deres sikkerhed og sundhed, samt for at støtte
økonomien. Turisme tegner sig for ca. 10 % af EU's BNP og op til 25 % i nogle
medlemsstater. Der udvikles en ny Re-open EU-app, som vil blive lanceret i de kommende
uger. Virkningen er naturligvis mindre, når oplysningerne modtages sent eller er
ufuldstændige, f.eks. fordi de ikke afspejler regionale forskelle i de gældende foranstaltninger.
For at maksimere fordelene ved dette værktøj og sikre, at oplysningerne er korrekte og
ajourførte, opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til:
at levere rettidige og hyppige ajourføringer af sundheds- og rejseforanstaltninger, når
foranstaltningerne ændres, og inden de offentliggøres
at give fuldstændige og nøjagtige oplysninger
at give regionale oplysninger, hvor det er muligt og relevant.
Retningslinjer for væsentlige rejser fra lande uden for EU
I marts 2020 blev der indført en midlertidig restriktion for ikkevæsentlige rejser til EU, som er
blevet forlænget flere gange. Resultatet var en liste over lande, for hvilke rejserestriktioner for
ikkevæsentlige rejser kunne ophæves, og den er blevet ajourført regelmæssigt.
Et af elementerne i henstillingen var en afgrænsning af visse
kategorier af personer, der
anses for at være nødt til at rejse af tvingende grunde og derfor fritaget
for
restriktionerne
Dette bør præciseres yderligere, og Kommissionen er i færd med at
vedtage retningslinjer for at fremme en ensartet anvendelse.
Kommissionen vil løbende
18
Meddelelsen om EU's kortsigtede sundhedsberedskab for covid-19-udbrud (COM(2020) 318 final af 15. juli
2020. https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication_-_short-term_eu_health_preparedness.pdf.
10
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
2271474_0012.png
tage henstillingen op til revision for at ajourføre de kriterier, der anvendes, efterhånden som
situationen udvikler sig.
Næste skridt:
Medlemsstaternes fulde gennemførelse af Rådets henstilling af 13. oktober 2020 og
yderligere skridt hen imod en fælles tilgang til restriktioner af den frie bevægelighed.
Kommissionen skal arbejde sammen med ECDC og medlemsstaterne om en fælles
tilgang til karantæne (ECDC's bidrag i november 2020).
En fælles, digital EU Passenger Locator Form, der skal lanceres i december 2020.
En Re-open EU-app, som vil blive lanceret i de kommende uger.
Gennemgang af de kriterier, der anvendes i forbindelse med den fælles tilgang til fri
bevægelighed, og som skal anvendes af alle medlemsstater.
2.8.
Udvidet anvendelse af grønne baner
Anvendelsen af grønne baner
der især tillader grænsepassage af vejgodstransport på under
15 minutter
har været medvirkende til at opretholde leveringen af varer og EU's
økonomiske struktur. Dette har i høj grad bidraget til at begrænse pandemiens skadelige
virkninger for dagligdagen. Visse restriktioner hæmmer fortsat situationen, herunder
anvendelsen af karantænerestriktioner og lukning af væsentlige tjenester for
lastvognschauffører; det skal der gøres noget ved. Lukning af grænser fører til alvorlige
forsinkelser, der påvirker lastbiler og deres varer, tjenesteudbydere og grænsearbejdere.
Kommissionen foreslår at udvide anvendelsen af grønne baner for at sikre, at
multimodal transport fungerer effektivt på områder, som også omfatter
jernbanegodstransport, luftfragt og godstransport ad vandvejen, og at indføre særlige
ordninger for søfarende.
En udvidet anvendelse af tilgangen med grønne baner vil have til
formål at sikre, hvis medlemsstaterne rent faktisk indfører midlertidige restriktioner ved
grænserne eller sundhedskontrol, at restriktionerne ikke i for høj grad hæmmer det indre
marked, og navnlig den frie bevægelighed for varer, den frie udveksling af tjenesteydelser på
tværs af grænserne og grænsearbejderes og transportarbejderes frie bevægelighed på tværs af
grænserne.
Næste skridt:
Kommissionen vil overvåge for at sikre, at passagen af mere end 90 % af
grænseovergangsstederne fortsat foregår permanent flydende med under 15 minutter
forsinkelse.
3.
K
ONKLUSION
: O
PBYGNING AF EN STÆRKERE RAMME FOR FREMTIDEN
Samtidig med at der arbejdes kontinuerligt på at forbedre den globale, europæiske og
nationale indsats over for den genopblussede pandemi, skal der også drages erfaringer med
henblik på at indføre et robust system for fremtiden. Covid-19 har afsløret en række mangler i
EU's strukturer og foranstaltninger med hensyn til indsatsen over for en folkesundhedskrise,
og ad hoc-reaktioner har betydet, at det potentiale, der ligger i koordineringen, ikke er blevet
udnyttet fuldt ud.
Medlemsstaterne bør nu efterkomme deres egen opfordring til en mere
konsekvent og koordineret tilgang.
11
kom (2020) 0687 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET om supplerende covid-19-indsatsforanstaltninger
Kommissionen vil vedtage en pakke af initiativer den 11. november om oprettelse af de
første byggesten til en europæisk sundhedsunion.
Den vil omfatte et forslag om håndtering
af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og opstille en mere omfattende tilgang til
kriseberedskab, overvågning og indsats. Den vil også omfatte ændringer af mandaterne for
Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme og Det Europæiske
Lægemiddelagentur med henblik på at forbedre deres kapacitet til at bidrage til
kriseberedskab og -indsats. Disse foranstaltninger vil adressere de mere strukturelle mangler
og opgraderinger, der er nødvendige for EU's rammer for sundhedssikkerhed. Andre
fremtidige ændringer omfatter behovet for mere integrerede nødmekanismer i
transportsektoren.
De kommende måneder bliver en udfordring. Sundhedssektorens evne til at reagere vil blive
sat på prøve, og regeringerne vil stå over for vanskelige valg med hensyn til, hvilke
restriktioner der er nødvendige for at bekæmpe spredningen af virus. De skridt, der er
beskrevet i meddelelsen, viser, hvordan EU kan og skal skabe en europæisk dimension i
bestræbelserne på at bekæmpe den aktuelle genopblussen af smitte. Samarbejde er afgørende
for at udnytte potentialet i nye teknologier, for at sikre, at de knappe ressourcer udnyttes bedst
muligt, og for at sikre, at borgere og erhvervslivet fortsat kan drage fordel af det indre
markeds økonomiske og samfundsmæssige fordele. De foreslåede foranstaltninger bør hurtigt
følges op i medlemsstaterne og på EU-plan.
12