Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren oplyse, om lovforslagets forbud mod repressa-
lier gælder i forhold til en ansat, der sikrer dokumentation for
forhold med henblik på indberetning til whistleblowerordning
eller offentliggørelse?”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at en whistleblower, der opfylder
beskyttelsesbetingelserne i lovens §§ 5 og 6, ikke ifalder ansvar for at skaffe
sig adgang til de oplysninger, som er indberettet eller offentliggjort, forudsat
at en sådan handling ikke udgør en selvstændig strafbar handling.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 2, at bestemmelsen
indebærer, at whistleblowere, der anskaffer de oplysninger om overtrædel-
ser, der er indberettet, eller de dokumenter, der indeholder disse oplysnin-
ger, ikke ifalder et eventuelt ansvar i den anledning. Dette gælder både i
tilfælde, hvor whistleblowere afslører indholdet af dokumenter, som de har
lovlig adgang til, og i tilfælde, hvor de tager kopier af sådanne dokumenter
eller fjerner dem fra lokalerne i den organisation, hvor de er ansat, i strid
med kontraktbestemmelser eller andre bestemmelser, som fastsætter, at de
relevante dokumenter tilhører organisationen.
Bestemmelsen skal læses i lyset af præambelbetragtning 92 til direktivet,
hvoraf det bl.a. fremgår, at whistleblowere også bør fritages for ansvar i til-
fælde, hvor erhvervelse af eller adgang til de relevante oplysninger eller do-
kumenter rejser et spørgsmål om civilretligt, administrativt eller arbejdsre-
lateret ansvar.
En whistleblower, der sikrer dokumentation for forhold med henblik på ind-
beretning til en whistleblowerordning eller med henblik på offentliggørelse,
kan således ikke ifalde et civilretligt eller ansættelsesretligt ansvar herfor.
En whistleblower vil dog fortsat kunne ifalde ansvar i de tilfælde, hvor an-
skaffelsen udgør en selvstændig strafbar handling.
Side 2/2