Skatteudvalget 2020-21
L 89
Offentligt
2379303_0001.png
22. april 2021
J.nr. 2020 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 3. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag, hvormed der indføres en substanstest for anden indkomst fra immaterielle aktiver med en tydelig undtagelsesliste for, i hvilke situationer en substanstest ikke vil gælde m.v., til skatteministeren
2379303_0002.png
Spørgsmål
Vil
ministeren stille ændringsforslag, hvormed der indføres en substanstest for ”anden
indkomst fra immaterielle aktiver” med en tydelig undtagelsesliste for, i hvilke situationer
en substanstest ikke vil gælde, og hvor de tidligere foreslåede lempelser, som ikke vil
give mening, hvis der indføres en substanstest, udgår af lovforslaget. Det bemærkes, at
substanstesten geografisk i hvert fald bør omfatte EU/EØS-lande, og lande med hvilke
Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Ministeren kan komme med yderli-
gere forslag til, hvordan en substanstest hegnes bedst ind. Ministeren bedes endvidere
sende udkast til ændringsforslag i høring. I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk
bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
Der vedlægges som bilag til dette svar et udkast til ændringsforslag, som indeholder et
forslag til en partiel substanstest, der med yderligere indbyggede værn vil kunne udgøre en
mulig alternativ implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til CFC-
regler.
Med henblik på at sikre, at den partielle substanstest indføres på en robust og kontrollér-
bar måde, kan den partielle substanstest efter forslaget kun anvendes, hvis en række betin-
gelser er opfyldt.
Den partielle substanstest kan således kun anvendes i relation til datterselskaber, der udø-
ver eller har udøvet væsentlige funktioner vedrørende de immaterielle aktiver, som ikke
blot består i varetagelse af ejerskabet og eventuelt salgs- og distributionsfunktioner. Dat-
terselskabet skal desuden være skattemæssigt hjemmehørende i et land, der har indgået en
aftale med Danmark om udveksling af oplysninger på skatteområdet. Endelig er det en
betingelse, at det danske moderselskab har oplyst, at substanstesten skal anvendes i for-
hold til det pågældende datterselskab, og at moderselskabet har afgivet oplysninger, der
godtgør, at betingelserne herfor er opfyldt.
De opstillede betingelser skal bidrage til at sikre, at substanstesten ikke kan påberåbes i de
tilfælde, hvor der er størst risiko for, at mobil indkomst vilkårligt kan flyttes til lavskatte-
lande. Derudover skal den foreslåede oplysningspligt understøtte Skattestyrelsens adgang
til at føre effektiv kontrol af regelsættet.
Jeg har samtidig med oversendelsen af nærværende svar til Folketinget sendt udkastet til
ændringsforslag i ekstern høring i 2 uger. Efter endt høring vil Skatteministeriet desuden
udarbejde et høringsskema, der vil blive oversendt til Folketinget sammen med de mod-
tagne høringssvar.
Et forslag om en såkaldt partiel substanstest for anden indkomst fra immaterielle aktiver
indebærer en model, der adskiller sig væsentligt fra den model for implementering af skat-
teundgåelsesdirektivets minimumskrav til CFC-regler, som indgår i det fremsatte lov-
forslag.
Side 2 af 3
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag, hvormed der indføres en substanstest for anden indkomst fra immaterielle aktiver med en tydelig undtagelsesliste for, i hvilke situationer en substanstest ikke vil gælde m.v., til skatteministeren
2379303_0003.png
På den baggrund forekommer det fornuftigt, at ændringsforslaget sendes i ekstern høring
forud for eventuel fremsættelse, da høringsparternes bidrag kan være med til at belyse
virkningen af forslaget.
Jeg anser forslaget for at være en robust og afbalanceret løsning på de udfordringer, der
har været fremført i relation til L 89, og forventer derfor at fremsætte ændringsforslaget,
når den eksterne høring er gennemført.
Side 3 af 3