Skatteudvalget 2020-21
L 89
Offentligt
2296455_0001.png
3. december 2020
J.nr. 2020 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 25. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor indførelse af en substanstest vil medføre betydeligt mindre provenu i Danmark, til skatteministeren
2296455_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor indførelse af en substanstest vil medføre betydeligt
mindre provenu i Danmark, når der er indført substanstest i andre EU-medlemsstater til-
syneladende uden provenumæssige konsekvenser?
Svar
I svaret på SAU L 48
spm. 21 (folketingssamlingen 2019-20) er nærmere redegjort for,
de provenumæssige konsekvenser ved at indføre en generel substanstest. Det konkluderes
i svaret, at de samlede indtægter, der potentielt vil kunne undgå dansk beskatning, hvis
CFC-reglerne svækkes ved indførelse af en substanstest, udgør et betydeligt milliardbeløb.
I svaret på spm. 21 sammenlignes også andelen af selskabers mobile aktiver placeret i eu-
ropæiske lavskattelande i forhold til hovedsædeland. Sammenligningen viser, at virksom-
heder med hovedsæde i Danmark har placeret ca. 3 pct. af deres mobile aktiver i udvalgte
europæiske lavskattelande (Holland, Luxemburg, Irland, Malta, Cypern og Belgien). Til
sammenligning har virksomheder med hovedsæde i Sverige og Tyskland over 10 pct.
af deres mobile aktiver placeret i de pågældende europæiske lavskattelande, mens andelen
i Frankrig er over 12 pct.
Det er en indikation af, at de danske værnsregler i selskabsskatten i praksis har begrænset
virksomhedernes incitament til at flytte aktiver og skattepligtig indkomst til lande med lav
skat mere end det er tilfældet i andre lande.
Side 2 af 2