Skatteudvalget 2020-21
L 89
Offentligt
2303462_0001.png
11. december 2020
J.nr. 2020 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 8. december 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det er korrekt, at OECD-rapporten om det 3. handlingspunkt i BEPS-projektet netop fokuserede indgående på problemstillingen med embedded royalties/anden indkomst fra immaterielle aktiver, til skatteministeren
2303462_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt, at OECD-rapporten om det 3. handlings-
punkt i BEPS-projektet
netop fokuserede indgående på problemstillingen med ”embed-
ded royalties”/”anden indkomst fra immaterielle aktiver”.
Endvidere bedes ministeren
opstille en række konkrete
eksempler på, hvordan ”embedded royalties”/”anden ind-
komst fra immaterielle aktiver” kan anvendes til at foretage aggressiv skatteplanlægning.
Svar
Som det anføres i lovforslagets almindelige bemærkninger, følger direktivets bestemmel-
ser om CFC-regler
OECD’s bedste praksis, der er gengivet i Base Erosion and Profit
Shifting (BEPS) rapporten vedrørende handlingspunkt 3 (Designing Effective Controlled
Foreign Company Rules).
Den foreslåede udvidelse af definitionen af CFC-indkomst i form af indkomst fra imma-
terielle aktiver skal ses i lyset af, at indehavere af immaterielle aktiver, som påpeget i
OECD-rapporten, kan oppebære et afkast heraf på flere forskellige måder, og at afkastet
således ikke altid vil fremstå som et særskilt vederlag (en royalty) for anvendelsen af eller
for retten til at anvende de immaterielle aktiver.
CFC-reglerne vil imidlertid kun udgøre et effektivt værn mod flytning af mobile indkom-
ster til lande med lavere beskatning, såfremt de sikrer, at afkastet af immaterielle aktiver
medregnes som CFC-indkomst uden hensyn til, hvilken juridisk form dette afkast konkret
har.
Det fremgår af OECD-rapporten, at en medregning af royalties baseret på den juridiske
kvalifikation af indkomsten derfor ikke er tilstrækkelig for at medregne al relevant ind-
komst fra immaterielle aktiver. Det fremhæves bl.a., at royaltyafkastet kan være indlejret i
salgsindkomsten, hvorefter royaltyafkastet ikke ville blive medregnet til CFC-indkomsten,
hvis der alene anvendes en tilgang baseret på den juridiske kvalifikation af indkomsten.
Problemstillingen behandles i OECD-rapporten, side 45-46.
Som et eksempel på, hvordan
”embedded
royalties” vil kunne anvendes til aggressiv skat-
teplanlægning, kan nævnes, at et immaterielt aktiv kan flyttes til et (salgs)datterselskab i et
lavskatteland, som selv har bidraget med lav eller ingen værdi til udviklingen heraf, hvor-
ved den efterfølgende indkomst fra det immaterielle aktiv helt eller delvist kan oppebæres
som almindelig salgsindkomst, som efter gældende regler ikke medregnes til CFC-ind-
komsten. En tilsvarende problemstilling kan gøre sig gældende i forhold til afsætning af
tjenesteydelser.
Som et yderligere eksempel kan nævnes, hvor en sælger af halvfabrikata, der af skatte-
mæssige årsager er placeret i et lavskatteland, giver køberen mulighed for at udnytte sine
immaterielle rettigheder til fremstilling af færdige produkter. Herved kan sælgeren ind-
regne sit vederlag for denne brugsret i salgsprisen for de solgte halvfabrikata fremfor at
kræve en særskilt royaltybetaling.
Side 2 af 2