Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 179
Offentligt
2359418_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 til L 179, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse, stillet den 9. marts 2021 efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 12
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som sikrer, at
spøgelsesnet bliver omfattet af det udvidede producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder
plast?”
Svar
Som ønsket vedlægges udkast til et ændringsforslag med det anmodede indhold. I ændringsforslaget er
det forudsat, at ordningen tænkes på en sådan måde, at producenter og importører afholder
omkostningerne til aktiv opfiskning af fiskeredskaber af plast, der er efterladt i havet.
Regeringen deler ønsket om et renere hav fri for spøgelsesnet. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har igangsat initiativer, hvor fokus er på oprensning og forebyggelse af spøgelsesnet, som er
undervejs. Initiativerne omfatter blandt andet et forsøgsprojekt om oprensningsindsats i Limfjorden
og en kampagne for at øge bevidstheden hos danske fiskere om problemerne med spøgelsesnet.
Derudover er der igangsat en undersøgelse af forekomsten af spøgelsesnet i danske farvande, eftersom
at omfanget i dag ikke er kendt. Med den nye udvidede ordning for producentansvar styrkes fiskernes
incitament til at aflevere deres udtjente fiskeredskaber i havnene ved, at producenter og importører
overtager omkostningerne til affaldshåndtering. Samtidig er det en væsentlig del af det udvidede
producentansvar, at producenterne og importørerne skal oplyse brugerne af deres redskaber om den
belastning på havmiljøet, som henkastning medfører og samtidig, hvordan brugerne kan skille sig af
med redskaberne på korrekt og forsvarlig måde.
Det nye udvidede producentansvar supplerer en række gældende regler, der vedrører fiskeredskaber
og affald herfra. Ifølge de gældende EU-regler på området har fiskerne en afleveringsret på havnene,
som fjerner incitamentet til at smide affald overbord. Derudover findes EU-regulering der skal sikre, at
erhvervsfiskeredskaber mærkes og at tabte redskaber rapporteres. Disse regler kommer fra 1. juli 2021
også til at gælde for fritidsfiskere.
Med baggrund i det manglende vidensniveau om omfang og herkomst af spøgelsesnet i danske
farvande, har det ikke været muligt at estimere omfanget af de omkostninger, som producenter og
importører vil skulle afholde som følge af ændringsforslaget. Det er desuden uklart om de efterladte
fiskeredskaber, der findes i havmiljøet, stammer fra en ligelig andel af henholdsvis redskaber fra
erhvervs-, fritids- og lystfiskere. Det er dermed uklart om oprydningsforpligtelsen bør pålægges
producenter og importører af alle typer af fiskeredskaber, der indeholder plast.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 179 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3-21 om bindende reduktions- og genbrugsmål m.m. fra Plastic Change, Rådet for Grøn Omstilling, WWF Verdensnaturfonden, Oceana og Danmarks Naturfredningsforening, til miljøministeren
Fiskeredskaber, der opfiskes i havet, er ikke nødvendigvis markedsført i Danmark eller tabt og mistet i
danske farvande. Det kan fx også være redskaber, der er markedsført i andre lande, samt efterladt og
mistet uden for danske farvande, som så efterfølgende driver med havstrømme til Danmark. Det vil
umiddelbart medføre ulige konkurrencevilkår for danske producenter og importører af fiskeredskaber,
hvis de skal afholde omkostningerne til oprydning af fiskeredskaber, som er markedsført i andre lande,
hvis tilsvarende oprydningsordninger ikke indføres i andre lande.
På baggrund af de initiativer, der allerede er i gang og de uklarheder, der er forbundet med
ændringsforslaget, kan regeringen ikke støtte det.
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
2