Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om beskyttelse af whistleblowere (L 213):
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget vil sikre en med-
arbejder ved en virksomhed beskyttelse mod repressalier fra le-
delsen, hvis den ansatte indberetter til Datatilsynets whistleblo-
werordning, at virksomheden får leveret råstoffer fra produkti-
onsanlæg i et fjernt land, der skader miljøet i dette land? Herun-
der om indberetningen klart er omfattet af lovforslagets anven-
delsesområde?”
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, at loven finder anvendelse på
indberetninger, som vedrører overtrædelser af EU-retten, og som er omfattet
af anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om be-
skyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten (whistleblo-
werdirektivet).
Formålet med lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, er at implementere whistleblo-
werdirektivets artikel 2, stk. 1, som angiver direktivets materielle anvendel-
sesområde.
Det fremgår af direktivets artikel 2, stk. 1, litra a, nr. v, at direktivet omfatter
overtrædelser, der er omfattet af anvendelsesområdet for de EU-retsakter,
der er anført i bilaget (del I) til direktivet, og som vedrører miljøbeskyttelse.
Oplysninger om overtrædelser af miljølovgivning m.v., der gennemfører de
i direktivets bilag (del I) nævnte EU-retsakter om miljøbeskyttelse vil såle-
des være omfattet af lovens anvendelsesområde.
I det omfang det i spørgsmålet nævnte eksempel om levering af råstoffer,
der skader miljøet, ikke omfatter en overtrædelse af lovgivning, som gen-
nemfører en af de i direktivets bilag (del I) nævnte EU-retsakter om miljø-
beskyttelse, vil et sådant forhold i stedet efter omstændighederne kunne an-
ses for en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt forhold i øvrigt, jf. lov-
forslagets § 1, stk. 1, nr. 2.
Det vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, hvorvidt en indbe-
retning vil være omfattet af lovens anvendelsesområde, idet det samtidig
bemærkes, at lovens beskyttelse gælder, hvis whistlebloweren havde rime-
lig grund til at antage, at de indberettede eller offentliggjorte oplysninger
Side 2/3