Europaudvalget 2020-21
Rådsmøde 3780 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-12977
Den 26. november 2020
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 7. december 2020
SAMLENOTAT
1. Transatlantisk forhold.................................................................................................................................... 2
2. EU’s
e
eskerettighedssa ktio sregi e
................................................................................................... 5
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20
2291043_0002.png
1. Transatlantisk forhold
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Udenrigsministrene forventes at have en drøftelse af det transatlantiske forhold, herunder mulige prioriteter og
udspil fra EU til samarbejdet med den kommende Biden-administration. Der ventes vedtaget rådskonklusioner
i tilknytning til mødet.
2. Baggrund
USA er EU’s vigtigste handels-,
udenrigspolitiske- og sikkerhedspolitiske partner. Med Joe
Biden som USA’s præsident forventes mere forudsigelighed i samarbejdet mellem EU og USA.
De kandidater, Biden foreløbig har udpeget til administrationen, er også kendte og erfarne
kræfter.
Det er forventningen, at USA i højere grad vil genoptage sit globale lederskab, værne om sine
internationale alliancer og opprioritere det internationale, regelbaserede samarbejde. Af samme
grund ses der i EU mulighed for at styrke det transatlantiske samarbejde og øge dialogen med
USA både bilateralt og i multilaterale fora. Et vigtigt område vil være klima, hvor Biden har
meldt ud, at USA vil genindtræde i Paris-aftalen. EU har brug for USA som alliancepartner til at
sikre handling på den grønne globale omstilling. USA's tyngde vil bidrage til at skabe det
nødvendige momentum frem mod COP26. Bidens fokus på at nå klimaneutralitet senest i 2050
og en CO2-fri elsektor i 2035 vil være en vigtig løftestang til sammen med EU at inspirere
andre lande med store udledninger til øget klimaambition. Udnævnelsen af John Kerry som
særlig klimaudsending med sæde i det nationale sikkerhedsråd signalerer, at klima har en stor
udenrigs- og sikkerhedspolitisk betydning for Biden. Et andet væsentligt område vil være
international beskatning. Der pågår aktuelt forhandlinger i OECD om beskatning af den
digitale økonomi. Det vil være afgørende at USA engagerer sig aktivt for at finde en global
løsning på den fremtidige indretning af det internationale skattesystem. Endvidere har Biden
signaleret, at man ønsker at genoplive atomaftalen med Iran. Der forventes tillige potentiale for
et øget samarbejde om den fremadrettede COVID-19-håndtering. Samtidig må Biden-
administrationen forventes at videreføre den amerikanske politik på en række andre områder.
Eksempelvis forventes kontinuitet i den grundlæggende tilgang til Kina.
På videokonferencen
mellem EU’s udenrigsministre den 19. november orienterede EU’s
udenrigsrepræsentant Borrell kort om forventningerne til drøftelsen den 7. december. Under
orienteringen var der bred opbakning fra EU-kredsen til, at mødet skulle bruges til at drøfte
konkrete forslag til styrkede samarbejdsområder, som EU proaktivt kan række ud til Biden-
administrationen med. Ud over klimaområdet blev der lagt stor vægt på vigtigheden af at
engagere USA i multilaterale fora. På handelsområdet gælder det fx i arbejdet med at reformere
Verdenshandelsorganisationen (WTO) samt reformprocessen i
Verdenssundhedsorganisationen (WHO).
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20
Ligeledes var der enighed om nytten i at invitere en kommende nyudpeget amerikansk
udenrigsminister til et møde med EU-kredsen snarest muligt i 2021.
Omvalget til de to senatssæder i Georgia den 5. januar 2021 bliver afgørende for, hvorvidt
republikanerne eller demokraterne vinder flertallet i Senatet. Flertallet vil have betydning for Joe
Bidens evne til at gennemføre sin politik de næste fire år, og dermed også hvor stor
handlefrihed han får på udenrigspolitikken.
3. Formål og indhold
Rådsmødet er en anledning for udenrigsministrene til at drøfte fælles prioriteter og ønsker til
styrkede samarbejdsområder med USA i lyset af en kommende Biden-administration.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser
for EU’s budget, lovgivningsmæssige
konsekvenser, erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred enighed om vigtigheden af det transatlantiske samarbejde, herunder nytten
af at drøfte konkrete ønsker til prioriterede samarbejdsområder med den nye amerikanske
administration. Der ventes fremhævet forslag inden for fx det multilaterale samarbejde,
handelssamarbejdet, klima, COVID-19-håndtering. En række andre udenrigspolitiske områder
forventes også at blive fremhævet, herunder Iran og mulighederne for amerikansk genoplivelse
af atomaftalen samt Kina, Rusland, Tyrkiet og Mellemøsten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om at fastholde det tætte transatlantiske forhold mellem EU og USA.
USA er Europas tætteste allierede, Danmarks sikkerhedsgarant og en helt uundværlig
international partner. Regeringen støtter op om at styrke EU-samarbejdet med
Bidenadministrationen, herunder på en række konkrete og prioriterede områder relateret til fx
COVID-19-håndtering, handelssamarbejdet, klima, international beskatning af den digitale
økonomi og det multilaterale samarbejde. Regeringen støtter også op om øget strategisk dialog
og samarbejde med USA på centrale udenrigspolitiske områder, herunder om atomaftalen med
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20
Iran. På det sikkerhedspolitiske område støtter regeringen fortsat et meget tæt samarbejde med
USA. Det drejer sig blandt andet om våbenkontrol, kampen mod ISIL og NATO-missionen i
Irak.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Transatlantiske relationer blev sidst forelagt for Europaudvalget den 12. juni 2020 i forbindelse
med forelæggelsen af den uformelle videokonference for udenrigsministre den 15. juni 2020.
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20
2291043_0005.png
2.
EU’s
menneskerettighedssanktionsregime
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
I forbindelse med rådsmødet ventes vedtaget et horisontalt EU-sanktionsregime vedrørende alvorlige
menneskerettighedskrænkelser i lande uden for EU. Danmark har været blandt de drivende kræfter bag
initiativet. Formålet er at styrke
EU’s
mulighed for at sætte ind globalt over for alvorlige
menneskerettighedskrænkelser. Det foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede
restriktive foranstaltninger i form af indefrysning af midler, indrejseforbud og samhandelsforbud over for personer,
grupper og enheder, der er ansvarlige for alvorlige menneskerettighedskrænkelser.
2. Baggrund
Rådet har fremlagt forslag om en afgørelse samt en forordning vedrørende sanktioner i
forbindelse med alvorlige menneskerettighedskrænkelser. Sanktionsregimet skal styrke EU's
mulighed for at reagere på alvorlige menneskerettighedskrænkelser globalt.
Diskussioner om etableringen af et globalt sanktionsregime mod alvorlige
menneskerettighedskrænkelser blev påbegyndt i 2018 på nederlandsk initiativ.
Udenrigsministeren orienterede den 6. december 2019 Folketingets Europaudvalg om
regeringens klare støtte til etableringen af et sådant regime. Ved rådsmødet for
udenrigsanliggender den 9. december 2019 opnåedes politisk enighed om at indlede arbejdet
med at oprette et menneskerettighedssanktionsregime, og EU’s Fælles Udenrigstjeneste blev
anmodet om at præsentere et såkaldt ”non-paper”,
som tog højde for medlemsstaternes input.
Den 16. juni 2020 blev
EU’s arbejdsgruppe for menneskerettigheder
(COHOM) enige om de
grundlæggende elementer i sanktionsregimet, hvorefter Kommissionen og Den Fælles
Udenrigstjeneste har udarbejdet forslag til retsakter. Forslagene til retsakter, som er udarbejdet
på baggrund af det vedtagne non-papir, blev fremsat d. 19. oktober 2020. Siden da har
retsakterne været genstand for forhandlinger i EU-arbejdsgruppen for eksterne instrumenter og
finansiering (RELEX). Danmark har i processen sammen med særligt Nederlandene været
blandt de drivende kræfter bag initiativet. Udenrigsministeren har i forløbet presset på for dets
snarlige vedtagelse både i Rådet og direkte over for EU’s udenrigsrepræsentant Borrell.
3. Formål og indhold
Det foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede restriktive
foranstaltninger i form af indefrysning af midler, indrejseforbud og samhandelsforbud over for
personer, grupper og enheder i tredjelande, der er ansvarlige for alvorlige
menneskerettighedskrænkelser i tredjelande. Sanktionsregimet vil komplementere eksisterende
’geografiske’ sanktionsregimer, hvor det ligeledes er muligt at indføre restriktive
foranstaltninger for krænkelser af menneskerettighederne. Til forskel herfra vil det nye
sanktionsregime finde global anvendelse og vil således kunne anvendes i tilfælde af alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, uden at der vil skulle etablere et nyt geografisk regime. Der er
Rådsmøde nr. 3780 (udenrigsanliggender) den 7. december 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 7/12-20
tale om det fjerde tematiske EU-sanktionsregime i tillæg til de eksisterende sanktionsregimer
mod spredning og brug af kemiske våben, terrorbekæmpelse og cyberangreb. Sanktionsregimet
forventes etableret med en gyldighedsperiode på tre år, men med årlig gennemgang af den
underliggende sanktionsliste. Der er ved forslagets fremsættelse endnu ikke optaget nogen
personer, grupper og enheder på den til forslaget tilhørende sanktionsliste. Nye personer,
grupper og enheder tilføjes ved enstemmighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Samtlige medlemsstater ventes at bakke op om forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark arbejder for et handlekraftig EU, der står vagt om de grundlæggende værdier.
Sanktionsregimet er et markant nyt redskab, der gør det muligt for EU at reagere effektivt på
alvorlige menneskerettighedskrænkelser. EU vil med det nye regime kunne gribe ind over for
menneskerettighedskrænkelser med en hastighed, relevans og globalt omfang, der ikke har
været mulig før. Regeringen støtter derfor etableringen af et tematisk
menneskerettighedssanktionsregime,
som styrker EU’s muligheder for at
gribe effektivt ind
direkte over for de ansvarlige aktører.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Etableringen af et
menneskerettighedssanktionsregime blev omtalt i forbindelse med udenrigsministerens
forelæggelse i Europaudvalget den 6. december 2019 af punkt om fremme og beskyttelse af
menneskerettigheder i anledning af FN’s internationale dag for menneskerettigheder på
dagsordenen for Rådsmødet (udenrigsanliggender) den 9. december 2019.