Europaudvalget 2020-21
Det Europæiske Råd 10-11/12-20 Bilag 8
Offentligt
2303590_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 11. december 2020
(OR. en)
EUCO 22/20
CO EUR 17
CONCL 8
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Det Europæiske Råds møde (10. og 11. december 2020)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 22/20
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0002.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
Det Europæiske Råd hyldede den tidligere franske præsident Valéry Giscard d'Estaing, som gik
bort den 2. december 2020. Han var en drivkraft bag det europæiske projekt og spillede en
nøglerolle i oprettelsen af Det Europæiske Råd.
I.
1.
FFR/NGEU
Det Europæiske Råd minder om, at Den Europæiske Union, dens medlemsstater og dens
institutioner alle er fast besluttet på at fremme og respektere de værdier, som Unionen bygger
på, herunder retsstatsprincippet, som fastsat i traktaterne. Det minder også om, at artikel 7 i
TEU fastsætter en procedure for håndtering af overtrædelser af Unionens værdier i henhold til
artikel 2 i TEU.
2.
For at finde en gensidigt tilfredsstillende løsning og imødekomme de betænkeligheder, der er
givet udtryk for med hensyn til udkastet til forordning om en generel ordning med
konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget, navnlig hvad angår den måde, hvorpå
denne forordning vil blive anvendt, understreger Det Europæiske Råd, at forordningen skal
anvendes i fuld overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, i TEU, navnlig medlemsstaternes
nationale identitet, som den kommer til udtryk i deres grundlæggende politiske og
forfatningsmæssige strukturer, med princippet om kompetencetildeling samt med
principperne om objektivitet, ikkeforskelsbehandling og ligebehandling af medlemsstaterne.
Det Europæiske Råd er enigt om følgende:
a)
Formålet med forordningen om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af
Unionens budget er at beskytte Unionens budget, herunder Next Generation EU, en
forsvarlig økonomisk forvaltning heraf og Unionens finansielle interesser. Unionens
budget, herunder Next Generation EU, skal beskyttes mod enhver form for svig,
korruption og interessekonflikt.
b)
Anvendelsen af konditionalitetsmekanismen i henhold til forordningen vil være
objektiv, retfærdig, upartisk og faktabaseret og sikre en retfærdig procedure,
ikkeforskelsbehandling og ligebehandling af medlemsstaterne.
EUCO 22/20
1
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0003.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
c)
For at sikre, at disse principper vil blive overholdt, agter Kommissionen at udarbejde og
vedtage retningslinjer for den måde, hvorpå den vil anvende forordningen, herunder en
metode til gennemførelse af sin vurdering. Sådanne retningslinjer vil blive udarbejdet i
tæt samråd med medlemsstaterne. Hvis der anlægges et annullationssøgsmål med
henblik på forordningen, vil retningslinjerne blive færdigbehandlet efter Domstolens
dom for at kunne indarbejde alle relevante elementer, der hidrører fra en sådan dom.
Kommissionens formand vil orientere Det Europæiske Råd fuldt ud. Kommissionen vil
ikke foreslå foranstaltninger i henhold til forordningen, før sådanne retningslinjer er
færdigbehandlede.
d)
Anvendelsen af mekanismen vil respektere dens subsidiære karakter. Foranstaltninger
inden for rammerne af mekanismen vil kun komme i betragtning, hvis andre procedurer,
som er fastsat i EU-retten, herunder i henhold til forordningen om fælles bestemmelser,
finansforordningen eller traktatens traktatbrudsprocedurer, ikke gør det muligt at
beskytte Unionens budget mere effektivt.
e)
Foranstaltningerne inden for rammerne af mekanismen skal stå i et rimeligt forhold til,
hvilke konsekvenser overtrædelserne af retsstatsprincippet har for en forsvarlig
økonomisk forvaltning af Unionens budget eller for Unionens finansielle interesser, og
årsagssammenhængen mellem sådanne overtrædelser og de negative konsekvenser for
Unionens finansielle interesser skal være tilstrækkeligt direkte og behørigt konstateret.
Den blotte konstatering af, at en overtrædelse af retsstatsprincippet har fundet sted, er
ikke tilstrækkelig til at udløse mekanismen.
f)
De udløsende faktorer, der er fastsat i forordningen, skal læses og anvendes som en
lukket liste over homogene elementer og må ikke være åbne over for faktorer eller
begivenheder af anden art. Forordningen vedrører ikke generaliserede mangler.
g)
Enhver formel indledning af proceduren vil ske efter en indgående dialog med den
pågældende medlemsstat for at give denne mulighed for at afhjælpe situationen.
EUCO 22/20
2
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0004.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
h)
Kommissionen har det fulde ansvar for på egen hånd at vurdere, om betingelserne for
vedtagelsen af foranstaltninger er opfyldt, uanset om den benytter sig af egne eller
tredjeparters oplysninger. Den har det fulde ansvar for nøjagtigheden og relevansen af
de oplysninger og konstateringer, som den baserer sin vurdering på. Når sådanne
oplysninger og konstateringer, uanset deres oprindelse, anvendes med henblik på
forordningen, vil Kommissionen sikre, at deres relevans og anvendelse udelukkende
fastlægges i lyset af forordningens mål om at beskytte Unionens finansielle interesser.
i)
De foranstaltninger, der vedtages i henhold til mekanismen, vil straks blive taget op til
revision på den pågældende medlemsstats initiativ eller af Kommissionen senest et år
efter, at Rådet har vedtaget dem. Hvis Kommissionen beslutter ikke at fremsætte et
forslag om ophævelse af foranstaltningerne, angiver den grundene til sin beslutning og
orienterer om dem på en samling i Rådet.
j)
Hvis den pågældende medlemsstat indgiver en anmodning som omhandlet i
forordningens betragtning 26, sætter formanden for Det Europæiske Råd punktet på Det
Europæiske Råds dagsorden. Det Europæiske Råd vil bestræbe sig på at formulere en
fælles holdning til spørgsmålet.
k)
Forordningen er forhandlet på plads som en integreret del af den nye budgetcyklus og
vil derfor finde anvendelse pr. 1. januar 2021, og foranstaltningerne vil kun finde
anvendelse i forbindelse med budgetforpligtelser, der starter under den nye flerårige
finansielle ramme, herunder Next Generation EU.
3.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på, at Kommissionen har til hensigt at vedtage en
erklæring, der skal optages i Rådets protokol i forbindelse med vedtagelsen af forordningen,
hvori den giver tilsagn om at anvende de elementer, der er nævnt i punkt 2 ovenfor, og som
falder inden for dens ansvarsområde, i forbindelse med anvendelsen af forordningen.
EUCO 22/20
3
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0005.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
4.
Det Europæiske Råd er enigt om, at elementerne i punkt 1-3 ovenfor udgør en passende og
varig reaktion på de betænkeligheder, der er givet udtryk for, uden at dette berører
medlemsstaternes rettigheder i henhold til artikel 263 i TEUF. På denne baggrund opfordrer
det Europa-Parlamentet og Rådet til straks at tage de nødvendige skridt til vedtagelse af hele
pakken af relevante instrumenter, herunder forordningen om den flerårige finansielle ramme
og afgørelsen om egne indtægter. Medlemsstaterne vil gøre deres yderste for at godkende
afgørelsen om egne indtægter i overensstemmelse med deres respektive forfatningsmæssige
bestemmelser med henblik på hurtig ikrafttrædelse heraf.
II.
5.
COVID-19
Det Europæiske Råd glæder sig over de seneste positive meldinger om udviklingen af
effektive vacciner mod covid-19 og Kommissionens indgåelse af forhåndsaftaler om køb.
6.
Vaccinernes komme betyder imidlertid ikke, at pandemien er ovre. Den epidemiologiske
situation i Europa er fortsat bekymrende, selv om de betydelige bestræbelser, der gøres af alle,
begynder at give resultater. Vi må derfor fortsætte vores bestræbelser på at modvirke
spredningen af virusset for at forhindre yderligere smittebølger.
7.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på koordineringen af de hidtidige bestræbelser på
EU-plan og giver tilsagn om at styrke denne koordinering, navnlig med henblik på at
forberede en gradvis ophævelse af restriktioner og en tilbagevenden til normale rejser,
herunder for turisme på tværs af grænserne, når sundhedssituationen tillader det. Det er enigt
om, at det er nødvendigt at forbedre udvekslingen af erfaringer og planer for fremtiden. På
grundlag af det arbejde, der er gjort i de seneste uger, opfordrer det Kommissionen til at
fremsætte et forslag til Rådets henstilling om en fælles ramme for hurtige antigentest og for
gensidig anerkendelse af testresultater. Der bør også udvikles en koordineret tilgang til
vaccinationsattester.
EUCO 22/20
4
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0006.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
8.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af forberedelserne til en rettidig ibrugtagning
og distribution af vacciner, herunder udviklingen af nationale vaccinationsstrategier, for at
sikre, at vaccinerne stilles til rådighed for folk i EU i god tid og på en koordineret måde. Det
er vigtigt at give klare faktuelle oplysninger om vacciner og bekæmpe desinformation.
9.
Vaccination bør betragtes som et globalt offentligt gode. EU vil fortsætte sine bestræbelser på
at bidrage til den internationale indsats mod pandemien, herunder via COVAX-faciliteten, der
skal sikre økonomisk overkommelig og retfærdig adgang til vacciner for alle.
10.
Det Europæiske Råd fremhæver behovet for at fortsætte arbejdet med at øge
modstandsdygtigheden på sundhedsområdet, herunder ved at arbejde videre med forslagene
om en sundhedsunion og gøre fuld brug af potentialet i sundhedsdata i Europa.
11.
Med henblik på bedre at kunne foregribe og håndtere potentielle fremtidige pandemier vil EU
under hensyntagen til igangværende evalueringer, herunder af det internationale
sundhedsregulativ, fremme metoder til at styrke det internationale samarbejde, herunder
gennem en eventuel international traktat om pandemier inden for rammerne af
Verdenssundhedsorganisationen, som er i centrum for det internationale samarbejde om
sundhedsspørgsmål.
III. KLIMAÆNDRINGER
12.
For at opfylde målet om et klimaneutralt EU senest i 2050 i overensstemmelse med målene i
Parisaftalen er EU nødt til at hæve ambitionerne for det kommende årti og ajourføre sin
ramme for klima- og energipolitikken. Det Europæiske Råd godkender derfor et bindende
EU-mål om en nettoreduktion af EU's egne drivhusgasemissioner på mindst 55 % senest i
2030 i forhold til 1990. Det opfordrer medlovgiverne til at afspejle dette nye mål i forslaget til
en europæisk klimalov og til at vedtage sidstnævnte hurtigst muligt.
EUCO 22/20
5
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0007.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
13.
Vi vil øge vores klimaambitioner på en måde, som vil anspore til bæredygtig økonomisk
vækst, skabe arbejdspladser, give EU-borgerne sundheds- og miljømæssige fordele og bidrage
til EU-økonomiens langsigtede globale konkurrenceevne ved at fremme innovation inden for
grønne teknologier.
14.
EU vil i fællesskab indfri målet på en så omkostningseffektiv måde som muligt. Alle
medlemsstater vil deltage i denne indsats, idet retfærdigheds- og solidaritetshensyn tages i
betragtning, og ingen lades i stikken. Det nye 2030-mål skal opfyldes på en sådan måde, at
EU's konkurrenceevne bevares, og at der tages hensyn til medlemsstaternes forskellige
udgangspunkter og særlige nationale forhold og emissionsreduktionspotentialet, herunder i
ømedlemsstater og på øer, samt de bestræbelser, der er gjort. Det Europæiske Råd anerkender
nødvendigheden af at sørge for sammenkoblinger, energisikkerhed for alle medlemsstater
samt energi til en pris, som er overkommelig for husholdninger og virksomheder, og
respektere medlemsstaternes ret til at bestemme deres energimiks og vælge de mest
hensigtsmæssige teknologier for i fællesskab at nå 2030-klimamålet, herunder
omstillingsteknologier såsom gas.
15.
Offentlig finansiering og privat kapital skal mobiliseres for at imødekomme de betydelige
investeringsbehov, der følger af disse øgede ambitioner. Den økonomiske reaktion på
coronaviruskrisen giver mulighed for at fremskynde den bæredygtige transformation og
modernisering af vores økonomier og opnå en konkurrencefordel. FFR/NGEU-pakken,
herunder mekanismen for retfærdig omstilling, skal udnyttes bedst muligt for at opfylde vores
klimaambitioner. Som aftalt i juli 2020 vil klimaindsatsen blive integreret i politikker og
programmer finansieret under FFR og NGEU. Et samlet klimamål på mindst 30 % vil gælde
for det samlede udgiftsbeløb fra FFR og NGEU og være afspejlet i passende mål i den
sektorspecifikke lovgivning.
EUCO 22/20
6
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0008.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
16.
EU bør fremme udarbejdelsen af fælles, globale standarder for grøn finansiering. Det
Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til senest i juni 2021 at fremsætte et
lovgivningsforslag om en EU-standard for grønne obligationer. Det glæder sig også over EIB-
Gruppens klimabankkøreplan for 2021-2025, som vil bidrage til at opfylde EIB-Gruppens
tilsagn om at støtte klima- og miljøinvesteringer på 1 billion EUR senest i 2030.
17.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at vurdere, hvordan alle økonomiske
sektorer bedst kan bidrage til 2030-målet, og til at fremsætte de nødvendige forslag ledsaget
af en tilbundsgående undersøgelse af de miljømæssige, økonomiske og sociale virkninger på
medlemsstatsniveau, idet der tages hensyn til nationale energi- og klimaplaner, og den
eksisterende fleksibilitet evalueres. Kommissionen opfordres til under hensyntagen til
principperne i punkt 14 navnlig at overveje:
at undersøge, hvordan ETS kan styrkes, navnlig CO
2
-prissætningspolitikkerne, idet dets
integritet bevares, og der tages hensyn til behovet for at afhjælpe fordelingsproblemer
og energifattigdom.
at foreslå foranstaltninger, der sætter energiintensive industrier i stand til at udvikle og
anvende innovative klimaneutrale teknologier, samtidig med at deres industrielle
konkurrenceevne bevares
at foreslå en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme for at sikre EU-politikkernes
miljømæssige integritet og undgå CO
2
-lækage på en WTO-kompatibel måde
at imødekomme betænkeligheder vedrørende indsatsfordeling, retfærdighed og
omkostningseffektivitet, skovbrug og arealanvendelse samt stigende emissioner og
faldende dræn fra disse sektorer som følge af de skadelige virkninger af
klimaændringer.
18.
Problemet med skævheder for modtagere af støtte fra Moderniseringsfonden med hensyn til
ikke at modtage indtægter, der svarer til udgifterne betalt af ETS-anlæggene i disse
medlemsstater, vil blive behandlet som led i den kommende lovgivning.
EUCO 22/20
7
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0009.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
19.
Det Europæiske Råd vil vende tilbage til dette spørgsmål og vedtage yderligere retningslinjer
i god tid, inden Kommissionen fremlægger sine forslag. Fremtiden for forordningen om
indsatsfordeling vil blive behandlet ved denne lejlighed.
20.
EU's nationalt bestemte bidrag vil blive ajourført i overensstemmelse med det nye bindende
mål og forelagt for UNFCCC's sekretariat inden årets udgang. Forud for COP26 gentager Det
Europæiske Råd, at internationalt engagement er afgørende for en vellykket håndtering af
klimaændringerne. Det opfordrer alle andre parter, navnlig de store økonomier, til at
fremlægge deres egne ambitiøse mål og politikker. Det understreger betydningen af en stærk
koordineret indsats gennem et aktivt europæisk klimadiplomati.
21.
EU vil sikre, at dets handelspolitik og handelsaftaler er i overensstemmelse med dets
klimaambitioner.
22.
Det Europæiske Råd ser frem til intensiveringen af den internationale indsats for at beskytte
biodiversiteten forud for den 15. partskonference under konventionen om den biologiske
mangfoldighed, der afholdes i Kina næste år.
IV.
23.
SIKKERHED
Det Europæiske Råd fordømmer på det kraftigste de seneste terrorangreb i Europa. Det
udtrykker sin dybeste medfølelse med ofrenes familier og venner og sin solidaritet med
Østrigs, Tysklands og Frankrigs befolkninger. Det understreger betydningen af at yde støtte til
ofre for terrorhandlinger og af fuld gennemførelse af de relevante EU-direktiver. Vi står
sammen i kampen mod radikalisering, terrorisme og voldelig ekstremisme. I lyset af disse
angreb på grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder vil EU værne om de fælles
værdier, der ligger til grund for vores pluralistiske samfund, og beslutsomt fortsætte den
fælles indsats for at forsvare dem. I den forbindelse er det vigtigt at gennemføre eksisterende
afgørelser fuldt ud. Det Europæiske Råd hilser også Kommissionens forelæggelse af en ny
EU-dagsorden om bekæmpelse af terrorisme velkommen og opfordrer til, at der arbejdes
videre hermed. Det bekræfter på ny EU-antiterrorkoordinatorens rolle.
EUCO 22/20
8
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0010.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
24.
Det Europæiske Råd fordømmer alle former for angreb på ytringsfriheden og religions- og
trosfriheden, herunder antisemitisme, racisme og fremmedhad, og understreger betydningen
af at bekæmpe tilskyndelse til had og vold samt intolerance. Det hilser vedtagelsen af Rådets
erklæring om integration af bekæmpelsen af antisemitisme i alle politikområder velkommen.
25.
Det er afgørende at forebygge radikalisering og imødegå ideologierne bag terrorisme og
voldelig ekstremisme, herunder online. Det Europæiske Råd opfordrer til følgende:
at intensivere kampen mod ulovligt onlineindhold. Det ser i den forbindelse frem til et
ambitiøst forslag fra Kommissionen om at styrke onlineplatformes ansvar i henhold til
retsakten om digitale tjenester
hurtigt at vedtage forslaget om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret
onlineindhold
at sikre, at religiøs uddannelse er i overensstemmelse med europæiske grundlæggende
rettigheder og værdier, og imødegå udenlandsk påvirkning af nationale civile og
religiøse organisationer gennem uigennemsigtig finansiering
at støtte initiativer til bedre at forstå udbredelsen af ekstremistiske ideologier. De
omfattende udvekslinger af videnskabelig viden, forskning og ekspertise i hele Europa
skal styrkes.
26.
Det er afgørende, at de retshåndhævende og judicielle myndigheder er i stand til at udøve
deres retmæssige beføjelser både online og offline for at bekæmpe grov kriminalitet. Det
Europæiske Råd understreger behovet for at fremme arbejdet med den lagring af data, der er
nødvendig for at bekæmpe grov kriminalitet, i lyset af EU-Domstolens seneste retspraksis og
under fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder.
27.
For yderligere at støtte retshåndhævelsen i hele EU og et velfungerende Schengenområde bør
gennemførelsen af de aftalte foranstaltninger intensiveres betydeligt, og politisamarbejdet og
det retlige samarbejde samt den politimæssige og retlige koordinering bør styrkes.
EUCO 22/20
9
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0011.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
28.
Det Europæiske Råd:
opfordrer medlemsstaterne til at intensivere indsatsen for at gøre fuld brug af
europæiske databaser og informationssystemer, navnlig for så vidt angår registrering i
databaserne af relevante oplysninger om personer, der af enkelte medlemsstater
vurderes at udgøre en alvorlig terrortrussel eller voldelig ekstremistisk trussel, herunder
fremmedkrigere
understreger betydningen af at sikre, at alle personer, der passerer Unionens ydre
grænser, kontrolleres i de relevante databaser som krævet i den relevante EU-lovgivning
opfordrer medlovgiverne til at gennemgå forslaget om styrkelse af Europols mandat
med henblik på hurtig vedtagelse heraf
understreger den overordnede betydning af politisamarbejdet og det retlige samarbejde i
alle dets aspekter.
V.
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne mellem EU og USA
29.
Efter valgene i De Forenede Stater havde Det Europæiske Råd en drøftelse om forbindelserne
mellem EU og USA. Det fremhævede betydningen af et stærkt strategisk transatlantisk
partnerskab baseret på fælles interesser og værdier. Dette er særlig vigtigt i lyset af behovet
for at tackle presserende globale udfordringer. EU ser frem til at samarbejde med De
Forenede Stater, navnlig for at styrke den globale indsats for at bekæmpe covid-19-
pandemien, tackle klimaændringerne, styrke den økonomiske genopretning, samarbejde om
digitale og teknologiske spørgsmål, styrke gensidig handel, håndtere handelstvister, reformere
WTO samt fremme multilateralisme og fred og sikkerhed. Vi er klar til at drøfte fælles
prioriteter med De Forenede Staters nye præsident.
EUCO 22/20
10
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0012.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
Det østlige Middelhavsområde
30.
Det Europæiske Råd vendte tilbage til sine konklusioner af 1.-2. oktober 2020 om Den
Europæiske Unions forbindelser med Tyrkiet i lyset af situationen i det østlige
Middelhavsområde. Tyrkiet har desværre foretaget ensidige handlinger og provokationer og
optrappet sin retorik over for EU, EU-medlemsstaterne og de europæiske ledere. Tyrkiske
ensidige og provokerende aktiviteter finder fortsat sted i det østlige Middelhavsområde,
herunder i Cyperns eksklusive økonomiske zone. Det Europæiske Råd noterer sig Tyrkiets
tilbagetrækning af fartøjet Oruç Reis og insisterer på en fortsat nedtrapning, så en hurtig
genoptagelse og gnidningsløs fortsættelse af de direkte sonderende samtaler mellem
Grækenland og Tyrkiet muliggøres.
31.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny EU's strategiske interesse i at udvikle
samarbejdsbaserede og gensidigt berigende forbindelser med Tyrkiet. Tilbuddet om en positiv
dagsorden mellem EU og Tyrkiet er fortsat på bordet, forudsat at Tyrkiet viser, at det er rede
til at fremme et ægte partnerskab med Unionen og dens medlemsstater og til at løse
uoverensstemmelser gennem dialog og i overensstemmelse med folkeretten. En sådan
dagsorden kan omfatte områderne økonomi og handel, mellemfolkelige kontakter, dialoger på
højt plan og fortsat samarbejde om migrationsspørgsmål. Det Europæiske Råd understreger
betydningen af at holde kommunikationskanalerne mellem EU og Tyrkiet åbne. EU vil også
være rede til fortsat at yde finansiel bistand til syriske flygtninge og værtssamfund i Tyrkiet
og til at samarbejde om en ansvarlig forvaltning af migrationsstrømme mod alle
medlemsstater og om en intensivering af indsatsen i kampen mod migrantsmuglernetværk.
32.
EU, der minder om Det Europæiske Råds konklusioner af 1.-2. oktober 2020, er fortsat fast
besluttet på at forsvare sine og medlemsstaternes interesser og opretholde regional stabilitet.
Det er i den forbindelse, at Det Europæiske Råd:
opfordrer Rådet til at vedtage yderligere opførelser på listen på grundlag af dets
afgørelse af 11. november 2019 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Tyrkiets
ikketilladte boreaktiviteter i det østlige Middelhav
EUCO 22/20
11
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0013.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
opfordrer den højtstående repræsentant og Kommissionen til at forelægge en rapport om
status vedrørende de politiske, økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU
og Tyrkiet og om instrumenter og mulighederne med hensyn til det videre arbejde,
herunder om udvidelse af anvendelsesområdet for ovennævnte afgørelse, med henblik
på drøftelse senest på Det Europæiske Råds møde i marts 2021.
33.
Det Europæiske Råd fordømmer Tyrkiets ensidige skridt i Varosha og opfordrer til fuld
overholdelse af FN's Sikkerhedsråds resolution 550 og 789. Det Europæiske Råd støtter en
hurtig genoptagelse af forhandlingerne i FN's regi og er fortsat fast besluttet på at finde en
samlet løsning på problemet med Cypern inden for rammerne af FN og i overensstemmelse
med FN's Sikkerhedsråds relevante resolutioner og i tråd med de principper, som EU bygger
på. Det forventer det samme af Tyrkiet. Det Europæiske Råd er enigt om, at EU efter
genoptagelsen af forhandlingerne under ledelse af FN's generalsekretær vil udpege en
repræsentant til FN's mission for mæglingsbestræbelser.
34.
Det Europæiske Råd anmoder den højtstående repræsentant om at gå videre med forslaget om
en multilateral konference om det østlige Middelhavsområde.
35.
EU vil søge at koordinere spørgsmål vedrørende Tyrkiet og situationen i det østlige
Middelhavsområde med De Forenede Stater.
Det sydlige naboskab
36.
Et demokratisk, mere stabilt, grønnere og mere velstående sydligt naboskab er en strategisk
prioritet for EU. 25 år efter lanceringen af Barcelonaprocessen er vi fast besluttet på at
relancere, styrke og videreudvikle dette strategiske partnerskab, der bygger på en fælles
geografi og historie.
37.
Vi ønsker i fællesskab at bekæmpe covid-19-pandemien, styrke vores økonomiers og
samfunds modstandsdygtighed, bevare vores kollektive sikkerhed, håndtere udfordringen med
mobilitet og migration og give unge på begge sider af Middelhavet fremtidsudsigter.
EUCO 22/20
12
DA
Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2020 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 10-11/12-20
2303590_0014.png
Konklusioner – 10. og 11. december 2020
38.
Arbejdet vil blive styret af den strategiske dagsorden 2019-2024 og de centrale principper i
vores naboskabspolitik og understøttet af en effektiv brug af alle vores instrumenter. Vi vil
udvikle en ny dagsorden for Middelhavsområdet baseret på fælles prioriteter og et fokus på
specifikke svar for Middelhavsområdet og tæt samarbejde inden for bl.a. miljø, konnektivitet,
uddannelse og kultur samt naturressourcer. I denne forbindelse er det afgørende at styrke
civilsamfundets rolle.
39.
Det Europæiske Råd ser frem til den kommende fælles meddelelse fra Kommissionen og den
højtstående repræsentant om et fornyet partnerskab med det sydlige naboskab. Sidstnævnte
bør bygge på en opgraderet og intensiveret politisk dialog i hele Middelhavsområdet og føre
til styrket samarbejde med henblik på at tackle fælles udfordringer og drage fordel af fælles
muligheder.
40.
Specifikt med hensyn til Libyen opfordrer Det Europæiske Råd alle aktører til at handle i
overensstemmelse med principperne i Berlinprocessen. EU minder om tilbuddet om at støtte
den libyske kystvagt gennem uddannelse og overvågning samt levering af udstyr og fartøjer i
overensstemmelse med folkeretten, herunder den humanitære folkeret. EU opfordrer til den
øjeblikkelige løsladelse af de italienske fiskere, der har været varetægtsfængslet siden
september uden nogen retlig procedure.
Ostrovets
41.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af at sikre nuklear sikkerhed på det
hviderussiske atomkraftværk Ostrovets og opfordrer Kommissionen til at undersøge mulige
foranstaltninger for at forhindre kommerciel import af elektricitet fra tredjelandes nukleare
anlæg, som ikke opfylder EU's anerkendte sikkerhedsniveauer.
En global EU-ordning for menneskerettighedssanktioner
42.
Det Europæiske Råd hilser Rådets vedtagelse af en global EU-ordning for
menneskerettighedssanktioner velkommen.
EUCO 22/20
13
DA