Europaudvalget 2020-21
Videokonference 13/11-20 - RIA Bilag 3
Offentligt
2278466_0001.png
Skriftlig forelæggelse af
ufor el videoko fere ce for EU’s justits-
og indenrigs-
ministre den 13. november 2020 (indenrigsdelen)
9. november 2020
Der afholdes rådsmøde (retlige og indre anliggender) via uformel videokonference
den 13. november 2020. Med nærværende skriftlige forelæggelse orienteres ud-
valget om rådsmødedagsordenen, der alene består af en politisk drøftelse af
Kommissionens forslag til en migrations- og asylpagt. Der henvises i øvrigt til sam-
lenotat, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. november 2020.
Migrations og Asylpagten
EU-Kommissionen præsenterede forslag til en migrations- og asylpagt den 23.
september 2020. På rådsmødet den 13. november 2020 forventes en politisk drøf-
telse.
Det er forventningen, at formandsskabet forud for rådsmødet vil introducere et
første udkast til et politisk forståelsespapir om, hvordan man i Rådet forestiller
sig, at man kan nå til et forhandlingsresultat om Kommissionens forslag. Det er
formandskabets plan at behandlingen af det politiske forståelsespapir vil skulle
afsluttes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4. december 2020.
Hvorvidt det vil være i form af rådskonklusioner, formandskabskonklusioner eller
en fremskridtsrapport fra formandskabet vides endnu ikke.
Formandskabet har siden fremsendelsen af samlenotatet til Folketingets Europa-
udvalg på embedsmandsniveau cirkuleret et papir indeholdende elementer, man
forestiller sig indeholdt i forståelsespapiret.
Regeringen støtter som udgangspunkt op om formandskabets bestræbelser på at
fremme bred politisk enighed om tilgangen til videre politiske drøftelser af migra-
tions- og asylpagten, herunder en trinvis tilgang med vedtagelse af de retsakter,
der må vise sig politisk enighed om i løbet af forhandlingerne. De første forord-
ninger, der formentlig vil kunne opnås politisk enighed om, er EU-
asylagenturforordningen og Eurodac-forordningen.
Det er regeringens overordnede holdning, at det bør fremgå, at et vigtigt formål
med
EU’s igratio s-
og asylpagt er at forebygge irregulær migration til EU, lige-
som der bør sikres en klar sondring mellem personer, der har krav på beskyttelse,
og andre grupper.
Regeringen støtter også, at den eksterne dimension markant styrkes gennem en
”whole of igrator routes”-tilgang,
herunder ved støtte til nærområder, asyl-,
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Side
1/2
Videokonference (retlige og indre anliggender - justits- og indenrigsministre) den 13. november 2020 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af uformel videokonference for EU’s justits- og indenrigsministre 13/11-20 (indenrigsdelen)
grænse- og migrationsmyndigheder, opbygning af SAR-kapacitet og bekæmpelse
af menneskesmugling, og at Kommissionen samt interesserede medlemslande i
fællesskab fremmer migrationssamarbejdet med prioriterede tredjelande.
Regeringen vil også arbejde for en obligatorisk, men fleksibel solidaritetsmeka-
nisme, der ikke udgør en pull-faktor, og som aktiveres i situationer med stort mi-
grationstryk, og hvor en medlemsstat er under pres. Det er fortsat den danske
regerings holdning, at omfordeling og forslaget om tilbagesendelsessponsorater
vil udgøre en pull-faktor.
Regeringen vil også have fokus på at styrke mulighederne for udsendelse af irre-
gulære migranter og afviste asylansøgere, herunder gøre brug af samtlige uden-
rigspolitiske redskaber i forhandlinger med tredjelande, der ikke tilbagetager egne
statsborgere.
Styrkelsen af EU's ydre grænser er af afgørende betydning, og regeringen mener
således, at dette bl.a. skal ske ved gennemførelse
af Fro te ’ fulde a dat for at
øge sikkerheden i Schengenområdet og modvirke irregulær migration og forebyg-
ge sekundære bevægelser. Regeringen støtter også som udgangspunkt Kommissi-
onens forslag om en ny screeningprocedure og en hasteprocedure ved grænserne
for dels at sende et klar signal om, at det ikke kan betale sig at rejse til EU, hvis
ikke man har krav på beskyttelse, og dels for konkret at kunne sende dem, der
kommer, og som ikke har krav på beskyttelse, hurtigt tilbage.
Regeringen er dog fortsat af den holdning, at migrations- og asylpagten ikke ses at
gøre afgørende op med den incitamentsstruktur og den industri af menneske-
smuglere, der bidrager til Europas migrationsudfordringer. Regeringens helt cen-
trale ambition om etableringen af en ordning for overførsel af asylansøgere til
asylsagsbehandling til et land uden for EU er ikke indeholdt i Kommissionens for-
slag til en migrations- og asylpagt og er heller ikke blandt de elementer, som er
fremlagt af formandskabet. Regeringen vil derfor arbejde for, at Rådets politiske
drøftelser i videst muligt omfang reflekterer regeringens ambition om et retfær-
digt og humant asylsystem.
Side
2/2