Europaudvalget 2020-21
S 1456
Offentligt
2391279_0001.png
11. maj 2021
J.nr. 2021 - 3847
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1556 af 3. maj 2021, indleveret af Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
S 1456 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1456: Vil ministeren redegøre for, hvilken ’rule order’ regeringen arbejder for i forhandlingerne om global mindstesats for selskabsskatten under søjle 2 i OECD’s BEPS 2.0 initiativ, særligt om regeringen ønsker at give forrang til domicillandenes ret til at opkræve et evt. merprovenu fra en global mindstesats gennem Income Inclusion Rule, eller om regeringen arbejder for tiltag, der kan sikrer en mere ligelig fordeling af et evt. merprovenu mellem domicil- og kildelande, f.eks. ved at give forrang til Under-Taxed Payment Rule?
2391279_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken ’rule order’ regeringen arbejder for i forhandlingerne
om global mindstesats for selskabsskatten under søjle 2 i OECD’s BEPS 2.0 initiativ, sær-
ligt om regeringen ønsker at give forrang til domicillandenes ret til at opkræve et evt. mer-
provenu fra en global mindstesats gennem ”Income Inclusion Rule”, eller om regeringen
arbejder for tiltag, der kan sikrer en mere ligelig fordeling af et evt. merprovenu mellem
domicil- og kildelande, f.eks.
ved at give forrang til ”Under-Taxed Payment Rule”?
Svar
Regeringen arbejder for, at den
såkaldte ”Income Inclusion Rule” får forrang, således at
domicillandene fortrinsvis skal pålægge minimumsbeskatningen. Det er i tråd med eksi-
sterende principper for international beskatning og vil betyde, at Danmark får retten til at
minimumsbeskatte koncerner, som har et dansk moderselskab.
Denne tilgang vurderes samtidig at have en markant administrativ fordel, fordi fx danske
koncerner som hovedregel kun skal interagere med de danske skattemyndigheder i rela-
tion til minimumsbeskatningen. Hvis kildelandene omvendt skulle have forrang, ville det
medføre, at minimumsbeskatningen skulle pålægges i en lang række forskellige lande, hvil-
ket vil øge kompleksiteten, behovet for koordination på tværs af mange lande samt risi-
koen for dobbeltbeskatning af danske koncerner.
En global effektiv minimumsbeskatning vurderes i væsentlig grad at reducere incitamen-
terne til at flytte indkomst til lavskattelande mhp. at undgå beskatning og ventes dermed
at indebære et merprovenu i alle højskattelande. Det vil også kunne indebære et merpro-
venu for udviklingslande, idet incitamentet til at flytte overskud fra udviklingslandene til
skattely reduceres.
Spørgsmålet om, hvordan der sikres en retfærdig beskatning i kilde- og markedslande, er
en problemstilling, som bør løses med OECDs søjle 1, hvor der forhandles om forslag,
der omfordeler beskatningsret fra hjemlandet til markedslande.
Side 2 af 2