Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2478993_0001.png
FAF´s anbefalinger til Medie- og filmaftalerne 2021-2023
Foto: Christoffer Regild
FT
Et medie- og filmmiljø i balance. Håndtering af arbejdsmiljø og internationalisering
Internationaliseringen med techgiganter og streamingtjenester fremmarch betyder, at mange ressourcer ikke
anvendes til danske produktioner og at indtægter trækkes ud af Danmark. Det bevirker, at medierne har
færre penge til at styrke den demokratiske samtale og at det er svært at finde kvalificeret arbejdskraft til at
producere danske film til danskerne.
For at genskabe balancen i medie- og filmbranchen foreslår FAF:
Der indføres en digital annonce afgift på 10%, der kan understøtte produktionsmiljøet
Der indføres en kulturafgift på 10 % af streamingtjenesternes omsætning i Danmark til investering i
dansk indholdsproduktion, hvoraf de 2 % går til uddannelse og efteruddannelse i filmbranchen for at
modvirke streamingtjenesternes braindrain af filmbranchen. Uddannelsesmidlerne administreres i en
kompetencefond af et partssammensat udvalg under DFI.
FAF ønsker, at Folketingets partier derudover har fokus på 3 forhold, så det danske film- og animationsmiljø
kan styrkes og komme i en bedre balance i den sidste del af aftaleperioden.
Filmforliget:
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Henvendelse af 10/11-2021 fra Film- og TV arbejderforeningen (FAF) om anmodning om foretræde om dårligt arbejdsmiljø i filmbranchen.
2478993_0002.png
1. Arbejdsmiljø
Den danske filmbranche skal have et arbejdsmiljø, så alle kan arbejde i filmbranchen hele livet, uden
at blive nedslidte. Det kræver, at arbejdet på produktionerne tilrettelægges med hensyntagen til de
ansatte.
FAF anbefaler derfor, at
Det sikres, at DFI støtter de enkelte produktioner med nok midler, så der kan ansættes tilstrækkeligt
med arbejdskraft til overenskomstmæssige lønninger. DFI´s lavbudgetordninger skal afskaffes, så
manglen på ressourcer ikke sætter arbejdsmiljøet yderligere under pres. Budget og de
kunstneriske
ambitioner for produktionerne skal passe sammen.
Den geografiske dimension i udviklingen af dansk film med regionale filmpenge skal understøttes
med midler fra DFI til meromkostninger som transport, ophold mv. Der er ikke nok kvalificeret
arbejdskraft uden for hovedstadsområdet, så filmmiljøet flytter rundt som en karavane i Danmark. Det
er hverken bæredygtigt for de ansattes work-life-balance og arbejdsmiljø eller det danske miljøaftryk.
2. Ordnede forhold i film- og animationsbranchen
Den danske film- og animationsbranche er præget af et hårdt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, som
sætter de ansatte i branchen under pres. Uanset forskellige initiativer i branchen er nøglen til en
løsning, at der kommer organiseret løn- og arbejdsvilkår, som på det øvrige danske arbejdsmarked.
FAF anbefaler derfor, at
Ordnede løn- og arbejdsvilkår i form af overenskomst eller tilsvarende vilkår samt aftaler om brug af
aftalelicens og rettigheder skal være en forudsætning for at kunne få offentlig filmstøtte. Overholdelsen
af aftalerne skal dokumenteres i ansøgningerne.
Der skal indføres et kædeansvar
i alle leddene
når der tildeles
offentlige støttemidler, som sikrer der
er et bæredygtigt arbejdsmiljø på alle produktioner. Der skal også stilles krav om, at virksomheder som
modtager offentlig støtte skal medvirke til at uddanne nye til branchen.
Streamingtjenesternes investeringer i dansk indhold skal foregå på de samme vilkår, som de øvrige
midler der fordeles til dansk filmproduktion gennem DFI´s støtteordninger. Det skal sikre lige
konkurrence i dansk filmproduktion
og forhindre dumping
af markedet. Streamingtjenesternes
investeringer i danske produktioner skal derfor både følge de aftalte løn og arbejdsvilkår, samt aftaler
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 47: Henvendelse af 10/11-2021 fra Film- og TV arbejderforeningen (FAF) om anmodning om foretræde om dårligt arbejdsmiljø i filmbranchen.
2478993_0003.png
om aftalelicens og rettigheder.
I DFI´s støttevilkår skal det fremgå tydeligt, at danske midler skal bruges til produktioner i Danmark
med primært lokal arbejdskraft. Kun kunstneriske forhold kan give anledning til at flytte optagelser ud
af Danmark.I sådanne tilfælde skal der følge dansk arbejdskraft med.
3. Bevillingssystemet
Det er de bedste film og animationsproduktioner der skal støttes, så der kan komme nærværende
fortællinger ud til danskerne, som kan konkurrere med udenlandske produktioner. Dette indbefatter
kunstfilm, talentudvikling og en bedre økonomi i en branche der mangler støttemidler. DFI skal agere
efter Filmlovens intentioner.
FAF anbefaler derfor, at
Der skal ikke være kvoter på fx lavbudget- eller store film. Filmene skal indgår i en konkurrence, så
støtten godt kan være 11-12 millioner kr. pr. film, hvilket giver plads til ambitiøse film. Det vil også
støtte opbygningen af en bæredygtig filmbranche med en ordentlig bemanding og et forbedret
arbejdsmiljø.
Filmforpligtigelse for TV2 og DR skal genindføres, så dansk film sikres finansiering og en sikker
adgang til visning på centrale platforme. Det kunstneriske virke inden for dokumentarfilm skal styrkes
på denne måde.
Public Servicepuljen skal i et større omfang kunne bruges til fiktionsproduktioner, der også omfatter
kunstfilm
Midlerne fra streamingtjenesternes kulturbidrag skal recirkuleres i danske og internationale
produktioner, der følger dansk lovgivning og overenskomster. Produktioner der modtager dansk støtte
skal opfylde aftaler om brug af aftalelicens og rettigheder i Danmark
Dansk animation og særligt computerspil, der tager udgangspunkt i dansk kultur og historiefortælling,
skal styrkes for at blive
videreudviklet, så de kan være på et højt internationalt niveau.