Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 356
Offentligt
2601805_0001.png
EU har brug for
en balanceret
implementering
af Basel III
Juni 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0002.png
EU har brug for en balanceret
implementering af Basel III
EU’s realkreditmarkeder er en hjørnesten i europæisk økonomi.
De er en vigtig kilde til finansiering af boliger og virksomheder i
EU, og de er afgørende for genopretningen efter COVID-19. Og
så spiller de ikke mindst en stor rolle i klimaomstillingen. Ikke
mindst i lyset af krigen i Ukraine og den afledte energikrise er det
vigtigere end nogensinde.
Derfor bør implementeringen af Basel III-outputgulvet, der ram-
mer de sikre realkreditlån uforholdsmæssigt hårdt, ske på en
balanceret måde, så familier, virksomheder og muligheden for
fornyet økonomisk fremgang i forhold til de nuværende kriser ikke
rammes utilsigtet.
Output-gulvet
Kapitalkravet ved anvendelse af interne modeller til opgø-
relse af risikoeksponeringen, må ikke falde til under 72,5 %
af kapitalkravet beregnet ved brug af standardmetoden.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0003.png
Realkreditmarkederne er en vigtig drivkraft
i EU’s økonomi og den grønne omstilling
Realkreditmarkedernes store betydning for EU’s økonomi kan
næppe undervurderes. Ved udgangen af 2019 udgjorde mæng-
den af udestående realkreditlån i EU næsten 8 billioner euro. Det
svarer til næsten 50 pct. af EU’s årlige produktion målt ved BNP.
Ud over sin rolle som grundlæggende drivkraft bag økonomien i
EU, er bankerne og realkreditinstitutterne også en kilde til finan-
siering for borgere, der køber boliger, og for SMV’er, der stimulerer
investeringer og jobskabelse. Muligheden for fortsat at kunne ka-
nalisere midler til virksomheder og husholdninger er afgørende
for det post-pandemiske opsving i mange EU-lande.
Hertil kommer, at den finansielle sektor spiller en afgørende rol-
le i overgangen til en klimaneutral økonomi. Krigen i Ukraine har
understreget den dybe afhængighed af fossile energikilder i EU.
Det understreger behovet for at fremskynde klimaomstillingen
endnu hurtigere og smartere.
Der bør derfor udvises forsigtighed ved implementeringen af out-
putgulvet, så urimelige og ubegrundede stigninger i kapitalkravene
og dermed begrænsning af bankernes udlånsmuligheder undgås.
Fakta
Udestående realkreditlån i EU ca. 8 bn euro – næsten 50
pct. af EU’s årlige produktion målt ved BNP.
Behovet for renovering af boliger i EU er stort – 35 pct. af
boligmassen er over 50 år gammel og ca. 75 pct. er ikke
energieffektive.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0004.png
Nye kapitalkrav fra EU er dårlig nyt
for EU’s realkreditmarkeder
EU-Kommissionen er ved at rulle nye kapitalkrav ud til den finan-
sielle sektor. Bl.a. indføres en global standard for, hvordan banker
og realkreditinstitutter i EU skal beregne deres kapitalpolstring,
altså hvor meget de skal sætte til side til eventuelle tab, når de lå-
ner ud – det såkaldte output-gulv.
Det betyder, at mange europæiske banker og realkreditinstitutter
ikke længere kan beregne deres kapitalpolstring på baggrund
af egen tabshistorik, sådan som de gør i dag. I stedet skal alle lån
behandles ens i beregningen. Lave tab og lav risiko vil altså ikke
længere give lavere kapitalkrav. Det vil især ramme de sikre euro-
pæiske realkreditlån – og kunderne. At de europæiske realkredit-
lån er sikre skyldes, at der både er sikkerhed i den faste ejendom,
og at låntager hæfter personligt for lånet – "dual recourse". For
danske realkreditlån ses derfor også meget lave tab over en
Nedskrivninger på udlån fra danske
realkreditinstitutter i et historisk perspektiv
nedskrivningsprocent, pct.
Kilde: Danmarks Statistik, Kindleberger, Finanstilsynet og Realkreditrådet
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0005.png
periode på mere end 100 år. Den gennemsnitlige årlige nedskriv-
ningsprocent ligger i et historisk perspektiv på 0,10 pct.
EU-kommissionens konsekvensanalyse anslår en samlet gen-
nemsnitlig stigning i kapitalkravene for europæiske banker på
mellem 6,5 og 8 pct. Men stigningerne er meget højere for real-
kreditlån/- porteføljer.
Beregninger1 foretaget for danske realkreditlån viser, at kapital-
kravet til realkreditudlånet stiger med 36 pct. i forhold til allerede
kendte kapitalkrav. Effekten er uden at tage hensyn til EU-Kom-
missionens midlertidige justeringer for lån til boliger i beregnin-
gen af output-gulvet.
Dermed tvinges realkreditinstitutterne til at holde markant mere
kapital til eventuelle tab end den reelle risiko på deres udlån tilsi-
ger. Og det er ikke gratis. For investorerne skal have renter for at
stille den kapital til rådighed. Det gør husholdningernes og virk-
somhedernes lån dyrere end nødvendigt til skade for boligejere
og erhvervsinvesteringer. Outputgulvet er den væsentligste år-
sag til disse stigninger.
Effekten for danske låntagere1
For en boligejer i en typisk bolig med fuld realkreditbelå-
ning med et lån på 2 mio. kr. betyder det en merudgift på
4.400 kr. om året før skat.
For en landbrugsvirksomhed med et lån på 6 mio. kr. og en
belåningsgrad på 60 pct. vil det betyde en merudgift på
14.500 kr. om året før skat.
1 ”The Final Basel III Standard and the Danish Mortgage Sector Impact on Danish
mortgage banks and customers”, Copenhagen Economics, January 2022.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0006.png
EU-Kommissionens løsning
er ikke tilstrækkelig
EU-Kommissionen anerkender behovet for at gøre noget i forhold
til de banker og realkreditinstitutter, som rammes uforholdsmæs-
sigt hårdt af de nye krav. Kommissionen har derfor foreslået nogle
midlertidige løsninger bl.a. i forhold til at lempe kravet for realkre-
ditlån til boligejere i beregningen af output-gulvet.
Det er positivt. Men da det kun er midlertidige løsninger, anerken-
des de ikke af ratingbureauer, investorer og tilsynsmyndigheder.
Derfor skal det enkelte realkreditinstitut i praksis allerede fra dag
ét leve op til det fuldt indfasede kapitalkrav. Derfor får den fore-
slåede løsning fra Kommissionen desværre ingen reel betydning
for institutterne.
Derfor arbejder den europæiske finansielle sektor bl.a. via EMF-
ECBC2 ligesom den danske regering for, at Kommissionens løs-
ningsforslag bliver gjort permanente. EMF-ECBC arbejder for, at
også realkreditlån til erhvervsejendomme med dokumenterede
lave tab bliver en del af en permanent løsning.
2 European Mortgage Federation - European Covered Bond Council
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0007.png
Ingen fribillet til
realkreditlån
Der bliver undertiden udtrykt bekymring for at give realkreditlån
adgang til EU-Kommissionens foreslåede lempelse af kapital-
kravet i beregningen af output-gulvet. Men det er fuldt forsvarligt.
For at kunne drage fordel af det lavere kapitalkrav bliver lånene
testet intensivt. For eksempel må bankernes og realkreditinstitut-
ternes tab på disse engagementer over de sidste seks år på op
til 55 pct. af ejendomsværdien i gennemsnit ikke overstige 0,25
pct. af de samlede realkreditudlån til boliger. En sådan test er et
objektivt og forsvarligt grundlag at knytte et lavere kapitalkrav til
realkreditlån til boliger i beregningen af output-gulvet.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2601805_0008.png
Finans Danmark
Amaliegade 7 · 1256 København K
Tlf. 33 70 10 00 · www.finansdanmark.dk