Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 536
Offentligt
2584260_0001.png
NOTAT
19. maj 2022
2022 - 4259
otfruh
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om dansk hørings-
svar til Europa-Kommissionens offentlige høring "Beskyttelse af børn
mod farligt legetøj og styrkelse af det indre marked: revision af lege-
tøjsdirektivet”.
Europa-Kommissionen har den 2. marts 2022 offentliggjort en offentlig hø-
ring vedrørende en kommende revision af legetøjsdirektivet (Toy
Safety
Directive
forkortet TSD), hvortil regeringen har udarbejdet et høringssvar.
TSD er fastlagt i EU-Parlamentet og Rådets afgørelse 2009/48/EC og sæt-
ter de lovgivningsmæssige rammer for, hvordan man sikrer, at legetøjspro-
dukter på det indre marked lever op til EU-krav om f.eks. sundhed og sik-
kerhed. De essentielle krav om sikkerhed fastsættes i direktivet og fokuse-
rer på generelle risici for børns heldbred og sundhed og konkrete risici så-
som fysisk og mekaniske, brandfarlige, kemisk og elektriske risici, mens
tekniske detaljer for sikkerheden fastsættes i de harmoniserede standarder.
Dog er specifikke krav til kemikalier som hovedregel fastsat i direktivet og
ikke i standarder. For at markedsføre et legetøjsprodukt på det indre mar-
ked, skal producenter dokumentere, at legetøjsproduktet opfylder lovkra-
vene igennem én af to mulige overensstemmelseserklæringer: en overhol-
delse af de harmoniserede standarder eller ved en typegodkendelse, hvor et
bemyndiget organ vurderer at legetøjet lever op til direktivets krav. Be-
myndigede organer akkrediteres af nationale myndigheder, som skal sikre,
at de er kompetente.
Høringen fokuserer på nye elementer, som kan afbøde de mangler, som
Kommissionen har identificeret i en evaluering af direktivet, som blev of-
fentliggjort i 2020. Manglerne gælder fx manglende beskyttelse mod de
mest skadelige kemikalier og manglende effektivitet i håndhævelsen af lov-
givningen. Kommissionen introducerer derfor en række elementer, som po-
tentielt kan løse udfordringerne, fx et generelt forbud mod de mest skade-
lige kemikalier, mulighed for at fastsætte grænser for kemikalier i legetøj
til børn over 36 måneder, krav om mærkning af kemisk indhold i legetøj.
Endvidere er der fokus på, at legetøjsdirektivet skal være i stand til at tage
højde for nye markedstendenser for legetøj, som fx cyber- og datasikker-
hed.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Regeringens høringssvar til Kommissionens vedr. høring om revision af legetøjsdirektivet
2584260_0002.png
2/3
Kommissionen anmoder i høringen interessenterne om at vurdere, hvordan
ovennævnte elementer kan øge beskyttelsen af børns sikkerhed og sund-
hed. Kommissionen spørger ligeledes ind til, hvordan man potentielt kan
bruge et digitalt produktpas til at højne forbrugersikkerhed og styrke mar-
kedsovervågningen.
Resultatet af høringen vil indgå Kommissionens konsekvensanalyse.
Hovedlinjer i regeringens høringssvar
Regeringen hilser revisionen velkommen. Legetøjsdirektivet er central for
at sikre børns sikkerhed. For regeringen er det derfor vigtigt, at legetøjsdi-
rektivet bliver opdateret til at kunne håndtere nye risici og yderligere højne
beskyttelsen mod de mest skadelige kemikalier.
Regeringen er også overordnet positiv over for en skærpelse af kravene til
kemikalier i legetøj og støtter at de mest skadelige kemikalier skal forbydes
automatisk i alt legetøj. De mest skadelige kemikalier omfatter bl.a. hor-
monforstyrrende stoffer, de mest miljøfarlige stoffer, samt stoffer, der kan
skade immunforsvaret, nervesystemet, forplantningsevnen, arveanlæg og
stoffer, der kan give kræft. Det skal dog være muligt at få undtagelser for
dette automatiske forbud, hvis det er forsvarligt og ikke skader sundhed og
miljø, hvis der ikke findes alternativer og hvis kemikaliet er essentielt.
Regeringen støtter forslaget om at introducere obligatorisk mærkning af det
kemiske indhold i visse former for legetøj, da det kan skabe øget sikkerhed
for børn og deres forældre.
Regeringen vurderer, at et øget krav om tredjepartsverifikation på legetøj
ikke er proportionelt med de forventede byrder som konsekvens. I dag bli-
ver legetøj hovedsageligt testet efter harmoniserede standarder og er sjæl-
dent igennem en tredjepartskontrol. Det vil formentlig blive meget byrde-
fuldt for danske virksomheder, hvis alt legetøj skal igennem tredjepartsve-
rifikation af et bemyndiget organ, og forventningen er ikke, at det vil skabe
en stor forøgelse af sikkerheden for legetøjsprodukter.
Specifikke bemærkninger
I forlængelse af ovenstående oplister regeringen en række specifikke be-
mærkninger og forslag vedrørende evalueringen:
Rolle- og ansvarsfordelingen for erhvervsdrivende bør tilpasses
markedstendenser i digitale og cirkulære distributionskæder, herun-
der udbydere af distributionstjenester, online markedspladser og di-
verse erhvervsdrivende, som løbende foretager ændring af produk-
ter. Nye aktører bør have klare roller og ansvar.
Online markedspladsers rolle og ansvar bør opstilles på linje med
importørers ansvar i global e-handel.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 536: Regeringens høringssvar til Kommissionens vedr. høring om revision af legetøjsdirektivet
3/3
Et digitalt produktpas bør overvejes som hovedreglen for informa-
tion, for at understøtte nye digitale tjenester og nye redskaber til
markedsovervågning (med respekt for at visse informationer fortsat
bør gives på produktet).
Der bør stilles krav til testlaboratorier, som tester efter de harmoni-
serede standarder. I dag er der ingen krav til laboratorierne.