Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 32
Offentligt
2607237_0001.png
NYHEDSBREV
│ 2020-2021 │
14. JULI 2022
EU-nyt: Kommissionens
retsstatsrapport for 2022
Kommissionen fastholder betydelige kritikpunkter af
særligt Polen og Ungarn i ny, styrket rapport om
tilstanden for retsstatsprincippet i EU. Alle lande,
herunder også Danmark, modtager konkrete
anbefalinger til forbedringer. Danmark modtager
anbefalinger vedrørende svingdørsproblematikken,
aktindsigtsregler, mangelfulde regler vedrørende
partistøtte, særligt fra anonyme donorer, samt behovet
for at sikre tilstrækkelige økonomiske og
personalemæssige ressourcer i retssystemet.
Et instrument under udvikling
Den 13. juli 2022 offentliggjorde Kommissionen sin rapport om status over
overholdelse af retsstatsprincippet i EU i 2022. Rapporten er den tredje af
sin slags, siden instrumentet blev indført i 2020.
Tidligere rapporter om overholdelse af retsstatsprincippet
Rapporten for 2020
EU-note - 2021-22 - E 32: EU-nyt: Kommissionens retsstatsrapport for 2022
2607237_0002.png
EU-note E 4 (EUU alm. del 2020-2021)
Rapporten for 2021
EU-nyt E 44 (EUU alm. del 2020-2021)
Rapporten har, som tidligere, fokus på 4 dimensioner af retsstatsprincippet:
1. Retssystemet
2. Rammerne for antikorruptionsindsatsen
3. Mediefrihed og -pluralisme
4. Institutionelle spørgsmål relateret til magtens tredeling
De årlige retsstatsrapporter er primært et
forebyggende redskab,
der skal
anvendes til at påpege problematiske udviklinger og mangler, inden de bliver
til reelle problemer. Rapporter giver dog også et fingerpeg om
Kommissionens vurdering af retsvæsenets tilstand i en række af de lande,
hvor der også anvendes andre redskaber til at forsøge at rette op på
mangler vedrørende retsstatsprincippet.
Retsstatsprincippet er én af EU’s grundlæggende værdier
”Unionen
bygger på værdierne respekt for den menneskelige værdighed, frihed,
demokrati, ligestilling, retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder
rettigheder for personer, der tilhører mindretal. Dette er medlemsstaternes fælles
værdigrundlag i et samfund præget af pluralisme, ikke-forskelsbehandling,
tolerance, retfærdighed, solidaritet og ligestilling mellem kvinder og mænd.”
TEU art. 2
De forudgående rapporter har primært været deskriptive, og selv om det er
tydeligt, hvilke problemer Kommissionen har identificeret, har de kun i
begrænset omfang givet retning til eventuelt reformarbejde i de enkelte
medlemslande. På den baggrund har især Europa-Parlamentet ønsket, at
rapporten
inspireret af Det Europæiske Semester
skulle suppleres af
landespecifikke anbefaler til konkrete tiltag til forbedring af tilstanden for
retsstatsprincippet i de enkelte medlemslande. Kommissionen har med
rapporten for 2022 fulgt denne anbefaling, hvilket har bidraget til at
konkretisere de områder, hvor der er behov for udvikling i medlemslandene.
Landespecifikke afsnit
I tillæg til en overordnet meddelelse indeholder retsstatsrapporten
landespecifikke afsnit, der i detaljen gennemgår udviklingen i de enkelte
lande
og giver anbefalinger til, hvor der bør gennemføres reformer for at
forbedre situationen. Alle medlemslande modtager anbefalinger. I det
følgende gennemgås tre landespecifikke rapporter af særlig interesse
Danmark, Polen og Ungarn.
EU-note - 2021-22 - E 32: EU-nyt: Kommissionens retsstatsrapport for 2022
2607237_0003.png
Rapportens mange elementer
Den overordnede rapport
Tilgængelig på engelsk her.
Resumé af landespecifikke afsnit
Tilgængelig på engelsk her.
Alle landespecifikke afsnit
Tilgængelig på engelsk her.
Danmark
Landerapporten for Danmark
er blandt de meste positive landespecifikke
kapitler. Det konkluderes indledningsvist, at retsvæsenet i høj grad opfattes
som uafhængigt, og at Danmark er det mindst korrupte land i verden.
Medierne er frie, og dette er lovmæssigt garanteret. Der er desuden ros til
den parlamentariske håndtering af covid-19-krisen, hvor det konstateres, at
der trods det store pres har været respekt for procedurer, og at
hastelovgivning kun er blevet brugt i begrænset omfang.
Rapporten er dog ikke uden kritikpunkter, og der peges på en række
områder, hvor der er forbedringspotentiale. Disse afviger kun i begrænset
omfang fra de forudgående 2 års rapporter. Således fremhæves spørgsmål
som svingdørsproblematikken, aktindsigtsregler, mangelfulde regler
vedrørende partistøtte, særligt fra anonyme donorer, samt behovet for at
sikre tilstrækkelige økonomiske og personalemæssige ressourcer i
retssystemet. Disse områder er genstand for konkrete anbefalinger fra
Kommissionen.
Anbefalinger til Danmark
Det anbefales, at Danmark
-
-
sikrer tilstrækkelige menneskelige og finansielle ressourcer til retsvæsenet i de
kommende finanslove, jævnfør europæiske standarder herfor.
indfører ny lovgivning om finansiering af politiske partier, der adresserer
spørgsmålet om adskillige og anonyme donationer, og indfører sanktioner for
brud på reglerne for politiske partier.
indfører regler om
”svingdøre” for ministre vedrørende lobbyisme og sikrer
tilstrækkelig kontrol med
aktiverklæringer (”asset declarations”) fra personer i
offentlige topstillinger.
fortsætter processen frem mod en reform af offentlighedsloven med henblik på
at styrke retten til adgang til dokumenter, herunder i særdeleshed med henblik
på at begrænse mulighederne for at give afslag, jævnfør europæiske
standarder herfor.
-
-
EU-note - 2021-22 - E 32: EU-nyt: Kommissionens retsstatsrapport for 2022
2607237_0004.png
EU-konsulentens oversættelse efter den landespecifikke rapport for Danmark
I tillæg hertil peger Kommissionen
ligeledes på linje med tidligere år
på,
at den danske antikorruptionsindsats hviler på en række uformelle normer
og standarder. Der gøres dog fremskridt i form af bedre efterforskning af
komplekse sager, men der er mangler ved rapporteringen af
korruptionssager.
Polen
Rapportens afsnit vedrørende
Polen
er yderst kritisk, men hvor rapporten i
2021 så en forværring af situationen, peger Kommissionen i 2022 alene på,
at de ”alvorlige bekymringspunkter består”. Kommissionen finder særligt, at
der er problemer med retsvæsenets uafhængighed og respekten for EU-
rettens forrang. Det er positivt, at ny lovgivning er blevet gennemført med
henblik på at bekæmpe korruption, men der er stadig alvorlige mangler ved
en række af de problemer, der tidligere er blevet påpeget. Det gælder
eksempelvis, at en række forretningsfolk, der også er
parlamentsmedlemmer, har vidtrækkende immunitet. Det er videre et
problem, at de primære korruptionsbekæmpelsesenheder ikke er
tilstrækkeligt uafhængige.
Mediefriheden er garanteret ved lov, men der er problemer med, at den
undermineres i praksis ved tildelingen af licenser. Samtidig forværres
forholdene for journalister fortsat, bl.a. som følge af, at journalister
retsforfølges. Som følge af undtagelsestilstand under covid-19 er adgangen
til aktindsigt m.v. blevet begrænset.
Det er fortsat et problem, at væsentlige reformer gennemføres uden om de
normale parlamentariske metoder og regler.
Kommissionens anbefalinger til Polen bygger videre på den igangværende
TEU art. 7, stk. 1-procedure og igangværende traktatkrænkelsessager. I
tillæg hertil anbefaler Kommissionen
at rollen som justitsminister adskilles fra rollen som chefanklager, og at
det sikres, at anklagemyndigheden er fuldt ud uafhængig;
at eksisterende regler for lobbyisme og gennemsigtighed i
parlamentsmedlemmers formuer styrkes;
at der sikres uafhængig efterforskning og retsforfølgelse af
korruptionssager, og at der gøres op med straffrihed i højniveau-
korruptionssager;
at der sikres rimelige og gennemsigtige regler for tildeling af
medielicenser;
at
det sikres, at ”public service”-medier
i overensstemmelse med
europæiske standarder kan arbejde uafhængigt;
at der følges op på den øverste polske revisionsrets anbefalinger; og
at forholdene for den polske ombudsperson og det polske civilsamfund
forbedres.
Ungarn
Ligesom kapitlet om Polen, er kapitlet om
Ungarn
yderst kritisk, og det
konstateres, at de forhold, som påpeges af Europa-Parlamentet i forbindelse
med lanceringen af TEU. art. 7, stk. 1-proceduren mod Ungarn samt i
EU-note - 2021-22 - E 32: EU-nyt: Kommissionens retsstatsrapport for 2022
2607237_0005.png
tidligere rapporter om situationen vedrørende overholdelsen af
retsstatsprincippet i Ungarn fortsat gør sig gældende. Bekymringerne gælder
i særdeleshed retsvæsenets uafhængighed og respekten for EU-rettens
forrang.
På antikorruptionsområdet udtrykkes der bekymring over, at man fra
ungarsk side har udskudt implementeringen af en række centrale tiltag, der
skulle have været implementeret i 2020 til 2022 uden at redegøre for,
hvornår dette forventes gjort. Efterforskningen af korruptionsanklager er
utilstrækkelig. Det samme gælder retsforfølgelsen, hvilket er særlig
problematisk i lyset af bekymringer om nepotisme og højniveau-korruption.
Bemærkningerne om de store problemer på korruptionsområdet skal ses i
lyset af, at Kommissionen har igangsat proceduren med henblik på
suspension af dele af Ungarns udbetaling af EU-midler.
På medieområdet er der ligeledes betydelige udfordringer. Der er behov for
en styrkelse af mediemyndigheden. Det skaber bekymring, at staten
kanaliserer betydelige reklamemidler til regeringsvenlige og -tro medier,
hvilket skaber en uens konkurrence for medierne.
Kommissionen anbefaler på den baggrund
at det nationale juridiske råd styrkes og dets uafhængighed sikres;
at sikre, at reglerne for afskedigelse af dommere ændres, så det lever
op til europæiske standarder;
at der gennemføres gennemgribende reformer, for så vidt angår
svingdørsproblematikken og lobbyisme;
at sikre, at korruptionsanklager efterforskes og retsforfølges uafhængigt
og effektivt;
at der gennemføres tiltag, som skal sikre, at mediemyndigheden i
realiteten er uafhængig og lever op til europæiske standarder herfor;
at der gennemføres lovgivning, som skal sikre rimelig og gennemsigtig
fordeling af reklamemidler fra staten; og
at hindringer for civilsamfundet fjernes.
Produceret og skrevet af:
Mathias Grønbek Lydholm, EU-chefkonsulent, tlf. 5907