Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2517872_0001.png
Transportministeren
24. januar 2022
2022-278
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget
Folketinget
Europaudvalget har i brev af 10. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 78:
Ministeren bedes oplyse, om det er muligt at foretage registrering
af ikke-kommercielle luftfartøjer, som er registreret i et andet EU-
land eller tredjeland, men med base i Danmark, hvis ikke det forår-
sager utilsigtede omkostninger for indehaveren af luftfartøjet.
Spørgeren bemærker, at det danske krav om registrering skyldes
sikkerhedsmæssige årsager, jf. ministerens svar af 8. oktober 2021
på spm. nr. 281 (EUU, alm. del, 2020-21), hvorfor det vil være ide-
elt fortsat at registrere de ikke-kommercielle luftfartøjer, dog på en
måde hvorpå det er foreneligt med EU-retten.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som er registre-
ringsmyndighed på luftfartsområdet, som oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Det følger af Chicagokonventionen og dertilhørende bilag, at
et
luftfartøj ikke kan være gyldigt registreret i mere end én stat.
Det er således slet ikke muligt at foretage dansk registrering af et
luftfartøj, hvis luftfartøjet allerede er registreret og fortsat vil være
registreret i en anden stat.
Som anført i svaret af 8. oktober 2021 på spm. nr. 281 (EUU, alm.
del, 2020-2021), kan et EU-registreret ikke-kommercielle luftfar-
tøjer have en fast base i Danmark. Trafikstyrelsen skal dog notifice-
res om denne permanente base, og der er ingen omkostninger for-
bundet med en sådan notifikation.
Som anført i samme svar af 8. oktober 2021 kan et tredjelandsregi-
streret ikke-kommercielt luftfart af sikkerhedsmæssige årsager
ikke have fast base i Danmark.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvorvidt det er muligt at foretage registrering af ikke-kommercielle luftfartøjer, som er registreret i et andet EU-land eller tredjeland, men med base i Danmark, hvis ikke det forårsager utilsigtede omkostninger for indehaveren af fartøjet, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2517872_0002.png
Side 2/2
Der er dog mulighed for at ændre et luftfartøjs registrering fra en
stat til en anden
det gælder både EU-registrerede og tredjelands-
registrerede luftfartøjer. Hvis et luftfartøj skal registreres i Dan-
mark, skal det leve op til gældende EU-sikkerhedskrav.
Idet luftfartøjer registreret i et andet EU-land er underlagt de
samme EU-sikkerhedskrav, som danske registrerede luftfartøjer,
vurderer Trafikstyrelsen umiddelbart, at indehaveren ikke vil blive
pålagt uforholdsmæssige omkostninger ved omregistrering til
dansk register.
Det forventes, at der alene skal afholdes omkostninger til udste-
delse af en række dokumenter
herunder men ikke udelukkende
et registreringsbevis, luftdygtighedsbevis, eventuelle specialgod-
kendelser og eventuel registrering af rettigheder over luftfartøjet.
Gebyrerne og afgifterne fremgår af den til enhver tid gældende be-
kendtgørelse om gebyrer og afgifter på luftfartsområdet.
På nuværende tidspunkt udgør det faste gebyr for registrering af
luftfartøjer samt ejer- og brugerskifte 1.435 kr., mens de øvrige om-
kostninger opgøres efter et gebyr på 990 kr. pr. time, som fakture-
res efter regning. Antallet af sagsbehandlingstimer vil afhænge af,
hvilken type luftfartøj der er tale om, og hvor godt et dokumentati-
onsgrundlag der
er fremsendt. På en ”simpel” sag bliver der
typisk
anvendt mellem 5 og 12 timer.
For så vidt angår luftfartøjer registreret i tredjelande, kan det ikke
afvises, at indehavere af sådanne luftfartøjer kan blive mødt af om-
kostninger ved omregistrering til dansk register (eller et register i
en anden EU medlemsstat). Det skyldes, at der kan være forskel på
EU-sikkerhedskravene og sikkerhedskravene i tredjelande, hvilket
kan medføre, at et luftfartøj fra et tredjeland skal undergå eventu-
elle modifikationer/reparationer, og have udarbejdet nye doku-
mentationer etc., før det lever op til de europæiske sikkerhedsstan-
der og dermed kan blive registreret i Danmark.
Det er ikke muligt at estimere størrelsen af omkostninger ved even-
tuelle modificeringer/reparationer. Omkostningerne vil variere
bl.a. afhængig af lutfartøjstypen, oprindelsesland, alder, stand
samt hvilke modifikationer/reparationer, der skal udføres.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht