Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2536263_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1500
1. marts 2022
Folketingets Europaudvalg har i brev af 1. februar 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 90:
”Ministeren bedes oplyse, om der fortsat forventes at være problemstillinger i
forbindelse med den danske implementering af direktiv (EU) 2019/1158, trods at
aftalepartierne har indført en regel om, at de 9 ugers øremærket barsel skal
afholdes inden for barnets første leveår, idet der jf. aftaleteksten af den 26. oktober
2021 fremgår, at man vil indlede en dialog med EU-Kommissionen for at drøfte
konsekvenserne af direktivet?”
Svar:
Jeg forventer ikke, at dialogen med Kommissionen giver anledning til nye pro-
blemstillinger i forbindelse med implementeringen. Kommissionen skal i løbet af
2027 evaluere direktivet og evt. foreslå ændringer. Vores dialog kan ses som et tid-
ligt indspark til denne evaluering.
Ønsket om dialogen skal ses i lyset af regeringens og mange partiers generelle
skepsis over for, at EU regulerer på dette område. Den principielle skepsis kender
Kommissionen udmærket, men herudover er der anledning til at gøre Kommissio-
nen opmærksom på de konkrete problemstillinger, som implementeringen af direk-
tivet har rejst. Formuleringen i aftalen af 26. oktober 2021 er følgende:
”Aftalepartierne er kritiske over for EU-Kommissionens
vurdering af orlovsdirekti-
vets omfang. Regeringen vil på den baggrund indlede en højniveaudialog med EU-
Kommissionen for at drøfte konsekvenserne af EU-Kommissionens juridiske tolk-
ning af direktivets rækkevidde og de uheldige konsekvenser direktivet får, når det
implementeres i et veludbygget velfærdssystem
som det danske.”
Formuleringen skal ses i lyset dette punkt i aftalen:
”Aftalepartierne er enige om, at de 9 øremærkede ugers forældreorlov efter EU-di-
rektivet skal afholdes inden for barnets første leveår. Denne begrænsning indgår i
aftalen som en direkte konsekvens af direktivet og dets samspil med det danske
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvorvidt der fortsat forventes at være problemstillinger i forbindelse med den danske implementering af orlovsdirektivet, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
velfærdssystem, som dels vil give en række grupper en dobbelt ret til orlov på en
offentlig ydelse, dels vil få betydning for vandrende arbejdstagere. Det vil have be-
tydelige økonomiske konsekvenser, hvis der ikke gøres noget. For at imødegå
dette, skal den øremærkede orlov afholdes inden for barnets første leveår. De reste-
rende ugers orlov kan afholdes inden for barnets første 9 år. Hovedparten af de
barslende forældre vil ikke blive påvirket af begrænsningen, da langt størstedelen
af orloven allerede i dag afvikles inden for barnets første leveår.”
Problemet opstår, fordi vi i Danmark giver ledige og studerende og selvstændige
ret til forældreorlov med ydelser. Men dette kan man ifølge Kommissionen ikke se
bort fra, hvis pågældende senere bliver lønmodtager, og dermed får de principielt
en ”dobbelt ret”. Denne mulighed har vi minimeret med den nævnte begrænsning.
Jeg har i den forbindelse nævnt for den ansvarlige Kommissær, at der er behov for
at tage højde for den nationale kompetence og landenes forskelligartede systemer,
når der reguleres på EU-plan.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2