Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2537346_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 2. marts 2022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 610 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 14. februar 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rasmus Nordqvist (SF) og Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 610 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Hvilke konsekvenser vurderer regeringen, at den nye forordning om veterinærlægemidler kan få for
behandlingen af kæledyr?”
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Fødevarestyrelsen vurderer, at to bestemmelser i den nye veterinærlægemiddelforordning kan få be-
tydning for behandlingen af kæledyr. Det drejer sig dels om forordningens art. 106, stk. 1, om at veteri-
nærlægemidler skal anvendes i overensstemmelse med betingelserne i markedsføringstilladelsen, dels
om forordningens art. 112 og 113 om anvendelse af den såkaldte kaskaderegel.
Det fremgår af forordningens art. 106, stk. 1, at veterinærlægemidler skal anvendes i overensstemmelse
med betingelserne i markedsføringstilladelsen. Bestemmelsen betyder, at dyrlæger skal følge de oplys-
ninger, der fremgår af lægemidlets produktresumé (SPC). Det indebærer, at dyrlægerne ikke har mulig-
hed for at tilpasse dosis og behandlingsperiode efter deres vurdering af det enkelte dyrs behov, såfremt
denne vurdering afviger fra SPC'et. Det kan således ikke afvises, at nogle dyr vil blive over- eller under-
behandlet, såfremt det ikke er muligt for dyrlægen at finde alternative præparater, der opfylder det ak-
tuelle behov.
Det fremgår af forordningens art. 112 og 113, at den såkaldte kaskaderegel finder anvendelse, når der
ikke findes et godkendt veterinært lægemiddel til den dyreart og den sygdom, som skal behandles. Ka-
skadereglen giver mulighed for at anvende et veterinært lægemiddel, der er godkendt i Danmark eller i
en anden medlemsstat, til en anden dyreart eller en anden sygdom. Hvis et sådant lægemiddel ikke fin-
des, må dyrlægen, i den nævnte rækkefølge, anvende et lægemiddel godkendt til mennesker, et læge-
middel fremstillet på apotek efter dyrlægens recept (magistrelt lægemiddel) eller et veterinært lægemid-
del, der er godkendt i et tredjeland. Når dyrlægen ønsker at anvende et lægemiddel, der er godkendt i et
andet land, skal der først indhentes udleveringstilladelse fra Lægemiddelstyrelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, hvilke konsekvenser regeringen vurderer, at den nye forordning om veterinærlægemidler kan få for behandlingen af kæledyr, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Med den nye forordning er rækkefølgen i kaskadereglen ændret, idet lægemidler til mennesker og vete-
rinære lægemidler fra en anden medlemsstat tidligere var sidestillet. Dyrlægen skal nu have afsøgt mu-
ligheden for at anvende et veterinært lægemiddel godkendt i en anden medlemsstat, inden der må væl-
ges et lægemiddel godkendt til mennesker. Konsekvensen af den ændrede kaskaderegel kan være et
øget tidsforbrug for dyrlægen, dels når denne skal afsøge markedet for veterinære lægemidler godkendt
i andre medlemsstater, dels når dyrlægen, i de tilfælde hvor der er et godkendt lægemiddel i en anden
medlemsstat, skal ansøge om og afvente udleveringstilladelse i Lægemiddelstyrelsen.”
For så vidt angår problemstillingen om veterinærlægemiddelforordningens art. 106, stk. 1, henvises i
øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 538 (Alm. del) til Folketingets Miljø- og Fødevare-
udvalg.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2