Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2484506_0001.png
22. november 2021
J.nr. 2021-8110
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 28. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om en skattefritagelse, der er tilladt under skatteundgåelsesdirektivet (ATAD), ikke er tilladt efter GloBE-reglerne, til skatteministeren
2484506_0002.png
Spørgsmål
I OECD’s blueprint om substanstest i GloBE fremgår: “The use of payroll and tangible
assets as indicators of substantive activities is justified because these factors are generally
expected to be less mobile and less likely to lead to tax induced distortions. Conceptually,
excluding a fixed return from substantive activities focuses GloBE on “excess income”,
such as intangible-related
income, which is most susceptible to BEPS risks”.
I GloBE er
der således en skattefritagelse for virksomheder med substans beregnet som 5 pct. af
summen af lønudgifter og driftsmidler opgjort efter årsregnskabet. Er ministeren indstillet
på at erstatte den partielle substanstest, jf. vedtagelsen af L 89, med en substanstest mage
til den, der gælder efter GloBE vedrørende lønudgifter og driftsmidler, der forholdsmæs-
sigt vedrører den indkomst, der CFC-beskattes?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at CFC-reglerne ikke har samme anvendelsesområde og formål
som den ordning, der følger af de såkaldte GloBE-regler i spor 2 i den endelige aftale om
international beskatning i OECD's BEPS IF, der blev indgået den 8. oktober 2021.
GloBE-reglerne
(”Global anti-Base Erosion”) vedrører indførelse af en
global effektiv
minimumskat på 15 pct. for alle selskaber, der indgår i koncerner, hvis årlige omsætning
er mindst 750 mio. euro. GloBE-reglerne er generelle regler, der skal gælde uden hensyn
til, om der konkret er grundlag for at anse indkomsten i et lavt beskattet koncernselskab
for at være udtryk for en skattemotiveret indkomstflytning.
Den formelbaserede indkomstundtagelse (”formulaic substance carve-out”), der skal
gælde efter aftalen, afspejler regelsættets generelle karakter. Efter undtagelsen kan en fast
andel af selskabers indkomst, der opgøres som en procentdel af værdien af selskabets ma-
terielle aktiver og af selskabets faktiske lønudgifter, undtages fra minimumsskatten. Und-
tagelsen gælder uafhængigt af, dels hvilke former for indkomst selskabet oppebærer, dels
om der er konkrete indikationer for skattemotiveret indkomstflytning.
I modsætning til GloBE-reglerne er CFC-reglerne målrettede værnsregler, som skal hin-
dre, at overskudsgivende mobil indkomst placeres i lande med lav beskatning. CFC-reg-
lerne gælder for alle datterselskaber, når mindst 1/3 af selskabets indkomst er CFC-ind-
komst, idet CFC-indkomsten udgøres af afkastet af mobile aktiver såsom finansielle og
immaterielle aktiver. Når CFC-reglerne finder anvendelse, indebærer det ikke blot en vis
minimumsbeskatning af datterselskabernes indkomst, men derimod fuld dansk beskat-
ning med selskabsskattesatsen på pt. 22 pct. af den mobile indkomst.
Ved lov nr. 1180 af 8. juni 2021 blev der gennemført en skærpelse af CFC-reglerne, hvor-
efter såkaldt anden indkomst af immaterielle aktiver fremadrettet skal anses for CFC-ind-
komst. Den partielle substanstest vedrører kun de former for indkomst, som er omfattet
af denne skærpelse.
Det er vurderingen, at den partielle substanstest er en robust og afbalanceret løsning, der
både sikrer en nødvendig skærpelse af CFC-reglerne og tager hensyn til erhvervslivets
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om en skattefritagelse, der er tilladt under skatteundgåelsesdirektivet (ATAD), ikke er tilladt efter GloBE-reglerne, til skatteministeren
2484506_0003.png
bekymringer ved denne skærpelse. Der vurderes derfor heller ikke at være grundlag for at
ændre CFC-reglerne, således at der i stedet indføres en formelbaseret indkomstundtagelse
som den, der skal gælde efter GloBE-reglerne. En sådan skematisk undtagelse ville tværti-
mod stride mod CFC-reglernes overordnede formål og udformning og ville i visse til-
fælde utvivlsomt indebære en svækkelse af værnsreglerne.
Side 3 af 3