Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621991_0001.png
30. august 2022
J.nr. 2022-6498
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
SSv
Samrådsspørgsmål V
- Tale til besvarelse af spørgsmål V den 30. august 2022 kl. 11.15-
12.15.
Spørgsmål
Hvilke muligheder ser ministeren for at indføre differentieret og lavere
moms på fødevarer i Danmark, ligesom man kender det fra Tyskland,
hvor fødevaremomsen er nede på 7 pct.?
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at takke for invitationen til dette samråd an-
gående indførelse af differentieret moms i Danmark i form af en lavere
momssats på fødevarer.
Jeg har stor forståelse for, hvorfor spørger har stillet samrådsspørgsmå-
let. Det er nemlig blevet dyrere at være dansker. Priserne på fødevarer,
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0002.png
brændstof, gas og el er steget, inflationen er høj, og mange familier er
presset på økonomien.
Regeringen følger udviklingen i priserne tæt og er meget opmærksom
på de ekstra udgifter, som i øjeblikket rammer de fleste. Netop for at
hjælpe de hårdest ramte danskere, har regeringen indgået en række po-
litiske aftaler, hvor der kompenseres for de øgede udgifter i form af en
varmecheck, der netop er blevet udbetalt, og en ældrecheck til de pen-
sionister, der har færrest midler.
Vi har også aftalt at forhøje beskæftigelsesfradraget og nedsætte elafgif-
ten midlertidigt i 2022 og 2023. Her vil jeg fremhæve, at den lavere el-
afgift
der bidrager til en lavere elregning
særligt vil hjælpe danskerne
med de laveste indkomster, fordi elregningen ofte fylder lidt mere i bud-
gettet for denne gruppe.
Der er altså med andre ord allerede gjort en hel del for at afbøde de
negative konsekvenser af den aktuelt høje inflation. I det omfang, der
bliver behov for yderligere initiativer
og det udelukker jeg på ingen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0003.png
måde
så vil regeringen fortsat stå stærkt på, at det skal ske inden for
en ansvarlig ramme for den økonomiske politik.
Samtidig er det vigtigt at holde sig for øje, at den danske økonomi, på
trods af de turbulente tider vi lever i, generelt set står i en stærk udgangs-
position, med en rekordhøj beskæftigelse og lav ledighed. Beskæftigel-
sen er aktuelt mere end 150.000 personer over niveauet før corona-pan-
demien.
Det skal vi gøre alt, hvad vi kan for at holde fast i, så langt de fleste
danskere også i årene fremover vil have et arbejde at stå op til.
Momssatsen
Når det er sagt, vil jeg adressere muligheden for at indføre differentieret
moms på fødevarer eller andre varer.
Det danske momssystem er i dag
og har i lang tid under skiftende
regeringer været
kendetegnet ved, at alle varer og ydelser som ud-
gangspunkt er pålagt én momssats på 25 pct.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0004.png
Mit svar vil både komme omkring de juridiske rammer og de økonomi-
ske og administrative konsekvenser af nedsat moms.
Juridiske rammer
Først lidt om de juridiske rammer. Det danske momssystem baserer sig
på fælles EU-momsregler, der findes i momsdirektivet.
Momsdirektivet indeholder rammerne for momssatserne, og disse ram-
mer skal medlemslandene holde sig indenfor. Der er i direktivet fastsat
en normalsats på minimum 15 pct. Det er dog muligt at benytte en ned-
sat sats på mindst 5 pct. for nærmere bestemte varer og ydelser, fx fø-
devarer, som Tyskland har gjort.
Med andre ord er det altså strengt juridisk muligt at indføre nedsat
moms på fødevarer. Og jeg vil tilføje, at jeg har sympati for tanken og
den hensigt, der ligger bag, nemlig at kunne tilgodese de danskere, der
er hårdest ramt af højere priser på fødevarer.
Der er imidlertid også en række dilemmaer og konsekvenser, som man
skal forholde sig til, før man måtte kaste sig ud i det.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0005.png
Afgrænsning
For det første vil der fx opstå afgrænsningsudfordringer og potentiel
konkurrenceforvridning mellem produkter, der kan erstatte hinanden.
Den konkrete afgrænsning vil uundgåeligt medføre gråzoner, som kan
gøre det mere usikkert for virksomhederne, om de nu også pålægger den
rette momssats, og hvor sammenlignelige varer beskattes forskelligt.
Andre lande gør det, så det lader sig håndtere, men det kan være tungt
og bøvlet.
Lad mig komme med et eksempel - færdigretter. Hvis der købes en fær-
digret i supermarkedet, vil det være omfattet af den lavere momssats,
men hvad med takeaway eller restaurationsbesøg? Det vil ikke være om-
fattet af den nedsatte moms? Og hvad med det engangsservice, der fx
ligger sammen med færdigretten? Det vil jo heller ikke være omfattet.
Administrative byrder
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0006.png
Nedsat moms vil således medføre mere komplekse og omfattende
momsregler og derfor også administrative byrder.
For virksomheder vil det inkludere fx tilpasning af IT- og regnskabssy-
stemer, men også ift. løbende at sikre overholdelse af mere komplekse
momsregler.
For myndighederne vil momskontrollen blive vanskeliggjort og mere
omkostningstung af at indføre et momssystem med flere satser.
Implementering hos Skatteforvaltningen
Dertil kommer, at indførelse af en nedsat momssats vil medføre et væ-
sentligt IT-udviklingsarbejde for en Skatteforvaltning, hvor IT-udvik-
lingskapaciteten i udgangspunkt er under væsentligt pres.
Konkret vil der være behov for at ændre i tre af Skatteforvaltningens
IT-systemer. To af de berørte systemer vil være DebitorRestance og Er-
hvervssystemet, som er såkaldte Legacy-systemer. Legacy-systemer er
ældre systemer, som er komplekse og erfaringsmæssigt er omkostnings-
fulde og vanskelige at foretage ændringer i.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0007.png
Så vil man selvfølgelig skulle forholde sig til de økonomiske konsekven-
ser
både de samfundsøkonomiske og de statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomi
Set med samfundsøkonomiske briller vil nedsat moms på fødevarer
medføre en forvridning i forbrugernes afvejning mellem udgifter til fø-
devarer og andre forbrugsudgifter som forrykker forbrugssammensæt-
ningen. Sammen med de øgede administrative omkostninger giver dette
et velfærdstab.
Det kan tilføjes, at for borgerne vil momsbesparelsen umiddelbart være
proportional med udgiften til de omfattede varer, og i kroner og øre vil
momsbesparelsen således være størst for de borgere, der målt i kroner
og øre køber mest af de omfattede varer. Overordnet set betragtes
momsen som helhed som omtrent fordelingsneutral, fordi forbruget
følger indkomstniveauet på tværs af de forskellige indkomstgrupper.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0008.png
Mindreprovenu for staten
Sidst men ikke mindst vil der være en væsentlig provenuvirkning.
Det umiddelbare mindreprovenu ved en nedsat moms på 7 pct. på fø-
devarer vil i sagens natur afhænge af den konkrete afgrænsning, men
skønnes groft at udgøre mere end 14 mia. kr. årligt.
På sigt vil et mindreprovenu selvfølgelig skulle finansieres. Og det er
klart, at et mindreprovenu i den størrelsesorden kræver markante finan-
sieringstiltag
med de afledte virkninger der nu vil være forbundet her-
med.
Her må man så politisk forholde sig til finansieringsudfordringen. Jeg
vil blot stilfærdigt konstatere, at indenfor en ansvarlig økonomisk
ramme kan man ikke tale om nedsat moms på fødevarer uden samtidig
at tale om finansieringen heraf.
Og selvom jeg har sympati for tanken, så må jeg også anføre, at nedsat
moms på fødevarer desværre ikke er noget man kan indføre i en kortere
periode, hvor danskernes privatøkonomi udfordres af markante
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. august 2022 om muligheden for at indføre differentieret og lavere moms på fødevarer, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, til skatteministeren
2621991_0009.png
prisstigninger. Der vil være en mærkbar implementeringstid, samt be-
hov for nærmere analyse af bl.a. afgrænsning og konsekvenser.
Afrunding
Hvis jeg kort skal opsummere, vil jeg sige, at regeringen er meget opta-
get af at sikre, at Danmark og danskerne kommer igennem den nuvæ-
rende situation.
Jeg har derfor stor sympati for det spørgsmål, der er stillet her til sam-
rådet i dag. Jeg tolker det på sådan vis, at det udspringer af at ønske om
at hjælpe nogle af de danskere, der står i en vanskelig økonomisk situa-
tion i dag.
Regeringen og Folketinget har allerede indgået flere aftaler, der skal gøre
det lettere for dem med mindst at få pengene til at slå til. Jeg vil ikke
afvise, at der skal gøres mere. Og jeg ser frem til en drøftelse af i dag,
om hvordan vi løser den opgave bedst i fællesskab.
Tak for ordet.