Europaudvalget 2021-22
C (2021) 8481 Bilag 1
Offentligt
2502418_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Meddelelse fra Kommissionen om kriterier for analysen af, hvorvidt
statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælles-
europæisk interesse er forenelig med det indre marked (KOM (2021)
8481)
1.
Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 offentliggjort en revideret med-
delelse om statsstøtteregler for vigtige projekter af fælles europæisk interesse
fra 2014. Meddelelsen fastsætter, hvilke kriterier der skal ligge til grund for
Kommissionens vurdering af EU-medlemsstaternes støtte til grænseoverskri-
dende vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse (IPCEIs).
Den reviderede IPCEI-meddelelse indeholder en række målrettede tilpasnin-
ger i forhold til de nuværende regler, heriblandt at IPCEIs gøres mere fæl-
leseuropæiske og åbne for deltagelse fra alle EU-medlemsstater, at adgan-
gen for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) lettes, at mål og kriterier
tilpasses EU's nuværende prioriteter samt at de specifikke kriterier, som pro-
jekterne skal leve op til, præciseres og tilpasses.
Regeringen hilser den reviderede IPCEI-meddelelse velkommen og støtter
generelt indholdet, herunder især Kommissionens fokus på at gøre IPCEIs
mere åbne for EU-medlemsstater og lettere at indgå i for små og mellemstore
virksomheder. Regeringen ser positivt på, at der alene er tale om en række
relevante målrettede tilpasninger og ikke en grundlæggende ændring af reg-
lerne, herunder at princippet om markedsmæssige eller systemiske fejl som
grundlag for tildeling af støtte fastholdes.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 25. november 2021 vedtaget en revideret meddelelse
om statsstøtteregler for vigtige projekter af fælles europæisk interesse
”Kri-
terier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af
vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre mar-
ked” (KOM (2021) 8481).
Den tidligere meddelelse er fra 2014. Meddelelsen
blev modtaget i dansk sprogversion den 25. november 2021.
I meddelelsen fastlægges det, hvilke kriterier der skal ligge til grund for Kom-
missionens vurdering af EU-medlemsstaternes støtte til grænseoverskridende
vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse (IPCEIs). IPCEI er et statsstøt-
teinstrument, der giver mulighed for, at EU-medlemsstater kan gå sammen
og bruge statsstøtte for at afhjælpe markedsfejl eller samfundsmæssige ud-
fordringer, der ellers ikke kan afhjælpes. Kommissionen har vedtaget den
reviderede IPCEI-meddelelse efter en evaluering af de nuværende regler, der
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0002.png
blev gennemført i 2019 som led i Kommissionens samlede evaluering af
EU’s statsstøtteregler.
Revisionen afspejler også Kommissionens erfaringer
fra praksis på området med godkendelse af navnlig tre afgørelser om IPCEIs
inden for mikroelektronik (i december 2018) og batteriværdikæden (i decem-
ber 2019 og januar 2021) samt den faste jernbane- og vejforbindelse over
Femern Bælt (i marts 2020).
Kommissionen iværksatte den 23. november 2020 en høring af deres road-
map for revisionen af meddelelsen, hvortil regeringen udarbejdede et hø-
ringssvar (EUU 2020-21, Alm.del, Bilag 201). Den 23. februar 2021 iværk-
satte Kommissionen en høring af deres udkast til den reviderede meddelelse,
hvortil regeringen også udarbejdede et høringssvar (EUU 2020-21, Alm.del,
Bilag 463).
De nuværende regler blev vedtaget 20. april 2014 med virkning fra 1. juli
2014 til 31. december 2020 (2014/C 188/02). Kommissionen forlængede den
2. juli 2020 virkningen af disse regler indtil den 31. december 2021 som følge
af den igangværende revision af reglerne (2020/C 224/02). Den reviderede
IPCEI-meddelelse vil gælde fra den 1. januar 2022, hvilket indebærer, at
Kommissionen vil anvende kriterierne på alle anmeldte støtteprojekter,
som den skal træffe afgørelse om fra og med den 1. januar 2022, også selv
om projekterne blev anmeldt før denne dato.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen giver vejledning om vurderingen af offentlig finansiering af
IPCEIs i henhold til
EU’s
statsstøtteregler og består udover en introduktion
af fire afsnit, der fastsætter henholdsvis anvendelsesområdet (afsnit 2); krite-
rier for støtteberettigelse, herunder krav til projektdefinition, fælleseuropæisk
interesse og projektets betydning (afsnit 3); forenelighedskriterier, herunder
krav til støttens nødvendighed og proportionalitet, forebyggelse af urimelige
konkurrencefordrejninger og gennemsigtighed (afsnit 4); samt regler for an-
meldelse, rapportering og anvendelse af støtten (afsnit 5)
Centralt for vurderingen af støttens berettigelse (afsnit 3) er, hvorvidt der er
tale om en fælleseuropæiske interesse. Vurderingen heraf beror på, hvorvidt
projektet lever op til en række generelle kumulative kriterier, samt hvilke af
en række specifikke kriterier, projektet lever op til. Derudover fastlægges en
række positive indikatorer, som Kommissionen vil se positivt på, hvis op-
fyldt.
Generelle kumulative kriterier.
For at være støtteberettiget skal et projekt:
-
yde et vigtigt bidrag til EU's mål
-
påviseligt afhjælpe væsentlige markedssvigt
-
involvere mindst fire medlemsstater i EU, medmindre et mindre an-
tal undtagelsesvis er berettiget på grund af projektets art
2
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0003.png
-
-
-
-
udformes på en gennemsigtig og inklusiv måde, der giver alle EU-
medlemsstater en reel mulighed for at deltage i et nyt projekt
skabe konkrete positive afsmittende virkninger til gavn for ikke kun
de deltagende medlemsstater og virksomheder, men hele EU
indebære en betydelig medfinansiering fra de virksomheder, der vil
modtage statsstøtte samt
undgå at have negative miljøvirkninger, der sandsynligvis ikke vil
blive opvejet af tilstrækkelige positive virkninger.
Generelle positive indikatorer.
Kommissionen vil tage positivt hensyn:
-
hvis udformningen af projektet, udvælgelsen af projektet og/eller pro-
jektets forvaltningsstruktur involverer Kommissionen eller et organ,
Kommissionen har delegeret sine beføjelser til
-
hvis projektet involverer væsentlige samarbejdsrelationer, hvad angår
antal af partnere, inddragelse af organisationer fra forskellige sektorer
eller inddragelse af virksomheder af forskellig størrelse (navnlig sam-
arbejde mellem store virksomheder og SMV'er)
-
hvis projektet indebærer medfinansiering fra en EU-fond
-
hvis projektet involverer et betydeligt bidrag fra uafhængige private
investorer
-
hvis projektet afhjælper en klart identificeret og betydelig strategisk
afhængighed
Specifikke kriterier
-
forsknings-, udvikling- og innovationsprojekter (F&U&I-projekter)
skal være af væsentlig innovativ art
-
første industrielle anvendelse-projekter skal indebære udvikling af et
nyt produkt/tjeneste med højt forsknings- eller innovationsindhold
-
infrastrukturprojekter inden for miljø, energi, transport, sundhed eller
det digitale område skal være af stor betydning for EU’s strategier på
de respektive områder eller bidrage væsentligt til det indre marked
Endvidere kan det fremhæves, at Kommissionen kan anmode den anmeld-
ende medlemsstat om at indføre en tilbagebetalingsmekanisme som en yder-
ligere sikkerhedsforanstaltning for at sikre, at statsstøtten fortsat står i et ri-
meligt forhold til målet og er begrænset til det nødvendige.
Tilpasninger i den reviderede IPCEI-meddelelse
Den reviderede IPCEI-meddelelse indeholder en række målrettede tilpasnin-
ger i forhold til de nuværende regler, heriblandt følgende:
IPCEIs gøres mere fælleseuropæiske og åbne
Det fastsættes, at IPCEIs normalt skal omfatte mindst fire EU-medlemsstater,
hvor der tidligere blot var krav om deltagelse fra mere end én EU-medlems-
3
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0004.png
stat. Derudover er det blevet et af kriterierne for vurdering af den fælleseuro-
pæiske interesse, at alle EU-medlemsstater skal være givet en reel mulighed
for at deltage i et IPCEI under udformning.
Adgangen for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) lettes
SMV’ers deltagelse
i IPCEIs forsøges lettet gennem specifikke lempelser,
der vedrører vurderingen
af støttens berettigelse, f.eks. at SMV’er i udgangs-
punktet er undtaget tilbagebetalingsmekanismer, medmindre der forelægger
ekstraordinære omstændigheder, eller at der er mulighed for, at
SMV’ers
medfinansiering til projekter kan være mindre, end det ellers kræves. Endvi-
dere er samarbejde mellem store virksomheder og
SMV’er blevet en
eksplicit
del af de generelle positive indikatorer.
Mål og kriterier tilpasses EU's nuværende prioriteter
Meddelelsen er blevet tilpasset med henblik på at sikre overensstemmelse
mellem EU’s nuværende prioriteter og de mål, der fremhæves i meddelelsen.
Det gælder bl.a. kriteriet for, hvorvidt projektet yder et vigtigt bidrag til EU's
mål, hvor en række
af EU’s
nyere strategier fremhæves, såsom den grønne
pagt, samt kriteriet om, at projektet skal overholde princippet om
”ikke at
gøre væsentlig skade”
i lyset af
EU’s
miljøpolitik. Dertil er det nyt, at det
vurderes som en positiv indikator, hvis projektet afhjælper en strategisk af-
hængighed. Endvidere henvises der i meddelelsen til, at IPCEIs også kan bi-
drage til genopretning efter alvorlige økonomiske forstyrrelser og støtte be-
stræbelserne på at styrke EU’s sociale og økonomiske modstandsdygtighed.
Præcisering og tilpasning af de specifikke kriterier
Definitionen af hvornår et projekt indebærer første industriel anvendelse er
blevet præciseret nærmere, idet det fremgår, at der herved forstås opskalering
af pilotfaciliteter, demonstrationsanlæg eller første udstyr/faciliteter efter pi-
lotfasen, men ikke masseproduktion eller kommercielle aktiviteter. Derud-
over er det specifikke kriterie, der i de nuværende regler alene går på projek-
ter vedrørende miljø, energi og transport, blevet udvidet til også at gælde
sundhed og det digitale område. Samtidig er det indsnævret til alene at ved-
røre infrastrukturprojekter og ikke projekter i bred forstand.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da det ikke er relevant i denne
sammenhæng.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
4
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0005.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Dog må dansk deltagelse i konkrete IPCEIs forventes at
have betydelige statsfinansielle konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 3.
december 2021. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv (DE)
fremhæver, at EU hverken kan eller skal statsstøtte
sig til konkurrenceevne. Europæiske virksomheder bliver konkurrence-
dygtige ved at sikre et velfungerende indre marked og ved at bruge de al-
mindelige handelsdefensive instrumenter, FDI-screening og det nye for-
slag om forvridende statsstøtte fra tredjelande, til at beskytte os mod dum-
ping og anden konkurrenceforvridning udefra. Hvis europæiske virksom-
heder skal blive succesfulde, og også gerne store, så skal der være et stort
barrierefrit
hjemmemarked med fri konkurrence og mulighed for at ”scale
up” –
EU skal ikke efterligne visse tredjelande og forsøge at statsstøtte sig
til succes eller tillade enorme industrimonopoler
bedre rammevilkår og
konkurrence er nøglen.
DE fremhæver endvidere, at både Danmark og Europa har meget store
overskud på vores betalingsbalancer. Det skyldes i høj grad frie og åbne
internationale værdikæder og markeder for handel og arbejdskraft. Derfor
har Danmark over de sidste 10 år formået at skabe et samlet overskud på
betalingsbalancen på over 1.600 mia.kr. Eksporten beskæftiger ca. 750.000
i Danmark. Frie og åbne markeder gør Danmark markant mere velstående.
Markeder, der er forenelige med principperne bag Europas indre marked
og WTO
ikke protektionisme.
DE er bekymrede for, at statsstøtte og ændringer af konkurrencereglerne
herunder reglerne for brugen af artikel 107, stk. 3, litra b) i Traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde
vil ende i protektionisme og et
uhensigtsmæssigt statsstøtteræs både internt i EU og ift. tredjelande, sam-
tidigt med, at større industrivirksomheder reelt vil blive beskyttet mod kon-
kurrence på det europæiske marked. Det vil ikke være i Danmarks inte-
5
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0006.png
resse, da frie og internationale markeder er af stor værdi for danske virk-
somheder. Det vil derfor ramme både virksomheder og forbrugere uhen-
sigtsmæssigt, og sandsynligvis ende i et ringere incitament til at innovere.
Endvidere påpeger DE, at IPCEI-projekterne indtil videre har været ret
uigennemskuelige og effekten reelt ukendt. Dansk Erhverv er stærkt be-
kymrede for den forvridning der kan ske ved at pumpe så store beløb ud i
nogle få medlemsstater på et helt snævert forretningsområde. Det er derfor
afgørende vigtigt at fastholde de centrale principper for det indre marked
herunder effektiv konkurrence, hvorfor statsstøtte i henhold til IPCEI stats-
støtteretningslinjerne skal fokuseres på tilfælde af klare markedsfejl som
fx i forhold til klimakrisen.
DE støtter, at der fokuseres skarpt på projekter der retter sig mod forskning,
udvikling og innovation (R&D&I). Dansk Erhverv støtter ikke, at IPCEI
kan beskæftige sig med industriel udrulning og lignende almindelige indu-
stri-investeringer, som bør fungere på det almindelige marked. Det er ikke
åbenlyst, hvilken markedsfejl industriel udrulning skal adressere, hvis de
almindelige rammevilkår ellers er rimeligvis på plads. Der er positive ek-
sempler på, at projekterne kan benyttes hensigtsmæssigt, eksempelvis ift.
hydrogen, men det er for tidligt at sige mere om resultaterne af disse sats-
ninger.
DE er meget positive over for Kommissionens fokus på at sikre, at der klart
identificeres en markedsfejl, før et IPCEI-projekt kan sættes i gang. Dette
fremgår tillige af meddelelsen, der overordnet er ret fokuseret på at undgå
markedsfejl, forvridninger og statsstøtteræs. DE er dog bekymret for, at
den politiske virkelighed nok reelt kommer i vejen. DE kunne derfor have
ønsket sig mere præcise og restriktive kriterier.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen. Der forventes dog overordnet op-
bakning blandt EU-medlemslandene til meddelelsen og de målrettede tilpas-
ninger. Det er forventningen, at en række af de lande, der i stigende grad ser
statsstøtte til vigtige projekter af fælleseuropæiske interesse som et helt cen-
tralt instrument i EU’s industripolitik,
gerne havde set en større fleksibilitet
både i forhold til bredere anvendelsesområde og hurtigere proces for anmel-
delse, vurdering og godkendelse. Omvendt ventes en række lande at stille sig
positive overfor, at revisionen ikke fører til en grundlæggende udvidelse af
instrumentets anvendelsesområde, men indeholder en række relevante tilpas-
ninger.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den reviderede IPCEI-meddelelse velkommen og støtter
generelt indholdet, herunder især Kommissionens fokus på at gøre IPCEIs
6
c (2021) 8481 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked
2502418_0007.png
mere åbne for EU-medlemsstater og lettere at indgå i for små og mellemstore
virksomheder. Regeringen ser positivt på, at der alene er tale om en række
relevante målrettede tilpasninger og ikke en grundlæggende ændring af reg-
lerne.
Regering støtter en mere åben tilgang til IPCEIs som ét blandt flere instru-
menter til at understøtte vigtige fælleseuropæiske prioriteter, men fastholder
en grundlæggende restriktiv linje ift. øget brug af statsstøtte. I forlængelse
heraf lægger regeringen vægt på, at brugen af statsstøtte skal være målrettet
og afgrænset til tilfælde af markedsfejl og store samfundsmæssige udfordrin-
ger, der ikke kan håndteres gennem andre mere hensigtsmæssige instrumen-
ter. Derfor ser regeringen positivt på, at princippet om markedsmæssige el-
ler systemiske fejl som grundlag for tildeling af støtte fastholdes.
Regeringen ser positivt på, at Kommissionen har hævet antallet af EU-med-
lemsstater, der som udgangspunkt skal deltage i et projekt, før det kvalifi-
cerer til et IPCEI. I forlængelse heraf støtter regeringen tilføjelsen om, at
alle EU-medlemsstater skal være underrettet og givet en reel mulighed for
at deltage i et IPCEI under udformning. Regeringen ser især positivt på, at
det er blevet en del af de generelle kumulative kriterier, idet projekter skal
leve op til disse. Regeringen lægger vægt på, at der sikres effektive, forud-
sigelige og transparente processer for etableringen af IPCEIs, der ikke går
på kompromis med Kommissionens objektive vurdering af anmeldte pro-
jekter.
Regeringen støtter,
at adgangen for SMV’er lettes gennem en række spe-
cifikke lempelser vedrørende Kommissionens vurdering af støtteberetti-
gelsen,
samt at samarbejde mellem store virksomheder og SMV’er
nu ind-
går eksplicit som en positiv indikator.
Regeringen støtter
generelt meddelelsens tilpasninger til EU’s nuværende
prioriteter, herunder især i forhold til den grønne og digitale omstilling. Re-
geringen lægger vægt på, at det defineres klart, hvad der skal forstås ved en
strategisk afhængighed, med henblik på at sikre forudsigelighed og objekti-
vitet i Kommissionens vurdering heraf. Dertil lægger regeringen vægt på, at
IPCEI-meddelelsen som altovervejende udgangspunkt ikke benyttes som
grundlag for udbetaling af genopretningsstøtte.
Regeringen ser som udgangspunkt positivt på, at projekter inden for miljø,
energi, transport, sundhed eller det digitale område, der ikke har karakter af
F&U&I-projekter eller første industrielle anvendelse-projekter, skal være in-
frastrukturprojekter.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7