Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0563 Bilag 1
Offentligt
2459700_0001.png
Notat
8. oktober 2021
J.nr. 2021-5545
Kontor: Miljø, Energi og
Motor (MEM)
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Initialer: JVJ & ESD
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/96/EF om omstrukturering af
EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet (EU) nr. 0213/2021
(”energibeskatningsdirektivet”)
(KOM(2021) 563 final).
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat forslag til revision af direktiv 2003/96/EF om omstruk-
turering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet. Forslaget er modtaget i
en dansk sprogversion i Rådet den 10. september 2021. Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Hovedformålene med revisionen af direktivet er at tilpasse beskatningen af energiprodukter og elektricitet
til EU’s energi-
og klimapolitikker med henblik på at
bidrage til at nå EU’s
klima- og energimål for
2030 og opnå klimaneutralitet inden 2050 samt at tilvejebringe en ramme, der bevarer og forbedrer
EU’s indre marked ved at ændre afgiftssatsernes omfang og struktur og rationalisere brugen af valgfrie
afgiftsfritagelser og- lempelser.
De væsentligste ændringer indebærer, at minimumsafgifterne fastsættes efter energiindhold (kr./GJ), og
ikke efter volumen, som der gælder i dag. Alle afgiftspligtige energiprodukter bliver kategoriseret i forskel-
lige afgiftsniveauer på baggrund af deres miljøpræstation og produktets anvendelse.
Med forslaget indføres en udvidelse af afgiftsområdet. Det foreslås, at biomasse samt energiprodukter og
elektricitet til luft- og skibsfart skal være afgiftspligtig. Endvidere ophæves muligheden for differentiering
af afgiftssatser på baggrund af, om energiprodukter anvendes af erhverv eller ikke-erhverv.
Ændringerne foreslås sat i kraft den 1. januar 2023 og gennemført gradvist indtil 2033, hvor alle æn-
dringerne vil være fuldt indfaset.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige, økonomiske samt klimamæssige konsekvenser.
Regeringen arbejder konstruktivt for en ambitiøs revision af energibeskatningsdirektivet, der bidrager til
reduktionen af CO
2
-udledninger i EU, herunder bl.a. en forhøjelse af de nugældende minimumssatser og
en ændring af energibeskatningen, så afgifterne fastsættes på baggrund af energiprodukternes energiind-
hold.
2. Baggrund
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0002.png
Beskatning af energiprodukter og elektricitet er en central brik i klima- og energipolitik-
ken. De harmoniserede regler i direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstruktu-
rering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet ("energibe-
skatningsdirektivet") har til formål at sikre et velfungerende indre marked. Siden vedtagel-
sen af energibeskatningsdirektivet har den underliggende klima- og energipolitiske ramme
imidlertid ændret sig markant, hvorfor EU-Kommissionen vurderer, at direktivet ikke
længere er i overensstemmelse med de nuværende EU-politikker, og at energibeskatnings-
direktivet ikke længere sikrer et velfungerende indre marked.
Det gældende energibeskatningsdirektiv, som trådte i kraft den 1. januar 2004, fastsætter
minimumssatser for afgifter på kul, gas, elektricitet og mineralolier i EU samt obligatori-
ske afgiftsfritagelser bl.a. for energiprodukter til bl.a. luftfart og sejlads og visse frivillige
afgiftsfritagelser.
Kommissionen stillede i april 2011 forslag til en revision af energibeskatningsdirektivet,
hvor der bl.a. blev lagt op til, at der skulle tilføjes en CO
2
-komponent til direktivet, så be-
skatningen også blev afhængig af energiprodukternes CO
2
-indhold, ligesom direktivets
minimumssatser skulle indekseres for at undgå, at satserne bliver udhulet over tid. Det
var dog ikke muligt at opnå enighed om forslaget, der kræver enstemmig vedtagelse i Rå-
det, hvorfor Kommissionen trak forslaget tilbage i februar 2015.
Kommissionen offentliggjorde den 12. september 2019 en evaluering af direktivet, som
grundlæggende konkluderede, at direktivet er forældet. Efter denne evaluering vedtog Rå-
det konklusioner, hvori det fandt, at energibeskatning kan være en vigtig del af de økono-
miske incitamenter, der driver en vellykket energiomstilling, fører til lave drivhusgasemis-
sioner og energibesparelsesinvesteringer og samtidig bidrager til bæredygtig vækst, og op-
fordrede Kommissionen til at revidere energibeskatningsdirektivet.
På overordnet tre områder vurderer Kommissionen, at energibeskatningsdirektivet mang-
ler sammenhæng med de nuværende klima- og energieffektiviseringsmål og mht. at sikre
et velfungerende indre marked.
For det første vurderes energibeskatningsdirektivet ikke at være i overensstemmelse med
EU's klima- og energimålsætninger. Det skyldes, at nye, mindre kulstofintensive brænds-
ler beskattes som fossile brændsler, hvis disse nye brændsler er opstået siden vedtagelsen
af det seneste energibeskatningsdirektiv i 2003, og der derfor ikke er nogen særskilt sats
herfor.
For det andet vurderes energibeskatningsdirektivet reelt at fremme anvendelsen af fossile
brændsler. Der ses en kombination af meget forskellige nationale satser og en lang række
afgiftsfritagelser og -lempelser. Rækken af fritagelser og lempelser fungerer som incita-
menter til at anvende fossile brændsler.
Side 2 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0003.png
For det tredje sikrer energibeskatningsdirektivet ikke længere et velfungerende indre mar-
ked, idet minimumsafgiftssatserne har mistet deres konvergerende indvirkning på de nati-
onale afgiftssatser. Minimumssatserne er lave, da de ikke er blevet ajourført siden 2003,
selv om de nationale satser i de fleste tilfælde ligger betydeligt over de minimumssatser,
der er fastsat i energibeskatningsdirektivet.
Direktivet tager således ikke højde for udviklingen af ny teknologi eller sammenhængen
med anden regulering på området (fx kvotehandelssystemet). De gældende fritagelser i di-
rektivet går imod EU’s politiske
mål på andre områder, herunder målet om et effektivt in-
dre marked
og navnlig EU’s klimapolitik.
Endelig er direktivets prissignal udhulet over
tid, da de gældende minimumssatser ikke indekseres.
Det Europæiske Råd har derfor opfordret Kommissionen til at fremsætte forslag om en
revision af energibeskatningsdirektivet, som skal fremme betingelser, incitamenter og
rammer, der i overensstemmelse med Paris-aftalen skal sikre omstilling til et klimaneutralt
EU under hensyntagen til konkurrenceevne, retfærdighed og social balance samt EU-lan-
denes nationale forhold.
Kommissionen fremsatte den 14. juli 2021 et forslag, KOM (2021) 563, til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2003/96/EF om omstrukturering af EF-bestemmelserne for be-
skatning af energiprodukter og elektricitet. Forslaget er oversendt til Rådet den 10. sep-
tember 2021 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat som en del af Europa-Kommissionens
’Fit for 55’-pakke,
der skal bi-
drage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55
pct. reduktioner i forhold til
1990-niveauet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning (EU) 2021/1119).
Der er
andre forslag i ’Fit for 55’-pakken,
der skal ses i tæt sammenhæng med forslaget,
herunder særligt Kommissionens forslag om ændring af direktiv 2003/87/EF om et sy-
stem for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og afgørelse (EU)
2015/1814 om oprettelse og anvendelse af en markedsstabilitetsreserve i forbindelse med
Unionens ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner og forordning (EU)
2015/757 (KOM (2021) 551). Der henvises til grund- og nærhedsnotat om kvotehandels-
systemet for en nærmere redegørelse herom.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten for den Europæiske Unions Funktions-
måde artikel 113 og 192 (2). Forslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter hø-
ring af Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Formål
Forslaget om en revision af energibeskatningsdirektivet er en del af Kommissionens
’Fit
for 55’-pakke,
som skal udmønte 2030-målet
samt ambitionerne i den Grønne Pagt. ’Fit
for 55’-pakken
dækker en række politikområder, heriblandt handlingsplaner for klima,
Side 3 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0004.png
energi, industri mv., initiativer til at integrere bæredygtighed i alle EU-politikker samt lov-
givningsmæssige initiativer, herunder en revision af ETS, der skal understøtte EU som
global leder inden for klima og miljø.
Det nuværende energibeskatningsdirektiv fastlægger minimumssatser for beskatningen af
energiprodukter (kul, olie, gas og biobrændsler), der anvendes som brændstof som
brændsel til opvarmning og for elektricitet. Det er, efter det nuværende energibeskat-
ningsdirektiv, muligt at differentiere afgiften på energiprodukter anvendt til erhverv og
ikke-erhverv. Der er derfor i Danmark lavere satser for energiprodukter anvendt i erhverv
til procesformål end energiprodukter brugt til ikke-erhverv, fx husholdninger. Biomasse
som fx halm og træ er ikke omfattet af direktivets anvendelsesområde, men kan beskattes
efter nationale regler.
Hovedformålet med opdateringen af direktivet er at skabe et bedre fundament for reduk-
tion af udledningerne samt en mere ensartet regelanvendelse i EU, herunder en bedre
sammenhæng til øvrig regulering af CO
2
-udledning via kvotehandelssystemet m.v. Revisi-
onen har ligeledes til formål at varetage klimamæssige hensyn, hvor det nugældende direk-
tiv primært er rettet mod indre markedshensyn. Der er med forslaget fokus på tilpasning
til nye teknologier og produkter (biobrændstoffer, brint og øget anvendelse af elektricitet)
og de nugældende undtagelser for skibe og fly.
Forslagets indhold
Gruppering af afgiftsniveauer, minimumssatser og overgangsordning
Med revisionen foreslås en forhøjelse af minimumsafgifterne. I dag er minimumsafgif-
terne opgjort ud fra metriske enheder (kr./liter, kr./tons osv.). Med forslaget lægges der
op til at fastsætte minimumsafgifterne efter energiindhold (kr./GJ). Minimumssatserne
foreslås derudover indekseret, så de ikke udhules over tid.
I forslaget grupperes afgiftspligtige energiprodukter i generelle kategorier efter type. Disse
rangordnes efter energiindhold og miljøpræstationer (herunder produkternes miljø- og
sundhedspåvirkning), så der laves 3-4 overordnede grupper.
Der er fastsat forskellige minimumssatser, som er ens inden for de forskellige grupper.
Minimumssatserne differentieres på baggrund af produktets anvendelse. Minimumssat-
serne er højere for energiprodukter anvendt til brændstof til transport end for energipro-
dukter anvendt til varme.
Afgiften på elektricitet er på niveau med den lavest afgiftspålagte gruppering indenfor an-
vendelse til brændstof og varme. Afgiften af elektricitet differentieres ikke på baggrund af
anvendelsen.
Grupperingen udgør et generelt princip i direktivet. Det medfører, at energiprodukter in-
denfor samme gruppering pålægges ens afgiftsniveauer indenfor den enkelte type anven-
delse. Det vil bl.a. betyde, at ikke-bæredygtige biobrændsler skal følge afgiftsniveauet for
Side 4 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0005.png
benzin anvendt til fx opvarmning. Princippet gælder således ikke på tværs af forskellige
anvendelser, kun inden for samme anvendelse.
Princippet medfører også, at forholdet mellem minimumssatserne på anvendelsen af de
forskellige energiprodukter og elektricitet skal benyttes, når der nationalt fastsættes højere
afgifter end minimumsafgifter. Det skal forstås på den måde, at afgiften på den gruppe-
ring, der har den laveste minimumsafgift, ikke må være højere end afgiften på energipro-
dukterne i den gruppering, der har en højere afgiftssats.
Endelig gælder princippet også, når direktivet giver mulighed for differentiering i afgifts-
satserne, fx hvor direktivet giver mulighed for afgiftslempelser. Det betyder, at en afgifts-
lempelse af energiprodukter til fx varme ikke kan være ens for alle energiprodukter, men
skal differentieres på baggrund af de enkelte energiproduktgruppers rangering.
Med direktivet foreslås en overgangsordning. Forslaget lægger op til, at der indføres for-
skellige minimumssatser fordelt på fire grupperinger, som efter ti år vil blive reduceret til
tre grupperinger.
Der fastsættes forskellige minimumsbeskatningsniveauer for energiprodukters anvendelse
som brændstoffer til transport, brændstoffer, der bruges til specifikke formål (f.eks. i den
primære sektor), brændstoffer til opvarmning, f.eks. kul, samt elektricitet.
Der fastsættes som nævnt en overgangsperiode på 10 år. Minimumsafgifterne vil stige en
tiendedel om året indtil udgangen af overgangsperioden med undtagelse af minimumsaf-
giften på lav-emissionsbrændstoffer.
Den foreslåede rangorden og grupperingerne under og efter overgangsordningen fremgår
af
tabel 1
og
tabel 2.
Tabel 1. Rangorden for energiprodukter og elektricitet i løbet af overgangsordningen fra 2023
Afgiftstrin afhængig af miljømæssig præstation Omfattede energiprodukter
Højeste
Benzin
Gasolie
Petroleum
Kul og koks
Tung fyringsolie
Ikke-bæredygtige biobrændsler og flydende biovæsker
Ikke-bæredygtige faste produkter, der falder under KN ko-
derne 4401 og 4402
Næsthøjeste
Flydende Petrolum Gas (LPG)
Naturgas
Ikke-bæredygtig biomasse og -gas
Ikke-vedvarende brændsler af ikke-biologiske oprindelse
Næstlaveste
Bæredygtige biobrændsler baseret på energiafgrøder
Bæredygtig biogas baseret på energiafgrøder
Bæredygtige biobrændsler, -gasser og flydende biovæsker
Bæredygtige biogasser
Side 5 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0006.png
Bæredygtige faste produkter, der falder under KN koderne
4401 og 4402
Laveste
Lavemissionsbrændsler*
Vedvarende brændsler af ikke-biologisk oprindelse
Avancerede bæredygtige biobrændsler
Elektricitet
Elektricitet**
Anm.: *Lavemissionsbrændsler omfatter lavemissionshydrogen og syntetiske brændstoffer i form af gas eller i flydende form
samt fossile brændsler, der opfylder kriterierne i art. 10 i forordning (EU) 2020/852 af 18 juni 2020 om fastlæggelse af
en ramme til fremme af bæredygtige investeringer og om ændring af forordning (EU) 2019/2088.
** Elektricitet er i en gruppering for sig selv, men minimumssatsen svarer til minimumssatsen for de lavest beskattede
energiprodukter.
Tabel 2. Rangorden for energiprodukter og elektricitet efter overgangsordningen fra 2033
Afgiftstrin afhængig af miljømæssig præstation Omfattede energiprodukter
Højeste
Benzin
Gasolie
Petroleum
Kul og koks
Tung fyringsolie
Ikke-bæredygtige biobrændsler og flydende biovæsker
Ikke-bæredygtige faste produkter, der falder under KN ko-
derne 4401 og 4402
Flydende Petrolum Gas (LPG)
Naturgas
Ikke-bæredygtig biomasse og -gas
Ikke-vedvarende brændsler af ikke-biologiske oprindelse
Bæredygtige biobrændsler baseret på energiafgrøder
Bæredygtig biogas baseret på energiafgrøder
Mellemste
Bæredygtige biobrændsler, -gasser og flydende biovæsker
Bæredygtige biogasser
Bæredygtige faste produkter, der falder under KN koderne
4401 og 4402
Lavemissionsbrændsler*
Laveste
Vedvarende brændsler af ikke-biologisk oprindelse
Avancerede bæredygtige biobrændsler
Elektricitet
Elektricitet**
Anm.: *Lavemissionsbrændsler omfatter lavemissionshydrogen og syntetiske brændstoffer i form af gas eller i flydende form
samt fossile brændsler, der opfylder kriterierne i art. 10 i forordning (EU) 2020/852 af 18 juni 2020 om fastlæggelse af
en ramme til fremme af bæredygtige investeringer og om ændring af forordning (EU) 2019/2088.
** Elektricitet er i en gruppering for sig selv, men minimumssatsen svarer til minimumssatsen for de lavest beskattede
energiprodukter.
Udvidelse af afgiftspligtigt område (biomasse samt luft- og skibsfart)
Det foreslås at udvide det afgiftspligtige område til også at omfatte anvendelse af bio-
masse samt energiprodukter og elektricitet til luft- og skibsfart.
Biomasse
Der lægges op til, at minimumssatsen for den bæredygtige biomasse vil være i de lavere
rangerede grupper. Biomasse, der ikke er bæredygtig, vil til gengæld kategoriseres som
fossile brændsler og vil have samme minimumssats som disse. Kommissionen foreslår
Side 6 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0007.png
samtidig skærpede krav til bæredygtighedskriterier, herunder for biomasse ifm. revision af
direktivet om vedvarende energi, KOM (2021) 557.
Der lægges op til afgiftsfritagelser eller
–lempelser
i helt særlige tilfælde, herunder hvis der
er tale om avancerede bæredygtige brændstoffer, fx bæredygtige biobrændstoffer og bære-
dygtig biogas.
Luftfart og søfart
Det foreslås endvidere, at brændstof, der leveres til anvendelse inden for luft- og skibs-
fart, skal være omfattet af en minimumsafgiftssats for energiprodukter, der anvendes til
passagerflyvning inden for EU samt til færgefart, fiskeri og fragtsejlads inden for EU.
Brændstof til international luft- og skibsfart er i dag fuldt afgiftsfritaget.
Fragtflys forbrug af brændstof både inden for EU forslås ikke omfattet af minimumsaf-
giften. Dog kan sådan en beskatning aftales bilateralt eller multilateralt mellem medlems-
stater. Luftfart uden for EU kan, medmindre andet gælder i henhold til internationale for-
pligtelser, og afhængig af den pågældende type flyvning fritages eller anvende de samme
afgiftssatser som for luftfart indenfor EU.
Afgiften på flybrændstof vil blive indført gradvist i løbet af en tiårig overgangsperiode.
Det medfører, at brændstof, der anvendes i luftfartsindustrien til flyvninger inden for EU,
vil blive beskattet til en minimumssats på 10,75 EUR/GJ i hele EU efter overgangsperio-
den på 10 år. Overgangsperioden er fastsat som følge af den nuværende COVID-19 situ-
ation og for at sikre en glattere overgang til beskatning i flysektoren.
Fsva. energiprodukter til brug for brændstof til skibe samt elektricitet, der bruges direkte
til opladning af elektriske fartøjer med henblik på sejlads/rutefart inden for EU, fiskeri og
godstransport, foreslås der ligeledes en minimumsbeskatning. I overgangsperioden gælder
minimumssatser på nul for alternative bæredygtige brændstoffer, herunder bæredygtige
biobrændstoffer og bæredygtig biogas.
Med rutefart forstås passagerskibe eller højhastighedspassagerfartøjer, der sejler mellem
de samme to eller flere havne indenfor EU med regelmæssige eller hyppige krydsninger.
Med godstransport forstås en planlagt eller ikke-planlagt service udført af skibe med an-
dre indtægter end passagerindtægter med undtagelse af rejser med en eller flere passagerer
og rejser anført i offentligt tilgængelige rejseplaner som åbent for passagerer.
Mineralogiske og metallurgiske processer
Med forslaget lægges der op til, at anvendelse af energiprodukter i mineralogiske proces-
ser skal pålægges afgift. Det samme gælder for energiprodukter anvendt til metallurgiske
processer, udover når der sker dobbeltanvendelse af energiproduktet.
Derudover udvides afgiftsområdet til også at omfatte nye brændsler, der er opstået siden
vedtagelsen af det gældende direktiv. Disse brændsler beskattes i dag som fossile brænds-
ler.
Side 7 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0008.png
Afgiftsdifferentiering
Forslaget lægger op til at fjerne muligheden for differentiering af nationale afgiftssatser på
energiprodukter og elektricitet på baggrund af, om energien anvendes til erhverv eller
ikke-erhverv.
Forslaget lægger op til en mulighed for afgiftslempelser for afgiften på energiprodukter,
der anvendes til opvarmning eller til nogle procesformål, herunder stationære motorer og
udstyr og maskiner, der anvendes inden for byggeri, ingeniørarbejder og offentlige arbej-
der, og på elektricitet. Disse afgiftslempelser kan gives til fordel for energiintensive virk-
somheder. Afgiftslempelsen kan også gives til virksomheder, når der derved opnås højere
miljøbeskyttelse, eller når det forbedrer energieffektiviteten. Det svarer ikke til den gene-
relle differentiering mellem erhverv og ikke-erhverv, som afskaffes, da der skal være mil-
jøbeskyttelses- eller energieffektivitetshensyn som baggrund for lempelsen. Det giver dog
en mulighed for at lave afgiftslempelser, som skal overholde minimumssatserne, til nogle
virksomheder.
Med revisionen foreslås det at fortsætte udgangspunktet om afgiftsfritagelse for energi-
produkter og elektricitet, der anvendes til at producere elektricitet, og elektricitet, der an-
vendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet. Det foreslås dog af mil-
jømæssige hensyn at beholde medlemsstaternes mulighed for at beskatte disse produkter
uden at tage hensyn til de minimumssatser, som fastsættes i direktivet. Denne beskatning
skal dog leve op til princippet om rangering af satserne.
Dobbeltanvendelse af energiprodukter, altså når et energiprodukt anvendes både til op-
varmning og andre formål, er i forslaget fortsat en obligatorisk fritagelse.
Med direktivet foreslås endvidere en reduktion i omfanget af afgiftsfritagelser og godtgø-
relser vedrørende opvarmning. Som udgangspunkt vil der efter den nye formulering af di-
rektivet skulle betales den samme afgift af alle virksomheder og private husholdninger
vedrørende brændsler til opvarmningsformål. Som undtagelse hertil vil der være mulighed
for nedsat afgift til bl.a. energiintensive virksomheder.
Der vil fortsat være en lavere minimumsafgift på brændstof i landbrugsvirksomheder,
men minimumsafgiften af brændsler til opvarmningsformål forhøjes til samme niveau
som for øvrige virksomheder.
Statsstøtte
Med revisionen af direktivet er der mulighed for at gennemføre afgiftslempelser. Disse
skal dog opfylde de almindelige betingelser for godkendelse af statsstøtte, jf. statsstøtte-
retningslinjer for miljøbeskyttelse og energi. Revisionen lægger udover det ovenfor an-
førte op til muligheder for afgiftslempelser, som skal overholde minimumssatserne ved
særlig brug af energiprodukterne eller elektricitet. Dette omfatter blandt andet energipro-
dukter anvendt til varme og elektricitet, som benyttes i husholdninger, anvendelse af ener-
giprodukter til varmeformål eller brug af elektricitet i særlige sektorer, herunder ved land-
brug, arbejde med havekultur eller akvakultur, og ved skovbrug.
Side 8 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0009.png
Udkastet indeholder ligeledes en mulighed for afgiftslempelser i den energiintensive sek-
tor med henblik på at skabe incitament til at opnå miljøbeskyttelse og nå højere energief-
fektivitet. En lempelse af afgiften for de energiintensive sektorer kan medføre en indi-
rekte miljøfordel, da det generelle afgiftsniveau kan være højere, end det ville være uden
lempelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i Traktaten for den
Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf henviser
Kommissionen bl.a. til, at gældende minimumssatser kan reducere de miljøambitioner,
som medlemsstaterne kan forfølge ved hjælp af energiafgifter, da energibeskatning har di-
rekte indvirkning på virksomhedernes omkostninger.
Kommissionen henviser således til, at harmoniseringen af energibeskatningen gennem
energibeskatningsdirektivet har til formål at mindske de skadelige miljø- og klimapåvirk-
ninger, som en indbyrdes konkurrence på energibeskatningsområdet kan medføre.
Endelig henviser Kommissionen til, at det gældende direktiv alene kan afhjælpes ved en
revision af energibeskatningsdirektivet i samordning med andre politiske foranstaltninger
på EU-plan, herunder revisionen
af EU’s
kvotehandelssystem med henvisning til, at med-
lemsstaterne i henhold til det eksisterende energibeskatningsdirektiv kan hæve deres afgift
på energiprodukter og elektricitet, beslutte ikke at benytte eventuelle fritagelser og lempel-
ser eller indføre miljø- og klimamål. Kommissionen vurderer, at sådanne nationale til-
gange risikerer at forvride det indre marked og undergrave målene for den europæiske
grønne pagt som følge af de nationale afgifters ikke-harmoniserede struktur og niveau.
Da klimaforandringerne er grænseoverskridende, har regulering på EU-niveau betydelige
fordele frem for national regulering. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens
vurdering og anser således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Energibeskatningsdirektivet er implementeret i dansk ret ved en række love og bekendt-
gørelser, idet der ikke findes en samlet hovedlov for energibeskatning. Direktivets be-
stemmelser er således implementeret i:
Love
Mineralolieafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020)
Gasafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 1100 af 1. juli 2020)
Kulafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 1099 af 1. juli 2020)
Side 9 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0010.png
Elafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 1321 af 26. august 2020)
CO
2
-afgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020).
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse nr. 185 af 26. februar 2013 om afgift af mineralolieprodukter.
I dag fastsættes minimumssatserne for anvendelsen af afgiftspligtige produkter ud fra en
volumenbaseret beskatning (kr./liter, kr./tons osv.), men de danske afgifter er dog balan-
ceret efter energiindhold. Minimumssatserne er i dag angivet for forskellige energiproduk-
ter og elektricitet differentieret på baggrund af anvendelse. Afgifterne i de danske afgifts-
love indekseres.
Afgiftspligten pålægges på baggrund af anvendelsen af energiprodukter. Det fremgår af
energibeskatningsdirektivet hvilke anvendelser, der medfører afgiftspligt. Direktivet opli-
ster også en række obligatoriske fritagelser. Brændstof, der leveres til anvendelse inden
for luft- og skibsfart, er i henhold til det gældende direktiv helt fritaget for beskatning.
EU’s medlemsstater har efter
gældende regler dog mulighed for at beskatte energiproduk-
ter, der anvendes inden for henholdsvis luft-
og skibsfart inden for EU’s grænser. En så-
dan beskatning forudsætter, at dette er aftalt bilateralt mellem to medlemsstater. Der eksi-
sterer ikke på nuværende tidspunkt en sådan bilateral regulering mellem Danmark og an-
dre medlemsstater. Danmark har indtil nu således ikke beskattet energiprodukter anvendt
til disse formål.
I Danmark er der ikke energiafgift på anvendelse af biomasse som fx træpiller, træflis, og
brænde mv.
Det gældende direktiv indeholder en mulighed for at differentiere afgiftssatserne på bag-
grund af om energiprodukter anvendes af erhverv eller ikke-erhverv. Danmark har brugt
denne mulighed, og afgiftssatserne på anvendelse af energiprodukter i erhverv er således
væsentligt lavere end afgiftssatserne på energiprodukter anvendt i husholdninger.
Det gældende direktiv indeholder desuden en række bestemmelser om afgiftsfritagelser
og -godtgørelser. Danmark anvender blandt andet muligheden for afgiftsfritagelse for
visse brændsler i landbruget og energiprodukter, der anvendes til produktion af elektrici-
tet i centrale kraftværker og kraftvarmeværker. Derudover findes der bl.a. mulighed for
afgiftslempelser for energiintensive virksomheder.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at have væsentlige lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om
et forslag til ændring af et allerede eksisterende direktiv. Da forslaget omfatter en række
ændringer ift. minimumsbeskatning, udvidelse af det afgiftspligtige område og design af
Side 10 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0011.png
energiafgiftssystemet vil en implementering af direktivforslaget i foreliggende form med-
føre en række væsentlige ændringer i de relevante danske energiafgiftslove og -bekendtgø-
relser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre statsfinansielle konsekvenser, da forslaget
kan medføre ændring i provenu og administrative konsekvenser for staten som følge af
øgede administrative udgifter samt udgifter i forbindelse med implementering af de for-
skellige initiativer og udvikling af dertilhørende it-systemer. Forslaget vil endvidere kunne
medføre et behov for en øget kontrolindsats, der vil have økonomiske konsekvenser for
staten.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle statsfi-
nansielle omkostninger for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.
Dette vil afhænge af hvilket afgiftsniveau, der vil kunne opnås enighed om, særligt henset
til at det ikke længere er muligt at differentiere afgiften på forbrug af energiprodukter i er-
hverv og i ikke-erhverv. Det vil også afhænge af hvilke muligheder for afgiftslempelser,
der kan opnås enighed om. Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, her-
under de potentielle samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der med forslaget
indføres en række forhøjelse af minimumsafgifterne samt indførelse af indeksering. Med
forslaget sker der samtidig en udvidelse af det afgiftspligtige område, der vil omfatte en
række energiprodukter, der ikke beskattes hos danske virksomheder i dag, hvormed der
vil være erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet hermed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes at have positive klimamæssige konsekvenser samt konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet i EU. Det kan fremhæves, at for at opnå de ønskede reduktio-
ner af drivhusgasemissioner er det nødvendigt, at der i hele EU indføres en effektiv miljø-
beskatning, og at incitamenter til at bruge fossile brændsler fjernes, samtidig med at der
træffes andre lovgivningsmæssige foranstaltninger. Det vurderes, at energibeskatningsdi-
rektivet kan bidrage til den øgede ambition om senest i 2030 at have reduceret drivhus-
gasemissionerne med mindst 55 pct. Dette sikres ved, at beskatningen af brændstof og
brændsel til opvarmning i højere grad afspejler disses miljø- og sundhedsmæssige virknin-
ger. Ligeledes forventes forslaget at bidrage til opfyldelsen af Parisaftalens målsætninger
og FN’s verdensmål.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de klimamæssige kon-
sekvenser.
Side 11 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0012.png
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Skatter og Afgifter, i Specialudval-
get for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik, i § 2-udvalget (landbrug) og i § 5-udvalget
(fiskeri) fra d. 14. juli 2021 til den 9. august 2021. Endvidere er forslaget sendt i høring i
erhvervs- og interesseorganisationerne. Der er afgivet høringssvar fra i alt 20 organisatio-
ner.
Brintbranchen bemærker, at man samlet finder, at FF55, og herunder forslag til revision
af energibeskatningsdirektivet, overordnet introducerer de rigtige incitamenter til støtte
for en grøn omstilling. Særligt støtter man skiftet til beskatning baseret på energiindhold,
samt at raterne moduleres efter brændstoffets klimaaftryk. Dog er man i forbindelse med
sidstnævnte kritiske overfor Kommissionens fortolkning af ”overgangsbrændsler” og øn-
sker, at fordele til uformindskede fossile brændstoffer udelades.
Man er positiv overfor og støtter udfasning af skattefri optankning på sø- og luftfart med
fossile brændsler. I tillæg vurderer man og ser positivt på, at forslaget introducerer en mu-
lighed for undgåelse af dobbeltbeskatning af energilagring og konvertering, idet teknolo-
gier som Power-to-X da ikke anses som både forbrugere og producenter.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) konstaterer i forhold til for-
slagene om indførelse af CO
2
-afgift, at de alene angår fartøjer over 5000 bt, og derfor vil
forslagene om CO
2
-afgift ikke påvirke fiskerisektoren. Derimod fremgår, at forslaget også
indeholder forslag om indførelse af minimum energiafgifter for brændstof, som også vil
omfatte fiskerisektoren, som hidtil har været afgiftsfritaget.
DFPO kan ikke anbefale den foreslåede minimumsafgift for brændstof, der anvendes i
fiskerisektoren. For det første fordi fisk er en af de fødevarer, som i forvejen har det lave-
ste CO
2
-aftryk, og som samtidig er en sund og proteinrig fødevare, hvorfor en afgift vil
primært resultere i, at fisk bliver dyrere for forbrugerne, da fiskerne kun har begrænset
indflydelse på udvikling af motorteknologi.
For det andet anfører DFPO, at en afgift virker konkurrenceforvridende i forhold til im-
port af fiskerivarer fra tredjelande og dermed vil fiskerierhvervets konkurrencesituation
forværres i forhold til fiskeriprodukter fra tredjelande.
For det tredje anfører DFPO, at erhvervet kun i yderst begrænset omfang har mulighed
for at påvirke udviklingen i motor- og brændstofteknologi og dermed bliver afgiften pri-
mært fiskal.
For det fjerde mener DFPO ikke, at en afgift vil være adfærdsregulerende, hvis ikke der
eksisterer mere brændstofeffektive teknologier. DFPO anbefaler, at Danmark arbejder
for, at fiskerisektorens afgiftsfrihed videreføres således, at sektoren ikke omfattes af den
foreslåede minimumsbrændstofafgift, så initiativer for at reducere CO
2
-udledning og
brændstofforbrug i fiskerisektoren ikke påvirkes negativt.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) konstaterer i forhold til forslagene
om indførelse af CO
2
-afgift, at de alene angår fartøjer over 5000 bt, og derfor vil forsla-
gene om CO
2
-afgift som udgangspunkt ikke påvirke fiskeflåden, som den ser ud i dag.
Side 12 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0013.png
Derimod fremgår det, at forslaget også indeholder forslag om indførelse af minimums-
energiafgifter, som også vil omfatte fiskerisektoren, som hidtil har været afgiftsfritaget.
DPPO kan ikke anbefale, at der indføres en minimumsafgift for brændstof, der anvendes
i fiskerisektoren af følgende fire årsager:
For det første er fisk en af de fødevarer, som i forvejen har det laveste CO
2
-aftryk og
samtidig en sund og proteinrig fødevare. En afgift vil primært resultere i, at fisk bliver dy-
rere for forbrugerne. For det andet vil en afgift virke konkurrenceforvridende i forhold til
import af fiskerivarer fra tredjelande, og dermed vil fiskerierhvervets konkurrencesituatio-
nen forværres i forhold til fiskeriprodukter fra tredjelande.
For det tredje har erhvervet kun i yderst begrænset omfang muligt påvirke udviklingen i
motor- og brændstofteknologi og dermed bliver afgiften primært fiskal. På nuværende
tidspunkt findes der ikke reelle alternativer til konventionelt brændstof for fiskeflåden.
For det fjerde anfører DPPO, at reguleringen af fiskeriet både på EU-niveau og nationalt
forhindrer investeringer i fartøjer, som er større og mere brændstofeffektive. Uden æn-
dringer i reguleringen af kapacitet og kvotefordeling er det ikke muligt for fiskerierhvervet
at ændre den nuværende flådestruktur.
DPPO anfører, at man i stedet for at gøre konventionelt brændstof dyrere kunne gøre
grønne brændstoffer billigere. DPPO mener, at hvis man forsøger at gennemtvinge en
udvikling, vil det være med betydeligt svækket konkurrencekraft som konsekvens og ri-
siko for at de mindste og de svageste i sektoren må lukke. DPPO mener i stedet, at hvis
man ønsker et mangfoldigt fiskeri, som udvikler som grønt og bæredygtigt, skal der ska-
bes positive incitamenter.
DPPO ønsker, at Danmark arbejder aktivt for at sikre fiskerisektorens afgiftsfrihed vide-
reføres, og at fiskeriet ikke omfattes af den foreslåede minimumsbrændstofafgift.
Dansk Affaldsforening bemærker, at kommunalt affald og industriaffald som punktkilder,
fortsat ikke beskattes i det reviderende Energibeskatningsdirektiv. Dansk Affaldsforening
gør dog opmærksom på, at de danske affaldsenergianlæg er underlagt energiafgifterne i
form af affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften, og i denne forbindelse henviser de til, at
Dansk Affaldsforening i samarbejde med Skatteministeriet er ved at udvikle en ny energi-
afgift, som beregnes efter den såkaldte energibalancemetode, som i højere grad vil under-
støtte anlæggenes mulighed for grøn omstilling, frem for den nuværende afgiftsmodel,
som blot hæver priser hos forbrugerne, uden at give incitament til mere miljø- og klima-
venlig produktion.
Dansk Affaldsforening anfører, at de stigende afgifter på affaldsenergi kan tilskynde til
brug af endnu mere importeret biomasse fremfor effektiv brug af den grønne del af rest-
affaldet i fjernvarmeforsyningen. Alt andet lige vil stigende affaldsvarmeafgifter give pro-
ducenten af fjernvarme øget incitament til at bruge mere importeret biomasse end at nyt-
tiggøre den indenlandske energiressource som fx det biogene træaffald og andre ikke gen-
anvendelige biologiske affaldsfraktioner. Dansk Affaldsforening finder det desuden sær-
deles afgørende, at ændringer af energibeskatningen i Danmark tænkes sammen med nye
miljø og klimatiltag (Grøn Skattereform) på en sådan måde, at danske affaldsenergianlæg
ikke stilles ringere i konkurrencen sammenlignet med sektoren i andre europæiske lande.
Side 13 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0014.png
Dansk Erhverv mener overordnet set, at det er positivt, at man ønsker at få en mere ens-
artet og klar beskatning på tværs af medlemslande, brancher og energiprodukter. Dansk
Erhverv er også meget positiv overfor Kommissionens ønske om at beskatte efter energi-
indholdet samtidig med, at det bliver holdt op på energiprodukternes miljømæssige ind-
virkning.
Dansk Erhverv anser det for centralt, at afgiftssatser på elektricitet revurderes i forhold til
elektricitetens klima- og miljømæssige belastning, som følge af at elektrificering vurderes
at udgøre
en væsentlig del af EU’s klimaløsninger.
Dansk Erhverv er bekymret for, at forslaget vil føre til reel dobbeltbeskatning, idet der
vurderes at være overlap med andre Kommissionsforslag til beskatning af CO
2
fsva.
transport og infrastruktur.
Dansk Gartneri finder det overordnet positivt, at klimatiltag indføres inden for det fælles
europæiske samarbejde af hensyn til, at danske virksomheders konkurrenceevne ikke for-
ringes.
Imidlertid er man opmærksom på og betænkelig ved samspillet mellem danske og EU-
funderede tiltag fsva. mulig diskrepans. I lyset af den grønne skattereform fra 2020, finder
man det således uheldigt, hvis kommende ændringer af energibeskatningsdirektivet måtte
føre til, at den klarhed og forudsigelighed, der blev skabt med den grønne skattereform,
ikke længere findes, fx. ved at niveauet for afgifterne i den grønne skattereform ikke læn-
gere spiller sammen med reglerne i energibeskatningsdirektivet, eller at de vedtagne kom-
pensationsmodeller i den grønne skattereform ender ud med at være EU-stridige.
Dansk Metal bakker grundlæggende op om Kommissionens forslag om at revidere Ener-
gibeskatningsdirektivet. Dansk Metal mener, at det væsentlige i relation til revisionen er,
at direktivet skal bidrage til EU’s egne klimamålsætninger og dermed ikke gennem lovgiv-
ning at fortsætte med at gøre brugen af visse typer grøn energi dyrere end visse typer af
sort energi for virksomheder på tværs af sektorer.
Dansk Fjernvarme bemærker, at biobrændsler hidtil ikke har været pålagt minimumsafgif-
ter og generelt har været afgiftsfritaget i Danmark. Dansk Fjernvarme anfører, at dette har
været en af præmisserne for den massive, og politisk ønskede, udbygning med biomasse i
fjernvarmesektoren siden 2016.
Dansk Fjernvarme anser det for uhensigtsmæssigt med afgifter på biomasse, da det
i
den form, der er lagt op til
vil udhule konkurrenceevnen for fjernvarmeproduktion med
biomasse sammenlignet med især individuelle varmepumper, idet der i forslaget ikke læg-
ges op til en gradueret afgift på elektricitet afhængig af elektricitetens oprindelse. Ligele-
des vil en biomasseafgift kun for kollektiv anvendelse, men ikke individuel anvendelse af
biomasse, udhule konkurrenceevnen for fjernvarmen (den såkaldte brændeovnseffekt).
Individuel anvendelse af biomasse sker desuden under ringere miljøkrav end kollektiv an-
vendelse, og en forøgelse heraf vil derfor modarbejde forslagets målsætning om reduktion
af luftforureningen. Derfor finder Dansk Fjernvarme det afgørende, at en eventuel afgift
på biomasse lægges på al biomasse, altså både anvendt til individuel og kollektiv varme-
produktion.
Side 14 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0015.png
Dansk Fjernvarme mener, at den foreslåede ændring af Energibeskatningsdirektivet såle-
des risikerer både at skabe ulige konkurrence mellem forskellige teknologier i varmeforsy-
ningen, og få utilsigtede følger i form af at skabe incitamenter til varmeløsninger, som
ikke nødvendigvis er de mest miljø- og klimavenlige.
Dansk Fjernvarme anfører, at der må trædes særdeles varsomt ved indførelse af afgifter
på biomasse, særligt den bæredygtige del af biomassen, som er en væsentlig del af den
danske fjernvarmesektor
også i fremtiden. Dansk Fjernvarme mener ikke, der bør ind-
føres afgifter på certificeret bæredygtig biomasse. Generelt bør biomasse under ingen om-
stændigheder stilles værre end elektricitet produceret på fossile anlæg.
Såfremt der indføres afgifter på biomasse, er det afgørende, at biomasse beskattes ens,
uanset om det anvendes i den kollektive eller den individuelle varmeforsyning. Samtidig
skal det sikres, at elektricitet fra fossil produktion og biomasseproduktion afgiftsmæssigt
ligestilles med, hvordan fjernvarmen rammes af afgifter på både de fossile brændsler og
biomasse. På den måde undgås det, at indførelsen af afgifter får betydning for konkurren-
cesituationen forskellige teknologier imellem.
Det er desuden Dansk Fjernvarmes anbefaling
såfremt der indføres afgifter på bio-
masse
at den del af den certificerede bæredygtige biomasse, der består af restprodukter,
afgiftsmæssigt som minimum bør sidestilles med elektricitet fra VE-anlæg. Samtidig bør
der på nationalt plan ved implementering af nyt Energibeskatningsdirektiv kunne tages
højde for, at biomassen fortsat skal spille en vigtig rolle i fjernvarmesektoren fremadret-
tet, samt hvordan en eventuel indførelse af afgifter påvirker den måde anvendelsen af bio-
masse reduceres i fjernvarmesektoren over tid. En for hurtig reduktion kan betyde store
ekstraomkostninger for fjernvarmeforbrugerne og blive unødigt dyr for samfundet.
Dansk Fjernvarme anfører, at biomasse er et helt centralt brændsel i fjernvarmesektoren,
som mere end 230 selskaber anvender i sin varmeproduktion. Størstedelen af biomasse-
anlæggene er etableret efter 2015, og har erstattet kul og til dels også naturgas, sådan som
det politisk blev aftalt i energiaftalen fra 2012. Anlæggene er derfor i langt de fleste til-
fælde endnu ikke tilbagebetalt.
Dansk Industri (DI) anbefaler, at revisionen af Energibeskatningsdirektivet skal under-
støtte EU’s klimamål og fremme grønne løsninger og anfører, at samspillet med EU’s fæl-
les CO
2
-kvotesystem er vigtigt for at sikre bedst muligt konsistent pristryk for fremtidige
investeringer.
Fsva. de foreslåede ændringer i opgørelsen af de fælleseuropæiske minimumssatser for
energibeskatning, anser DI det for et fremskridt i forhold til det nuværende direktiv, at
minimumssatserne nu foreslås opgjort efter energiindhold (euro/GJ) snarere end volu-
men (euro/liter), samt at der lægges op til en favorisering af de energikilder, der udleder
relativt mindre eller slet ingen CO
2
. Dette gælder ikke mindst i forhold til biobrændsler,
syntetiske brændstoffer og lignende, som i dag de facto ikke favoriseres i Energibeskat-
ningsdirektivet.
Ideelt set havde DI ønsket, at minimumssatserne var opgjort
og ensartet
efter CO
2
-
udledning (euro/ton CO
2
), idet dette ville skabe stærkere sammenhæng mellem udlednin-
gen og prissætningen af CO
2
. Med en sådan model ville der dels ske en yderligere favori-
sering af grønnere energikilder til gavn for den grønne omstilling, dels ville eksempelvis
Side 15 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0016.png
grønnere el skulle betale en lavere energiafgift end el produceret med et højere CO
2
-ud-
slip. Sidstnævnte vil således også ville medvirke til at nedbringe CO
2
-udslippet.
DI foreslår på den baggrund, at regeringen i implementering af direktivet i dansk lovgiv-
ning vil ensarte den danske energibeskatning efter CO
2
-udslip snarere end energiindhold
på samme måde som de danske minimumssatser i dag er ensartet efter energiindhold sna-
rere end volumen. Derudover mener DI, at den danske regering bør benytte direktivets
muligheder for at favorisere bæredygtigt biobrændstof, biogas, elektrofuels mv. fuldt ud,
for at fremme den grønne omstilling af transportsektoren.
DI opfordrer således til, at der sikres sammenhæng mellem de foreslåede ændringer i
Energibeskatningsdirektivet på den ene side og dels
EU’s kvotesystem og den vedtagne
danske grønne skattereform på den anden.
DI ønsker, at den danske aftale om at forøge procesenergiafgifterne rulles tilbage for at
forhindre unødig belastning af virksomheder, som nu møder en højere CO
2
-kvotepris. DI
mener, at den endelige implementering af den danske grønne skattereform bør resultere i,
at energibeskatning fortsat følger minimumssatserne i Energibeskatningsdirektivet dog
svarende til, at alt procesenergiforbrug betaler samme procesafgift opgjort efter ton CO
2
(kr./ton CO
2
) på samme måde, som al procesenergi i dag betaler samme afgift opgjort ef-
ter energiindhold (4,5 kr./GJ).
DI mener samtidigt, at den danske regering bør benytte sig af muligheden for at de så-
kaldte mineralogiske processer kan håndteres særskilt af hensyn til risikoen for kulstoflæ-
kage.
Fsva. ønsket om at fjerne diverse nationale særregler, der de facto medvirker til at under-
grave ønsket om at skabe en bund under beskatningen af energi i EU, støtter DI også
dette tiltag fuldt ud. DI finder det derfor vigtigt at sikre, at de gældende undtagelser vedr.
eksempelvis beskatning af varmeforbrug blandt udsatte husholdninger
der i vidt om-
fang foreslås videreført
ikke igen skaber juridiske smuthuller i lovgivning, der i med-
lemsstaterne kan udnyttes til at omgå de fælles minimumssatser generelt. Det skyldes ikke
mindst, at robuste fælles regler er forudsætningen for et velfungerende indre marked for
energi, brændsler og brændstoffer.
Fsva. forslaget om at udvide direktivets anvendelsesområde på en sådan måde, at dele af
sø- og lufttransporten omfattes af de fælles minimumssatser, forholder DI sig principielt
positiv, dog med følgende bemærkninger angående luftfartssektoren: Kommissionens
forslag vil alt andet lige skabe øget efterspørgsel på bæredygtigt brændstof. En efterspørg-
sel, der i sig selv kan drive markedspriserne på bæredygtigt brændstof radikalt i vejret,
hvormed brændstoffet samlet set bliver dyrere end afgiftsomkostningen. Det kan potenti-
elt påvirke luftfartsselskabers incitament til at indfase større mængder bæredygtigt brænd-
stof.
DI forudsætter, at introduktionen af en energiafgift er begrundet i et mål om omstilling
og opfordrer derfor til, at udviklingen følges nøje på to måder. Dels ved løbende at vur-
dere om afgiftens skal nedreguleres for at fastholde tilstrækkeligt incitament, dels ved at
indføre mekanismer til løbende kontrol af prisdannelsen på bæredygtigt flybrændstof. Bæ-
redygtige biobrændstoffer og biogas, low-carbon brændstof, vedvarende/fornybart
brændstof af ikke-biologisk oprindelse, avancerede bæredygtige biobrændstoffer og bio-
Side 16 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0017.png
gas samt strøm skal i transitionsperioden indregnes med en afgiftssats på 0,15 euro i tran-
sitionsperioden. Det muliggør en potentiel videreførelse af afgiftens efter transitionsperi-
odens udløb. DI anfører, at hvis det sker, vil incitamentet til omstilling også påvirkes ne-
gativt. De opfordrer derfor til, at Danmark arbejder for en væsentlig længere periode,
hvor de bæredygtige brændstoffer ikke pålægges afgift.
Ift. artikel 14, nr. 2, hvor afgiften for intra-EU cargo-only
flyvninger sættes til ”nul” (dvs.
de facto 0,15 euro, dog med bilateral udtagelsesmulighed), anfører DI, at den undtagelse
bør genovervejes, fordi den forvrider konkurrencen i forhold til belly-fragt, der som ho-
vedregel samtidig flyver med langt mere energieffektive fly.
DI anfører desuden, at det er helt centralt, at de forskellige brændstoftypedefinitioner
fremstår helt tydeligt i forhold til tabellerne i Annex 1. Der bør således indarbejdes en ty-
delig reference til de pågældende definitioner i RED II.
Danske Rederier anfører, at de har taget positivt imod tiltag, der sætter en pris på skibs-
fartens udledninger, skaber incitament til de rette adfærdsændringer og bidrager til at
lukke prisgabet mellem de fossile og de fornybare brændstoffer, herunder kvotehandels-
systemet, direktivet for vedvarende energi og FuelEU Maritime.
Danske Rederier mener, at det er vigtigt at se Fit for 55 som en samlet pakke, og at de tre
forslag adresserer EU’s klimamæssige udfordringer på søfartsområdet.
Hertil kommer, at
en ophævelse af fritagelsen vil have negative konsekvenser for brugen af nærskibsfart i
EU, persontransporten til øer og på tværs af landområder og bidrage til manglende har-
monisering af regler og afgifter for bunkring i og uden for EU.
Derfor støtter Danske Rederier ikke Kommissionens forslag til, at undtagelsen for søfart i
Energibeskatningsdirektivet ophæves.
Danske Rederier anfører, at ændringsforslagets omkostningsstigning for intra-europæisk
søtransport reducerer rederiernes mulighed for investering og udvikling af grønne tekno-
logier. Hvis de øgede brændstofomkostninger i stedet overføres til kunderne, vil godsaf-
sendere og passagerer se på alternativer, hovedsageligt den meget mindre effektive vej-
transport, der vil føre til højere CO
2
-emissioner.
For fastboende på øerne vil dyrere transportomkostninger fordyre mobiliteten samt for-
synings- og varetransporten. Hertil kan medlemsstater selv beslutte, om brændstof solgt
med henblik på søfart uden for EU skal beskattes på samme niveau som skibsfart inden
for EU eller kan fritages, samt om elektricitet fra land til skibe skal afgiftsfritages. Dermed
vil reglerne forventeligt ikke være ens for alle kommercielle fartøjer i alle medlemslande
og dermed stå i kontrast til det indre markeds generelle principper. Forskellene i beskat-
ning vil skabe et nyt incitament, der fører til, at skibe sejler længere med henblik på at
købe brændstof i de medlemsstater, der har valgt at afgiftsfritage dette. Potentielt kan for-
slaget derfor have den utilsigtede virkning, at udledningen af drivhusgasser øges.
Danske Rederier anfører, at beskatning af intra-europæisk søtransport fra 2023 ikke i sig
selv fører til CO
2
-neutralitet, da hovedudfordringen for skibsfarten er, at der i øjeblikket
kun findes biobrændstoffer og batterier som reelle alternativer til fossile brændstoffer, og
rederierne bruger dem også i et vist omfang. Mængden af biobrændstoffer er imidlertid
begrænset, ligesom brugen af batterier, og derfor har rederierne et stærkt fokus på forsk-
ning og udvikling i brugen af nye typer brændstoffer baseret på vedvarende energi. En
Side 17 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0018.png
overgangsperiode på 10 år uden beskatning af alternative brændstoffer vil derfor have be-
grænset effekt.
Danske Rederier finder det positivt, at forslaget lægger op til en mere lempelig proces for
medlemslande til undtagelse af landstrøm end den eksisterende, tidsbegrænsede statsstøt-
tegodkendelse. En permanent ordning med en obligatorisk skattefritagelse vil i større grad
give havne og skibsoperatører juridisk klarhed og sikkerhed samt fremme brugen af land-
strøm i hele EU. Landstrøm er en af de kortsigtede foranstaltninger, der er identificeret i
den indledende IMO-strategi om reduktion af drivhusgasemissioner fra skibe.
Fsva. intra-europæiske søtransport anfører Danske Rederier, at for gods- og passager-
skibe vil forslaget medføre øgede omkostninger og derfor øgede fragt- og billetpriser. Det
er ikke klart, hvordan forslaget påvirker konkurrenceforholdet mellem nærskibsfarten og
landtransporten og dermed risikoen for at overflytte væsentlige godsmængder fra sø- til
landtransport. Øgede omkostninger vil også have betydning for indenlandske færger, som
i dag sejler uden offentlig støtte. Det risikerer at betyde et mindre sammenhængende
Danmark.
Danske Rederier anfører, at skibsfartens andel af den samlede godstransport i EU er fal-
det, mens vejtransportens andel er steget. Samtidig er vejtransportens samlede drivhus-
gasudslip højere end skibsfartens. Energibeskatningsdirektivforslaget bør være en anled-
ning for Kommissionen til at følge op med en fornyet strategi med konkrete handlinger
til indfrielse af Kommissionens tidligere meddelelse, der konkluderede, at nærskibsfarten
bør fremmes og ekspanderes yderligere for at kunne yde sit fulde bidrag til at løse de nu-
værende og kommende transportproblemer i Europa. Nærskibsfarten har stadig et stort
potentiale i at nå EU's transportmål.
Danske Maritime finder det vigtigt, at forskellige typer af brændstoffer sidestilles skatte-
mæssigt, så der ikke skal betales afgift af fx nye typer af brændstoffer eller landstrøm til
skibe, mens traditionel bunkerolie er afgiftsfritaget, da det vil vanskeliggøre forskning og
investeringer i miljøvenlig teknologi og fremstilling og anvendelse af nye og renere
brændstoffer. Danske Maritime foreslår endvidere, at der ved udvikling, test og demon-
stration af maritime teknologier og systemer indføres en afgiftsfritagelse på de brændstof-
fer, der indgår i testforløbet.
Danske Veterantogs Fællesrepræsentation ønsker at bibeholde de nuværende lempelige
afgifter, som findes på energi til veterantogskørsel efter gældende regler for jernbane-
transport. Synspunktet anføres af hensyn til muligheden for at bedrive kulturhistorisk for-
midling via billetsalg til kørsel med transportkøretøjer fra forskellige perioder af det 20.
århundrede.
Drivkraft Danmark bakker overordnet op om den foreslåede revision af Energibeskat-
ningsdirektivet, særligt at beskatningen fremover skal afspejle eksternaliteterne ved det
enkelte brændstof og ligestilles på tværs af brændstofferne baseret på energiindhold. Driv-
kraft Danmark støtter desuden op om, at CO
2
ikke skal indgå som en eksternalitet i be-
skatningen, hvilket de mener samtidig må betyde, at såfremt vejtransport og bygninger
omfattes af kvotehandelssystemet, må de danske CO
2
-afgifter på brændstoffer/brændsler
til samme bortfalde.
Drivkraft Danmark kan også støtte op om, at der kan indføres en lavere beskatning på
visse typer af VE-brændstoffer, men anfører, at muligheden bør indskrænkes, så det kun
Side 18 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0019.png
er avancerede biobrændstoffer, RFNBO og tilsvarende produkter, der kan opnå en lavere
beskatning. Drivkraft Danmark understreger dog, at en sådan mulighed principielt strider
mod principperne i den foreslåede revision af energibeskatningen, hvor CO
2
netop ikke
indgår i eksternaliteterne bag de foreslåede afgiftssatser.
Forbrugerrådet Tænk støtter en gennemgribende revision af afgiftssystemet for energi-
ydelser, som anses at være forældet og miljømæssigt skævvridende. Dette er dog betinget
af, at en sådan revision ikke rammer udsatte forbrugere og forbrugergrupper uforholds-
mæssigt hårdt. Der er derfor et ønske om, at dette aspekt inkluderes i konsekvensbereg-
ninger for forskellige afgiftsscenarier, ligesom at der ønskes eventuelle kompenserende
foranstaltninger for disse grupper.
FSR
danske revisorer anfører, at de er betænkelige over for, om revisionen af Energibe-
skatningsdirektivet spænder ben for de nationale initiativer og investeringer på klimaom-
rådet, som allerede er gennemført eller i støbeskeen, og om omlægningen er tilstrækkelig
ambitiøs.
Omlægningen fra en volumenbaseret afgift til en energibaseret afgift betyder, at afgifts-
strukturen på EU-plan nærmer sig den gældende danske struktur, hvor der, foruden
klima- og energiafgifter, også har en sammenhæng til kvotehandelssystemet. FSR finder
det positivt, at ambitionen for den nye model er, at denne skal omfatte udledning af CO
2
.
Som udkastet foreligger, mener FSR dog, at der er en risiko for, at det ikke samtidigt er
muligt at gennemføre en ensartet CO
2
-afgift på nationalt plan og en forenkling af de dan-
ske klimaafgifter, energiafgifter og tilskudspuljer, som der efterspørges fra flere sider, og
som vil udgøre en væsentlig administrativ lettelse for de berørte brancher og sektorer.
Den nationale afgiftsstruktur risikerer at blive låst til en energiafgift og en evt. særskilt
CO
2
-afgift, mens den vil blive kompliceret yderligere af kvotehandelssystemet og måske
endda en kommende afgift på ikke-energirelaterede CO
2
-udledninger for nogle brancher.
Derfor kan der med fordel indarbejdes nogle klare bestemmelser, som muliggør en mere
fleksibel implementering, som tager højde for medlemslandenes forskellige ambitionsni-
veau. I værste fald kan det ende med en låst, ulogisk og kompliceret lovgivning, som vil
medføre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet.
FSR anser det for positivt, at Kommissionen får delegeret kompetence til at sikre, at KN-
koderne i direktivet fremover opdateres løbende. Dette vil medføre en større sikkerhed
for, at reglerne håndhæves ens i de enkelte medlemslande (artikel 2, nr. 8). I den forbin-
delse er det afgørende, at Kommissionen foretager de nødvendige konsultationer og hø-
ringer ved de nedsatte ekspertgrupper. Ekspertgruppernes medlemmer bør også, når disse
består af embedsmænd, konsultere de berørte erhverv, da kategoriseringen har stor betyd-
ning for den told og afgiftsmæssige behandling af energiprodukterne.
Samtidig er det vigtigt, at der i forhold til KN-koderne sker et samarbejde over til toldom-
rådet. FSR anfører, at på flere af de harmoniserede afgifter mangler der i dag en sammen-
hæng mellem afgiftsreglerne og toldreglerne. Det ville være positivt for virksomhederne,
om denne mulighed blev grebet.
FSR anser det også for positivt, at direktivet tager højde for den administrative behand-
ling af produkter, der tidligere ikke har været omfattet af direktivet. Smøreolie er omfattet
Side 19 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0020.png
af den danske mineralolieafgift, hvilket har medført nogle udfordringer i forhold til den
administrative behandling og dokumentationskrav ved import og eksport. Forslaget om-
fatter kun smøreolie, artikel 21 (j), der i kommercielt øjemed transporteres i bulk. Af hen-
syn til ens implementering samt efterfølgende administration for brancher, der handler
med smøreolie, bør det overvejes, om bestemmelsen i artikel 21 (j) bør udvides til at
gælde al kommerciel transport, hvis dette er i overensstemmelse med proportionalitets-
princippet. På samme måde bør bestemmelsen kunne omfatte andre olieprodukter, hvor
der kan være uenighed mellem de forskellige EU-lande
fx på olier indeholdende aroma-
ter.
FSR anfører, at implementeringen bør udføres efter grundig dialog med Danmarks nabo-
lande med direktivets formål for øje, så der ikke opstår konkurrenceforvridning via ener-
giafgifterne medlemslandene imellem, og så der ikke opstår unødig lækage.
ITD
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport anfører, at en revision af
Energibeskatningsdirektivet skal bidrage til den grønne omstilling ved at gøre alternative
drivmidler mere konkurrencedygtige i forhold til fossile brændstoffer, men at de kli-
mamæssige gevinster ved forslaget bør holdes op imod de økonomiske konsekvenser,
som transport- og logistikvirksomhederne bliver ramt af som følge af forslaget og tilknyt-
ningen til udvidelsen af kvotehandelssystemet.
ITD er ikke overbevist om, at Kommissionens foreslåede ændringer til Energibeskat-
ningsdirektivet i tilstrækkeligt omfang fremmer muligheden for at medlemslandene kan
foretage justeringer af afgiftsstrukturen for alternative drivmidler, da drivmidlerne fortsat
primært beskattes i forhold til energiindholdet frem for i forhold til CO
2
-udledningen.
ITD anfører, at dette særligt problematisk, da grønne alternativer til diesel i dag fortsat er
alt for dyre at producere og anvende på trods af, at en øget anvendelse heraf vil reducere
branchens CO
2
-udledning betragteligt. De finder derfor, at der er brug for et paradigme-
skifte, hvor man bevæger sig væk fra beskatning af energi og hen til beskatning af CO
2
,
hvis de alternative drivmidler skal blive konkurrencedygtige med de fossile brændstoffer,
herunder konventionel diesel.
ITD anfører, at Kommissionens forslag i stedet adresserer CO
2
-udledningen i forbindelse
med en potentiel udvidelse af EU’s kvotehandelssystem, hvilket fjerner fleksibiliteten.
ITD finder det unødvendigt og potentielt skadeligt for den grønne omstilling, hvis man
lader vejtransportsektoren
omfatte af EU’s kvotehandelssystem. Såfremt transportsekto-
ren alligevel underlægges EU’s kvotehandelssystem, så er ITD enig i, at CO
2
-aftrykket
skal adresseres heri frem for i Energibeskatningsdirektivet, da der ellers vil blive tale om
dobbeltbeskatning, som vil være ødelæggende for hele transportsektoren.
ITD går ind for forureneren-betaler-princippet og anfører, at den tunge vejgodstransport
i forvejen kompenserer herfor på en lang række områder. Det gælder ikke mindst igen-
nem høje krav til køretøjernes udledning af skadelige emissioner, indførte CO
2
-standar-
der, skærpede miljøzonekrav, de nuværende afgifter på drivmidler, kommende introduk-
tion af intelligente kørselsafgifter etc. ITD anfører, at transportsektoren i denne hen-
seende er meget anderledes end andre sektorer, og man bør derfor være påpasselig med at
overføre logikker fra andre brancher på vejtransportbranchen.
Side 20 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0021.png
Landbrug & Fødevarer finder, at et revideret Energibeskatningsdirektiv kan bidrage til at
sikre en mere ensartet beskatning mellem Danmark og øvrige EU-medlemslande. Land-
brug & Fødevarer er dog fortsat bekymret for dansk erhvervslivs konkurrenceevne i for-
hold til tredjelande, men også i forhold til øvrige EU-lande, hvis Danmark vælger et væ-
sentligt højere afgiftsniveau end de øvrige EU-lande. Landbrug & Fødevarer er overord-
net set positive over for, at satserne i Energibeskatningsdirektivet fremover opgøres i
euro/GJ og dermed er ens på tværs af energiindhold. Landbrug & Fødevarer noterer sig,
at forslaget til revideret direktiv tillader, at satserne kan opgøres i andre enheder, så længe
minimumssatsen opgjort i euro/GJ overholdes.
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at der indføres en overgangsperiode for nogle
energiprodukter. Landbrug & Fødevarer bemærker dog, at der er en kort implemente-
ringstid frem til 2023, hvor Kommissionen foreslår, at ændringerne skal træde i kraft. Den
korte implementeringstid gør det vanskeligt at planlægge nye investeringer, som direktivet
giver incitament til, inden revisionen træder i kraft. Landbrug & Fødevarer er glade for, at
der fortsat foreslås særskilte satser for brændstof, der blandt andet anvendes i landbruget.
Landbrug & Fødevarer skal derfor opfordre regeringen til at fastholde disse.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at Kommissionens forslag vil øge incitamentet
til at anvende vedvarende energiprodukter og teknologier. Der er behov for at fjerne
unødvendige afgiftsmæssige barrierer for anvendelsen af vedvarende energi. Landbrug &
Fødevarer støtter derfor op om en justering af Energibeskatningsdirektivet, så vedva-
rende energiprodukter ikke beskattes relativt hårdere end fossile alternativer, som det er
tilfældet i dag for bl.a. biobrændstoffer og biogas.
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at der var en større sammenhæng mellem det re-
viderede forslag til Energibeskatningsdirektivet og Kvotehandelsdirektivet ved at fritage
kvoteomfattede virksomheder for energibeskatning, da disse virksomheders CO
2
-udled-
ning og indirekte energiforbrug allerede er reguleret af EU’s kvotesystem.
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at blandinger af energiprodukter fremover
skal afgiftspålægges for hver del i stedet for at hele blandingen anses som fx naturgas og
afgiftspålægges herefter, jf. forslagets artikel 2, nr. 6. Afgifterne skal dermed pålægges i
tråd med massebalanceprincippet.
Landbrug & Fødevarer anfører ift. implementering i både Danmark og de øvrige med-
lemslande, at direktivet fastlægger minimumssatser, og EU’s medlemslande dermed har
mulighed for at pålægge (betydeligt) højere afgifter end dem, der er fastlagt i direktivet.
Hvis Danmark vælger et højere afgiftsniveau end de øvrige medlemslande, vil det være til
skade for dansk vækst og konkurrenceevne.
ROCKWOOL bemærker, at Kommissionens forslag om at udvide beskatningsgrundlaget
ved at fjerne nogle af de nuværende fritagelser, inklusiv for mineralogiske processer, vil
medføre en væsentlig stigning i det samlede skattetryk for industrier beskæftiget med mi-
neralogiske processer og dermed udfordre den europæiske konkurrenceevne. ROCK-
WOOL bemærker, at mineralogiske processer er energiintensive processer, der også er
omfattet af EU’s kvotehandelssystem, og at Kommissionens ”fit for 55” lovpakke også
indeholder forslag til revision af EU’s kvotehandelssystem, der på samme tid vil
medføre
øgede kvotepriser og reducere antallet af gratiskvoter, der tildeles industrier med ”carbon
leakage” status, herunder mineraluld.
Side 21 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0022.png
ROCKWOOL anfører, at hvis undtagelsen for mineralogiske processer samtidig fjernes i
Energibeskatningsdirektivet, vil det dermed ramme industriens konkurrenceevne hårdt.
Dertil kommer, at industrien i de kommende årtier overfor store investeringer i den
grønne omstilling. ROCKWOOL bemærker, at i aftalen om en dansk grøn skattereform
har man anerkendt dette forhold ved en senere indfasning (2025) af en reduceret energi-
afgift for mineralogiske processer. Tilsvarende mener ROCKWOOL, at der på Europæ-
isk niveau vil være behov for en væsentlig længere indfasningsperiode, der tager højde for
de forestående store udgifter i den grønne omstilling for mineralogiske processer.
ROCKWOOL opfordrer til, at man fra dansk side har fokus på at sikre, at det samlede
skattetryk for mineralogiske processer, der er reguleret af EU (skatter og afgifter), fortsat
understøtter konkurrenceevnen og den grønne omstilling for den mineralogiske industri,
så produktion med mineralogiske processer fortsat vil være muligt i EU.
Rådet for Grøn Omstilling hilser det velkomment, at Kommissionen foreslår revision af
EU’s stærkt forældede direktiv om energibeskatning fra 2003, og at niveauet for energibe-
skatning hæves betydeligt. Rådet finder dog ikke forslaget ambitiøst nok, da Kommissio-
nen fik udarbejdet syv scenarier og har valgt det næstmindst ambitiøse. Rådet mener der-
for, at der er brug for at hæve niveauet betydeligt, herunder bør beskatningsniveauet også
inddrage de pågældende brændslers effekt på luftforurening.
Rådet mener således, at beskatning udover de fossile brændsler også bør omfatte afbræn-
ding af biomasse
dvs. afbrænding til aske, modsat biogas- og pyrolyseanlæg, hvor de
tungt omsættelige kulstofforbindelser nedmuldes som både jordforbedring og kulstofla-
ger.
Beskatningen af biomasseafbrænding bør omfatte både kollektive og individuelle anlæg,
idet begge dele indebærer tvivlsom bæredygtighed, idet biomasse er en begrænset res-
source, som skal prioriteres, der hvor det gør størst gavn. Særligt træ bør på sigt ikke af-
brændes, men skal bruges i fx byggeri møbler, hvor det udgør et kulstoflager. Samtidig
har vi brug for at efterlade dødt træ i skovene af hensyn til Biodiversiteten.
Rådet for Grøn Omstilling anfører endvidere, at man ikke bør undtage individuel anven-
delse (brændefyring), idet denne bidrager med langt den største luftforurening. Samtidig
findes der metoder til opkrævning af afgift, så man undgår de ulemper, som sås ved for-
slaget til brændeafgift, som daværende regering fremsatte i 2013, herunder at man ville
fremme afbrænding af affald frem for rent træ, samt problemer med at skelne brænde fra
fx træ til raftehegn. Ulemperne kan undgås ved at lægge afgiften på selve det at have ild i
brændefyringsenheden frem for på brændet
i praksis kan det ske ved at sætte en føler
og en logger i skorstensrøret, så man måler antal timer der er ild i enheden.
Rådet anfører også, at Energibeskatningsdirektivet bør gøre op med klima- og miljøska-
delige indirekte subsidier i form af afgiftsfritagelser, f.eks. på særlige køretøjer, f.eks. i
landbruget.
Veteranskibsklub S/S Bjørn anfører, at klubbens turistsejladser mm. har kunnet tilbydes
til en lav pris, fordi klubben, som almennyttig forening, bl.a. har været delvis fritaget for
energiafgifter. Hvis klubben fremover skal betale energiafgifter, frygter de, at omfanget af
sejladser bliver så lille, at der ikke vil være indtægter nok til at vedligeholde skibet. Det er
derfor deres håb, at ændringen af direktivet fortsat vil give almennyttige foreninger frita-
gelse for energiafgifter.
Side 22 af 23
kom (2021) 0563 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Energibeskatningsdirektivet
2459700_0023.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er afholdt et møde i Den Fiskale Arbejdsgruppe, hvor forslaget blev præsenteret. De
fleste medlemsstater er positive over for forslaget, dog med forbehold for visse elementer
i forslaget. Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes detaljerede
holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser
Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen ønsker en
ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s klimamål for
2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive den grønne om-
stilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen har tidligere besluttet at arbejde for en ambitiøs revision af energibeskatnings-
direktivet, herunder en styrkelse af incitamenter til at reducere CO
2
-udledningerne med
fokus på en række konkrete elementer, herunder en forhøjelse af de nugældende mini-
mumssatser, en ændring af energibeskatningen, så afgifterne fastsættes på baggrund af
energiprodukterne energiindhold, en tilføjelse af en CO
2
-komponent samt en ophævelse
af den nugældende obligatoriske fritagelse for brændstof, der anvendes til luftfart.
Regeringen arbejder for en samlet tilgang til indeværende forslag samt sammenhæng til
andre elementer i pakken. Regeringen finder det vigtigt, at samspillet mellem de forskel-
lige forslag sikrer et ambitiøst niveau og fordrer lige konkurrencevilkår på tværs af EU og
til ikke-EU-lande samt mellem sektorer, eksempelvis på transportområdet, hvor der ellers
kan ske uhensigtsmæssig flytning af fx godstransport fra en transportform til en anden
uden reelle klimareduktioner.
Regeringen vil se nærmere på blandt andet de elementer af forslaget, som udvider di-
rektivets anvendelsesområde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 23 af 23