Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0576 Bilag 1
Offentligt
2486744_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCAN
Sagsnr.: 2018337
Dok. nr.: 1919478
Dato: 24-11-2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på
Sundhedsområdet (HERA)
det næste skridt hen imod fuldførelsen
af den europæiske sundhedsunion, KOM (2021) 576 endelig
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Den 16. september 2021 præsenterede Kommissionen den såkaldte HERA-pakke og
lancerede etableringen af EU´s nye Myndighed for Kriseberedskab og
–indsats
Sundhedsområdet (HERA, Health Emergency Preparedness & Responsive Authority).
Pakken består af en meddelelse, et bilag, der beskriver oprettelsen af HERA
og en
tilhørende Kommissionsafgørelse. Derudover indeholder pakken et forslag til
forordning om rammer for tiltag, der skal sikre forsyning af kriserelevante medicinske
modforanstaltninger i tilfælde af en folkesundhedsmæssig krisesituation. Meddelelsen
er modtaget i dansk sprogversion d. 5. november 2021.
HERA etableres på grundlag af Kommissionsafgørelsen som en intern myndighed
under Kommissionen. HERA har til formål at styrke EU´s evne til at forebygge, opdage
og handle på potentielle sundhedskriser, og HERA er dermed tiltænkt en central rolle i
den samlede indsats for at styrke EU´s kriseberedskab.
HERA´s kerneformål er at sikre den nødvendige sundhedssikkerhedsmæssige
koordination på tværs af landegrænser. HERA opgaver og funktion afhænger af, om
der er tale om fredstid eller krisetid. Samlet set skal HERA’s arbejde
styrke
koordination, udvikling, produktion, indkøb af og distribution af medicinske
modforanstaltninger mellem medlemslandene med henblik på at kunne modstå
kommende grænseoverskridende sundhedskriser.
Meddelelsen om HERA forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige
konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller
beskyttelsesniveauet. Der er dog økonomiske konsekvenser forbundet med det
tilhørende forslag til forordning om forsyning af medicinske modforanstaltninger
gennem danske bidrag til EU-budgettet, samt potentielt væsentlige afledte nationale
udgifter forbundet med implementering af forordningens krav.
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
Regeringen er generelt positiv overfor, at Kommissionen igangsætter tiltag, der skal
styrke EU´s modstandskraft over for grænseoverskridende sundhedskriser og styrke
forsyningssituationen på kritiske medicinske modforanstaltninger. Regeringen stiller
sig derfor som udgangspunkt positivt over for Kommissionens HERA-pakke beskrevet i
meddelelsen. Det er dertil afgørende for regeringen, at HERA ikke skal være en
erstatning for, men et supplement til, medlemslandenes egne nationale beredskaber.
Samtidig er det vigtigt, at der i etablering af HERA tages højde for eksisterende
nationale og EU strukturer og mandater, herunder andre EU-agenturer på
sundhedsområdet, med henblik på bl.a. at nedbringe nationalt afledte udgifter til
implementering.
2. Baggrund
Gennem det sidste årti har verden gentagne gange oplevet udbrud af smitsomme
sygdomme, som har udgjort en potentiel sundhedsmæssig trussel for vores samfund.
Herunder influenza-, ebola- og zika-epidemierne. Kombinationen af global
befolkningsvækst, klimaændringer, og det deraf følgende pres på arealanvendelse,
fødevareproduktion og dyresundhed, fører til en uundgåelig stigning i sygdomstrusler
og sundhedskriser.
En styrkelse af EU´s respons og modstandsdygtighed over for grænseoverskridende
sundhedstrusler er på mange måder blevet en nødvendighed og tydeliggjort af
COVID-19-pandemien. I november 2020 fremsatte Kommissionen derfor forslag om
en europæisk sundhedsunion, der havde til hensigt at styrke EU´s eksisterende
agenturer og koordinationen på sundhedsområdet. Dette skulle bl.a. ske ved at
styrke koordinationen mellem medlemslandene samt de eksisterende EU-agenturer
såsom Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC)
og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og dertil rammen for koordination i
forbindelse med grænseoverskridende sundhedstrusler. Samtidigt blev ideen om
HERA (Health Emergency Preparedness & Responsive Authority) præsenteret i
forbindelse med Kommissionsformand Ursula von de Leyens tale om Unionens
tilstand 2020.
Den 16. september 2021 præsenterede Kommissionen den såkaldte HERA-pakke og
lancerede etableringen af EU´s nye Myndighed for Kriseberedskab og
–indsats
Sundhedsområdet (HERA). Pakken består af en meddelelse, et bilag, der beskriver
oprettelsen af HERA
og en tilhørende Kommissionsafgørelse. Derudover indeholder
pakken et forslag til forordning om rammer for tiltag, der skal sikre forsyning af
kriserelevante medicinske modforanstaltninger i tilfælde af en folkesundhedsmæssig
krisesituation. Meddelelsen og dertil forordningsforslaget, er modtaget i dansk
sprogversion den 5. november 2021.
Den tilhørende kommissionsafgørelse etablerede HERA per 16. september 2021 som
en ny og permanent struktur i Kommissionen. HERA udgør herefter en central søjle i
den europæiske indsats for at forebygge og bekæmpe sundhedskriser på EU-plan.
Den nye myndighed og forordningsforslagene er en del af Kommissionens vision for
en europæisk sundhedsunion og er tænkt som et værktøj, der skal hjælpe med at
udfylde nogle af de huller i EU´s eksisterende kriseberedskab og
–indsats,
som er
blevet identificeret under COVID-19-pandemien.
Side 2
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
3. Formål og indhold
HERA har til formål at styrke EU´s evne til at forebygge, opdage og handle på
potentielle sundhedskriser og skal bidrage til, at EU og dets medlemslande er bedre
forberedt og kan handle hurtigere i forbindelse med grænseoverskridende
sundhedstrusler. Dette skal bl.a. ske ved at sikre koordination mellem landene,
udvikling, fremstilling, indkøb samt fordeling af vigtige medicinske
modforanstaltninger som eksempelvis vacciner, antibiotika, medicinsk udstyr,
værnemidler m.m.
HERAs kerneopgave er:
-
at styrke koordineringen af sundhedssikkerheden i unionen under
beredskabs- og kriseberedskabstider og samtidig samle medlemsstaterne,
industrien samt de relevante interessenter i en fælles indsats
-
at afhjælpe sårbarheder og strategiske afhængigheder inden for unionen i
forbindelse med udvikling, produktion, indkøb, oplagring og distribution af
medicinske modforanstaltninger
-
at bidrage til at styre den globale sundheds- og beredskabs sammensætning
Myndighedens indsatsområde er todelt, da HERAs opgaver og funktion er forskellige
under henholdsvis fredstid og krisetid. Opgaverne i fredstid er fokuseret på at styrke
forebyggelse og beredskab gennem samarbejde med medlemslandene om
monitorering og identifikation af mulige sundhedstrusler, men også gennem
målrettede investeringer. I krisetider vil HERA kunne aktivere en række mere
konkrete og målrettede nødforanstaltninger inden for rammerne af den foreslåede
forordning.
HERA blev per den 16. september 2021 etableret som en intern myndighed under
Kommissionen. Ved at oprette HERA internt som en del af Kommissionen er det
muligt for Kommissionen at operationalisere myndigheden inden begyndelsen af
2022. Kommissionen forventer, at den interne organisering af HERA også skaber
mulighed for fleksibilitet i Kommissionens organisation og ift. mobiliseringen af
Kommissionens eksisterende beføjelser, værktøjer og programmer.
HERAs samarbejde med EU-agenturer
HERA vil arbejde sammen med EU’s agenturer, særligt Det Europæiske Center for
Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) og Det Europæiske
Lægemiddelagentur (EMA).
Mens ECDC og EMA har stået i spidsen for EU's reaktion på den igangværende COVID-
19-krise, så har de to agenturer fortsat begrænsede mandater og værktøjer i forhold
til at agere under sundhedskriser.
Hvor ECDC har et veletableret mandat specifikt inden for trusler for overførebare
sygdomme, så har agenturet ikke beføjelser inden for andre grænseoverskridende
sundhedstrusler eller til eksempelvis indkøb, udvikling eller produktion af medicinske
modforanstaltninger. EMA er ansvarlig for den videnskabelige evaluering,
overvågning og sikkerhedsovervågning af lægemidler, men agenturet har ikke
beføjelser på området for medicinske modforanstaltninger, og udfører derfor heller
ikke opgaver vedrørende indkøb, lagring og distribution.
Side 3
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
HERA skal supplere det arbejde, der på nuværende tidspunkt udføres af ECDC og
EMA
både forud for og under fremtidige sundhedskriser. HERA vil have mere fokus
på den forebyggende og proaktive dimension end ECDC med hensyn til
trusselsvurderinger. EMAs videnskabelige rådgivning om sikkerhed, effektivitet og høj
kvalitet af lægemidler vil samtidig være et centralt input til HERA´s langt bredere
arbejde med udvikling, produktionskapacitet, lagring og implementeringsmekanismer
til medicinske modforanstaltninger.
HERA’s forberedelsesfase
under fredstid
I forberedelsesfasen vil HERA arbejde tæt sammen med EU’s agenturer og nationale
sundhedsagenturer, erhvervslivet og internationale partnere for at styrke EU´s
beredskab over for sundhedskriser. Myndigheden vil således arbejde tæt sammen
med medlemslandene for at analysere, identificere og prioritere mulige og
potentielle sundhedstrusler. Her vil der være fokus på strategisk koordinering for
udviklingen af medicinske modforanstaltninger samt industriens kapacitet til at
producere og levere disse medicinske modforanstaltninger.
I forberedelsesfasen vil HERA´s indsats sætte ind på følgende fem områder:
-
Trusselsvurdere og indsamle efterretninger
-
Fremme forskning og innovation
-
Adressere markedsudfordringer
-
Bidrage til at styrke erhvervslivets produktionskapacitet
-
Styrke viden og færdigheder
Mere konkret vil HERA foretage trusselvurderinger, indsamle efterretninger og
udvikle modeller til at forudsige potentielle sundhedstrusler. Dette skal bl.a. bidrage
til, at nye sundhedstrusler afdækkes kort efter de opstår, at de evalueres, og at
nødvendige tiltag bliver identificeret. Arbejdet hermed vil årligt blive udgivet i en
rapport om beredskabstilstanden, som drøftes blandt EU´s ledere for at sikre, at
kriseberedskab forbliver højt på den politiske dagsorden.
HERA skal støtte forskning og innovation ved at fremme avanceret forskning af bl.a.
patogener (sygdomsfremkaldende mikroskopiske organismer) for derved at kunne
fremskynde udviklingen af medicinske modforanstaltninger og relaterede
teknologier. Det er en vigtig forudsætning for arbejdet, at der deles viden og data for
at fremme banebrydende opdagelser og for at accelerere udviklingen af teknologiske
løsninger til potentielle sundhedstrusler. HERA’s forskningsben er tæt forbundet med
Horizon Europe, EU´s forsknings- og innovationsprogram. I den forbindelse skal der
blandt andet arbejdes på at formulere en fælles EU-strategi for forskning og
innovation vedr. pandemiberedskab,
og dertil skal der bygges videre på EU’s
pandemiberedskabspartnerskab. Derudover vil Kommissionen videreudvikle the
European COVID-19 Data Platform, og der skal samarbejdes med EMA for at etablere
en langsigtet og storskaleret EU-platform for kliniske forsøg.
HERA vil også få til opgave at håndtere markedsudfordringer for kritiske medicinske
modforanstaltninger, bl.a. gennem en styrkelse af erhvervslivets
produktionskapacitet. HERA skal blandt andet sikre, at der er den nødvendige
teknologi til at udvikle medicinske modforanstaltninger, og dernæst at disse kan
produceres i henhold til gældende behov. For at bidrage hertil, skal HERA systematisk
identificere og monitorere forsyningskæder, produktionskapacitet og
produktionsfaciliteter. Flaskehalse og markedsudfordringer, som potentielt kunne
Side 4
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
forhindre produktionen både i og uden for EU, skal identificeres. Ud over at
industrien involveres via
samarbejdsforummet ”Joint
Industrial Cooperation Forum”,
skal den også involveres gennem både et nyt partnerskab samt paneuropæiske
arrangementer. Derudover skal der også arbejdes tæt sammen med eksisterende EU
programmer såsom en IPCEI (Important Project of Common European Interest) for
sundhed og med EU FAB initiativet.
Efter at have identificeret potentielle flaskehalse og markedsudfordringer vil HERA
også have til opgave at afhjælpe og løse disse gennem fokus på EU-indkøb,
lageropbygning og distributionskapaciteter. Muligheder for EU-indkøb og potentielle
udfordringer ved transport, opbevaring og levering skal afdækkes i samme
forbindelse. Hertil skal det også undersøges og planlægges, hvordan medicinske
modforanstaltninger effektivt og hurtigt kan leveres fra et medlemsland til et andet.
Sidst men ikke mindst, vil HERA også arbejde med at udbrede viden og færdigheder
vedrørende alle aspekter af medicinske modforanstaltninger gennem
træningsprogrammer. Dette skal bidrage til, at medlemslandene har kapaciteten til at
reagere hurtigt, når alvorlige sundhedskriser rammer. Kommissionen lægger op til, at
dette skal ske i samspil med bl.a. Lægemiddelstrategien og den kommende lovgivning
om et sundhedsdataområde (European Health Data Space).
HERA’s krisefase under sundhedskriser
Når det vurderes, at der er opstået om en folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-
plan, vil HERA kunne overgå fra forberedelsesfasen til krisetilstand, hvori
Kommissionen, og dermed HERA, med
forordningsforslaget om en ramme for
foranstaltninger til sikring af forsyninger af kriserelevante medicinske
foranstaltninger i tilfælde af en folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-plan
vil
have en række beføjelser til hurtigt at kunne træffe beslutninger og igangsætte
nødforanstaltninger. Med forordningsforslaget lægges der op til, at disse beføjelser
tildeles, når Kommissionen og medlemslandene beslutter at aktivere en såkaldt
nødhjælpsramme
på baggrund af en anerkendt folkesundhedsmæssig krise på EU-
plan.
Forordningsforslaget sætter rammer for, hvilke beføjelser Kommissionen og HERA
kan tildeles, hvis en sundhedskriser rammer, og i hvilken grad HERA har mulighed for
at agere på vegne af medlemslandene. Hvis en sundhedskrise rammer, kan Rådet
på grundlag af indstilling fra Kommissionen
vælge at aktivere én eller flere af
mekanismerne i forordningen, f.eks. at nedsætte en sundhedskrisebestyrelse, som
har til formål at sikre koordinationen mellem Rådet, Kommissionen, relevante EU-
agenturer herunder ECDC og EMA samt nationale myndigheder.
De øvrige mekanismer i forslaget omhandler eksempelvis:
Monitorering af krise-relevante medicinske modforanstaltninger
Indkøb og produktion af kriserelevante medicinske modforanstaltninger
Aktivering af EU FAB faciliteter med henblik på reservering af tiltængelig plads til
opskalering af produktionskapacitet
Aktivering af forskning og datadelingsplatforme, innovationsplaner samt
anvendelse af kliniske forsøg
Aktivering af nødfinansiering
under EU’s Nødhjælpsinstrument
Side 5
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
Nødhjælpsrammen skal sikre, at HERA er i stand til at træffe de foranstaltninger, der
er nødvendige for tilstrækkelig og rettidig forsyning af kriserelevante medicinske
modforanstaltninger i forbindelse med grænseoverskridende sundhedstrusler.
Forhåbningen med HERA er således, at EU fremover er bedre rustet til at kunne
forebygge uforudsigelige og grænseoverskridende sundhedskriser, og dertil at
forbedre medlemslandenes koordination og samarbejde på tværs af landegrænser, så
der værnes om den enkelte EU-borgers sundhed både i og uden for krisetider.
Den internationale dimension
COVID-19-pandemien har demonstreret nødvendigheden af at opbygge
modstandskraft og passende modsvar til fremtidige grænseoverskridende
sundhedskriser. Multilateral koordinering er essentielt for et stærkt samarbejde om
global sundhedssikkerhed og -beredskab og genopretning i sundhedskriser. HERA skal
styrke forsyningskæder på bl.a. lægemiddelområdet, som bliver mere og mere
forbundet på tværs af landegrænser. COVID-19-pandemien medførte en række
forskydninger ift. forsyning, som belyste vigtigheden i at have åbne, diversificerede
og pålidelige globale forsyningskæder. Samtidig skal HERA sikre tæt samarbejde
mellem medlemslandene for at adressere flaskehalse i forsyningskæderne, fjerne
unødvendige restriktioner og samtidig udvide den globale produktion.
HERA skal dertil blandt andet bidrage til at understøtte lav- og middelindkomstlande
med at opbygge kapacitet og ekspertise i deres kriseberedskab og udvikle lokale
produktions- og distributionskapaciteter. Medlemslande, agenturer og relevante
interessenter vil kunne forvente målrettede anbefalinger og finansiering til at kunne
håndtere identificerede mangler.
Struktur og ledelse af HERA
HERA organiseres internt i Kommissionen og skal blandt andet bestå af HERA´s
bestyrelse og HERA´s netværk. Kommissionen bemærker, at strukturen er fleksibel og
løbende vil blive tilpasset efter behov. Senest i 2025 skal Kommissionen foretage en
dybdegående evaluering af implementeringen af HERA inklusiv formatet ift. struktur
og ledelse i myndigheden. Evalueringen vil blive fortaget af Kommissionen og vil
udmønte sig i en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet.
Etablering af HERA internt i Kommissionen giver myndigheden mulighed for at drage
fordel af Kommissionens finansielle, reguleringsmæssige, tekniske og organisatoriske
værktøjer samt ekspertise, ligesom forankringen i Kommissionen understøtter en
hurtig etablering af HERA.
HERA´s bestyrelse skal samle eksperter fra Kommissionen og erfarne repræsentanter
fra medlemslandene. Bestyrelsen skal medvirke til at udarbejde en flerårig strategisk
plan for HERA, der skal forme den strategiske retning for EU’s og de enkelte med-
lemslandes sundhedsberedskab. Gennem bestyrelsens arbejde skal HERA medvirke til
et stærkere og tættere samarbejde mellem Kommissionen, medlemslandene og di-
verse EU agenturer.
Til at understøtte det tætte samarbejde, som HERA forventes at have med de natio-
nale myndigheder i medlemslandene, etableres der et HERA-netværk. Netværket be-
står blandt andet af nationale og regionale agenturer, og skal understøtte daglig ud-
veksling af information og fælles forståelse udarbejdelse af fælles analyser, samt
styrke prioriteter og dermed bidrage til det arbejde der udføres i bestyrelsen.
Side 6
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
HERA’s rådgivende forum
skal sikre et tæt samarbejde mellem HERA og de identifice-
rede kompetente myndigheder og dertil facilitere samarbejde med eksterne interes-
senter, som fx industrien, forskningsmiljøer og civilsamfundet. Der vil også være re-
gelmæssig
og systematisk inddragelse af industrien via HERA’s ”Joint
Industrial Co-
operation Forum”,
som en undergruppe under HERA’s rådgivende forum.
Ressourcer og finansieringen af HERA
I forberedelsesfasen vil HERA trække på eksisterende strukturer, programmer og akti-
viteter både i EU og på nationalt plan. Med Kommissionens forslag lægges der op til
en finansiering
af HERA´s aktiviteter på omkring 6 mia. euro gennem EU’s budget
over perioden 2022-2027, hvor af en stor del af finansieringen af HERA vil komme fra
EU-programmer,
der blev styrket gennem EU’s genopretningsinstrument (NextGene-
rationEU). Der lægges op til at finansiere HERA gennem sundhedsprogrammet
EU4Health, forskningsprogrammet Horizon og civilbeskyttelsesmekanismen RescEU.
Kommissionen oplyser, at sammen med øvrige indsatser, herunder gennem forven-
tede investeringer under genopretningsfaciliteten, ReactEU, og NDICI og de 6 mio.
euro, der er afsat direkte til HERA aktiviteter, at det samlede beløb vil blive op på 30
mia. euro for den næste finansieringsperiode.
Der lægges dertil op til, at HERA’s operationer vil kunne finansieres via direkte natio-
nale bidrag både i freds- og krisetider og have gavn af mobilisering af privat finansie-
ring (i form af fx lån, garantier og egenkapital) eksempelvis støttet af budgetgarantier
under InvestEU. Dertil lægges der op til, at der vil følge projekter, som den planlagte
IPCEI for sundhed, som vil
bidrage til HERA’s mission.
I tilfælde af en folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-plan, i den såkaldte krise-
fase, vil Kommissionen have mulighed for ekstra finansiering gennem nødhjælpsin-
strumentet, ”the
Emergency Support Instrument (ESI)”.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen berører ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
Der er dog økonomiske konsekvenser forbundet med det tilhørende forslag til
forordning om forsyning af medicinske modforanstaltninger gennem danske bidrag til
EU-budgettet, samt potentielt væsentlige afledte nationale udgifter forbundet med
implementering af forordningens krav.
8. Høring
Meddelelsen om HERA-pakken har været i høring i EU-specialudvalget for
Sundhedsspørgsmål. Der er indkommet høringssvar fra Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Lægemiddelindustriforeningen, Medicoindustrien og
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler.
Side 7
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
Danmarks Apotekerforening
finder tiltag, der kan sikre forsyningen af lægemidler og
værnemidler m.v. i krisesituationer meget relevante, men påpeger også, at HERA-
pakken pt. så vidt ses ikke indeholder forhold, der direkte påvirker apotekerne i
Danmark eller EU.
Danmarks Apotekerforening bemærker, at det imidlertid ikke er helt klart, hvilke
foranstaltninger som
med henblik på at sikre forsyning af kriserelevante medicinske
modforanstaltninger - kan iværksættes, og som herunder kan medføre forpligtelser
for aktørerne fx vedrørende indberetninger eller lageropbygning. Danmarks
Apotekerforening opfordrer på den baggrund til, at apotekerne og andre relevante
aktører på sundhedsområdet inddrages i eventuelle drøftelser om sådanne
forpligtelser.
Danmarks Apotekerforening bakker op om, at der i krisesituationer kan være behov
for et ”stødpudelager” med henblik på at sikre forsyningen af lægemidler mv., men
belyser samtidig at det er vigtigt at være opmærksom på, at kravene hertil ikke bliver
af et sådant omfang, at den almindelige lægemiddelforsyning bringes i fare. I
forlængelse af dette tilføjer Danmarks Apotekerforening, at krav om store lagre må
forudses at forøge de samlede distributionsomkostninger, idet leverandører og
grossister vil få øgede omkostninger til sådanne lagre.
Dansk Erhverv
byder HERA og initiativet om en koordinerende enhed for krisebered-
skab og
–indsats
på europæiske niveau velkommen. Dansk Erhverv påpeger dog, at
de gerne havde set, at en sådan enhed blev lagt ud til et medlemsland, men bemær-
ker samtidig, at det vigtigste selvfølgelig er, at enheden bliver i stand til at forebygge
og håndtere fremtidige sundhedskriser og så vidt muligt i samarbejde med private ak-
tører, og med midler, der er proportionelle med udfordringen.
Dansk Erhverv har tidligere givet udtryk for, at der skal etableres et formaliseret
dialogforum med erhvervslivet, hvor der gensidigt kan udveksles erfaringer og
oplysninger. Dette påpeger Dansk Erhverv at være inkluderet i nærværende forslag i
form af et
Joint Industrial Cooperation Forum
og udtrykker tilfredshed med, at der
med forslaget generelt lægges op til en betydelige inddragelse af private aktører.
Dansk Erhverv understreger, at det er vigtigt at beskytte virksomhedernes IP-
rettigheder, da disse ses som værende centrale for udvikling og innovation. Dansk
Erhverv anerkender, at meget alvorlige sundhedskriser kan legitimere brug af
vidtgående beføjelser og i nogle tilfælde endda tilsidesættelse af grundlæggende
rettigheder. I forlængelse af dette, understreger Dansk Erhverv, at indgreb i
virksomheders ejendomsret og erhvervelse af deres materiel kun bør ske i absolutte
krisesituationer og i tæt samarbejde med erhvervslivet. Dansk Erhverv påpeger, at
det under alle omstændigheder bør fremgå af fremtidig regulering, at sådanne
indgreb i alle tilfælde er ekspropriative og udløser krav om fuldstændig erstatning.
Det samme gør sig gældende med hjemtagning af opgaver, statslig produktion af
varer, hvor der allerede findes et marked, osv. Grundlæggende mener Dansk Erhverv
ikke, at nationalstater eller EU skal varetage opgaver, som allerede varetages af
private virksomheder. Samarbejde med private aktører, i kombination med en
fastholdelse af sammes rettigheder, bør således være et bærende princip for HERA.
Dansk Erhverv påpeger, at visse bærende begreber i genstandsfeltet for HERA er
uklare. Dette inkluderer bl.a. definitionen af ”medicinske
modforanstaltninger
(jf.
Side 8
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
meddelelsen, side 1), som menes at være så bred, at stort set alt kan omfattes. Dertil
stilles der spørgsmålstegn ved, hvad der udgør en
alvorlig sundhedstrussel,
og hvem
der har ansvaret for at definere det.
Dansk Erhverv fremhæver samtidig, at en af HERA’s opgaver er ”addressing market
challenges and failures (…)”, men at begrebet ”market challenges” ikke er
tilstrækkeligt defineret og man i stedet bør arbejde på at adressere ”market failures”
altså markedsfejl. Dansk Erhverv mener, at disse eventuelle markedsfejl bør
vurderes efter Balancetesten
– som defineret i “Common Principles for an Economic
Assessment of the Compatibility of State Aid under Article 87.3”. Dansk Erhverv
anerkender, at COVID-19 pandemien har blotlagt nogle markedsfejl, som vi skal løse,
herunder at det er svært at forudse, hvornår og hvordan den næste krise opstår. Af
hensyn til proportionalitetsprincippet bør det imidlertid defineres tydeligere, hvilke
markedsfejl HERA skal løse, og samtidig mener Dansk Erhverv, at der bør lægges vægt
på, at Balancetesten altid anvendes.
På baggrund af dette, mener Dansk Erhverv, at definitionen af HERA’s genstandsfelt
skal skærpes, eksempelvis ved at tilføje
”(…) associated with any kind of serious
health threat, in the context of a global/European epidemic or similar acute crisis
situation”
til definitionen af genstandsfeltet. Hvis dette ikke tilføjes, er definitionen af
genstandsfeltet i princippet åbent for hvilket som helst trussel mod folkesundheden
eksempelvis rygning, alkoholmisbrug, fedme og lignende, hvilket åbenlyst ikke er
hensigten. Derudover understreger Dansk Erhverv, at alle regler for udbud og øvrige
principper for EU-samarbejde
skal overholdes i HERA’s arbejde, så der er åbent for en
fri konkurrence om at være den bedste til at levere ydelserne, og der ikke kommer
nationale protektionistiske hensyn i spil.
Dansk Industri (DI)
støtter fuldt ud oprettelsen af en europæisk Myndighed for
Kriseberedskab og -indsats på Sundhedsområdet (HERA). DI mener, at en myndighed
på linje med det amerikanske BARDA ikke bare er et vigtigt redskab, men en
forudsætning for at sikre os mod fremtidige kriser. Derfor pointerer DI hvor vigtigt
det er, at myndigheden kommer godt fra start med den rette formålsbeskrivelse,
scope og skills.
DI tilslutter sig Kommissionens kernemission for HERA, der netop adresserer
kombinationen af multilateral koordination og en stærk beredskabsarkitektur
(herunder sikring af internationale værdikæder), databaseret arbejde med
overvågning og horizon scanning samt forskning i og udvikling af nye (medicinske)
modforanstaltninger.
DI belyser hvordan COVID-19 pandemien tydeligt har vist, at vi kommer længst med
samarbejde, og opfordrer regeringen til at støtte denne tilgang til samarbejde, som
bør inkluderer følgende interessenter; 1) andre EU-agenturer, 2) medlemsstaterne og
nationale myndigheder, 3) privat sektor, 4) akademia, 5) andre internationale
organisationer, f.eks. WHO og 6) andre beredskabsinstitutioner, f.eks. BARDA.
DI fremhæver, at det er afgørende, at et tæt offentligt-privat samarbejde bliver en
del af den nye myndigheds DNA. HERA skal opbygges om tætte partnerskaber med
privatsektoren i alle dele af forsyningskæden
for medicinske modforanstaltninger
såvel som andre kritiske produkter og forsyningskæder
samt akademia. Under
COVID-19 krisen så vi, hvordan dette samarbejde var afgørende for responsen
Side 9
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
manifesteret i arbejdet i regi af HERA Incubator, og DI påpeger at der i den videre
udvikling af HERA skal fortsættes af de gode takter fra dette samarbejde.
I prioriteringen af HERA’s arbejde
bør arbejdet med udvikling af nye
modforanstaltninger have særlig vægt (jf. task 2 og delvist 3 i meddelelsen fra
Kommissionen). Dét, hurtigt at kunne igangsætte produktion af modforanstaltninger
som f. eks. vacciner, er altafgørende i mødet med sundhedskriser. Danmark bør
derfor støtte op om, at HERA har en dedikeret indsats til at identificere potentialer
for fremtidige produkter i Life Science sektoren.
DI fremhæver, at tilstedeværelsen af rette ressourcer, modeller og kompetencer i
den analytiske proces, der er forbundet med scanning for nye potentialer, er
essentiel. De finder det derfor også glædeligt, at Kommissionen lægger op til, at HERA
tilskynder til nye partnerskaber med industrien bl.a. gennem paneuropæiske
arrangementer for partnerskabs-’match-making’
eller via
innovationspartnerskabsproceduren ifm. indkøb. Kommissionen lægger ligeledes op
til, at HERA i krisetid kan indbyde eksperter med særlig ekspertise til at deltage i
sundhedskriseudvalgets arbejde på ad hoc-basis. DI støtter disse hensigter.
DI finder det imidlertid afgørende, at inddragelse af privatsektoren ikke kun
forekommer på ad hoc basis i konkrete sager, men også forankres mere generelt i
HERAs opgaveløsning. DI opfordrer således til, at Det Rådgivende Forum for HERA og
Samarbejdsforum
for Erhvervslivet systematisk inddrages og gøres centrale i HERA’s
operationer. DI påpeger, at det kræver internationalt udsyn, teknologisk indsigt,
klinisk erfaring og markedsforståelse at prioritere deres investeringer i sundhed
rigtigt, hvis disse både skal sikre det bedste sundhedsberedskab og en økonomisk
bæredygtigt myndighed. DI understreger, at det er vigtigt, arbejdet fokuseres, så de
rette løsninger identificeres og uddyber, at dette bedst gøres i tæt partnerskab med
de virksomheder, som udvikler og fremstiller de innovative løsninger. Som et godt
eksempel på en proces, der med fordel kan forankres i HERA i fremtiden nævner DI
den danske regerings samarbejde med Bavarian Nordic om udviklingen af AdaptVac.
DI stiller sig gerne til rådighed for sparring i forbindelse med udpegning af danske
repræsentanter for Det Rådgivende Forum for HERA og Samarbejdsforum for
Erhvervslivet samt ifm. ad hoc ekspertinddragelse.
DI fremhæver, at hvis det skal lykkes med at skabe en funktionsdygtig myndighed for
kriseberedskab i både fredstid og krisetid, kræver det også en bæredygtig
finansieringsstruktur. Det er således en forudsætning, at HERA har adgang til
risikovillige økonomiske ressourcer på samme måde, som vi ser ved BARDA. DI finder
det derfor positivt, at Kommissionen har fundet substantielle midler i det
eksisterende budget, der delvist tilsvarer BARDA’s ressourcer
i fredstid. DI finder det
ligeledes positivt at man foruden midlerne fra eksisterende programmer arbejder
med alternative finansieringsmuligheder, og tilføjer at det særligt i krisetid vil være
nødvendigt med mekanismer, hvorved der hurtigt kan rejses kapital. DI har sammen
med Tænketanken Europa tidligere peget på, at en mulig finansieringsløsning kan
være, at give HERA en forhåndsgodkendt kreditbevilling til øjeblikkelig disposition
finansieret af medlemsstaterne
som er øremærket hasteudvikling og -produktion af
modforanstaltninger. Aktiveringen af denne mekanisme kunne f.eks. være betinget
af, at WHO erklærer en sundhedskrise for global nødsituation (PHEIC).
Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
understreger indledningsvis, at foreningen
grundlæggende finder det det helt afgørende vigtigt, at man fra EU’s side tager
Side 10
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
ambitiøse initiativer og opbygger et samlet system for forberedelse på og håndtering
af fremtidige sundhedskriser. Lif deler således på mange områder EU-Kommissionens
analyse og vurdering af de mangler, som COVID-19-pandemien har blotlagt i det
nuværende beredskab, og hilser det derfor velkomment, at man på fælles europæisk
plan søger at sikre EU-landene og -borgerne bedre i forhold til forebyggelsen og
håndteringen af fremtidige sundhedskriser. Lif finder det helt afgørende for
muligheden for fremtidig succes med håndteringen af nye krisesituationer, at dette
sker via et ambitiøst, internationalt samarbejde og ikke forsøges løst isoleret i hvert
enkelt medlemsland. Dertil tilføjes der, at Lif ser mange gode træk i Kommissionens
udspil bl.a. at man med et dedikeret budget og en ny selvstændig enhed i EU-
systemet signalerer høje ambitioner, hvilket er altafgørende. Lif ser også positivt på,
at der er tænkt i sammenhænge og koordination i stor skala
og i at sikre kritisk
infrastruktur (fx for kliniske forsøg) og hastighed (fx for godkendelse af vacciner og
lægemiddelbehandlinger).
Lif påpeger dog, at HERA-pakken imidlertid er meget omfattende og overordnet i sine
beskrivelser/ definitioner hvilket gør det vanskeligt at vurdere mulige konsekvenser
af de forskellige instrumenter og initiativer. Lif understreger, at man i forbindelse
med alle initiativer og forventninger, der retter sig mod life science-industriens
virksomheder (producenter og leverandører af lægemidler, vacciner, diagnostika og
andre medicinske modforanstaltninger) bør indtænke den direkte involvering af de
private virksomheder. Uden den direkte dialog og offentlig-private samarbejder kan
ambitionerne om et effektivt system til kriseberedskab og -indsats ikke indfries.
Lif bemærker, at man fra dansk side i forhold til forslaget om et fælles europæisk
forskningsnetværk bør overveje at byde ind med de gode erfaringer, som Danmark
har med initiativet Trial Nation. Måden hvorpå der i Danmark er skabt en samlet ind-
gang til velfungerende, nationale kliniske netværk, der kan gennemføre både offent-
lige og private kliniske lægemiddelforsøg, kan med fordel skaleres til europæisk ni-
veau, for på den måde at sikre et effektivt og brugbart system, hvor hver aktør bidra-
ger med sine kompetencer.
Lif finder, at man i EU-Kommissionens fremsendte materiale har for ensidigt fokus på
den forskning, som foregår på universiteterne (academic) og ikke også på det helt af-
gørende og meget vanskelige led i værdikæden, hvor man sikrer at få omsat denne
forskning til egentlige produkter/behandlinger. Her bør man have et større fokus på
samarbejdet mellem det offentlige og private
universiteterne og life science-indu-
strien
da det kun er gennem et sådant succesfuldt samarbejde, man kan sikre sig en
mulighed for
på ”produktsiden” at være bedre rustet til at håndtere fremtidige sund-
hedskriser. Der bør ikke herske tvivl om, at COVID-19-krisen også viste os, at uden
samarbejde på tværs af sektorerne, og uden de kompetencer og det kapitalapparat,
som industrien råder over, havde vi ikke i dag stået med effektive, sikre vacciner, der i
stor skala er rullet ud til gavn for mennesker kloden rundt.
Lif noterer, at hastighed som oftest er en afgørende faktor i forbindelse med en sund-
hedskrise, og at der derfor også er stor efterspørgsel efter hurtige løsninger. Lif un-
derstreger dog, at når det gælder udvikling af lægemidler og vacciner, skal der imid-
lertid ikke gås på kompromis med risikoen for uønskede effekter og dermed patient-
sikkerheden. I Kommissionens forslag er muligheden for at benytte sig af accelere-
rede processer i forbindelse med de nødvendige godkendelser af lægemidler og vac-
ciner nævnt. Under COVID-19-pandemien så vi, at det netop er muligt og effektivt at
omlægge dele af godkendelsesprocessen uden at gå på kompromis med sikkerheden,
Side 11
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
og Lif mener derfor også, at det er fornuftigt og forsvarligt at være åben for at be-
nytte sig af disse muligheder ved fremtidige pandemier og andre sundhedskriser.
Lif påpeger, at det af det fremsendte forslag fremgår, at man fra EU-Kommissionens
side ønsker at have en mulighed for at forlange overdragelse via licens (tvangslicens)
af alle eller dele af intellektuelle rettigheder og knowhow under særlige forhold. Det
fremgår af forslaget, at dette skal ske efter aftale med de berørte virksomheder, men
det er i øvrigt uklart under præcis, hvilke forhold man vil kunne kræve licenser, idet
det af forslaget alene fremgår, at dette skal ske under fair og rimelige vilkår. Denne
uklarhed gør, at det ikke er muligt for Lif at forholde sig konkret til denne del af for-
slaget. Her ønsker Lif dog helt grundlæggende at påpege, at dette kun bør ske som en
sidste mulighed, da det risikerer at underminere den incitamentsstruktur, som skal
sikre udviklingen af fremtidige behandlinger. Det bør ligeledes ske med tæt inddra-
gelse og dialog med de berørte virksomheder.
Lif bemærker, at Kommissionen i sit forslag har et stort fokus på produktion og forsy-
ningssikkerhed. Dette blandt andet i forhold til et ønske om at etablere et netværk af
produktionsfaciliteter af kriserelevante, medicinske modforanstaltninger, som man
vil kunne gøre brug af, hvis der i forbindelse med en sundhedskrise bliver behov for
det. Lif finder det grundlæggende fornuftigt, at man søger at skabe et overblik over
kritiske produktionsfaciliteter i EU. Lif mener dog, det er afgørende, at etableringen
af det omtalte netværk sker i offentlig-privat samarbejde, og at man sørger for en ef-
fektiv incitamentsstruktur for virksomhederne, som også vil fungere på lang sigt. Det
forudsætter grundig indledende dialog med industrien at sikre sig, at de enkelte rele-
vante virksomheder vil have incitament til
også efter den særlige aktuelle forståelse
for behovet har lagt sig
at være en del af dette netværk.
Der er med Kommissionens oplæg ønsker til et bedre overblik over lagre og lagerop-
bygning af forskellige kritiske lægemidler og andet sundhedsudstyr inden for EU. Lif
finder det generelt forståeligt, at man ønsker at have muligheden for
under en krise
at få et overblik over la gerbeholdningen af kritiske medicinske modforanstaltnin-
ger, herunder lægemidler, ligesom man ønsker at opnå indsigt i producenternes pro-
duktionskapacitet af disse produkter i den nærmeste fremtid. Der er næppe tvivl om,
at manglende viden om disse forhold var et betydeligt problem i begyndelsen af CO-
VID-19-pandemien. Med hensyn til krav om sikkerhedslagre skal det understreges, at
lageropbygning og -vedligehold er omkostningstungt og forbundet med risiko for
unødigt spild og mangelsituationer andre steder. Derfor er Lif enig med forslaget om,
at opbygningen af sikkerhedslagre bør forbeholdes en eventuel krise- situation.
Kommissionen lægger op til at gøre brug af fælles europæiske indkøb. Lif finder det
også her uklart, i hvilket omfang man mener at ville gøre brug af denne model for
indkøb. Lif mener dog at kunne læse ud af forslaget, at man fortrinsvis vil gøre brug af
dette under en egentlig krisesituation eller til forebyggelse af en sådan. Under COVID-
19-pandemien gjorde man netop brug af fælles indkøb af vacciner, hvilket efter Lifs
vurdering var en velvalgt proces givet den helt unikke og akutte situation, som EU-
landene stod i. Lif mener derimod ikke, at man som normalsituation bør have fælles
indkøb af lægemidler og andre sundhedsteknologiske produkter. Dette understreger
Lif med, at EU-landene er alt for forskelligartede med hensyn til sundhedspolitik, -
behov og -prioriteter. Fælles indkøb er i realiteten udtryk for fælles sundhedspolitik.
Derfor bør det også i HERA-arbejdet understreges, at denne form for indkøb kun skal
finde sted rent undtagelsesvis i helt særlige situationer.
Side 12
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
Lif understreger afslutningsvis, at HERA-pakken på mange områder er ukonkret og
derfor forudsætter nærmere afklaring af de nærmere detaljer som belyst ovenover,
før man vil være i stand til at vurdere konsekvenserne af pakken nærmere. Lif skal
derfor også opfordre til, at de danske myndigheder er åbne for fortsat dialog om
pakken, herunder forordningsforslaget, i den kommende proces.
Medicoindustrien
undrer sig over, at man konsekvent benævner medicinsk udstyr og
in vitro medicinsk udstyr ’medical countermeasures’ da det er Medicoindustriens
opfattelse at sådanne næsten altid vil udgøres af netop medicinsk udstyr og in vitro
medicinsk udstyr. Medicoindustrien finder det forvirrende, at man opfinder et nyt
begreb for disse produkter, og understreger, at man bør kalde det ved dets rette
navne, ligesom man benævner medicin
korrekt. Idet omfang man i begrebet ’medical
countermeasures også indtænker personlige værnemidler, kan disse jo benævne som
sådan, og så fremdeles.
Medicoindustrien påpeger at, det er afgørende, at i de relevante fora under HERA, at
både medlemslandenes myndighedsrepræsentanter og evt. industri-partnere er
opmærksomme på både ophavsrettigheder, kvalitet og øvrige forhold, der er
relevante, når man starter ny produktion op i et land, der ikke i nye tider har haft
produktion af f.eks. værnemidler, lige så vel som når man handler med helt
nyopstartede distributørvirksomheder. Det er i særdeleshed vigtigt, at Danmark
udpeger en repræsentant til HERA, som sørger på at blive godt klædt på til at bl.a.
være opmærksomme på dette følsomme område.
Medicoindustrien fremhæver, at det af artikel 9 i forordningsforslaget fremgår, at der
kan etableres et inventory og at sundhedsbestyrelsen kan kræve, at producenter af
kriserelevant medicinsk udstyr indenfor 5 dage skal indberette eksisterende lagre mv.
til dette inventory. Medicoindustrien skal her kraftigt opfordre til, at dette bliver
integreret i den fælles europæiske database, EUDAMED, eller det bliver muligt at
trække data om produkterne fra EUDAMED til dette nye inventory, idet opgaven med
at indberette ellers bliver umulig for producenterne på så kort tid.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
er indledningsvis
enig i, at der er behov for en bedre koordinering af sundhedssikkerheden i EU såvel
forud for som under kriser som fx den aktuelle pandemi. IGL understreger, at
erfaringerne fra COVID-19 har gjort det klart, at vi skal være bedre forberedt på
fremtidige pandemier, herunder kunne gå fra det hidtidige ad-hoc samarbejde til et
mere struktureret samarbejde fremover, der omfatter alle relevante aktører. Især det
indledende forløb af krisehåndteringen, som senest erfaret, har understreget det
politiske behov for at komme på forkant med udviklingen, ikke mindst for at kunne
leve op til borgernes forventninger til et højt beredskabs- og beskyttelsesniveau på
sundhedsområdet.
Med afsæt i at en central opgave for HERA skal være udvikling, fremstilling, indkøb,
lageropbygning og fair distribution af ”medicinske modforanstaltninger” –
der fx skal
omfatte værnemidler og vacciner, men også lægemidler understreger IGL og dets
medlemsvirksomheder, at de forsat er parate til at sikre de nødvendige forsyninger af
lægemidler
også til det danske marked.
IGL belyser dog, at de forskellige initiativer og muligheder i den foreslåede pakke
imidlertid ikke er beskrevet særlig præcist, ligesom det heller ikke er klart, hvilken
Side 13
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
udvikling der i praksis vil kunne begrunde iværksættelse heraf. Hertil kommer også,
at kompetencerne på sundhedsområdet efter Traktaten jo ligger hos
medlemslandene, hvorfor HERA’s opgave vel primært/udelukkende må være af
koordinerende karakter. Hertil fremhæver IGL at denne koordinerede opgave under
alle omstændigheder kun kan varetages i et tæt samarbejde med kerneaktørerne,
herunder de nationale myndigheder, andre EU-agenturer som fx EMA samt med den
relevante industri, herunder selvsagt navnlig producenterne af lægemidler.
Dertil understreger IGL at udbygning af en europæisk produktionskapacitet, fælles
indkøb af fx lægemidler samt opbygning af måske meget omfattende lagre af
(kritiske) lægemidler imidlertid i sig selv næppe er hele vejen frem, og tilføjer af
hvem, på hvilke betingelser og efter hvilke vurderinger af det faktiske behov?
IGL anerkender fuldt ud det politiske behov for at reagere beslutsomt og synligt efter-
COVID-19, men påpeger en række hensyn, der bør indgå centralt i de kommende
overvejelser om anvendelse af de forskellige foranstaltninger i forhold til lægemiddel-
området. Disse hensyn omfatter at sikre den nødvendige koordination mellem HERA,
andre EU-myndigheder og relevante repræsentanter for lægemiddelproducenterne,
herunder Medicines for Europe på vegne af de generiske og biosimilære virksomhe-
der. IGL
skriver
at man skal undgå at etablere en overflødig produktionskapacitet, da
det ikke altid uden videre kan forudses, hvilke lægemidler der vil blive behov for un-
der en fremtidig krise (jf. også hvor vanskeligt det p.t. er at definere kritiske lægemid-
ler). Et andet hensyn er at tilskynde til økonomisk (og miljømæssigt) bæredygtige in-
vesteringer i produktion af en bred vifte af lægemidler, fx i forbindelse med gennem-
førelsen af EU’s aktuelle lægemiddelstrategi. IGL mener også, at man skal satse på re-
gulatorisk fleksibilitet og en håndhævelse af konkurrencelovgivningen som mere ef-
fektive redskaber for at imødekomme et stigende behov for lægemidler. Derudover
skal man undgå at (alt for) vidtgående aktiviteter i form af fælles indkøb bliver kon-
traproduktive ved at skabe forvrængninger i markedet
samt ikke mindst optimere
de rammevilkår, der jo i vidt omfang har leveret under covid-19, og som til syvende
og sidst er helt afgørende for de markedsmæssige beslutninger, der løbende træffes
af alle de private aktører på lægemiddelområdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har medlemslandene været positive over for oprettelsen af en ny
myndighed med fokus på forsyningssikkerhed og beredskabshåndtering på
sundhedsområdet. Initiativet og et styrket EU-samarbejde på området er blevet
efterspurgt i forbindelse med pandemien.
Flere lande har dog samtidigt udtrykt forundring over Kommissionens valg om at
oprette myndigheden internt under Kommissionen, eftersom medlemslandene ikke
var involveret i denne beslutning.
Forhandlingerne af
forslag til forordning om en ramme for foranstaltninger til sikring
af forsyninger af kriserelevante medicinske foranstaltninger i tilfælde af en
folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-plan
(HERA-forslaget) blev indledt i Rådet
den 28. september 2021, hvor Kommissionen også præsenterede meddelelsen og
indholdet af Kommissionsbeslutningen om oprettelsen af HERA. Mange lande har i de
tekniske drøftelser haft opmærksomhed på at sikre, at medlemslandene bliver
tilstrækkeligt inddraget og har beslutningskompetencer i forhold til de foreslåede
tiltag. Dertil har flere lande sat fokus på, at forslaget ikke omfatter tiltag, der griber
ind i medlemslandenes egne nationale organisering, og at forslaget har respekt for
nationale ansvarsområder og kompetence
Side 14
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor, at Kommissionen igangsætter tiltag, der skal
styrke EU´s modstandskraft over for grænseoverskridende sundhedskriser og styrke
forsyningssituationen på kritiske medicinske modforanstaltninger. Regeringen stiller
sig derfor som udgangspunkt positivt over for Kommissionens HERA-pakke som
beskrevet i meddelesen.
I forhold til oprettelsen af HERA som intern myndighed under Kommissionen, er der
fordele og ulemper ved den model og governancestruktur, som Kommissionen har
valgt. Modellen giver Kommissionen mulighed for at oprette HERA med kort aftræk,
men samtidig har medlemslandene begrænset mulighed for indflydelse på det
foreslåede set-up. Fra regeringens perspektiv er det vigtigste på kort sigt, at
myndigheden indholdsmæssigt ligger inden for rammen af, hvad medlemslandene
ønsker, at HERA i videst mulig omfang anvender eksisterende nationale ressourcer og
midler til opgavevaretagelsen. Hertil kommer, at det er fordele ved at undgå
unødvendige forsinkelser i etableringen af HERA, herunder iværksætte det vigtige
arbejde med at styrke EU's modstandskraft over for grænseoverskridende
sundhedstrusler og arbejdet med den igangværende pandemi.
Regeringen vurderer, at oprettelsen af myndigheden og forslaget til forordning om en
ramme for foranstaltninger til sikring af forsyninger af kriserelevante medicinske
foranstaltninger i tilfælde af en folkesundhedsmæssig krisesituation på EU-plan
(HERA-forslaget) generelt er initiativer, som Danmark kan støtte op om. Samtidigt
hæfter regeringen sig ved, at Kommissionen selv foreslår, at Kommissionen senest i
2025 skal foretage en dybdegående evaluering af HERA-myndigheden og den
tilhørende forordning, hvor myndighedens struktur er op til genovervejning. Det er
samtidigt vigtigt for regeringen, at der periodisk foretages
en vurdering af HERA’s
struktur og opbygning mhp. at sikre, at HERA stemmer overens med konkrete behov,
også i fremtiden.
Regeringen bemærker, at anvendelsesområdet for HERA, inklusiv
forordningsforslaget, har en række uklare elementer. Det fremgår blandt andet ikke
tydeligt af det beskrevne set-up,
hvordan koblingen mellem HERA’s arbejde i
forberedelsesfasen konkret spiller ind i krisefasen, hvor forordningsforslaget danner
rammen for HERA’s tiltag. Hertil kommer, at der er snitflader med andre EU-
mekanismer, som bør defineres eller afklares tydeligere.
I den kontekst finder regeringen det vigtigt, at HERA har en klar og effektiv
arbejdsfordeling i relation til andre EU myndigheder og agenturer - herunder
eksempelvis Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Det Europæiske Center
for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC). HERA bør derfor også, både
under krigs- og fredstid, sammentænkes med eksisterende strukturer på nationalt og
EU-niveau, herunder mhp. at undgå unødig administrativt arbejde samt understøtte
at efterlevelsen af krav nationalt kan ske inden for eksisterende systemer.
Det er meget vigtigt for regeringen, at HERA ikke skal være en erstatning for, men et
supplement til medlemslandenes egne nationale beredskaber, og at forslaget til
forordning ikke bliver en hindring ift. planlægning af nationale beredskaber, bl.a. i
relation til indkøb, lagerføring og produktion af medicinske modforanstaltninger mm.
Regeringen påpeger dertil, at det er på den ene side er væsentligt, at HERA bliver
beslutningsdygtig og kan handle tilstrækkelig hurtigt i en krisesituation, men
Side 15
kom (2021) 0576 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU's Myndighed for Kriseberedskab og ‑indsats på Sundhedsområdet (HERA)
samtidigt balancerer forholdet, så medlemslandene har tilstrækkeligt indflydelse på
de beslutninger, der bliver truffet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse med
sundhedsministerens tidlige orientering den 7. oktober 2021 om forslag til forordning
om en ramme for foranstaltninger til sikring af forsyninger af kriserelevante
medicinske foranstaltninger i tilfælde af en folkesundhedsmæssig krisesituation på
EU-plan (HERA-forslaget).
Side 16