Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0663 Bilag 2
Offentligt
2603915_0001.png
Erhvervsudvalget 2021-22
Europaudvalget 2021
KOM (2021) 0663 - Bilag 2
ERU Alm.del - Bilag 356
Offentligt
Fra:
Ane Arnth Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. juni 2022 18:41
Emne:
Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-
anbefalingerne
Endnu en gang tak for besøget i Bruxelles. Det var meget givende at få mulighed for at mødes.
Som opfølgning på Erhvervsudvalgets rejserapport efter delegationsrejsen vedlægger jeg både en
dansk og engelsk pixiudgave om de udfordringer, som implementeringen af Basel-anbefalingerne
indebærer for realkreditmarkederne i Danmark og en række andre EU-lande.
Vi håber, at de kan bruges i Folketingets arbejde
for at sikre en god løsning i EU's
implementering af Basel.
Hvis du har spørgsmål eller andet, så må du endelig tage fat i mig.
Venlig hilsen Ane
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør i Finans Danmark
og direktør i Realkreditrådet
Mobil : 40 38 44 20
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0002.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - Bilag 356
Offentligt
EU har brug for
en balanceret
implementering
af Basel III
Juni 2022
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0003.png
EU har brug for en balanceret
implementering af Basel III
EU’s realkreditmarkeder er en hjørnesten i europæisk økonomi.
De er en vigtig kilde til finansiering af boliger og virksomheder i
EU, og de er afgørende for genopretningen efter COVID-19. Og
så spiller de ikke mindst en stor rolle i klimaomstillingen. Ikke
mindst i lyset af krigen i Ukraine og den afledte energikrise er det
vigtigere end nogensinde.
Derfor bør implementeringen af Basel III-outputgulvet, der ram-
mer de sikre realkreditlån uforholdsmæssigt hårdt, ske på en
balanceret måde, så familier, virksomheder og muligheden for
fornyet økonomisk fremgang i forhold til de nuværende kriser ikke
rammes utilsigtet.
Output-gulvet
Kapitalkravet ved anvendelse af interne modeller til opgø-
relse af risikoeksponeringen, må ikke falde til under 72,5 %
af kapitalkravet beregnet ved brug af standardmetoden.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0004.png
Realkreditmarkederne er en vigtig drivkraft
i EU’s økonomi og den grønne omstilling
Realkreditmarkedernes store betydning for EU’s økonomi kan
næppe undervurderes. Ved udgangen af 2019 udgjorde mæng-
den af udestående realkreditlån i EU næsten 8 billioner euro. Det
svarer til næsten 50 pct. af EU’s årlige produktion målt ved BNP.
Ud over sin rolle som grundlæggende drivkraft bag økonomien i
EU, er bankerne og realkreditinstitutterne også en kilde til finan-
siering for borgere, der køber boliger, og for SMV’er, der stimulerer
investeringer og jobskabelse. Muligheden for fortsat at kunne ka-
nalisere midler til virksomheder og husholdninger er afgørende
for det post-pandemiske opsving i mange EU-lande.
Hertil kommer, at den finansielle sektor spiller en afgørende rol-
le i overgangen til en klimaneutral økonomi. Krigen i Ukraine har
understreget den dybe afhængighed af fossile energikilder i EU.
Det understreger behovet for at fremskynde klimaomstillingen
endnu hurtigere og smartere.
Der bør derfor udvises forsigtighed ved implementeringen af out-
putgulvet, så urimelige og ubegrundede stigninger i kapitalkravene
og dermed begrænsning af bankernes udlånsmuligheder undgås.
Fakta
Udestående realkreditlån i EU ca. 8 bn euro – næsten 50
pct. af EU’s årlige produktion målt ved BNP.
Behovet for renovering af boliger i EU er stort – 35 pct. af
boligmassen er over 50 år gammel og ca. 75 pct. er ikke
energieffektive.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0005.png
Nye kapitalkrav fra EU er dårlig nyt
for EU’s realkreditmarkeder
EU-Kommissionen er ved at rulle nye kapitalkrav ud til den finan-
sielle sektor. Bl.a. indføres en global standard for, hvordan banker
og realkreditinstitutter i EU skal beregne deres kapitalpolstring,
altså hvor meget de skal sætte til side til eventuelle tab, når de lå-
ner ud – det såkaldte output-gulv.
Det betyder, at mange europæiske banker og realkreditinstitutter
ikke længere kan beregne deres kapitalpolstring på baggrund
af egen tabshistorik, sådan som de gør i dag. I stedet skal alle lån
behandles ens i beregningen. Lave tab og lav risiko vil altså ikke
længere give lavere kapitalkrav. Det vil især ramme de sikre euro-
pæiske realkreditlån – og kunderne. At de europæiske realkredit-
lån er sikre skyldes, at der både er sikkerhed i den faste ejendom,
og at låntager hæfter personligt for lånet – "dual recourse". For
danske realkreditlån ses derfor også meget lave tab over en
Nedskrivninger på udlån fra danske
realkreditinstitutter i et historisk perspektiv
nedskrivningsprocent, pct.
Kilde: Danmarks Statistik, Kindleberger, Finanstilsynet og Realkreditrådet
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0006.png
periode på mere end 100 år. Den gennemsnitlige årlige nedskriv-
ningsprocent ligger i et historisk perspektiv på 0,10 pct.
EU-kommissionens konsekvensanalyse anslår en samlet gen-
nemsnitlig stigning i kapitalkravene for europæiske banker på
mellem 6,5 og 8 pct. Men stigningerne er meget højere for real-
kreditlån/- porteføljer.
Beregninger1 foretaget for danske realkreditlån viser, at kapital-
kravet til realkreditudlånet stiger med 36 pct. i forhold til allerede
kendte kapitalkrav. Effekten er uden at tage hensyn til EU-Kom-
missionens midlertidige justeringer for lån til boliger i beregnin-
gen af output-gulvet.
Dermed tvinges realkreditinstitutterne til at holde markant mere
kapital til eventuelle tab end den reelle risiko på deres udlån tilsi-
ger. Og det er ikke gratis. For investorerne skal have renter for at
stille den kapital til rådighed. Det gør husholdningernes og virk-
somhedernes lån dyrere end nødvendigt til skade for boligejere
og erhvervsinvesteringer. Outputgulvet er den væsentligste år-
sag til disse stigninger.
Effekten for danske låntagere1
For en boligejer i en typisk bolig med fuld realkreditbelå-
ning med et lån på 2 mio. kr. betyder det en merudgift på
4.400 kr. om året før skat.
For en landbrugsvirksomhed med et lån på 6 mio. kr. og en
belåningsgrad på 60 pct. vil det betyde en merudgift på
14.500 kr. om året før skat.
1 ”The Final Basel III Standard and the Danish Mortgage Sector Impact on Danish
mortgage banks and customers”, Copenhagen Economics, January 2022.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0007.png
EU-Kommissionens løsning
er ikke tilstrækkelig
EU-Kommissionen anerkender behovet for at gøre noget i forhold
til de banker og realkreditinstitutter, som rammes uforholdsmæs-
sigt hårdt af de nye krav. Kommissionen har derfor foreslået nogle
midlertidige løsninger bl.a. i forhold til at lempe kravet for realkre-
ditlån til boligejere i beregningen af output-gulvet.
Det er positivt. Men da det kun er midlertidige løsninger, anerken-
des de ikke af ratingbureauer, investorer og tilsynsmyndigheder.
Derfor skal det enkelte realkreditinstitut i praksis allerede fra dag
ét leve op til det fuldt indfasede kapitalkrav. Derfor får den fore-
slåede løsning fra Kommissionen desværre ingen reel betydning
for institutterne.
Derfor arbejder den europæiske finansielle sektor bl.a. via EMF-
ECBC2 ligesom den danske regering for, at Kommissionens løs-
ningsforslag bliver gjort permanente. EMF-ECBC arbejder for, at
også realkreditlån til erhvervsejendomme med dokumenterede
lave tab bliver en del af en permanent løsning.
2 European Mortgage Federation - European Covered Bond Council
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0008.png
Ingen fribillet til
realkreditlån
Der bliver undertiden udtrykt bekymring for at give realkreditlån
adgang til EU-Kommissionens foreslåede lempelse af kapital-
kravet i beregningen af output-gulvet. Men det er fuldt forsvarligt.
For at kunne drage fordel af det lavere kapitalkrav bliver lånene
testet intensivt. For eksempel må bankernes og realkreditinstitut-
ternes tab på disse engagementer over de sidste seks år på op
til 55 pct. af ejendomsværdien i gennemsnit ikke overstige 0,25
pct. af de samlede realkreditudlån til boliger. En sådan test er et
objektivt og forsvarligt grundlag at knytte et lavere kapitalkrav til
realkreditlån til boliger i beregningen af output-gulvet.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0009.png
Finans Danmark
Amaliegade 7 · 1256 København K
Tlf. 33 70 10 00 · www.finansdanmark.dk
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0010.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - Bilag 356
Offentligt
The EU needs
a balanced Basel III
implementation
June 2022
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0011.png
The EU needs a balanced
Basel III implementation
EU mortgage markets are a cornerstone of the European econ-
omy. They are a key source of funding for EU homeowners and
businesses, and they are paramount to post-covid-19 recovery.
And not least, they play an essential role in the climate transition.
Considering the war in Ukraine and the resulting energy crisis, this
is more important than ever.
Therefore, the Basel III output floor, which has a disproportionate-
ly negative effect on the secure Danish mortgage loans, should
be implemented in a balanced way to prevent any inadvertent
impact on families, businesses, and potential renewed economic
growth after the current crises.
Output-floor
The capital requirement determined using internal mod-
els to calculate risk exposures cannot fall below 72.5% of
the capital requirement determined using the standard-
ised approach
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0012.png
Mortgage markets are an important driver of
the EU economy and the green transition
The key significance of mortgage markets to the EU economy
can hardly be overestimated. At end-2019, outstanding mort-
gage loans in the EU amounted to almost EUR 8 trillion. This cor-
responds to almost 50% of the EU’s annual GDP.
In addition to their role as a main driver of the EU economy,
banks and mortgage lenders also provide finance to citizens
buying homes and to SMEs stimulating investment and job crea-
tion. Their continued ability to channel funds to businesses and
households is essential to the post-pandemic recovery of many
EU member states.
Also, the financial sector plays a key role in the transition to a car-
bon-neutral economy. The war in Ukraine has highlighted the EU’s
strong reliance on fossil energy sources. This emphasises the
need for an even faster and smoother climate transition. The out-
put floor should therefore be implemented with caution to avoid
any unreasonable and unjustified increases in capital require-
ments that would constrain banks and mortgage lenders’ lend-
ing capacity.
Facts
Outstanding mortgage loans in the EU: about EUR 8 trillion
– almost 50% of the EU’s annual GDP.
The need for housing renovation in the EU is substantial –
35% of the housing stock is more than 50 years old, and
about 75% is not energy efficient.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0013.png
New EU capital requirements are bad
news to the EU’s mortgage markets
The European Commission is rolling out new capital requirements
for the financial sector. The requirements include the introduction
of a global standard specifying how banks and mortgage lend-
ers in the EU should calculate the amount of capital to hold for
potential loan losses - the so-called output floor.
This means that many European banks and mortgage lenders
will no longer be able to calculate the amount of capital required
on the basis of internal loss data like they do today. Instead, all
loans must be treated alike in the calculations. In other words,
low losses and low risk will no longer equal lower capital require-
ments. This will take its toll on particularly the secure European
mortgage loans – and customers. What makes European mort-
gage loans secure is the fact that they are secured by mortgage
on the relevant property and that borrowers are personally liable
for their loans – in other words as dual recourse. Consequently,
over the past more than 100 years, losses on Danish mortgage
Danish mortgage loan impairments
from a historical perspective
loan impairments, percentage
Source: Statistics Denmark, Kindleberger, Danish FSA, Association of Danish Mort-
gage Banks
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0014.png
loans have been very low. From a historical perspective, annual
loan impairments have averaged 0.10%.
The Commission’s impact assessment estimates an overall av-
erage rise of 6.5-8% in the capital requirements for European
banks. But increases will be much higher for mortgage loans/
mortgage portfolios.
Calculations1 made for Danish mortgage loans show that the
capital requirement for mortgage lending will rise by 36% relative
to capital requirements already known. This effect does not allow
for the Commission’s temporary adjustments for home loans in
output floor calculations.
This will force mortgage lenders to hold significantly more capital
to cover potential losses than is warranted by the actual risk re-
lating to their lending. And this comes at a cost: Investors demand
interest to provide such funding. That will make household and
business loans more expensive than necessary, to the detriment
of homeowners and businesses. The output floor is the main rea-
son for these increases.
Impact on Danish borrowers1
For a homeowner with a typical, fully mortgaged home
and a loan of DKK 2 million, the additional cost will be DKK
4,400 a year before tax.
For an owner of agricultural property with a loan of DKK 6
million and an LTV of 60%, the additional cost will be DKK
14,500 a year before tax.
1 "The Final Basel III Standard And The Danish Mortgage Sector Impact on Danish
mortgage banks and customers", Copenhagen Economics, January 2022.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0015.png
The European Commission’s
solution is not sufficient
The Commission acknowledges the need for action in relation to
the banks and mortgage lenders that will be hit disproportionate-
ly hard by the new requirements. The Commission has therefore
proposed several temporary solutions, for instance an adjust-
ment of the requirement for homeowner mortgage loans in output
floor calculations.
This is a step in the right direction. But since these solutions are
only temporary, they are not acknowledged by credit rating
agencies, investors, and supervisory authorities. In practice, all
mortgage lenders must therefore comply with the full implemen-
tation of the capital requirements already from day one, meaning
that regrettably the solution proposed by the Commission will be
of no real relevance to them.
Like the Danish government, the European financial sector is
therefore striving, for instance through the EMF-ECBC , to ensure
that the Commission’s proposals are made permanent. The EMF-
ECBC2 is working to ensure that also business mortgage loans
with a proven track record of low losses will be part of a perma-
nent solution.
2 European Mortgage Federation - European Covered Bond Council
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0016.png
No adjusted treatment
for mortgage loans
Concern is sometimes expressed over the idea of adjusting the
capital requirement for mortgage loans in output calculations as
proposed by the Commission. But this is fully justifiable. To bene-
fit from the lower capital requirement, the loans will be tested in-
tensely. For example, mortgage loan losses of up to 55% of prop-
erty values must not exceed 0.25% of total residential mortgage
lending on average over the past six years. Such testing provides
an objective and satisfactory foundation for applying a lower
capital requirement to residential mortgage loans in output floor
calculations.
kom (2021) 0663 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 356: Opfølgning på rejserapport fra Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles om Basel-anbefalingerne
2603915_0017.png
Finance Denmark
Amaliegade 7 · 1256 Copenhagen
Tel. 33 70 10 00 · www.finansdanmark.dk