Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0731 Bilag 4
Offentligt
2582245_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Kulturministeriet, 23. maj 2022
23. maj 2022
MFA
Forhandlingsoplæg om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame KOM (2021) 731 og om
bestemmelserne vedrørende politisk reklame i forslag til
omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for
og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske
politiske fonde KOM (2021) 734
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag vedrørende
gennemsigtighed og målretning af politiske reklamer KOM (2021) 731, herefter
"forslag om politisk reklame". Forslaget er en del af Kommissionens
"demokratipakke” som led i foranstaltninger til beskyttelse af valgintegriteten og
den åbne demokratiske debat. I pakken indgår også et forslag til omarbejdning
af forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde (KOM (2021) 734), herefter "forslag vedr. europæiske
politiske partier og fonde", der bl.a. indeholder bestemmelser om politisk
reklame, herunder med referencer til forslaget om politisk reklame.
Formålet med forslaget om politisk reklame er todelt. For det første har forslaget
til formål at bidrage til et velfungerende indre marked for politisk reklame ved at
fastsætte harmoniserede regler for en høj grad af gennemsigtighed i politisk
reklame og relaterede tjenester. Reglerne tager sigte på hele spektret af politiske
reklameudgivere samt andre relevante tjenesteudbydere, herunder særligt
udbydere af online platforme, der tillader og kan anvendes til politisk reklame.
For det andet har forslaget til formål at beskytte fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger ved at fastsætte regler for anvendelse af
målretnings- og forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame. Disse
regler skal gælde for dataansvarlige og politiske reklameudgivere, som gør brug
af sådanne målretnings- og forstærkningsteknikker. De regler i forslaget om
politisk reklame, der omhandler anvendelsen af målretning og forstærkning, er
baseret på TEUF artikel 16 om beskyttelse af personoplysninger.
Med forslaget om politisk reklame fastlægges således en række nye forpligtelser
og sanktioner i forbindelse med brug af målrettet politisk reklame.
Jour. nr. 27160
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
Forpligtelserne vil omfatte reklamer af, for eller på vegne af politiske aktører
samt såkaldte emnebaserede reklamer, som potentielt kan og er designet til at
påvirke resultatet af et valg eller en folkeafstemning, en lovgivningsproces eller
stemmeadfærd. Med forslaget om politisk reklame vil betalt politisk reklame
fremadrettet skulle tydeligt angives og opfylde en række konkrete
gennemsigtighedsbetingelser.
Forslaget om politisk reklame indeholder derudover betingelser for målretnings-
og forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame, hvor der anvendes
følsomme personoplysninger såsom etnisk oprindelse, religiøs overbevisning
eller seksuel orientering. Sådanne teknikker vil i udgangspunktet være forbudt.
Ved brug af målretnings- og forstærkningsteknikker, der indebærer behandling
af personoplysninger, vil forslaget desuden gøre det obligatorisk at medtage
klare oplysninger i politiske reklamer om, på hvilket informationsgrundlag
reklamen er målrettet den pågældende person, samt blandt andet offentliggøre,
hvilke grupper reklamen er målrettet, på grundlag af hvilke kriterier og med
hvilke forstærkningsværktøjer eller -metoder.
Derudover foreslås, at de enkelte medlemslande vil skulle indføre effektive
sanktioner, herunder administrative bøder og økonomiske sanktioner, der står i
et rimeligt forhold til overtrædelsen og har en afskrækkende virkning, når
reglerne i forslaget overtrædes.
Forslaget
supplerer
øvrig
relevant
EU-lovgivning,
herunder
databeskyttelsesforordningen samt den foreslåede forordning om digitale
tjenester ("DSA"), som indeholder krav om mærkning af reklamer, herunder at
det skal oplyses, hvilke parametre, der er anvendt til at bestemme, hvem reklamen
skal vises til. For de største online platforme og online søgemaskiner indeholder
DSA´en et krav om offentliggørelse af en række oplysninger om reklamer, der har
været vist på platformen, herunder oplysning om indholdet af reklamen, perioden
reklamen har været vist i, og om hvorvidt reklamen var henvendt specifikt til en
eller flere grupper af modtagere.
Udformningen af forslaget om politisk reklame vil også have betydning for de
dele af den kommende omarbejdede forordning om statut for og finansiering af
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (KOM (2021) 734),
der vedrører politisk reklame. Ifølge Kommissionen er disse bestemmelser rettet
mod at sikre høje gennemsigtighedsstandarder samt at modgå risikoen for
udenlandsk indblanding og brud på databeskyttelsesreglerne i forbindelse med
politisk reklame.
På den baggrund lægger forslaget vedr. europæiske politiske partier og fonde op
til en række gennemsigtighedskrav: Hvert europæisk politisk parti skal have en
intern politik for brugen af politisk reklame. Samtidig skal de europæiske partier
kontraktuelt forpligte udbydere af politiske reklametjenester, som de samarbejder
med, til at overholde deres forpligtelser i forslaget om politisk reklame. For hver
politisk reklame, som et europæisk parti sponsorerer eller offentliggør, skal der
Side 2
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
desuden registreres relevante oplysninger hos Myndigheden for Europæiske
Politiske Partier og Europæiske Politiske Fonde. Hvis et europæisk parti
anvender målretnings- eller forstærkningsteknikker til politisk reklame, der
indebærer behandling af personoplysninger, skal det desuden sikre, at artikel 12
(vedr. krav ift. målretning og forstærkning) i forslaget om politisk reklame er
overholdt. Endelig skal medlemsstaterne udpege nationale tilsynsmyndigheder
eller organer til at føre tilsyn med overholdelsen af gennemsigtighedskravene, og
der skal føres et nationalt tilsyn med europæiske politiske partiers overholdelse
af artikel 12 (vedr. målretning og forstærkning) i forslaget om politisk reklame.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at fastsætte og harmonisere
regler for gennemsigtighed i politisk reklame i EU, herunder også for de
europæiske politiske partier, samt at beskytte personoplysninger i forbindelse
med politisk reklame. Regeringen finder det vigtigt for den demokratiske debat,
at der generelt skabes større gennemsigtighed om målrettet politisk reklame, så
borgere kan have tillid til de demokratiske budskaber og de demokratiske
processer, som politisk reklame er en del af. Det er dog samtidig vigtigt for
regeringen, at legitime politiske aktørers mulighed for at benytte politisk reklame
som led i den demokratiske debat ikke forringes eller mistænkeliggøres.
Regeringen er i udgangspunktet positiv over for de forpligtelser og krav, som
Kommissionen har foreslået. Det indbefatter bl.a. gennemsigtighedskrav om, at
enhver politisk reklame skal ledsages af en række oplysninger om afsenderen og
budskabet på en klar, fremtrædende og utvetydig måde. Det gælder ligeledes
forslaget om, med visse undtagelser, at gøre det forbudt at anvende målretnings-
eller forstærkningsteknikker, der indebærer behandling af følsomme
personoplysninger i forbindelse med politisk reklame.
For regeringen er det centralt, at der er juridisk klarhed over samspillet med
øvrig relevant EU-regulering samt, hvem der er omfattet af bestemmelserne i
forslaget om politisk reklame. Regeringen ser derfor gerne, at der i forslaget bl.a.
skabes større klarhed om, hvilke enheder og aktører samt reklamer der vil være
omfattet. Dette med henblik på, at både relevante enheder og aktører samt
kompetente tilsynsmyndigheder ved, hvilke regelsæt den enkelte skal efterleve.
Regeringen støtter generelt bestemmelserne i forslaget om politisk reklame vedr.
tilsyn, håndhævelse og sanktioner, idet effektiv håndhævelse er vigtigt for at sikre
en høj efterlevelse af forslagets nye krav. For så vidt angår forslaget vedr.
europæiske politiske partier og fonde ser regeringen dog gerne, at der skabes
mere klarhed om de nationale tilsynsmæssige konsekvenser af bestemmelserne
om politisk reklame i forslaget. Det er desuden centralt, at der bliver mulighed
for at fravige kravet om administrative bøder i forordningsforslaget om politisk
reklame, f.eks. ved fastsættelse af nationale strafferetlige regler, da grundlovens
§ 3 om magtens tredeling antages at indebære, at lovgivningsmagten ikke i
almindelighed kan henlægge behandlingen af strafferetlige bødesager til
administrative myndigheder (administrative bøder). EU-retsakter, der lægger op
Side 3
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
til at forpligte Danmark til at indføre administrative bøder, giver således
anledning til forfatningsretlige betænkeligheder.
Forslaget om politisk reklame forventes at medføre lovgivningsmæssige og
økonomiske konsekvenser. Bestemmelserne om politisk reklame i forslaget vedr.
europæiske politiske partier og fonde kan medføre statsfinansielle konsekvenser
i form af afledte nationale udgifter forbundet med kravet om nye nationale
tilsynsopgaver i forhold til de europæiske politiske partiers anvendelse af politisk
reklame.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. november 2021 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame (KOM (2021) 731, herefter "forslag om politisk
reklame". Forslaget er en del af en demokratipakke, der skal sikre større
gennemsigtighed i betalt politisk reklame, klarere regler for finansiering af
europæiske politiske partier og bedre rammer for mobile EU-borgeres
valgrettigheder. I pakken indgår også et forslag til omarbejdning af statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (KOM
(2021) 734), herefter "forslag vedr. europæiske politiske partier og fonde", der
indeholder bestemmelser om politisk reklame, herunder med referencer til
forslaget om politisk reklame.
Forslaget om politisk reklame skal sikre større gennemsigtighed i betalt politisk
reklame. Med den igangværende digitale omstilling og en udvikling med øget
politisk reklame har Kommissionen fokus på, at borgere lettere skal kunne
vurdere, om de ser betalt politisk indhold
offline og online
og skal kunne
deltage i åbne debatter uden desinformation, indblanding og manipulation. Det
skal være tydeligt, hvem der har sponsoreret en politisk reklame og med hvilket
formål.
I handlingsplanen for europæisk demokrati
("EDAP") fra
december 2020
fremlagde Kommissionen sin første vurdering af udfordringerne i forbindelse
med politiske reklamer og spørgsmål vedrørende nye teknikker, der anvendes til
at målrette reklamer ud fra brugernes personoplysninger. Uanset om
oplysningerne er indhentet på lovlig vis eller ej, kan disse teknikker misbruges til
at udnytte borgernes eventuelle sårbarhed og hæmme EU-borgernes adgang til
objektiv, åben og pluralistisk information. Dette er særlig relevant, da en nylig
Eurobarometerundersøgelse viste, at næsten fire ud af ti europæere har været
eksponeret for indhold, som de ikke nemt kunne afgøre, om var politisk reklame
eller ej.
Den foreslåede forordning bygger på og supplerer relevant EU-lovgivning,
herunder databeskyttelsesforordningen og den foreslåede forordning om digitale
tjenester ("DSA"). Ajourføringen af det selvregulerende adfærdskodeks (”Code
Side 4
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0005.png
of Practice”) om desinformation, som er baseret på Kommissionens nyligt
offentliggjorte vejledning, vil også supplere den foreslåede forordning.
Forslaget om politisk reklame er oversendt til Rådet den 3. december 2021 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds
funktion. I betragtning af, at forslaget indeholder visse specifikke regler om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger, navnlig begrænsninger af målretningsteknikker, baserer
forslaget sig ligeledes på artikel 16 i TEUF for så vidt angår disse specifikke
regler. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Demokratipakken indeholder også et forslag til omarbejdning af forordningen om
statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske
fonde og en omarbejdning af direktiverne om valgret og valgbarhed til Europa-
Parlamentsvalg og kommunale valg for EU-borgere, der bor i et andet EU-
medlemsland end deres hjemland (mobile EU-borgere). I forslaget vedr.
europæiske politiske partier og fonde indgår også visse bestemmelser om politisk
reklame, der ifølge Kommissionen er rettet mod at sikre høje
gennemsigtighedsstandarder samt at modgå risikoen for udenlandsk indblanding
og brud på databeskyttelsesreglerne i forbindelse med politisk reklame.
Formandskabet i Rådet har 3. maj 2022 givet deres første udkast til
kompromistekst, som skal danne grundlag for de videre tekniske forhandlinger.
Indeværende kommenterede dagsorden er derfor baseret på dette udkast.
3.
Formål
og indhold
Formålet med forslaget om politisk reklame er todelt. For det første har forslaget
til formål at bidrage til et velfungerende indre marked for politisk reklame ved at
fastsætte harmoniserede regler for en høj grad af gennemsigtighed i politisk
reklame og relaterede tjenester. Disse regler skal gælde for politiske
reklameudgivere samt andre relevante tjenesteudbydere. For det andet har
forslaget til formål at beskytte fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger ved at fastsætte regler for anvendelse af målretnings- og
forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame. Disse regler skal
gælde for dataansvarlige og politiske reklameudgivere, som gør brug af sådanne
målretnings- og forstærkningsteknikker. Forslaget tager hverken sigte på at
regulere indholdet af politisk reklame, hvor mange penge, der kan bruges på
politisk reklame, eller om en given politisk reklame kan offentliggøres eller ej.
Kapitel 1: Almindelige betingelser
Kapitel 1 angiver forordningens almindelige bestemmelser, herunder
bestemmelser om forordningens genstand, anvendelsesområde og formål (art. 1-
3).
Forordningens genstand og formål følger af forordningens artikel 1. Ifølge artikel
1, stk. 1, fastsætter forordningen harmoniserede gennemsigtighedsforpligtelser
Side 5
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
for udbydere af politisk reklame og relaterede tjenester og harmoniserede regler
for anvendelse af målretnings- og forstærkningsteknikker i forbindelse med
udgivelse, udbredelse eller promovering af politisk reklame, hvor der behandles
personoplysninger.
Artikel 1, stk. 2 fastlægger, at forordningen har til formål a) at bidrage til et
velfungerende indre marked for politisk reklame og relaterede tjenester, og b) at
beskytte fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Forordningens anvendelsesområde er fastsat i artikel 1a. I henhold til artikel 1a,
stk. 1, omfatter forordningen 'politisk reklame, der udarbejdes, placeres,
promoveres, udgives eller udbredes i medlemsstaterne, eller som er rettet mod
enkeltpersoner i en eller flere medlemsstater, uanset hvor udbyderen af
reklametjenesterne er etableret, og uanset hvilke midler der anvendes'. I artikel
1a, stk. 2, fastlægges, at forordningen ikke regulerer indholdet af politisk reklame,
EU eller medlemslandenes regler for visning af politisk reklame, valgperioder
eller hvordan politiske kampagner foregår.
Forordningens artikel 2 indeholder en række definitioner, herunder blandt andet
af "tjeneste", "politisk reklame" og "politisk aktør".
"Tjeneste" er defineret som enhver selvstændig erhvervsvirksomhed, der normalt
udføres mod betaling, jf. artikel 57 i TEUF.
"Politisk reklame" er defineret som udarbejdelse, placering, promovering,
udgivelse eller udbredelse på en hvilken som helst måde af en meddelelse som
enten er af, for eller på vegne af en politisk aktør, medmindre den er af rent privat
eller kommerciel karakter, eller som kan og er designet til at påvirke resultatet af
et valg eller en folkeafstemning, en lovgivningsproces eller stemmeadfærd.
For at afgøre om promovering, udgivelse eller udbredelse af et budskab kan og
er designet til at påvirke resultatet af et valg eller en folkeafstemning,
lovgivningsprocessen eller stemmeadfærd, bør der tages hensyn til alle relevante
faktorer såsom budskabets sponsor, budskabets indhold, det sprog, der anvendes
til at formidle budskabet, den sammenhæng, hvori budskabet formidles, formålet
og intentionen med budskabet og den måde, hvorpå budskabet promoveres,
udgives eller udbredes. Der skal eksistere en klar og væsentlig forbindelse
mellem budskabet og dettes mulighed for at påvirke resultatet af et valg eller en
folkeafstemning, lovgivningsprocessen eller stemmeadfærd. Meddelelser fra
officielle kilder om afholdelse af og bestemmelser for deltagelse i valg eller
folkeafstemninger eller til fremme af deltagelse i valg eller folkeafstemninger
betragtes ikke som politisk reklame.
Politiske synspunkter, som kommer til udtryk i programmer for audiovisuelle
udsendelser, herunder lineære og ikke-lineære udsendelser, dvs. udsendelser på
flow-tv og on demand, eller som er udgivet i trykte medier, med mindre
Side 6
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0007.png
tjenesteudbyderen er blevet betalt af en tredjepart for den politiske reklame,
omfattes ikke af forslaget.
"Politisk aktør" defineres som én af syv mulige kategorier, herunder eksempelvis
en kandidat til eller indehaver af ethvert folkevalgt embede på europæisk,
nationalt, regionalt og lokalt plan eller til en ledende stilling i et politisk parti.
Artikel 3 vedrører forordningens harmoniseringsniveau. Det fremgår heraf, at
medlemsstaterne ikke må opretholde eller indføre bestemmelser eller
foranstaltninger, der fraviger dem, der er fastsat i forordningen.
Kapitel 2: Gennemsigtighedsforpligtelser i forbindelse med politisk
reklametjenester
Forordningens kapitel 2 indeholder bestemmelser om gennemsigtighedskrav i
forbindelse med politisk reklametjenester, og om behandlingen af oplysninger i
forbindelse med levering af politiske reklametjenester (art. 4-11).
Artikel 4 er en generalklausul, som fastsætter, at politiske reklametjenester skal
leveres på en gennemsigtig måde i overensstemmelse med de forpligtelser, der er
fastsat i kapitel 2 i forslaget. Artikel 4, stk. 2, fastsætter, at udbydere af politiske
reklametjenester skal sikre, at det præciseres i de kontraktlige aftaler, hvordan de
relevante bestemmelser i forordningen overholdes.
Forordningens artikel 5 vedrører identificeringen af politiske reklametjenester.
Ifølge artikel 5 skal udbydere af reklametjenester anmode sponsorer og udbydere
af reklametjenester, der handler på vegne af sponsorer, om at erklære, hvorvidt
den reklametjeneste, de anmoder tjenesteudbyderen om at udføre, udgør en
"politisk reklametjeneste" (som defineret i artikel 2, stk. 5). Udbydere af politiske
reklametjenester skal sikre, at det i de kontraktlige aftaler, kræves at sponsoren,
at denne videregiver den nødvendige information. I artikel 5, stk. 3, fastlægges
det, at hvis en erklæring om politisk reklame eller oplysninger givet i forbindelse
med den politiske reklame er åbenbart fejlagtige, skal den politiske
reklametjenesteudbyder anmode sponsorer og udbydere af reklametjenester, der
handler på vegne af sponsorer, om at rette deres erklæring.
Artikel 6 beskriver, hvordan udbydere af politiske reklametjenester skal forholde
sig til registrering af de oplysninger, som udbyderne tilvejebringer i forbindelse
med levering af deres tjenester. Artikel 6, stk. 1, oplister
hvilke
oplysninger,
udbydere skal opbevare. Artikel 6, stk. 2, fastslår, at oplysninger efter stk. 1 skal
afgives skriftligt eller i elektronisk form og opbevares i en periode på mindst fem
år.
Artikel 6a beskriver, hvordan udbydere af politiske reklametjenester skal
forholde sig til videregivelse af de oplysninger, som udbyderne tilvejebringer i
forbindelse med levering af deres tjenester. Ifølge artikel 6a, stk. 1, skal udbydere
af politiske reklametjenester eksempelvis sikre, at oplysningerne omfattet af
artikel 6, stk. 1, videregives rettidigt og korrekt til den politiske reklameudgiver,
således at denne kan opfylde sine forpligtelser ifølge forordningen. Udbydere af
Side 7
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
politiske reklametjenester skal ligeledes gøre en rimelig indsats for at sikre, at
oplysningerne er fuldstændige og korrekte. Hvis en udbyder af politiske
reklametjenester bliver opmærksom på, at oplysninger, som de har videregivet,
er blevet opdaterede, skal udbyderen af politiske reklametjenester ifølge artikel
6a, stk. 3, sikre, at de opdaterede oplysninger videreformidles til den relevante
politiske reklameudgiver.
Artikel 7 oplister gennemsigtighedskravene i forbindelse med politiske annoncer.
I formandskabets kompromistekst er det specificeret, at det er op til den politiske
reklameudgiver at sikre, at der leves op til kravene i bestemmelsen.
Bestemmelsens generelle formål er at sikre, at enhver politisk annonce ledsages
af en række oplysninger om afsenderen og budskabet på en klar, fremtrædende
og utvetydig måde. Det følger bl.a. af artikel 7, stk. 1, at politiske annoncer skal
ledsages af en såkaldt ”gennemsigtighedsmeddelelse”, der
gør det muligt at forstå
den bredere sammenhæng, som den politiske annonce indgår i. Artikel 7, stk. 2,
stiller en række krav til gennemsigtighedsmeddelelsen, som skal indeholde en
række nærmere angivne oplysninger blandt andet om afsender.
Gennemsigtighedsmeddelelsen skal ifølge artikel 7, stk. 2a, være nem at tilgå og
offentliggøres sammen med den politiske annonce fra første udgivelse. Den skal
desuden holdes ajour og skal fremlægges i et format, der er lettilgængeligt.
Artikel 7 indeholder derefter bestemmelser om blandt andet opbevaringen af
gennemsigtighedsmeddelelserne og påkrævede indsatser for at sikre, at
oplysningerne er retvisende, herunder krav om at kontakte sponsor eller den
pågældende udbyder af politiske reklametjenester for at rette ufuldstændige eller
ukorrekte
oplysninger.
Ifølge
artikel
7,
stk.
5,
skal
gennemsigtighedsmeddelelserne opbevares i en periode på fem år efter sidste
udgivelse. Ifølge artikel 7, stk. 8, tillægges Kommissionen beføjelser til at
vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 19 ved at tilføje eller
ændre elementer fra listen over oplysninger, der skal fremlægges i henhold til stk.
2.
Forordningens artikel 8 bestemmer, at udbydere af politiske reklametjenester
periodisk skal rapportere om deres levering af politiske reklamer. Det skal ske
som en del af deres ledelsesberetning, jf. artikel 19 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/34/EU af 26. juni 2013 om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse virksomhedsformer, i deres
årsregnskaber, hvor de skal medtage oplysninger om udgifterne til eller værdien
af andre ydelser, der helt eller delvist er modtaget for disse tjenester, herunder om
anvendelsen af målretnings- og forstærkningsteknikker, aggregeret efter
kampagne.
Artikel 9 omhandler angivelse af eventuelt ulovlige politiske annoncer. Efter
bestemmelsen skal reklameudgivere ved levering af politiske reklametjenester
indføre mekanismer, der gør det muligt vederlagsfrit at meddele dem, at en
bestemt annonce, som de har offentliggjort, ikke er i overensstemmelse med
reglerne i forslaget. Det pålægges endvidere den politiske reklameudgiver at
reagere på en anmeldelse rettidigt, og i måneden op til et valg eller en
Side 8
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0009.png
folkeafstemning, skal reklameudgiveren reagere inden for 48 timer. For små og
mellemstore virksomheder vil det dog være tilstrækkeligt, at anmeldelsen
behandles uden unødig forsinkelse.
Artikel 10 og 11 vedrører videregivelse af oplysninger. Artikel 10 omhandler de
tilfælde, hvor kompetente nationale myndigheder har beføjelse til at anmode en
udbyder af politiske reklametjenester om at videregive de oplysninger, der er
nævnt i artikel 6, 7 og 8. Artikel 11 vedrører udbydere af politiske
reklametjenesters videregivelse af de i artikel 6 og 7 nævnte oplysninger til
berørte enheder.
Kapitel 3: Målretning og forstærkning af politisk reklame
Kapitel 3 indeholder specifikke krav vedrørende målretnings-
forstærkningsteknikker, og om videregivelse af målretnings-
forstærkningsoplysninger til andre berørte enheder (art. 12-13).
og
og
Artikel 12, stk. 1, indeholder et forbud mod at anvende målretnings- eller
forstærkningsteknikker,
der
indebærer
behandling
af
følsomme
personoplysninger, jf. artikel 9, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning
om databeskyttelse) og artikel 10, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/1725 af 23. oktober 2018 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i Unionens
institutioner, organer, kontorer og agenturer og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af forordning (EF) nr. 45/2001 og afgørelse nr.
1247/2002/EF, i forbindelse med politisk reklame. Forbuddet gælder med visse
undtagelser, jf. artikel 12, stk. 2. Artikel 12 indeholder desuden regler om brug af
målretnings- og forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk reklame, der
indebærer behandling af personoplysninger generelt, herunder hvilke
oplysninger, der skal inkluderes i gennemsigtighedsmeddelelsen i forbindelse
med brug af sådanne teknikker. Ifølge artikel 12, stk. 8, tillægges Kommissionen
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 19
ved at tilføje eller ændre elementer fra listen over oplysninger, der skal
fremlægges i henhold til artikel 12, stk. 4.
Artikel 13 medfører, at den dataansvarlige, der er omhandlet i artikel 12, skal
træffe passende foranstaltninger til efter anmodning fra berørte enheder og i
overensstemmelse med artikel 11, stk. 1, at videregive de i artikel 12 omhandlede
oplysninger.
Kapitel 4: Tilsyn og håndhævelse
Kapitlet indeholder regler vedrørende tilsyn og håndhævelse af forordningen (art.
14-17).
Side 9
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
Tjenesteudbydere, som ikke er etableret i EU, men som leverer politiske
reklametjenester inden for EU, skal ifølge artikel 14 udpege en retlig repræsentant
i en af medlemsstaterne, hvor deres tjeneste udbydes. Den retlige repræsentant
kan være enten en fysisk eller en juridisk person.
Tilsyn med overholdelse af forslagets artikel 12
Det følger af art. 15, stk. 1, at de tilsynsmyndigheder, der er udpeget i henhold til
artikel 51 i forordning (EU) 2016/679 (GDPR) eller artikel 52 i forordning (EU)
2018/1725 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger, har kompetence til at overvåge anvendelsen af artikel 12 om
vedrørende målretnings- og forstærkningsteknikker i forbindelse med politisk
reklame.
Tilsyn med overholdelse af forslagets artikel 5-11 og artikel 14
Artikel 15, stk. 2, indebærer, at medlemsstaterne skal udpege en kompetent
myndighed til at varetage tilsynet med udbydere af formidlingstjenesters
overholdelse af artikel 5-11 og artikel 14. Formidlingstjenester skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i artikel 2, litra f i forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester KOM
(2020) 825 - herefter benævnt DSA. Den kompetente myndighed, som
medlemsstaten har udpeget efter reglerne i DSA-forslaget kan også udpeges som
kompetent myndighed efter nærværende forslag til at føre tilsyn med udbydere
af formidlingstjenesters overholdelse af artikel 5-11 og artikel 14. Koordinatoren
for digitale tjenester udpeget i medfør af DSA’en vil i hver medlemsstat have
ansvaret for at sikre koordinering på nationalt plan for udbydere af
formidlingstjenester og om nødvendigt indgå i et grænseoverskridende
samarbejde med de andre koordinatorer for digitale tjenester. Bestemmelser i
DSA’en om grænseoverskridende samarbejde og om undersøgelser gennemført i
fællesskab af flere koordinatorer for digitales tjenester gælder også for spørgsmål
omfattet af forslaget.
Artikel 15, stk. 3, indebærer, at medlemsstaterne skal udpege en kompetent
myndighed til at varetage tilsynet med de aspekter af forordningen, som ikke er
omhandlet i stk. 1 og 2. Den kompetente myndighed skal strukturelt være
fuldstændig uafhængig af sektoren og enhver form for indblanding udefra eller
politisk pres. Det er yderligere et krav, at hver kompetent myndighed skal træffe
nødvendige og forholdsmæssige foranstaltninger for at sikre effektivt tilsyn og
overholdelsen af reglerne i denne forordning. De kompetente myndigheder
udpeget i henhold til artikel 15, stk. 3, har ifølge artikel 15, stk. 4, beføjelser til
at anmode udbydere af politiske reklametjenester om adgang til data, dokumenter
eller enhver oplysning, som er nødvendig for, at myndigheden kan udføre sine
tilsynsopgaver i forbindelse med denne forordning.
I medfør af artikel 15, stk. 5, skal de kompetente myndigheder udpeget i henhold
til artikel 15, stk. 3, have beføjelser til at:
Side 10
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0011.png
a) udstede påbud til udbydere af politiske reklametjenester i tilfælde af
manglende overholdelse af forpligtelserne i denne forordning
b) offentliggøre en erklæring med nærmere angivelse af identiteten på den
eller de juridiske og fysiske personer, som er ansvarlige for
tilsidesættelsen af en i denne forordning fastsat forpligtelse, og
tilsidesættelsens art
c) pålægge administrative bøder og økonomiske sanktioner.
Ifølge artikel 15, stk. 7, skal hver medlemsstat endvidere udpege en af de
kompetente myndigheder som
kontaktpunkt
på EU-plan. Kontaktpunktet bør
ifølge præambelbetragtning (62) om muligt være medlem af det europæiske
valgsamarbejdsnetværk.
Sanktioner
Artikel 16 indeholder en bestemmelse om, at medlemsstaterne fastsætter regler i
national lovgivning om sanktioner, herunder administrative bøder og økonomiske
sanktioner, der skal finde anvendelse på udbydere af politiske reklametjenester
under deres jurisdiktion, for så vidt angår overtrædelser af forordningen.
Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have
afskrækkende virkning. Disse regler om sanktioner skal meddeles til
Kommissionen inden for 12 måneder efter forordningens ikrafttræden, og senere
ændringer hertil skal meddeles straks.
Når der skal træffes afgørelse om sanktionens art og størrelse, skal der i hvert
enkelt tilfælde tages hensyn til bl.a. følgende parametre:
(a) overtrædelsens art, grovhed og varighed
(b) hvorvidt overtrædelsen blev begået forsætligt eller uagtsomt
(c) enhver foranstaltning, der træffes for at afbøde eventuelle skader
(d) alle relevante tidligere overtrædelser og andre skærpende eller
formildende omstændigheder i sagen og
(e) graden af samarbejde med den kompetente myndighed.
I henhold til artikel 17 skal medlemsstaterne offentliggøre datoerne for deres
nationale valgperioder på et let tilgængeligt sted med en passende henvisning til
denne forordning.
Kapitel 5: Afsluttende bestemmelser
Forordningens kapitel 5 indeholder de afsluttende bestemmelser (art. 18-20).
Kapitlet omfatter regler om Kommissionens aflæggelse af evalueringsrapport om
forordningens virkning (artikel 18), om delegerede beføjelser (artikel 19) og om
forordningens ikrafttrædelse og anvendelse (artikel 20).
Bestemmelser om politisk reklame i forslaget vedr. forordningen om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og fonde
Side 11
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0012.png
Forslagets bestemmelser om politisk reklame (særligt artikel 5 og 13) sigter mod
at regulere gennemsigtighed og målretning i forbindelse med europæiske
politiske partiers politisk reklamer.
Europæiske politiske partier skal i forslaget forstås som en "politisk alliance", der
forfølger politiske mål, og som søger at forfølge disse mål i hele Unionen, og som
er registreret hos Myndigheden for Europæiske Politiske Partier og Europæiske
Politiske Fonde i overensstemmelse med forordningen om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og fonde.
I relevante dele af forordningen om europæiske politiske partier anvendes
definitionerne fra forordningen om politisk reklame. Det følger af forslagets
artikel 5, stk. 1, at europæiske politiske partier sikrer, at de udbydere af politiske
reklametjenester, som de samarbejder med, fuldt ud overholder deres
forpligtelser i henhold til artikel 7 (vedrørende gennemsigtighed i forbindelse
med politiske annoncer) og 12 (om målretning og forstærkning) i forordning om
politisk reklame. Med henblik herpå skal europæiske politiske partier sikre, at
kontrakter indgået med udbydere af politiske reklametjenester i forbindelse med
deres reklamekampagner indeholder en udtrykkelig henvisning til disse
forpligtelser. I henhold til artikel 5, stk. 5 skal de europæiske partier også selv
overholde artikel 12 i forordningen om politisk reklame, ved anvendelse af
såkaldte målretnings- eller forstærkningsteknikker, der indebærer behandling af
personoplysninger til brug for politisk reklame.
Artikel 5, stk. 4 stiller krav til europæiske politiske partier om, at de skal have en
politik for deres brug af politisk reklame, som de ved ansøgning om EU-midler
skal kunne dokumentere, at de har implementeret gennem de forudgående 12
måneder jf. artikel 21 stk. 5. Det følger endvidere af artikel 5, stk. 4, at
Europæiske politiske partier årligt skal udgive en rapport om implementeringen
af deres politik for politisk reklame. Rapporten skal indeholde information om de
politiske annoncer, som partiet har offentliggjort inden for de seneste fem år, samt
information om konkrete skridt, som partiet har taget for at overholde
forordningens krav vedrørende politisk reklame. Rapporten skal være tilgængelig
på partiets hjemmeside.
Når europæiske partier sponsorerer eller offentliggør en politisk reklame, skal
dette, i henhold til artikel 5, stk. 2, inden for fem dage, oplyses til Myndigheden
for Europæiske Politiske Partier og Europæiske Politiske Fonde, som skal
offentliggøre oplysningerne.
I henhold til artikel 5, stk. 6 skal medlemsstaterne udpege en eller flere
uafhængige nationale myndigheder eller organer til at føre tilsyn med
overholdelsen af kravene vedrørende gennemsigtighed i forbindelse med politisk
reklame i forordningen om statut for og finansiering af europæiske politiske
partier og fonde. Det følger endvidere af artikel 5, stk. 7, at de nationale
tilsynsmyndigheder, der er omhandlet i artikel 51 i forordning (EU) 2016/679
(GDPR) om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
Side 12
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
personoplysninger, fører tilsyn med europæiske politiske partiers overholdelse af
artikel 12 i forordningen om politisk reklame ved anvendelse af målretnings- eller
forstærkningsteknikker, der indebærer behandling af personoplysninger til brug
for politisk reklame.
Der kan via vedtagelse af delegerede retsakter, hvis der opstår behov herfor,
tilføjes eller fjernes elementer fra listen over oplysninger, der skal fremsendes til
databasen, som administreres af Myndigheden for Europæiske Politiske Partier
og Europæiske Politiske Fonde, og de oplysninger, der indgår i politikken for
anvendelse af politisk reklame.
Ifølge artikel 13 udarbejder og offentliggør Myndigheden hvert år en rapport om
europæiske politiske partiers politiske reklameaktiviteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse vedr.
forslaget om politisk reklame, ligesom der ikke er vedtaget en udtalelse omkring
forslaget om europæiske politiske partier og fonde. Forslaget om politisk reklame
er i Europa-Parlamentet forankret i udvalget for Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO), hvor forslaget blev præsenteret den 10. januar
2022. Udvalget om Konstitutionelle Anliggender (ACFO) er ansvarlig for
forslaget om europæiske politiske partier og fonde og de dertilhørende
bestemmelser om politisk reklame. AFCO har den 28. marts og den 28. april 2022
haft drøftelser om forslaget og ordførernes udkast til en udtalelse herom.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget om politisk reklame og bestemmelserne om
politisk reklame i forordningen om statut for og finansiering af europæiske politiske
partier og fonde er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
For så vidt angår forslaget om politisk reklame vurderer Kommissionen, at den
grænseoverskridende karakter af udbuddet af politiske reklametjenester
nødvendiggør regulering på EU-niveau. Kommissionen vurderer, at der er behov
for harmoniseret EU-regulering på området for politiske reklamer, da de nuværende
nationale regelsæt er forskellige med hensyn til anvendelsesområde, indhold og
virkning. Det gør, at der opstår uensartede nationale regler med risiko for tiltagende
fragmentering til skade for den reelle udøvelse af etableringsfriheden og den frie
udveksling af tjenesteydelser i EU.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering, idet udbud af politiske
reklametjenester, særligt i onlinemiljøer, i sin natur er grænseoverskridende.
Regeringen vurderer således samlet set, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Kommissionen vurderer desuden, at de foreslåede ændringer i forordningen
vedrørende europæiske politiske partier og fonde er i fuld overensstemmelse med
Side 13
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
nærhedsprincippet, da der kun på EU-plan kan fastsættes regler vedrørende statut
for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde.
Regeringen deler den vurdering.
6. Gældende dansk ret
De danske regler om politisk reklame findes hovedsageligt i lovbekendtgørelse
nr. 1360 af 9. april 2020 om radio- og fjernsynsvirksomhed og bekendtgørelse nr.
1155 af 18. juni 2020 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio,
fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af
partnerskaber (reklamebekendtgørelsen).
Dansk ret indeholder regler om politisk reklame i fjernsyn (flow tv). Der findes
ikke i radio- og fjernsynslovgivningen særlige regler for politiske reklamer i radio
eller i on demand-audiovisuelle medietjenester. På internettet og på de
kommercielle og de ikkekommercielle radiostationer må der derfor godt
udsendes reklamer for politiske budskaber mv.
Reklamebekendtgørelsens § 14 indeholder begrænsninger for politisk reklame i
fjernsyn (flow tv). Efter § 14, stk. 1, må der ikke udsendes reklamer for
arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier,
politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til
politiske forsamlinger i fjernsyn. Efter § 14, stk. 2, må der ikke udsendes reklamer
for politiske budskaber i perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til
politiske forsamlinger eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller
afstemningen.
Reklamebekendtgørelsens kapitel 4 indeholder regler om sponsorering af
programmer mv. Efter reklamebekendtgørelsens § 25, stk. 1, må sponsorerede
programmer
ikke indgå i DR’s public service-programvirksomhed.
Efter
bekendtgørelsens § 26, stk. 1, skal sponsorerede programmer i radio, fjernsyn og
on demand audiovisuelle medietjenester klart kunne identificeres ved, at
sponsorens navn, logo eller andet symbol fremgår.
I radio, som indgår i den samlede public service-virksomhed, jf. lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. § 11, og i fjernsyn må der ikke udsendes programmer,
som er sponsoreret af arbejdsgiverorganisationer eller fagforeninger eller af
politiske partier eller religiøse bevægelser, jf. reklamebekendtgørelen § 29, stk.
2.
Politisk aktivitet er ikke omfattet af markedsføringslovens, lov nr. 426 af 3. maj
2017, anvendelsesområde, medmindre den politiske aktivitet kan siges at have
karakter af erhvervsvirksomhed.
Det bemærkes, at der ikke i gældende lovgivning på Kulturministeriets og
Erhvervsministeriets område er regler for målrettet politisk reklame på digitale
platforme.
Side 14
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0015.png
Behandling af personoplysninger i forbindelse med politisk reklame er reguleret
af databeskyttelsesforordningen og -loven. Disse regelsæt fastsætter ikke
specifikke krav med hensyn til behandling af personoplysninger i forbindelse
med politisk reklame.
Det bemærkes endvidere, at grundlovens § 3 om magtens tredeling antages at
indebære, at lovgivningsmagten ikke i almindelighed kan henlægge behandlingen
af strafferetlige bødesager til administrative myndigheder (administrative bøder).
EU-retsakter, der lægger op til at forpligte Danmark til at indføre administrative
bøder, giver således anledning til forfatningsretlige betænkeligheder.
Endelig bemærkes det, i forhold til bestemmelserne om politisk reklame i
forslaget vedr. europæiske politiske partier og fonde, at der ikke er nationale
regler i Danmark for statut for og finansiering af europæiske partier og
europæiske politiske fonde.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget om politisk reklame vil medføre behov for tilpasning
af dansk lovgivning.
Som forslagets art. 16, stk. 1, er formuleret på nuværende tidspunkt, vil
medlemsstaterne i forbindelse med artikel 5-11, artikel 13 og artikel 14 skulle
fastsætte regler om sanktioner, herunder administrative bøder og økonomiske
sanktioner, der finder anvendelse på udbydere af politiske reklametjenester under
deres jurisdiktion, for så vidt angår overtrædelser af denne forordning, som i hvert
enkelt tilfælde skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have
afskrækkende virkning. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne
vedrørende administrative bøder i pkt. 6 ovenfor. Der vil skulle fastsættes regler
om strafansvar for overtrædelse af de nævnte bestemmelser i forordningen i
dansk ret.
Det fremgår af forordningsforslagets artikel 1a, stk. 2, at denne forordning ikke
bør berøre blandt andet europæiske eller nationale regler om visning af politisk
reklame. Det vurderes, at der ikke er behov for at ændre i lovbekendtgørelse nr.
1360 af 9. april 2020 om radio- og fjernsynsvirksomhed og bekendtgørelse nr.
1155 af 18. juni 2020 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio,
fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af
partnerskaber.
En vedtagelse af forslaget vedr. europæiske partier og fonde forventes ikke
umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Side 15
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0016.png
Det forventes, at forslaget om politisk reklame vil medføre statsfinansielle
konsekvenser, idet der bl.a. vil skulle føres tilsyn med overholdelse af artikel 5-
11 og artikel 14 af kompetente nationale myndigheder. Herudover vil en
kompetent myndighed skulle agere kontaktpunkt på EU-plan. Desuden kan
bestemmelserne om politisk reklame i forordningen om statut for og finansiering
af europæiske politiske partier også medføre statsfinansielle konsekvenser i form
af afledte nationale udgifter forbundet med kravet om nye nationale
tilsynsopgaver i forhold til de europæiske politiske partiers anvendelse af politisk
reklame.
Det må forventes, at ressourceforbruget stiger hos den eller de myndigheder, der
udpeges til håndhævelsesmyndigheder, i det omfang forslagene medfører en øget
sagsmængde eller en udvidet opgaveportefølje.
Endelig vil der kunne være udgifter på Justitsministeriets område som følge af
den nye tilsynsopgave efter artikel 15, stk. 1, og sanktionsbestemmelserne i
artikel 16, i forslaget om politisk reklame samt artikel 5, stk. 7, i
forordningsforslaget om statut for og finansiering af europæiske politiske partier,
som vil skulle afdækkes nærmere i forbindelse med udmøntningen af forslaget.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre væsentlige administrative konsekvenser for de
omfattede udbydere af politiske reklametjenester som følge af administrative
krav om bl.a. transparens, herunder fx opbevaring og tilvejebringelse af
oplysninger i forbindelse med politisk reklame med henblik på tilsyn fra relevante
kompetente myndigheder.
8. Høring
Kommissionens forslag om politisk reklame er sendt i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål og i
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 21. december 2021.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Radio (DR), TV 2 Danmark A/S (TV
2) og Dansk Industri (DI).
DR mener ikke at være omfattet af forordningens rækkevide, da de ikke kan
betegnes som udbyder af en digital reklametjeneste jf. præambelbetragtning nr.
26. DR udsender ikke politiske reklamer, ligesom DR ikke udsender programmer,
som er sponsoreret af politiske partier.
DR bemærker derudover, at politiske synspunkter, som indgår i lineære
audiovisuelle udsendelser, eller som udgives i trykte medier, ikke omfattes af
forordningsforslaget, jf. præambelbetragtning nr. 19. Det undtager en stor del af
DR’s
programvirksomhed. DR udgiver dog også lineære audioudsendelser og
Side 16
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0017.png
udsendelser on demand, herunder audio- og audiovisuelle udsendelser, som
efterfølgende gøres tilgængelige on demand på
DR’s
platforme.
DR finder også, at lineære audioudsendelser samt audio- og audiovisuelle
udsendelser, som udsendes on demand, bør omfattes af undtagelsen af
præambelbetragtning nr. 19.
TV 2 bemærker, at forslaget til forordningen fremstår som alt andet end
gennemsigtigt, idet mange af forslagets bestemmelser er overordentligt svære at
gennemskue og forstå. Som eksempel nævnes, at det ikke har været muligt at
gennemskue forordningens definition på en "politisk reklametjeneste" (artikel 2,
nr. 5), herunder den helt centrale afgrænsning mellem en udbyder af en politisk
reklametjeneste og en "politisk reklameudgiver" (artikel 2, nr. 11). TV 2
bemærker således, at TV 2's bemærkninger skal ses i lyset af, at det har været
vanskeligt, hvis ikke umuligt, at vurdere forslagets præcise rækkevidde og
medfølgende konsekvenser.
TV 2 vurderer, at forslaget til forordningen pålægger udgivere af politiske
reklamer en ganske omfattende informations- og arkiveringsforpligtelse. Det er
TV 2's opfattelse, at de nævnte informations- og arkiveringsforpligtelser vil
påføre reklameudgivere betydelige økonomiske og driftsmæssige belastninger,
samt at disse belastninger med stor sandsynlighed vil have som konsekvens, at
mange medievirksomheder vil afstå fra at indgå aftale om indrykning af politiske
reklamer.
TV 2 finder derfor, at resultatet vil være en markant forringelse af muligheden
for udbredelsen af politiske budskaber til skade for såvel den offentlige debat som
de politiske partiers mulighed for at facilitere en demokratisk dialog med
borgerne.
TV 2 opfordrer med henvisning til de indledende bemærkninger til, at
forordningen gennemarbejdes med henblik på at forbedre dens tilgængelighed og
gennemsigtighed.
TV 2 opfordrer kraftigt til, at Kommissionen genovervejer forordningens
omfattende krav til reklameudgivere, idet der er stor risiko for, at forordningen
vil resultere i en begrænsning af muligheden for udbredelsen af politisk reklame
i EU og dermed også en begrænsning af dialogen mellem borgerne og det
politiske system.
DI støtter op om det grundlæggende formål bag forordningen, som er at fastsætte
og harmonisere regler for gennemsigtighed i politisk reklame i EU samt at
beskytte personer, når personoplysninger behandles i forbindelse med politisk
reklame.
DI finder det vigtigt for den demokratiske debat, at der
ikke mindst i en digital
medievirkelighed
er tillid hos borgerne til de demokratiske budskaber og de
Side 17
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0018.png
demokratiske processer, som politisk reklame er en del af. Det er
DI’s
opfattelse
at reglerne foreslået i forordningsforslaget giver gode forudsætninger for at
understøtte rammer for at opnå de oplistede formål.
DI bemærker, at der i forbindelse med det videre arbejde om at fastsætte regler
på området bør være fokus på at indføre entydige definitioner af begrebet politisk
reklame, som gør det nemt for de involverede aktører at fastslå, hvornår der er
tale om et politisk budskab, der er omfattet af de nye krav.
DI bemærker endvidere, at der bør være fokus på at afgrænse, hvilke aktører der
berøres af reglerne, ligesom der bør skabes en entydig fordeling af ansvaret
mellem de forskellige berørte aktører, når reglerne skal efterleves. Yderligere
finder DI det vigtigt, at der fokuseres på, at de berørte aktører ikke påføres
unødige administrative byrder som følge af de nye regler, og at der således
foretages en grundig afvejning af byrderne på den ene side og udbyttet på den
anden.
Endelig finder DI, at der bør være fokus på, at reglerne ikke bliver en barriere for
digital innovation, hvorfor DI foreslår, at der indføres en lempeligere ordning for
virksomheder, som er op til fem år gamle, som alt andet lige vil opleve de nye
regler som en større byrde end større aktører.
Efter grund- og nærhedsnotatet blev oversendt til Folketingets Europaudvalg,
modtog Kulturministeriet desuden høringssvar fra Danske Medier, som
indeholder både konkrete ændringsforslag og principielle overvejelser. Nedenfor
er sidstnævnte refereret.
Danske Medier bemærker, at forslag om forordningen om gennemsigtighed og
målretning i forbindelse med politisk reklame er særligt relevant for
mediesektoren, og især private nyhedsmedier, som bl.a. formidler politiske
annoncer både under og uden for valgperioder. Danske Medier bemærker
desuden, at politisk reklame udgør et væsentligt element i vores demokratiske
processer, som i lyset af nye udfordringer relateret til bevidst politiske
desinformation med rette har påkaldt sig særlig opmærksomhed.
Danske Medier bemærker endvidere, at i politisk sammenhæng har både
nyhedsmedier og afsendere af politiske budskaber et særligt ansvar over for
offentligheden, der rækker ud over det ansvar, der normalt påhviler kommerciel
annoncering. Annoncebærende medier følger derfor allerede særlige
retningslinjer og er underlagt nationale regler på området. Danske Medier finder,
at disse regler løbende bør tages op til vurdering, for at sikre at de er tilstrækkelige
og gavnlige.
Danske Medier finder endvidere, at det er tilsvarende vigtigt, at tiltag til at
modvirke politisk desinformation hverken begrænser den politiske ytringsfrihed
eller pålægger udbydere af annonceplads disproportionale byrder, som i sidste
Side 18
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0019.png
ende skader mere end de gavner. Danske Medier mener, at forslaget i sin
nuværende form indeholder diverse unødige og uhensigtsmæssige tiltag.
Det er Danske Mediers opfattelse, at politiske reklamer tjener et legitimt og
væsentligt samfundsmæssigt formål af stor betydning for et sundt demokrati, og
at politiske reklamer og reklameudgivere som udgangspunkt ikke bør være
underlagt større restriktioner eller administrative byrder end de regler, der gælder
i forbindelse med markedsføring af kommercielle varer eller ydelser. Danske
Medier bemærker endvidere, at udfordringer med politisk desinformation skal
løses via de samme reguleringer, der gælder for at modvirke spredning af øvrigt
ulovligt indhold og at gennemsigtighed om politisk reklame for borgere, forskere
og journalister m.v. skal løses ved, at politiske reklameudgivere pålægges at stille
alle relevante og retvisende oplysninger offentligt til rådighed, og ikke ved at
udbydere af annonceplads pålægges at føre særlige fortegnelser, arkiver eller
oplyse økonomiske forhold om politiske reklamer.
Danske Medier bemærker endvidere, at de enkelte EU-medlemslande bør have
ret til selvstændigt at indføre regler for hvilke perioder og
kommunikationskanaler (f.eks. TV), hvor politiske reklamer ikke er tilladt. Disse
regler skal gælde for alle politiske reklamer rettet mod borgere i det pågældende
medlemsland, uanset hvilket land udbyderen af annonceplads er juridisk placeret
i.
Danske Medier mener derfor, at EU-Kommissionens forslag vil påføre private
annoncebærende medier, politiske reklametjenester, politiske aktører, sponsorer
og politiske reklameudgivere uforholdsmæssige store administrative byrder og
økonomiske risici, der langt overstiger forordningens formål om at bidrage til et
velfungerende indre marked for politisk reklame, høj gennemsigtighed og at
beskytte fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Danske Medier bemærker endvidere, at Danske Medier tilslutter sig alle disse
formål men mener, at de bedre opnås ved anvendelse af anden lovgivning
herunder GDPR, markedsføringslovgivning og den kommende Digital Services
Act, hvorfor Danske Medier opfordrer til at afvise EU-Kommissionens forslag.
Danske
Medier
bemærker,
at
de
meget
omfangsrige
gennemsigtighedsforpligtelser
grundlæggende
er
udtryk
for
en
mistænkeliggørelse af politisk kommunikation, som ikke er et frit demokrati
værdigt. Det er Danske Mediers opfattelse, at der selvfølgelig skal sættes ind over
for politisk desinformation, men tiltaget straffer unødigt alle legitime politiske
aktører og private annoncebærende medier uden reelt at fjerne de (heldigvis
meget få) brodne kar.
Danske Medier bemærker endvidere, at misbrug af personlige data til at påvirke
valg udgør en risiko for integriteten af demokratiske processer, der oftest
involverer store online platforme. Det er Danske Mediers opfattelse, at forslaget
ikke indfører forpligtelser, som ikke allerede findes i eksisterende lovgivning.
Side 19
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
2582245_0020.png
Danske Medier finder, at det derfor bliver vigtigt at overveje, hvorfor det er
nødvendigt at medtage sådanne foranstaltninger, hvis overhovedet.
Danske Medier bemærker, at der er en begrundet bekymring for, at ovenstående
krav ikke er opfyldt i øjeblikket, men at dette må tilskrives en mangel i
håndhævelsen af gældende regler, som ikke løses ved blot at indføre nye regler
på området.
Forslaget vedr. europæiske politiske partier og fonde har været sendt i høring hos
alle danske partier, som er opstillingsberettigede til Folketinget og/eller til
Europa-Parlamentet. Der er ikke modtaget nogen høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har generelt taget positivt mod forslaget om politisk reklame i
de indledende, tekniske drøftelser. Enkelte medlemslande har dog også sat
spørgsmålstegn ved behovet for at regulere politisk reklame på EU-plan.
Samtidig har flere medlemslande fortsat, ligesom Danmark, spørgsmål til
indholdet og omfanget af forslaget. Det forventes, at medlemslandenes
holdninger til bestemmelserne om politisk reklame i forslaget vedr. europæiske
politiske partier og fonde vil lægge sig op ad deres linje i forhandlingerne om
forslaget om politisk reklame.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det grundlæggende formål bag forordningsforslaget om
politisk reklame og bag bestemmelserne om politisk reklame i forslaget vedr.
europæiske politiske partier og fonde, som er at fastsætte og harmonisere regler
for gennemsigtighed i politisk reklame i EU, herunder bl.a. i forbindelse med
demokratiske valg og europæiske partiers anvendelse af politisk reklame samt at
beskytte personer, når personoplysninger behandles i forbindelse med politisk
reklame.
Regeringen finder det vigtigt for den demokratiske debat, at der generelt skabes
større gennemsigtighed om politisk reklame, så borgere fortsat kan have tillid til
de demokratiske budskaber, traditioner og processer i EU, som politisk reklame
er en vigtig del af. Derfor er det vigtigt for regeringen, at både forslaget om
politisk reklame og bestemmelserne om politisk reklame i forslaget om statut for
og finansiering af europæiske politiske partier og fonde ikke forringer legitime
politiske aktørers mulighed for at benytte politisk reklame som led i den
demokratiske debat.
Regeringen støtter intentionen om, at forordningen om politisk reklame skal
bidrage til at sikre et indre marked med sammenhængende regler på et område,
hvor der i dag er stor national fragmentering. Derfor finder regeringen det også
hensigtsmæssigt, at der etableres harmoniseret EU-regulering på området, særligt
fordi den generelle vækst og stigning i relevante online tjenester er markant, og
fordi politiske reklametjenester leveres på tværs af landegrænser, hvilket
besværliggør både efterlevelsen af reglerne og håndhævelsen af dem. Samtidig
Side 20
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
gør denne udvikling processen omkring politisk reklame mindre gennemsigtig
for borgerne, hvilket kan risikere at påvirke tilliden og demokratiet. Derfor finder
regeringen det også nødvendigt, at der etableres harmoniseret EU-regulering på
området.
For regeringen er det centralt, at der er juridisk klarhed over samspillet med øvrig
relevant EU-regulering samt, hvilke aktører og hvilke reklamer, der er omfattet af
bestemmelserne i forslaget om politisk reklame. I den forbindelse vurderer
regeringen, at der i forslagets artikel 2 vedrørende definitioner er behov for større
klarhed over, hvilke aktører og reklamer der vil være omfattet. Regeringen finder i
den forbindelse, at formandskabets nye forslag er et vigtigt skridt i den retning, men
ser gerne, at det gøres mere klart, hvornår en reklame kan opfattes som politisk
reklame og dermed omfattes af forordningsforslaget. Dette med henblik på, at det
står klart for både virksomhederne og kompetente tilsynsmyndigheder, hvilke
regelsæt den enkelte skal efterleve. Regeringen støtter i udgangspunktet en bred
definition af politisk reklame, men finder det vigtigt, at denne har en klar
afgræsning. Regeringen finder i den forbindelse, at redaktionelt indhold ikke bør
være omfattet af forordningen.
I forslaget om politisk reklame foreslås en række gennemsigtighedskrav, som
regeringen
i
udgangspunktet
stiller
sig
positiv
over
for.
Gennemsigtighedskravene medfører bl.a., at enhver politisk annonce ledsages af
en række oplysninger om afsenderen og budskabet på en klar, fremtrædende og
utvetydig måde. Herudover stilles der også krav til, at udbydere af politiske
reklametjenester skal forholde sig til registrering og videregivelse af de
oplysninger, som tilvejebringes i forbindelse med levering af politiske reklamer
herunder specifikke krav til,
hvilke
oplysninger der benyttes i og til at målrette
reklamen, samt
hvordan
de omfattede udbydere skal opbevare oplysningerne.
Regeringen stiller sig ligeledes positiv over for de foreslåede krav vedrørende
målretnings- og forstærkningsteknikker og om videregivelse af målretnings- og
forstærkningsoplysninger til andre berørte enheder, som bl.a. medfører et forbud
(med særlige undtagelser) mod at anvende målretnings- eller
forstærkningsteknikker,
der
indebærer
behandling
af
følsomme
personoplysninger i forbindelse med politisk reklame.
Forslaget vedr. europæiske politiske partier og fonde henviser bl.a. til at
europæiske politiske partier skal overholde kravene i artikel 12 i forslaget om
politisk reklame vedr. målretning og forstærkning. Ligeledes skal de europæiske
partier, gennem deres kontrakter med udbydere af politiske reklametjenester,
sikre at udbyderne overholder kravene i forslaget om politisk reklame, som følger
af artikel 12 vedr. målretning og forstærkning og kravene i artikel 7 vedr.
gennemsigtighed i forbindelse med politiske annoncer. Regeringen er i
udgangspunktet positiv overfor sådanne forpligtelser.
Regeringen støtter generelt bestemmelserne i forslaget om politisk reklame om
tilsyn og håndhævelse, idet effektiv håndhævelse er vigtigt for at sikre en høj
Side 21
kom (2021) 0731 - Bilag 4: Samlenotat vedr. forslag til forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
efterlevelse af forslagets nye krav. Regeringen ser derfor positivt på forslagets
formelle krav til samarbejde med myndigheder og relevante enheder. Regeringen
ser endvidere positivt på, at der i præambelbetragtningerne i forslaget om politisk
reklame er angivet konkrete tidsfrister for, hvornår anmodninger om oplysninger
fra udbydere af politiske reklametjenester skal være besvaret, herunder den
kortere frist i forbindelse med valg, som foreslået i formandskabets
kompromisforslag. For så vidt angår forslaget vedr. europæiske politiske partier
og fonde ser regeringen dog gerne, at der skabes mere klarhed om de nationale
tilsynsmæssige konsekvenser af bestemmelserne om politisk reklame i forslaget.
Derudover er det vigtigt for regeringen, at rammevilkårene for nyhedsmedier
samt små og mellemstore virksomheder understøttes, hvorfor der arbejdes for at
der ikke indføres unødvendige administrative byrder ved forslaget om politisk
reklame.
Regeringen støtter ligeledes kravene i forslaget om politisk reklame om, at
medlemsstaterne fastsætter regler om sanktioner, for overtrædelse af forslaget.
Det er dog centralt for regeringen, at Danmark ikke forpligtes til at skulle indføre
administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til forfatnings-
retlige betænkeligheder.
Endelig bør det undgås, at nationale myndigheder pålægges nye
uforholdsmæssigt store administrative byrder som følge forslaget vedr.
europæiske politiske partier og fonde samt forslaget om politisk reklame. Nye
tiltag i forbindelse med omarbejdning af forordningen bør finansieres inden for
de eksisterende økonomiske rammer på EU-niveau.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget om politisk reklame og forordningen vedrørende europæiske politiske
partier og fonde indgik som en del af udenrigsministerens overordnede
forelæggelse af Kommissionens demokratipakke d. 20. januar 2022. Den 17.
marts 2022 indhentede regeringen forhandlingsmandat til de dele af forordningen
om europæiske politiske partier og fonde, som ikke vedrører politisk reklame, da
bestemmelserne om politisk reklame har afventet fremskridt i forhandlingerne
om forslaget vedr. politisk reklame.
Side 22