Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0778 Bilag 1
Offentligt
2524899_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om ’Opbygning
af en økonomi, der tjener
alle: en Handlingsplan for den sociale økonomi’, COM (2021) 778 final
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen fremlagde den 9. december 2021 en Handlingsplan for den
Sociale Økonomi. Handlingsplanen omfatter en række initiativer, som Kom-
missionen vil gennemføre samt i mindre omfang opfordringer til medlems-
staterne til national, regional eller lokal handling. Formålet med handlings-
planen er at styrke social innovation og understøtte udviklingen af den soci-
ale økonomi samt fremme sektorens omstillingskraft i en fair, grøn og digital
omstilling.
Handlingsplanen omfatter socialøkonomi i bred forstand, herunder såvel so-
cialøkonomiske som andre virksomhedsformer, som opererer inden for en
lang række sektorer, med et socialt og/eller miljømæssigt sigte. Disse formål
vægtes højere end økonomisk overskud, som i væsentligt omfang skal reinve-
steres til sociale/miljømæssige formål af fælles interesse for medlemmerne
eller samfundet/almennyttige formål.
Handlingsplanen er først og fremmest et initiativ- og mulighedskatalog, og
får ikke umiddelbart konsekvenser af økonomisk og lovgivningsmæssig ka-
rakter for Danmark.
Regeringen hilser handlingsplanen for den sociale økonomi velkommen som
bidrag til social innovation, social inklusion og et socialt ansvarligt arbejds-
marked. Handlingsplanen bidrager også til den grønne og digitale omstilling
og til opfyldelse af FN’s verdensmål.
Regeringen finder det endvidere posi-
tivt, at handlingsplanen kan medvirke til udvikling af landdistrikterne og øge
udbuddet af arbejdskraft ved at fremme opkvalificering og social inklusion.
2.
Baggrund
Socialøkonomien omfatter i henhold til definitionen i handlingsplanen en
lang række forskellige økonomiske sektorer med følgende fællestræk:
mennesker, sociale og miljømæssige formål går forud for indtjening og
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
overskud reinvesteres i det væsentlige i kollektive og almennyttige for-
mål
demokratisk og/eller deltagerorienteret forvaltning.
Socialøkonomien kan være med til at gennemføre principperne i den euro-
pæiske søjle for sociale rettigheder og opfylde målene for dens handlings-
plan 2021 og 2030-målsætningerne, for eksempel øge beskæftigelsesfre-
kvensen og nedbringe antallet af personer i risiko for fattigdom og social
udstødelse.
Ifølge handlingsplanen skaber og opretholder den sociale økonomi arbejds-
pladser og bidrager til innovative løsninger på samfundsmæssige udfordrin-
ger gennem:
social inklusion af udsatte grupper og beskæftigelse
bæredygtig økonomi, herunder cirkulær økonomi og industriel udvik-
ling
grøn og digital omstilling
sociale rettigheder og lighed
borgerinddragelse og -deltagelse til gavn for udvikling af velfærd, land-
distrikter og lokalsamfund
opfyldelse af verdensmålene globalt og på EU-niveau ved at påvirke
samfundet i en mere bæredygtig retning.
Den socialøkonomiske sektor er ifølge handlingsplanen udfordret, bl.a. som
følge af Covid-19 pandemien, men også som følge af dårligere eller mang-
lende adgang til finansiering eller på grund af uudnyttede muligheder som fx
i offentlige indkøb. Virksomheder inden for sektoren har
bl.a. på baggrund
af manglende anerkendelse - svært ved at skalere og skabe betydelig økono-
misk og social effekt. Der er ifølge handlingsplanen derfor brug for at under-
støtte den sociale økonomi for bedre at udnytte potentialet og styrke social
innovation, støtte udviklingen af socialøkonomien og øge sektorens evne til
at bidrage til en grøn og digital omstilling.
Kommissionen vil gøre status over handlingsplanens implementering i 2025
og publicere en fremdriftsrapport.
3.
Formål og indhold
Handlingsplanen omfatter en bred vifte af initiativer for perioden 2021-2030.
Handlingsplanen er blevet til i en åben proces med inddragelse af interessen-
ter. Planen er opdelt i tre hovedtemaer, der skal:
Skabe den rette ramme for, at den sociale økonomi kan blomstre.
Skabe muligheder for, at socialøkonomiske enheder kan udvikles.
Fremme anerkendelse af den sociale økonomi og dens potentiale.
2
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
Skabe den rette ramme for, at den sociale økonomi kan blomstre
Den sociale økonomi går på tværs af traditionelle sektorer, hvilket gør det
vanskeligere for myndigheder at udvikle effektive tilgange tilpasset området,
hvilket medfører, at socialøkonomiske enheder kan have vanskeligt ved at
vælge den rigtige virksomhedsform.
Kommissionen vil med handlingsplanen bl.a.:
Organisere workshops m.v. for offentlige ansatte i medlemsstaterne på
forskellige områder så som beskatning, statsstøtte, sociale investeringer
samt mærkning- og certificeringsordninger. Sidstnævnte vil endvidere
blive genstand for en nærmere kortlægning.
Tilskynde til gensidig læring og udvikle vejledning og støtte til medlems-
staterne, herunder bl.a. om relevante skattemæssige rammer for social-
økonomiske enheder og præcisering af eksisterende regler om beskatning
af grænseoverskridende almennyttige donationer.
På den baggrund vil Kommissionen fremme en mere ensartet udvikling i
medlemsstaterne, og fremsætte forslag til Rådet om udvikling af socialøko-
nomiske rammebetingelser i 2023, og herunder opfordre til at tilpasse politik
og retlige rammer mod socialøkonomiske enheders behov.
Statsstøtte
Offentlig økonomisk støtte til start-ups og udvikling af sektoren er ifølge
handlingsplanen forbundet med udfordringer, fordi myndigheder ofte ikke
udnytter de særlige muligheder, som reglerne giver mulighed for i relation til
social-økonomiske aktiviteter af fælles økonomisk interesse. Kommissionen
vil på den baggrund og i forbindelse med revisionen af den generelle gruppe-
fritagelsesforordning for statsstøtte i slutningen af 2023 vurdere muligheden
for lempelser i relation til socialøkonomiske virksomheder adgang til finan-
siering.
Socialt ansvarlige offentlige indkøb
Offentlige indkøb betragtes som et centralt værktøj til udvikling af den soci-
ale økonomi og socialøkonomiske virksomheder. I offentlige udbud er det
ifølge handlingsplanen fortsat pris, der vægtes højest ved tildeling af kon-
trakt, mens sociale hensyn fortsat er meget lidt anvendt også set i forhold til
grønne offentlige indkøb.
Kommissionen vil derfor
fremme arbejdet med at synliggøre fordelene ved sociale hensyn i offent-
lige indkøb, men samtidig også fokusere på at styrke socialøkonomiske
enheders kapacitet med henblik på at kunne byde på offentlige udbud.
3
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
lancere et nyt initiativ under EU-programmet for det indre marked i 2022
med henblik på at understøtte samarbejde mellem socialøkonomiske en-
heder og traditionelle virksomheder samt fremme brugen af sociale klau-
suler i Kommissionens egne udbudsprocedurer.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og andre kompetente myndighe-
der til at udvikle og måle brugen af socialt ansvarlige offentlige indkøb i sam-
arbejde med socialøkonomiske interessenter.
Fremme socialøkonomien regionalt og lokalt
Socialøkonomiske forretningsmodeller fremhæves i handlingsplanen som
værdiskabende for den lokale økonomi og lokalsamfundet
fx i forhold til
økologisk fødevareproduktion og fiskerisektoren. Stærk lokal forankring og
korte værdikæder kan facilitere lokal produktion og forbrug. Det kan også
bidrage til at understøtte klimaløsninger og cirkulær økonomi eller løfte ni-
veauet for sociale tilbud lokalt.
Kommissionen vil
fremme socialøkonomien og social innovation i landdistrikter gennem
fremtidige EU-netværk og partnerskabspolitikker, herunder gennem EU-
netværk for den fælles landbrugspolitik og den europæiske industrielle
klyngepolitik,
udvide netværket af socialøkonomiske regioner samt
fremme netværkssamarbejde mellem virksomheder i landdistrikterne
med langsigtet fokus på iværksætteri og socialøkonomi.
Kommissionen opfordrer endvidere medlemsstaterne til at etablere lokale so-
cialøkonomiske kontaktpunkter/enheder, som kan fungere som forbindelses-
led til tilskuds- og finansieringsmuligheder nationalt og ift. EU.
Fremme socialøkonomien internationalt
Globale udfordringer som klima og miljø samt social ulighed kan afhjælpes
gennem samarbejde om opfyldelse af fælles mål med tredjelande. Men også
gennem styrket samarbejde med internationale nøgleorganisationer som FN,
OECD og ILO.
Kommissionen vil styrke socialøkonomien på den internationale scene bl.a.
ved at fremme socialt entreprenørskab som mål i programmer, hvor fx ikke
EU-lande indgår og forbedre adgang til finansiering for sociale entreprenører.
Skabe muligheder for, at socialøkonomiske enheder kan udvikles
Virksomhedsstøtte og kapacitetsopbygning
Entreprenørskab er ifølge handlingsplanen en vigtig dimension i socialøko-
nomiske virksomheder/enheder, og et samspil med traditionelle virksomhe-
4
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
der kan være nyttigt i den sammenhæng. Dette styrkes af, at traditionelle/al-
mindelige virksomheder i højere grad inkorporerer bæredygtighed i deres
forretning bl.a. gennem anvendelse af ESG-data (om miljø, sociale forhold
og ledelse).
Kommissionen vil
Facilitere etablering af kompetence-partnerskaber
Opskalere og fremme internationalisering af socialøkonomien
bl.a.
gennem Enterprise Europe Network og The European Cluster Collabora-
tion Platform.
Lancere en fælles socialøkonomisk Gateway (portal) på EU-niveau i
2023 som indgang til relevant information om bl.a. støtte og politikker.
Styrke socialøkonomiske netværk i EU-lande med særlige behov.
Øge interessen for iværksætteri
De særlige fordele forbundet med socialøkonomiske forretningsmodeller bli-
ver imidlertid ifølge handlingsplanen ikke altid tilgodeset i støtteordninger.
Socialt entreprenørskab fremhæves også som særligt attraktivt for unge med
fx handicap, immigrantbaggrund eller blandt kvinder. Større opmærksomhed
om alternative socialøkonomiske forretningsmodeller kan bidrage til et in-
kluderende arbejdsmarked. Kommissionen vil:
Lancere et Youth Entrepreneurship Policy Academy i 2022 og
Skabe gensidig læring mellem sociale entreprenører og interessenter gen-
nem bedre anvendelse af Erasmus-programmet for unge iværksættere.
Endelig opfordrer Kommissionen højere uddannelsesinstitutioner til at gøre
fuld brug af EU-instrumenter som fx European Universities til at stimulere
den sociale økonomi og iværksætteri.
Bedre adgang til finansiering
Kommissionens ambition er at øge støtten fra EU fra det nuværende niveau
på omkring 2,5 mia. EUR over perioden 2021-2027. Fra investorer ses også
en stigende interesse for socialøkonomiske institutioner og virksomheder. På
trods af positive tendenser er der ifølge handlingsplanen et vedvarende mis-
forhold mellem udbud og efterspørgsel af lånemuligheder for socialøkono-
miske virksomheder i Europa.
Kommissionen vil på den baggrund bl.a.
Lancere nye finansielle produkter under InvestEU programmet i 2022
mhp. at mobilisere privat finansiering
Supplere finansielle instrumenter med støtte til opbygning af et finansielt
marked for socialøkonomi
Støtte udvikling af målemetoder til måling af social værdi og ledelse for
socialøkonomiske interessenter.
5
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
Handlingsplanen henviser endvidere til udkast til rapport fra Platform for
Sustainable Finance, der argumenterer for, at en social taksonomi (klassifi-
ceringssystem) kan højne gennemsigtigheden i investeringer og forhindre
”social washing”.
Kommissionen vil udarbejde en rapport om en mulig ud-
videlse af taksonomien for bæredygtig finansiering til også at omfatte sociale
mål.
Maksimere bidraget fra den social økonomi til den grønne og digitale omstil-
ling
Socialøkonomien kan ifølge handlingsplanen bidrage til den grønne omstil-
ling gennem udvikling af bæredygtig praksis for produktion af varer og ser-
viceydelser, fx inden for cirkulær økonomi, økologisk landbrug og vedva-
rende energi. Tilsvarende kan digitale løsninger anvendes af socialøkonomi-
ske aktører fx til at styrke borgerinddragelse og salg af lokalt producerede
varer. Den sociale økonomi kan således bidrage til at opnå centrale bæredyg-
tighedsmål, som for eksempel den Europæiske Unions mål om at være kli-
maneutral i 2050 og ud fra princippet om ”leave no one behind”.
Samtidig
påpeges, at mange socialøkonomiske institutioner også får brug for støtte for
at fremme deres egen digitale omstilling.
Kommissionen vil
Indføre en omstillingsplan for det industrielle økosystem om "nærhed og
social økonomi”
Det bemærkes, at der som led i EU´s industristrategi arbejdes med såkaldte
omstillingsplaner for en række forskellige industrielle økosystemer.
Kommissionen vil endvidere:
Lancere et initiativ om innovativ finansiering inden for New European
Bauhaus Lab om pilotprojekter til mobilisering af filantropiske bidrag.
Udvikle et adfærdskodeks om anvendelse af data og ledelse inden for den
sociale økonomi.
Arbejde med byer for at udvikle lokale Green Deals eller grønne borger-
initiativer.
Udstede retningslinjer til støtte og indgåelse af partnerskaber om cirkulær
økonomi mellem socioøkonomiske virksomheder og andre aktører, her-
under traditionelle virksomheder.
Kommissionen opfordrer endvidere EU's medlemsstater og regioner til at
Indtænke socialøkonomien i udvikling af strategier inden for rammerne
af den grønne og digitale omstilling og gøre bedre brug af eksisterende
støttemuligheder, som muliggør en grøn og digital omstilling af den so-
ciale økonomi.
6
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
Fremme social innovation
Social innovation bidrager ifølge handlingsplanen med nye måder at produ-
cere, organisere og distribuere varer og serviceydelser - ofte med inddragelse
af civilsamfundet til løsning af konkrete sociale behov og samfundsmæssige
udfordringer.
Socialøkonomiske virksomheder og institutioner er dog udfordret i forhold
til at kunne skalere sin virksomhed. For eksempel i forhold til investerings-
muligheder og det at indgå partnerskaber på tværs af territorier eller sektorer.
Kommissionen vil derfor fremme innovation gennem
Nye tilgange til tværnationalt samarbejde under socialfondsprogrammet
ESF+ med henblik på at organisere læring og kompetenceopbygning for
relevante myndigheder inklusiv en ny støtteordning til skalering af social
innovation.
Foreslå en europæisk social innovations-katalysatorfond i 2022 med hen-
blik på støtte til skalering af succesfulde sociale innovationer.
Fremme anerkendelse af den sociale økonomi og dens potentiale
Kommissionen finder, at der er dokumentation for, at der ikke i offentlighe-
den, herunder også blandt arbejdsmarkedets parter og bidragydere, er til-
strækkelig opmærksomhed på de positive effekter af socialøkonomien. At
synliggøre socialøkonomien, bl.a. gennem indsamling af data og statistik er
ifølge handlingsplanen nøglen til anerkendelse og udvikling af sektoren og
til større forståelse af socialøkonomiske forretningsmodeller.
Kommissionen vil derfor fortsat prioritere arbejdet med at fremme sektorens
synlighed og potentiale ved:
Regelmæssige, men langsigtede kommunikationsaktiviteter.
Søsætte et nyt studie der omfatter kvantitativ og kvalitativ information
om socialøkonomi og om filantropiske donationer i EU-medlemssta-
terne.
Vejen frem
Handlingsplanen for den sociale økonomi skal styrke og tilpasse det arbejde,
som kommissionen har gennemført på området det seneste årti, og tilpasse
mulighederne til de demografiske udfordringer og den grønne og digitale om-
stilling. Handlingsplanen udgør rammerne for dette arbejde indtil 2030.
Kommissionen vil bl.a. fremhæve potentialet i den sociale økonomi i proces-
sen om Det Europæiske Semester og medlemsstaternes gennemførelse af ret-
ningslinjerne for beskæftigelsen.
Det fremgår af handlingsplanen, at en succesfuld implementering forudsætter
et engagement fra interessenter på alle niveauer, og Kommissionen vil derfor
7
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
bl.a. assistere medlemsstaterne i deres strategiske arbejde og foranstaltninger
til fremme af den sociale økonomi.
Kommissionen vil gøre status over implementering af handlingsplanen i
2025 og udgive en rapport om fremdriften.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke fastlagt en holdning til
meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Handlingsplanen omfatter socialøkonomi og socialøkonomiske enheder i
bred forstand, og disse vil være reguleret inden for den lovgivning, der gælder
for de konkrete virksomhedsformer, sektorer, aktiviteter m.v.
Det kan nævnes, at der for socialøkonomiske virksomheder, i Danmark ved
lov (nr. 711 af 25/06/2014), er etableret en frivillig ordning for virksomheder,
der kan lade sig registrere som
”Registreret Socialøkonomisk Virksomhed”,
forudsat de opfylder de særlige kriterier for registrering. En
”Registreret
So-
cialøkonomisk Virksomhed” får mulighed for at anvende det til ordningen
tilknyttede RSV-mærke.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en handlingsplan uden lovgivningsmæssige krav, og den har
dermed ikke umiddelbar indvirkning på dansk ret. Ved en eventuel dansk
implementering af de foreslåede initiativer fra Kommissionen vil det kunne
kræve ny eller ændret dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Handlingsplan har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Når Kommissionens forslag i handlingsplanen udmøntes i konkrete initia-
tiver, vil disse forslags konsekvenser blive vurderet i forbindelse med re-
geringens stillingtagen hertil.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Handlingsplanen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Den øgede fokus på de positive effekter af den sociale økonomi kan ved op-
følgning nationalt, regionalt eller på lokalt niveau have positiv indvirkning
ved at styrke beskæftigelse og arbejdsudbuddet gennem social inklusion.
Handlingsplanens bidrag til en bæredygtig udvikling vil endvidere kunne øge
8
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
2524899_0009.png
gennemsigtigheden af virksomhedernes sociale ansvarlighed, som på læn-
gere sigt kan vise sig positivt til opfyldelse af evt. kommende (EU) krav om
social bæredygtighed.
8.
Høring
Kommissionens handlingsplan har været sendt i høring i EU-specialudvalget
for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærknin-
ger den 14. januar 2022. Der er indkommet bemærkninger fra Dansk Ar-
bejdsgiverforening (DA).
Generelle bemærkninger
DA støtter Kommissionens mål om, at socialøkonomien og socialøkonomi-
ske virksomheder skal bidrage til beskæftigelse og skabelse af nye job. End-
videre finder DA, at de socialøkonomiske virksomheder skal bidrage til den
grønne og digitale omstilling og en genopretning, som kommer alle til gode,
men finder det afgørende, at der ikke sker forvridning af konkurrencevilkå-
rene.
Specifikke bemærkninger
Definition af socialøkonomiske virksomheder
DA finder, at definitionen på de virksomheder, der indgår i handlingsplanen,
er både meget vidtgående og uklar. DA foreslår, at regeringen arbejder for en
mere præcis og snæver definition af socialøkonomiske virksomheder i rela-
tion til fællesskabsinitiativer.
Beskæftigelse til social udsatte personer
DA anerkender, at socialøkonomiske virksomheder yder et vigtigt bidrag til
at få udsatte personer i beskæftigelse, men påpeger at dette ikke må fortrænge
ordinære job og ikke må virke konkurrenceforvridende eller være et konkur-
renceparameter.
Private virksomheder og social inklusion
Det påpeges af DA, at mange virksomheder arbejder strategisk med CSR og
socialt engagement som en del af deres forretningsmodel, og at der udover
socialøkonomiske virksomheder bør være fokus på andre måder at inkludere
udsatte ledige på arbejdsmarkedet.
Sociale klausuler
DA er generelt skeptiske over for brugen af sociale klausuler i offentlige ud-
bud, fordi det flytter fokus fra kerneopgaven, er bureaukratisk, fordyrende for
det offentlige og konkurrenceforvridende for virksomhederne. DA peger i
stedet på dialog og offentlige-private partnerskaber i forbindelse med offent-
lige udbud, som også kan inkludere socialøkonomiske virksomheder på lige
fod med andre.
9
kom (2021) 0778 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en handlingsplan for den sociale økonomi
Finansiering
DA mener, at EU-finansiering skal understøtte skabelse af nye job, udvikling
af færdigheder og fokusere på et inkluderende arbejdsmarked. Dette skal ske
gennem en aktiv arbejdsmarkedspolitik og
–reformer,
og der bør ikke ude-
lukkende være fokus på socialøkonomiske virksomheder, når det gælder at
få udsatte i arbejde. DA finder, at der ikke bør være særbehandling af for-
skellige typer af virksomheder i forhold til adgangen til finansiering, da det
kan føre til konkurrenceforvridning.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der generelt er en positiv holdning til handlingsplanen og
særligt betydningen af at understøtte socialøkonomien som led i den grønne
og digitale omstilling og som led i genopretningen efter Covid-19-pande-
mien.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens handlingsplan for den sociale økonomi
velkommen. Handlingsplanen kan bidrage til at sikre den sociale dimension
i den grønne og digitale omstilling og medvirke til genopretningen af den
europæiske økonomi efter Covid-19. Handlingsplanen kan bidrage til at
fremme socialt entreprenørskab og social inklusion og dermed indgå som et
vigtigt element til at udvide udbuddet af arbejdskraft til gavn for de brancher
og virksomheder i Danmark, som har vanskeligt ved at rekruttere tilstrække-
lig med arbejdskraft. Endvidere vil handlingsplanen kunne bidrage til opfyl-
delse af FN’s verdensmål på såvel EU-niveau
som på nationalt plan. Rege-
ringen finder det endvidere positivt, at handlingsplanen har som mål at
fremme lokalsamfund og landdistrikterne bl.a. gennem inddragelse af civil-
samfundet.
Regeringen finder, at udmøntning af handlingsplanen afholdes in-
den for EU's flerårige budgetramme (MFF).
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10