Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0782 Bilag 1
Offentligt
2533167_0001.png
23. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2021-3050-0026
Dok.:
2327758
Dato:
Kontor:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheder og om ophævelse
af Rådets rammeafgørelse 2006/960/RIA
Nyt notat.
KOM(2021) 782 final
1. Resumé
Kommissionen har den 8. december 2021 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om udveksling af oplysninger mellem medlems-
staternes retshåndhævende myndigheder og om ophævelse af Rådets ram-
meafgørelse 2006/960/RIA. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Da di-
rektivet udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, træffer Danmark in-
den seks måneder efter vedtagelsen af forslaget afgørelse om, hvorvidt Dan-
mark vil gennemføre direktivet i dansk ret. Forslaget har til formål at lov-
give om de organisatoriske og proceduremæssige aspekter af informations-
udveksling med henblik på at bidrage til en effektiv udveksling af oplysnin-
ger mellem retshåndhævende myndigheder i EU. Fra dansk side er man
umiddelbart positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Ved KOM(2020) 605 af 24. juli 2020 fremlagde Kommissionen sin strategi
for EU’s sikkerhedsunion. Et af initiativerne heri er en EU-kodeks
for poli-
tisamarbejde og koordinering af politiet i krisesituationer, som også er et
element i Kommissionens Schengenstrategi (KOM(2021) 277 af 2. juni
2021).
Side 1/6
kom (2021) 0782 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 8. december 2021 tre forslag,
der tilsammen udgør en fælles kodeks for politisamarbejde. Udover nærvæ-
rende forslag til et direktiv om udveksling af oplysninger mellem medlems-
staternes retshåndhævende myndigheder fremsatte Kommissionen således
også forslag til rådshenstilling om operationelt politisamarbejde og forslag
til en forordning om automatiseret dataudveksling med henblik på politi-
samarbejde (Prüm II).
Forslaget til direktiv bygger på og erstatter Rådets rammeafgørelse
2006/960/RIA, som i dag fastsætter rammerne for udveksling af visse op-
lysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder, herun-
der principperne for udveksling af oplysninger samt formularer for anmod-
ninger og regler om svarfrist.
Forslaget til direktiv er oversendt til Rådet den 26. januar 2022 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF 87(2)(a) og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en udbygning af Schen-
genreglerne. Danmark vil derfor inden seks måneder efter vedtagelsen af
direktivet skulle meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gen-
nemføre dette.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at lovgive om de organisatoriske og proceduremæs-
sige aspekter af informationsudveksling med henblik på at bidrage til en ef-
fektiv udveksling af oplysninger mellem retshåndhævende myndigheder i
EU.
Fælles regler for anmodninger om oplysninger
Med forslaget fremsættes overordnet en række fælles regler for udveksling
af oplysninger mellem retshåndhævende myndigheder i EU, når det er nød-
vendigt for at forebygge, afsløre eller efterforske strafbare handlinger. Såle-
des lægges der med forslaget op til, at anmodninger om oplysninger skal
rettes til medlemsstaterne centrale kontaktpunkter (Single Point of Con-
tact/SPOC). Som konsekvens heraf indebærer forslaget også en forpligtelse
for medlemsstaterne til at udpege eller oprette en sådan SPOC, som skal
have til opgave at koordinere udvekslingen af oplysninger mellem de rets-
håndhævende myndigheder.
Side 2/6
kom (2021) 0782 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
Forslaget indeholder derudover krav til, hvilke oplysninger anmodningerne
skal indeholde, ligesom der angives en række årsager til, at medlemsstaterne
kan afslå anmodninger. Et afslag på en anmodning skal ifølge forslaget led-
sages af en begrundelse herfor.
Princippet om lige adgang, tilgængelighedsprincippet og fortrolighedsprin-
cippet
Forslaget er baseret på tre grundlæggende principper for udveksling af op-
lysninger mellem medlemsstaterne; i) princippet om lige adgang, hvorom
det gælder, at der i det væsentlige skal være de samme betingelser for ud-
veksling af oplysninger inden for en medlemsstat som mellem medlemssta-
ter, ii) tilgængelighedsprincippet, som siger, at hvis der foreligger relevante
oplysninger om en strafbar handling i en medlemsstat, skal disse oplysnin-
ger i videst mulige omfang også gøres tilgængelige for andre medlemsstater
og endelig iii) fortrolighedsprincippet, hvorefter medlemsstaterne, når de
modtager fortrolige oplysninger fra andre medlemsstater, er forpligtede til
at beskytte oplysningerne i overensstemmelse med kravene i den pågæl-
dende medlemsstats nationale lovgivning, der giver en tilsvarende grad af
fortrolighed.
Nærmere regler for SPOC’en
Som anført ovenfor får de nationale SPOC’s med forslaget en central rolle
og skal koordinere udvekslingen af oplysninger omfattet af direktivet. På
den baggrund fastsætter forslaget en række krav til, hvilke opgaver
SPOC’en skal varetage, herunder at modtage og evt. videresende anmod-
ninger om oplysninger. Derudover indbefatter forslaget også en række krav
til SPOC’ens kapacitet og sammensætning, herunder at SPOC’en sikres ad-
gang til de nødvendige
oplysninger, og at SPOC’en kan udføre sine opgaver
24 timer i døgnet, året rundt.
Endvidere lægges der med forslaget også op til at indføre en række diffe-
rentierede tidsfrister for, hvor lang tid SPOC’en har til at besvare anmod-
ning. Tidsfristen afhænger af anmodningens karakter og spænder fra 8 timer
for visse hasteanmodninger, 3 kalenderdage for hasteanmodninger, som
kræver indhentelse af en retskendelse, og 7 kalenderdage for øvrige ikke-
hastende anmodninger.
SIENA
Med forslaget lægges der op til at gøre SIENA, som er betegnelsen for Eu-
ropols netværksprogram til sikker informationsudveksling, til den
Side 3/6
kom (2021) 0782 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
obligatoriske kommunikationskanal for alle overførsler og meddelelser efter
direktivet. Formålet hermed er at dæmme op for antallet af forskellige kom-
munikationskanaler, som anvendes mellem medlemsstaterne, som ifølge
Kommissionen hæmmer effektiv udveksling af oplysninger.
Herunder lægges der også op til, at medlemsstaterne skal orientere Europol,
når der udveksles oplysninger eller meddelelser i tilknytning hertil, hvis op-
lysningerne vedrører lovovertrædelser, der er omfattet af Europols målsæt-
ninger. Således skal Europol modtage en kopi af de omfattede oplysninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører med henvisning til behovet for en europæisk indsats
mod organiseret kriminalitet og terrorisme, at det er nødvendigt med fælles
regler for udveksling af oplysninger på EU-plan.
Videre anfører Kommissionen, at EU er bedre rustet end de enkelte med-
lemsstater til at sikre sammenhængen på tværs af de indsatser, der gennem-
føres på nationalt plan, håndtere forskellene i national praksis, forebygge
dobbeltarbejde, overlapninger og usikkerheder og i sidste ende tilvejebringe
en effektiv modforanstaltning mod grænseoverskridende kriminalitet og ter-
rorisme. Samtidig understreger Kommissionen, at retshåndhævelsessamar-
bejde på EU-plan ikke erstatter nationale politikker om intern sikkerhed el-
ler det arbejde, der udføres af de nationale retshåndhævende myndigheder.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Med forslaget ophæves Rådets rammeafgørelse 2006/960/RIA. Den nævnte
rammeafgørelse er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1559 af 20. december
2006 om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register.
Således følger det i dag af DNA-profilregisterlovens § 5, stk. 1, nr. 2, at der
til brug for identifikation af personer kan videregives oplysninger fra Det
Centrale DNA-profil-register til den kompetente retshåndhævende
Side 4/6
kom (2021) 0782 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
2533167_0005.png
myndighed i en medlemsstat i EU eller et tredjeland, der deltager i samar-
bejdet under Schengenkonventionen, til brug for en kriminalefterforskning
eller en kriminalefterretningsoperation.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lov-
givning.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en udbygning af Schen-
genreglerne. Danmark vil derfor inden seks måneder efter vedtagelsen af
direktivet skulle meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gen-
nemføre dette.
Kommissionen skønner, at forslaget vil indebære en engangsudgift til it-op-
graderinger på maksimalt 11,5 mio. EUR. Dette beløb skønnes at være for-
delt som følger:
- 1,5 mio. EUR til oprettelse af sagsstyringssystemer (CMS) i ti med-
lemsstater
- 1 mio. EUR til at integrere SIENA i CMS'et for de centrale kontakt-
punkter i 20 medlemsstater
- 2,25 mio. EUR til at etablere forbindelse mellem politi- og toldsa-
marbejdscentre og SIENA i højst 45 politi- og toldsamarbejdscentre
- 6,75 mio. EUR til at oprette CMS'er i højst 45 politi- og toldsamar-
bejdscentre.
Forslaget stiller derudover krav til en række tilpasninger og udvikling af it
og kan medføre behov for yderligere personaleressourcer i bl.a. politiet.
Dette vil forventeligt medføre væsentlige yderligere merudgifter. En andel
af udgifterne kan potentielt dækkes af medlemsstaternes programmer under
Fonden for Intern Sikkerhed. Fonden for Intern Sikkerhed har det specifikke
mål at "forbedre og lette udvekslingen af oplysninger" og "forbedre og in-
tensivere grænseoverskridende samarbejde". Det skal hertil bemærkes, at
udgifterne således ikke vil kunne dækkes fuldt ud af fonden.
Det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget, der bl.a.
bidrager til finansieringen af EU’s
fonde.
Side 5/6
kom (2021) 0782 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter skal afholdes inden for de berørte myn-
digheders eksisterende bevillingsramme.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke umiddelbart at have andre konse-
kvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget og grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring hos Special-
udvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6