Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0801 Bilag 1
Offentligt
2529928_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
08 februar 2021
J nr.
2022 - 759
Henstilling om sikring af en retfærdig omstilling til klimaneutralitet
KOM (2021) 801
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og Be-
skæftigelsesudvalget.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 15. december 2021 offentliggjort et forslag til henstil-
ling om sikring af en retfærdig omstilling på vej mod klimaneutralitet. Henstillingen
har fokus på, hvordan medlemslandene kan afbøde de økonomiske og sociale kon-
sekvenser ved den grønne omstilling og frem mod 2050 skabe to millioner nye job
inden for sektorer, som bidrager til den grønne omstilling. Henstillingen indeholder
en række forslag fra Kommissionen om forskellige tiltag, hvis formål er at afbøde de
negative konsekvenser for arbejdstagere, herunder bl.a. opkvalificering og kompe-
tenceudvikling hos arbejdstagerne, således at de har kompetencerne til at varetage
nye job opstået som følge af den grønne omstilling.
Henstillingen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige og økonomiske konse-
kvenser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om sikring af en retfærdig omstilling
på vej mod klimaneutralitet velkommen og ønsker en retfærdig klimaindsats i EU,
hvor sociale udfordringer ved den grønne omstilling imødekommes. Regeringen fin-
der det positivt, at der i henstillingen oplistes en række politiske initiativer, som un-
derstøtter, at de sociale udfordringer ved den grønne omstilling adresseres. Det er
derudover vigtigt, at hvert enkelt medlemsland kan vælge at anvende tiltag, som
adresserer deres landespecifikke problemer inden for den nationale lovgivning.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 15. december 2021 et forslag til henstil-
ling om sikring af en retfærdig omstilling på vej mod klimaneutralitet, KOM (2021)
801. Forslaget blev oversendt til Rådet i dansk sprogversion d. 18. januar 2022. For-
slaget skal vedtages af Rådet i henhold til TEUF artikel 292.
Side 1/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0002.png
Henstillingen er fremsat som en del af den europæiske grønne pagt. Pagten har til
formål at omdanne Den Europæiske Union til et bæredygtigt, retfærdigt og velstå-
ende samfund med en moderne, cirkulær og konkurrencedygtig økonomi og nul net-
toemissioner af drivhusgasser i 2050.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens henstilling er at understøtte,
at EU’s
omstilling mod
klimaneutralitet i 2050 er social retfærdig og ikke har negative konsekvenser for ar-
bejdstagerne.
Den grønne omstilling af industrien forventes at påvirke arbejdstagere forskelligt af-
hængig af uddannelse, beskæftigelse, sektor og geografi, og der forventes jobtab
inden for bl.a. minedrift, den fossile energisektor og dele af bilindustrien. Kommissi-
onen fremhæver samtidig, at den grønne omstilling vil skabe mange nye jobmulig-
heder bl.a. inden for vedvarende energi, cirkulær økonomi og energieffektiviseringer.
For at flytte arbejdstagerne fra nedlukkede sektorer til nye grønne sektorer er det
nødvendigt, at der sker en omstilling og opkvalificeringen af arbejdsstyrken på tværs
af EU. Det vil kunne imødekomme sociale udfordringer ved omstillingen, men også
udnytte muligheden for at understøtte beskæftigelsen og sikre den nødvendige ar-
bejdskraft til den grønne omstilling.
Kommissionen opfordrer i henstillingen medlemslandene til at implementere politiske
initiativer i samarbejde med relevante interessenter, som faciliterer en social retfær-
dig transition og indtænker beskæftigelses- og sociale aspekter i klima-, energi- og
miljøpolitikker, som er nødvendige for at opnå klimaneutralitet i 2050. Ved at facilitere
og understøtte den omstilling og skabe nye meningsfulde job for arbejdstagerne kan
landene ifølge henstillingen hæve indkomsten, sænke uligheden og imødekomme
udfordringerne ved bl.a. energifattigdom. Derudover fremhæves det, at det er særligt
vigtigt, at offentlige og private midler anvendes effektivt i understøttelsen af den ret-
færdige omstilling.
Medlemslandene opfordres desuden til at gøre brug af de forslag, som Kommissio-
nen har nævnt i henstillingen, og gennemføre politiske tiltag, som kan tilpasse ar-
bejdsstyrken, adressere sociale og omfordelingsproblematikker samt andre udfor-
dringer på tværs af energiunionens dimensioner, herunder energifattigdom.
I henstillingen beskrives det, at monitoreringen af iværksatte tiltag og implementering
af tiltag foreslået i henstillingen vil blive håndteret gennem det europæiske semester
og andre eksisterende rammer. Under det europæiske semester monitorerer Kom-
missionen den socioøkonomiske udvikling, inklusiv påvirkningen fra den grønne om-
stilling, og hvor relevant foreslås landespecifikke tiltag for at understøtte, at med-
lemslandene imødekommer disse udfordringer.
Side 2/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0003.png
Politiske initiativer med henblik på en retfærdig grøn omstilling
I henstillingen foreslår Kommissionen en række tiltag for at understøtte de befolk-
ningsgrupper, som bliver hårdt ramt af den grønne omstilling, særligt dem der befin-
der sig i en sårbar situation som følge af den grønne omstilling. Medlemsstaterne
opfordres til at indgå i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter i gennemførel-
sen af disse tiltag
.
Tiltagene har til formål at opkvalificere og hjælpe arbejdstagere til at finde ny beskæf-
tigelse af høj kvalitet, som også understøtter den grønne omstilling og gennemføres
med en meningsfuld inddragelse af arbejdstagerne.
Opkvalificeringen af arbejdstagere skal gennem følgende tiltag:
Støtte adgangen til beskæftigelse af høj kvalitet, gennem skræddersyet
hjælp til jobsøgning og tilbud om fleksible læringskurser.
Målrettede økonomiske incitamenter.
Understøttelse af iværksætteri i grønne sektorer gennem statslige puljer.
Initiativer, som understøtter nye beskæftigelsesmuligheder i særligt berørte
områder og inden for sektorer, som faciliterer den grønne omstilling.
Eksisterende regler på beskæftigelsesområdet skal håndhæves effektivt.
Derudover anbefales det i henstillingen at sikre adgang til inkluderende uddannelser
af høj kvalitet og gennemførsel i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter. Med-
lemsstaterne opfordres til en inkluderende grunduddannelse af høj kvalitet, sikring af
at erhvervs- og universitetsuddannelser leverer faglærte og dimittender, som er vær-
difulde for den grønne omstilling. Derudover er støtteordninger for lærlinge- og prak-
tikophold værdifulde, og der bør være en evaluering af forløbene for at sikre uddan-
nelseskvaliteten. Det er også vigtigt at facilitere efteruddannelse gennem hele ar-
bejdslivet og facilitere jobskifte og omskoling af arbejdstagerne til ny beskæftigelse.
Henstillingen opfordrer medlemslandene til at sikre, at skatte- og socialsikringssyste-
mer tager højde for den grønne omstilling. Medlemsstaterne opfordres til at vurdere,
om det er nødvendigt at tilpasse skattesystemer efter udfordringerne ved den grønne
omstilling og flytte skattebyrder. Derudover bør medlemsstaterne vurdere om en til-
pasning af socialsikringssystemerne er nødvendig.
Medlemsstaterne bør også sikre nødvendig adgang til basale tjenester og billige bo-
liger ved at mobilisere offentlige og private midler til at investere i vedvarende ener-
gikilder og reducering af energifattigdom ved investeringer i energieffektivitet. Med-
lemslandene bør også investere i boligrenoveringer og forbedring af transport og in-
frastruktur. For at sikre tilstrækkelige midler opfordrer henstillingen til, at der gøres
optimal brug af den sociale klimafond og midler fra EU’s kvotehandelssystem.
Tværgående elementer til politiske tiltag til støtte for en retfærdig omstilling
Henstillingen opfordrer medlemsstaterne til at etablere og gennemføre andre tvær-
gående elementer, der fremmer en retfærdig og inklusiv grøn omstilling, navnlig med
Side 3/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0004.png
henblik på at sikre en inklusiv og demokratisk tilgang. Udformningen af tiltag og po-
litikker skal ske på tværs af alle politiske niveauer under inddragelse af civilsamfun-
det og interessenter. Offentlige myndigheders kapacitet skal være tilstrækkelig til at
yde effektiv vejledning i udformning af nye politikker og til den efterfølgende imple-
mentering.
Henstillingen fremhæver, at det er vigtigt med en integreret og befordrende politisk
ramme, herunder i forbindelse med det europæiske semester, der tager behørigt
hensyn til fordelingsmæssige virkninger samt positive og negative afsmittende virk-
ninger, der understøtter forskning og innovation. Det er derudover vigtigt at styrke
evidensgrundlaget og sikre en effektiv monitorering af effekterne ved nationale kli-
matiltag for at forbedre datagrundlaget til brug ved indførelse af politiske tiltag, som
skal imødekomme negative konsekvenser ved reformer, som opfylder nationale
klima- og miljømål. Det er også vigtigt at styrke forsknings- og innovationstiltag på
nationalt og EU-plan for at vurdere klimaforandringernes påvirkning på tværs af øko-
nomiske-, beskæftigelses- og sociale dimensioner.
Optimal anvendelse af offentlige og private midler.
Henstillingen opfordrer medlemsstaterne til at gøre optimal brug af offentlige og pri-
vate midler med henblik på at yde effektiv finansiel støtte, navnlig ved at afsætte og
anvende tilstrækkelige nationale ressourcer. Medlemsstaterne opfordres til at gen-
nemføre reformer under genopretningsplanerne og fastsætte den optimale anven-
delse af finansiering i forbindelse med en retfærdig omstilling på alle politiske ni-
veauer, herunder tilgængelige EU-midler. Det er derudover vigtigt at udnytte syner-
gierne på tværs af tilgængelige programmer og instrumenter og have fokus på de
regioner og industrielle sektorer, som bliver hårdest ramt af den grønne omstilling.
Fremtidige tiltag med henblik på en retfærdig grøn omstilling.
Kommissionen har til hensigt at træffe opfølgende foranstaltninger til Rådets henstil-
ling, navnlig med henblik på at fremme den offentlige debat om en retfærdig omstil-
ling, forbedre data- og metodegrundlaget, overvågnings- og fremtidsanalyser, gen-
nemgå fremskridtene i gennemførelsen af denne henstilling i forbindelse med multi-
lateral monitorering, navnlig i forbindelse med det europæiske semester og i forbin-
delse med energiunionen og klimaindsatsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en henstilling
fra Kommissionen.
Side 4/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0005.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang fo-
reslåede tiltag i Kommissionens henstilling senere udmøntes i konkrete lovgivnings-
mæssige initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens henstilling senere udmøn-
tes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser
Henstillingen skønnes ikke i sig selv at medføre administrative konsekvenser for
myndigheder eller erhvervslivet i Danmark. I det omfang Kommissionens henstillin-
gen senere udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre
administrative eller andre konsekvenser.
8. Høring
Henstillingen om sikring af en retfærdig omstilling på vej mod klimaneutralitet er den
15. december 2021 sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsy-
ningspolitik samt specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold. Der er
modtaget tre høringssvar.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
er enige med Kommissionen i, at den
grønne omstilling frem mod 2030 kan skabe en million nye job og op imod to millioner
job i 2050. Det er et konkret arbejde, der skal udføres, som kræver nye kompetencer,
det gælder for såvel beskæftigede som ledige, og FH deler Kommissionens fokus
på, at opkvalificering er vigtigt i denne sammenhæng. Der er en særlig risiko for, at
visse brancher, uddannelsesgrupper og geografiske regioner er særligt sårbare over
for de ændringer på arbejdsmarkedet, som følger med den grønne omstilling. Det er
i den forbindelse vigtigt, at initiativet anerkender, at arbejdsmarkedets parter natio-
nalt, regionalt og lokalt skal inddrages i alle faser af den politiske beslutningsproces.
Derudover er det vigtigt, at initiativet anerkender, at alle 27 medlemslande har for-
skellige skatte- og socialsikringssystemer, som skal respekteres. FH understreger,
at det er og skal være medlemslandene, der sikrer, at skatte- og socialsikringssyste-
mer passer til de nationale behov.
Danske Regioner
støtter henstillingens formål, da det er nødvendigt at sikre, at om-
stillingen mod et klimaneutralt EU i 2050 sker på en retfærdig måde, hvor socioøko-
nomiske udfordringer adresseres på tværs af alle politikområder, navnlig på klima-,
energi- og miljøområdet. Danske Regioner imødekommer rådshenstillingens forslag
til politiske initiativer, der på en fleksibel måde skal vejlede medlemslandene til at
fremme en retfærdig omstilling, herunder med fokus på sikker beskæftigelse samt
Side 5/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0006.png
håndtering af energi- og transportfattigdom. Det er afgørende for den grønne omstil-
ling, at der uddannes grønne kompetencer.
Dansk Arbejdsgiverforening
finder det relevant, at henstillingen sætter fokus på at få
realiseret det beskæftigelsesmæssige potentiale, som den grønne omstilling medfø-
rer. Mangel på arbejdskraft forsinker den grønne omstilling; der er derfor behov for
arbejdsmarkedspolitikker i medlemslandene, som kan sikre, at medarbejdere har de
rette kompetencer til at understøtte den grønne omstilling. DA støtter således hen-
stillingens fokus på aktive arbejdsmarkedspolitikker, opkvalificering, omskoling af ar-
bejdskraft og livslang læring, om end DA savner anbefalinger til medlemslandene om
at gennemføre strukturelle reformer til at øge arbejdsudbuddet. DA er opmærk-
somme på, at henstillingen skal respektere nationale kompetencer inden for arbejds-
markeds-, uddannelses- og skattepolitik. DA støtter derfor også, at Kommissionen
vil bruge det europæiske semester til at monitorere medlemslandenes opfyldelse af
målsætningerne i forslaget (frem for bindende krav). Endelig understreger DA vigtig-
heden af social dialog. Det er essentielt at inddrage arbejdsmarkedets parter på alle
niveauer i udmøntningen af tiltagene i henstillingen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser henstillingen om sikring af en retfærdig omstilling på vej mod kli-
maneutralitet velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv,
men også retfærdig
klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s klimamål for 2030 på
mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive den grønne omstilling
både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen hilser henstillingens fokus på en retfærdig grøn omstilling velkommen,
da det er vigtigt at afbøde negative konsekvenser ved den grønne omstilling, men
også iværksætte initiativer, som kan opkvalificere arbejdstagere og muliggør, at de
kan finde ny beskæftigelse, som understøtter den grønne omstilling.
Regeringen finder det positivt, at der i henstillingen oplistes en række forslag til poli-
tiske initiativer, der har til formål at adressere sociale udfordringer ved den grønne
omstilling. Regeringen bakker op om, at hvert enkelt medlemsland kan vælge at an-
vende tiltag, som adresserer deres landespecifikke problemer inden for deres natio-
nale lovgivning. Det er vigtigt, at henstillingen respekterer medlemslandene nationale
kompetencer inden for skatte-, arbejdsmarkeds-, social- og uddannelsespolitikken,
ift. de politiske tiltag og initiativer, som foreslås gennemført.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at Kommissionen henviser til forslaget til
en sociale klimafond, da det foregriber igangværende forhandlinger i Rådet herom.
Side 6/7
kom (2021) 0801 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. henstilling om retfærdig omstilling til klimaneutralitet
2529928_0007.png
Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at fokus er på effektiv implementering af de
afsatte midler under MFF 2021-2027 og genopretningsinstrumentet til grøn omstil-
ling, herunder til at adressere socioøkonomiske konsekvenser heraf.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Henstillingen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7