Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0805 Bilag 1
Offentligt
2546151_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Global Klimahandling
Dato
16. marts 2022
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nedbrin-
gelse af metanemissionerne i energisektoren og om ændring af for-
ordning (EU) 2019/942
KOM (2021) 805
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 15. december 2021 offentliggjort et forslag til en ny forord-
ning om reduktion af metanemissioner i energisektoren, samt om ændring af den
eksisterende forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Sam-
arbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER).
Med forslaget ønsker Kommissionen at reducere metanudslip fra energisektoren,
hvilket i Danmark ud over offshore-sektoren med tilhørende landanlæg også omfat-
ter gasledningsnettet, gaslagre mv. Endvidere omfattes importører af olie, gas og
kul i forbindelse med tiltag mod energisektorens metanudslip uden for EU.
Formålet med forslaget er at indføre: 1) en høj standard for overvågning, rapporte-
ring og verifikation (forkortet MRV i det følgende) af metanemissioner inden for
energisektoren, 2) regler om opdagelse og reparation af metanlækager (forkortet
LDAR i det følgende), 3) regler for at begrænse afblæsning og flaring til et nødven-
digt minimum, herunder et forbud mod rutinemæssig flaring, 4) regler om overvåg-
ning af inaktive brønde og om udarbejdelse af nationale planer for disse med hen-
blik på oprensning, naturgenopretning og permanent forsegling samt 5) værktøjer til
sikring af gennemsigtigheden af metanemissioner fra import af olie, gas og kul til
EU.
Forslaget forventes at medføre behov for implementerende bestemmelser i dansk
ret. Forslaget kan medføre statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter til over-
vågning, udbedring og forebyggelse af metanemissioner. Forslaget vurderes endvi-
dere at kunne medføre samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
for Danmark.
Side 1/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0002.png
Regeringen hilser det overordnede formål med forslaget velkommen som et vigtigt
bidrag til indfrielsen af EU’s klimamål.
Regeringen vil arbejde for et ambitiøst, klart
og balanceret fælleseuropæisk regelsæt på området. Regeringen ser generelt posi-
tivt på forslaget om et forbud mod rutinemæssig flaring.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 15. december 2021 of-
fentliggjort et forslag til en ny forordning om reduktion af metanemissioner i energi-
sektoren, KOM (2021) 805. Forslaget er fremsat som et supplement til Kommissio-
nens ’Fit for 55’-pakke, der skal realisere EU’s klimamål for 2030 om en reduktion
af drivhusgasudledninger på mindst 55 pct. sammenlignet med 1990-niveauet.
Forslaget følger samtidig op på Kommissionens strategi for reduktion af metan-
emissioner fra 2020 og på USA/EU initiativet
Global Methane Pledge,
som blev
vedtaget i forbindelse med klimakonferencen COP26 i 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194 (2) og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
ved kvalificeret flertal. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den
21.februar 2022.
3. Formål og indhold
Forslagets formål er at reducere metanemissioner fra energisektoren for at bidrage
til indfrielsen af EU’s klimamål for 2030 og 2050.
Forslaget skal desuden bidrage til
at beskytte miljø og sundhed. Hovedparten af de fossile brændsler, der anvendes i
EU, importeres fra tredjelande, hvorfor forslaget har til formål at sikre mere transpa-
rens om de klimabelastninger, der er forbundet hermed.
Forordningsforslaget har til formål at begrænse metanudledningen fra følgende
dele af energisektoren:
Efterforskning og produktion af olie og fossilt gas
Opsamling og forarbejdning af fossilt gas
Transmission, distribution og undergrundslagring af metan af fossil, biogen el-
ler syntetisk oprindelse
LNG-terminaler til flydende metan af fossil, biogen eller syntetisk oprindelse
Aktive kulminer over og under jordoverfladen
Lukkede og forladte kulminer under jordoverfladen
Metanemissioner uden for EU, hvad angår oplysningspligter for importører
De væsentligste elementer i forslaget følger herunder:
Overvågning, rapportering og verifikation (MRV) i olie- og gassektoren
Med forslaget lægger Kommissionen op til en række tiltag, der har til formål at
mindske metanemissioner i energisektoren. Dette skal blandt andet ske ved at ind-
føre en række krav, der skal sikre, at metanemissioner opdages og dokumenteres.
Side 2/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0003.png
Begrebet "metanemissioner" defineres i denne forbindelse som alle direkte emissi-
oner, der opstår fra alle komponenter, der er potentielle kilder til metanudledning
(f.eks. sikkerhedsventiler, tømning af anlæg i forbindelse med vedligehold eller
utætte samlinger). Forslaget forpligter i den forbindelse operatører af anlæg i olie-
og gasektoren til at måle metanemissioner fra deres aktiviteter og rapportere disse
til rette nationale myndighed. Første rapport skal foreligge 12 måneder efter forord-
ningens ikrafttræden og målinger skal herefter, over en periode på tre år, gøres
mere præcise og specifikke for de relevante kilder. I løbet af det tredje år skal de
kildespecifikke målinger suppleres af overordnede målinger af hele det pågæl-
dende anlægs metanemissioner.
Omfattede virksomheder i olie- og gassektoren skal endvidere rapportere deres an-
del af metanemissioner fra anlæg, som de er medejere af, men ikke driver, ligele-
des baseret på måling af kildespecifikke metanemissioner. Indberetning skal ske til
de nationale myndigheder, første gang tre år efter forordningens ikrafttræden, og
efter fire år skal de kildespecifikke målinger suppleres af overordnede målinger af
hele det pågældende anlægs metanemissioner.
Lækagesøgnings- og afhjælpningspligt (LDAR) i olie- og gassektoren
Forslaget lægger op til, at der indføres en generel pligt til, at operatører skal forhin-
dre og minimere metanemissioner, samt at operatørerne skal gennemføre tiltag,
der har til formål at opdage og reparere metanlækager (”Leak detection and repair”,
LDAR). Ifølge disse regler skal operatører under tilsyn af de nationale myndigheder
udarbejde et LDAR-program med gennemførsel af lækageundersøgelser hver
tredje måned. Programmet skal sikre, at lækager opdages og tætnes gennem re-
paration eller udskiftning af de utætte komponenter, som regel inden 5 dage efter
opdagelsen. Forslaget pålægger samtidig operatørerne at overvåge opdagede min-
dre lækager, som ifølge forslaget falder under bagatelgrænsen for, hvornår en læ-
kage skal repareres.
Lækager skal som udgangspunkt repareres, når de opdages, idet der dog angives
muligheder for senere udførelse, bl.a. ved sikkerhedsmæssige eller tekniske årsa-
ger, mangel på reservedele, eller behov for en nedlukning af anlægget.
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at udbyde certificering, akkreditering eller
lignende, herunder egnede læringsprogrammer til selskaber, der leverer service-
ydelser inden for lækagesøgning og reparation af lækager (LDAR).
Tiltag mod afblæsning og flaring i olie- og gassektoren
Forslaget lægger op til en begrænsning af flaring (gasafbrænding uden nyttiggø-
relse) og afblæsning
(”venting”) i olie-
og gassektoren. Rutinemæssig flaring skal
ifølge forslaget forbydes. Flaring-udstyr til brug for ikke-rutinemæssig flaring, så
som nødsituationer, skal løbende kontrolleres og overholde bestemte tekniske
Side 3/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0004.png
krav. Afblæsning foreslås forbudt med undtagelse af følgende situationer: 1) Nødsi-
tuationer eller funktionsfejl, 2) Uundgåelige eller strengt nødvendige tilfælde i for-
bindelse med drift, reparation, vedligeholdelse eller afprøvning af komponenter og
udstyr.
Længerevarende afblæsning og flaring, samt tilfælde med nødsituationer eller funk-
tionsfejl, skal indberettes som hændelser til de nationale myndigheder, og det skal
bl.a. påvises, at afblæsning ikke kunne være undgået gennem flaring, og at flaring
ikke kunne være undgået gennem opsamling, nyttiggørelse eller tilbageføring af
gas under jorden. Forslaget angiver et generelt rapporteringskrav for afblæsning og
flaring af gas, og operatørerne skal således kvartalsvis rapportere på dette til de
nationale myndigheder.
Overvågning og tætning af inaktive olie- og gasbrønde
Kommissionens forslag forpligter medlemsstaterne til at oprette og offentliggøre en
fortegnelse over inaktive olie- og gasbrønde. Der skal installeres måleudstyr for
metanemissioner på samtlige inaktive borebrønde senest 18 måneder efter forord-
ningens ikrafttræden. Målingerne skal ifølge forslaget verificeres og rapporteres år-
ligt til den nationale myndighed, som skal offentliggøre rapporterne. Forslaget på-
lægger medlemsstaterne ansvaret for opfyldelsen af målings- og rapporteringsplig-
ter i tilfælde, hvor ingen operatør kan ansvarliggøres for brønden. Medlemsstaterne
skal desuden udarbejde nationale afhjælpningsplaner, der sikrer, at alle inaktive
brønde oprenses, naturgenoprettes og forsegles permanent. Dette inkluderer krav
om årligt at tjekke, at afviklede og permanent lukkede brønde ikke udleder metan.
Metanemissioner fra kulsektoren
Kulmineoperatører skal ifølge forslaget pålægges en pligt til overvågning, rapporte-
ring og verifikation (MRV) af metanemissioner fra deres anlæg. For underjordiske
miner forpligtes operatører til at overvåge, rapportere og verificere metanemissio-
ner fra aktive udluftningsskakte samt udluftnings- og metanudluftningsanlæg, uan-
set om udluftningen er intentionel eller sker som resultat af ufuldstændig afbræn-
ding. Endvidere udstrækkes pligten til aktiviteter, der er forbundet med afviklingen
af kulbrydning som f.eks. udluftning og afvanding, som også kan være nødvendigt
at opretholde efter lukning af en mine. For åbne miner gælder pligten metanemissi-
oner under brydningsprocessen samt aktiviteter efter afsluttet kulbrydning. MRV-
pligterne ligner i store træk de pligter, der allerede gælder for olie- og gassektoren.
Endvidere foreslås forbud mod flaring og forskellige former for metanudledning i
forbindelse med udluftning (”venting”) med enkelte undtagelser og rapporterings-
pligter.
Medlemsstaterne forpligtes til at kortlægge lukkede og forladte underjordiske kulmi-
ner og at offentliggøre en fortegnelse over disse. Udledning af metan fra udluft-
ningsskakte foreslås overordnet set forbudt fra 1. januar 2027 med undtagelse af
kokskulminer, for hvilke Kommissionen tre år efter forordningens ikrafttrædelse skal
fastsætte udledningsrestriktioner.
Side 4/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0005.png
Der skal installeres udstyr til måling af metankoncentrationer i samtlige kulminer se-
nest 18 måneder efter forordningens ikrafttræden. Målingerne skal ifølge forslaget
verificeres og rapporteres årligt til den nationale myndighed, som skal offentliggøre
rapporterne. Forslaget pålægger medlemsstaterne ansvaret for opfyldelsen af må-
lings- og rapporteringspligter i tilfælde, hvor ingen operatør kan ansvarliggøres for
minen. Medlemsstaterne pålægges desuden at udarbejde afhjælpningsplaner, der
adresserer metanemissioner fra sådanne miner, dog uden en pligt til permanent
forsegling, opfyldning, oprensning eller naturgenopretning.
Tilsyn, klageret og offentlighed
De nationale myndigheder skal føre tilsyn med forordningens overholdelse, herun-
der i samarbejde med Kommissionen og relevante myndigheder i tredjelande. Til-
synet skal omfatte regelmæssige fysiske anlægsinspektioner, herunder målinger og
undersøgelse af dokumentation, og der skal om nødvendigt udstedes pålæg om af-
hjælpningsforanstaltninger. Inspektionerne skal gennemføres mindst hvert andet
år, dog senest inden for ét år efter konstatering af alvorlige overtrædelser. Hertil
kommer en pligt til ekstraordinære inspektioner efter klager, manglende efterlevelse
eller bestemte reparationsarbejder efter lækager.
Ifølge forslaget har alle, som mener at have lidt skade ved at operatører ikke har
opfyldt deres forpligtelser, klageret. Den nationale myndighed kan dog afvise kla-
ger, der ikke skønnes sandsynliggjort. Myndigheden skal fastsætte og offentliggøre
servicemål (tilstræbte frister) for klagesagers behandling.
Emissionsrapporter og tilsynsrapporter skal være tilgængelig for offentligheden, og
eventuelle undtagelser herfra skal være oplyst og begrundet.
Det Internationale Observatorium for Metanemissioner (IMEO)
Emissionsrapporteringen skal ifølge forordningsforslaget
overvåges af ”The
Inter-
national Methane Emissions Observatory” (IMEO),
som er nedsat under FN’s miljø-
program UNEP. IMEO vil i denne forbindelse efterprøve emissionsdata statistisk og
metodologisk, udvikle videnskabelige indsamlings- og analysemetoder samt rap-
portere om uoverensstemmelser med andre datakilder.
Omkostningsmonitorering gennem ACER
Kommissionen foreslår en mindre tilføjelse til ACER-forordningen, hvorefter ACER
hvert tredje år skal opstille og offentliggøre et sæt indikatorer og tilsvarende refe-
renceværdier til sammenligning af investeringsomkostninger forbundet med måling,
rapportering og reduktion af metanemissioner for sammenlignelige projekter.
Side 5/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0006.png
Metanemissioner uden for EU
Forslaget indfører en årlig oplysningspligt for importører af fossile brændstoffer om,
hvordan deres leverandører gennemfører måling, rapportering og verifikation af de-
res emissioner, og hvordan man begrænser disse emissioner. Medlemsstaterne
skal videregive disse oplysninger til Kommissionen.
Derudover vil Kommissionen med forslaget oprette to gennemsigtighedsværktøjer,
der kan vise landenes og energivirksomhedernes ydeevne- og reduktionsbestræ-
belser i hele verden: 1) En offentlig tilgængelig
gennemsigtighedsdatabase
med
data rapporteret af importører og EU-operatører, samt 2) et
globalt overvågnings-
værktøj,
der skal vise hotspots for metanemissioner i og uden for EU. Dette værktøj
skal anvende satellitdata til miljøovervågning og certificerede data- og serviceleve-
randører fra EU’s rumfartsprogram.
Kommissionen bemyndiges til at udstede delegerede retsakter i relation til:
At supplere forordningen ved at gøre europæiske og international standarder for
metanemissioner anvendelige for måling og fastsættelse af emissioner
At supplere forordningen ved at fastsætte begrænsninger for udledning af me-
tan fra udluftningsskakte til kokskulminer.
At supplere forordningen ved at udvide de oplysningspligter, som forordningen
pålægger brændstofimportører
Kommissionen pålægges desuden en pligt til at evaluere lovgivningen hvert femte
år i en rapport til Europa-Parlamentet, samt i påkommende tilfælde at fremsætte
ændringsforslag til forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I sin vurdering hen-
viser Kommissionen bl.a. til, at metanemissioner er et grænseoverskridende pro-
blem, som til dels angår en samlet infrastruktur på 190.000 km rørledning på tværs
af alle medlemslande. En ren national problemhåndtering kan være utilstrækkelig
grundet begrænsninger i tiltagenes omfang, deltagergrad og håndhævelsesmulig-
hed, ligesom en uensartet tilgang kan besværliggøre dataindsamlingen og skabe
forhindringer for det indre markeds funktion. Dertil kommer, at hovedparten af de
relevante emissioner opstår i tredjelande og derfor håndteres mest effektivt gen-
nem fælles handling.
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt, da en harmoniseret og ko-
ordineret begrænsning af metanemissioner i energisektoren, herunder gennem im-
port af fossil energi fra partnerlande uden for EU, ikke kan opnås uden EU-regule-
ringen.
Side 6/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0007.png
6. Gældende dansk ret
Forslaget skønnes hovedsageligt at berøre følgende lovgivning:
Overvågning, verifikation og rapportering af drivhusgasser
Kvoteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 62 af 19. januar 2021 af lov om CO
2
-
kvoter, som ændret ved lov nr. 883 af 12. maj 2021 om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsy-
ning og forskellige andre love.
Kvotebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 2134 af 21. december 2021
af om CO
2
-kvoter mv., som ændret ved bekendtgørelse nr. 2262 af 2. de-
cember 2021 om ændring af bekendtgørelse om CO
2
-kvoter m.v.
Undergrundslovgivningen m.v.
Undergrundsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16. december 2019 af
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, som senest ændret ved lov
nr. 2389 af 14. december 2021 om ændring af lov om anvendelse af Dan-
marks undergrund.
Kontinentalsokkelloven, lovbekendtgørelse nr. 1189 af 21. september 2018
af lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet.
Rørledningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 13. august 2019 af lov
om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kon-
densat.
Gasforsyning
Gasforsyningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020 af lov
om gasforsyning, som senest ændret ved lov nr. 923 af 18. maj 2021 om
ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi
og forskellige andre love.
Brændstoffer
Biobrændstofloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 2167 af 29. november 2021 af
lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens forslag er fremsat i forordningsform og vil som sådan være umid-
delbart gældende ret med bindende virkning.
En vedtagelse af forslaget ventes dog at medføre et behov for nationale implemen-
teringsregler for at sikre hensigtsmæssige administrative procedurer, gebyrer og
håndhævelsesmuligheder. Regeringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at
vurdere de lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Side 7/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0008.png
Forslaget vurderes at kunne medføre statsfinansielle konsekvenser. Der vil være
behov for øget tilsyn og kontrol med virksomheder vedr. opfyldelse af nye krav i for-
ordningen. Regeringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at vurdere de statsfi-
nansielle og administrative konsekvenserne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes potentielt at kunne medføre samfundsøkonomiske konsekven-
ser. Omkostninger kan eksempelvis forekomme, hvis virksomhedernes omkostnin-
ger ved forordningen når en størrelsesorden, der resulterer i mærkbare stigninger i
forbrugerpriserne på energi. De samfundsøkonomiske konsekvenser vil blive analy-
seret nærmere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes potentielt at kunne medføre negative erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser som følge af krav til emissionsovervågning, rapportering og verifikation
(MRV), lækagesøgning og
–reparation
(LDAR) samt emissionsreducerende tiltag.
De europæiske energivirksomheders konkrete omkostninger og muligheder for vi-
deregivelse af omkostninger vil være forskellige fra branche til branche.
For de danske olie- og gasaktiviteter offshore, hvor forholdene er mere komplekse
og omkostningerne generelt højere end tilsvarende aktiviteter på land, kan forslaget
medføre forhøjede omkostninger. De danske offshore aktiviteter på olie- og gasom-
rådet skal være afviklet i 2050, jf. nordsøaftalen, der er implementeret i under-
grundsloven. Slutdatoen kan have betydning for selskabernes mulige rentabilitet
ved at skulle gennemføre evt. tunge investeringer som følge af forslaget, hvilket vil
blive genstand for nærmere analyse. Ligeledes kan opstrøms olie- og gasselska-
berne med forslaget komme til at opleve omkostninger i forbindelse med monitering
af mulige metanudslip fra permanent lukkede brønde på havbunden. Efter afviklin-
gen af den fossile offshore-produktion i 2050 forventes der i alt at være mere end
770 permanent lukkede brønde under dansk jurisdiktion.
Forslaget kan desuden medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, i den
udstrækning at danske virksomheder med forslagets vedtagelse kan drage fordel af
deres i forvejen høje niveau til overvågning og forebyggelse af metanemissioner.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder erhvervsøko-
nomiske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes at have positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet og på
klima og miljø, idet forslaget forventes at lede til reducerede drivhusgasudledninger
på europæisk plan. Samtidig kan forslaget have en positiv effekt på den generelle
folkesundhed, i den udstrækning at metanemissioner begrænses. Regeringen er i
gang med at undersøge forslaget nærmere, herunder klimaeffekterne.
Side 8/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0009.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspoli-
tik fra den 15. december 2021 til den 7. januar 2022. Der er afgivet høringssvar fra i
alt 5 organisationer.
Danske Maritime
støtter fuldt ud op om en stram regulering af metanemissioner i
alle led fra udvinding og produktion til transport og anvendelse, hvor metanemissio-
ner bør måles, rapporteres og verificeres. Der bør være effektive krav for overvåg-
ning med henblik på identifikation af mulige metanudslip samt en forpligtelse til mi-
nimering af disse. Overvågning, rapportering og verifikation skal være konsekvent
og effektiv. Information skal være tilgængelig for alle i værdikæden, således at et
samlet resultat for klimabelastningen fra drivhusgasser kan opnås og derved skabe
et objektivt sammenligningsgrundlag.
Desuden støtter
Danske Maritime
forslaget om tilvejebringelse af værktøjer, som
kan skabe gennemsigtighed i forhold til metanemissioner og etableringen af en da-
tabase indeholdende metanemissioner, herunder mængde og lokation m.v. Offent-
lig tilgængelighed vil bidrage til fokus på området.
Dansk Industri, DI Energi
er enig i, at det er vigtig med fokus på at reducere me-
tanemissioner i gasinfrastrukturen, som det foreslås af Kommissionen. DI fremhæ-
ver, at de danske erfaringer med begrænsning af metanemissioner fra biogasan-
læg bør indgå i de fælleseuropæiske regler.
Dansk Offshore
har noteret, at forslaget i sin nuværende form medfører, at der
skal allokeres betydelige ressourcer til opbygning og vedligeholdelse af et ledelses-
system, som sikrer kravoverholdelse, herunder etablering af måleprogram, emissi-
onsovervågning, lækagesporing, rapportering og tredjepartsverifikation. Det synes
uhensigtsmæssigt, at forslaget ikke er funktionelt og risikobaseret. Alle virksomhe-
der er underlagt de samme krav. Det ville være en fordel, hvis principperne fra EU
ETS anvendes især for måling, rapportering og verifikation.
Det bør præciseres i forslaget, om virksomhederne ikke selv kan udføre målinger,
der i forslaget kræves udført af en akkrediteret tjenesteudbyder. Det bør ligeledes
tydeliggøres, om og hvornår operatøren kan benytte simplere metoder til kvantifice-
ring af de enkelte kildeemissioner, som f.eks. definition af tærskelværdier, hvor la-
vere emissioner kan estimeres ved beregninger eller minimumsgrænser af koncen-
tration og mængde, hvor en kilde kan ekskluderes fra måleprogrammet. Der mang-
ler oplysning om, hvor lang tid efter nedlukning af en installation, at indberetnings-
kravet fortsat gælder for.
Alle rapporter skal verificeres af en tredjepart, men i modsætning til EU ETS, hvor
anlægsbesøg er påkrævet, skal verifikatoren i forslaget til metanforordningen fore-
tage stikprøvekontrol. Det kan resultere i uforholdsmæssigt store krav til versifikato-
rer, hvis en myndighed vælger at tolke dette på den strengeste måde.
Side 9/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0010.png
Dansk Offshore
præciserer, at flaring under nød- og planlagte nedlukninger, op-
start af produktion og ikke-rutine drift er nødvendigt og uundgåeligt af tekniske og
sikkerhedsmæssige årsager.
INEOS Energy Denmark
understreger, at metanforordningen i sin nuværende
form vil medføre, at der skal allokeres betragtelige ressourcer til opbygning og ved-
ligeholdelse af et ledelsessystem, som sikrer kravoverholdelse, herunder etablering
af måleprogram, emissionsovervågning, lækagesporing, rapportering og tredjeparts
verifikation.
INEOS Energy Denmark
ser en reel risiko for, at kravene er dispropor-
tionale i forhold til den klimabelastning, der er reguleringsobjektet.
Endvidere anses metodikken til gennemførelse af ”kilde-baserede” målinger for
præskriptiv, da produktionsplatforme er kendetegnet ved at have flere mindre kil-
der. Af denne grund bør metanforordningen tydeliggøre, hvornår operatøren kan
benytte simplere metoder til kvantificering af de enkelte kildeemissioner. Der kan
f.eks. defineres tærskelværdier, hvor lavere emissioner kan estimeres ved bereg-
ninger i form af generelle emissionsfaktorer, massebalance, m.v. Ligeledes bør der
være nogle minimumsgrænser for koncentration og mængde, for hvornår en kilde
kan ekskluderes fra måleprogrammet.
Ligeledes mener
INEOS Energy Denmark,
at det skal præciseres, at flaring under
nedlukning og opstart af produktion er nødvendigt og uundgåeligt af sikkerheds-
mæssige årsager. Dette forhold gælder både ved nød-nedlukning og planlagte ned-
lukninger i forbindelse med f.eks. vedligehold.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag til en metanforordning for energisektoren
velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs indsats til bekæmpelse af sektorens
metanudslip, herunder særligt i forbindelse med unødvendig venting eller flaring.
Danmark har tilsluttet sig Verdensbankens
initiativ ”Zero Routine Flaring by 2030”,
og regeringen ser positivt på et forbud mod rutinemæssig flaring.
Regeringen vurderer, at bindende fælleseuropæiske regler er den hurtigste og
mest effektive måde for at sikre væsentlige fremkridt i bekæmpelsen af energisek-
torens metanudslip i de nærmeste år. Den danske klimalovs målsætning om en
70%-reduktion af drivhusgasudslip inden 2030 forudsætter derfor også resultater
inden for dette felt.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag til en metanforordning for ener-
gisektoren, herunder ønsket om bindende fælleseuropæiske regler for MRV, LDAR,
afblæsning og flaring, overvågning af inaktive miner og brønde, samt om nye værk-
tøjer til den globale indsats mod metanudslip fra energisektoren.
Side 10/11
kom (2021) 0805 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om nedbringelse af metanemissionerne i energisektoren
2546151_0011.png
Derfor arbejder regeringen for et ambitiøst, klart samt afbalanceret fælleseuropæisk
regelsæt på området, og anser Kommissionens forslag som et velegnet udspil til
dette formål.
Regeringen finder, at en regulering af energisektorens metanemissioner bør af-
stemmes med reglerne i kvotehandelssystemet (EU ETS), som i forvejen indehol-
der MRV-bestemmelser om drivhusgasudledninger inden for relevante dele af
energisektoren, dog uden at disse er udmøntet konkret i forhold til metan. Det kan
være hensigtsmæssigt for både virksomheder og medlemsstater, at de to regulerin-
ger sammenføres på sigt, hvis dette kan ske under passende hensyn til de meka-
nismer til forhindring af produktionsudflytning (”kulstoflækage”), som har central be-
tydning for bestemte delsektorers internationale konkurrenceevne.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle
økonomiske konsekvenser for Danmark, med henblik på at tage stilling til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har endnu ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11