Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0811 Bilag 1
Offentligt
2521066_0001.png
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT
31. januar 2022
2022
361
Kommissionens meddelelse om en ny EU-
ramme for mobilitet i byerne
KOM(2021) 811
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 14. december 2021 sin med-
delelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, som del af Eu-
ropa-Kommissionens Effektiv og grøn mobilitetspakke.
I sin meddelelse om en ny EU ramme for mobilitet i byerne opstil-
ler Kommissionen i alt ni fokusområder.
Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige, økono-
miske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen bakker op om Kommissionens fokus på at skabe bedre
sammenhæng mellem den kollektive transport og øvrige grønne
mobilitetsformer, der forbedrer det grønne mobilitetsudbud i
byer.
Mens regeringen finder flere elementer i Kommissionens medde-
lelse at være relevante, forholder regeringen sig dog kritisk til
Kommissionens opfordring til krav om planer for bæredygtig by-
transport, da regeringen mener, at disse tiltag bedst håndteres i
medlemsstaterne.
En eventuel udpegning af byknudepunkter som del at TEN-T-net-
værket bør kun ske i de tilfælde, hvor mobilitet i byknudepunk-
terne skaber EU-merværdi.
2. Baggrund
Europa-Kommissionens meddelelse af 14. december 2021 om en
ny ramme for bytransport i EU har til formål at præsentere Kom-
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0002.png
Side 2/18
missionens strategiske prioriteter for overgangen til en sikker, til-
gængelig, inkluderende, intelligent, modstandsdygtig og CO
2
-neu-
tral bytransport i EU. Meddelelsen blev præsenteret som del af
Kommissionens Effektiv og grønne mobilitetspakke, som også in-
deholder en meddelelse om fremme af grænseoverskridende passa-
gerjernbanetransport, revision af ITS-direktivet, samt revision af
TEN-T-forordningen.
Den oprindelige ramme for bytransport i EU fra 2013 havde til for-
mål at katalysere lokale, nationale og europæiske initiativer til at
fremme urban m0bilitet. I lyset af bl.a. Covid-19-pandemiens kon-
sekvenser og EU’s styrkede klimaambitioner ser Kommissionen nu
behov for en revideret strategi med flere og hurtigere initiativer,
der særligt skal fokusere på offentlig transport, multimodalitet og
aktiv mobilitetsinfrastruktur (blød mobilitet).
I sin meddelelse om Den europæiske grønne aftale
1
fastslår Kom-
missionen, at udledningerne fra transportsektoren særligt i byerne
skal nedbringes for at opnå EU’s klimambitioner. Dette udmøntes
i Kommissionens Strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet
2
(mobilitetsstrategien), som sætter en ambition om mindst 100 bæ-
redygtige byer i 2030.
I mobilitetsstrategiens Flagskib 3 opstiller Kommissionen et mål
om, at transportandelen af kollektiv transport, aktiv mobilitet og
opkoblet og multimodal mobilitet forøges, for at nedbringe trans-
portsektorens samlede udledninger i byerne. For byknudepunkter
på det Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T), vil Kommis-
sionen sikre, at der indleveres mobilitetsplaner for at fremme bæ-
redygtig bytransport i senest 2030.
3. Formål og Indhold
I sin meddelelse om en ny EU ramme for mobilitet i byerne opstil-
ler Kommissionen i alt ni fokusområder:
1.
En styrket tilgang til TEN-T byknudepunkter
Kommissionen vil gennem forslaget til en revideret TEN-T-forord-
ning øge fokus på integrerede forbindelser mellem landlige, for-
stads- og byområder, særligt gennem en styrkelse af den offentlige
1
2
KOM(2019) 640
KOM(2020) 789
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0003.png
Side 3/18
transport, samt på interkonnektivitet mellem langdistance-
og ’first
and last mile’ forbindelser for godstransporten. Konkret foreslår
Kommissionen, at der i den reviderede TEN-T-forordning skal
indgå krav til at byknudepunkter senest i 2025 indfører planer for
bæredygtig bytransport (SUMPs), samt i senest 2030 udvikler mul-
timodale passagerhubs og i 2040 etablerer multimodale godster-
minaler. Derudover ønsker Kommissionen at gøre det obligatorisk
for byknudepunkter, at indsamle og dele mobilitetsdata om som
minimum CO
2
-udledning, trængsel, dødsfald og alvorlige skader
forårsaget af trafikulykker, hvilken andel de forskellige transport-
former udgør af den samlede mobilitet, adgang til mobilitetsser-
vices samt luft- og støjforurening.
2. En styrket tilgang til planer for bæredygtig bytransport
(SUMPs)
Kommissionen ønsker i løbet af 2022 at udgive en anbefaling til
medlemslandene om udrulningen af planer for bæredygtig bytrans-
port (SUMPs). Den vil bl.a. indeholde et opdateret SUMP-koncept,
der vil prioritere bæredygtige løsninger, herunder aktiv og kollektiv
transport, delemobilitet (inkl. by-land-forbindelser), integrerede
modstandsdygtighedsaspekter samt integrerede planer for bære-
dygtig bylogistik (SULPs).
3. Monitorering af fremskridt
Kommissionen ønsker i løbet af 2022 at forbedre og strømline de i
alt 19 bæredygtighedsindikatorer for urban mobilitet, samt i 2023
at lancere en støtteansøgningsrunde under CEF med fokus på ind-
samling af data om mobilitetsindikatorerne med henblik på at mo-
nitorere fremskridtene i TEN-T-netværkets byknudepunkter.
4. Attraktiv offentlig transportservice understøttet af en
multimodal tilgang og digitalisering
Kommissionen ønsker at styrke finansiering og policy-understøt-
telse af den offentlige transport og vil arbejde for at sikre, at den of-
fentlige transport forbliver rygraden i den urbane mobilitet. Kom-
missionen vil overveje indførelse af obligatorisk tilvejebringelse af
transportoperatørers realtidsdata i behandlingen af den delegerede
forordning 2017/1926 om multimodale rejseinformationsservices,
der skal vedtages i 2022. Derudover ønsker man gennem den revi-
derede TEN-T-forordning at stille krav til byknudepunkter om at
gøre det muligt for passagerer i den offentlige transport at benytte
multimodale digitale mobilitetsservices til at tilgå information
samt booke og betale billetter.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0004.png
Side 4/18
5. Sundere og sikrere mobilitet med fokus på gang, cykling
og mikromobilitet
Kommissionen ønsker at styrke gang og cykling i de reviderede
SUMP-vejledninger, forberede regler for sikkerheden for mikromo-
bilitetsenheder samt inden udgangen af 2022 stille vejledning til
rådighed for infrastrukturkrav for bløde trafikanter.
6. Nul-emissions bygodstransport og last mile-levering
Inden udgangen af 2022 ønsker Kommissionen at fremsætte et for-
slag til revidering af præstationsnormerne for udledningen fra den
tunge transport. Herudover vil man sikre sig, at allerede eksiste-
rende planer for bæredygtig bylogistik bliver fuldt integreret i ram-
men for planer for bæredygtig bytransport. Desuden vil man støtte
dialog og samarbejde mellem forskellige parter samt støtte frivillig
datadeling mellem forskellige interessenter.
7. Digitalisering, innovation og nye mobilitetsservices
Kommissionen ønsker i 2022 at fremsætte et lovgivningsinitiativ
for tilvejebringelse og brug af kommercielt sensitive data for multi-
modale digitale mobilitetsservices, der bl.a. skal forbedre adgang
for personer med nedsat mobilitet. Samme år ønsker man at frem-
sætte initiativer til udviklingen af et fælles europæisk rum til deling
af mobilitetsdata, samt lancere et studie til kortlægning af digitale
og tekniske løsninger, der muliggør mere effektive og brugerven-
lige UVARs. Med støtte fra Digital Europe Programme ønsker man
at skabe
en EU værktøjskasse for lokale ’Digital Twins’ for at
hjælpe byer med at benytte visualiseringer og simulationer til at
understøtte beslutningsprocesser.
8. Klimaneutrale byer: modstandsdygtig, miljøvenlig og
energieffektiv urban transport
Kommissionen foreslår at inkludere krav til tilgængeligheden af
lade- og tankinfrastruktur i den reviderede TEN-T-forordning.
Man ønsker at inkludere dagsordner til hjælp for byer med at inve-
stere i innovation i bytransport
i Horizon Europe R&I’s arbejdspro-
grammer, samt stille 359,3 mio. EUR til rådighed under Horizon
Europe i perioden 2021-2023
til implementeringsfasen af ’Climate-
Neutral and Smart Cities’-missionen.
9. Bevidstgørelse og kapacitetsopbygning
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0005.png
Side 5/18
Kommissionen vil fortsætte sine bevidstgørelsesaktiviteter centre-
ret omkring den europæiske mobilitetsuge, samt fortsat levere tek-
nisk assistance til kapacitetsopbygning for forberedelse og imple-
mentering af initiativer for bytransporten.
Derudover ønsker Kommissionen i løbet af 2022 at revidere man-
datet for Kommissionens ekspertgruppe for bytransport med hen-
blik på at understøtte Kommissionens øgede initiativer og ambiti-
onsniveau.
Kommissionen henviser til en lang række allerede eksisterende fi-
nansielle instrumenter, der kan støtte overgangen til en bæredygtig
bytrafik, herunder Connecting Europe Facility, Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Samhørighedsfonden, Horizon Eu-
rope R&I, Digital Europe Programme og Genopretningsfaciliteten.
Det er Kommissionens ambition at videreudvikle synergierne mel-
lem de forskellige europæiske finansieringsinstrumenter og pro-
grammer. Man ønsker at styrke forbindelsen mellem planerne for
bæredygtig bytransport og finansieringsinstrumenterne, samt give
prioritet til bytransportprojekter under CEF, der er understøttet af
en plan for bæredygtig bytransport (SUMP).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke økonomiske konsekvenser.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0006.png
Side 6/18
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse har ikke øvrige konsekvenser eller ind-
virkning på beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i EU-special-
udvalget for Transport den 12. januar med frist den 19. januar.
Dansk Industri
DI Transport bemærker, at der er tale om et udkast til en medde-
lelse, der ikke i sig selv har retsvirkning, men kan udstikke ret-
ningslinjer og ambitioner for kommende lovgivningsmæssige initi-
ativer fra EU-Kommissionen.
DI Transport støtter overordnet EU-Kommissionens mål om mere
bæredygtig bylogistik og -mobilitet som anført i udkastet til med-
delelse om Urban Mobility Framework. Det er fornuftigt og helt
nødvendigt at fokusere på reduktion af CO2-emissioner i bymæs-
sige områder og meddelelsens tilknytning til øvrige initiativer fra
EU-Kommissionen
såsom ”Green Deal” og Fit55 giver god mening.
Desuden fremhæves meget fornuftigt TEN-T forordningen og
transportnettets afhængighed af byernes mobilitetsmuligheder
som ”first and last mile connections”.
DI Transport finder meddelelsens fokus på at flytte mennesker og
varer mere bæredygtigt fornuftigt, og kan ligeledes støtte en bedre
styring af transport og mobilitet ved at prioritere multimodale knu-
depunkter og digitale løsninger
ikke mindst for at øge transport-
systemets effektivitet.
DI Transport er også enig i, at der bør gives en klar prioritet på na-
tionalt og lokalt plan til udviklingen af mere kollektiv transport,
mikromobilitet og cyklisme samt sammenhængende og delte mobi-
litetstjenester. I den forbindelse gøres opmærksom på nødvendig-
heden af at øge investeringerne i kollektive transport efter covid-
19, for at kunne skabe den efterspurgte udvikling.
De kommercielle vejtransportoperatører har brug for en stabil og
forudsigelig ensartet lovgivningsmæssig ramme, samt operationel
sikkerhed for at kunne investere i nye bæredygtige løsninger. Det
er af afgørende betydning, at restriktioner for adgang til byer
herunder f.eks. miljø- og nul-emissionszoner ikke de facto bliver til
handelsbarriere.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0007.png
Side 7/18
EU-Kommissionens meddelelse opfordrer bl.a. EU-medlemssta-
terne at gennemføre nationale langsigtede støtteprogrammer for
bæredygtige bymobilitetsplaner.
Mange europæiske byer vil derfor formodes at indføre regler for
køretøjers adgang, der kan skabe barrierer for grænseoverskri-
dende og indenlandske transporttjenester ved kun at tilskynde nul-
emissionskøretøjer, idet der tilsidesættes det forhold, at der i dag
ikke findes tilstrækkelige alternative teknologier og med det et til-
strækkeligt antal køretøjer, til alle markedssegmenter af det kom-
mercielle vejgodstransporterhverv.
DI Transport frygter, at dette kan forstyrre forsyningskæderne, øge
omkostningerne for operatørerne og gøre transport af personer og
gods dyrere for EU-borgere, der bor i byområder.
Restriktioner, der hæmmer køretøjers adgang til byerne vil ikke
blot kunne have en indvirkning på små og mellemstore virksomhe-
der, som udgør hovedparten af berørte virksomheder, men også på
konkurrenceevnen i EU's økonomi som helhed.
Der vil være behov for juridisk bindende rammer for en retfærdig
tilgang til at fastsætte nye regler for køretøjers adgang til byer, hvor
restriktioner for kommerciel trafik ikke pålægges uden at der sam-
tidig leveres alternative løsninger. I forlængelse heraf, er der brug
for at kommissionen presser på for at markedet leverer disse alter-
nativer.
PostNord
Helt overordnet er forslaget efter vores vurdering rigtigt godt og
gennemarbejdet. Vi har derfor valgt at fokusere pa kommentarer,
der efter vores opfattelse kan gøre forslaget tydeligere og bedre i
forhold til retningen for lastmile aktører i transportsektoren.
I henhold til side 2, pkt. 8 efficient zero-emission urban logistics
and last mile, er vi enige i behovet for, at der skal findes fremtidige
langtidsholdbare løsninger.
-
Med reference til ovenstående og uddybning side 11 pkt.
49, 50 og 51 specificeres behovet og det langtidsperspektiv,
som vi også er enige i. Vi vil supplerende gøre opmærksom
på behovet for, at en typisk udfordring er hubfunktioner,
hvor skiftet fra tung-trafik på pt. biobrændsel kan skifte til
grøn lastmile omdeling i form af elcykler, city bikes eller el-
varebiler for last mile udbringning.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0008.png
Side 8/18
-
Udfordringen i mange byer er behovet for ladefaciliteter,
hvilket ikke kun er en PostNord udfordring, men også et
behov for de andre aktører i markedet. Her kan det være
relevant at indtænke fælles hub funktioner eller udlicite-
ring af last mile opgaven til en leverandør, som kan stå for
den samlede opgave i byen i forhold til distribution og leve-
ring til pick up points i byen som samlet konsoliderings-
punkt.
Alternativer skal gennemtænkes jævnfør side 18 pkt. 2.9
pkt. 73 & 74 med forslag om ekspertgruppe, hvilket vi med
glæde gerne vil være en del af.
Det samlede materiale beskriver ikke udfordringerne i for-
hold til faciliteter til konsolidering af pick up eller mellem
tung trafik til overlevering til lastmile via elcykler, city bi-
kes, elvarebiler. Herunder ladning, overnatning og sikker
natlig parkering. Det nævnes dog kort pa side 3 pkt. 14 og s.
16 pkt. 2.8.
Vi anbefaler, at det endelig oplæg inddrager disse udfor-
dringer bade i forhold til pick up, lokationer og overleve-
ring til last mile delivery mere specifikt. Herunder kan le-
vering til pick-up points i byer specificeres og defineres ty-
deligere, da det kun indgår meget begrænset i forslaget.
-
-
-
Overordnet set, er der behov for som beskrevet på side 18 pkt. 2.9
og underbygget med problemstillingerne side 11 pkt. 2.6 og s. 16
pkt. 2.8 at se nærmere pa strukturen herunder, hvordan der kan
udvikles en brugervenlig løsning også når det kommer til genop-
ladning som beskrevet i pkt. 65-66 på side 16 og 17. Rammer og
retning kunne med fordel kort uddybes, da det star alene som be-
skrevet.
Der er flere steder i forslaget beskrevet brug af big data, herunder
en enkelt beskrivelse af behovet for at kunne vurdere e-commerce i
fremtiden, her bør scopet nok udvides i pkt. 2.9 pa side 18 særligt
pkt. 73 & 74, så ekspertgruppen også får til opgave ikke blot at vur-
dere e-commerce, men til samlet at vurdere på, e-commerce, food
delivery and other future last mile deliverys.
Under pkt. 4 International aspects, henvises til urban coorpera-
tions. Det anbefales, at inddrage PostEurop/Verdenspostforenin-
gen (UPU) i dialogen i forhold til urban last mile delivery. Det
kunne være værdifuldt med et EU samarbejde i en ekspert gruppe,
da det må formodes at en række EU-lande som også beskrevet i
forslaget, vil være frontløbere på sustainability dagsordenen. De
befordringspligtige virksomheder kan og vil være med til at drive
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0009.png
Side 9/18
udviklingen, og har allerede en ambitiøs dagsorden, hvor sustaina-
bility for alvor er blevet en væsentlig del af de emner, der drøftes i
særligt PostEurop, UPU og blandt de fremmeste postoperatører i
International Post Corporation (IPC).
Som befordringspligtig virksomhed stiller vi naturligvis gerne stil-
ler op i den videre dialog og arbejde på området, herunder stiller vi
os også gerne til rådighed med uddybende kommentarer til oven-
stående.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk velkommer EU-Kommissionens forslag til
The New EU Urban Mobility Framework. Vi er enige i det stigende
behov for at prioritere lave priser, udvikling og kvalitet i en sam-
menhængende kollektive transport, med muligheden for at kombi-
nere multimodale transportformer for at nå i mål med den grønne
omstilling og imødegå trængselsproblemer.
Forbrugerrådet Tænk deler desuden EU-Kommissionens vurdering
af, at COVID-19 pandemien har skabt forstyrrelser på transport-
området, som bør bruges afsæt for nytænkning med fokus på at
skabe en bæredygtig transport. Det kan alene ske ved udbygning og
investering i den kollektive transport og infrastruktur. Vi deler lige-
ledes EU-kommissionens opfattelse af behovet for, at myndighe-
derne sætter skarpt på kampagner for at tiltrække passagererne og
aktivt italesætter, at det er trygt, økonomisk og klimavenligt, at an-
vende den kollektive transport, og vi håber, at den danske regering
vil sætte fokus på emnet i langt bredere omfang end EU-Kommissi-
onens fokus på urbane hubs tilsiger.
Forbrugerrådet Tænk anerkender, at den øgede digitalisering er
med til at skabe nye muligheder for automatisering, øget frekvens
samt en økonomisk, effektiv og bæredygtig tilrettelæggelse af tra-
fikken. Vi velkommer de øgede muligheder, der er for at designe
sammenhængende og brugerorienterede oplevelser og rejser med
en højere grad af brugertilpasset information og muligheder for
billetkøb og ser frem til udviklingen af en MaaS app. Når det er
sagt er der dog fortsat passagerer, som er udfordret på den digitale
tilgængelighed og er stærkt afhængige at rejser forsat kan foretages
uden brug af digitale hjælpemidler. Forbrugerrådet Tænk vil derfor
indskærpe, at kollektiv transport også fremover skal være en mu-
lighed for alle. Det er derfor vigtigt, at man fastholder analoge be-
talings-og informationsmuligheder, således at man ikke ender med
at skabe nye barrierer for lang række potentielle passagerer i be-
stræbelserne på at optimere.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0010.png
Side 10/18
Forbrugerrådet Tænk velkommer desuden det øgede fokus på fy-
sisk og barrierefri tilgængelighed for personer med handikap, samt
det forhold at cykler mere aktivt tænkes ind i tilrettelæggelsen af
den kollektive transport.
Forbrugerrådet Tænk ser frem til mere konkrete forslag på områ-
det.
ITD
ITD kvitterer for det fremsendte udkast til ’The New EU Urban
Mobility Framework’, som
vi har følgende bemærkninger til.
ITD har nedenfor alene bemærkninger til elementer, der enten di-
rekte eller indirekte berører den tunge vejgodstransport.
Generelle bemærkninger:
ITD hilser initiativet fra Kommissionen velkommen, da vi anerken-
der behovet for en harmoniseret tilgang til at reducere de negative
eksterne omkostninger forbundet med trængsel, luftforurening,
støj, trafiksikkerhed mv.
Samtidig opfordrer vi Kommissionen til at være opmærksom på
vigtigheden af effektiv by-logistik, hvor byer er fuldkommen af-
hængige af erhvervskøretøjer til at flytte varer ind, ud, i og omkring
byområder. Desværre har vi set byer rundt om i Europa i stigende
grad indføre ukoordinerede adgangsordninger, der ikke skelner
mellem private og kommercielle køretøjer. For transportoperatø-
rerne medfører dette juridisk usikkerhed og driftsmæssige udfor-
dringer.
En ny urban mobilitetsramme bør sikre, at regulering ikke etable-
rer unødvendige barrierer for erhvervskøretøjer. Reguleringer skal
være gennemsigtige og baseret på en konsekvensanalyse, herunder
en detaljeret cost-benefit-analyse. Ændringer heraf skal derfor op-
timalt drøftes med mobilitets- og logistikoperatører i god tid før
implementering for at tage højde for flådefornyelse og investerin-
ger i ny teknologi. Ydermere bør ordninger være teknologineutrale
og målrettes specifikke resultater, snarere end selve den anvendte
teknologi.
En ny urban mobilitetsramme skal adressere behovet for at udvikle
harmoniserede standarder for adgangsrestriktioner for byer for at
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0011.png
Side 11/18
forhindre et kludetæppe af flere løsninger i forskellige byer. Stan-
darden skal etableres på digital basis og tage højde for nye teknolo-
gier.
Det gælder især i forbindelse med miljøzoner, hvor transportvirk-
somheder er underlagt en lang række forskellige registrerings- og
mærkningsordninger på tværs af kontinentet, som også fremhævet
af vores høringssvar om øget anvendelse af intelligente transport-
systemer (ITS).
ITD opfordrer EU til at engagere sig i bestræbelserne på at øge ko-
ordineringen og dele bedste praksis, især med hensyn til digitale
løsninger. ITD glæder sig derfor over, at EU planlægger at styrke
inddragelsen af medlemsstaterne og opbygge en bedre kontinuerlig
dialog med byer/regioner og interessenter om alle urbane mobili-
tetsspørgsmål.
Det samme kan siges om at høste fordelene ved digitalisering for
bæredygtig urban mobilitet og sikre konkurrenceevne og teknolo-
gisk lederskab af europæiske digitale mobilitetstjenester, samtidig
med at indvirkningen på job og arbejdsvilkår tages i betragtning.
ITD ser teknologisk og digitalt lederskab inden for transport som et
centralt fokusområde.
Derudover er vi enige i, at transportsektoren gennemgår en hurtig
transformation på grund af COVID-19-krisen og stigende e-handel.
ITD anbefaler, at EU iværksætter en undersøgelse af den indvirk-
ning, øget e-handel har på transportsektoren og citylogistik, dvs.
miljøspørgsmål, trængsel, sikkerhed mv.
Endelig støtter ITD bestræbelserne på at forbedre trafiksikkerhe-
den i byerne, især for sårbare trafikanter, med det formål at elimi-
nere dødsulykker i byens gader. På nationalt plan er ITD allerede
dybt involveret i trafiksikkerhedsspørgsmål med forskellige kam-
pagner, ligesom EU allerede har foretaget de nødvendige sikker-
hedsjusteringer af forordningen om køretøjsteknologier med støtte
fra ITD.
Bemærkninger til kapitel 2) The New EU Framework For
Urban Mobility
2.1 A reinforced approach to TEN-T urban nodes (freight)
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0012.png
Side 12/18
Kommissionen henviser under punkt 13 til, at der er et stigende be-
hov for et tilstrækkeligt antal multimodale terminaler og konsoli-
deringscentre til gods for at styrke effektiviteten og fremme nule-
missionslogistik. ITD er som udgangspunkt ikke modstander af at
konsolidere godset, så længe det foregår på frivillig basis under
hensyn til GDPR samt fri og fair konkurrence.
Omvendt er vi skeptiske over for at opføre offentlige centre, da der
opstår en række betydelige udfordringer og komplikationer med
det førnævnte. Vi gør opmærksom på, at der eksisterer flere studier
på dette område, hvis resultater bekræfter vores skeptiske tilgang
til konsolideringscentrene.
ITD er dog enig med Kommissionen i, at udbygning af tank- og la-
deinfrastrukturen for alternative drivmidler er bydende nødvendig
for fremtidens citylogistik, jævnfør punkt 14. I den forbindelse gør
vi opmærksom på, at vi finder Kommissionens udkast til revision
af AFIR for uambitiøst, taget behovet for hurtig ladning i betragt-
ning. ITD henviser til vores tidligere høringssvar omhandlende
denne problemstilling.
Endeligt finder ITD det positivt med en revision af TEN-T regule-
ringen med særligt fokus på ’urban notes’ for at imødekomme ud-
fordringerne med last-mile leveringer, som fremhævet i punkt 15.
2.2 A reinforced approach to Sustainable Urban Mobility Plans
(SUMPs) and mobility management plans
ITD finder det overordnet positivt, at Kommissionen ved udgangen
af 2022 agter at publicere anbefalinger til medlemslandene om det
nationale program til støtte for regioner og byer i udrulningen af
effektive planer for bæredygtig urban mobilitet.
Vi mener, at der i forbindelse med byplanlægning ofte ikke tages
hensyn til leveringen af gods til eksempelvis store varehuse, særligt
i relation til trafiksikkerheden. ITD har en række eksempler fra
medlemmer, hvis chauffører er betænkelige ved at udføre trans-
portopgaver til visse lokationer i tæt befolkede områder, hvor last-
bilerne eksempelvis er nødsaget til at bakke over meget lange af-
stande.
Derfor er det ligeledes vores opfattelse, at der er et betydeligt be-
hov for bedre byplanlægning til gavn for klimaet og nærmiljøet
samt effektiviteten og trafiksikkerheden. Af samme årsag finder vi
det beklageligt, at Kommissionen ikke henviser direkte til gods-
transporterne i nogle af punkterne (16-21), hvilket er nødvendigt,
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0013.png
Side 13/18
hvis den tunge vejgodstransport skal indtænkes mere aktivt i by-
planlægningen og byudviklingen.
2.3 Monitoring progress
sustainable urban mobility indicators
ITD støtter Kommissionens hensigt om at styrke monitorerings-
processen, herunder også de tiltag som foreslået præsenteret i hen-
holdsvis 2022 og 2023.
Derudover har vi ingen yderligere bemærkninger.
2.4 Attractive public transport services, supported by a multimodal
approach and by digitalisation
Ingen bemærkninger.
2.5 Healthier and safer mobility: a renewed focus on walking, cy-
cling and micromobility
Ingen bemærkninger.
2.6 Zero-emission city freight logistics and last-mile delivery
Det er ITD’s overbevisning, at
fremtidens lastbil på den lange bane
drives af et alternativ til forbrændingsmotoren. ITD ser elmotoren
som et oplagt valg i fremtiden, hvis man vel at mærke formår at
løse udfordringen med energibæreren på en bæredygtig måde. Den
for tiden mest udbredte løsning i det lettere segment
batterierne
kan med nutidens teknologi ikke levere den nødvendige mængde
energi til at drive en tung lastbil uden at gøre væsentlige indhug i
lastbilernes rækkevidde eller lasteevne.
Set fra vores bord er det dog ikke et spørgsmål om, hvorvidt om-
stilling til elmotoren kommer til at finde sted, men i stedet ha-
stigheden heraf. Vi gør dog gerne opmærksom på, at målsætningen
omkring nulemissionskøretøjer i citylogistik på nuværende tids-
punkt virker urealistisk for en række transportopgaver, der er es-
sentielle for byudviklingen, herunder specialtransporter og lastbi-
ler med særlig tung opbygning. Det er således vigtigt at skelne mel-
lem transporter, hvor der sandsynligvis vil være elektriske alterna-
tiver i 2030, og transportopgaver, som også i 2030 vil være af-
hængig af at blive løst af et køretøj med en forbrændingsmotor.
ITD er derudover enig i, at internethandlen har ændret forbruger-
mønstrene radikalt, og at en optimering af transport- og logistik-
kæden er afgørende for at reducere mængden af tomkørsler og
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0014.png
Side 14/18
uhensigtsmæssige transporter, særligt i forbindelse med last-mile
leveringer. I en national kontekst er det vigtigt at få klarlagt inter-
nethandlens betydning for branchens udledninger, hvorfor vi fort-
sat i spænding afventer den kommende politisk aftalte analyse.
I forlængelse heraf opfordrer vi til, at dette også undersøges på eu-
ropæisk plan. Dette især ud fra præmissen om, at over 70 procent
af den europæiske befolkning er bosat i byerne, og at dette forhold i
sig selv har indflydelse på godsstrømmene.
ITD støtter desuden en øget multimodalitet i byerne, eksempelvis i
forbindelse med elektriske cargo-bikes, som fremhævet af Kom-
missionen. Vi advarer dog mod at lægge for megen vægt herpå, ta-
get det enorme transportbehov i betragtning. Den tunge godstrans-
port er
og vil fortsat være - en helt central del af den nuværende
og fremtidige levering af gods og varer i byerne, herunder bygge-
materialer til vedligeholdelse og udbygning af byrummet.
I den henseende bør det fremhæves, at lastbiler er et yderst effek-
tivt transportmiddel. Det er vores vurdering, at en potentiel om-
lastning til eksempelvis varebiler i byerne i en lang række tilfælde
medfører øget trængsel og udledning samt risiko for flere trafik-
uheld. Der vil som udløber heraf følge et langt større behov for kva-
lificeret arbejdskraft, som i forvejen er en betydelig udfordring for
transportsektoren.
2.7 Digitalisation, innovation and new mobility services
Først og fremmest er ITD tilfreds med det betydelige fokus på Ur-
ban Vehicle Access Regulation (UVAR). ITD gør endnu engang op-
mærksom på nødvendigheden af en harmonisering og digitalise-
ring af registrerings-
og mærkningsordningerne på tværs af EU’s
medlemslande inden for særligt miljøzoner, som i dag desværre er
kendetegnet ved en stor fragmentering også inden for enkelte med-
lemslandes egne grænser.
Dette er uhensigtsmæssigt taget antallet af miljøzoner i betragtning
(70 pct. af UVAR’erne) og en stor udfordring for særligt de trans-
port- og logistikvirksomheder, der opererer i flere lande. Derfor
støtter ITD, at Europa-Kommissionen og medlemsstaterne samar-
bejder om digitalt tilgængelige oversigter over UVAR-regler. ITD er
her enig i sammentænkningen med Single Digital Gateway, hvor
både EU og national regulering fremgår ét samlet sted online.
ITD er kritisk overfor, at Kommissionen ikke behandler myndighe-
dernes håndtering og brug af data i relation til overholdelse af
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0015.png
Side 15/18
UVAR-regler på tværs af grænser, når Kommissionen ønsker, at
den øgede digitalisering af området skal bidrage hertil. Transport-
virksomheder skal have mulighed for at give samtykke til myndig-
heders anvendelse af data i forbindelse med UVAR-regler, da digi-
talisering og retssikkerhed skal gå hånd i hånd.
ITD støtter generelt op om hensigtslisten, men foreslår at det udvi-
des med projekter, der også forbedrer myndighedssamarbejdet på
tværs af medlemslandene i relation til eksempelvis automatisk
kontrol, og i arbejdet tager hensyn til virksomhedernes retssikker-
hed. Projekter kan blandt andet vedrøre miljøzoner eller rabatord-
ninger ved benyttelse af afgiftsbelagt infrastruktur, herunder bom-
pengestrækninger.
For så vidt angår yderligere bemærkninger vedrørende UVAR, di-
gitalisering og intelligente transportsystemer henviser vi til vores
høringssvar om udbredelsen af intelligente transportsystemer, som
ITD overordnet er fortaler for.
2.8 Towards climate-neutral cities: resilient, environmentally
friendly and energy-efficient urban transport
ITD ser positivt på målsætningen om mindst 100 klimaneutrale eu-
ropæiske byer inden 2030. Vi skal for god ordens skyld fremhæve
de særlige prismæssige og teknologiske udfordringer, som den
tunge
vejgodstransport står over for i forhold til eksempelvis nulemissi-
onszoner. Her henviser vi til vores tidligere bemærkninger under
punkt 2.6.
Samtidig er ITD tilfreds med, at Kommissionen henviser til de of-
fentlige myndigheders særlige forpligtigelse med at fremme grønne
initiativer til opnå den ambitiøse målsætning, herunder særligt re-
ferencen til offentlige indkøb af tjenesteydelser og udrulningen af
den nødvendige infrastruktur til alternative drivmidler.
For så vidt angår førstnævnte foreslår ITD, at der i teksten henvises
til kravene i direktivet om fremme af renere og mere energieffek-
tive køretøjer til vejtransport, det såkaldte Clean Vehicles Direc-
tive. I en national kontekst ser ITD gerne, at den offentlige efter-
spørgsel efter grønne transporter går ud over mindstekravene i di-
rektivet for at skubbe markedet i en grønnere retning, herunder
særligt i forbindelse med offentlige udbud inden for renovations-
kørsel eller i forbindelse med store offentlige anlægsprojekter, som
eksempelvis Lynetteholmen.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0016.png
Side 16/18
Endeligt opfordrer ITD til, at Danmark benytter muligheden for at
søge midlerne til at medfinansiere grønne projekter i byerne, som
også fremhævet af Kommissionen, herunder Horizon Europe, Eu-
ropean Structural and Investment Funds, Connecting Europe Faci-
lity og Recovery and Resilience Facility.
2.9 Awareness raising and capacity building
Ingen bemærkninger.
Bemærkninger til kapitel 3) Governance and Coordina-
tion
Som ITD også har fremhævet i det ovenstående, så anser vi bedre
styring og koordinering som afgørende for opnå målsætningen
fremført i ’The New EU Urban Mobility Framework’. Vi støtter der-
for også op om den foreslåede revision af EU’s ekspertgruppe
for
urban mobilitet.
Bemærkninger til kapitel 4) International Aspects
Ingen bemærkninger.
Bemærkninger til kapitel 5) Funding and Financing Ur-
ban Mobility Projects
Ingen bemærkninger.
Bemærkninger til kapitel 6) Conclusions
Se generelle bemærkninger i indledningen af nærværende hørings-
svar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Kommissionens meddelelse er generelt blevet modtaget positivt af
de øvrige medlemslande, om end en række lande har udbedt Kom-
missionen om at tydeliggøre målsætningerne ved de enkelte tiltag,
særligt for så vidt angår kravet om planer for bæredygtig bytrans-
port. Dertil har enkelte lande også gjort Kommissionen opmærk-
somme på vigtighed af, at nærhedsprincippet overholdes.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0017.png
Side 17/18
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker op om Kommissionens fokus på at skabe bedre
sammenhæng mellem den kollektive transport og øvrige grønne
mobilitetsformer, der forbedrer det grønne mobilitetsudbud i byer.
Regeringen bakker op om Kommissionens fokus på at fremme
multimodale digitale mobilitetsservices (MaaS-løsninger), herun-
der intentionen om øget deling af transportdata. Regeringen finder
det centralt, at overvejelser om krav om datadeling tager højde for
eksisterende EU-regulering for at undgå dobbeltregulering og
uklar regulering, og at krav om datadeling alene indføres ved en
vished om merværdi for den berørte sektor og borgerne.
I forlængelse heraf stiller regeringen sig kritisk over for Kommissi-
onens forslag om, at der skal gælde krav til byknudepunkter om
multimodale digitale mobilitetsservices. Dette bør bero på lokale
beslutninger.
Regeringen bakker videre op om Kommissionens ønske om at
styrke finansiering og policy-understøttelse af den offentlige trans-
port. I lyset af corona-krisens påvirkning på passagertallet i den
kollektive transport er det vigtigt at arbejde for at fastholde - og til-
trække nye
passagerer.
Regeringen finder Kommissionens fokus på integrerede forbindel-
ser mellem landlige, forstads- og byområder relevant for at skabe
gode by-land sammenhænge samt en god mobilitet i samfundet.
Hertil anerkender regeringen også Kommissionens intentioner bag
dens opfordring til krav om planer for bæredygtig bytransport.
I dag ser regeringen en god ansvarsfordeling mellem stat, regioner
og kommuner, hvor mange kommuner og regioner allerede frem-
sætter strategiske planer såsom trafik- og mobilitetsplaner med
bæredygtige tiltag, også inden for aktive mobilitetsformer, kollektiv
transport og delemobilitet for deres lokalgeografi og borgere.
Regeringen finder dog, at krav om udarbejdelse af sådanne planer
og den overordnede tilgang til integrerede forbindelser mellem
land og by er et national anliggende, der ikke bør reguleres på EU-
niveau. Trafikken i byerne har ikke altid betydning for den interre-
gionale og internationale trafik på tværs af Europa, og fokus fra
Kommissionens side bør fastholdes på de aspekter af mobiliteten,
der bidrager med EU-merværdi.
kom (2021) 0811 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om en ny EU-ramme for mobilitet i byerne, fra udenrigsministeren
2521066_0018.png
Side 18/18
Regeringen finder det vigtigt, at der i udpegningen af byknude-
punkter foretages en proportionalitetsafvejning mellem byknude-
punkternes EU-merværdi og de administrative og økonomiske byr-
der, som byerne pålægges ved at indgå som byknudepunkt på
TEN-T nettet. Byerne bør i udgangspunktet indgå på TEN-T nettet,
såfremt byerne bidrager til opnåelsen af EU’s overordnede målsæt-
ning om etableringen af et fælles europæisk transportsystem, der
understøtter den interregionale og internationale transport på
tværs af Europa. Byer, hvis transportstrømme er præget af natio-
nal, regional og lokal transport, bør derfor ikke indgå på TEN-T
nettet.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen med meddelelsen
lægger op til, at medlemsstaterne har mulighed for at søge om EU-
støtte gennem EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility
(CEF), til infrastrukturprojekter i de udpegede byknudepunkter
samt til håndtering af kravene om indsamling og afrapportering af
mobilitetsdata i byknudepunkterne.
Regeringen finder det derudover positivt, at Kommissionen har et
fokus på, at der i forbindelse med byplanlægning bør tages højde
for færdselssikkerhed, herunder i forhold til anlæg af nye veje.
Kommissionen har i sin meddelelse henvist til, at ’safe systems’ til-
gangen til færdselssikkerhed skal tænkes ind i projekter med anlæg
af infrastruktur. Regeringen har stort fokus på tiltag, der kan for-
bedre trafikanternes adfærd i trafikken, og finder, at der også bør
arbejdes aktivt med at forbedre trafikanternes adfærd i trafikken.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.