Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0018 Bilag 1
Offentligt
2548665_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2118381
Dok. nr.: 2186265
Dato: 24-03-2022
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Unions Narkotikaagentur, KOM (2022) 18 endelig
Kopi oversendes til orientering for Folketingets Sundhedsudvalg, Retsudvalg samt
Social- og Ældreudvalg.
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 12. januar 2022 fremsat forslag til forordning om Den
Europæiske Unions Narkotikaagentur.
På baggrund af, at ulovlig narkotika er et komplekst sikkerheds- og sundhedsproblem,
der påvirker millioner af mennesker i EU og resten af verden, er formålet med
forslaget at revidere mandatet for Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika
og Narkotikamisbrug, hvis navn samtidig foreslås ændret til Den Europæiske Unions
Narkotikaagentur. Revisionen skal styrke mandatet for at sikre, at agenturet kan
reagere effektivt på nye udfordringer, yde bedre støtte til medlemsstaterne og
bidrage til udviklingen på internationalt plan.
Forslaget sigter navnlig mod udtrykkeligt at dække blandingsbrug, at styrke
overvågnings- og trusselsvurderingskapaciteten, at oprette et netværk af laboratorier,
at styrke de nationale kontaktpunkters position og at give agenturet beføjelse til at
udarbejde forebyggelses- og oplysningskampagner på EU-plan samt udsende
advarsler om særligt farlige stoffer. Endelig præciserer forslaget agenturets rolle på
den internationale scene. Med forslaget vil agenturets institutionelle rammer
samtidig blive tilpasset Europa-Parlamentets, Rådets og Europa-Kommissionens
fælles tilgang til decentraliserede EU-agenturer.
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og vil derfor ikke have
lovgivningsmæssige konsekvenser eller nogen umiddelbar indvirkning på danske
regelsæt. Med hensyn til økonomiske konsekvenser anslår Kommissionen, at den
nødvendige forhøjelse af EU's bidrag til agenturet som følge af agenturets nye
opgaver vil udgøre i alt ca. 63 mio. EUR i resten af perioden inden for den flerårige
finansielle ramme (FFR) 2021-27, hvori der er fastsat en årlig forhøjelse på 2 pct. af
EU's bidrag til agenturet. Da Danmark betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter, vil Danmarks
andel af den nødvendige forhøjelse udgøre i alt ca. 9,4 mio. kr. i perioden 2021-27.
Ifølge Kommissionen vil den nødvendige forhøjelse imidlertid blive opvejet af en
kompenserende reduktion af andre udgifter inden for FFR 2021-27, hvilket betyder, at
forslaget ikke umiddelbart vil have statsfinansielle konsekvenser.
Sundhedsstyrelsen vil som Danmarks nationale kontaktpunkt få forøget sine
indberetningsopgaver. Der lægges dog med forslaget op til, at de nationale
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2548665_0002.png
kontaktpunkter kan modtage medfinansiering af deres kerneomkostninger gennem et
tilskud fra agenturet. Forslaget vil potentielt set også kunne have økonomiske
konsekvenser for politiet pga. forøgede indberetningsopgaver.
Regeringen anerkender både baggrunden for og formålet med det fremsatte forslag
og stiller sig grundlæggende positiv over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 18 den 12. januar 2022 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur.
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 24. februar 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168. Det fremgår af artikel 168, stk.
1, 3. afsnit, at Unionen supplerer medlemsstaternes indsats for at begrænse
narkotikarelaterede helbredsskader, herunder ved oplysning og forebyggelse, og i
henhold til artikel 168, stk. 5, kan Europa-Parlamentet og Rådet vedtage
foranstaltninger, der vedrører overvågning af alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf.
Et fokus på udbuddet af og markedet for narkotika understøtter en reduktion af
tilgængelighed og efterspørgsel i EU, således at folkesundheden i sidste ende styrkes.
Narkotikafænomenets sundheds- og sikkerhedsdimensioner hænger uløseligt
sammen og kan ikke behandles hver for sig. Derfor vurderes forslagets indhold at
være omfattet af retsgrundlaget folkesundhed og går ikke ud over, hvad der er muligt
inden for rammerne af dette retsgrundlag.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Baggrunden for det fremsatte forslag er, at ulovlig narkotika er et komplekst
sikkerheds- og sundhedsproblem, der påvirker millioner af mennesker i EU og resten
af verden. Af den europæiske narkotikarapport 2021 fremgår det fx, at der i 2019 var
mindst 5.150 overdosisdødsfald i EU, og at tallet er steget støt siden 2012.
Udviklingen med hensyn til antallet af overdosisdødsfald og andre udfordringer på
narkotikaområdet kræver en effektiv indsats på EU-plan.
Med EU's narkotikastrategi 2021-2025, som sammen med EU's
narkotikahandlingsplan 2021-2025 udgør den strategiske ramme for indsatsen på EU-
plan, blev Kommissionen opfordret til snarest muligt at fremlægge et forslag til
revision af mandatet for Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug for at sikre, at agenturet kan spille en større rolle i håndteringen af
nuværende og fremtidige udfordringer.
På den baggrund er formålet med forslaget at revidere mandatet for Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, hvis navn samtidig foreslås
ændret til Den Europæiske Unions Narkotikaagentur. Revisionen skal styrke
mandatet for at sikre, at agenturet kan reagere effektivt på nye udfordringer, yde
bedre støtte til medlemsstaterne og bidrage til udviklingen på internationalt plan.
Forslaget sigter navnlig mod at dække blandingsbrug udtrykkeligt, dvs. afhængighed
af andre stoffer, når disse stoffer tages sammen med ulovlige stoffer, at styrke
Side 2
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2548665_0003.png
overvågnings- og trusselsvurderingskapaciteten, at oprette et netværk af
laboratorier, der skal sikre, at alle kriminaltekniske og toksikologiske oplysninger er
tilgængelige for agenturet, at styrke de nationale kontaktpunkters position for at
sikre, at de kan levere relevante data, og at give agenturet beføjelse til at udarbejde
forebyggelses- og oplysningskampagner på EU-plan samt udsende advarsler, hvis der
findes særligt farlige stoffer på markedet. Endelig præciserer forslaget agenturets
rolle på den internationale scene. Med forslaget vil agenturets institutionelle rammer
samtidig blive tilpasset Europa-Parlamentets, Rådets og Europa-Kommissionens
fælles tilgang til decentraliserede EU-agenturer.
Hovedelementerne i den foreslåede revision af agenturets mandat er følgende:
Agenturets indsatsområde vil blive udvidet til at dække blandingsbrug, dvs.
afhængighed af andre stoffer, når disse stoffer tages sammen med ulovlige
stoffer. Ved revisionen præciseres det, hvad blandingsbrug omfatter, og under
hvilke betingelser begrebet kan anvendes. Denne begrænsede udvidelse af
mandatet vil kræve, at de nationale kontaktpunkter indberetter relevante data.
Agenturets mandat vil blive udvidet til udtrykkeligt at beskæftige sig med
spørgsmål vedrørende narkotikaudbuddet og narkotikamarkedet, da dette er en
stadig vigtigere dimension af narkotikafænomenet, og agenturet skal fuldt ud
være i stand til at håndtere denne dimension.
Agenturets overvågnings- og trusselsvurderingskapacitet vil blive styrket, og det
vil yde yderligere støtte til medlemsstaterne med henblik på at øge agenturets
gennemslagskraft over for narkotikafænomenet og dets evne til at reagere på
nye udfordringer.
Der vil blive oprettet et virtuelt laboratorium, dvs. et netværk af laboratorier
kombineret med et kompetencecenter i agenturet, for at sikre agenturet
rådighed over mere omfattende kriminaltekniske og toksikologiske oplysninger.
De nationale kontaktpunkter vil få beføjelse til at levere de relevante data til
agenturet. Den nye forordning vil fastsætte minimumskrav til deres oprettelse,
som derefter certificeres af agenturet. De nationale kontaktpunkters mandat skal
afspejle revisionen af agenturets mandat.
Agenturet vil få beføjelse til at handle på grundlag af sine analyser og udvikle
forebyggelses- og oplysningskampagner på EU-plan samt udsende advarsler, hvis
der findes særligt farlige stoffer på markedet.
Disse elementer vil blive suppleret af et styrket samarbejde med
medlemsstaterne og Unionens decentrale agenturer og organer, hvilket er af
afgørende betydning, selv om det ikke i sig selv vil kunne opfylde målene for
dette initiativ.
For så vidt angår den internationale dimension, vil agenturets opgaver blive
præciseret, således at de relevante beføjelser medtages i selve mandatet.
Ud over en indholdsmæssig revision af agenturets mandat vil det fremsatte forslag
også tilpasse det til den fælles tilgang til decentraliserede EU-agenturer. Dette er
endnu ikke sket, da der ikke er foretaget nogen substansrevision af forordning (EF)
nr. 1920/2006 vedrørende Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug siden aftalen om den fælles tilgang i 2012. Tilpasningen til den
fælles tilgang kræver, at mange bestemmelser vedrørende agenturets institutionelle
regler og regler om dets forvaltning udbygges, selv om hovedindholdet i disse
bestemmelser forbliver det samme. Vedtagelsen af disse nye regler vil bringe
forvaltningen af agenturet i overensstemmelse med den seneste lovgivning inden for
spørgsmål om finansielle regler, databeskyttelse, bekæmpelse af svig og lignende.
Side 3
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
Det vil også tilpasse reglerne for agenturets forvaltning til andre decentrale EU-
agenturers.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Forslaget vil blive
behandlet i Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre
Anliggender.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at en revision af agenturets mandat kræver EU-
foranstaltninger, og at narkotikafænomenet berører alle europæere og er af
grænseoverskridende og multijurisdiktionel karakter, navnlig når det drejer sig om
narkotikamarkeder og organiseret kriminalitet. Kommissionen anfører i den
forbindelse, at der er mange fælles udfordringer, som skal tackles på tværs af
medlemsstaterne på både sundheds- og sikkerhedssiden, og at det ikke er muligt kun
at håndtere narkotikafænomenet på nationalt eller regionalt/subnationalt plan, da
narkotikahandel er grænseoverskridende kriminalitet, hvortil kommer, at
organiserede kriminelle grupper, der er involveret i narkotikahandel, udnytter de
forskellige lovgivningsmæssige tilgange i medlemsstaterne. Kommissionen anfører
endvidere, at et problematisk sundheds- eller sikkerhedsmønster, der konstateres i
en medlemsstat, meget ofte også forekommer i andre medlemsstater, og at hverken
den nationale lovgivning eller selv den bedste nationale praksis vil være i stand til at
håndtere narkotikafænomenets grænseoverskridende aspekter. På grund af denne
tværnationale karakter er der efter Kommissionens opfattelse behov for en indsats
på EU-plan.
Kommissionen henviser endvidere til, at det fremsatte forslag vil føre til opnåelse af
en betydelig EU-merværdi. Kommissionen anfører i den forbindelse, at det er i EU's
interesse at vedtage en målrettet revision af agenturets mandat, således at det kan
tackle nuværende og fremtidige udfordringer, navnlig i lyset af den nylige forværring
af narkotikasituationen i EU, der er karakteriseret ved udbredt tilgængelighed af en
bred vifte af stoffer af stadig større renhed eller styrke, og som understøttes af
misbrug af innovation og teknologisk udvikling, hvilket fører til mere komplekse
anvendelsesmønstre og en stigende indvirkning på folkesundhed og sikkerhed.
Revisionen af agenturets mandat er efter Kommissionens opfattelse en del af EU's
reaktion på denne udvikling.
Kommissionen henviser herudover til, at agenturet
som den i 2018-19 foretagne
evaluering af Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
har vist
kan bidrage med en væsentlig merværdi, i forhold til hvis
narkotikafænomenet udelukkende håndteres på nationalt plan. Kommissionen
anfører i den forbindelse, at mange aspekter af narkotikafænomenet i sagens natur
er grænseoverskridende og i stigende grad globale og derfor ikke kan håndteres af en
medlemsstat alene. Kommissionen anfører endvidere, at agenturets nuværende
mandat imidlertid begrænser dets indsats, den støtte, det kan yde medlemsstaterne,
og den rolle, det kan spille internationalt, og at det forhold, at agenturets nuværende
mandat fx kun i begrænset omfang dækker blandingsbrug, fører til et tab af overblik
over narkotikafænomenet på EU-plan, idet de indsamlede data er fragmenterede,
eller data muligvis ikke eksisterer. Derved vil der ikke kunne sikres den nødvendige
evidensbaserede udformning af EU's politik på narkotikaområdet, som kræver et
neutralt organ til at levere faktuelle og objektive data. Efter Kommissionens
Side 4
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
opfattelse styrker den foreslåede målrettede revision agenturet på afgørende
områder, så det bedre kan håndtere disse fælles spørgsmål.
Kommissionen henviser endelig til, at revisionen af det nuværende mandat også vil
bidrage til at mindske den administrative byrde for medlemsstaterne og forenkle
deres administrative procedurer. Kommissionen anfører i den forbindelse, at blandt
de faktorer, der bidrager hertil, er den foreslåede strømlining og centralisering af
indberetningsforpligtelserne i medlemsstaterne gennem de nationale
kontaktpunkter, overvågning af narkotikamarkederne og opretholdelse af et system
for tidlig varsling og narkotikavarsling, tilrettelæggelse af uddannelse, udvikling af
bedste praksis osv. Kommissionen anfører endvidere, at dette vil føre til en reduktion
af de administrative omkostninger i medlemsstaterne. Desuden nævner
Kommissionen, at agenturet ikke blot vil have adgang til bedre oplysninger til gavn for
EU, men også til gavn for medlemsstaterne, idet medlemsstaterne alene ikke vil være
i stand til at indsamle og analysere data i samme omfang, fordi de enten mangler
viden eller ressourcer, eller fordi problemet er grænseoverskridende. Efter
Kommissionens opfattelse er sidstnævnte element også et argument for
administrativ forenkling, da ingen medlemsstat vil kunne løse disse problemer alene,
og et samarbejde med mange lande ville medføre en stor administrativ byrde.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet de
foreslåede hovedelementer i det fremsatte forslag vurderes at kunne tilføre
merværdi på både nationalt og på EU-plan. Narkotikafænomenet er
grænseoverskridende og kan ikke udelukkende håndteres på nationalt plan.
Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget lægger op til, at Den Europæiske Unions Narkotikaagentur skal beskæftige
sig med forskellige emner på narkotikaområdet. Det drejer sig om emner som fx
overvågning af narkotikasituationen, indsats mod narkotikaefterspørgslen, herunder
forebyggelses-, behandlings- og skadesreduktionsindsatsen, samt indsats mod
narkotikaudbuddet, der er reguleret i følgende regelsæt:
Sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022
Serviceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022
Straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1333 af 9. december 2019
Lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december 2019
Straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1851 af 20. september 2021
Bekendtgørelse nr. 1700 af 21. december 2010 om indberetning af lægelig
stofmisbrugsbehandling og indsats mod hepatitis C blandt stofmisbrugere
Bekendtgørelse nr. 1789 af 16. december 2015 om kommunernes indberetning
til Sundhedsdatastyrelsen om lægesamtaler i forbindelse med
stofmisbrugsbehandling, lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse
med lægeligstofmisbrugsbehandling
Bekendtgørelse nr. 1678 af 16. december 2016 om lægers indberetning om
ordination af afhængighedsskabende lægemidler som led i
stofmisbrugsbehandling
Bekendtgørelse nr. 2351 af 7. december 2021 om dataindberetninger på
socialområdet
Bekendtgørelse nr. 972 af 28. juni 2016 om stofindtagelsesrum
Bekendtgørelse nr. 2446 af 12. december 2021 om euforiserende stoffer
Side 5
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
Vejledning nr. 10375 af 28. december 2016 til læger, der behandler
opioidafhængige patienter med substitutionsmedicin
Vejledning nr. 10377 af 28. december 2016 om den lægelige behandling af
misbrug af kokain og andre centralstimulerende stoffer
Vejledning nr. 9449 af 29. juni 2020 om behandlingstilbud på det sociale
stofmisbrugsområde m.v.
Nationale retningslinjer for social stofmisbrugsbehandling (september 2020)
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark.
Det forhold, at Den Europæiske Unions Narkotikaagentur skal beskæftige sig med
forskellige spørgsmål på narkotikaområdet, vil ikke have nogen umiddelbar
indvirkning på de danske regelsæt, der regulerer disse spørgsmål. Men det kan ikke
udelukkes, at den støtte fx i form af information om narkotikasituationen, som
agenturet skal yde til medlemsstaterne, vil kunne få indvirkning på regelsættene. Fx
vil agenturets risikovurdering af et ny psykoaktivt stof via en indstilling fra
Sundhedsstyrelsen kunne få indvirkning på bekendtgørelsen om euforiserende
stoffer.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil have indvirkning på agenturets budgetmæssige behov. Det skyldes mer-
udgifter forbundet med de nye opgaver, som agenturet skal løse i henhold til det re-
viderede mandat. Kommissionen anslår, at den nødvendige forhøjelse af EU's bidrag
til agenturet vil udgøre i alt ca. 63 mio. EUR i resten af perioden inden for den fler-
årige finansielle ramme (FFR) 2021-27, hvori der er fastsat en årlig forhøjelse på 2 pct.
af EU's bidrag til agenturet.
Da Danmark betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter, vil Danmarks andel af den nødvendige
forhøjelse af EU's bidrag til agenturet udgøre i alt ca. 9,4 mio. kr. i perioden 2021-27.
Ifølge Kommissionen vil den nødvendige forhøjelse af EU's bidrag til agenturet imid-
lertid blive opvejet af en kompenserende reduktion af andre udgifter inden for FFR
2021-27, hvilket betyder, at forslaget ikke umiddelbart vil have statsfinansielle konse-
kvenser.
Som en afledt konsekvens af de nye opgaver, som agenturet skal løse i henhold til det
reviderede mandat, vil Sundhedsstyrelsen som Danmarks nationale kontaktpunkt få
forøget sine indberetningsopgaver. Der lægges dog med forslaget op til, at de natio-
nale kontaktpunkter kan modtage medfinansiering af deres kerneomkostninger gen-
nem et tilskud fra agenturet. Størrelsen af medfinansieringen skal foreslås af agentu-
ret administrerende direktør, godkendes af agenturets bestyrelse, hvori alle med-
lemsstater er repræsenteret, og revideres regelmæssigt. Der vil være tale om fort-
sættelse af den allerede medfinansieringsordning, men ordningen vil som noget nyt
have et direkte ophæng i forordningen. Forslaget vil potentielt set også kunne have
økonomiske konsekvenser for politiet, da politiet
på samme måde som Sundheds-
styrelsen
vil få forøget sine indberetningsopgaver som følge af det øgede fokus i
agenturet på narkotikamarkedet, organiseret kriminalitet og narkotikaudbuddet. Det
er ikke på nuværende grundlag muligt at skønne nærmere over de økonomiske kon-
sekvenser for politiet.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige merud-
gifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom.
Side 6
kom (2022) 0018 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forordningen forventes overordnet at kunne bidrage til at styrke
indsatsen mod narkotika og vil dermed bidrage til en forøgelse af beskyttelsesniveaet
i Danmark og i EU generelt.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål samt hos
civilsamfundsorganisationerne Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Gadejuristen
og Stenbroens Jurister, der ikke er repræsenteret i specialudvalget. Der er
indkommet høringssvar fra Lægeforeningen, som ikke har bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede den 13. januar 2022 det fremsatte forslag i den
relevante rådsarbejdsgruppe, som den 2.-3. februar 2022 indledte forhandlingerne
herom.
Generelt har medlemsstaterne været positive over for forslaget. Emnemæssigt har
forhandlingerne indtil videre navnlig kredset om finansieringen, herunder
konsekvenserne for EU-budgettet og de nationale kontaktpunkter, agenturets
beføjelse til at udarbejde forebyggelses- og oplysningskampagner på EU-plan samt de
nationale kontaktpunkters certificering og rolle.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for det fremsatte forslag.
Regeringen anerkender således både baggrunden for og formålet med forslaget, og
regeringen vurderer, at revisionen af agenturets mandat vil kunne sikre, at agenturet
kan reagere effektivt på nye udfordringer, yde bedre støtte til medlemsstaterne og
bidrage til udviklingen på internationalt plan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til en tidlig orientering den 22.
marts 2022.
Side 7