Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0018 Bilag 2
Offentligt
2576896_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 17-05-2022
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2118381
Dok. nr.: 2260935
Samlenotat
vedrørende sag inden for Sundhedsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. juni 2022
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions
Narkotikaagentur, KOM (2022) 18 endelig
- Generel Indstilling
Kopi oversendes til orientering for Folketingets Sundhedsudvalg, Retsudvalg samt Social-
og Ældreudvalg.
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0002.png
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske
Unions Narkotikaagentur, KOM (2022) 18 endelig
- General indstilling
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 24. marts 2022 er mar-
keret med streg i margin.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. januar 2022 fremsat forslag til forordning om Den Europæiske
Unions Narkotikaagentur.
På baggrund af, at ulovlig narkotika er et komplekst sikkerheds- og sundhedsproblem, der
påvirker millioner af mennesker i EU og resten af verden, er formålet med forslaget at revi-
dere mandatet for Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamis-
brug, hvis navn samtidig foreslås ændret til Den Europæiske Unions Narkotikaagentur. Re-
visionen skal styrke mandatet for at sikre, at agenturet kan reagere effektivt på nye udfor-
dringer, yde bedre støtte til medlemsstaterne og bidrage til udviklingen på internationalt
plan.
Forslaget sigter navnlig mod udtrykkeligt at dække blandingsbrug, at styrke overvågnings-
og trusselsvurderingskapaciteten, at oprette et netværk af laboratorier, at styrke de natio-
nale kontaktpunkters position og at give agenturet beføjelse til at udarbejde forebyggel-
ses- og oplysningskampagner på EU-plan samt udsende advarsler om særligt farlige stof-
fer. Endelig præciserer forslaget agenturets rolle på den internationale scene. Med forsla-
get vil agenturets institutionelle rammer samtidig blive tilpasset Europa-Parlamentets, Rå-
dets og Europa-Kommissionens fælles tilgang til decentraliserede EU-agenturer.
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og vil derfor ikke have lovgivningsmæs-
sige konsekvenser eller nogen umiddelbar indvirkning på danske regelsæt. Med hensyn til
økonomiske konsekvenser anslår Kommissionen, at den nødvendige forhøjelse af EU's bi-
drag til agenturet som følge af agenturets nye opgaver vil udgøre i alt ca. 63 mio. EUR i re-
sten af perioden inden for den flerårige finansielle ramme (FFR) 2021-27, hvori der er fast-
sat en årlig forhøjelse på 2 pct. af EU's bidrag til agenturet. Da Danmark betaler ca. 2 pct.
af EU's udgifter, vil Danmarks andel af den nødvendige forhøjelse udgøre i alt ca. 9,4 mio.
kr. i perioden 2021-27. Ifølge Kommissionen vil den nødvendige forhøjelse imidlertid blive
opvejet af en kompenserende reduktion af andre udgifter inden for FFR 2021-27, hvilket
betyder, at forslaget ikke umiddelbart vil have statsfinansielle konsekvenser.
Sundhedsstyrelsen vil som Danmarks nationale kontaktpunkt få forøget sine indberet-
ningsopgaver. Der lægges dog med forslaget op til, at de nationale kontaktpunkter kan
modtage medfinansiering af deres kerneomkostninger gennem et tilskud fra agenturet.
Forslaget vil potentielt set også kunne have økonomiske konsekvenser for politiet pga. for-
øgede indberetningsopgaver.
Regeringen anerkender både baggrunden for og formålet med det fremsatte forslag og
stiller sig grundlæggende positiv over for forslaget.
Side 2
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0003.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 18 den 12. januar 2022 fremsat forslag til Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions Narkotikaagentur. Forslaget
er modtaget i dansk sprogversion den 24. februar 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168. Det fremgår af artikel 168, stk. 1, 3.
afsnit, at Unionen supplerer medlemsstaternes indsats for at begrænse narkotikarelate-
rede helbredsskader, herunder ved oplysning og forebyggelse, og i henhold til artikel 168,
stk. 5, kan Europa-Parlamentet og Rådet vedtage foranstaltninger, der vedrører overvåg-
ning af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trus-
ler og bekæmpelse heraf.
Et fokus på udbuddet af og markedet for narkotika understøtter en reduktion af tilgænge-
lighed og efterspørgsel i EU, således at folkesundheden i sidste ende styrkes. Narkotikafæ-
nomenets sundheds- og sikkerhedsdimensioner hænger uløseligt sammen og kan ikke be-
handles hver for sig. Derfor vurderes forslagets indhold at være omfattet af retsgrundlaget
for folkesundhed og går ikke ud over, hvad der er muligt inden for rammerne af dette rets-
grundlag.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Baggrunden for det fremsatte forslag er, at ulovlig narkotika er et komplekst sikkerheds-
og sundhedsproblem, der påvirker millioner af mennesker i EU og resten af verden. Af den
europæiske narkotikarapport 2021 fremgår det fx, at der i 2019 var mindst 5.150 overdo-
sisdødsfald i EU, og at tallet er steget støt siden 2012. Udviklingen med hensyn til antallet
af overdosisdødsfald og andre udfordringer på narkotikaområdet kræver en effektiv ind-
sats på EU-plan.
Med EU's narkotikastrategi 2021-2025, som sammen med EU's narkotikahandlingsplan
2021-2025 udgør den strategiske ramme for indsatsen på EU-plan, blev Kommissionen op-
fordret til snarest muligt at fremlægge et forslag til revision af mandatet for Det Europæi-
ske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug for at sikre, at agenturet kan
spille en større rolle i håndteringen af nuværende og fremtidige udfordringer.
På den baggrund er formålet med forslaget at revidere mandatet for Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, hvis navn samtidig foreslås æn-
dret til Den Europæiske Unions Narkotikaagentur. Revisionen skal styrke mandatet for at
sikre, at agenturet kan reagere effektivt på nye udfordringer, yde bedre støtte til med-
lemsstaterne og bidrage til udviklingen på internationalt plan.
Forslaget sigter navnlig mod at blandingsbrug , dvs. afhængighed af andre stoffer, når
disse stoffer tages sammen med ulovlige stoffer, udtrykkeligt omfattes af agenturets man-
dat, at styrke overvågnings- og trusselsvurderingskapaciteten, at oprette et netværk af la-
boratorier, der skal sikre, at alle kriminaltekniske og toksikologiske oplysninger er tilgæn-
gelige for agenturet, at styrke de nationale kontaktpunkters position for at sikre, at de kan
levere relevante data, og at give agenturet beføjelse til at udarbejde forebyggelses- og op-
lysningskampagner på EU-plan samt udsende advarsler, hvis der findes særligt farlige stof-
fer på markedet. Endelig præciserer forslaget agenturets rolle på den internationale
Side 3
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0004.png
scene. Med forslaget vil agenturets institutionelle rammer samtidig blive tilpasset Europa-
Parlamentets, Rådets og Europa-Kommissionens fælles tilgang til decentraliserede EU-
agenturer.
Hovedelementerne i den foreslåede revision af agenturets mandat er følgende:
Agenturets indsatsområde vil blive udvidet til at dække blandingsbrug, dvs.
afhængighed af andre stoffer, når disse stoffer tages sammen med ulovlige stoffer.
Ved revisionen præciseres det, hvad blandingsbrug omfatter, og under hvilke
betingelser begrebet kan anvendes. Denne begrænsede udvidelse af mandatet vil
kræve, at de nationale kontaktpunkter indberetter relevante data.
Agenturets mandat vil blive udvidet til udtrykkeligt at beskæftige sig med spørgsmål
vedrørende narkotikaudbuddet og narkotikamarkedet, da dette er en stadig vigtigere
dimension af narkotikafænomenet, og agenturet skal fuldt ud være i stand til at
håndtere denne dimension.
Agenturets overvågnings- og trusselsvurderingskapacitet vil blive styrket, og det vil
yde yderligere støtte til medlemsstaterne med henblik på at øge agenturets
gennemslagskraft over for narkotikafænomenet og dets evne til at reagere på nye
udfordringer.
Der vil blive oprettet et virtuelt laboratorium, dvs. et netværk af laboratorier
kombineret med et kompetencecenter i agenturet, for at sikre agenturet rådighed
over mere omfattende kriminaltekniske og toksikologiske oplysninger.
De nationale kontaktpunkter vil få beføjelse til at levere de relevante data til
agenturet. Den nye forordning vil fastsætte minimumskrav til deres oprettelse, som
derefter certificeres af agenturet. De nationale kontaktpunkters mandat skal afspejle
revisionen af agenturets mandat.
Agenturet vil få beføjelse til at handle på grundlag af sine analyser og udvikle
forebyggelses- og oplysningskampagner på EU-plan samt udsende advarsler, hvis der
findes særligt farlige stoffer på markedet.
Disse elementer vil blive suppleret af et styrket samarbejde med medlemsstaterne og
Unionens decentrale agenturer og organer, hvilket er af afgørende betydning, selv om
det ikke i sig selv vil kunne opfylde målene for dette initiativ.
For så vidt angår den internationale dimension, vil agenturets opgaver blive
præciseret, således at de relevante beføjelser medtages i selve mandatet.
Ud over en indholdsmæssig revision af agenturets mandat vil det fremsatte forslag også
tilpasse det til den fælles tilgang til decentraliserede EU-agenturer. Dette er endnu ikke
sket, da der ikke er foretaget nogen substansrevision af forordning (EF) nr. 1920/2006 ved-
rørende Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug siden af-
talen om den fælles tilgang i 2012. Tilpasningen til den fælles tilgang kræver, at mange be-
stemmelser vedrørende agenturets institutionelle regler og regler om dets forvaltning ud-
bygges, selv om hovedindholdet i disse bestemmelser forbliver det samme. Vedtagelsen af
disse nye regler vil bringe forvaltningen af agenturet i overensstemmelse med den seneste
lovgivning inden for spørgsmål om finansielle regler, databeskyttelse, bekæmpelse af svig
og lignende. Forslaget vil også tilpasse reglerne for agenturets forvaltning til andre decen-
trale EU-agenturers.
Side 4
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel
294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Forslaget behandles i Parlamen-
tets udvalg for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen henviser til, at en revision af agenturets mandat kræver EU-foranstaltnin-
ger, og at narkotikafænomenet berører alle europæere og er af grænseoverskridende og
multijurisdiktionel karakter, navnlig når det drejer sig om narkotikamarkeder og organise-
ret kriminalitet. Kommissionen anfører i den forbindelse, at der er mange fælles udfor-
dringer, som skal tackles på tværs af medlemsstaterne på både sundheds- og sikkerhedssi-
den, og at det ikke er muligt kun at håndtere narkotikafænomenet på nationalt eller regio-
nalt/subnationalt plan, da narkotikahandel er grænseoverskridende kriminalitet, hvortil
kommer, at organiserede kriminelle grupper, der er involveret i narkotikahandel, udnytter
de forskellige lovgivningsmæssige tilgange i medlemsstaterne. Kommissionen anfører end-
videre, at et problematisk sundheds- eller sikkerhedsmønster, der konstateres i en med-
lemsstat, meget ofte også forekommer i andre medlemsstater, og at hverken den natio-
nale lovgivning eller selv den bedste nationale praksis vil være i stand til at håndtere nar-
kotikafænomenets grænseoverskridende aspekter. På grund af denne tværnationale ka-
rakter er der efter Kommissionens opfattelse behov for en indsats på EU-plan.
Kommissionen henviser endvidere til, at det fremsatte forslag vil føre til opnåelse af en be-
tydelig EU-merværdi. Kommissionen anfører i den forbindelse, at det er i EU's interesse at
vedtage en målrettet revision af agenturets mandat, således at det kan tackle nuværende
og fremtidige udfordringer, navnlig i lyset af den nylige forværring af narkotikasituationen
i EU, der er karakteriseret ved udbredt tilgængelighed af en bred vifte af stoffer af stadig
større renhed eller styrke, og som understøttes af misbrug af innovation og teknologisk
udvikling, hvilket fører til mere komplekse anvendelsesmønstre og en stigende indvirkning
på folkesundhed og sikkerhed. Revisionen af agenturets mandat er efter Kommissionens
opfattelse en del af EU's reaktion på denne udvikling.
Kommissionen henviser herudover til, at agenturet
som den i 2018-19 foretagne evalue-
ring af Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug har vist
kan bidrage med en væsentlig merværdi, i forhold til hvis narkotikafænomenet udeluk-
kende håndteres på nationalt plan. Kommissionen anfører i den forbindelse, at mange
aspekter af narkotikafænomenet i sagens natur er grænseoverskridende og i stigende grad
globale og derfor ikke kan håndteres af en medlemsstat alene. Kommissionen anfører
endvidere, at agenturets nuværende mandat imidlertid begrænser dets indsats, den
støtte, det kan yde medlemsstaterne, og den rolle, det kan spille internationalt, og at det
forhold, at agenturets nuværende mandat fx kun i begrænset omfang dækker blandings-
brug, fører til et tab af overblik over narkotikafænomenet på EU-plan, idet de indsamlede
data er fragmenterede, eller data muligvis ikke eksisterer. Derved vil der ikke kunne sikres
den nødvendige evidensbaserede udformning af EU's politik på narkotikaområdet, som
kræver et neutralt organ til at levere faktuelle og objektive data. Efter Kommissionens op-
fattelse styrker den foreslåede målrettede revision agenturet på afgørende områder, så
det bedre kan håndtere disse fælles spørgsmål.
Kommissionen henviser endelig til, at revisionen af det nuværende mandat også vil bi-
drage til at mindske den administrative byrde for medlemsstaterne og forenkle deres ad-
ministrative procedurer. Kommissionen anfører i den forbindelse, at blandt de faktorer,
Side 5
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
der bidrager hertil, er den foreslåede strømlining og centralisering af indberetningsforplig-
telserne i medlemsstaterne gennem de nationale kontaktpunkter, overvågning af narkoti-
kamarkederne og opretholdelse af et system for tidlig varsling og narkotikavarsling, tilret-
telæggelse af uddannelse, udvikling af bedste praksis osv. Kommissionen anfører endvi-
dere, at dette vil føre til en reduktion af de administrative omkostninger i medlemssta-
terne. Desuden nævner Kommissionen, at agenturet ikke blot vil have adgang til bedre op-
lysninger til gavn for EU, men også til gavn for medlemsstaterne, idet medlemsstaterne
alene ikke vil være i stand til at indsamle og analysere data i samme omfang, fordi de en-
ten mangler viden eller ressourcer, eller fordi problemet er grænseoverskridende. Efter
Kommissionens opfattelse er sidstnævnte element også et argument for administrativ for-
enkling, da ingen medlemsstat vil kunne løse disse problemer alene, og et samarbejde
med mange lande ville medføre en stor administrativ byrde.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet de foreslåede
hovedelementer i det fremsatte forslag vurderes at kunne tilføre merværdi på både natio-
nalt og på EU-plan. Narkotikafænomenet er grænseoverskridende og kan ikke udeluk-
kende håndteres på nationalt plan. Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må
anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget lægger op til, at Den Europæiske Unions Narkotikaagentur skal beskæftige sig
med forskellige emner på narkotikaområdet. Det drejer sig om emner som fx overvågning
af narkotikasituationen, indsats mod narkotikaefterspørgslen, herunder forebyggelses-,
behandlings- og skadesreduktionsindsatsen, samt indsats mod narkotikaudbuddet, der er
reguleret i følgende regelsæt:
Sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022
Serviceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022
Straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1333 af 9. december 2019
Lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december 2019
Straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1851 af 20. september 2021
Bekendtgørelse nr. 1700 af 21. december 2010 om indberetning af lægelig
stofmisbrugsbehandling og indsats mod hepatitis C blandt stofmisbrugere
Bekendtgørelse nr. 1789 af 16. december 2015 om kommunernes indberetning til
Sundhedsdatastyrelsen om lægesamtaler i forbindelse med stofmisbrugsbehandling,
lægelig stofmisbrugsbehandling og frit valg i forbindelse med
lægeligstofmisbrugsbehandling
Bekendtgørelse nr. 1678 af 16. december 2016 om lægers indberetning om ordination
af afhængighedsskabende lægemidler som led i stofmisbrugsbehandling
Bekendtgørelse nr. 2351 af 7. december 2021 om dataindberetninger på
socialområdet
Bekendtgørelse nr. 972 af 28. juni 2016 om stofindtagelsesrum
Bekendtgørelse nr. 2446 af 12. december 2021 om euforiserende stoffer
Vejledning nr. 10375 af 28. december 2016 til læger, der behandler opioidafhængige
patienter med substitutionsmedicin
Vejledning nr. 10377 af 28. december 2016 om den lægelige behandling af misbrug af
kokain og andre centralstimulerende stoffer
Vejledning nr. 9449 af 29. juni 2020 om behandlingstilbud på det sociale
stofmisbrugsområde m.v.
Nationale retningslinjer for social stofmisbrugsbehandling (september 2020)
Side 6
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0007.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark.
Det forhold, at Den Europæiske Unions Narkotikaagentur skal beskæftige sig med forskel-
lige spørgsmål på narkotikaområdet, vil ikke have nogen umiddelbar indvirkning på de
danske regelsæt, der regulerer disse spørgsmål. Men det kan ikke udelukkes, at den støtte
fx i form af information om narkotikasituationen, som agenturet skal yde til medlemssta-
terne, vil kunne få indvirkning på regelsættene. Fx vil agenturets risikovurdering af et ny
psykoaktivt stof via en indstilling fra Sundhedsstyrelsen kunne få indvirkning på bekendt-
gørelsen om euforiserende stoffer.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil have indvirkning på agenturets budgetmæssige behov. Det skyldes merudgif-
ter forbundet med de nye opgaver, som agenturet skal løse i henhold til det reviderede
mandat. Kommissionen anslår, at den nødvendige forhøjelse af EU's bidrag til agenturet vil
udgøre i alt ca. 63 mio. EUR i resten af perioden inden for den flerårige finansielle ramme
(FFR) 2021-27, hvori der er fastsat en årlig forhøjelse på 2 pct. af EU's bidrag til agenturet.
Da Danmark betaler ca. 2 pct. af EU's udgifter, vil Danmarks andel af den nødvendige for-
højelse af EU's bidrag til agenturet udgøre i alt ca. 9,4 mio. kr. i perioden 2021-27. Ifølge
Kommissionen vil den nødvendige forhøjelse af EU's bidrag til agenturet imidlertid blive
opvejet af en kompenserende reduktion af andre udgifter inden for FFR 2021-27, hvilket
betyder, at forslaget ikke umiddelbart vil have statsfinansielle konsekvenser.
Som en afledt konsekvens af de nye opgaver, som agenturet skal løse i henhold til det revi-
derede mandat, vil Sundhedsstyrelsen som Danmarks nationale kontaktpunkt få forøget
sine indberetningsopgaver. Der lægges dog med forslaget op til, at de nationale kontakt-
punkter kan modtage medfinansiering af deres kerneomkostninger gennem et tilskud fra
agenturet. Størrelsen af medfinansieringen skal foreslås af agenturet administrerende di-
rektør, godkendes af agenturets bestyrelse, hvori alle medlemsstater er repræsenteret, og
revideres regelmæssigt. Der vil være tale om fortsættelse af den allerede eksisterende
medfinansieringsordning, men ordningen vil som noget nyt have et direkte ophæng i for-
ordningen. Forslaget vil potentielt set også kunne have økonomiske konsekvenser for poli-
tiet, da politiet
på samme måde som Sundhedsstyrelsen
vil få forøget sine indberet-
ningsopgaver som følge af det øgede fokus i agenturet på narkotikamarkedet, organiseret
kriminalitet og narkotikaudbuddet. Det er ikke på nuværende grundlag muligt at skønne
nærmere over de økonomiske konsekvenser for politiet.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter,
skal afholdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens bestemmelser
herom.
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forordningen forventes overordnet at kunne bidrage til at styrke indsatsen
mod narkotika og vil dermed bidrage til en forøgelse af beskyttelsesniveaet i Danmark og i
EU generelt.
Side 7
kom (2022) 0018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Den Europæiske Unions Narkotikaagentur
2576896_0008.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål samt hos civil-
samfundsorganisationerne Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Gadejuristen og Sten-
broens Jurister, der ikke er repræsenteret i specialudvalget. Der er indkommet høringssvar
fra Lægeforeningen, som ikke har bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede den 13. januar 2022 det fremsatte forslag i den relevante
rådsarbejdsgruppe, som den 2.-3. februar 2022 indledte forhandlingerne herom.
Generelt har medlemsstaterne været positive over for forslaget. Emnemæssigt har for-
handlingerne navnlig kredset om finansieringen, herunder konsekvenserne for EU-budget-
tet og de nationale kontaktpunkter, agenturets beføjelse til at udarbejde forebyggelses-
og oplysningskampagner på EU-plan samt de nationale kontaktpunkters certificering og
rolle.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig grundlæggende positiv over for det fremsatte forslag.
Regeringen støtter således både baggrunden for og formålet med forslaget, og regeringen
vurderer, at revisionen af agenturets mandat vil kunne sikre, at agenturet kan reagere ef-
fektivt på nye udfordringer, yde bedre støtte til medlemsstaterne og bidrage til udviklin-
gen på internationalt plan. Regeringen er dog umiddelbart skeptisk over for, at agenturet
som foreslået af Kommissionen skal have beføjelse til at udarbejde forebyggelses- og op-
lysningskampagner på EU-plan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg til en tidlig orientering den 22. marts
2022, og den 24. marts 2022 er der oversendt et grund- og nærhedsnotat.
Side 8