Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0050 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
JTEU, sagsnr.: 2021-7060
Den 22. februar 2022
Kommissionens forslag til ændring af forordninger om EU’s digitale covidcertifikat samt
anvendelse for tredjelandsstatsborgere, der lovligt bor eller opholder sig på
medlemsstaternes område
SAMLENOTAT
a) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2021/953 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-
19-vaccinations-, test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale covidcertifikat)
for at lette fri
bevægelighed under covid-19-pandemien (EØS-relevant tekst) .....................................................2
b) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-
19-vaccinations-, test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale covidcertifikat) for så vidt angår
tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område under
covid-19-pandemien .........................................................................................................................6
1
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
2531549_0002.png
a) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2021/953 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable
covid-19-vaccinations-, test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale covidcertifikat) for at
lette fri bevægelighed under covid-19-pandemien (EØS-relevant tekst)
KOM(2022) 50
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 3. februar 2022 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2021/953 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-vaccinations,
test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale covidcertifikat) for at lette fri bevægelighed under covid-19-pandemien.
Forslaget blev oversendt i dansk sprogversion den 14. februar 2022.
Forslaget har til formål at forlænge anvendelsen af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat
med 12 måneder
samt foretage mindre tilpasninger heri. Baggrunden for at forlænge forordningen, som udløber den 30. juni 2022, er
fortsat at understøtte unionsborgeres frie bevægelighed, idet forordningen sikrer en gensidig anerkendelse af
medlemslandenes covid-19-certifikater i forbindelse med indrejse, da det ikke kan udelukkes, at visse medlemslande
også efter sommeren 2022 vil kræve dokumentation for covid-19-vaccination, -test eller
–restitution
som
indrejsebetingelse. Der lægges op til hurtig vedtagelse med henblik på at skabe klarhed inden forordningens udløb
den 30. juni 2022.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, der midlertidigt opretholder et eksisterende, vellykket system, der
sikrer unionsborgere mulighed for at dokumentere deres covid-19-status i egne og andre europæiske lande. Det vil
som hidtil være op til medlemslandene selv at beslutte, hvorvidt man vil stille krav om coronapas ifm. indrejse eller
andre aktiviteter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 3. februar fremsat forslag om ændring af
forordningen om EU’s digitale
covidcertifikat (KOM(2022) 50 af 3. februar 2022 om ændring af forordning (EU) 2021/953 om en ramme
for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater
for at lette fri bevægelighed under covid-19-pandemien).
Forslaget er oversendt til Rådet den 14. februar 2022 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 21, stk. 2 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Det er ambitionen, at ændringsforordningen vedtages i god tid inden den 30. juni 2022, hvor forordningen
udløber. Det kræver hurtig behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at forlænge forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat
og samtidig ændre visse
bestemmelser heri.
EU’s digitale covidcertifikat
letter den frie bevægelighed, idet borgerne får udstedt
interoperable og gensidigt anerkendte covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater, som de kan
benytte som dokumentation for deres COVID-19-status, når de rejser mellem europæiske lande.
Forslaget indeholder følgende fire ændringer af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat:
2
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
Forlængelse af anvendelsen af forordningen
Den nuværende forordning om
EU’s digitale covidcertifikat
udløber automatisk den 30. juni 2022. Med
forslaget forlænges gyldigheden af forordningen med yderligere 12 måneder indtil 30. juni 2023.
I lyset af den nuværende epidemiologiske situation, vurderer Kommissionen ikke, at det kan udelukkes, at
der kan være medlemsstater, der ser behov for fortsat at kræve, at unionsborgerne, som udøver deres ret
til fri bevægelighed, skal kunne fremvise dokumentation for covid-19-vaccination, -test eller
–restitution
efter den 30. juni 2022. Ifølge Kommissionen er det vigtigt at undgå, at unionsborgere og deres
familiemedlemmer fratages muligheden for at gøre brug af EU’s digitale covidcertifikat, som er en effektiv,
sikker og privatlivsbevarende måde at bevise sin covid-19-status på, hvis der efter den 30. juni 2022 af
hensyn til folkesundheden stadig gælder visse restriktioner for den frie bevægelighed.
Kommissionen foreslår at begrænse forlængelsen til 12 måneder, da alle restriktioner for den frie
bevægelighed for personer inden for Unionen, som er indført for at begrænse spredningen af COVID-19,
bør ophæves, så snart den epidemiologiske situation tillader det.
I forslaget understreges, at forlængelsen ikke betyder, at medlemslande skal opretholde eller indføre
restriktioner for den frie bevægelighed. Det vil fortsat være op til medlemslandene at beslutte, om
indrejsende skal fremvise gyldigt coronapas.
Udvidelse af listen over antigentest
Kommissionen foreslår at udvide listen over antigentest, således at den omfatter andre typer godkendte
antigentests, der udføres i et laboratorium, og ikke kun hurtige antigentest, som giver resultater på under
30 minutter. Indtil videre er det fortsat kun antigentest baseret på hals- og næsepodninger, som er
godkendte, hvorfor fx testtyper, der udelukkende er baseret på spytprøver ikke er på listen over godkendte
antigentest.
Antal vaccinedoser
Kommissionen foreslår at det præciseres, at medlemslandene ved udstedelse af vaccinationscertifikater skal
angive det samlede antal doser, som indehaveren har fået, uanset i hvilken medlemsstat, de er blevet givet.
Dette med henblik på at sikre, at det faktiske samlede antal doser vises korrekt.
Udstedelse af covid-19-certifikater til personer, der er del af kliniske forsøg
Kommissionen foreslår, at det præciseres, at der er mulighed for, at EU’s digitale covidcertifikat
kan
udstedes til personer, som deltager i kliniske forsøg med covid-19-vacciner, og at sådanne certifikater
kan
accepteres af andre medlemsstater med henblik på at fravige restriktioner for den frie bevægelighed.
Kommissionen kan anmode Udvalget for Sundhedssikkerhed, ECDC eller EMA om at udarbejde
vejledning for accept af covid-19-vacciner, som indgår i kliniske forsøg.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at forlænge anvendelsen af forordning (EU) 2021/953
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene alene.
Ifølge Kommissionen vil manglende handling på EU-plan medføre, at forordning (EU) 2021/953 ophører
med at finde anvendelse, herunder retsgrundlaget for at anvende tillidsrammen for EU’s digitale
covidcertifikat. Derudover vurderer Kommissionen, at unionsborgere og deres familiemedlemmer ikke
længere vil have ret til at modtage interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater.
Endelig vil medlemsstaterne ifølge Kommissionen ikke længere være forpligtet til at acceptere EU’s digitale
3
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
covidcertifikat, når de fritager personer, som kan dokumentere en bestemt covid-19-status, for
restriktioner.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse for udlændinge,
der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at personen ikke bør
have ophold her i landet. Det følger endvidere af udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder
anvendelse på udlændinge omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller har bopæl i nærmere angivne lande, skal
fremvise dokumentation for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
at de skal lade sig undersøge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at
de skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et sygehus.
Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der fastsætter regler for test og
isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse
med håndtering af COVID-19).
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget indebærer visse økonomiske
konsekvenser i form af afledte nationale udgifter til løbende drift og vedligeholdelse af de nuværende
tekniske løsninger mhp. at sikre interoperabilitet mellem det danske coronapassystem og det
fælleseuropæiske system.
Kommissionen lægger op til, at der i EU-budgettet samlet afsættes ca. 52 mio. kr. (7 mio. euro) i alt fordelt
på 2022 og 2023 i forpligtelser og betalinger. Beløbet dækker både dette forslag og KOM (2022) 55.
Midlerne finansieres fuldt ud via omprioritering.
Forslagene vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget
ventes fortsat at bidrage til øget rejseaktivitet på tværs af medlemslandene.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder rejserestriktioner, som følge af
COVID-19 fortsat er overladt til medlemslandene.
Forslaget vurderes foreløbigt at have statsfinansielle konsekvenser på et niveau under 10 mio. kr. i alt i
perioden 2022 og 2023. Konsolidering af udgifter udestår dog. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter
som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom. Såfremt dette ikke er muligt forelægges der sag herom for
regeringens økonomiudvalg.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en forlængelse af anvendelsen af forordning
(EU) 2021/953 samt de foreslåede øvrige tilpasninger heri.
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
4
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag, da en forlængelse af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat
kan understøtte rejseaktiviteten på tværs af de europæiske grænser. Forslaget
berører ikke medlemslandenes adgang til at indføre eller ophæve rejserestriktioner i form af krav om
coronapas eller lignende. Fra dansk side vil der blive arbejdet for, at der indsættes mulighed for at gensøge
behovet for forordningen før udløbet af de foreslåede 12 måneder, hvis udviklingen tilsiger dette.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forordningen om etablering af et europæisk coronapas-system (EU) 2021/953 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 6. april 2021. Ændringsforslaget har ikke tidligere været forelagt
for udvalget.
5
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
2531549_0006.png
b) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable
covid-19-vaccinations-, test-
og restitutionscertifikater (EU’s digitale covidcertifikat) for
så vidt angår tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på
medlemsstaternes område under covid-19-pandemien
KOM(2022) 55
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 3. februar 2022 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-vaccinations-
, test- og restitutionscertifikater
(EU’s digitale covidcertifikat)
for så vidt angår tredjelandsstatsborgere, der lovligt
opholder sig eller bor på medlemsstaternes område under covid-19-pandemien. Forslaget blev oversendt i dansk
sprogversion den 17. februar 2022.
Forslaget har til formål at sikre, at den foreslåede forlængelse samt tilpasninger i forslaget til
ændring af EU’s
digitale covidcertifikat (Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning om en ramme for
udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater for at lette fri
bevægelighed under covid-19-pandemien) også finder anvendelse for tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig
eller bor på medlemsstaternes område under covid-19-pandemien og dermed kan få udstedt covidcertifikater (ændring
af forordning (EU) 2021/954)
Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengen-reglerne. Danmark skal
derfor inden seks måneder efter en evt. vedtagelse beslutte, om Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og
dermed være bundet på mellemstatsligt grundlag. Regeringen er positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2022) 55 af 3. februar 2022 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets om ændring af forordning (EU) 2021/954 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af
interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater
(EU’s digitale
covidcertifikat) for så
vidt angår tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område under
covid-19-pandemien. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i Traktaten om
den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forslaget er oversendt til Rådet den 17. februar 2022 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) vedrørende grænsekontrol ved de ydre grænser. Da forslaget
således er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, er forslaget omfattet af retsforbeholdet,
hvorfor Danmark i henhold til protokol nr. 22 til Lissabontraktaten om Danmarks stilling ikke deltager i
vedtagelsen af forslaget, ligesom forslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da
forordningen imidlertid udbygger Schengen-reglerne, skal Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om
Danmarks stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil
gennemføre forordningen i dansk ret.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at Kommissionens forslag af 3. februar 2022 om ændring af forordningen
om
EU’s digitale covidcertifikat tillige finder anvendelse
for forordning (EU) 2021/954, som sikrer, at
tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område under covid-19-
6
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
pandemien omfattes af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat.
Der henvises til grund- og
nærhedsnotat herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at forlænge anvendelsen af forordning (EU) 2021/954
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene alene, idet manglende handling på EU-plan ifølge
Kommissionen vil medføre, at forordning (EU) 2021/954 ophører med at finde anvendelse og resultere i
at tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig eller bor på medlemsstaternes område og der har ret til
at rejse til andre medlemsstater i henhold til EU-retten, ikke længere vil kunne anmode om og anvende
interoperable covid-19-vaccinations-, test- og restitutionscertifikater.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse for udlændinge,
der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at personen ikke bør
have ophold her i landet. Det følger endvidere af udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder
anvendelse på udlændinge omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller har bopæl i nærmere angivne lande, skal
fremvise dokumentation for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
at de skal lade sig undersøge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at
de skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et sygehus.
Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der fastsætter regler for test og
isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse
med håndtering af COVID-19).
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, da
der alene er tale om en udvidelse af personkredsen ift. hovedforslaget om ændring af forordningen om
EU’s digitale covidcertifikat
(KOM(2022) 50).
Forslagene vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget
fortsat ventes at bidrage til øget rejseaktivitet på tværs af medlemslandene.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af rejserestriktioner som følge af COVID-19 fortsat er overladt til
medlemslandene.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en forlængelse af forordning (EU) 2021/954.
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
7
kom (2022) 0050 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's digitale covidcertifikat (coronapas)
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag om, at tredjelandsstatsborgere med lovligt
ophold eller bopæl i EU fortsat omfattes
af forordningen om EU’s digitale covidcertifikat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Ændringsforslaget har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalget. Forordning
(EU) 2021/954 har den 6. april 2021 været forelagt udvalget til orientering.
8