Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0150 Bilag 1
Offentligt
2588978_0001.png
Den 3. juni 2022
MIM 56-22
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
KOM(2022)150
Resume
Kommissionen har den 5. april 2022 fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fluorholdige drivhusgasser (F-gasser). Forslaget, der forelå i en dansk
sprogversion den 9. maj 2022, erstatter den eksisterende F-gas forordning fra 2014.
Forordningen har til formål at begrænse udledningen af F-gasser og leverer herigennem
et vigtigt bidrag til at EU kan opfylde sine styrkede klimamål for 2030 i henhold til Paris-
aftalen om klimagasser og Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget, som
også regulerer F-gasser. Det centrale element i forslaget består i at fremskynde
nedtrapningen af mængden af HFC-gasser, der lovligt kan markedsføres. Producenter og
importører vil fremover fortsat kunne søge om at få tildelt kvoter af denne faldende
mængde. For at forebygge misbrug og hamstring af kvoterne forslås det, at der skal betales
et gebyr til Kommissionen i forbindelse med tildelingen af kvoter. Gebyret udgør ca. 22
DKK pr ton CO2 ækvivalenter.
Forslaget indfører derudover yderligere
markedsføringsforbud mod - og grænser for den maksimale klimapåvirkning af den
fluorholdige drivhusgas indeholdt i - forskellige typer af udstyr. Kommissionen ønsker
desuden med forslaget at få tillagt beføjelser til at vedtage delegerede retsakter på en
række nye områder, herunder vedr. genvinding af F-gasser, tildeling af kvoter til
producenter og importører af HFC-gasser og vedrørende overvågning af illegal handel
med F-gasser. Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, ej heller væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget vurderes at have en positiv til neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment og støtter behovet for en yderligere
begrænsning i udledningen af F-gasser i overensstemmelse med de konkrete initiativer,
Kommissionen foreslår. Kommissionens forslag indebærer dog tillige at medlemsstaternes
kompetente myndigheder skal kunne pålægge administrative straffe, herunder
administrative bøder for overtrædelse af forordningen. Det er centralt for regeringen, at
Danmark med forslaget ikke forpligtes til at skulle indføre administrative bøder, idet
administrative bøder giver anledning til forfatningsretlige betænkeligheder.
1. Status
Kommissionen sendte den 5. april 2022 det ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har
hjemmel i TEUF artikel 192, stk.1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter bestemmelserne om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
Fax 33 32 22 28
• CVR
25798376
• EAN
(drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019
[email protected]
www.mst.dk
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
2588978_0002.png
Forslaget forelå i en dansk udgave den 9. maj 2022.
2. Formål og indhold
Fluorholdige gasser (herefter F-gasser) er kraftige drivhusgasser. Deres globale
opvarmnings potentiale (herefter GWP) er op til 23.000 gange stærkere end CO
2
. F-gasser
bruges bl.a. i køle- og luftkonditioneringsudstyr, i isoleringsskum og i
brandbekæmpelsessystemer. Det drejer sig især om den gruppe af F-gasser, der benævnes
HFC-gasser (HydroFluoroCarboner). Udledning sker hovedsaglig under brug eller på
grund af lækage under drift og bortskaffelse af udstyr, der indeholder F-gasser.
Kommissionens forudgående undersøgelser peger på, at F-gasser i mange tilfælde vil
kunne erstattes med alternativer eller teknologier, der er sikre og mindst lige så
energieffektive, og som medfører en meget mindre påvirkning af klimaet.
Kommissionen har to hovedmål med forslaget. Det første er at få reduceret udslippet af F-
gasser i EU og dermed bidrage til at opfylde EU's klimamålsætning. Det andet hovedmål
er, at sikre at EU opfylder Montrealprotokollens forpligtelser med hensyn til HFC-gasser.
Derudover søger forslaget at sikre en effektiv kontrol og håndhævelse, og at forhindre
udslip af F-gasser fra udstyr under anvendelsen og ved udrangering.
Kommissionens forslag går i hovedtræk ud på trinvist yderligere at begrænse udbuddet af
de vigtigste F-gasser (HFC-gasserne) på det indre marked sådan, at den tilgængelige
mængde i 2048 er nede på ca. 2,5% sammenlignet med mængden, der var tilgængelig i
2015. Mængden er i dag allerede reduceret til 45% af den oprindelige mængde. Samtidig
indføres der forbud mod ny markedsføring af forskellige typer produkter og udstyr, der
indeholder F-gasser. Endelig skal forslaget forhindre udslip fra eksisterende udstyr ved at
der indføres yderligere kontrol med udstyret samt krav om bedre servicering og genvinding
af gasserne, før udstyret bliver til affald. Forslaget bygger på den eksisterende forordning
og opretholder langt størstedelen af dens bestemmelser.
Nye krav i forslaget sammenlignet med den gældende forordning
Nedenfor følger en mere detaljeret gennemgang af de nye krav, som Kommissionens
forslag indeholder.
Begrænsning af markedsføring
Den vigtigste ændring er en yderligere nedtrapning af udbuddet af HFC-gasser i EU. Målet
i den eksisterende forordning er, at mængden i 2030 skal være nede på 21 % af den
mængde, der blev solgt i 2015 beregnet som CO
2
ækvivalenter. Med det nye forslag
fremskyndes nedtrapningen og endemålet, der skal nås i 2048 er væsentligt lavere end det
gældende. Forskellen er skitseret i nedestående tabel:
År
2015
2016-
2017
93
2018-
2020
63
2021-
2023
45
2024-
2026
31
23,6
2027-
2029
24
10
2030-
2032
21
5,2
2033-
2035
21
4,8
2036-
2038
21
3,8
2039-
2041
21
3,5
2042-
2044
21
3,1
2045-
2047
21
2,7
2048-
21
2,4
gældende 100
Forslag
1
)
1
): omregnet til % i forhold til 2015
Nedtrapningen af markedsføringen af HFC-gasser gennemføres i form af en kvoteordning,
hvor virksomheder, der ønsker at markedsføre HFC-gasser eller produkter, der indeholder
2
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
2588978_0003.png
F-gasser kan ansøge Kommissionen om at få tildelt kvoter. Det eksisterende system til
uddeling af den tilgængelige mængde af HFC-gasser bibeholdes. Dog vil Kommissionen
opkræve et gebyr svarende til ca. 22 DKK pr kvote af 1 ton CO2 eq. Provenuet fra gebyret
skal i overensstemmelse med artikel 21 stk.5 i
EU’s
finansforordning 2018/1046 bruges
til at dække Kommissionens udgifter i forbindelse med administrationen af
kvoteordningen. Eventuelle overskydende midler skal indgå i
EU’s
generelle budget.
Kvoteordningen er fælles for hele EU, der sker således ikke nogen fordeling mellem
medlemsstaterne. Enkelte anvendelser af HFC-gasser er undtaget fra kvoteordningen. Det
gælder f. eks anvendelsen som kemisk råstof, hvor HFC-gasserne bliver omdannet kemisk,
og derfor ikke længere har nogen skadelig klimaeffekt. Også militære anvendelser er
undtaget.
I den nuværende lovgivning er der en mindstegrænse således af import af en mængde HFC,
der svarer til minde end 100 t CO2 eq ikke er omfatte af kvotesystemet. Denne
mindstegrænse foreslås ophævet for gasser i bulk, men dog ikke for gasser indeholdt i
udstyr.
Begrænsning af produktion af HFC’er
For produktion af HFC-gasser er der i Montrealprotokollen individuelle krav om reduktion
for de enkelte medlemsstater. Der er derfor i Forordningen fastsat reduktionsforpligtelser
for de enkelte producenter af HFC-gasser. Der sker ingen produktion af HFC-gasser i
Danmark.
Stoffer, produkter og udstyr
Der forslås indført en række yderligere forbud mod markedsføring af visse typer af udstyr
med indhold af F-gasser.
De vigtigste er beskrevet i tabellen nedenfor.
Overblik over nye markedsføringsrestriktioner
Produkter og udstyr
Selvstændige køleanlæg eller selvstændigt køleudstyr,
som indeholder fluorholdige drivhusgasser med et
GWP på 150 eller derover.
Elektriske koblingsanlæg op til 24 kV
Elektriske koblingsanlæg, 24 -52 kV
Elektriske koblingsanlæg, 52
145 kV
Elektriske koblingsanlæg over 145 kV
Dato for forbud
1. januar 2025
1. januar 2026 for alle F-gasser med en GWP på 2000
eller derover
1. januar 2030 for alle F-gasser med en GWP på 2000
eller derover
1. januar 2028 for alle F-gasser med en GWP på 2000
eller derover
1. januar 2031 for alle F-gasser med en GWP på 2000
eller derover
Lækagekontrol, journalføring og mærkning
Reglerne for lækagekontrol, journalføring og mærkning er blevet udvidet, således at
reglerne også omfatter en række ny-udviklede F-gasser, som har en mindre effekt på
klimaet end de tidligere omfattede HFC-gasser, men som kan have andre miljøskadelige
effekter.
Uddannelse og autorisation
3
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
Kommissionen foreslår, at uddannelsen i håndtering af kølemidler også skal omfatte de
ovenfornævnte ny-udviklede F-gasser og andre ikke fluorholdige alternativer.
Genvinding og destruktion
Kravene til genvinding og destruktion er blevet udvidet, således at også visse typer af
isolations-skum med et indhold af F-gasser er blevet omfattet.
Emissionsdata
Det foreslås, at indsamlingen af emissionsdata bør ske via et centralt elektronisk register
hvor dette er passende.
Regler om told- og markedskontrol
Kommissionen vil effektivisere det eksisterende import/eksport-licenssystem således at
toldmyndighederne - ved at benytte det fælles elektroniske EU-dataudvekslingssystem
(European Union Single Window Environment for Customs) - på stedet kan kontrollere
de nødvendige licenser. Kommissionen foreslår derfor også specifikke regler for hvilke
oplysninger, der skal præsenteres for toldmyndighederne af de virksomheder, der ønsker
at importere/eksportere F-gasser eller udstyr med et indhold af F-gasser. I tilfælde af
ulovlig import skal told- eller kontrolmyndighederne konfiskere F-gassen eller udstyret,
som ikke må reeksporteres.
Strafbestemmelser
Forslaget stiller krav til medlemsstaterne om at indføre regler om straf for overtrædelse af
forordningen. Herudover stilles krav om, at de kompetente myndigheder kan pålægge
passende administrative straffe, herunder administrative bøder.
Nye delegeret beføjelser
For at tage hensyn til den teknologiske udvikling og udviklingen på markeder, som berøres
af forslaget, og for at sikre overholdelsen af internationale aftaler foreslår Kommissionen,
at de skal have mandat til at ændre forordningen på 5 forskellige områder ved nye
delegerede retsakter. Delegerede retsakter indebærer, at Kommissionen forholdsvis hurtigt
kan foretage ændringer i forordningen. Kommissionen foreslår, at retten til at udstede de
delegerede retsakter skal tillægges den for en tidsubegrænset periode. Nedenfor følger en
kort beskrivelse af de 5 nye foreslåede beføjelser i den rækkefølge de forekommer i
forslaget.
Genvinding.
Artikel 8 handler om genvinding, dvs. indsamling og opbevaring af F-gasser
fra produkter, udstyr eller beholdere i forbindelse med vedligeholdelse eller servicering
eller inden bortskaffelse. Kommissionen foreslår, at den skal have beføjelse til - på
baggrund af udviklingen i de tekniske og økonomiske muligheder - at udvide den liste over
udstyr og produkter, der er omfattet af kravet om genvinding.
Kvotetildelinger.
Artikel 17 handler om fastsættelsen af referenceværdier og tildeling af
kvoter. Hvert tredje år foretager Kommissionen en genberegning af referenceværdien.
Kommissionen tildeler kvoter til producenter og importører for hvert år fra og med 2015
ved hjælp af kvotetildelingsordningen, som er fastsat i bilag VIII. Kommissionen foreslår,
at den skal have beføjelse til at ændre mekanismen til genberegning af referenceværdierne
samt ændre eller udbygge kvotetildelingsordningen i bilag VIII for at hindre alvorlige
4
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
forstyrrelser i markedet for HFC-gasser eller hvis tildeling af kvoter har uønskede eller
uforudsete effekter.
Overvågning af illegal handel.
Kommissionen ønsker i artikel 24 at få beføjelse til at
vedtage regler om overvågning af illegal handel med F-gasser.
Handel med stater, der ikke er omfattet af montrealprotokollen.
Artikel 25
implementerer Montrealprotokollens regler, som forbyder handel med HFC-gasser med
stater, der ikke er omfattet af protokollen eller, som ikke opfylder dens forpligtelser.
Kommissionen forslår at den skal have kompetence til at vedtage delegerede retsakter, som
i overensstemmelse med tekniske guidelines fra Montrealprotokollen forbyder import af
udstyr og produkter, der er fremstillet ved hjælp af HFC-gasser.
Revision.
Kommssionen foreslår, at den skal have beføjelse til at ajourføre bilag I, II, III
og IV på grundlag af ny videnskabelig viden, beskrevet i rapporter fra FNs Klimapanel
eller fra Montrealprotokollens videnskabelige ekspert panel.
Nye gennemførelsesbeføjelser
Kommissionen foreslår, at de på 6 nye områder skal have gennemførelsesbeføjelser for at
sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forslaget. Gennemførelsesretsakter
vedtages i komiteprocedure med deltagelse af medlemsstaterne. Nedenfor følger en
beskrivelse af indholdet af de nye foreslåede beføjelser. Alle gennemførelsesretsakter
foreslås vedtaget efter undersøgelsesproceduren.
Forebyggelse af udledninger.
Artikel 4 indeholder bl.a. en bestemmelse om, at F-gasser
kun må markedsføres, hvis det kan dokumenteres, at der ikke i forbindelse med
produktionen sker udslip af et meget klimaskadeligt biprodukt (denne bestemmelse findes
også i den gældende forordning). Kommssionen ønsker at kunne fastsætte formatet for
hvorledes denne dokumentation skal udformes ved en gennemførelsesretsakt.
Uddannelse og autorisation.
I henhold til artikel 10 skal Medlemsstaterne sikre
udannelses og certificeringsprogrammer for personer, der arbejder med F-gasser (Findes
også i den gældende forordning) Kommissionen foreslår i artikel 5, at de kan fastlægge
nærmere krav til de nødvendige kvalifikationer og certifikater ved hjælp af
gennemførelsesretsakter.
Tilladelse til produktion af HFC-gasser.
I artikel 14 fastsættes hvorledes, produktionen
af HFC-gasser skal aftrappes fremover. Kommissionen foreslår, at de skal have
kompetence til at fordele mængden af producerede HFC-gasser til de virksomheder, der
allerede producerer HFC-gasser på basis af deres historiske produktion ved hjælp af
gennemførelsesretsakter. Kommissionen foreslår endvidere, at de på opfordring fra en
kompetent myndighed skal have ret til at omfordele produktionen mellem virksomheder
indenfor den pågældende medlemsstat, sålænge den samlede produktion ikke øges.
Betingelser for kvotetildeling.
For at undgå spekulation i kvoterne fastsat efter artikel 17,
bestemmer artikel 18 at kun virksomheder, der opfylder en række betingelser
–herunder,
at de er registrerede i EU, og at de historisk har beskæftiget sig med kemikalier
kan få
5
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
2588978_0006.png
tildelt kvoter. Kommissionen ønsker at kunne fastsætte yderligere betingelser hvis
nødvendigt, for at forhindre misbrug af kvoteordningen via gennemførselsretsakter.
F-gas portalen.
For at håndtere kvotesystemet skal Kommissionen i henhold til artikel 20
oprette et elektronisk system, hvor virksomheder kan søge om og registrere oplysninger
om kvoter. Kommissionen ønsker at kunne ændre på udformningen af F-gas portalen via
gennemførelsesretsakter, for at sikre at den fungerer formålstjensligt.
Handel med stater, der ikke er omfattet af montrealprotokollen.
Artikel 25
implementerer Montrealprotokollens regler, som forbyder handel med HFC-gasser med
stater, der ikke er omfattet af protokollen eller, som ikke opfylder dens forpligtelser. Disse
regler kan dog i specifikke tilfælde fraviges efter konkrete beslutninger truffet af
montrealprotokollens parter. Kommissionen ønsker at kunne implementere sådanne
beslutninger via gennemførelsesretsakter.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
forslaget er med til at bekæmpe klimaforandringer, der er et grænseoverskridende problem.
De enkelte Medlemsstater kan ikke løse problemerne med klimaforandinger alene.
Endvidere påpeger Kommissionen, at forslaget er relevant for det indre markeds funktion,
fordi det indeholder bestemmelser om forbud mod markedsføring og anvendelse af
produkter og udstyr, der indeholder F-gasser. Forslaget bygger på gældende EU-regler og
fokuserer bl.a. på, at styrke nogle af dem for at forbedre medlemsstaternes gennemførelse
og håndhævelse af forordningen.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. konsekvenser for Danmark
Der gøres opmærksom på, at der er tale om foreløbige vurderinger, og at Folketinget i et
revideret grundnotat snarest vil blive oplyst om Regeringens mere konsoliderede
vurderinger af forslagets konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordninger har direkte virkning og skal ikke afspejles i hverken en lov eller
bekendtgørelse.
Danmark har siden 2002 haft nationale regler om F-gasser i form af Bekendtgørelse om
regulering af visse industrielle drivhusgasser. Bekendtgørelsen forventes også at kunne
opretholdes efter ikrafttrædelse af den reviderede forordning, da forordningen kun
fastsætter minimumsregler. Da bekendtgørelsen på mange måder er strammere end de
6
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
2588978_0007.png
forslåede EU regler vil effekten i Danmark af den revidere forordning generelt være
beskeden.
Når forslaget er færdigforhandlet, skal der udstedes en bekendtgørelse om at tilsyn og
kontrol vedrørende forordningen henlægges til Miljøstyrelsen.
Forslaget indeholder i artikel 31 krav om, at medlemsstaterne skal sikre, at de kompetente
myndighed kan udstede administrative bøder. En sådan forpligtigelse til at indføre
administrative bøder, giver imidlertid anledning til forfatningsretlige betænkeligheder.
Dette skyldes, at grundlovens § 3 om magtens tredeling antages at indebære, at
lovgivningsmagten ikke i almindelighed kan henlægge behandlingen af strafferetlige
bødesager til administrative myndigheder.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen vurderer, at forslaget på længere sigt vil have en meget beskeden positiv
erhvervsøkonomisk effekt som følge af energibesparelser.
Kommissionen vurderer, at de erhvervsadministrative omkostninger vil være lave, og at
der på nogen områder vil være besparelser som følge af enklere ansøgningsprocedurer og
dokumentationskrav.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlige eller væsentlige konsekvenser
for EU’s budget.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget vil have en positiv til neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet
i Danmark. Brugen af de omfattede HFC gasser er stort set allerede forbudt i Danmark,
men der findes dog stadig anvendelser som er undtaget i danske regler. Som følge af
markedsudviklingen under nedtrapningen kan alternativer også blive mere rentable for
disse anvendelser, og det forventes på sigt at færre danske virksomheder, som følge af
nedtrapningen af HFC-gasserne, vil benytte sig af undtagelserne i den danske
bekendtgørelse.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 6. april 2022 til 196 interessenter. Der er ved
høringsfristens udløb den 20. april 2022 modtaget høringssvar fra følgende 4
høringsparter: Danfoss, Dansk Køl & Varme, Green Power Denmark og Intelligent Energi.
Derudover har 3M fra Bruxelles fremsendt en generel erklæring om Kommissionens
forslag.
Et notat om forslaget har endnu ikke været forelagt EU miljø-specialudvalget. Folketinget
vil i et revideret grundnotat blive orienteret om resultatet af specialudvalgshøringen.
Bemærkningerne er opdelt efter emne.
7
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
Generelle bemærkninger
Dansk Køl & Varme ser positivt på formålet om yderligere at nedbringe forbruget af F-
gasser. De finder det afgørende at udfasningen sker i en takt, der afspejler det
markedsmæssige mulige, at forbud og restriktioner er veldefinerede og entydige og i
overensstemmelse med de produkter, der findes på markedet og endelig, at der er en
effektiv håndhævelse. Danfoss anser F-gasforordningen for at være et af de mest effektive
redskaber til at nedbringe udledningen af drivhusgasser. I relation til varmepumper
bemærkes det, at der allerede for mange anvendelser findes tilgængelige alternativer.
Intelligent Energi er bekymrede for om varmepumpe producenterne kan håndtere de øgede
krav til uddannelse og gennerelle skærpede krav.
Definitioner
Dansk Køl & Varme mener at en række definitioner bør gøres mere entydige. Det drejer
sig bl. a. om ”hermetisk forseglet”, ”genvinding” og ”installation”. Også Danfoss savner
klare definitioner især vedrørende forskellige typer af udstyr omfattet af forbud eller
begrænsninger i bilag IV.
Nedtrapningen
Dansk Køl & Varme bifalder den fremskyndede nedtrapning af kvoterne, medens Danfoss
mener at der kan være en risiko for at udviklingen af alternativer ikke kan følge med.
Stoffer, produkter og udstyr
Ud over spørgsmålene til definitioner af forskellige typer af udstyr i bilag IV støtter
Danfoss et forbud om supermarkedsanlæg og har forslag til yderligere begrænsninger for
varmepumper og ”chillere”.
Green Power Denmark er bekymret for om hvorvidt det er
praktisk muligt at udfase elektriske koblingsanlæg med svovlhexafluorid i den hast, som
forudsættes i bilag IV. I den forbindelse nævnes det dog som positivt at der er mulighed
for via gennemførselsretsakter at udsætte de konkrete slutdatoer i bilag IV. 3M bemærker
i deres kommentarer, at de producerer et alternativ til svovlhexafluorid, som dog også har
en relativ høj klimapåvirkning, og som derfor vil blive ramt af markedsføringsreglerne i
bilag IV. De mener at de foreslåede regler vil begrænse konkurrencen og innovationen i
EU. Dansk Køl & Varme er usikre på om markedsføringsforbuddene i bilag IV også
gælder for udstyr der skal reeksporteres. De er kritiske overfor at der ikke er indført et krav
om opbevaring af dokumentation i forbindelse med salg af udstyr med HFC-gasser.
Håndhævelse og kontrol
Dansk Køl & Varme hilser det velkomment, at der er lagt op til mere effektiv kontrol og
håndhævelse herunder indførelsen af muligheden for at udstede administrative bøder.
Journalføring emissionsdata
Dansk Køl & Varme støtter, at der etableres et centralt register over alle køleanlæg.
Genvinding og destruktion
Dansk Køl & Varme finder det problematisk, at det muligvis ikke længere vil være muligt
i forbindelse med servicering og reparation af køleanlæg, at aftappe kølemiddel for at
genfylde det på køleanlægget så snart reparationen er overstået.
8
kom (2022) 0150 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat forordning om fluorholdige drivhusgasser samt ophævelse af forordning 517/2014
2588978_0009.png
Uddannelse og autorisation
Dansk Køl & Varme udtrykker bekymring for om certifikater udstedt efter den gældende
forordning fortsat vil være gældende fremover. Denne bekymring deles af Green Power
Denmark.
7. Forhandlingssituationen
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke påbegyndt.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser kommissionens forslag velkomment og støtter behovet for en yderligere
regulering af F-gasser. Regeringen mener, at det er vigtigt at nedbringe udslippet af F-
gasser målt i CO2 ækvivalenter.
Det er vigtigt for regeringen, at det danske beskyttelsesniveau ikke svækkes, og regeringen
anser det som en fordel, hvis EU-reglerne kommer op på niveau med den danske
regulering.
Det er centralt for regeringen, at Danmark med forslaget ikke forpligtes til at skulle indføre
administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til forfatningsretlige
betænkeligheder.
Det er regeringens vurdering, at forslaget om øremærkning af provenu fra kvoteordningen
de facto tilsidesætter de horisontale regler omkring medlemslandenes EU-bidrag. Det er
generelt den danske holdning, at finansieringen af EU-udgifter skal afholdes over EU-
budgettet og de horisontale regler herfor, så det følger princippet om budgettets enhed.
Dette sikrer øget transparens om finansieringen af fælles europæiske tiltag og en rimelig
byrdefordeling ift. landenes finansieringsandel.
I forbindelse med kommissionens lancering af revisionsprocessen, der har
ledt frem til det fremlagte forslag, blev medlemsstater og andre interessenter
inviteret til at fremsætte ønsker til den reviderede forordning. I Danmarks
henvendelse i december 2020 nævntes følgene punkter som vigtige for
Danmark:
Overensstemmelse med forpligtelserne i Montrealprotokollen,
at et hul i kvotereglerne som muliggjorde omgåelse af importreglerne
blev lukket,
at kvoterne ikke blev uddelt gratis, men uddelt til en pris, der afspejler
deres værdi
krav om opbevaring af dokumentation i forbindelse med salg af udstyr
med HFC-gasser
Bortset fra det sidste punkt er de øvrige ønsker helt eller delvist
imødekommet i det fremsendte forslag.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9