Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0189 Bilag 1
Offentligt
2590938_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-
ning (EU) 2018/1806 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsbor-
gere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen
over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (Kuwait, Qatar)
KOM(2022) 189 endelig
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
1. Resumé
Kommissionen har den 27. april 2022 fremsat forslag om visumfritagelse for stats-
borgere fra Kuwait og Qatar. Formålet er at styrke de overordnede forbindelser mel-
lem EU og Golfstaterne. Forslaget er et skridt i retningen af større regional sammen-
hæng i Golfregionen og mulig visumfritagelse for alle Golfstaterne, hvor alene De
Forenede Arabiske Emirater i øjeblikket nyder visumfrihed til EU. Forslaget vurderes
ikke at have lovgivningsmæssige eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Nærhedsprincippet vurderes overholdt. Fra dansk side vurderer man, at visumfrita-
gelse for tredjelande generelt samt for Kuwait og Qatar skal overvejes nøje med
behørig hensyntagen til relevante kriterier, og at de nærmere drøftelser i EU-regi
ikke bør hastes igennem.
2. Baggrund
Kommissionen har den 27. april 2022 fremsat forslag om visumfritagelse for stats-
borgere fra Kuwait og Qatar.
Hvilke tredjelande, der er henholdsvis visumpligtige og visumfritagne, reguleres af
forordning (EU) 2018/1806 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis stats-
borgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen
over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(”visumforordnin-
gen”).
Vurderingen af de henholdsvis visumpligtige og visumfritagne er individuel på
grundlag af forskellige kriterier, herunder ulovlig indvandring, offentlig orden og
sikkerhed, økonomiske fordele, navnlig turisme og udenrigshandel, Unionens eks-
terne forbindelser med tredjelandet, grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder og konsekvenserne af regional sammenhæng og gensidighed.
Hjemmelsgrundlaget
Danmark deltager fuldt ud i vedtagelse af ændring af visumforordningen, som lige-
ledes er bindende for og finder anvendelse i Danmark.
Side
1/4
7. juni 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
kom (2022) 0189 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visum ved passage af de ydre grænser for tredjelande (Kuwait og Qatar)
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 77, stk. 2, litra a, i traktaten om Den Europæ-
iske Unions funktionsmåde (TEUF). Forslaget til forordning udgør en udvikling af
Schengenreglerne.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som
bilag til traktaten om TEUF, deltager Danmark ikke i vedtagelse af foranstaltninger,
der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Danmark. I medfør af artikel 6 finder artikel 1 og 2 dog ikke anvendelse
på foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgere skal være i be-
siddelse af visum ved passage af medlemsstaternes ydre grænser, eller foranstalt-
ninger vedrørende en ensartet udformning af visa.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at styrke de overordnede forbindelser mellem EU og
Golfstaterne og er i overensstemmelse med EU's bestræbelser på at skabe et solidt,
mere strategisk, omfattende og multisektorielt partnerskab med Golfregionen.
Visumfrihed til EU spiller en central rolle med hensyn til at fremme partnerskabet
med tredjelande af hensyn til mellemfolkelige kontakter og styrker de allerede
tætte politiske, økonomiske, forskningsmæssige, uddannelsesmæssige, kulturelle
og samfundsmæssige udvekslinger.
Kommissionen fremfører, at forslaget kan være til gavn for EU's økonomi, især for
turistindustrien, og argumenterer for, at forslaget kan styrke de positive tendenser
i Kuwait og Qatar med hensyn til fremskridt og reformer for så vidt angår grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder.
Forslaget lægger op til visumfritagelse for statsborgere fra Kuwait og Qatar. Forsla-
get indebærer en ændring af visumforordningen, hvor Kuwait og Qatar overføres
fra bilag I (visumpligtige lande) til bilag II (visumfritagne lande). Herved fritages
statsborgere fra Kuwait og Qatar for kravet om at være i besiddelse af et visum ved
passage af medlemsstaternes ydre grænser med henblik på ophold på højst 90 dage
inden for en periode på 180 dage.
Som led i deres argumentation for forslaget anfører Kommissionen, at Kuwait og
Qatar udgør en lav risiko ift. irregulær migration og har øget samarbejdet med EU
om sikkerhedsspørgsmål og udsteder biometriske pas. Kommissionen argumente-
rer dertil for, at Kuwait og Qatar er økonomiske partnere og har været samarbejds-
partnere for EU, bl.a. i forbindelse med håndteringen af de seneste kriser, herunder
repatrieringen af EU-borgere og vaccinationsbestræbelserne i forbindelse med co-
vid-19-pandemien og for Qatar ifm. evakueringen af EU-borgere via Doha efter Tali-
bans magtovertagelse i Afghanistan. Kommissionen anfører ift. Kuwait, at landet
har ydet finansiel støtte og foretaget mæglingsbestræbelser med henblik på at lette
Side
2/4
kom (2022) 0189 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visum ved passage af de ydre grænser for tredjelande (Kuwait og Qatar)
2590938_0003.png
den humanitære bistand under krigen i Syrien, at Kuwait har hjulpet ifm. håndte-
ringen af hybride trusler mod Europa og i forbindelse med den russiske aggression
mod Ukraine og konsekvenserne heraf, hvad angår energiforsyning og global mo-
bilisering til støtte for FN's charter. Kommissionen anfører dertil, at landene på
trods af fortsatte udfordringer med menneskerettighederne, har foretaget visse
samfundsmæssige omstillinger, f.eks. inden for kvinders rettigheder.
Forslaget er et skridt i retningen af større regional sammenhæng i Golfregionen,
efter at De Forenede Arabiske Emirater som den eneste af Golfstaterne blev visum-
fritaget i 2014. EU vil fortsat samarbejde med de Golfstater, der er interesseret i
visumfri indrejse i EU, med henblik på fuld regional sammenhæng og visumfrita-
gelse for alle Golfstaterne.
Derudover vil Kommissionen stræbe efter at vedtage gunstigere regler for udste-
delse af visa til flere indrejser med lang gyldighed (op til 5 år).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til nedenstående:
”Medlemsstaterne
kan ikke handle enkeltvis for at nå det politiske mål.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret, da ændringer af
forordningen finder direkte anvendelse i dansk ret på tidspunktet for ikrafttrædel-
sen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil alene
være behov for at ændre visumbekendtgørelsen, jf. herved bekendtgørelse nr. 419
af 4. april 2022 om udlændinges adgang til Danmark på grundlag af visum, idet Ku-
wait og Qatar aktuelt fremgår af bekendtgørelsens bilag 2 om hovedgrupper af vi-
sumpligtige tredjelande og regioner.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser
Det bemærkes dog, at der som følge af implementeringen af EU-systemet vedrø-
rende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) vil være økonomiske konsekven-
ser forbundet med forslaget, da forslaget medfører en udvidelse af gruppen af de
Side
3/4
kom (2022) 0189 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om visum ved passage af de ydre grænser for tredjelande (Kuwait og Qatar)
lande, der vil være omfattet af ETIAS. Merudgifterne afhænger også af, om forsla-
get træder i kraft før eller efter ikrafttrædelsen af ETIAS. Det bemærkes, at afledte
nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministe-
riers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
(SPAIS) den 2. juni 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side vurderer man, at visumfritagelse for tredjelande generelt samt for
Kuwait og Qatar skal overvejes nøje med behørig hensyntagen til relevante krite-
rier, og at de nærmere drøftelser i EU-regi ikke bør hastes igennem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4