Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0211 Bilag 1
Offentligt
2596286_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
20. juni 2022
2022-3577
Kommissionens meddelelse om en bered-
skabsplan for transport
KOM(2022) 211
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 23. maj 2022 sin meddelelse om en
beredskabsplan for transport.
I meddelelsen opstiller Kommissionen en værktøjskasse med i alt
10 konkrete initiativer, der skal medvirke til at styrke unionens
modstandsdygtighed over for enhver form for fremtidig trans-
portkrise.
Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige, økono-
miske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen bakker op om Kommissionens fokus på større mod-
tandsdygtighed og bedre koordination mellem medlemslandene
under kriser, hvilket blandt andet covid-19-pandemien viste et ty-
deligt behov for.
Regeringen byder de 10 initiativer velkommen og er tilfredse med,
at Kommissionen først efter nøje overvejelser og konsekvensana-
lyser vil lægge op til tilpasning af EU’s transportlovgivning til kri-
sesituationer. I den forbindelse bør Kommissionen sikre, at sik-
kerhed og forbrugerrettigheder opretholdes under krisesituatio-
ner.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 23. maj 2022 sin medde-
lelse om en beredskabsplan for transport. Meddelelsen kommer ef-
ter en periode, hvor EU's transportsektor de seneste to år er blevet
hårdt ramt af to alvorlige kriser i form af hhv. covid-19-pandemien
og Ruslands militære aggression mod Ukraine. Særligt covid-19-
pandemien havde store konsekvenser for transportsektoren, hvor
manglende europæisk koordinering af nationale foranstaltninger
for at imødegå pandemien havde en negativ påvirkning af konnek-
tiviteten på tværs af EU.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0002.png
Side 2/20
I Rådskonklusioner af 28. oktober 2020 om politiske overvejelser
om en beredskabsplan for den europæiske godstransportsektor i
tilfælde af en pandemi og andre større kriser
1
, opfordrede Rådet
Kommissionen til at udarbejde en europæisk beredskabsplan for
godstransport i tilfælde af pandemier og andre større kriser, lige-
som Strategien for bæredygtig og intelligent mobilitet
2
fastsatte, at
Kommissionen skulle udarbejde en kriseberedskabsplan for at
sikre kontinuitet og koordination i transportsektoren. Kommissio-
nens meddelelse er udformet på grundlag af de erfaringer, der er
gjort, og de initiativer, der er taget under covid-19-pandemien, så-
som meddelelsen om grønne baner
3
, retningslinjerne for søfa-
rende
4
og Omnibus-forordningen
5
, der indfører midlertidige trans-
portforanstaltninger.
Planen udgør endvidere et af målene under "Flagskib 8
Styrkelse
af det indre marked" (foranstaltning 58) i strategien for bæredygtig
og intelligent mobilitet. Den supplerer foranstaltning 56, som går
ud på at vurdere covid-19-pandemiens indvirkning på transport-
forbindelserne og konkurrencen på det indre marked. Beredskabs-
planen fokuserer på transportsektoren, mens Kommissionen vil
behandle de bredere spørgsmål om fri bevægelighed for varer, tje-
nesteydelser og personer på EU's indre marked og tilgængelighe-
den af produkter og tjenesteydelser i det kommende nødinstru-
ment for det indre marked
6
.
3. Formål og Indhold
Kommissionens formål med meddelelsen er at foreslå og samle en
værktøjskasse af initiativer til håndtering af enhver form for trans-
portkrise. Ifølge Kommissionen bør initiativer til at håndtere trans-
portkriser altid overholde følgende beredskabsprincipper:
ST 12391/20 af 28. Oktober 2020
COM(2020) 789 final af 9. december 2020
3
C(2020) 1897 af 24. marts 2020
4
C(2020) 3100 af 14. april 2020
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/698 af 25.
maj 2020 om særlige og midlertidige foranstaltninger i lyset af covid-
19-udbruddet vedrørende fornyelse eller forlængelse af visse certifika-
ter, licenser og godkendelser eller tilladelser samt udsættelse af visse
periodiske kontroller og efteruddannelser inden for visse områder af
transportlovgivningen (EUT L 165 af 27.5.2020, s. 10).
6
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/ini-
tiatives/13181-Single-market-new-EU-instrument-to-guarantee-func-
tioning-of-single-market-during-emergencies_da
1
2
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0003.png
Side 3/20
I.
Proportionalitetsprincippet:
Der bør indføres foran-
staltninger, så transport af varer eller personer kun be-
grænses som en sidste udvej. Alle foranstaltninger skal
være behørigt begrundede, evidensbaserede og forholds-
mæssige, være ledsaget af regelmæssig overvågning og re-
vision og hurtig rapportering, være midlertidige og ophæ-
ves hurtigst muligt.
Ikke-forskelsbehandling:
Foranstaltningerne bør ikke
give anledning til urimelig forskelsbehandling på grundlag
af nationalitet, varers oprindelse eller forskelsbehandling
mellem forskellige transportformer eller transporterede va-
rer. De bør ligeledes sikre ikke-forskelsbehandling af trans-
portarbejdere og passagerer.
Koordinering:
Alle foranstaltninger bør koordineres med
transportmyndighederne gennem netværket af nationale
kontaktpunkter inden for transport. Der bør etableres
kommunikationskanaler mellem netværket, EU og interna-
tionale horisontale krisestyringsfora.
Gennemsigtighed, kommunikation og dialog:
Alle
foranstaltninger bør formidles klart og tydeligt til de be-
rørte interessenter, inden de træder i kraft, drøftes med
dem og om nødvendigt tilpasses. Der bør foregå en løbende
dialog med interessenter, herunder internationale part-
nere.
Sammenhæng med EU's politik:
Nationale og lokale
foranstaltninger, der skader det fælles europæiske trans-
portområdes funktion, skal undgås. Når der er indført
transportrelaterede beredskabsforanstaltninger på EU-
plan, bør de relevante myndigheder straks ophæve de nati-
onale foranstaltninger.
Transportsystemets integritet:
Foranstaltninger til
løsning af problemer inden for én transportform bør tage
hensyn til og gøre fuld brug af alle transportformer.
Omsorg for passagerer med særlige behov:
Der bør
udvises særlig opmærksomhed over for behovene hos pas-
sagerer og grupper af passagerer i sårbare situationer.
Omsorg for transportarbejdere:
Transportarbejdere
bør have sikre og hensigtsmæssige arbejdsvilkår.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0004.png
Side 4/20
Konkret foreslår Kommissionen en værktøjskasse med 10 foran-
staltninger til at styrke transportsektorens kriseberedskab og ind-
satskapacitet. Alle disse 10 foranstaltninger bør anvendes i over-
ensstemmelse med ovennævnte beredskabsprincipper.
1. Tilpasning af EU's transportlovgivning til krisesituationer
Kommissionen ønsker, hvor det er relevant, at indføre bestemmel-
ser i EU’s transportlovgivning, der gør dem bedre egnet til at hånd-
tere større kriser. Disse bestemmelser bør dog ikke føre til unødige
undtagelser fra anvendelsen af EU-retten. Det bør derfor nøje over-
vejes, om sådanne bestemmelser bør indføres i forbindelse med
ændring eller vedtagelse af en bestemt forordning eller et bestemt
direktiv. Der bør foretages konsekvensanalyser for at vurdere, om
der er behov for nødklausuler, og hvordan de bør udformes. F.eks.
vil Kommissionen analysere, om det er hensigtsmæssigt midlerti-
digt at gøre anvendelsen af vejtransportreglerne om kørselsrestrik-
tioner og køretider mere fleksibel og samtidig værne om transport-
sikkerheden. Disse permanente bestemmelser kan afspejle de mid-
lertidige foranstaltninger, der er indført som reaktion på covid-19-
krisen, såsom dem, der blev indført under Omnibus I
7
og II
8
.
2. Sikring af tilstrækkelig støtte til transportsektoren
Ifølge Kommissionen hænger styrkelsen af transportsektorens ro-
busthed nøje sammen med forbedringer i konnektiviteten og bære-
dygtigheden af EU's transportsystem. Kommissionen vil derfor
fortsat nøje følge og støtte gennemførelsen af genopretnings- og re-
siliensfaciliteten, som vil bidrage til at gøre transportsektoren mere
robust for alle transportformer, og som medlemsstaterne planlæg-
ger at afsætte betydelige dele af til transportsektoren.
For at kunne reagere hurtigt på fremtidige kriser bør Kommissio-
nen og medlemsstaterne dog kunne mobilisere andre midler, hvis
det er relevant, afhængigt af krisens art. En mulighed kan være
økonomisk bistand ved midlertidig fritagelse for betalingsforplig-
telser, ligesom behovet for midlertidig statsstøtte vil blive analyse-
ret fra sag til sag.
3. Opnåelse af fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser og per-
soner
7
8
Forordning (EU) 2020/698 af 25. maj 2020
Forordning (EU) 2021/267 af 16. februar 2021
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0005.png
Side 5/20
Kommissionen ønsker, at systemet med grønne baner, som det lyk-
kedes at indføre under covid-19-pandemien, skal kunne reaktive-
res, når det er nødvendigt for at håndtere nye kriser, der berører
EU’s transportsektor.
Dette for at minimere kontroller, screeninger
og andre formaliteter ved de nationale grænser, når medlemslan-
dene som en sidste udvej har indført midlertidig grænsekontrol ved
de interne grænser. I praksis skal de grønne baner medvirke til, at
der maksimalt er 15 minutters ventetid ved unionens interne græn-
seovergange.
Kommissionen planlægger ligeledes at foreslå et nødinstrument for
det indre marked i 2022. Det skal samlet set skabe en ramme for
gennemførelsen af kriseberedskabsforanstaltninger, der så vidt
muligt sikrer fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser og perso-
ner, tilgængelighed af produkter og tjenesteydelser samt gennem-
sigtighed og koordinering. Ydermere opfordrer Kommissionen
medlemsstaterne til at overveje at ophæve alle restriktioner for ad-
gang til vejnettet på deres område for at lette vejgodstransporten
og den nødvendige frie bevægelighed for transportarbejdere, lige-
som man også fortsat bør anerkende certifikatet for internationale
transportarbejdere, der udfører grænseoverskridende tjenester,
som foreslået i bilag 3 til meddelelsen om grønne baner
9
.
Desuden mener Kommissionen, at hvis der opstår en krise sva-
rende til covid-19, bør Kommissionen og medlemsstaterne bygge
videre på erfaringerne med at udvikle en fælles model for digitale
kontaktopsporingsformularer i EU
10
og en platform for udveksling
af passageroplysninger med henblik på grænseoverskridende kon-
taktopsporing.
4. Håndtering af flygtningestrømme og hjemsendelse af stran-
dede passagerer og transportarbejdere
For at håndtere flygtningestrømme og hjemsendelser bedst muligt
opfordrer Kommissionen medlemsstater med ambassader eller
konsulater i lande uden for EU til at øge deres konsulære krisebe-
redskab gennem lokale beredskabsplaner.
C(2020) 1897 af 24. marts 2020
Gennemførelsesafgørelse 2021/858 og gennemførelsesafgørelse
2021/1212 fastlægger retsgrundlaget for udveksling af oplysninger om
smittede passagerer og eksponerede personer med henblik på grænse-
overskridende kontaktopsporing.
9
10
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0006.png
Side 6/20
Ligeledes bør medlemsstaterne ifølge Kommissionen oprette tran-
sitkorridorer for private chauffører og deres passagerer (uanset de-
res nationalitet), der hjemsendes. Medlemsstaterne bør derudover
også sikre, at mindst én lufthavn i deres land kan anvendes til
hjemsendelse af borgere og internationale nødhjælpsflyvninger.
Medlemsstaterne bør ydermere hjælpe tredjelandsstatsborgere,
der ankommer fra konfliktområder eller andre kriseramte områ-
der, herunder hjælpe dem med at rejse videre. Dette kan omfatte
etablering af modtagefaciliteter og sikre transitkorridorer, midler-
tidig fravigelse af specifikke krav (f.eks. transittilladelser) og gen-
nemførelse af grænsekontrol på et sikkert sted væk fra grænsen for
at undgå, at der dannes lange køer.
Endelig bør medlemsstaterne ifølge Kommissionen gøre en målret-
tet indsats og integrere hensynet til handicappede i alle oven-
nævnte foranstaltninger.
5. Sikring af et minimum af transportforbindelser og beskyttelse
af passagerer
Når transporttjenester er under pres, er det ifølge Kommissionen
vigtigt, at der er tilstrækkelig offentlig kollektiv trafik i og mellem
byer og regioner. Kommissionen opfordrer i den forbindelse med-
lemsstaterne til at overveje procedurer for hastetildeling af kon-
trakter om offentlige tjenesteydelser for kollektiv transport eller
ændring af eksisterende kontrakter for at opfylde offentlighedens
rejsebehov under krisetider.
I forlængelse af ovenstående opfordrer Kommissionen ligeledes re-
gionale og lokale transportmyndigheder til at øge deres beredskab,
så de er mere modstandsdygtige over for nødsituationer og kriser.
Dette forventes også at blive afspejlet i en henstilling fra Kommis-
sionen om planer for bæredygtig bytrafik, der er planlagt i 2022, li-
gesom man også arbejder med sikkerhed og modstandsdygtighed i
Kommissionens forslag til ny TEN-T-forordning.
Endelig vil Kommissionen undersøge muligheden for at gennem-
føre lovgivningsinitiativer, der kan beskytte passagerer mod risi-
koen for en likviditetskrise eller insolvens blandt transportvirk-
somheder, hvilket er situationer, der ofte kan indtrække under en
krise.
6. Udveksling af transportoplysninger
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0007.png
Side 7/20
Ifølge Kommissionen er udveksling af oplysninger mellem de vig-
tigste transportaktører afgørende for at opretholde mobiliteten un-
der kriser. Kommissionen, medlemsstaternes myndigheder, EU-
agenturer, andre EU-institutioner, transportvirksomheder, passa-
gerer, transportarbejdere, virksomheder samt transportorganisati-
oner og -sammenslutninger bør derfor dele og have adgang til
ajourførte oplysninger, så de kan løse problemer i fællesskab.
Hvis vigtige kommunikationssystemer angribes, bør der etableres
alternative systemer og backupsystemer fra myndighedernes side i
de enkelte medlemsstater for at sikre en effektiv kommunikation
mellem interessenterne. Kommissionen vil derfor overveje alterna-
tive måder at kommunikere og indsamle oplysninger på for at give
adgang til realtidsoplysninger, hvis de sædvanlige kanaler afbry-
des.
7. Øget koordinering af transportpolitikken
Kommissionen ønsker fortsat, at netværket af nationale kontakt-
punkter inden for transport
11
skal være i centrum af drøftelserne
om transportkriser. Ifølge Kommissionen vil det bidrage til at for-
hindre parallel beslutningstagning og gøre det muligt at reagere
hurtigt og håndtere særlige transportforhold i et forum, der har
teknisk viden om sektoren.
På den baggrund ønsker Kommissionen at styrke sin og netværkets
rolle ved at gøre det til et mere permanent netværk, som har et
større udvalg af opgaver og kan reagere hurtigt, når det viser sig
nødvendigt. Netværket bør ifølge Kommissionen fortsat arbejde
fleksibelt og uformelt for at kunne reagere hurtigt på en krise, der
forårsager varige og alvorlige forstyrrelser i EU's transportsystem.
Netværket bør tjene som et forum for drøftelse, gennemførelse og
deaktivering af beredskabsforanstaltninger. Kommissionen vil fort-
sat lede netværket, hvor den vil sikre informationsstrømmen mel-
lem netværket, IPCR
12
, andre rådsgrupper samt EU-fora og inter-
nationale fora. Det er ligeledes tiltænkt, at netværket skal deltage i
beredskabstests, når det er relevant.
8. Styrkelse af cybersikkerhed
Kommissionen vil intensivere cybersikkerhedssamarbejdet med
Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur (EASA), Det
11
12
Transportministeriet repræsenterer Danmark i netværket.
Rådets integrerede ordning for politisk kriserespons
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0008.png
Side 8/20
Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA), EU's Jernbane-
agentur (ERA), Den Europæiske Unions Agentur for den Operatio-
nelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Fri-
hed, Sikkerhed og Retfærdighed og ENISA. EU's nuværende luft-
farts- og søfartslovgivning forpligter myndigheder og interessenter
til at foretage risikovurderinger, der identificerer kritiske data og
systemer og etablerer passende foranstaltninger til imødegåelse af
eventuelle resterende risici. Disse foranstaltninger bør videreud-
vikles for at forbedre cyberbevidsthed, cyberrobusthed, uddannelse
og informationsudveksling.
I sit parallelle forslag til revision af direktivet om net- og informati-
onssikkerhed
13
foreslår Kommissionen endvidere at styrke robust-
heden og beredskabet ved at kræve, at organisationer, herunder or-
ganisationer i transportsektoren, indfører foranstaltninger til sik-
ring af kontinuitet og varetagelse af krisestyring. Endelig vil Kom-
missionen fortsat samarbejde med internationale partnere om at
opbygge et forsvar mod cybertruslen.
9. Afprøvning af beredskabet for transport
Kommissionen foreslår sammen med relevante agenturer og aktø-
rer at gennemføre beredskabstest- og øvelser for at vurdere krise-
beredskabet i overensstemmelse med værktøjskassen i Kommissio-
nens meddelelse om beredskabsplan for transport. Disse bered-
skabsøvelser bør ifølge Kommissionen integreres i Kommissionens
generelle krisestyringssystem og så vidt muligt indgå i eksisterende
EU-øvelser for at maksimere input og resultater.
Ifølge Kommissionen vil de erfaringer, der kan opnås i forbindelse
med disse beredskabsøvelser gavne transportindustrien og myn-
dighederne, når de udarbejder deres egne beredskabsplaner. Net-
værket af nationale kontaktpunkter for transport vil ligeledes
kunne erfaringsudveksle fra disse beredskabsøvelser.
10. Samarbejde med internationale partnere
Enhver krise, der påvirker EU's transportsystem, kan have en glo-
bal dimension. Ifølge Kommissionen har Covid-19-pandemien og
Ruslands invasion af Ukraine understreget vigtigheden af gennem
transportfællesskabet at samarbejde med Vestbalkan, så de grønne
baner kan fungere effektivt uden for EU, og vigtigheden af at ud-
vide TEN-T-nettet. Kommissionen og EU’s Udenrigstjeneste vil
13
COM(2020) 823 final 16. december 2020
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0009.png
Side 9/20
fortsat arbejde for at fremme kriseberedskabet i alle relevante in-
ternationale fora og organisationer såsom Organisationen for In-
ternational Civil Luftfart (ICAO) og Den Internationale Søfartsor-
ganisatio (IMO). Den planlagte ændring af Schengengrænsekodek-
sen for at strømline proceduren for vedtagelse af ikkevæsentlige
rejserestriktioner fremhæver desuden behovet for at have et godt
samarbejde med tredjelande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke økonomiske konsekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse har ikke øvrige konsekvenser eller ind-
virkning på beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i EU-special-
udvalget for Transport den 25. maj med frist den 15. juni.
Dansk Erhverv
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0010.png
Side 10/20
Dansk Erhverv støtter op om Kommissionens meddelelse om en
beredskabsplan for transport.
Det er en vigtig samfundsopgave at opretholde mobiliteten, forsy-
ningssikkerheden og adgangen til kritisk infrastruktur i en krisesi-
tuation, da det er en grundlæggende forudsætning for samfundets
basale funktion.
Covid-19-pandemien og krigen i Ukraine illustrerer meget klart be-
hovet for en fælles EU-indsats for at imødegå større kriser, herun-
der på transportområdet.
Kommissionens meddelelse er derfor en vigtigt ramme og styrings-
redskab for fremtidige kriser på transportområdet. De fremlagte
beredskabsprincipper og forslag til værktøjskasse med foranstalt-
ninger til at styrke transportsektorens kriseberedskab er overord-
net set fornuftige og balancerede, og Dansk Erhverv bakker op om
dem.
Transportsektoren bliver meget hårdt ramt, når landene indfører
ukoordinerede nationale foranstaltninger, der hæmmer den græn-
seoverskridende transport. Det skal derfor undgås, og i stedet er
det afgørende, at initiativer og tiltag i videst mulig omfang koordi-
neres og udgår fra EU. Initiativet om ”green lanes” var eksempelvis
afgørende for at opretholde godstransporten i Europa under pan-
demien.
Selv i en krisesituation
er det afgørende at værne om EU’s grund-
læggende værdier om fri bevægelighed. Alle begrænsninger må
være velbegrundet og koordineret, ligesom det er vigtigt, at de er
ikke-diskriminerende og proportionale, bl.a. af hensyn til forsy-
ningssikkerheden, kritiske transportarbejdere og grænsearbejderes
mulighed for at krydse grænserne. Særligt i grænseregioner, hvor
der er en høj grad af integration på fx arbejdsmarkedet på tværs af
landene, er det vigtigt.
Under covid-19-pandemien indførte flere medlemsstater kontakt-
opsporingsformularer og andre erklæringer (f.eks. sundhedserklæ-
ringer, erklæringer om indrejse på et område) på en ukoordineret
måde. Særligt på luftfartsområdet var der krav og restriktioner,
som medførte store og unødvendige ulemper og forvirring for de
rejsende. Det vil lette byrderne for de enkelte rejsende, hvis ansva-
ret for eksempelvis at indgive diverse indrejseformularer o.lign. til
myndighederne ligger hos luftfartsselskaberne i det omfang, de al-
lerede ligger inde med oplysningerne. Store byrder på de enkelte
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0011.png
Side 11/20
rejsende er en hæmmende faktor for at genrejse mobiliteten, der er
afgørende for forretningslivet og turismen.
Under pandemien blev der introduceret en række restriktioner og
foranstaltninger for at dæmme op for udbruddet og udbredelsen af
virus, der begrænsede internationale og indenlandske rejser (fx
grænselukninger, karantæne, test mv.). Dette har i sagens natur
haft store samfundsmæssige og personlige omkostninger. Fremti-
dige rejserestriktioner bør være sundhedsmæssigt og videnskabe-
ligt funderet. Under covid-19-krisen har dette i flere tilfælde des-
værre vist sig ikke at være tilfældet. Flere undersøgelser om effek-
ten af restriktioner på inddæmning af Omikron fra Storbritannien,
Italien og Finland påviser således, at de indførte testkrav forud for
afgang med fly til disse lande ikke havde en nævneværdig effekt
sammenlignet med, hvis der ikke havde været disse restriktioner.
Effekten var således en mindre forsinkelse af udbredt samfunds-
smitte, men intet effektivt stop. Tilsvarende ville indførelse af disse
restriktioner på selve dagen, hvor Omikron blev detekteret i Sydaf-
rika heller ikke have haft anden effekt end en forsinkelse af ud-
bredt samfundssmitte.
Dansk Erhverv er derfor meget tilfreds med proportionalitetsprin-
cippet som et bærende princip for Kommissionens beredskabsplan,
hvori det understreges, at alle foranstaltninger skal være behørigt
begrundede, evidensbaserede og forholdsmæssiges og håber, at der
fremadrettet bliver taget udgangspunkt i gældende undersøgelser
på området som nævnt ovenfor.
Danske Havne
Danske Havne vil gerne påpege, at de danske erhvervshavne udgør
kritisk infrastruktur og er afgørende for at opretholde af forsy-
ningssikkerhed ligesom de spiller en helt central rolle i den igang-
værende transition mod produktion og transport af bæredygtig
energi.
Endvidere er det i tilknytning til cybersikkerhed vigtigt at frem-
hæve, at også havnene i kraft af deres funktion er mål for cyber-
trusler og cyberangreb.
Danske Rederier
Vi noterer os, at forslaget ser på transportsektoren forstået bredt,
herunder søfart, samt at der som eksempler på kriser beredskabs-
plan for transport skal kunne dække nævnes COVID-19, krigen i
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0012.png
Side 12/20
Ukraine og cybertruslen. Vi har nedenstående bemærkninger til
forslaget, og vores bemærkninger har primært et maritimt afsæt:
I forbindelse med COVID-19 pandemien oplevede transportsekto-
ren i forbindelse med grænsekrydsninger udfordringer når de en-
kelte EU-lande havde forskellige nationale restriktioner. Selvom
der fra myndighedernes side var fokus på at opretholde forsynings-
sikkerheden med de ”grønne baner” på land, så oplevede færgere-
derierne (ro-pax)
på de ”blå grænser”, at det forretningsmæssige
grundlag blev udfordret, når restriktioner blev indført med meget
kort varsel og ramte deres passagertransport. Derfor blev kompen-
sationsordninger også budt velkomne.
I lighed med, at det i forslaget anbefales at der i de nationale be-
redskabsplaner indgår ”grønne baner” på land, bør der også være
fokus på opretholdelse af en smidig godstransport via de ”blå
grænser”.
Med hensyn til cybersikkerhed, så er det vigtigt, som det også næv-
nes i forslaget, at Kommissionen arbejder tæt sammen med Den
Internationale Søfartsorganisation (IMO). I den forbindelse er det
vigtigt at huske, at handelsskibene ofte indgår i en global forsy-
ningskæde, som ikke er begrænset til Europa.
Under COVID-19 oplevede mange rederier som særligt benytter
besætningsmedlemmer fra ikke EU-lande store udfordringer med
at få gennemført deres besætningsskift. I flere tilfælde betød re-
striktioner og lukkede grænser at besætningsmedlemmerne i lange
perioder ikke kunne blive afløst eller havde mulighed for at komme
i land. Derfor kan Danske Rederier kun støtte forslaget om, at sam-
arbejdet mellem alle interessenter styrkes. Det skal dog også be-
mærkes, at vi savner en løsning på et af de uoverstigelige proble-
mer vi oplevede under COVID-19, nemlig udstedelse af Schengen
Visa. Det er muligvis noget der adresseres et andet sted, men vi ser
gerne et specifikt EU initiativ på dette punkt.
DI Transport
DI Transport har modtaget ovennævnte meddelelse fra EU-Kom-
missionen med forslag til en beredskabsplan for transport i høring.
DI Transport finder, at meddelelsen er et hensigtsmæssigt og for-
nuftigt initiativ set i lyset af den igangværende krise i Ukraine og
Covid-19
pandemien, der for begges vedkommende har ramt EU’s
transportsektor hårdt.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0013.png
Side 13/20
EU-Kommissionen har med meddelelsen fremlagt en righoldig
værktøjskasse til håndtering af alle tænkelige transportkriser. DI
Transport støtter, at meddelelsen favner så bredt.
Håndteringen af Covid-19 krisen viste hvor vigtig koordinering
mellem EU-landene er, herunder etableringen af Green Lanes, og
endvidere, at kommunikation mellem de nationale kontaktpunkter
var afgørende for at holde forsyningskæderne intakte. Det er afgø-
rende, at sikre den fri bevægelighed for varer, gods, tjenesteydelser
og personer, som er grundlaget for EU’s funktion.
DI Transport støtter de enkelte punkter (værktøjer) i meddelelsen,
men bemærker, at en meddelelse jo ikke i sig selv har retsvirkning,
hvorfor det imødeses at Kommissionen lovgivningsmæssigt skub-
ber på for at gøre EU’s transportsektor mere robust –
både via de
igangværende sager som fremhæves i meddelelsens konklusion og
via nye initiativer.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Erhvervsflyvningens Sammenslutning kan tilslutte sig forslagene
til en øget beredskabsplanlægning og har ikke bemærkninger til
forslaget.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk velkommer Europa-Kommissionens forslag
til en beredskabsplan for transport. De seneste års kriser har vist,
at beredskabsplaner ikke blot er nyttige, men også yderst nødven-
dige for at kunne håndtere eksterne og akut opståede forstyrrelser i
EU's transportsystem og gøre det mere robust for fremtiden. Vi
imødeser i den forbindelse Kommissionens fokus på bedre koordi-
nation af nationale foranstaltninger og reduktion af reaktionstiden,
samt det øgede fokus på afprøvning af beredskabet for transport.
For så vidt angår økonomisk bistand og støtte, som reaktion på
fremtidige kriser, lægger vi fra Forbrugerrådet Tænk vægt på, at så-
danne ordninger indeholder grønne krav, som kan være med til at
understøtte den grønne omstilling af transportsektoren i en mere
bæredygtig retning.
Vi finder det positivt, at man fra Kommissionens side lægger vægt
på de 6 bærende principper om proportionalitet, ikke-forskelsbe-
handling, koordination, gennemsigtighed, sammenhæng i EU’s
transportpolitik, transportsystemernes integritet og ikke mindst
omsorg for passagerer med særlige behov.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0014.png
Side 14/20
For Forbrugerrådet Tænk er det afgørende, at der i Europa-Kom-
missionens beredskab er lagt vægt på sikring af et minimum af
transportforbindelser og beskyttelse af passagerer, og at der er fo-
kus på at mindske de udfordringer passagerne kan opleve ved
krydsning af landegrænser.
Vi velkommer i den forbindelse Kommissionens fokus på at for-
bedre TEN-T nettets sikkerhed og modstandsdygtighed samt et
kommende forslag om lovgivningsinitiativer, der kan beskytte og
styrke passagernes rettigheder mod insolvens og likviditetskriser.
Passagerrettigheder bliver ekstra vigtige i krisetider. Vi vil i den
forlængelse kvittere for, at Kommissionen hidtil har fastholdt pas-
sagerrettighederne i spørgsmålet om tilbagebetaling af vouchers,
når rejser aflyses.
ITD
Vi støtter helt generelt op om beredskabsplanen og de erfaringer,
som Kommissionen har gjort sig i forbindelse med kriserne om,
hvor vigtig transportsektoren er for alle europæere. Der er brug for
fælles løsninger, når vi står overfor kriser, og der er brug for et be-
redskab, som kan træde hurtigt til.
Baggrunden for beredskabsplanen er, at den europæiske transport-
sektor er blevet ramt hårdt af to kriser; coronakrisen og krigen i
Ukraine. Herudover peger Kommissionen også på udbruddet af
den islandske vulkan Eyjafjallajökull den 14. marts 2010 og sam-
menstyrtningen af Rastatt-tunnelen den 12. august 2017, som to
begivenheder, der også havde en systemisk indvirkning på trans-
portsektoren, både for passagerer og gods.
I Kommissionens meddelelse peges der blandt andet på grønne ba-
ner og omnibus-forordningerne, som var med til at sikre forsy-
ningslinjerne under coronakrisen. Vi er enige i dette, og vi ople-
vede i ITD en meget tæt og løbende koordinering både på EU-plan
og med den danske regering ift. at løse de udfordringer, som der
opstod under corona, og det var med til at sikre, at krisen ikke blev
forværret pga. brudte forsyningslinjer.
Hvis kriserne har lært os noget, så er det, hvor dybt afhængige vi er
af at have et velfungerende indre marked for transport, hvor lastbi-
ler kan køre gnidningsfrit over grænserne, og hvor der politisk ar-
bejdes for at sikre tilstrækkelig kapacitet, så vi undgår forstyrrelser
i markedet.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0015.png
Side 15/20
Her er det vigtigt for os at bemærke, at der er sket meget det sene-
ste års tid, og vi befinder os aktuelt i en forsyningskrise, som i øje-
blikket også er med til at drive inflationen i hele verden op.
Den nuværende forsyningskrise tager sit udspring i coronakrisen,
og skyldes blandt andet nedlukninger i kinesiske havne og kapaci-
tetsproblemer i den internationale skibsfart.
Det har allerede stor betydning for den globale økonomi, og det
forventes at blive endnu værre på grund af den akutte og alvorlige
mangel på lastbilchauffører i hele EU. Det anslås, at der mangler
mindst 500.000 lastbilchauffører i Europa, og det er et problem,
som skal løses, hvis ikke EU skal risikere at forsyningskrisen udvik-
ler sig til en regulær økonomisk krise.
Den aktuelle udfordring med at få transporteret korn ud af Ukraine
viser, hvilke udfordringer, der kan opstå, hvis kapaciteten i trans-
portmarkedet ikke bliver øget.
Det handler blandt andet om, at der på EU-plan skal udarbejdes en
handlingsplan for at sikre større kapacitet og flere chauffører, og
det handler om at gennemgå administrationen af de gældende reg-
ler på transportområdet med henblik på at sikre en smidig og ef-
fektiv sagsbehandling uden at gå på kompromis med fx Vejpakkens
formål om at sikre fair og lige konkurrencevilkår på tværs af græn-
serne.
I forhold til Kommissionens værktøjskasse med ti foranstaltninger
til at styrke transportsektorens kriseberedskab og indsatskapacitet,
har vi følgende bemærkninger:
1. Tilpasning af EU's transportlovgivning til krisesituationer
Vi støtter op om Kommissionen ønske om at tilpasse EU-lovgivnin-
gen, så den bedre kan håndtere krisesituationer, men vi mener, at
det er helt forkert at blande det politisk ønske om at flytte gods fra
vej og over på bane ind i denne diskussion. Lastbiltransport er i
langt de fleste tilfælde mest effektiv, og den eksisterende kapacitet
på terminalerne bliver slet ikke udnyttet. Et initiativ som dette risi-
kerer at forværre den igangværende forsyningskrise og bør blive
anset for at være uansvarlig.
Kommissionens politiske prestigeprojekt med at få mere gods på
bane har været forfulgt i EU-regi
siden starten af 1990’erne, er der
blevet investeret flere 100 milliarder euro i en styrkelse af jernba-
nen og i at sikre et modalskifte. Det er bl.a. sket under Marco Polo-
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0016.png
Side 16/20
programmet, Shift2Rail ligesom langt størsteparten af CEF-mid-
lerne har været allokeret til jernbanen.
Det har formentlig været den dyreste og mindst effektive løsning til
at sikre mere bæredygtig transport i EU, da resultatet blot har væ-
ret, at transport ad vej i dag står for en større andel af transporten i
EU. Over tre fjerdele af alt transport inden for EU foregår i dag ad
vej.
Man kunne her fokusere på de lavthængende frugter, som en revi-
sion af vægt- og dimensionsbestemmelserne, der er et helt centralt
værktøj til at optimere transport- og logistikbranchen, og derved
også reducere erhvervets udledning.
Herhjemme har det løbende fokus på optimering af bestemmel-
serne været en helt afgørende faktor for, at transportvirksomhe-
derne lykkes med at holde CO2-udledningen på et relativt stabilt
niveau siden 1990 til trods for, at de transporterede godsmængder
er steget i hele perioden.
Vi mener modsat, at det er klogt, at Kommissionen vil analysere,
om det er hensigtsmæssigt midlertidigt at gøre anvendelsen af vej-
transportreglerne om kørselsrestriktioner og køretider mere flek-
sible, under iagttagelse af trafiksikkerheden. Her vil det blandt an-
det være relevant at kigge på hensigtsmæssigheden af både at have
køre- og hviletidsregler og arbejdstidsregler for chauffører og vogn-
mænd.
2. Sikring af tilstrækkelig støtte til transportsektoren
Vi bakker op om, at der er afsat midler til transportsektoren, men
vi mener, at disse midler skal bruges langt klogere. Der er fx blevet
brugt milliarder af euro på jernbanesektoren uden nogen særlig ef-
fekt, og vi ser gerne at langt flere midler går til små- og mellem-
store virksomheder og til vejtransportsektoren.
Hvis man havde brugt bare en brøkdel af de midler, som man har
brugt på at forsøge at flytte mere gods over på jernbane på den
grønne omstilling af vejtransportsektoren, så ville EU være væsent-
lig tættere på at indfri klimaambitionerne.
Et andet oplagt sted at fokusere er også på mere digitalisering af
hele transportkæden, fx ved udbygning af eFTI-forordning, ved
større grad af anerkendelse af digitale dokumenter og ved at sikre
større interoperabilitet i administrationskravene.
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0017.png
Side 17/20
3. Opnåelse af fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser og per-
soner
Vi mener, at EU permanent bør indføre grønne baner ved grænse-
overgange til at sikre et hurtigt flow i den grænseoverskridende
transport og sikre et velfungerende indre marked. Derudover er det
en god idé at ophæve alle restriktioner for adgang til vejnettet på
medlemslandenes område (forbud mod weekendkørsel, nattekør-
sel, visse transportsektorer for at mindske støjniveauet osv.) for at
lette vejgodstransporten og den nødvendige frie bevægelighed for
transportarbejdere.
Det tyske forbud mod søndagskørsel er fx til stor gene for den dan-
ske transportbranche, som er afhængige af at køre gennem Tysk-
land for at få adgang til resten af det europæiske marked. Dette er i
sig selv en sag, som ITD opfordrer den danske regering til at tage
op overfor Tyskland.
I forbindelse med humanitær transport og lignende bør det ligele-
des belyses, hvordan man kan dispensere fra arbejdstidsreglerne
for mobile arbejdstagere på samme måde, som man kan indføre
undtagelser for køre- og hviletidsreglerne, da der ellers vil ske
overtrædelser af reglerne, som kan sanktioneres efterfølgende. Det
er langt fra hensigtsmæssigt.
4. Håndtering af flygtningestrømme og hjemsendelse af stran-
dede passagerer og transportarbejdere
ITD har ikke kommentarer til denne del.
5. Sikring af et minimum af transportforbindelser og beskyttelse
af passagerer
Vi mener, at der skal ske en øget harmonisering i kravene til trans-
port i byerne.
I øjeblikket er der en jungle af forskellige regler i forskellige byer,
som gør transporten ineffektiv og forsinker leveringer. Her glem-
mer man ofte hensynet til, at folk der bor i byer, også har brug for
at få varer leveret til supermarkeder, hospitaler m.v.
6. Udveksling af transportoplysninger
Vi mener, at det er vigtigt at sikre en øget informationsudveksling
og en nemmere adgang til informationer. Dette kan fx sikres via
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0018.png
Side 18/20
øget anvendelse af ITS og udvikling af fælles indgange til informa-
tioner for virksomheder og borgere. Brugen af Galileo Green La-
nes-appen er et godt eksempel, og appen kan sagtens videreudvik-
les. Helt grundlæggende bør der etableres ”en indgang” for trans-
portvirksomheder i EU
også med henblik på at lette kontrol og
håndhævelse for både virksomheder og myndigheder.
7. Øget koordinering af transportpolitikken
Vi er helt enige i, at der er et behov for øget koordination af trans-
portpolitikken, og vi opfordrer Kommissionen til at udbygge sam-
arbejdet og opbygge ressourcer til bedre at kunne overvåge trafik-
afviklingen i det indre marked.
8. Styrkelse af cybersikkerhed
Vi er helt enige med det store fokus på vigtigheden af cybersikker-
hed. Danske transport- og logistikvirksomheder står over for gen-
nemgribende digitalisering i de kommende år, og her er cybersik-
kerhed afgørende for at undgå forstyrrelser i forsyningssikkerhe-
den.
Det er her vigtigt, at der udover fokus rettet mod kritisk infrastruk-
tur også er fokus på tiltag, der kan øge cybersikkerheden blandt
virksomhederne. Et angreb mod en enkelt virksomhed kan fx
lamme andre virksomheder, fordi transportsystemet er så integre-
ret, som det er.
9. Afprøvning af beredskabet for transport
Vi mener, at det er vigtigt at beredskabet løbende bliver testet, lige-
som der løbende bør blive foretaget evalueringer af, hvor presset
forsyningssikkerheden er inden for EU. Fx står vi lige pt. i en alvor
situation, hvor advarselslamperne burde blinke.
10. Samarbejde med internationale partnere
Det er vigtigt, at EU samarbejder med internationale partnere, da
forsyningskæder ofte er globale. Fx har forstyrrelser i havne i Kina
eller blokaden i Suez stor betydning for EU. Det gælder også på
området for cybersikkerhed.
De globale forsyningskæder fungerer som et spil dominobrikker.
Hvis én brik vælter, så risikerer alle brikker at vælte. Det er præcis
det frygtscenarie, vi kigger ind i med den historisk store mangel på
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0019.png
Side 19/20
lastbilchauffører, som skal løses, hvis EU ikke skal stå i en endnu
større krise i nærmeste fremtid.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Det forventes, at Kommissionens meddelelse generelt vil blive
modtaget positivt af de andre medlemslande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens meddelelse om beredskabsplan
for transport velkommen.
Krigen i Ukraine og i særdeleshed covid19-pandemien har vist, at
et tæt samarbejde i EU er essentielt for at klare sig godt igennem
en krise.
Det er positivt, at man nu i højere grad har en beredskabsplan med
en række konkrete værktøjer, man kan overveje at tage i brug af-
hængigt af krisens karakter.
Regeringen finder det positivt, at beredskabsplanen har et bredere
sigte end blot pandemier
på den måde er transportsektoren mere
modstandsdygtig over for kriser af forskelligartet karakter.
Regeringen støtter den overordnede ambition om tilpasning af EU-
lovgivning til krisesituationer, så man undgår administrative byr-
der og dobbeltregulering. Regeringen ønsker dog, at det skal være
valgfrit for medlemslandene, om de ønsker at gøre brug af eventu-
elle krisebestemmelser i EU-lovgivningen. Ligeledes bør man sikre,
at sikkerhed og forbrugerrettigheder opretholdes under krisesitua-
tioner. På den baggrund er regeringen tilfredse med, at Kommissi-
onen først efter nøje overvejelser og konsekvensanalyser vil lægge
op til tilpasning af EU’s transportlovgivning til krisesituationer.
Regeringen støtter ligeledes, at der findes løsninger på problemstil-
linger for søfarten i forbindelse med transport på tværs af grænser i
krisesituationer. Løsningerne bør dog tilpasses søfartens særlige
karakteristika som en global sektor, der ofte kræver et sigte ud over
Europas grænser.
Regeringen vil løbende forholde sig til forslag om ændringer til
gældende EU-lovgivning i relation til øget modstandsdygtig og be-
redskab. I den forbindelse er det fortsat regeringens holdning, at
kom (2022) 0211 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. beredskabsplan for transport
2596286_0020.png
Side 20/20
man fortsat ikke støtter op om, at det skal være et krav om et fælles
EU kontaktopsporingssystem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.