Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0399 Bilag 1
Offentligt
2620485_0001.png
9. september 2022
Samlenotat:
Implementering af EU-instrument til
understøttelse af nationale
lønkompensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 399
1. Resume
Kommissionen har 25. august 2022 fremsat forslag til ændring af implementerende retsakt om
lån til Bulgarien under EU-instrument til finansiel assistance til nationale lønkompensationsord-
ninger mv. (SURE). Forslaget indebærer en forhøjelse af Bulgariens lån under SURE på 0,46
mia. euro mhp. at finansiere et tiltag, som også tidligere har opnået finansiering under SURE.
Forslaget vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. EU-landene ventes generelt at støtte forslaget.
Fra dansk side vil man ligeledes kunne tilslutte sig den enighed, der kan opnås om forslaget.
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er blevet tildelt lån under SURE for samlet ca.
93,3 mia. euro ud af en samlet pulje på 100 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er
udbetalt. Der kan tildeles nye lån under SURE indtil 31. december 2022.
2. Baggrund
EU-landene vedtog i maj 2020 et nyt EU-finansieringsinstrument til at yde finansiel
assistance til EU-lande, som er økonomisk udfordret i lyset af COVID-19-krisen,
mhp. at understøtte nationale ordninger mod ledighed såsom lønkompensations-
ordninger o.l. tiltag (”Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency”
SURE).
1
Nationale lønkompensationsordninger kan antage flere former og er generelt of-
fentlige programmer med tildeling af statslige midler, som tillader virksomheder,
der oplever økonomiske problemer, midlertidigt at reducere deres ansattes arbejds-
timer og stadig betale de ansatte for de timer, der ikke arbejdes.
Et EU-land kan anmode om finansiel assistance under SURE, hvis landets faktiske
og mulige offentlige udgifter er steget pludseligt og betydeligt efter 1. februar 2020
som en
direkte
følge af vedtagelsen af nationale lønkompensationsordninger o.l. til
at adressere økonomiske og sociale konsekvenser af COVID-19.
Den finansielle assistance under SURE kan udgøre op til 100 mia. euro for EU-
landene samlet set, hvilket omfatter alle SURE-lån, inkl. supplerende lån. Assistan-
cen tager form af lån til EU-lande på favorable vilkår og bliver tilvejebragt af Kom-
missionen ved optagelse af lån på kapitalmarkeder mv. (udstedelse af obligationer
mv.) med sikkerhed i garantier fra EU-budgettet og i nationale garantier fra hvert
Link til forordning om SURE vedtaget 19. maj 2020 og Kommissionens hjemmeside om SURE:
https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?qid=1589957881511&uri=CELEX:32020R0672, SURE | Europa-
Kommissionen.
1
kom (2022) 0399 - Bilag 1: Samlenotat om SURE-lån til Bulgarien
2620485_0002.png
Side 2 af 5
EU-land til EU-budgettet. De nationale garantier udgør tilsammen 25 mia. euro.
Danmarks nationale garanti til EU-budgettet udgør ca. 2,3 pct. af 25 mia. euro, dvs.
ca. 0,575 mia. euro (svarende til ca. 4,3 mia. kr.).
SURE trådte i kraft i august 2020, efter at EU-landene hver især havde etableret
deres respektive nationale garantier under SURE.
Det bemærkes, at det i SURE-forordningen fremgår, at det lægges til grund, at EU-
lande, som modtager finansiel assistance under SURE, respekterer EU’s grundlæg-
gende rettigheder. Det omfatter også enhver form for diskrimination. Kommissio-
nen skal gennemgå de tiltag, som lånene finansierer, mhp. at sikre, at tiltagene ikke
er i strid med EU's grundlæggende rettigheder.
Det bemærkes, at SURE-forordningen ikke muliggør suspendering af midler, hvis
modtagerlandet ikke efterlever retsstatsprincipper.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 25. august 2022 fremsat forslag til ændring af implementerende
retsakt om tildeling af SURE-lån til Bulgarien. Forslaget indebærer en forhøjelse af
Bulgariens lån under SURE på 0,46 mia. euro mhp. at finansiere et tiltag, som også
tidligere har opnået finansiering under SURE,
jf. tabel 1.
Det oprindelige lån var til rådighed for Bulgarien i en periode på 18 måneder fra
vedtagelsen (25. september 2020). Med forslaget forlænges rådighedsperioden fra
18 til 39 måneder fra 25. september 2020, dvs. til udgangen af 2023.
Bulgarien kan, som øvrige modtagerlande, generelt anvende SURE-lån til finansie-
ring af nationale midlertidige lønkompensationsordninger mv. etableret i lyset af
COVID-19, herunder sundhedsrelaterede udgifter.
Tabel 1
SURE-lån til Bulgarien
Land
Bulgarien
Forslag fremsat
25. august 2022
Tidligere tildelte
SURE-lån
0,51 mia. euro
Forhøjelse af
SURE-lån
0,46 mia. euro
Samlede SURE-lån
0,97 mia. euro
Anm.: Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro.
Kilde: Kommissionen
Modtagerlandene ventes generelt via SURE-lånene at kunne opnå finansiering på
mere attraktive vilkår, end de vil kunne på egen hånd. Renten, modtagerlandene
betaler for lånene, svarer således til renten, som Kommissionen skal betale for at
fremskaffe lånene gennem udstedelse af obligationer mv., hvilket generelt sker på
attraktive vilkår, givet sikkerhedsstillelsen fra alle EU-lande. Derudover betaler
modtagerlandene gebyrer og andre omkostninger forbundet med finansieringen.
kom (2022) 0399 - Bilag 1: Samlenotat om SURE-lån til Bulgarien
Side 3 af 5
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er tildelt lån under SURE for samlet
ca. 93,3 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. bilag 1.
Når for-
højelsen af det tildelte lånebeløb til Bulgarien er godkendt af Rådet, vil det samlede
tildelte lånebeløb udgøre ca. 93,8 mia. euro.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke medlovgiver på SURE-forordningen eller forslag til im-
plementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande.
Rådet orienterer Europa-Parlamentet om konkrete beslutninger om finansiel assi-
stance til EU-lande.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv statsfinansielle konsekven-
ser. SURE-forordningen beror på garantistillelse, hvor der ikke på forhånd er en
forventning om aktivering af garantien og tab som følge heraf, og har ikke i sig selv
direkte statsfinansielle konsekvenser. Hvis modtagerlande ikke tilbagebetaler deres
lån under SURE, og garantien aktiveres, vil garantistillelsen have negative statsfi-
nansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
SURE-forordningen kan have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i andre EU-lande og styrke det indre marked i sin helhed, hvilket
kan have positive afsmittende effekter i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tilslutte sig den enighed om ændring af beslutning om SURE-lån til
Bulgarien, der kan opnås på grundlag af Kommissionens forslag.
kom (2022) 0399 - Bilag 1: Samlenotat om SURE-lån til Bulgarien
Side 4 af 5
Grundlæggende er det positivt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af COVID 19-krisen. SURE kan bidrage til økonomisk
stabilitet og til at mindske de økonomiske konsekvenser af krisen i modtagerlande.
Regeringen arbejdede i forhandlingerne om SURE-forordningen for danske inte-
resser iht. Folketingets Europaudvalgs mandat af 6. april 2020. I den forbindelse
har regeringen sikret, at det lægges til grund, at EU-lande, som modtager den finan-
sielle assistance, respekterer EU’s grundlæggende rettigheder, som også omfatter
enhver form for diskrimination.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til SURE-forordning er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg 6. april forud for udvidet eurogruppe 7. april 2020 og til orientering 19.
maj forud for ECOFIN 19. maj 2020.
Forslag til implementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande er forelagt
Folketingets Europaudvalg i form af skriftlige orienteringer 17. september 2020, 22.
oktober 2020 og 23. november 2020 samt i kraft af samlenotat ifm. ECOFIN 16.
marts, 16. april 2021, 18. januar 2022 og 12. juli 2022.
Status på gennemførelse af SURE er forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering ifm. ECOFIN 5. oktober 2021.
kom (2022) 0399 - Bilag 1: Samlenotat om SURE-lån til Bulgarien
2620485_0005.png
Side 5 af 5
Bilag 1
SURE
tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og modtaget lån under SURE for
samlet ca. 93,3 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. tabel 2.
SURE-lånene er tildelt via rådsbeslutninger om de respektive landes lån truffet i
perioden september 2020
juli 2022. Der kan, inden for rammen på 100 mia. euro,
tildeles nye lån under SURE indtil 31. december 2022.
Hvert modtagerlands lån under SURE skal have en gennemsnitlig løbetid på højst
15 år og udbetales i rater. Lånene er som udgangspunkt til rådighed for udbetaling
i en periode på 18 måneder fra rådsbeslutningen om SURE-lån.
Tabel 2
SURE
tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande, september 2022
Land
Belgien
Bulgarien*
Cypern
Estland
Græken-
land
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Tjekkiet
Ungarn
SAMLET
Rådsbeslutning om
SURE-lån
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
22. marts 2021
25. september 2020
4. december 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
23. oktober 2020
-
Tildelte SURE-lån Udbetalte SURE-lån Andel af udbetalte SURE-lån
8,20 mia. euro
0,51 mia. euro
0,60 mia. euro
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro
0,96 mia. euro
0,42 mia. euro
11,24 mia. euro
5,93 mia. euro
3,00 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro
93,32 mia. euro
8,20 mia. euro
0,51 mia. euro
0,60 mia. euro
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro
0,96 mia. euro
0,42 mia. euro
9,74 mia. euro
5,93 mia. euro
3,00 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro
91,81 mia. euro
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
87 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
98 pct.
Anm.: Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro. * Tal indeholder ikke forslaget om forhøjelse af lånebeløb til
Bulgarien, hvor rådsbeslutning endnu udestår. Det eksisterende lån er på ca. 0,51 mia. euro. Forhøjelsen er på
ca. 0,46 mia. euro. Det samlede lån, efter godkendelse, bliver ca. 0,97 mia. euro.
Kilde: Kommissionen og egen tilvirkning.