Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0473 Bilag 1
Offentligt
2627247_0001.png
Erhvervsminister
Simon Kollerup
Erhvervsministeriet
[email protected]
Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
[email protected]
Kopi til:
Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Klima-, energi- og forsyningsudvalg
Den 22. september 2022
Særskat på raffinaderier vil bremse den grønne
omstilling
Kære Simon Kollerup og Dan Jørgensen
Kommissionen kom den 14. september 2022 med et udspil, der blandt andet vil
lægge en særskat (solidaritetsbidrag) på den fossile energisektor – herunder raf-
finaderierne.
Drivkraft Danmark, som er brancheorganisation for de to danske raffinaderier,
er naturligvis bevidst om den helt særlige situation, vi står i som samfund, og den
betydning, som de høje priser har for især de udsatte borgere og virksomheder i
EU. Derfor har vi også forståelse for intentionen bag EU-Kommissionens forslag.
Vi er dog samtidig bekymrede for, at Kommissionens forslag vil ramme forkert
og underminere den omstilling, som raffinaderierne allerede er i gang med, og
som Folketinget blandt andet forsøger at fremme med den grønne skattereform,
der blev vedtaget før sommerferien.
De danske raffinaderier er ved at omstille sig fra fossil energi til vedvarende al-
ternativer, så de fremadrettet bliver store PtX-fabrikker, der kan producere
grønne brændstoffer til blandt andet skibe, fly og den del af transporten, der ikke
elektrificeres. En for hård beskatning og urimelige konkurrencevilkår i forhold til
landene udenfor EU risikerer at underminere den videre omstilling. Derfor me-
ner vi, at der er behov for at få alle nuancerne med i spørgsmålet om solidaritets-
bidraget.
Med EU-Kommissionens forslag lægges der op til at beskatte den del af profitten,
der er mindst 20 % højere end i de tre foregående år. Det risikerer at ramme helt
forkert. Selv i normale perioder er raffinaderiernes indtjening nemlig stærkt vari-
erende fra år til år, og raffinaderierne er således afhængige af, at gode år kom-
penserer for dårlige år eller år med store udgifter til vedligeholdelse og investe-
ringer. Samtidig var 2020 og 2021 som bekendt præget af Corona-nedlukninger
og markante fald i brændstofforbruget over hele verden. Ved at bruge disse år
som reference, overvurderes raffinaderiernes profit og beskatningsgrundlaget
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
kom (2022) 0473 - Bilag 1: Kopi af ERU alm. del - bilag 404: Henvendelse af 22/9-22 fra Drivkraft Danmark om at særskat på raffinaderier vil bremse den grønne omstilling
2627247_0002.png
markant. Det er skidt nyt for raffinaderiernes omstilling, som i de kommende år
vil koste rigtig mange penge.
Vi håber på den baggrund, at regeringen vil overveje rimeligheden af at dobbelt-
beskatte de danske raffinaderier, som står foran store milliardinvesteringer til
omstillingen.
Hvis I har mulighed for det, vil vi meget gerne mødes og drøfte ovenstående.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
2/2