Europaudvalget 2021
KOM (2021) 0034
Offentligt
2327495_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.2.2021
COM(2021) 34 final
ANNEXES 1 to 5
BILAG
til
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
DA
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0002.png
2003/59/EF
BILAG I
MINIMUMSKRAV TIL KVALIFIKATIONER OG UDDANNELSE
A
FDELING
1:
E
MNELISTE
De kundskaber, som skal tages i betragtning ved medlemsstaternes konstatering af
chaufførens grundlæggende kvalifikationer og efteruddannelse, skal som minimum omfatte de
emner, der er opført på denne liste. Personer, der ønsker at blive chauffører, skal opnå et
sådant niveau af kundskaber og praktiske færdigheder, som er nødvendigt, for at de på sikker
vis kan føre et køretøj af den relevante kørekortskategori.
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
Minimumsniveauet for kundskaberne skal mindst være sammenlignelige med niveau 2 i den
europæiske referenceramme for kvalifikationer, jf. bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets
henstilling af 23. april 2008
1
.
2003/59/EF
1.
1.1.
Videreuddannelse i rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed
Mål: at kende de karakteristiske egenskaber ved kraftoverføring for at kunne
optimere brugen heraf
Motorers drejningsmoment, effektkurver og brændstofforbrugskurver, optimalt
køreområde på omdrejningstælleren samt diagrammer for gearenes overlapning.
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
1.2.
Mål: at kende sikkerhedsanordningernes karakteristiske egenskaber og funktioner
med henblik på at beherske køretøjet, mindske slid og forebygge fejl
grænser for brug af bremser og retarder, kombineret brug af bremser og retarder,
bedste valg af hastighed og gear, brug af køretøjets inerti, brug af forskellige metoder
til at nedsætte hastigheden og til bremsning ved kørsel ned ad bakke samt reaktion
ved funktionssvigt, brug af elektroniske og mekaniske anordninger såsom elektronisk
stabilitetsprogram (ESP), avanceret nødbremsesystem (AEBS), antiblokeringssystem
(ABS), trækkraftkontrolsystemer (TCS), overvågningssystemer i køretøjet (IVMS)
og andre, som er godkendt til brug, førerstøtte eller automatiske anordninger.
1.3.
Mål: at kunne optimere brændstofforbruget
Optimering af brændstofforbruget ved anvendelse af, hvad der er lært under
punkt 1.1 og 1.2, betydningen af at kunne forudse trafikken, passende afstand til
1
Alle kørekort
Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 23. april 2008 om etablering af den europæiske
referenceramme for kvalifikationer for livslang læring (EUT C 111 af 6.5.2008, s. 1).
DA
1
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0003.png
andre køretøjer og brug af køretøjets fremdrift, stabil hastighed, smidig kørsel og
passende dæktryk samt kendskab til intelligente transportsystemer, der muliggør
effektiv kørsel og bedre ruteplanlægning.
1.4.
Mål: evne til at forudse, vurdere og tilpasse sig risici i trafikken
At være klar over og tilpasse sig forskellige vej-, trafik- og vejrforhold, forudse
kommende begivenheder, at forstå, hvordan man skal forberede og planlægge en tur
under unormale vejrforhold, at have kendskab til brugen af sikkerhedsudstyr og
forstå, når en tur må udsættes eller aflyses på grund af ekstreme vejrforhold, at
tilpasse sig trafikrisici, herunder farlig adfærd i trafikken eller distraheret kørsel
(gennem anvendelse af elektronisk udstyr, at spise, drikke, osv.), at anerkende og
tilpasse sig farlige situationer og være i stand til at håndtere stress, der er afledt heraf,
navnlig med hensyn til køretøjernes størrelse og vægt samt sårbare trafikanter såsom
fodgængere, cyklister og tohjulede motoriserede køretøjer.
At identificere mulige farlige situationer og korrekt fortolke, hvordan disse potentielt
farlige situationer kan blive til situationer, hvor sammenstød ikke længere kan
undgås, og vælge og foretage handlinger, der øger sikkerhedsmargenen i en sådan
grad, at et sammenstød stadig kan undgås, hvis den potentielle farlige situation
opstår.
2003/59/EF
Kørekort til kategori C, C + E, C1 og C1 + E
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
1.5.
Mål: at kunne stå for lastning af et køretøj
sikkerhedsforskrifterne og den korrekte brug af køretøjet
under
overholdelse
af
Kræfter på køretøjet under kørsel, brug af forskellige gear alt efter køretøjets
belæsningstilstand
og
vejens
længdeprofil,
brug
af
automatiske
transmissionssystemer, beregning af køretøjets eller vogntogets nyttelast, beregning
af lastrummets størrelse, placering af godset, følgerne af for stort akseltryk,
køretøjets stabilitet og tyngdepunkt, emballagetyper og paller.
Hovedkategorier af gods, der kræver surring, sikrings- og surringsteknikker, brug af
surringsremme, kontrol af surringsanordningerne, brug af udstyr til godshåndtering
samt brug af presenning.
2003/59/EF
Kørekort til kategori D, D + E, D1 og D1 + E
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
1.6.
Mål: at kunne varetage passagerernes sikkerhed og komfort
Justering af langsgående og sidelæns bevægelser, fælles brug af vejnettet, placering
på kørebanen, smidig opbremsning, overhæng, brug af særlige infrastrukturer
DA
2
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0004.png
(offentlige arealer, særlige kørebaner), løsning af konflikter mellem sikker kørsel og
andre af chaufførens funktioner, kontakt med passagerer samt særlige forhold ved
befordring af visse typer passagerer (handicappede, børn).
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
1.7.
Mål: at kunne stå for lastning af et køretøj
sikkerhedsforskrifterne og den korrekte brug af køretøjet
under
overholdelse
af
Kræfter på køretøjet under kørsel, brug af forskellige gear alt efter køretøjets
belæsningstilstand
og
vejens
længdeprofil,
brug
af
automatiske
transmissionssystemer, beregning af køretøjets eller vogntogets nyttelast, placering
af godset, følgerne af for stort akseltryk, køretøjets stabilitet og tyngdepunkt.
2003/59/EF
2.
Anvendelse af reglerne
Alle kørekort
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
2.1.
Mål: at kende vejtransportens sociale kontekst og reglerne
Specifikke arbejdstidsregler for transport, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 561/2006
2
og (EU) nr. 165/2014
3
og deres principper, anvendelse
og konsekvenser, sanktioner for mangelfuld, ukorrekt eller svigagtig brug af
fartskriver; kendskab til vejtransportens sociale kontekst: chaufførernes rettigheder
og pligter med hensyn til grundlæggende kvalifikationer og efteruddannelse.
2003/59/EF
Kørekort til kategori C, C + E, C1 og C1 + E
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
2.2.
Mål: at kende reglerne på godstransportområdet
Transporttilladelser, dokumenter, der skal medbringes, kørselsforbud på bestemte
veje, vejafgifter, forpligtelser i henhold til standardkontrakter for godstransport,
udfærdigelse af transportdokumenter, internationale transporttilladelser, forpligtelser
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af
visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF)
nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (EUT L 102
af 11.4.2006, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014 om takografer inden
for vejtransport, om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for
vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om
harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (EUT L 60 af 28.2.2014, s. 1).
DA
3
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0005.png
i henhold til CMR-konventionen, udfærdigelse af internationalt fragtbrev, krydsning
af landegrænser, speditører samt særlige ledsagedokumenter til gods.
2003/59/EF
Kørekort til kategori D, D + E, D1 og D1 + E
2.3.
Mål: at kende reglerne for passagerbefordring
Transport af særlige grupper, sikkerhedsudstyr om bord på bussen, sikkerhedsseler
og lastning af køretøjet.
3.
3.1.
Sundhed, færdselssikkerhed og miljøsikkerhed, service og logistik
Mål: at være opmærksom på farer i trafikken og arbejdsulykker
Arbejdsulykkestyper på transportområdet, statistikker for færdselsulykker,
indblanding af store køretøjer samt menneskelige, materielle og økonomiske følger.
3.2.
Mål: at kunne forebygge kriminalitet og menneskesmugling
Generel information, følger for chaufføren, forebyggende foranstaltninger, checkliste
samt lovgivning om transportvirksomhedens ansvar.
3.3.
Mål: at kunne forebygge fysiske risici
Ergonomi: farlige bevægelser og stillinger, fysisk kondition, øvelser i håndtering af
gods samt personlige værnemidler.
3.4.
Mål: at være bevidst om betydningen af fysisk og psykisk egnethed
Principperne om sunde og afbalancerede spisevaner, virkninger af alkohol, medicin
og andre stoffer, der kan ændre adfærden, symptomer på træthed og stress og disses
årsager og virkninger samt den grundlæggende betydning af skift mellem arbejde og
hvile.
3.5.
Mål: at kunne vurdere nødsituationer
Adfærd i nødsituationer: vurdere situationen, undgå forværring af en ulykke, tilkalde
hjælp, hjælpe tilskadekomne og yde førstehjælp, reaktion ved brand, evakuering af
personer i tunge erhvervskøretøjer og buspassagerer, sørge for alle passagerers
sikkerhed, reaktion i tilfælde af aggression, grundprincipperne for udfyldelse af
fælles skadeanmeldelse.
3.6.
Mål: at kunne tilpasse sin optræden på en måde, der bidrager til at højne en
servicevirksomheds image
Chaufførens optræden og image: betydningen for virksomheden af kvaliteten af den
ydelse, chaufføren leverer, chaufførens forskellige roller, forskellige personer, som
chaufføren kommer i kontakt med, vedligeholdelse af køretøjet, tilrettelæggelse af
arbejdet, kommercielle og finansielle følger af tvister.
Alle kørekort
DA
4
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0006.png
Kørekort til kategori C, C + E, C1 og C1 + E
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
3.7.
Mål: at kende vejgodstransportens økonomiske kontekst og markedsorganisationen
Vejtransport i forhold til andre transportmåder (konkurrence, speditører), forskellige
vejtransportaktiviteter (transport for tredjemands regning, egen virksomhed,
transportrelaterede aktiviteter), hovedtyper af transportvirksomheder og
transportrelaterede aktiviteter og deres organisation, specialisering inden for
transport (tank, kontrolleret temperatur, farligt gods, dyretransport mv.) samt
sektorens udvikling (diversificering af ydelser, kombination af bane og vej,
underentreprise mv.).
2003/59/EF
Kørekort til kategori D, D + E, D1 og D1 + E
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra a)
3.8.
Mål: at kende den økonomiske kontekst for personbefordring ad vej og
markedsorganisationen
Personbefordring ad vej i forhold til de forskellige personbefordringsmåder (tog,
personbiler), forskellige aktiviteter inden for personbefordring ad vej,
handicapbevidstgørelse, grænsepassage (international befordring) samt hovedtyper af
virksomheder, der udfører personbefordring ad vej.
2003/59/EF
A
FDELING
2:
O
BLIGATORISKE GRUNDLÆGGENDE KVALIFIKATIONER
,
JF
.
ARTIKEL
3,
STK
. 1,
LITRA A
)
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra b)
2.1.
Grundlæggende kvalifikationer: en ordning med både deltagelse i undervisning
og en prøve.
Det grundlæggende kvalifikationskursus omfatter undervisning i samtlige emner på listen i
afdeling 1. Dette grundlæggende kvalifikationskursus har en varighed på 280 timer.
Hver person, der ønsker at blive chauffør, skal have mindst 20 individuelle køretimer i et
køretøj af den pågældende kategori, som mindst opfylder kravene til prøvekøretøjer i
direktiv 2006/126/EF.
I ovennævnte individuelle køreundervisning ledsages den person, der ønsker at blive chauffør,
af en lærer ved et godkendt uddannelsescenter. Hver person, der ønsker at blive chauffør, kan
få højst 8 af de 20 individuelle køretimer på et særligt område eller i en avanceret simulator,
DA
5
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0007.png
hvor chaufførens evne til rationel kørsel kan bedømmes med hovedvægt på sikkerhed,
herunder navnlig hans beherskelse af køretøjet på veje i forskelligartet tilstand samt under
forskellige vejrforhold og på forskellige tidspunkter af døgnet og evnen til at optimere
brændstofforbruget.
Medlemsstaterne kan tillade, at dele af uddannelsen udbydes af det godkendte
uddannelsescenter ved hjælp af IKT som e-læring, men det skal i denne forbindelse sikres, at
uddannelsens kvalitet og effektivitet opretholdes, idet der udvælges de emner, der er mest
velegnede til anvendelse af IKT. Medlemsstaterne skal navnlig stille krav om pålidelig
brugeridentifikation og passende kontrolforanstaltninger. Medlemsstaterne kan medregne
særlige uddannelseskrav i anden EU-lovgivning som en del af uddannelsen. Dette omfatter,
men er ikke begrænset til, uddannelse som krævet i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/68/EF
4
for transport af farligt gods, handicapbevidstgørende uddannelse i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011
5
og uddannelse i
dyretransport i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1/2005
6
.
For de chauffører, der er nævnt i artikel 5, stk. 5, er varigheden af det grundlæggende
kvalifikationskursus på 70 timer, heraf 5 individuelle køretimer.
Ved uddannelsens afslutning underkaster medlemsstaternes kompetente myndigheder eller
den enhed, som de har udpeget, chaufføren en skriftlig eller mundtlig prøve. Prøven omfatter
mindst et spørgsmål for hvert mål på listen over emner i afdeling 1.
2003/59/EF (tilpasset)
2.2.
Grundlæggende kvalifikationer: en ordning med kun prøver
Medlemsstaternes kompetente myndigheder eller den enhed, som de har udpeget,
tilrettelægger teoretiske og praktiske prøver, jf. nedenfor, for at efterprøve, om chaufførerne
har de nødvendige kundskaber, der kræves i afdeling 1 med hensyn til samtlige mål og emner.
a)
Den teoretiske prøve består af mindst to delprøver:
i)
ii)
b)
spørgsmål, enten multiple choice-spørgsmål eller spørgsmål, der skal besvares
direkte, eller en kombination af begge dele
case studies.
Den teoretiske prøve skal mindst strække sig over fire timer.
Den praktiske prøve består af to delprøver:
i)
en køreprøve, hvis formål er at bedømme evnen til rationel kørsel med
hovedvægt på sikkerhed. Denne prøve foretages om muligt på veje uden for
bymæssig bebyggelse, gennemkørselsveje og motorveje (eller lignende) samt
på alle former for kørselsveje i byer, som skal repræsentere de forskellige typer
vanskeligheder, som en chauffør kan forventes at komme ud for. Prøven skal
helst afvikles under forskellige grader af trafiktæthed. Under kørslen skal tiden
4
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af
farligt gods (EUT L 260 af 30.9.2008, s. 13).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011 af 16. februar 2011 om buspassagerers
rettigheder og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og
dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF)
nr. 1255/97 (EUT L 3 af 5.1.2005, s. 1).
DA
6
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0008.png
udnyttes bedst muligt til at bedømme chaufføren i alle de typer kørselsområder,
som han kan forventes at komme ud for. Prøven skal mindst vare 90 minutter
ii)
en praktisk prøve, som mindst skal vedrøre punkt 1.5, 1.6, 1.7, 3.2, 3.3 og 3.5.
Prøven skal mindst vare 30 minutter.
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra b)
De køretøjer, der anvendes ved de praktiske prøver, skal mindst opfylde kravene til
prøvekøretøjer i direktiv 2006/126/EF.
2003/59/EF
Den praktiske prøve kan suppleres med en tredje delprøve, som afholdes på et særligt
område eller i en avanceret simulator for at bedømme chaufførens evne til rationel
kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig hans beherskelse af køretøjet
på veje i forskelligartet tilstand samt under forskellige vejrforhold og på forskellige
tidspunkter af døgnet.
Varigheden af denne ikke-obligatoriske delprøve er ikke fastsat. Hvis chaufføren
består denne delprøve, kan dens varighed trækkes fra de 90 minutter, som er afsat til
delprøven i nr. i), dog således at der ikke fratrækkes mere end 30 minutter.
For de chauffører, der er nævnt i artikel 5, stk. 5, handler den teoretiske prøve
udelukkende om de emner i afdeling 1, der vedrører de køretøjer, som det nye
grundlæggende kvalifikationskursus tager sigte på. Disse chauffører skal dog
aflægge hele den praktiske prøve.
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 1, litra c)
A
FDELING
3:
I
NTENSIVT GRUNDLÆGGENDE KVALIFIKATIONSKURSUS
,
JF
.
ARTIKEL
3,
STK
. 2
Det intensive grundlæggende kvalifikationskursus omfatter undervisning i samtlige emner på
listen i afdeling 1. Dette intensive grundlæggende kvalifikationskursus har en varighed
på 140 timer.
Hver person, der ønsker at blive chauffør, skal have mindst 10 individuelle køretimer i et
køretøj af den pågældende kategori, som mindst opfylder kravene til prøvekøretøjer i
direktiv 2006/126/EF.
I ovennævnte individuelle køreundervisning ledsages den person, der ønsker at blive chauffør,
af en lærer ved et godkendt uddannelsescenter. Hver person, der ønsker at blive chauffør, kan
få højst 4 af de 10 individuelle køretimer på et særligt område eller i en avanceret simulator,
hvor chaufførens evne til rationel kørsel kan bedømmes med hovedvægt på sikkerhed,
herunder navnlig hans beherskelse af køretøjet på veje i forskelligartet tilstand og med den
måde, vejforholdene ændrer sig på under forskellige vejrforhold og på forskellige tidspunkter
af døgnet, samt evnen til at optimere brændstofforbruget.
Bestemmelserne i punkt 2.1, fjerde afsnit, finder også anvendelse på de fremskyndede
grundlæggende kvalifikationer.
DA
7
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0009.png
For de chauffører, der er nævnt i artikel 5, stk. 5, er varigheden af det intensive
grundlæggende kvalifikationskursus på 35 timer, heraf 2 individuelle køretimer.
Ved uddannelsens afslutning underkaster medlemsstaternes kompetente myndigheder eller
den enhed, som de har udpeget, chaufføren en skriftlig eller mundtlig prøve. Prøven omfatter
mindst et spørgsmål for hvert mål på listen over emner i afdeling 1.
A
FDELING
4:
O
BLIGATORISK EFTERUDDANNELSE
,
JF
.
ARTIKEL
3,
STK
. 1,
LITRA B
)
Der tilrettelægges obligatoriske efteruddannelseskurser på et godkendt uddannelsescenter. De
har en varighed på 35 timer hvert femte år og afholdes over perioder på mindst 7 timer, som
kan fordeles på to på hinanden følgende dage. Hvis der anvendes e-læring, skal det godkendte
uddannelsescenter sikre, at kvaliteten af uddannelsen opretholdes, herunder ved at vælge de
emner, hvor der mest effektivt kan anvendes IKT-værktøjer. Medlemsstaterne stiller navnlig
krav om pålidelig brugeridentifikation og passende kontrolforanstaltninger. Undervisningen
med e-læring må højst vare i 12 timer. Mindst et af kurserne skal omfatte et
trafiksikkerhedsrelateret emne. I uddannelsens emner skal der tages højde for specifikke
uddannelsesmæssige behov i forhold til de transportaktiviteter, som chaufføren udfører, og
udviklingen inden for den relevante lovgivning og teknologi, og der tages i videst muligt
omfang hensyn til chaufførens særlige uddannelsesmæssige behov. De 35 timer skal dække
en række forskellige emner, herunder gentagelse af undervisningsindholdet, hvis det viser sig,
at chaufføren har behov for særlig pædagogisk bistand.
Medlemsstaterne kan overveje at medregne afsluttet specifik uddannelse, som kræves i
henhold til anden EU-lovgivning, af en varighed på indtil en af de foreskrevne
syvtimersperioder. Dette omfatter, men er ikke begrænset til, uddannelse som krævet i
direktiv 2008/68/EF for transport af farligt gods, uddannelse i dyretransport i henhold til
Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og for personbefordring handicapbevidstgørende
uddannelse i henhold til forordning (EU) nr. 181/2011. Medlemsstaterne kan dog beslutte, at
afsluttet specifik uddannelse som krævet i direktiv 2008/68/EF for transport af farligt gods
kan tælle som to af syvtimersperioderne, forudsat at denne er den eneste anden uddannelse,
der tages i betragtning i den periodiske træning.
2003/59/EF
A
FDELING
5:
G
ODKENDELSE AF DE GRUNDLÆGGENDE
KVALIFIKATIONSKURSER OG AF EFTERUDDANNELSEN
5.1.
De uddannelsescentre, som er involveret i de grundlæggende kvalifikationskurser og
efteruddannelsen, godkendes af medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Godkendelse kan kun meddeles efter skriftlig ansøgning. Ansøgningen skal
vedlægges dokumenter med følgende oplysninger:
5.1.1. Et passende kvalifikations- og uddannelsesprogram med angivelse af, hvilke
fag der undervises i, en undervisningsplan og hvilke undervisningsmetoder der
vil blive anvendt.
5.1.2. Undervisernes kvalifikationer og kompetenceområder.
5.1.3. Oplysninger om undervisningslokaler, undervisningsmaterialer, udstyr til
praktikdelen og køretøjspark.
DA
8
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
5.1.4. Betingelser for deltagelse i undervisningen (antal deltagere).
5.2.
Den kompetente myndighed meddeler skriftligt sin godkendelse på følgende vilkår:
5.2.1. Uddannelsen skal gennemføres i overensstemmelse med de dokumenter, der er
vedlagt ansøgningen.
5.2.2. Den kompetente myndighed skal kunne udsende dertil bemyndigede personer
til at overvære undervisningen og føre tilsyn med de godkendte centre med
særligt henblik på deres arbejdsmetoder og afvikling af undervisning og
prøver.
5.2.3. Godkendelsen skal kunne inddrages varigt eller midlertidigt, hvis betingelserne
ikke opfyldes.
Det godkendte uddannelsescenter skal garantere, at underviserne har indgående
kendskab til den seneste udvikling i regler og uddannelseskrav. Underviserne skal
som led i en specifik udvælgelsesprocedure dokumentere, at de er i besiddelse af
både fagkundskaber og pædagogisk viden. Med hensyn til den praktiske del af
uddannelsen skal underviserne dokumentere, at de har erfaring som
erhvervschauffører eller tilsvarende kørselserfaring, f.eks. som kørelærer til tunge
erhvervskøretøjer.
Undervisningsprogrammet skal udformes som anført i godkendelsen med
udgangspunkt i emnerne i afdeling 1.
_____________
DA
9
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0011.png
BILAG II
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra a)
BESTEMMELSER VEDRØRENDE EU-MODELLEN FOR
CHAUFFØRUDDANNELSESBEVIS
2003/59/EF (tilpasset)
1
2004/66/EF Art. 1 og bilag
2
2006/103/EF Art. 1 og bilag,
nr. A, litra 6)
3
2013/22/EU Art. 1 og bilag
1.
De fysiske egenskaber ved EF-modellen for chaufføruddannelsesbevis skal være i
overensstemmelse med ISO-standard 7810 og 7816-1.
Verifikationsmetoderne for chaufføruddannelsesbevis med henblik på at sikre
overensstemmelse med internationale standarder skal være i overensstemmelse med
ISO-standard 10373.
2.
Chaufføruddannelsesbeviset
har to sider:
Forside:
a)
b)
c)
B
2
BG
 
CZ
DK
D
EST
IRL
GR
E
F
3
HR
betegnelsen »chaufføruddannelsesbevis« trykt med store bogstaver på den
udstedende medlemsstats sprog
angivelse af navnet på den udstedende medlemsstat er valgfrit
1
den udstedende medlemsstats nationalitetsmærke trykt i negativ i et blåt
rektangel og omgivet af tolv 12 stjerner. Nationalitetsmærkerne er følgende:
:
2
:
:
:
:
:
:
:
:
:
3
:
Belgien
2
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
3
Kroatien
DA
10
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0012.png
I
CY
LV
LT
L
H
M
NL
A
PL
P
2
RO
SLO
SK
FIN
S
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
2
:
:
:
:
:
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
2
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
d)
chaufføruddannelsesbevisets
således
1.
2.
3.
4.
indehaverens efternavn
indehaverens fornavn(e)
specifikke
oplysninger
nummereret
indehaverens fødselsdato og fødested
a)
b)
c)
d)
udstedelsesdato
udløbsdato
angivelse
af
den
myndighed,
der
udsteder
chaufføruddannelsesbeviset
(kan trykkes på bagsiden)
et andet nummer end kørekortsnummeret, der tjener administrative
hensyn (valgfrit)
kørekortets nummer
chaufføruddannelsesbevisets
løbenummer
5.
6.
a)
b)
foto af indehaveren
DA
11
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0013.png
7.
8.
indehaverens underskrift
bopæl eller postadresse (valgfrit)
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra b)
9.
kategorier af køretøjer, for hvilke chaufføren opfylder kravene til
grundlæggende kvalifikationer og efteruddannelse
2003/59/EF (tilpasset)
1
2004/66/EF Art. 1 og bilag
2
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra b)
e)
1
2
betegnelsen »EU-model« på den udstedende medlemsstats sprog og
betegnelsen »chaufføruddannelsesbevis« på de øvrige EU-sprog trykt i blåt på
en sådan måde, at det udgør
chaufføruddannelsesbevisets
baggrund:
 
2006/103/EF Art. 1 og bilag,
nr. A, litra 6)
карта за квалификация �½а водача
2003/59/EF
tarjeta de cualificación del conductor
osvědčení profesní způsobilosti řidiče
chaufføruddannelsesbevis
Fahrerqualifizierungsnachweis
juhi ametipädevuse kaart
δελτίο επιμόρφωσης οδηγού
driver qualification card
carte de qualification de conducteur
cárta cáilíochta tiomána
2013/22/EU Art. 1 og bilag
kvalifikacijska kartica vozača
2003/59/EF
carta di qualificazione del conducente
vadītāja kvalifikācijas apliecība
vairuotojo kvalifikacinė kortelė
DA
12
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0014.png
gépjárművezetői képesítési igazolvány
karta ta’kwalifikazzjoni tas-sewwieq
kwalificatiekaart bestuurder
karta kwalifikacji kierowcy
carta de qualificação do motorista
2006/103/EF Art. 1 og bilag,
nr. A, litra 6)
cartela de pregătire profesională a conducătorului auto
2003/59/EF (tilpasset)
1
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra b)
preukaz o kvalifikácii vodiča
kartica o usposobljenosti voznika
kuljettajan ammattipätevyyskortti
yrkeskompetensbevis för förare
f)
farveangivelse:
a)
blå: Pantone Reflex blue
gul: Pantone yellow
1
9. kategorier af køretøjer, for hvilke chaufføren opfylder kravene
til grundlæggende kvalifikationer og efteruddannelse
10.
11.
den harmoniserede EU-kode 95, der er omhandlet i bilag I til
direktiv 2006/126/EF
plads til, at den udstedende medlemsstat kan påføre
chaufføruddannelsesbeviset
påtegninger, der er nødvendige
af administrative hensyn, eller som vedrører trafiksikkerheden
(valgfrit). Hvis påtegningen falder ind under en af de rubrikker, der
er anført i dette bilag, skal nummeret på denne rubrik angives foran
påtegningen
Bagside:
b)
en
forklaring
de
nummererede
rubrikker
chaufføruddannelsesbevisets
for- og bagside (mindst rubrik 1, 2,
3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b og 10).
2013/22/EU Art. 1 og bilag
(tilpasset)
Hvis en medlemsstat ønsker at affatte disse angivelser på et andet nationalt sprog end
et af følgende sprog: bulgarsk, dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk,
kroatisk, lettisk, litauisk, maltesisk, nederlandsk, polsk, portugisisk, rumænsk,
DA
13
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0015.png
slovakisk, slovensk, spansk, svensk, tjekkisk, tysk og ungarsk, udarbejder den en
tosproget udgave af kørekortet med et af
disse
sprog, med forbehold af de
øvrige bestemmelser i dette bilag.
2003/59/EF (tilpasset)
3.
S
IKKERHED
,
HERUNDER DATABESKYTTELSE
skal
udelukke
risiko
for
Chaufføruddannelsesbevisets
forskellige elementer
forfalskning eller manipulation og afsløre forsøg herpå.
Medlemsstaten drager omsorg for, at
chaufføruddannelsesbevisets
sikkerhedsniveau
mindst svarer til kørekortets sikkerhedsniveau.
4.
S
ÆRLIGE BESTEMMELSER
Medlemsstaterne kan efter høring af Kommissionen tilføje farver eller mærkning, som f.eks.
stregkoder, nationale symboler og sikkerhedsfeatures, med forbehold af de øvrige
bestemmelser i dette bilag.
Af hensyn til den gensidige anerkendelse af
chaufføruddannelsesbeviserne
stregkoden ikke indeholde andre oplysninger end dem, der allerede findes i læsbar form på
chaufføruddannelsesbeviset, eller som er nødvendige for proceduren ved udstedelse af
chaufføruddannelsesbeviset
.
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra d)
5.
O
VERGANGSBESTEMMELSER
Chaufføruddannelsesbeviser, der er udstedt før den 23. maj 2020, er gyldige indtil deres
udløbsdato.
DA
14
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0016.png
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra c)
EU-MODEL FOR CHAUFFØRUDDANNELSESBEVIS
2003/59/EF
1
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 2, litra c)
1
_____________
DA
15
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0017.png
2018/645 Art. 1, nr. 7 og bilag,
nr. 3
BILAG III
SAMMENLIGNINGSTABEL FOR HENVISNINGERNE TIL VISSE KATEGORIER
AF KØREKORT
Henvisning i dette direktiv
C+E
C1 + E
D+E
D1 + E
CE
C1E
DE
D1E
Henvisning i direktiv 2006/126/EF
_____________
DA
16
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0018.png
BILAG IV
Del A
Ophævet direktiv med oversigt over efterfølgende ændringer
(jf. artikel 14)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/59/EF
(EUT L 226 af 10.9.2003, s. 4)
Rådets direktiv 2004/66/EF
(EUT L 168 af 1.5.2004, s. 35)
Rådets direktiv 2006/103/EF
(EUT L 363 af 20.12.2006, s. 344)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1137/2008
(EUT L 311 af 21.11.2008, s. 1)
Rådets direktiv 2013/22/EU
(EUT L 158 af 10.6.2013, s. 356)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/645
(EUT L 112 af 2.5.2018, s. 29)
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/1243
(EUT L 198 af 25.7.2019, s. 241)
Kun punkt IV.2 i bilaget
Kun punkt A.6 i bilaget
Kun punkt 9.11 i bilaget
Kun punkt A.4 i bilaget
Kun artikel 1 og bilag
Kun punkt IX.5 i bilaget
DA
17
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0019.png
Del B
Frister for gennemførelse i national ret og anvendelsesdatoer
(jf. artikel 14)
Direktiv
2003/59/EF
Gennemførelsesfrist
10. September 2006
Anvendelsesdato
for så vidt angår de
grundlæggende kvalifikationer
for førere af køretøjer af
kørekortskategori D1, D1 + E,
D og D + E fra den
10. september 2008
for så vidt angår de
grundlæggende kvalifikationer
for førere af køretøjer af
køretøjskategori C1, C1 + E, C
og C + E fra den
10. september 2009
(EU) 2018/645
23. maj 2020 med undtagelse
af artikel 1, nr. 6)
23. maj 2021 med hensyn til
artikel 1, nr. 6)
_____________
DA
18
DA
kom (2021) 0034 (forslag) - Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej (kodifikation)
2327495_0020.png
BILAG V
S
AMMENLIGNINGSTABEL
Direktiv 2003/59/EF
Artikel 1-7
Artikel 8 stk. 1
Artikel 8 stk. 2, første afsnit, indledningen og
litra a)
Artikel 8 stk. 2, første afsnit, litra b)
Artikel 8 stk. 2, andet afsnit
Artikel 8 stk. 3, 4 og 5
Artikel 9 og 10
Artikel 10a
Artikel 11
Artikel 11a
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 15
Artikel 16
Artikel 17
Bilag I
Bilag II
Bilag III
Artikel 1-7
Artikel 8 stk. 1
Artikel 8 stk. 2, første afsnit
Artikel 8 stk. 2, andet afsnit
Artikel 8 stk. 3, 4 og 5
Artikel 9 og 10
Artikel 11
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 15
Artikel 16
Bilag I
Bilag II
Bilag III
Bilag IV
Bilag V
_____________
Nærværende direktiv
DA
19
DA