Europaudvalget 2024-25
KOM (2021) 0563
Offentligt
3002120_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022 - 13077
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 11. marts 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Friis Bach (V).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
kom (2021) 0563 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om mulighed for fritagelse for energiafgifter for almennyttige foreninger
3002120_0002.png
Spørgsmål
Som en del af "Fit for 55"-pakken fremsatte Kommissionen den 14. juli 2021 et forslag til
revision af energibeskatningsdirektivet (direktiv 2003/96/EF). I sit høringssvar påpeger
Veteranskibsklub S/S Bjørn, at klubbens turistsejladser hidtil har kunnet tilbydes til en lav
pris, da de som almennyttig forening delvist har været fritaget for energiafgifter. Klubben
frygter, at hvis de fremover skal betale fulde energiafgifter, vil sejladserne blive så begræn-
sede, at indtægterne ikke vil være tilstrækkelige til at vedligeholde skibet. De håber derfor,
at ændringerne i direktivet fortsat vil muliggøre fritagelse for almennyttige foreninger. Vil
ministeren forholde sig til dette høringssvar og redegøre for, om det med det nuværende
kompromisforslag vil være muligt at tilbyde særligt lempelige regler for veteranskibe, her-
under dampskibe, samt veterantog, herunder damptog?
Svar
Regeringen arbejder for en ambitiøs revision af energibeskatningsdirektivet, der bidrager
til at nå EU’s energi-,
klima- og miljømål, og som er på linje med danske grønne priorite-
ter. Det er samtidig vigtigt for regeringen, at energibeskatningsdirektivet bidrager til at
fremme danske virksomheders konkurrenceevne.
Det gældende direktiv indebærer en række obligatoriske afgiftsfritagelser for energipro-
dukter, herunder til søfart, bortset fra ikke-erhvervsmæssige private formål som lystfart,
samt en række frivillige afgiftsfritagelser for energiprodukter anvendt fx til person- og
godstransport med jernbane. Energibeskatningsdirektivet indebærer også en mulighed for
afgiftsfritagelse eller -lempelse af opvarmningsformål for velgørende foreninger.
Efter dansk ret kan virksomheder opnå godtgørelse af energiafgift og CO
2
-afgift af kul
mv., der anvendes til jernbanedrift og dampskibsfart bortset fra lystfartøjer. Desuden til-
bagebetales mineralolieafgift af varer, der anvendes til jernbanedrift. Muligheden for af-
giftsfritagelse eller -lempelse af opvarmningsformål for velgørende foreninger anvendes
ikke i Danmark.
Kommissionen fremsatte forslag til revision af energibeskatningsdirektivet i juli 2021. I
Kommissionens oprindelige forslag blev det foreslået at afskaffe den obligatoriske afgifts-
fritagelse for bl.a. søfart. Forslaget om afskaffelse af den obligatoriske afgiftsfritagelse har
været debatteret under forhandlingerne af direktivet. Forslaget indebar også videreførelse
af mulighed for, at medlemsstater fastsætter en lavere afgift for godstransport og person-
befordring med jernbane samt videreførelse af muligheden for at anvende en lempet af-
giftssats for energi til opvarmning i velgørende foreninger, ikke for transport.
Forslag til energibeskatningsdirektivet blev drøftet på ECOFIN møde den 10. december
2024. Her blev det drøftet at videreføre den gældende afgiftsfritagelse for søfart, dog med
en revisionsklausul i 2035. Det vurderes på den baggrund, at det nuværende kompromis-
forslag giver mulighed for at reducere afgifterne for veteranskibe, herunder dampskibe,
samt veterantog, herunder damptog. Direktivet er fortsat under forhandling.
Side 2 af 2