Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0581
Offentligt
2473666_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
4. november 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 6 vedr. KOM (2021) 0581
(Alm. del) af 12. oktober 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Kan ministeren belyse, hvad denne ”komplette” regulatoriske værktøjskasse vil in-
deholde? Herunder hvordan den sikrer en bedre forsikringstagerbeskyttelse?
Svar
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings og Arbejdsmarkedspensions-
ordninger (EIOPA) fremlagde 17. december 2020 anbefalinger til Kommissionen
til revision af EU’s forsikringsregler
(Solvens II). EIOPA anbefaler bl.a., at myn-
dighederne mhp. at opnå bedre beskyttelse for forsikringstagerne skal sikre en så-
kaldt komplet regulatorisk værktøjskasse. EIOPA anbefaler, at det sker ved at ud-
bygge reglerne med såkaldte makroprudentielle værktøjer, dvs. værktøjer til myn-
dighederne til at sikre, at forsikringsselskaber tager hensyn til, at deres investeringer
kan påvirke stabiliteten i den samlede finansielle sektor og realøkonomien.
Derudover anbefaler EIOPA at harmonisere reglerne for dels genopretning og af-
vikling af forsikringsselskaber og dels nationale forsikringsgarantiordninger, dvs.
ordninger, der yder erstatninger og dækninger til forsikringstagere m.fl. i stedet for
et konkursramt forsikringsselskab.
Kommissionen offentliggjorde 22. september 2021 sin pakke af forslag på forsik-
ringsområdet, der delvist gennemfører de ovennævnte anbefalinger fra EIOPA.
I forslaget til revision af Solvens II-reglerne foreslås bl.a. krav om, at forsikringssel-
skabers investeringsstrategier og egen risikostyring tager højde for makroøkonomi-
ske faktorer og potentielle udsving på de finansielle markeder, og selskaberne skal
vurdere, i hvilket omfang deres investerings- eller frasalgsbeslutninger vil kunne på-
virke stabiliteten i den samlede forsikringssektor eller den øvrige finansielle sektor
(systemisk risiko). Det foreslås hertil, at selskaberne vil skulle vurdere deres likvidi-
tetsrisiko, dvs. risikoen for at selskaberne på kort sigt ikke kan skaffe tilstrækkelige
midler til kunne betale deres forpligtelser til forsikringstagere m.fl.
Kommissionens pakke indeholder derudover et forslag til et nyt direktiv for gen-
opretning og afvikling af forsikringsselskaber, der har til formål at sikre en harmo-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0581 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om forsikringstagerbeskyttelse, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
niseret ramme for at håndtere forsikringsselskaber, der bliver nødlidende. Direkti-
vet skal bl.a. sikre, at der i alle EU-lande er myndigheder, der har en række regula-
toriske værktøjer til at foretage en kontrolleret afvikling eller genopretning af nød-
lidende selskaber. Herunder skal myndigheden kunne inddrage et selskabs tilladelse
til at udøve forsikringsvirksomhed, videresælge dele af selskabets forsikringsbestand
(kundernes forsikringer vil blive administreret af det opkøbende selskab) eller op-
rette et offentligt ejet broselskab, der kan overtage og administrere aktiviteterne fra
det nødlidende selskab, evt. i perioden frem mod et videresalg. Afviklingsmyndig-
heden skal derudover kunne nedskrive eller konvertere aktionærer og kreditorers
tilgodehavender, så den tilbageværende kapital er tilstrækkelig til at dække kapital-
krav og selskabets forpligtelser over for sine kunder. Forslaget indfører også et krav
om, at forsikringsselskaberne skal udarbejde genopretningsplaner, der kan aktive-
res, hvis nødvendigt. Planerne skal godkendes af de nationale myndigheder. De be-
skrevne værktøjer er i nogen udstrækning allerede tilstede i regelsættet i Danmark.
Derudover indeholder pakken en meddelelse, hvori Kommissionen redegør for, at
den på nuværende tidspunkt ikke planlægger at fremlægge et forslag om harmoni-
sering af reglerne for nationale forsikringsgarantiordninger i EU. Kommissionens
begrundelse er, at det vil være omkostningstungt for nogle lande at indføre forsik-
ringsgarantiordninger, idet der er store forskelle mellem eksisterende nationale ord-
ninger og at fokus ovenpå COVID-19 pandemien bør rettes mod økonomisk gen-
opretning. Kommissionen ventes at genbesøge spørgsmålet på et senere tidspunkt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister