Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0664 Bilag 7
Offentligt
2550495_0001.png
Ç)
FOLKETINGET
Europa-Kommissionen
B-i 049 Bruxelles
Belgien
Kopi til: Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union
Udtalelse til Kommissionen om forslag til
gennemførelse af Basel Ill-standarderne
25. marts 2022
Folketinget har behandlet Kommissionens forslag til revision af EU’s kapital-
krav til kreditinstitutter (KOM (2021) 0664), som bl.a. har til formål at gennem-
føre anbefalinger fra Basel-komitéen i EU-lovgivningen. Sagen har været be
handlet i Erhvervsudvalget og Europaudvalget.
Et flertal i Folketinget (Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folke-
parti, Frie Grønne og Hans Kristian Skibby (uden for gruppe) bemærker føl-
gende:
Flertallet finder ikke, at forslaget indeholder brud på nærhedsprincippet.
Flertallet mener, at Kommissionens forslag indeholder gode elementer, der
samlet set vil kunne bidrage til at styrke reguleringen af kreditinstitutter i EU.
Flertallet finder det dog vigtigt, at gennemførelsen af Basel-anbefalingerne i
EU tager hensyn til særlige europæiske forhold og velfungerende forretnings-
modeller.
Forslaget har stor politisk betydning i Danmark på grund af de store implikati
oner for det danske finansielle og økonomiske system, herunder ikke mindst
det danske lavrisiko-realkreditsystem, som har en central rolle i den danske
økonomi ved at udbyde lån til husholdninger og virksomheder til lave omkost
ninger.
J.nr.: 22-000113-2
Jakob Willum Slot
Udvaigssekretær
EUU@ tUk
Folketingets
Eu ropaudval g
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
ft@ft dk
www.ft.dk
Side 1
I
2
kom (2021) 0664 - Bilag 7: Politisk udtalelse om Kommissionens forslag til gennemførelse af Basel III-standarderne i EU-lovgivningen
2550495_0002.png
t
FOLKETINGET
Det danske realkreditsystem har eksisteret i mere end 200 år, og det danske
realkreditobligationsmarked er blandt de største markeder i verden for så
kaldt dækkede obligationer. Omkring 65 pct. af det samlede udlån i Danmark
stammer fra realkreditinstitutionetne, hvilket svaret til omkring 125 pct. af det
danske bruttonationalprodukt (BNP). Hertil kommer, at danske realkreditinsti
tutter historisk set har haft meget lave tab, hvilket også gælder under kriser
som feks. finanskrisen. De årlige tab hat i mange år ikke oversteget 0,2 pct.
af de samlede udlån, og ingen danske realkreditinstitutter er nogensinde ble
vet erklæret nødlidende.
Et centralt element i Kommissionens forslag er indførelsen af det såkaldte ka
pitalgulv, der skal sikre, at kapitalkravet for kreditinstitutter, der bruger interne
modeller, ikke undervurderes og bliver uforholdsmæssigt lavt. Erhvervsudval
get støtter formålet med kapitalgulvet, men finder, at kapitalgulvet kan føre til
mindre risikofølsomhed og føre til stigninger i kapitalkrav, der ikke svarer til
den reelle risiko for velfungerende forretningsmodeller med udlån med lav ri
siko som f.eks. den danske realkredit.
Flertallet sætter derfor pris på, at Kommissionens forslag indeholder en over
gangsordning for kapitalgulvet, så det tilpasses til særlige europæiske forhold
og velfungerende forretningsmodeller som det danske lavrisiko-realkreditsy
stern. Overgangsordningens lavere risikovægte for især boliglån med lav ri
siko ved beregning af kapitalgulvet afspejler bedre virkeligheden i en dansk
kontekst.
Flertallet vil dog på det kraftigste anmode om, at overgangsordningen gøres
permanent, således at der permanent tages hensyn til særlige europæiske
forhold og herunder det danske lavrisiko-realkreditsystem.
Flertallet ser endvidere gerne, at overgangsordningen for risikovægte under
kapitalgulvet udvides til at gælde generelt for standardmetoden, så der ikke
gøres forskel på store og små kreditinstitutioner.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudva)get
Anni Matthiesen
Formand for Erhvervsudvalget
Side 2
I
2