Europaudvalget 2021
KOM (2021) 0722
Offentligt
2519596_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.11.2021
SWD(2021) 343 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUMÉ AF RAPPORTEN OM KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
forslag til en forordning
om ændring af forordning (EU) 2015/760 for så vidt angår omfanget af investerbare
aktiver og investeringer, porteføljesammensætning og diversificeringskrav, lån af
kontanter samt andre fondsregler og for så vidt angår krav vedrørende godkendelse af
og investeringspolitikker og driftsbetingelser for europæiske langsigtede
investeringsfonde
{COM(2021) 722 final} - {SEC(2021) 571 final} - {SWD(2021) 342 final}
DA
DA
kom (2021) 0722 - Ingen titel
2519596_0002.png
Resumé
Konsekvensanalyse af et forslag til forordning om ændring af forordning (EU) 2015/760 om europæiske
langsigtede investeringsfonde
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
Problemet for ELTIF'ers lovgivningsmæssige ramme er lav udbredelse. ELTIF-branchen er relativt lille og er
koncentreret i kun fire medlemsstater. Der er et uudnyttet potentiale i at etablere en yderligere kanal til
mobilisering af kapital til finansiering af langsigtede projekter. Dette påvirker projektejere, virksomheder og
SMV'er, investorer og ELTIF-forvaltere negativt og hæmmer forfølgelsen af målene for kapitalmarkedsunionen
om at etablere mere forskelligartede kilder til langsigtet finansiering i Europa.
Hvilke resultater forventes der af initiativet?
Hovedformålet med dette initiativ er at hjælpe ELTIF-markedet med at nå et tilstrækkeligt stort omfang til at opnå
de tilsigtede fordele for EU's økonomi og for de europæiske investorer i det oprindelige forslag.
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan?
ELTIF-forordningens mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene. På grund af målenes
omfang og virkninger kan de bedre nås på EU-plan. I overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet går ELTIF-forordningen ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige løsninger er overvejet? Foretrækkes en
bestemt løsning frem for andre?
ELTIF-reguleringsrammen indeholder detaljerede fondsregler om investerbare aktiver og investeringer,
diversificering og porteføljesammensætning, gearingsgrænser og markedsføring. Dette initiativ undersøger og
identificerer foretrukne løsninger på følgende områder: vedtagelse af lempeligere fondsregler for professionelle
ELTIF'er, fjernelse af begrænsninger for investorers adgang til ELTIF'er, oprettelse af en valgfri
likviditetsvinduesmekanisme og fokusering på alt for restriktive fondsregler, der begrænser det/de tilgængelige
investeringsunivers, fondsstrukturer og investeringsstrategier uforholdsmæssigt.
Hvem støtter hvilken løsning?
Interessenterne er kritiske over for de alt for restriktive regler for ELTIF'er og støtter et udvidet omfang af
investerbare aktiver og investeringer, lempelsen af reglerne om fondsstrukturering og forfølgelsen af mere
forskelligartede investeringsstrategier. Markedsdeltagerne går også ind for at mindske hindringerne for
detailinvestorers adgang, samtidig med at der fastsættes tilstrækkelige garantier for investorbeskyttelse.
C. Den foretrukne løsnings virkninger
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsning?
Forslaget har til formål at gøre ELTIF'er mere attraktive for forvaltere og investorer. Forvalterne vil kunne
skræddersy ELTIF'ernes strukturer til de investeringsstrategier, der opfylder investorernes behov, og opnå
omkostningseffektivitet. Investorerne vil være i stand til at opfylde deres langsigtede opsparings- og
investeringsbehov. Det øgede antal investorer vil gøre det muligt for fondene at opskalere deres størrelse og
opnå stordriftsfordele. Fjernelse af overlappende procedurer og ufleksible fondsregler vil reducere
omkostningerne for ELTIF-forvaltere. De foreslåede ændringer vil gøre ELTIF'erne bedre rustet til at nå de
oprindelige mål om at indføre en ny kilde til langsigtet finansiering i Europa.
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsning?
Der forventes ingen væsentlige negative økonomiske, sociale eller miljømæssige virkninger eller omkostninger.
Potentielle omkostningsvirkninger for investorer, ELTIF'er og deres forvaltere og for de kompetente nationale
myndigheder vil være ubetydelige.
Hvordan påvirker den foretrukne løsning virksomhederne, herunder de små og mellemstore
virksomheder og mikrovirksomhederne?
Revisionen forventes at have positive indirekte virkninger for finansieringen af SMV'er og virksomheder, social
infrastruktur og transportinfrastruktur og langsigtede projekter, der bidrager til miljømæssige eller sociale mål
såsom ren energi.
Vil den foretrukne løsning få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og myndigheder?
Der forventes ingen væsentlige virkninger.
2
kom (2021) 0722 - Ingen titel
2519596_0003.png
Vil den foretrukne løsning få andre væsentlige virkninger?
En forøgelse af ELTIF'ers antal og størrelse kan også kanalisere kapital til langsigtede projekter, der fokuserer
på miljømæssige eller sociale mål, såsom ren energi, boliginfrastruktur eller -faciliteter.
D. Opfølgning
Hvornår vil foranstaltningen blive taget op til fornyet overvejelse?
5 år efter anvendelsestidspunktet for ændringerne af den retlige ramme.
3