Spørgsmål
Skatteministeriet giver i lovforslaget, der er fremsat den 22. december 2021, udtryk for, at
lovforslaget skal sikre, at den danske lov er i overensstemmelse med de bagvedliggende
EU-regler. Danmark har siden 1977 haft en forpligtelse til at sikre, at den danske lov er i
overensstemmelse med de bagvedliggende direktiver, og Europa-Kommissionen har i alle
disse år kunnet tage initiativ til en traktatkrænkelsessag mod Danmark, hvis kommissio-
nen er af den opfattelse, at Danmark har en forkert implementering af direktivet. En så-
dan procedure er, så vidt vides, ikke startet op, og det er derfor nærliggende og rimeligt at
drage den konklusion, at direktivet allerede er minimumsimplementeret i 1978 og 1994.
Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvorfor Skatteministeriet nu finder det
nødvendigt at ændre momsloven med den anførte begrundelse?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
–
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
At EU-Kommissionen ikke har indledt en sag mod Danmark for overtrædelse af moms-
direktivets regler, kan ikke føre til en konklusion om, at de danske regler siden 1977 har
været og fortsat vil være i overensstemmelse med direktivreglerne.
For det første er det op til EU-Kommissionen om, og i givet fald hvornår, den vil indlede
en sag mod et EU-land, og for det andet sker det med jævne mellemrum, at fortolkninger
fra EU-Domstolen fastlægger en fortolkning af en direktivbestemmelse, som hidtil har
været fortolket på anden måde af enten alle lande eller enkelte lande. I nogle tilfælde med-
fører en EU-dom, at nationale regler eller praksis skal ændres fra momsfritagelse til
momspligt, og i andre tilfælde fra momspligt til momsfritagelse. I sidstnævnte tilfælde til-
bagebetales der moms, også selvom EU-Kommissionen ikke har indledt en traktatkræn-
kelsessag.
Alle EU-lande er forpligtede til at tilrette deres nationale lovgivning efter fortolkninger af
gældende EU-regler foretaget af EU-Domstolen. Dette skal ske inden for en rimelig frist,
idet der dog ikke er præcise retningslinjer for, hvad der er en rimelig frist. Finder EU-
Kommissionen, at et EU-land ikke inden for en rimelig frist har indrettet sin nationale
lovgivning, kan den åbne en traktatkrænkelsessag mod det pågældende EU-land. Det er
Side 2 af 3
som sagt op til EU-Kommissionen, om og i givet fald hvornår den vil vælge at indbringe
en sådan sag.
Som det fremgår af bemærkningerne til L 106, er det Skatteministeriets vurdering, at EU-
Domstolen med dommen i C-501/19, UCMR
–
ADA, har fastlagt en fortolkning af
momsdirektivets regler, der medfører, at det kun er forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, der er momsfritaget for meddelelse af licens til deres ophavsret-
tigheder, mens andre er momspligtige, hvilket præciseres i L 106.
Side 3 af 3