Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 12 Bilag 10, L 12 A Bilag 10, L 12 B Bilag 10
Offentligt
2486996_0001.png
Til lovforslag nr.
L 12
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [25. november 2021]
2. udkast
(Datoen i ÆF nr. 17 er e.a. med Erhvervsministeriet ændret, da der var en slåfejl i datoen i det oversendte ændringsforslag)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love
(Supplering af taksonomiforordningen og ny model for SIFI-udpegning)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 18 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksom-
hed, lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger
m.v. og forskellige andre love (Supplering af taksonomifor-
ordningen og ny model for SIFI-udpegning)« omfattende
titlelnoten, § 1, nr. 1-35 og 37-39, §§ 2 og 3, § 4, nr. 1-9 og
14-41, og §§ 5-20.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksom-
hed (Straf for overtrædelse af STS-forordningens artikel 26
b-26 e og ophævelse af positionslofter for råvarederivater)«
omfattende titelnoten, § 1, nr. 36, § 4, nr. 10-13 og 37, og §§
19 og 20.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til titlen
2)
Noten
affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU
af 16. april 2014 (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L
173, side 149, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/97 af 20. januar 2016 om forsik-
ringsdistribution, EU-Tidende 2016, nr. L 26, side
19, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
DokumentId
Journalnummer
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0002.png
2
2014/17 EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaf-
taler i forbindelse med fast ejendom til beboelse og
om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og
forordning (EU) nr. 1093/2010, EU-Tidende 2014, nr.
L 60, side 34, og dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder
for finansielle instrumenter og om ændring af direktiv
2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU, EU-Tidende 2014,
nr. L 173, side 349.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 1
3)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»01.
I §
343 s, stk. 3, nr. 4,
udgår »og«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02.
I §
373, stk. 1,
ændres »§ 7, stk. 1 og 2-5,« til: »§ 7, stk.
1-6,«.«
[Konsekvensrettelse]
5)
Nr. 35
udgår.
[Korrektion af trykfejl]
Til § 4
6)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 3
affattes således:
Ȥ 3.
I denne lov forstås ved:
1)
Multilateralt system: Ethvert system eller enhver faci-
litet, hvor forskellige tredjeparters købs- og salgsinte-
resser i finansielle instrumenter kan sammenføres.
2)
Reguleret marked: Et multilateralt system, jf. nr. 1,
der drives i overensstemmelse med reglerne i kapitel
12-14, 22 og 23.
3)
Multilateral handelsfacilitet (MHF): Et multilateralt
system, jf. nr. 1, der drives i overensstemmelse med
reglerne i kapitel 17, 18, 20, 22 og 23.
4)
Organiseret handelsfacilitet (OHF): Et multilateralt
system, der ikke er et reguleret marked eller en multi-
lateral handelsfacilitet (MHF).
5)
Markedsplads: Et reguleret marked, en multilateral
handelsfacilitet (MHF) eller en organiseret handelsfa-
cilitet (OHF).
6)
SMV-vækstmarked (vækstmarked for små og mellem-
store virksomheder): En multilateral handelsfacilitet
(MHF), der er registreret som et SMV-vækstmarked i
overensstemmelse med § 110.
7)
Operatør af et reguleret marked: En fysisk eller jurid-
isk person, der er meddelt tilladelse efter §§ 59 eller
127, og hvis virksomhed består i at drive et reguleret
marked.
8)
Operatør af en multilateral handelsfacilitet (MHF): En
operatør af et reguleret marked eller et fondsmægler-
selskab, der er meddelt tilladelse efter § 86 i denne
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
lov eller § 13, stk. 1, i lov om fondsmæglerselskaber
og investeringsservice og -aktiviteter, og hvis virk-
somhed består i at drive en multilateral handelsfacili-
tet (MHF).
Operatør af en organiseret handelsfacilitet (OHF): En
operatør af et reguleret marked eller et fondsmæg-
lerselskab, der driver en organiseret handelsfacilitet
(OHF).
Værdipapircentral (CSD): En værdipapircentral
(CSD) som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 909/2014
af 23. juli 2014 om forbedring af værdipapirafviklin-
gen i Den Europæiske Union og om værdipapircentra-
ler.
Central modpart (CCP): En central modpart (CCP)
som defineret i artikel 2, nr. 1, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli
2012 om OTC-derivater, centrale modparter og trans-
aktionsregistre.
Godkendt offentliggørelsesordning (APA): En god-
kendt offentliggørelsesordning (APA) som defineret
i artikel 2, stk. 1, nr. 34, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014
om markeder for finansielle instrumenter.
Godkendt indberetningsmekaniske (ARM): En god-
kendt indberetningsmekanisme (ARM) som defineret
i artikel 2, stk. 1, nr. 36, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014
om markeder for finansielle instrumenter.
Systematisk internalisator: Et fondsmæglerselskab,
som på organiseret, hyppigt og systematisk grundlag
og i væsentligt omfang handler for egen regning ved
udførelse af kundeordrer uden for en markedsplads
uden at drive et multilateralt system, når fondsmæg-
lerselskabet overskrider de af Europa-Kommissionen
fastsatte grænser for, hvornår handelen er hyppig og
væsentlig.
Algoritmisk handel: Handel med finansielle instru-
menter, hvor en computeralgoritme automatisk med
begrænset eller uden menneskelig medvirken fastsæt-
ter forskellige ordreparametre, bortset fra systemer,
der udelukkende anvendes til at sende, behandle eller
bekræfte ordrer eller behandle udførte transaktioner
efter handel.
Direkte elektronisk adgang: En ordning, hvor et med-
lem eller en kunde hos en markedsplads giver en
fysisk eller juridisk person ret til at anvende medlem-
mets eller kundens handelskode til at sende ordrer
direkte til markedspladsen elektronisk gennem en di-
rekte markedsadgang eller en sponsoreret adgang.
Algoritmisk højfrekvenshandelsteknik: Algoritmisk
handelsteknik, der er kendetegnet ved
a) en infrastruktur, hvor latensperioden på algorit-
misk ordreindførelse forkortes gennem samhus-
ning, proximity hosting eller hurtig direkte elek-
tronisk adgang,
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0003.png
3
18)
19)
20)
21)
22)
23)
24)
25)
26)
b) et system, hvor ordrer afgives, genereres, dirigeres
eller udføres uden menneskelig medvirken i for-
bindelse med hver enkelt handel eller ordre, og
c) en høj andel af intradagmeddelelser, der udgør
ordrer, prisstillelser eller annulleringer.
Gældsbevis: Obligationer eller andre former for om-
sættelige gældsinstrumenter, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, litra
b, bortset fra værdipapirer, der kan sidestilles med ak-
tier i selskaber, eller værdipapirer, som, hvis de kon-
verteres eller de dertil knyttede rettigheder udøves,
giver ret til at erhverve aktier eller værdipapirer, der
kan sidestilles med aktier.
Derivat: Finansielle instrumenter, der er omfattet af §
4, stk. 1, nr. 1, litra c, og nr. 4-10.
Råvarederivat: Råvarederivater som defineret i artikel
2, stk. 1, nr. 30, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om
markeder for finansielle instrumenter.
Clearing: Opgørelse af forpligtelser og rettigheder ved
en aftalt udveksling af ydelser, hvad enten dette sker
i forbindelse med netting, jf. nr. 28, eller for hver
transaktion for sig.
Afvikling: Udveksling af ydelser til opfyldelse af par-
ternes forpligtelser.
Deltager: Et institut, en central modpart (CCP), et af-
regningsfirma, et clearingsinstitut, en systemoperatør
eller et clearingmedlem af en central modpart (CCP),
der er meddelt tilladelse i medfør af artikel 17 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater, centrale
modparter og transaktionsregistre.
Indirekte deltager: Et institut, en central modpart
(CCP), et afregningsfirma, et clearinginstitut eller en
systemoperatør, som har indgået en aftale med en del-
tager i et system, jf. nr. 26, der udfører overførselsor-
drer, hvorved den indirekte deltager bliver i stand til at
sende overførselsordrer gennem systemet, forudsat at
den indirekte deltager er kendt af systemoperatøren.
Netting: Omregning til en nettofordring eller en netto-
forpligtelse af fordringer og forpligtelser, der følger af
overførselsordrer, som en eller flere deltagere udste-
der til eller modtager fra en eller flere andre deltagere
med det resultat, at der kun kan gøres en nettofordring
eller nettoforpligtelse gældende.
Overførselsordre:
a) En instruks fra en deltager i et værdipapirafvik-
lingssystem eller et registreret betalingssystem om
at stille et pengebeløb til rådighed for en modtager
ved en postering på et kreditinstituts, en central-
banks eller et afregningsfirmas konto.
b) En instruks, som indebærer overtagelse eller ind-
frielse af en betalingsforpligtelse som defineret i
systemets regler.
c) En instruks fra en deltager i et værdipapirafvik-
lingssystem eller et registreret betalingssystem om
at overføre ejendomsretten eller andre rettigheder
til et eller flere værdipapirer ved notering i et
register eller på anden vis.
27)
28)
29)
30)
31)
32)
33)
34)
35)
36)
37)
Værdipapirafviklingssystem: Et system, der drives
af en værdipapircentral (CSD) eller en central mod-
part (CCP), hvor der regelmæssigt på deltagernes veg-
ne gennemføres clearing og afvikling af deltagernes
ydelser eller clearing og afvikling af transaktioner
med værdipapirer.
Registreret betalingssystem: Et betalingssystem regi-
streret i henhold til § 177 eller et betalingssystem
drevet af Danmarks Nationalbank.
Detailbetalingssystem: Et betalingssystem, hvormed
der i væsentligt omfang udføres clearing af betalinger
i danske kroner mellem fysiske personer, virksomhe-
der og offentlige myndigheder og mellem disse ind-
byrdes bortset fra betalinger mellem finansielle virk-
somheder, operatører af markedspladser, værdipapir-
centraler (CSD’er) og centrale modparter (CCP’er) og
mellem disse indbyrdes.
It-operatør af et detailbetalingssystem: En fysisk eller
juridisk person, der er meddelt tilladelse efter § 180 a
til at udføre it-drift af et detailbetalingssystem.
Interoperabelt system: To eller flere værdipapirafvik-
lingssystemer eller betalingssystemer, hvis operatører
har indgået en indbyrdes aftale om, at transaktioner
cleares, cleares og afvikles eller afvikles på tværs af
systemerne. Hvor det er relevant, omfatter 1. pkt. også
operatøren af et interoperabelt system.
Fondsaktiv: Dematerialiseret omsætteligt værdipapir,
der er registreret i en værdipapircentral (CSD).
Kontoførende institut: En virksomhed eller myndig-
hed, der har indgået tilslutningsaftale med en værdipa-
pircentral (CSD), jf. § 190, stk. 1.
Formidler: En værdipapircentral (CSD), jf. nr. 10, el-
ler en person, der er hjemmehørende i Danmark eller
et land uden for Den Europæiske Union, som Unionen
ikke har indgået en aftale med på det finansielle om-
råde, som ikke har tilladelse i medfør af lov om finan-
siel virksomhed eller lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., som leverer tjenesteydelser re-
lateret til opbevaring eller forvaltning af aktier, eller
som fører værdipapirkonti på vegne af aktionærer.
Afregningskonto: En konto i en centralbank, et afreg-
ningsfirma eller et depot hos en værdipapircentral
(CSD) til anbringelse af midler eller værdipapirer og
til afregning af transaktioner mellem deltagerne i et
værdipapirafviklingssystem, et registreret betalingssy-
stem og et interoperabelt system.
Forretningsdag: Både dag- og natafvikling omfattende
alle hændelser, der forekommer i løbet af et systems
forretningsmæssige cyklus.
Landbrugsråvarederivater: Derivatkontrakter vedrø-
rende produkter anført i artikel 1 og bilag I, del I
til XX og XXIV/1, til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december
2013 om en fælles markedsordning for landbrugspro-
dukter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF)
nr. 922/72, (EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og
(EF) nr. 1234/2007 og produkter anført i bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0004.png
4
1379/2013 af 11. december 2013 om den fælles mar-
kedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter,
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1184/2006
og (EF) nr. 1224/2009 og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 104/2000.««
[Korrekt oplistning af numrene i bestemmelsen]
7)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
8)
Nr. 37
affattes således:
»37.
I
§ 247, stk. 1,
indsættes efter »§§ 140, 140 a«: », § 180
a, stk. 1, § 180 e, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4,«, og »§ 26, stk.
1 og 3« ændres til: »§ 26, stk. 1, 3 og 4«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 5
9)
Nr. 22
affattes således:
»22.
I
§ 47, stk. 1, 1. pkt., § 49, stk. 1, 1. pkt., § 51, § 53
og
§
54, stk. 1
og
2,
ændres »nr. 1-13, 19 og 23-27« til: »nr. 1-12,
18 og 22-26«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 47, stk. 3,
ændres »nr. 1-13 og 23-27« til: »nr. 1-12
og 22-26«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
Til § 7
11)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
og
§ 28, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»denne lov eller anden finansiel lovgivning,« til: »den finan-
sielle lovgivning eller anden relevant lovgivning,«.«
[Korrektion af trykfejl]
12)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »denne lov eller anden
relevant lovgivning« til: »den finansielle lovgivning eller
anden relevant lovgivning,«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 9
13)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 13, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 1, 3 eller 6« til:
»stk. 1, nr. 1 eller 3«.«
[Korrektion af trykfejl]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til titlen
14)
Noten
affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU)
2021/338 af 16. februar 2021 om ændring af direktiv
2014/65/EU, for så vidt angår oplysningskrav, produkt-
styring og positionslofter, og af direktiv 2013/36/EU og
(EU) 2019/878, for så vidt angår deres anvendelse på
investeringsvirksomheder, med henblik på at bidrage
til genopretningen efter covid-19-krisen, EU-Tidende
2021, L 68, side 14.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 1
15)
Nr. 36
affattes således:
»36.
I
§ 373, stk. 1,
ændres »artikel 6, 7, 9 og 18-26,« til:
»artikel 6, 7, 9, 18-26 og 26 b-26 e,«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 4
16)
Nr. 37
affattes således:
»37.
I
§ 247, stk. 1,
ændres »§ 132, stk. 1 og 4« til: »§ 132,
stk. 1 og 5«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 19
17)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 20
18)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 20
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
bl.a. supplering af taksonomiforordningen og ny model for
SIFI-udpegning. Den anden del (B) omfatter strafbestem-
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0005.png
5
melser for overtrædelse af STS-forordningens artikel 26 b-e
og ophævelse af positionslofter for råvarederivater.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 20, foreslås det at indsætte et nyt nr. 6 i § 343
s, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed. Som følge heraf
foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 19, at foretage en kon-
sekvensrettelse af § 343 s, stk. 3, nr. 5, med henblik på
at justere tegnsætningen, således at denne stemmer overens
med oplistningen i bestemmelsen.
På baggrund heraf foreslås det, at »og« udgår af § 343
s, stk. 3, nr. 4, således at denne stemmer overens med oplist-
ningen i bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås det at indsætte et nyt stk. 3 i § 7 i lov
om finansiel virksomhed, hvorefter stk. 3-7 bliver stk. 4-8
som følge af en rykningsklausul. Bestemmelsen er strafbe-
lagt, hvorfor henvisningen i straffebestemmelsen skal konse-
kvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det at ændre henvisningen i
straffebestemmelsen i § 373, stk. 1, fra »§ 7, stk. 1 og 2-5«
til »§ 7, stk. 1-6«.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 36, foreslås det at ændre henvisningen til en række
artikler i § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed med
henblik på at indsætte en række artikler. De artikler, der
foreslås indsat med ændringen, er ved en fejl ligeledes ind-
sat i lovforslagets § 1, nr. 35.
På baggrund heraf foreslås det, at lovforslagets § 1, nr.
35, udgår.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 4, nr. 3, foreslås det at indsætte to nye numre i § 3 i lov om
kapitalmarkeder. Med lovforslagets § 4, nr. 4, foreslås det
ligeledes at indsætte et nyt nummer i § 3. Der sker således
en ændring af numrene i § 3 som følge af rykningsklausuler.
Med lov nr. 1163 af 8. juni 2021 om ændring af lov
om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om
investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven og forskellige
andre love, som trådte i kraft den 1. juli 2021, blev der
foretaget ændringer i § 3 i lov om kapitalmarkeder, idet der
blev indsat to nye numre. Med § 8, nr. 3, i lov nr. 1163 af
8. juni 2021 ophæves der ligeledes tre numre i § 3 i lov
om kapitalmarkeder. § 8, nr. 3, i lov nr. 1163 af 8. juni
2021 træder i kraft den 1. januar 2022. Der sker således en
ændring af numrene i § 3 som følge af rykningsklausuler.
Det foreslås med dette ændringsforslag at affatte § 3 på
ny. Der foretages ikke materielle ændringer af bestemmel-
serne. Nyaffattelsen foreslås alene for at skabe klarhed over
nummeringen i bestemmelsen og for at sikre, at nummere-
ringen er korrekt.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslåede er
en konsekvensrettelse på baggrund af ændringsforslag nr. 5,
hvori det foreslås at nyaffatte § 3 i lov om kapitalmarkeder
på ny, hvorved definitionen som foreslået ved lovforslagets
§ 4, nr. 4, indsættes.
Det foreslås, at lovforslagets § 4, nr. 4, udgår.
Til nr. 8
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 5, nr. 22, foreslås det i en række bestemmelser, herunder
§ 47, stk. 3, i hvidvaskloven at ændre henvisningen til en
række numre, herunder nr. 19. Den gældende § 47, stk. 3,
indeholder ikke en henvisning til nr. 19.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovforslagets §
5, nr. 22, med henblik på, at § 47, stk. 3, udgår af § 5, nr.
22, således ændringen alene foretages i § 47, stk. 1, 1. pkt.,
§ 49, stk. 1, 1. pkt., § 51, § 53 og § 54, stk. 1 og 2.
Til nr. 10
Der er tale om lovteknisk ændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 9, hvori det foreslås, at § 47, stk. 3, udgår
af lovforslagets § 5, nr. 22.
Det foreslås på den baggrund at indsætte et nyt nummer i
lovforslagets § 5, hvori det foreslås at ændre henvisningen i
§ 47, stk. 3, fra »nr. 1-13, og 23-27« til »nr. 1-12, og 22-26«.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 7, nr. 6, foreslås det i en række bestemmelser, herunder
§ 27, stk. 7, i lov om forsikringsformidling, at foretage en
ændring af den lovgivning, der henvises til i bestemmelser-
ne, således »denne lov eller anden finansiel lovgivning,«
ændres til »den finansielle lovgivning eller anden relevant
lovgivning,«. Ordlyden i den gældende § 27, stk. 3, indehol-
der ikke finansiel lovgivning.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovforslagets §
7, nr. 6, med henblik på, at § 27, stk. 7, udgår af § 7, nr. 6,
således ændringen alene foretages i § 27, stk. 3, 1. pkt., og §
28, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 12
Der er tale om lovteknisk ændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 11, hvori det foreslås, at § 27, stk. 7, udgår
af lovforslagets § 7, nr. 6.
Det foreslås på den baggrund af indsætte et nyt nummer,
hvori det foreslås at foretage en ændring af den lovgivning,
der henvises til i § 27, stk. 7, 1. pkt., således »denne lov
eller anden relevant lovgivning« ændres til »den finansielle
lovgivning eller anden relevant lovgivning,«.
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0006.png
6
Til nr. 13
Der er tale om en korrektion af en trykfejl. Lovforslagets
§ 9, nr. 2, foretager en ændring af § 13, stk. 2, 3. pkt., i lov
om betalingskonti, hvorefter der ved en fejl er blevet henvist
til stk. 1 eller 3 i stedet for stk. 1, nr. 1 eller 3.
Det foreslås derfor, at affatte lovforslagets § 9, nr. 2,
således henvisningen i § 13, stk. 2, 3. pkt., i lov om beta-
lingskonti ændres fra »stk. 1, nr. 1, 3 eller 6« til »stk. 1, nr. 1
eller 3«.
Til nr. 14
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 36, foreslås det at ændre § 373, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed for at indsætte en henvisning til artikel
26 b-e i § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Det
foreslås at affatte lovforslagets § 1, nr. 36, således henvis-
ningen stemmer overens med opremsningen i § 373, stk. 1, i
øvrigt.
På den baggrund foreslås det at affatte lovforslagets § 1,
nr. 36, således »artikel 6, 7, 9 og 18-26,« ændres til »artikel
6, 7, 9, 18-26 og 26 b-26 e,« i § 373, stk. 1.
Til nr. 16
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 17
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 18
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Teknisk gennemgang
Embedsfolk fra Erhvervsministeriet har den 15. novem-
ber 2021 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget
over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 5. august
2021 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
401 (folketingsåret 2020-21). Den 6. oktober 2021 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [8] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
49
39
16
15
14
13
12
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
3
1
1
1
1
1
1
L 12 - 2021-22 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2486996_0007.png
7
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
4
3
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5